sâmbătă, 28 mai 2022

GORZNO - POLONIA

Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea poloneză GORZNO, denumire 
germană GORZBERG, județul BRODNICKI, voievodatul 
CUIAVA ȘI POMERANIA, din vremuri diferite, câteva trimiteri 
poștale ilustrate, o insignă și o medalie din aceiași localitate. 
Piața centrală
Biserica Înălțarea Sfintei Cruci
Biserica evanghelică
Arhitectură locală
Trimiteri poștale ilustrate
Insignă locală
Medalie locală

xxx

O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC

____________xxx____________

O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI

Informaţii generale despre medalistică  şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul  "Le Havre - Franţa".    

INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc. 

Insignă din atletism - 1966
Federația Română de Atletism (F.R.A.)  toate sectiile de atletism ale cluburilor si asociatiilor sportive din Romania, desfasurandu-si activitatea in conformitate cu Statutul si Regulamentele proprii. FRA are la baza
principiile fundamentale ale atletismului si ale sportului in general, considerand ca sunt esentiale fair-play-ul si respectarea regulilor competitionale de catre toti cei implicati in activitatile atletice. Printre 
valorile promovate de Federatia Romana de Atletism se numara respectul fata de ceilalti competitori, onestitatea, spiritul de echipa. Astfel, sunt incurajate: cooperarea, responsabilitatea, sportivitatea, increderea, implicarea etc. Mai mult, FRA considera ca atletii si antrenorii trebuie sa integreze valorile etice ale sportului atat in competii, cat si in antrenamentele zilnice. Sus am postat logo-ul FRA şi o aripă a clădirii FRA din Bucureşti.
Atletismul apare în România la sfârșitul secolului al XIX-lea, la inițiativa studenților care studiau în țările occidentale. În timpul vacanțelor, aceștia promovau atletismul organizând competiții de alergări, sărituri și aruncări.   Primul concurs organizat de atletism are loc în anul 1882 la București, cu participarea elevilor de la liceele Sf. Sava și Matei Basarab. Treptat, crește interesul pentru activitatea sportivă, în general, și atletism, în particular. Se organizează curse care atrag un număr mare de concurenți, se conturează o literatură de specialitate și sunt organizate competiții pe criterii de vârstă. Mai mult, cu prilejul serbărilor școlare sunt introduse întreceri la alergări și sărituri la mai multe licee din diverse orașe. În anul 1912, se înființează Comisia de atletism, alergări pe jos și concursuri, parte din Federația Română a Societăților Sportive. Acea comisie este de fapt precursoarea Federației Române de Atletism (FRA), a 19-a federație pe lista mondială, care în anul 1923 se afiliaza la Federația Internațională de Atletism Amator (IAAF). Primele Campionate Naționale ale României sunt organizate în anul 1914, la 16 probe, și se adresează doar bărbaților. Un an mai târziu, în 1915, se inaugurează la București primul teren de atletism, pe locul care devine ulterior Stadionul Tineretului. Abia din anul 1922, femeile vor avea propriile competiții, iar trei ani mai târziu vor fi organizate primele Campionate Naționale Feminine, precum și primele Campionate pentru juniori. În anul 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o delegație a Romaniei formată din 10 atleți și 2 atlete participă pentru prima dată la o astfel de competiție, iar în același an debutează Campionatele Universitare din România. În anul 1930, la Atena, atleții români se clasează pe locul al doilea, la prima ediție oficială a Jocurilor Balcanice, iar în anul 1934, la ediția inaugurală a Campionatelor Europene, participă 4 atleți români. În anul 1937, FRA organizează, pentru prima dată în România, Jocurile Balcanice, iar în anul 1948 debutează seria Campionatelor Internaționale ale României, nelipsite din Calendarele Anuale ale FRA. Începând cu anul 1952, atleții români participă cu regularitate la toate marile competiții mondiale și europene și scriu, cu fiecare medalie, istoria atletismului românesc.  
Insigna - T - ROMÂNIA (tenis de câmp)
Tenisul de câmp modern a apărut inițial în Anglia, la sfârșitul secolului al XIX-lea ca si “tenis de camp”. Dupa crearea sa, tenisul s-a raspandit mai intai in clasa superioara a lumii engleze, apoi, incet-incet, in intreaga lume. Tenisul este acum un sport olimpic si este practicat de toate clasele sociale, indiferent de bani si de varsta, inclusiv de persoanele aflate in scaun cu rotile. In mod remarcabil regulile sale de bază au ramas neschimbate din anul 1890. In 1874,  maiorul Walter Wingfield a achizitionat drepturile de brevet pentru echipamente si reguli de joc. In acelasi an, primele instante judecatoresti de tenis au aparut in Statele Unite. Jocul s-a raspandit curand in diferite parti ale lumii cum ar fi Rusia, Canada, China si India. Terenurile de crochet au servit ca terenuri de tenis in acea perioada. Primul teren de tenis a fost conceput de Wingfield si a fost in forma de clepsidra. Acest a fost mai scurt decat terenul modern pe care il avem astazi. Cel mai vechi turneu de tenis a a vut loc în anul 1877 la Wimbledon-Anglia, câștigat de Spencer Gore. Tenisul (mai rar, tenis de câmp) este un sport jucat fie între doi jucători (simplu), fie între două echipe a câte doi jucători (dublu). Jucătorii folosesc o rachetă pe bază de racordaj pentru a lovi o minge de cauciuc acoperită cu pâslă peste fileu, mingea trebuind să ajungă în terenul adversarului. Tenisul este acum un sport olimpic și este jucat indiferent de bani, de vârstă, în multe țări de pe glob. În mod remarcabil, în afara adoptării sistemului "Tiebreaker", regulile sale au rămas neschimbate din anul 1890. Lungimea unui teren de tenis de câmp este fixă, ea fiind de 23,78 metri. Lățimea sa variază în funcție de tipul jocului: de simplu sau de dublu. În cazul jocului de simplu meciurile se desfășoară pe lățimea de 8,23 metri, jocurile de dublu desfășurându-se și pe cele doua margini laterale care duc la o lățime standard de 10,97 metri. Distanța de la fileu la cele două linii de serviciu trebuie să fie de exact 6,40 metri, linia de centru aflându-se bineînțeles la jumătatea terenului de tenis. Poziționarea fileului este deosebit de importantă pentru ca terenul să respecte standardele impuse de Federația Internaționala de Tenis, capetele fileului trebuie să se găsească la cel putin 0,91 metri depărtare de marginile exterioare ale terenului (incluzând aici și marginile laterale pentru jocul de dublu) iar pilonii care susțin fileul trebuie să aibă o înalțime de 1,07 metri. La mijlocul terenului, acolo unde fileul intersectează linia de centru, înălțimea fileului trebuie sa fie de 0,91 metri. Coborând la nivelul solului, grosimea liniilor desenate trebuie sa fie de:
  • 5 cm pentru linia de centru
  • între 2,5 cm si 10 cm pentru cele două linii de baza (liniile de fund)
  • între 2,5 cm si 5 cm pentru toate celelalte linii ale terenului .
Dacă lungimea efectivă a terenului este de 23,78 metri, Federația Internațională de Tenis recomanda o lungime totala a suprafeței amenajate de 37 de metri, adică cel puțin 6,4 metri dincolo de fiecare linie de fund a terenului. În ceea ce privește lățimea, dimensiunea recomandată a incintei este de 18 metri, adică intre 3,50 si 3,65 metri suplimentari dincolo de marginile laterale ale terenului, necesare bine înțeles jucătorilor pentru a ajunge la mingiile care trec de marginile terenului de tenis.
Insigna - P.D.S.R.
(Partidul Democrației Sociale din România)
P.D.S.R. (Partidul Democrației Sociale din România), denumire veche – F.D.S.N. (Frontul Democrat al Salvării Naționale), denumire actuală – P.S.D. (Partidul Social Democrat). Partidul Social Democrat (P.S.D.) este cel mai mare partid politic din România și el reprezintă doctrina politică social democrață în Parlamentul României. Internațional PSD este afiliat la Internaționala socialistă iar european este afiliat la Partidul Socialiștilor Europeni. Pe eșichierul politic PSD este un partid de stânga, centru stânga și are sediul central în București, pe Șoseaua Kiseleff, la nr. 10. În anul 1992 s-a format Frontul Democrat al Salvării Naționale prin scindarea structurii politice emanate de revoluția din decembrie 1989 – Frontul Salvării Naționale(F.S.N.). La prima Conferință Națională a F.D.S.N., care a avut loc în 27-28 iunie 1992, s-a hotărît susținerea lui Ion Iliescu pentru alegerile prezidențiale. Președinte al partidului a fost ales Oliviu Gherman. La alegerile parlamentare din 27 septembrie 1992 F.D.S.N. a obținut primul loc, iar Ion Iliescu a devenit președintele României. Cu prilejul Conferinței Naționale din 9-10 iulie 1993, F.D.S.N. și-a schimbat denumirea în P.D.S.R. - Partidul Democraţiei Sociale din România, pentru ca în perioada următoare să absoarbă Partidul Socialist Democrat Român (P.So.D.R.), Partidul Republican (P.R.) și Partidul Democrat Cooperatist (P.D.C.). În anul 1997 o parte din membri, conduși de Teodor Meleșcanu, se desprind și formează Ap.R. (Alianța pentru România) pentru ca în anul 2000 să absoarbă Partidul Socialist (P.S.). Din anul 2001 poartă numele actual P.S.D..  
Jetonul - Tom Beer
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa de mai sus este confecționată din material plastic roșu, are o singură față, este de formă rotundă cu diametrul de 23,2 milimetri. În centrul câmpului este aplicată pe un singur rând orizontal inscripția de culoare albă: “tom beer”, numele unei manufacturi de bere artizanală din municipiul Oradea (Strada Tiberiu Moșoiu, nr.3).  
Tom Beer este prima manufactură de bere artizanală din Oradea ce a fost inaugurată la sfârșitul anului 2018. Locația își așteaptă clienții cu o terasă inedită, cramă și preparate culinare care să completeze experiența consumului unei beri artizanale 100%. Până să ajungă în local, clienții traversează pe lângă manufactura de bere, putând urmări întregul proces de fabricație prin geamurile mari de sticlă. Berarul Markus urmează cu strictețe rețeta clasică nemțească și folosește trei ingrediente în producție: hamei, orz şi apă. El a fost adus de la Viena, după ce s-a specializat în producerea de bere artizanală în Germania și India. La Tom Beer nu au fost neglijate nici berile cu arome speciale: Weizen Varadinum are o ușoară aromă de banană, în timp ce Vienna Lager Şapte Regi vine cu gust fin de grepfrut. Doritorii de o bere clasică neagră sunt încurajați să consume Pale Ale Nincasa, care are un parfum de cafea. Procesul de fabricare a unei șarje de bere este complex și urmează vestita Lege Germană a Purității Berii (Deutsches Reinheitsgebot) din anul 1516. Totul începe cu spălarea instalațiilor, iar după aproximativ 7 ore se încheie cu turnarea în vase. Următoarele două săptămâni sunt destinate procesului de fermentare, iar încă tot atâta pentru maturare. Tom Beer oferă clienților și posibilitatea de a achiziționa bere artizanală îmbuteliată, pentru consum acasă.
Virtutea masonică - gradul 33
Produsul medalistic de mai sus este o decorație – Virtutea masonică a Masoneriei Naționale Române, gradul 33, ce s-a conferit în perioada anilor 1925 – 1932. Ea se prezintă sub forma unei cruci potențate din metal comun cu aversul vopsit în email roșu. În centrul aversului este un medalion vopsit în email albastru, în interiorul căruia este redat simbolul gradului 33 al Ritului Scoțian Antic și Acceptat, vopsit în email galben. Întreg reversul este vopsit în email galben. Pe medalionul central, periferic circular este aplicată inscripția: “MASONERIA NAȚIONALĂ ROM” iar în mijloc pe două rânduri orizonatele este aplicată inscripția: “VIRTUTEA / MASONICĂ”. La partea superioară produsul este prevăzut cu o coroană regală de care este fixat anoul de prindere. Piesa se află în inventarul Muzeului Național de Istorie a României și are dimensiunile de 45 x 70 milimetri. Colecționarul de la care provine această distincție ar putea fi unul din acei Finkelstein, masoni din București:
  • Filip Finkelstein – lojile Propaganda și Progresul (anii 1912 - 1913) și loja Redeșteptarea (anul 1926)
  • Moritz Finkelstein - 1937
  • Osias Finkelstein – loja Steaua Dunării (anii 1922 - 1928)
  • Zalman Zisu Finkelstein – loja Steaua Dunării (anii 1922 - 1928)
  • sau alt reprezentant necunoscut din familiile Finkelstein
Enumăr aici câteva mari personalității ale masoneriei mondiale distinți cu această decorație:
  • Suveranul Comandor al Supremului Consiliu din Italia – Raoul Palermi.
  • Suveranul Comandor al Supremului Consiliu din Polonia – Andre Strug
  • Suveranul Comandor al Supremului Consiliu din Cehoslovacia – Victor Dvorsky
  • Suveranul Comandor al Supremului Consiliu din Statele Unite ale Americii – John Cowles
  • Suveranul Mare Comandor de Onoare din România – Mihail Noradunghian
Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
  • Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
  • Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută
  • Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
  • Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
  • Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice. 
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau, acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia. Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult, in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman, Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe, Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele „francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.

_____________ooOoo_____________

PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII 
Jonas Hallgrimsson scriitor și naturalist islandez,
a trăit între anii  1807 - 1845
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 28.05.2022

Niciun comentariu: