Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea germană OHLIGS, municipalitatea
SOLINGEN, landul RENANIA DE NORD WESTFALIA,
din vremuri diferite, câteva trimiteri poștale vechi,
un timbru judiciar și o monedă din aceiași localitate.
Tribunalul
Biserica catedrală Sfântul Iosif
Biserica evanghelică
Strada Wilhelm
Strada Kolner
Spitalul
Strada Dusseldorf
Strada Gării
Casa Hackhausen
Parcul
Gara
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Timbru judiciar local
Monedă locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx________
O PLACHETĂ, UN JETON
ȘI CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - Regele Decebal
Dacia - 10 denar - 10 G Fine Silver 999
Produsul medalistic de mai sus este o plachetă realizată de o companie
privată, se pare că străină, ce prezintă pe una din fețe chipul regelui dac
Decebal. Piesa s-a realizat în 2000 de exemplare, este confecționată din argint
cu puritatea de 99,9%, este de calitate proof, cântărește 10 grame, are forma
dreptunghiulară cu colțurile rotunjite și dimensiunile de 25 x 40 milimetri. Alături
de chipul regelui Decebal, pe avers, în interiorul unei linii periferice
continui, sunt reprezentați niște munți (probabil Carpați), doi războinici
(probabil daci), iar la partea superioară este aplicatul înscrisul REGELE
DECEBAL. Pe revers, în interiorul unei linii periferice continui este o
reprezentată o stemă stilizată, care nu știu ce ar putea să semnifice, și sunt
aplicate înscrisurile: DACIA, 10 DENAR (o valoare - de unde și până unde
iar nu pricep) și 10 G FINE SILVER 999 (probabil argint cu puritate 99,9%?!). Decebal a fost regele Daciei în
perioada anilor 87 - 106. Fiu al lui Scorillo si succesor al lui Duras
-Diurpaneus, Decebal ocupa tronul Daciei intr-un moment in care tendintele
expansioniste ale Imperiului Roman, care-si stabilise durabil frontiera pe
linia Dunarii, se accentuau rapid. La inceputul secolului 3, la aproape
150 de ani de la afirmarea lui Decebal, istoricul Dio Cassius ii facea
urmatorul portret leogios: “Era foarte priceput in ale razboiului si iscusit la
fapta, stiind sa aleaga prilejul pentru a-l ataca pe dusman si a se retrage la timp.
Abil in a intinde curse, era viteaz in lupta, stiind a se folosi cu dibacie de
o victorie si de a scapa cu bine dintr-o infrangere, pentru care lucruri el a
fost mult timp un potrivnic de temut al romanilor”. Din primul an de
domnie Decebal este confruntat cu o situatie dificila. In urma expeditiei dace
din iarna anului 85/86 in sudul Dunarii, in timpul careia insusi C. Oppius
Sabinus, guvernatorul Mosesiei, isi gasise moartea, Roma organizeaza prima
campanie in inima Daciei. In vara anului 87 o armata de 5 - 6 legiuni,
secondata de numeroase unitati auxiliare si comandata de prefectul pretoriului
Cornelius Fuscus, traverseaza Dunarea inaintand probabil pe Valea Oltului.
Intr-un defileu (poate la Turnu Rosu) Decebal suprinde intr-o capcana fortele
romane, in lupta cazand insusi comandantul roman: prizonieri, trofee si
stindardul legiunii a V-a Alaude sunt duse de Decebal in Muntii Orastie.
Stralucita victorie ii ofera lui Decebal un ragaz de un an, timp in care
neobositul rege incheie aliante cu popoarele de la hotarele Daciei, cu
sarmantii, iazigi si roxolani, cu marcomanii si quazii germanici. La un an
de la infrangerea lui Fuscus, Decebal trebuie sa faca fata unei noi ofensive
romane. Imparatul Domitian, venit in Moseia, in vecinatatea teatrului de operatiuni,
numeste un fruntea legiunilor pe incercatul guvernator Tettius Iulianus (fost
consul in anul 83, apoi guvernator al provinciei Moesia). Patrunzand in Dacia
prin Banat, tettius Iulianus este intampinat de Decebal in defileul de la
Tapae; confruntarea indarjita se incheie cu victoria romana. Dificultatile
intampinate de armatele imperiale in Pannonia in lupta cu quazii si marcomanii,
care-l sprijinisera pe regele dac, il determina pe Domitian sa accepte ofertele
de pace facute de Decebal . Se incheie astfel in anul 89 o pace de compromis
intre Imperiul Roman si Regatul Dac; in schimbul unor subsidii in bani si
ingineri, instructori militari, Decebal se recunoaste rege clientelar,
continuand in urmatorii 12 ani de pace sa-si consolideze puterea si statul. Procesul
de centralizare a statului dac este accelerat, armata este echipata si
instruita, se initiaza un vast program de constructii civile si militare,
indeosebi in regiunea Muntilor Orastie, soli incearca sa stabileasca relatii cu
popoarele si statele inamice Romei. Dupa aproape 3 ani de pregatiri la
hotarele meridionale ale Daciei, incepute imdeiat dupa urcarea pe tron,
imparatul Traian (in timpul caruia Imperiul Roman atinge apogeul puterii si
expansiunii sale teritoriale) concentreaza la inceputul anului 101 in Moesia
Superior 13 - 14 legiuni si numeroase unitati auxiliare (in total circa 150000
de soldati), in vederea ingenuncherii regatului lui Decebal. La 25 martie
101 imparatul paraseste Roma, traverseaza Dunarea pe poduri de vase la Laederata
(Ramna) si Dierna (Orsova) patrunzand prin Banat in Dacia. La Tapae, in vara
anului 101, Decebal incearca sa opreasca inaintarea romana. Crancena si
indelungata batalie se incheie insa cu victoria romana. Spre sfarsitul anului
101 importante forte dace, aliate cu sarmati si bastarni, traverseaza Dunarea
si patrund in Moesia, obligandu-l pe imparatul Traian sa se deplaseze spre noul
teatru de razboi deschis de Decebal. Ingeniosul plan strategic, care-l face pe
Traian sa nu poata exploata succesul de la Tapae, se prabuseste insa dupa
infrangerea fortelor lui Decebal in iarna si primavara anului 102 (la Nicopolis
ad Istrum si in Dobrogea la Adamclisi), initiativa militara trecand definitiv
in tabara adversa. In toamna anului 102, indarjita rezistenta a lui Decebal
il obliga pe Traian sa incheie pacea cu regele dac, pace inteleasa insa de
ambele tabere doar ca un simplu armistitiu. Din ordinul lui Traian, Apolodor
din Damasc, cel mai vestit inginer al epocii, inalta, intre Dobreta si Pontes,
in ani 103-105, un durabil pod peste Dunare, pe care legiunile romane il trec
in vara anului 105, initiind cel de-al doilea Razboi dacic. Abandonat de
aliati, atacat prin Banat, Valea Oltului si Moldova, constrans continuu la
defensiva, Decebal se retrage in citadela din Muntii Orastie. Dupa cucerirea
puternicelor cetati care pazeau accesul spre capitala (Blidaru, Costesti,
Piatra Rosie, Banita, Capalna, Tilisca), legiunile romane incep asediul
Sarmiszegetusei. In ciuda eroicei rezistente dace, cetatea este cucerita si
distrusa din temelii. O parte dintre aparatori, printre care si Decebal,
reusesc sa paraseasca cetatea incercand sa continue rezistenta impotriva
romanilor in interiorul tarii. Urmarit de cavaleria romana, pentru a nu
cadea viu in mainile romanilor, Decebal se sinucide.
Jetonul - Metro
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa prezentată mai sus are o singură față, este confecționată din
material plastic de culoare albastră, având forma rotundă și diametrul de 23
milimetri, aproximativ egal cu cel al unei monede românește de 50 bani. În
centrul câmpului, în interiorul unui cerc liniar continuu, este aplicată
inscripția METRO. Presupun că acest jeton este publicitar, el s-a conferit
gratuit celor care își fac cumpărăturile în mall-urile METRO și poate fi
folosit la procurarea (deblocarea și blocarea) cărucioarelor de cumpărături din
magazinele METRO. Metro este un retailer german multinațional ce operează magazine cash &
carry, pe bază de card membru doar persoanelor juridice. În anul 2019, compania
avea 769 de magazine în 26 de țări, fiind unul dintre cei mai mari retaileri
din lume. Compania a deschis în România în anul 1996 în parteneriat
cu omul de afaceri Ion Țirirac, primul magazin Metro în Otopeni.
Astăzi Metro are în România o rețea de 30 de unități Metro Cash&Carry,
dintre care 5 sunt Metro Punct, un format mai mic.Insigna - Federația Română de Ciclism
Federatia Română
de Ciclism
a fost fondata la 26 Aprilie 1931 si s-a reorganizat în conformitate cu Legea
Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000 la data de 16 Noiembrie 2001.
Federatia Româna de Ciclism în actuala forma juridica este continuatoarea de
drept a Federatiei Române de Ciclism care a functionat în subordinea
Ministerului Tineretului si Sportului pâna la data de 16 Noiembrie 2001. Ea este
structura sportiva de interes national, constituita prin asocierea tuturor
cluburilor cu sectii de ciclism si asociatiile judetene de ciclism si a
Municipiului Bucuresti, afiliate sau recunoscute de aceasta. Federatia Româna
de Ciclism organizeaza sau tuteleaza competitiile oficiale de ciclism cu
caracter national si cele internationale care au loc pe teritoriul României. Sediul
central al federației
este situat în municpiul București, pe Strada Academiei, nr.2, sectorul 3. Federatia
Româna de Ciclism are ca scop principal organizarea si controlul practicarii
ciclismului în România, extinderea ciclismului pe întreg teritoriul României,
precum si aplicarea unui sistem organizat de selectie, pregatire si participare
la competitii, în vederea dezvoltarii activitatii de performanta si obtinerea
unor rezultate de prestigiu, pe plan national si international.
Obiectivele
Federatiei Române de Ciclism sunt:
- asigura
reprezentarea României în competitiile sportive si în organismele
internationale la care este afiliata, stabileste si intretine relatii de
colaborare si schimburi sportive cu federatii similare din alte tari si cu alte
organisme internationale;
- împreuna cu
structurile sportive afiliate conlucreaza cu organele administratiei publice
centrale si locale în vederea asigurarii mijloacelor si conditiilor necesare
pentru pregatirea sportivilor de performanta;
- organizeaza
sistemul competitional intern;
- militeaza pentru
promovarea, de catre sportivi, antrenori, arbitrii si alti tehnicieni din
domeniu a spiritului de “fairplay”, cinste, corectitudine, munca, întrajutorare
în pregatire si competitii;
- masurile si
sanctiunile conforme cu prevederile Uniunii Cicliste Internationale si
Comitetului Olimpic Român sunt cuprinse în Regulamentul de functionare a
Federatiei Române de Ciclism sau în Regulamentul de disciplina;
- actioneaza
impotriva practicii de folosire a substantelor si metodelor interzise în sport,
în conformitate cu reglementarile interne si internationale;
- actioneaza
pentru formarea si perfectionarea continua a specialistilor din domeniu, în
corelatie cu nevoile 2 activitatii de ciclism;
- se preocupa de
atragerea si implicarea cercetarii stiintifice si medicinei sportive în
obiectivizarea si dirijarea procesului de selectie si pregatire a sportivilor;
- se preocupa de
dezvoltarea bazei materiale de interes national destinate ciclismului;
- sprijina moral
si material membrii federatiei sau fosti sportivi si tehnicieni aflati în
situatii de necesitati deosebite;
- se poate asocia
cu alte persoane juridice sau fizice pentru constituirea de societati sau
pentru participarea cu parti sociale la societatile comerciale.
Insigna - Cupa U.T.C. - modelism (Uniunea Tineretului Comunist)
Federaţia Română de
Modelism s-a
înfiinţat în 1968 în cadrul fostului Consiliu Naţional pentru Educaţie Fizică
şi Sport şi a funcţionat fără întrerupere sub această denumire, ca federaţie
sportivă naţională subordonată Ministerului Tineretului şi
Sportului. Scopul principal al F.R.Md. este organizarea şi controlul
practicării modelismului în România, extinderea modelismului pe întreg
teritoriul ţării, precum şi aplicarea unui sistem organizat de selecţie,
pregătire şi participare în competiţii în vederea dezvoltării activităţii de
performanţă şi obţinerea de rezultate de prestigiu pe plan naţional şi
internaţional. Modelismul este
activitatea de construcție a unor modele (machete) de mașini și aparate (în
special la demonstrațiile din cadrul unor discipline școlare).În cadrul modelismului
sunt mai multe secții; navomodelism, aeromodelism, rachetomodelism, a se vedea
pozele de mai sus.
Uniunea Tineretului
Comunist (cunoscută și prin acronim U.T.C.) a fost organizația
de tineret şi rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat
stema Uniunii Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru
și drapelul U.T.C..
În timpul Republicii Populare
Române, organizaţia s-a numit Uniunea Tineretului
Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul 1922. În
anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din populația
României.
Insigna - I.P.A. Secția română (Asociația Internațională a Polițiștilor)
Asociaţia Internaţională a Poliţiştilor (I.P.A.) are în rândurile sale oameni de
pretutindeni, neangajaţi politic. Cei mai mulţi dintre ei sunt poliţişti, dar
sunt şi jandarmi, poliţişti de frontieră sau pompieri. Tineri, maturi sau
vârstnici, bărbaţi sau femei, aşa cum le-a dictat conştiinţa, au optat să facă
parte din această organizaţie. Cu toate că, uneori, îi separă mii de kilometri,
că au o cultură diferită sau că vorbesc, în marea lor majoritate, o altă limbă,
au aderat fără echivoc la ideea de prietenie şi eforturile britanicului Arthur
Troop, fondatorul organizaţiei. Deasupra admiri logo-ul Asociației
Internaționale a Polițiștilor. Nimeni nu le-a impus să intre în Asociaţia
Internaţională a Poluițiștilor. Prietenia a fost cea care, încă de la
început, a reprezentat, pentru organizaţie, temelia pe care au fost construite,
cu timpul, toate mecanismele de funcţionare. În afara acestui sentiment
durabil, Asociaţia Internaţională a Poliţiştilor n-ar fi existat. Ea este cea
care a dat viaţă ideilor lui Arthur Troop şi a întreţinut permanent speranţa întăririi
şi lărgiri organizaţiei. Prietenia a fost, este şi va rămâne pentru totdeauna
emblema sub care se vor desfăşura toate acţiunile şi activităţile Asociaţiei
Internaţionale a Poliţiştilor.
Eforturile de constituire şi de dezvoltare a
Asociaţiei Internaţionale a Poliţiştilor au fost încununate de succes şi
datorită faptului că, în sufletul oamenilor care apăra legea şi societatea,
prietenia are rădăcini adânci şi solide. La aceşti oameni se va găsi
întotdeauna, din belşug, spirit de echitate şi dreptate, susţinere morală,
respect şi apreciere faţă de valorile umane şi ale statului de drept. Implicarea Asociaţiei
Internaţionale a Poliţiştilor în acţiuni de caritate demonstrează
sensibilitatea şi generozitatea membrilor ei. Răspunzând întotdeauna la solicitările
celor din jur, membri I.P.A. oferă societăţii un model de comportament demn de
urmat. De aceea, cine nu manifestă solicitudine şi iubire faţă de oameni nu-şi
va găsi niciodată locul în această organizaţie. Se va simţi stingher şi va
pleca de bunăvoie, pentru că în Asociaţia Internaţională a Poliţiştilor rămân
numai acele caractere pentru care dragostea, cinstea, onoarea şi condescendenţa
faţă de semeni reprezintă valori la care nu vor renunţa, indiferent de
contextul pe care realitatea îl oferă fiecăruia. Prietenia i-a unit pe toţi şi
tot prietenia este cea care i-a făcut pe membri I.P.A. să fie mai buni şi mai
mărinimoşi.
Asociaţia Internaţională a Poliţiştilor va rezista atâta timp
cât prietenia va găsi în oameni acele resurse prin intermediul cărora iubirea,
binele şi speranţa se perpetuează. I.P.A.
este o stare de spirit, deschisă tuturor poliţistior, dincolo de barierele
discriminării de orice fel, indiferent de rang, rasă, culoare, sex, religie sau
limbă. I.P.A. Secţia Română a fost fondată la data de 31 august 1992 şi afiliată la International Police Association in
data de 25 octombrie 1996. Asociaţia este organizată pe principiul
teritorialităţii, cu sediul oficial în municipiul Bucureşti, fiind formată din
regiuni (filiale), constituite pe lângă structurile profesionale ale
M.A.I..
Asociaţia Internaţională a Poliţiştilor - Secţia Română (I.P.A.
Secţia Română) este o organizaţie nonguvernamentală, nonprofit şi functionează
conform prevederilor legislaţiei româneşti şi ale Statutului Internaţional
I.P.A.. Are la bază libera asociere şi este formată din poliţişti şi alte cadre
ale Ministerului Administraţiei şi Internelor. La finele anului 2010, în
I.P.A. - Secţia Română funcţionau 150 de filiale, însumând peste 58500 de
membri. Deasupra admiri Certificatul de afiliere al României la I.P.A..
I.P.A. - cea mai mare organizaţie de prietenie a poliţiştilor din întreaga lume
- a fost creată la 1 ianuarie 1950. De atunci, motto-ul său "Servo per
amikeco" (“Servicii prin prietenie” - în limba esperanto) a câştigat în
peste cinci decenii de existenţă mai mulţi aderenţi decât şi-ar fi putut cineva
imagina.
Asociaţia Internaţională a Poliţiştilor a fost înfiinţată din
iniţiativa unui ofiţer de poliţie din Lincolnshire - Anglia, Arthur Troop, care
a dorit să creeze astfel un canal pentru prietenia între poliţiştii de
pretutindeni şi cooperarea internaţională. Născut la 15 decembrie 1914, el s-a
angajat în iunie 1936 la Poliţia din Lincolnshire, unde s-a specializat în
probleme de trafic rutier. După cel de-al doilea Război Mondial, Arthur s-a
dedicat proiectului înfiinţării unei organizaţii mondiale a poliţiştilor, dând
dovadă de mare încredere în oameni şi în virtuţile prieteniei
adevărate. Opţiunea le-a aparţinut în totalitate, după cum şi renunţarea
la statutul de membru nu este condiţionată în vreun fel. Ce-i atrage şi, mai
ales, ce-i ţine într-o astfel de organizaţie? Cu siguranţă, nu un interes
material, pentru că Asociaţia Internaţională a Poliţiştilor nu satisface o
asemenea dorinţă. Poate că este greu de crezut, dar cei mai mulţi membrii ai
I.P.A., şi este vorba, în primul rând, de cei care au contribuit în mod
substanţial la consolidarea şi extinderea organizaţiei, au o mare capacitate de
comunicare şi relaţionare. Dublată de puternice sentimente de omenie,
întrajutorare, toleranţă şi bună-cuviinţă, aceşti oameni au făcut din prietenie
un mod de a fi. Pentru ei, prietenia generează ocazii şi prilejuri de a se
cunoaşte, de a se apropia şi este principala sursă care le alimentează dorinţa
de a stabili relaţii noi.
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Poet, dramaturg, jurnalist și traducător
israelian de origine poloneză
Natan Alterman, a trăit între anii 1910 - 1970
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 18.05.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu