Mai jos admiri și alte monumente de cultură și arhitectură
din localitatea portugheză PRADO - MELGACO,
municipalitatea MELGACO, districtul VIANA DO CASTELO.
Biserica
Arhitectură locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Medalie pascală 2022 - Mironosițele - Sfântul Giulgiu
Produsul
medalistic de mai sus este o medalie foarte potrivită pentru a fi dăruită cuiva
drag și a fost realizat la Monetăria Statului
pentru a celebra sfânta sărbătoare a Paștelui
– 2022. Pe avers se prezintă o scenă cu Mironosițele iar pe revers o cruce,
o coroană de spini și Sfântul Giulgiu. Mironosițe se numesc
femeile care l-au urmat pe Iisus, împreună cu apostolii, și care au
fost martori ale patimilor lui Isus. Tot ele i-ar fi uns trupul lui Isus cu
miresme. Noul Testament amintește lapidar numele și faptele lor. Cea dintâi
mironosiță a fost Maria Magdalena. Duminica
a treia după Paști este dedicată cinstirii
mironosițelor, a femeilor „purtătoare de mir”, dar și a tuturor femeilor
creștine din lume.
Sfântul Giulgiu este o pânză
de in, păstrată în capela regală a Catedralei “Sfântul
Ioan Botezătorul” din orașul italian Torino. Pe respectivul material textil se
află imprimată imaginea corpului unui om care prezintă semne de agresiune
fizică și în special de crucificare. De-a lungul timpului pânza respectivă a
generat numeroase dezbateri. Unii credincioși creștini consideră că în pânza
respectivă ar fi fost învelit Isus Hristos după crucificare, alții consideră
că este vorba despre un artefact. Giulgiul are lungimea de 4,36 m, lățimea de
1,10 m și este alcătuit din fire de in, tors manual, iar urzeala este
executată tot manual. Pe țesătură apar două amprente: partea din față și cea
din spate a unui bărbat neîmbrăcat, biciuit și probabil crucificat.
Corpul a fost așezat pe spate, pe jumătatea inferioară a giulgiului,
petrecându-se cealaltă jumătate pe deasupra. Materialul prezintă numeroase
găuri (în prezent peticite), locurile presupuse a fi ars la incendiul din
anul 1532 și mai multe pete de apă de la stingerea flăcărilor. Medalia
s-a realizat în două variante de metal compoziție și are următoarele
caracteristici tehnice:
- Material compoziție
- argint, puritate – 99,9%, forma –
rotundă, diametrul – 30 milimetri, greutatea – 16,5 grame, calitate – proof,
tiraj – 400 de bucăți și preț unitar de achiziție de la magazinele monetăriei
cu TVA inclus – 142 lei.
- Material compoziție
- cupru, forma – rotundă, diametrul – 30
milimetri, calitate – proof, tiraj – 250 de bucăți și preț unitar de achiziție
de la magazinele monetăriei cu TVA inclus – 48 lei.
Ziua Învierii Domnului nostru Iisus
Hristos este
temelia lumii, începutul
împăcării omului cu Dumnezeu şi a împăcării noastre, unul cu altul. Învierea
Domnului, cel mai mare praznic al creştinătăţii, ne aduce bucuria supremă. Este
sărbătoarea bucuriei negrăite, care uneşte cerul cu pământul într-o armonie
divină, restabilind firea omenească şi chemând-o să prăznuiască - împreună cu
Hristos cel Înviat - bucuria vieţii asupra morţii, bucuria luminii asupra
întunericului. Puterea de nebiruit a vieţii trece prin veacuri şi se revarsă în
veşnicie. „Eu sunt Învierea şi Viaţa; cel ce crede
în Mine, chiar dacă va muri, va trăi. Şi oricine trăieşte şi crede în Mine nu
va muri în veac. Crezi tu aceasta?” – spune Sfânta Evanghelie după Ioan. Învierea lui Isus Hristos (Învierea
Domnului) este un fundament doctrinar și ritual pentru credința creștină -
catolică, ortodoxă și reformată. Este practic temelia bisericii pe care o
cunoaștem astăzi. Acest eveniment este relatat de scrierile vremii și de
apostolii lui Hristos. La început, învierea ca doctrină nu a fost acceptată în
Imperiul Roman cu excepția primilor creștini. Învierea lui Iisus Hristos
(Paștele) este cea mai mare sărbătoare a mai multor biserici ale lumii,
printre care și Biserica ortodoxă română. Învierea domnului este
sărbătorită în prima duminică de după prima Lună plină de după echinocțiul
de primăvară și diferă de la un cult la altul. Sus am postat o icoană ortodoxă
ce redă Invierea lui Isus. Prezint mai jos unele dintre cele mai frumoase
obiceiuri de Pași păstrate în anumite zone ale României;
- In Bucovina,
fetele se duc in noaptea de Inviere in clopotnita si spala limba clopotului cu
apa neinceputa. Cu aceasta apa se spala pe fata in zorii zilei de Pasti, ca sa
fie frumoase tot anul si asa cum alearga oamenii la Inviere cand se trag
clopotele la biserica, asa sa alerge si feciorii la ele.
- In
zona Campulung Moldovenesc, în zorii zilei de duminica,
credinciosii ies in curtea bisericii, se asaza in forma de cerc, purtand
lumanarile aprinse in mana, in asteptarea preotului care sa sfinteasca si sa
bine-cuvanteze bucatele din cosul pascal. In fata fiecarui gospodar este
pregatit un astfel de cos, dupa oranduiala stramosilor. In cosul acoperit cu un
servet tesut cu model specific zonei sunt asezate, pe o farfurie, simbolurile
bucuriei pentru tot anul: seminte de mac (ce vor fi aruncate in rau pentru a
alunga seceta), sare (ce va fi pastrata pentru a aduce belsug), zahar (folosit
de cate ori vitele vor fi bolnave), faina(pentru ca rodul graului sa fie
bogat), ceapa si usturoi (cu rol de protectie impotriva insectelor). Deasupra
acestei farfurii se aseaza pasca, sunca, branza, ouale rosii, dar si ouale
incondeiate, bani, flori, peste afumat, sfecla rosie cu hrean, si prajituri.
Dupa sfintirea acestui cos pascal, ritualul de Pasti se continua in familie.
- La Calarasi,
la slujba de Inviere, credinciosii aduc in cosul pascal, pentru binecuvantare,
oua rosii, cozonoc si cocosi albi. Cocosii sunt crescuti anume pentru
implinirea acestei traditii. Ei vestesc miezul noptii: datina din strabuni
spune ca, atunci cand cocosii canta, Hristos a inviat! Cel mai norocos este
gospodarul al carui cocos canta primul. Este un semn ca, in anul respectiv, in
casa lui va fi belsug. Dupa slujba, cocosii sunt daruiti oamenilor saraci.
- O
foarte frumoasa datina se pastreaza in Maramures, zona Lapusului.
Dimineata in prima zi de Pasti, copiii mai mici de 9 ani merg la prieteni si la
vecini sa le anunte Invierea Domnului. Gazda daruieste fiecarui urator un ou
rosu. La plecare, copiii multumesc pentru dar si ureaza gospodarilor
"Sarbatori fericite!". La aceasta sarbatoare, pragul casei trebuie
trecut mai intai de un baiat, pentru ca in acea gospodarie sa nu fie discordie
tot restul anului.
- În Tara
Motilor, in noaptea de Pasti se ia toaca de la biserica, se duce in cimitir
si este pazita de feciori. Iar daca nu au pazit-o bine, si a fost furata, sunt
pedepsiti ca a doua zi sa dea un ospat, adica mancaruri si bauturi din care se
infrupta atat "hotii", cat si "pagubasii". Daca aceia care
au incercat sa fure toaca nu au reusit, atunci ei vor fi cei care vor plati
ospatul.
- In Moldova,
in dimineata urmatoare dupa noaptea Invierii se pune un oua rosu si unul alb
intr-un bol cu apa ce trebuie sa contina monezi, copii trebuie sa si clateasca
fata cu apa si sa si atinga obrajii cu ouale pentru a avea un an plin de
bogatii.
George Enescu
George Enescu (n. 19
august 1881, Liveni, Botoşani - m. 4 mai 1955, Paris) este considerat cel mai
important muzician român. Personalitatea sa artistică s-a manifestat în
multiple ipostaze: compozitor, violonist, pedagog, pianist şi dirijor. A
început să cânte la vioară la vârsta de 4 ani, primind îndrumări muzicale de la
părinţii săi şi de la un vestit lăutar, Niculae Chioru. De la vârsta de 5-6 ani
datează primele sale încercări de compoziţie. Studiul profesionist al muzicii i
s-a datorat, pentru început, profesorului Eduard Caudella. Între anii
1888-1894, studiază la Conservatorul din Viena, avându-i ca profesori, printre
alţii, pe Joseph Hellmesberger jr. (vioară) şi pe Robert Fuchs (compoziţie). La
vârsta de 8 ani debuzează ca violinist. Presa vieneză l-a numit „un Mozart
român“. După
absolvirea Conservatorului din Viena, îşi continuă studiile la Conservatorul
din Paris (1895-1899) sub îndrumarea lui Martin Pierre Marsick (vioară), André
Gédalge (contrapunct), Jules Massenet şi Gabriel Fauré (compoziţie). Printre
colegii săi de la Paris se numără Maurice Ravel, Florent Schmitt, Charles
Koechlin şi Theodor Fuchs. Debutul
său componisitic în condiţii excepţionale, datorat în parte protectoarei sale
Elena Bibescu, are loc pe 6 februarie 1898, la Concertele Colonne din Paris, cu
Poema Română, op. 1. În acelaşi an, muzicianul în vârstă de 17 ani începe să
dea lecţii de vioară şi susţine recitaluri la Bucureşti. Admirat de Regina
Elisabeta a României (celebra protectoare a artei Carmen Sylva), este deseori
invitat să cânte la Castelul Peleş din Sinaia. Enescu a compus mai multe
lieduri, inspirat de câteva poeme ale reginei Carmen Sylva. Din primii ani ai
secolului XX datează compoziţiile sale mai cunoscute, cum sunt cele două
Rapsodii Române, op. 11(1901-1902), Suita nr. 1 pentru orchestră, op. 9(1903),
prima sa Simfonie, în Mi b, op. 13 (1905), Şapte cântece pe versuri de Clément
Marot, op. 15 (1908). Activitatea sa muzicală alternează între Bucureşti şi
Paris. Întreprinde turnee în mai multe ţări europene, alături de parteneri
prestigioşi, ca Alfredo Casella, Pablo Casals, Louis Fournier. În timpul
Primului război mondial rămâne în Bucureşti. Dirijează Simfonia a IX-a de
Ludwig van Beethoven (pentru prima dată în audiţie integrală în România),
compoziţii de Hector Berlioz, Claude Debussy, Richard Wagner, precum şi creaţii
proprii: Simfonia nr. 2 (1913), Suita pentru orchestră nr. 2 op. 20 (1915). În
1913, are loc prima ediţie a Concursului Naţional de Compoziţie fondat de el cu
scopul stimulării creaţiei muzicale autohtone. Decernat din venituri proprii şi
constând din sume generoase, premiul oferea câştigătorilor şansa de a se
specializa la Paris, precum şi de a-şi auzi interpretate în concerte piesele
laureate. După
război, maestrul continuă seria turneelor atât în Europa, cât şi în Statele
Unite ale Americii. Peste Ocean a dirijat, începând din 1923, orchestre
prestigioase, printre care Philadelphia Orchestra, Boston Orchestra, Chicago
Symphony. Activitatea sa de pedagog capătă de asemenea o importanţă
considerabilă. Printre elevii săi se numără violoniştii Christian Ferras, Ivry Gitlis,
Arthur Grumiaux şi Yehudi Menuhin. Acesta din urmă a păstrat un adevărat cult
şi o profundă afecţiune pentru Enescu. "Pentru mine, Enescu va rămâne una
din veritabilele minuni ale lumii. (...) Rădăcinile puternice şi nobleţea
sufletului său sunt provenite din propria lui ţară, o ţară de inegalată
frumuseţe." (Yehudi Menuhin) În 1936, pe 13 martie, a avut loc la Paris
premiera operei Oedip, pe un libret de Edmond Fleg, cu un succes răsunător la
public. În timpul celui de-al doilea război mondial, Enescu rămâne în
Bucureşti, unde se distinge printr-o activitate dirijorală intensă, încurajând
totodată şi creaţiile unor muzicieni români ca Mihail Jora, Constantin
Silvestri, Ionel Perlea, Theodor Rogalski, Sabin Drăgoi. În
1946, în luna aprilie întreprinde un turneu în URSS, unde intră în contact cu
personalităţi de primă mână ale muzicii ruse: Dmitri Şostakovici, Aram
Haciaturian, Kiril Kondraşin, David Oistrah, Lev Oborin. În luna mai, primeşte
la Bucureşti vizita lui Yehudi Menuhin. În luna septembrie, împreună cu soţia
sa Maria (Maruca, născută Rosetti-Tescanu, devenită la prima căsătorie prinţesă
Cantacuzino) , pleacă în turneu în Statele Unite ale Americii. La revenirea în
Europa se stabileşte la Paris, din protest faţă de regimul comunist instaurat
în România. Printre
ultimele creaţii se numără Cvartetul de coarde op. 22 nr. 2, poemul simfonic
Vox Maris op. 31, Simfonia de cameră op. 33.George
Enescu se stinge din viaţă în noaptea de 3 spre 4 mai 1955 şi este înmormântat
la Père Lachaise din Paris. Insigna - PETROM
După
1989, odată cu tranziția la o economie de piață, a fost creată Regia
Autonomă a Petrolului, Petrom R.A., care a preluat toate activitățile
de exploatare a resurselor de țiței. În 1997, Petrom R.A. a fost transformată
în Societatea Națională Petrom S.A., care includea mai multe zone de producție,
două rafinării, activitate de produse chimice, rețele de transport și entități
locale de distribuție (PECO). În 2001, Societatea Națională a Petrolului este
listată la Bursa de Valori din București, iar în 2002 se demarează procesul de
privatizare, finalizat în 2004 prin achiziția de către OMV, companie austriacă,
a 51,01% din acțiunile SNP. Compania este reorganizată din toate punctele de
vedere: operațional, financiar, siguranță, mediu, oameni. În perioada 2005 –
2020, OMV Petrom a investit 16 mld euro, iar contribuțiile la bugetul de stat
se ridică la aproximativ 32 de miliarde de euro, pentru aceeași perioadă,
devenind cel mai mare contribuabil la bugetul de stat. Procesul de reorganizare
începe în 2005 când este anunțată strategia de business și este demarat un
amplu proces de modernizare a tuturor activiăților. Din 2006, Petrom a
implementat sistemul informatic SAP pentru automatizarea proceselor de bază din
domeniile financiar, control, managementul materialelor, vânzări și distribuție
și resurse umane. Unul din cele mai importante rezultate a fost automatizarea a
peste 4000 de sonde. In 2007, Petrom anunța prima descoperire de țiței offshore
de după 1989, Delta 4, în apele de mică adâncime din Marea Neagră. In octombrie
2009 este inaugurată fabrica de gaze de la Midia, o investiție de 90 de
milioane de euro. În anul 2010 este pus în funcțiune sistemul de livrare a
gazelor de la Hurezani. Proiectul cuprinde o stație de compresoare, o stație de
măsurare a gazelor și 11,5 km de conductă. În 2011, Petrom face o
descoperire semnificativă de gaze în Oltenia. La momentul punerii în producție,
sonda Totea 4539 era cea mai mare din România. În 2012, OMV Petrom si
ExxonMobil anunță descoperirea hidrocarburilor în blocul Neptun. În același an,
este inaugurată centrala electrică de la Brazi, care a costat 530 de milioane
euro. În anul 2014 sonda de explorare Marina 1 identifică un nou zăcământ
offshore de țiței în perimetrul de mică adâncime Istria. Este finalizat
programul de modernizare a rafinăriei Petrobrazi, pentru care s-au investit 600
de milioane de euro. În anii care au urmat, OMV Petrom a continuat procesul de
creștere sustenabilă. Strategia de extindere în regiune începe să se
concretizeze, în urma preluării unor perimetre de explorare offshore în apele
teritoriale ale Mării Negre din Bulgaria și Georgia, în 2020. Rafinăria
Petrobrazi este permanent îmbunătățită pentru a răspunde cererii pieței și a
cerințelor de mediu. Din 2005 până în 2020, au fost investiți 1,8 miliarde de
euro, din care aproximativ o treime au fost destinați reducerii impactului
asupra mediului.Din 2007, OMV Petrom a integrat în strategia sa de business
principiile responsabilității corporatiste. În perioada 2007-2020, compania a
alocat aproximativ 72 milioane euro pentru dezvoltarea comunităților din
România, concentrându-se pe protecția mediului, educație, sănătate și
dezvoltare locală. Țara lui Andrei este platforma de responsabilitate a OMV
Petrom prin care sprijină proiecte pentru comunitate și pentru îmbunătățirea
vieții în domenii precum crearea de noi locuri de muncă, accesarea educației
non-formale și cultivarea spiritului civic. În 2019, OMV Petrom a făcut o
donație fără precedent, în valoare de 10 milioane de euro, către Asociația
Dăruiește Viata, pentru construirea spitalului de oncologie pediatrică. În
contextul pandemiei de Covid-19, s-a implicat activ în sprijinirea asociațiilor
și a comunității, prin donarea a 1 milion de euro către Crucea Roșie precum și
multe ale acțiuni locale menite să sprijine lupta împotriva răspândirii
virusului. Redau aici câteva cifre din anul 2020, a să înțelegem ce înseamnă
OMV Petrom:
- Cifra
de afaceri: 14,717 miliarde lei
- Investiții:
3,2 miliarde lei
- Contribuții
la bugetul de stat: 9,6 miliarde lei
- Număr
angajați: ~11000
Astăzi
OMV Petrom este cea mai mare companie de energie din Sud-Estul
Europei, cu activități în sectoarele Explorare și Producție, Rafinare și
Marketing, Gaze Naturale și Electricitate. Grupul exploatează
în România rezerve dovedite de petrol și gaze, explorează potențiale
noi zăcăminte în România, Bulgaria și Georgia, produce electricitate prin
intermediul centralei electrice de la Brazi, procesează țiței la rafinăria
Petrobrazi și operează o rețea de 793 de benzinării în România, Moldova,
Bulgaria și Serbia sub două branduri, Petrom și OMV.
Loja I.C.Brătianu - Orientul București
5 ani de la înființare 5994 - 5999 (1994 - 1999)
Produsul medalistic de mai sus este o Medalie de lojă, Loja “I.C.Brătianu” din Ordinul de București – cinci ani de la înființare
1999. În centrul aversului este reprezentată stema Lojei
I.C.Brătianu și marcate inscripțiile: ”LOJA I C BRĂTIANU ” – periferic circular la partea superioară - și “ORIENTUL BUCUREȘTI”
– periferic circular la partea inferioară, despărțite de câte o stea în cinci
colțuri. Pe revers este redată o cunună din ramuri de accacia având în centru o
inscripție pe patru rânduri
orizontale: “5 / ANI DE LA / ÎNFIINȚATARE / 5994 - 5999”adică 1994 – 1999. Este
o medalie recentă ce provine dintr-o colecție partuiculară, este confecționată
din bronz argintat, fiind rotundă cu diametrul de 60 milimetri. Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:- Compasul
– dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul
– dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără
el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua
în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile
de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera
G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și
misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aibă un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele masonice
sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde. Jetonul - Moneda ta norocoasă
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa
prezentată
aici este un jeton talisman (medalion) cu o singură față, confecționat din
metal alb (probabil aluminiu), are forma rotundă cu diametrul de 23,7
milimetri. În centrul câmpului este prezentată o frunză de trifoi cu patru foi
și codiță, sub codiță fiind marcat un punct. De jur împrejurul frunzei, pe o
bandă periferică circulară, pe părțile stângă, superioară și dreaptă este
aplicată inscripția: ”MONEDA TA NOROCOASĂ”. Nu există
informații unde și cum se putea folosi acest jeton.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pictor islandez Johannes Sveinsson Kjarval,
a trăit între anii 1885 - 1972
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 25.05.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu