Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea poloneză GORZNO, denumire
germană GORZBERG, județul BRODNICKI, voievodatul
CUIAVA ȘI POMERANIA, din vremuri diferite, câteva trimiteri
poștale ilustrate, o insignă și o medalie din aceiași localitate.
Piața centrală
Biserica Înălțarea Sfintei Cruci
Biserica evanghelică
Arhitectură locală
Trimiteri poștale ilustrate
Insignă locală
Medalie locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Insignă din atletism - 1966
Federația Română de Atletism (F.R.A.) toate sectiile de atletism ale cluburilor si asociatiilor sportive din Romania,
desfasurandu-si activitatea in conformitate cu Statutul si Regulamentele
proprii. FRA are la bazaprincipiile fundamentale ale
atletismului si ale sportului in general, considerand ca sunt esentiale
fair-play-ul si respectarea regulilor competitionale de catre toti cei
implicati in activitatile atletice. Printre
valorile promovate
de Federatia Romana de Atletism se numara respectul fata de ceilalti
competitori, onestitatea, spiritul de echipa. Astfel, sunt incurajate:
cooperarea, responsabilitatea, sportivitatea, increderea, implicarea etc. Mai
mult, FRA considera ca atletii si antrenorii trebuie sa integreze valorile
etice ale sportului atat in competii, cat si in antrenamentele zilnice. Sus am
postat logo-ul FRA şi o aripă a clădirii FRA din Bucureşti.
Atletismul apare
în România la sfârșitul secolului al XIX-lea, la inițiativa studenților care
studiau în țările occidentale. În timpul vacanțelor, aceștia promovau
atletismul organizând competiții de alergări, sărituri și aruncări.
Primul concurs organizat de atletism are loc în anul 1882 la
București, cu participarea elevilor de la liceele Sf. Sava și Matei Basarab.
Treptat, crește interesul pentru activitatea sportivă, în general, și atletism,
în particular. Se organizează curse care atrag un număr mare de concurenți, se
conturează o literatură de specialitate și sunt organizate competiții pe
criterii de vârstă. Mai mult, cu prilejul serbărilor școlare sunt introduse
întreceri la alergări și sărituri la mai multe licee din diverse
orașe. În anul 1912, se înființează Comisia de atletism, alergări
pe jos și concursuri, parte din Federația Română a Societăților Sportive. Acea
comisie este de fapt precursoarea Federației Române de Atletism (FRA), a 19-a
federație pe lista mondială, care în anul 1923 se afiliaza la Federația
Internațională de Atletism Amator (IAAF). Primele Campionate
Naționale ale României sunt organizate în anul 1914, la 16 probe, și
se adresează doar bărbaților. Un an mai târziu, în 1915, se inaugurează la
București primul teren de atletism, pe locul care devine ulterior Stadionul
Tineretului. Abia din anul 1922, femeile vor avea propriile
competiții, iar trei ani mai târziu vor fi organizate primele Campionate
Naționale Feminine, precum și primele Campionate pentru
juniori. În anul 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o
delegație a Romaniei formată din 10 atleți și 2 atlete participă pentru prima
dată la o astfel de competiție, iar în același an debutează Campionatele
Universitare din România. În anul 1930, la Atena, atleții români se
clasează pe locul al doilea, la prima ediție oficială a Jocurilor Balcanice,
iar în anul 1934, la ediția inaugurală a Campionatelor Europene, participă
4 atleți români. În anul 1937, FRA organizează, pentru prima dată în
România, Jocurile Balcanice, iar în anul 1948 debutează seria
Campionatelor Internaționale ale României, nelipsite din Calendarele Anuale ale
FRA. Începând cu anul 1952, atleții români participă cu regularitate
la toate marile competiții mondiale și europene și scriu, cu fiecare medalie,
istoria atletismului românesc.
Insigna - T - ROMÂNIA (tenis de câmp)
Tenisul de câmp modern a apărut inițial în
Anglia, la sfârșitul secolului al XIX-lea ca si “tenis de camp”. Dupa crearea
sa, tenisul s-a raspandit mai intai in clasa superioara a lumii engleze, apoi,
incet-incet, in intreaga lume. Tenisul este acum un sport olimpic si este
practicat de toate clasele sociale, indiferent de bani si de varsta, inclusiv
de persoanele aflate in scaun cu rotile. In mod remarcabil regulile sale de
bază au ramas neschimbate din anul 1890. In 1874, maiorul Walter
Wingfield a achizitionat drepturile de brevet pentru echipamente si reguli de
joc. In acelasi an, primele instante judecatoresti de tenis au aparut in
Statele Unite. Jocul s-a raspandit curand in diferite parti ale lumii cum ar fi
Rusia, Canada, China si India. Terenurile de crochet au servit ca terenuri de
tenis in acea perioada. Primul teren de tenis a fost conceput de Wingfield si a
fost in forma de clepsidra. Acest a fost mai scurt decat terenul modern pe care
il avem astazi. Cel mai vechi turneu de tenis a a vut loc în anul 1877 la
Wimbledon-Anglia, câștigat de Spencer Gore. Tenisul (mai rar, tenis
de câmp) este un sport jucat fie între doi jucători (simplu), fie între două
echipe a câte doi jucători (dublu). Jucătorii folosesc o rachetă pe bază de
racordaj pentru a lovi o minge de cauciuc acoperită cu pâslă
peste fileu, mingea trebuind să ajungă în terenul adversarului. Tenisul
este acum un sport olimpic și este jucat indiferent de bani, de vârstă, în
multe țări de pe glob. În mod remarcabil, în afara adoptării sistemului
"Tiebreaker", regulile sale au rămas neschimbate din anul 1890.
Lungimea unui teren de tenis de câmp este fixă, ea fiind de 23,78 metri.
Lățimea sa variază în funcție de tipul jocului: de simplu sau de dublu. În
cazul jocului de simplu meciurile se desfășoară pe lățimea de 8,23 metri,
jocurile de dublu desfășurându-se și pe cele doua margini laterale care duc la
o lățime standard de 10,97 metri. Distanța de la fileu la cele două linii de
serviciu trebuie să fie de exact 6,40 metri, linia de centru aflându-se
bineînțeles la jumătatea terenului de tenis. Poziționarea fileului este
deosebit de importantă pentru ca terenul să respecte standardele impuse de
Federația Internaționala de Tenis, capetele fileului trebuie să se găsească la
cel putin 0,91 metri depărtare de marginile exterioare ale terenului (incluzând
aici și marginile laterale pentru jocul de dublu) iar pilonii care susțin
fileul trebuie să aibă o înalțime de 1,07 metri. La mijlocul terenului, acolo
unde fileul intersectează linia de centru, înălțimea fileului trebuie sa fie de
0,91 metri. Coborând la nivelul solului, grosimea liniilor desenate trebuie sa
fie de:
- 5 cm pentru linia de centru
- între 2,5 cm si 10 cm pentru cele
două linii de baza (liniile de fund)
- între 2,5 cm si 5 cm pentru toate
celelalte linii ale terenului .
Dacă lungimea
efectivă a terenului este de 23,78 metri, Federația Internațională de Tenis recomanda o
lungime totala a suprafeței amenajate de 37 de metri, adică cel puțin 6,4 metri
dincolo de fiecare linie de fund a terenului. În ceea ce privește lățimea,
dimensiunea recomandată a incintei este de 18 metri, adică intre 3,50 si 3,65
metri suplimentari dincolo de marginile laterale ale terenului, necesare
bine înțeles jucătorilor pentru a ajunge la mingiile care trec de marginile
terenului de tenis.Insigna - P.D.S.R.
(Partidul Democrației Sociale din România)
P.D.S.R. (Partidul Democrației Sociale din România),
denumire veche – F.D.S.N. (Frontul Democrat al Salvării Naționale), denumire
actuală – P.S.D. (Partidul Social Democrat). Partidul Social
Democrat (P.S.D.) este cel mai mare partid politic din România și
el reprezintă doctrina politică social democrață în Parlamentul României.
Internațional PSD este afiliat la Internaționala socialistă iar european este
afiliat la Partidul Socialiștilor Europeni. Pe eșichierul politic PSD este un
partid de stânga, centru stânga și are sediul central în București, pe Șoseaua
Kiseleff, la nr. 10. În anul 1992 s-a format Frontul Democrat al Salvării
Naționale prin scindarea structurii politice emanate de revoluția din decembrie
1989 – Frontul Salvării Naționale(F.S.N.). La prima Conferință Națională
a F.D.S.N., care a avut loc în 27-28 iunie 1992, s-a hotărît susținerea
lui Ion Iliescu pentru alegerile prezidențiale. Președinte al partidului a
fost ales Oliviu Gherman. La alegerile parlamentare din 27 septembrie 1992
F.D.S.N. a obținut primul loc, iar Ion Iliescu a devenit președintele României.
Cu prilejul Conferinței Naționale din 9-10 iulie 1993, F.D.S.N. și-a
schimbat denumirea în P.D.S.R. - Partidul Democraţiei Sociale din România,
pentru ca în perioada următoare să absoarbă Partidul Socialist Democrat Român
(P.So.D.R.), Partidul Republican (P.R.) și Partidul Democrat Cooperatist
(P.D.C.). În anul 1997 o parte din membri, conduși de Teodor Meleșcanu, se
desprind și formează Ap.R. (Alianța pentru România) pentru ca în anul 2000 să
absoarbă Partidul Socialist (P.S.). Din anul 2001 poartă numele actual P.S.D..
Jetonul - Tom Beer
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii
de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care,
ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa de mai sus este
confecționată
din material plastic roșu, are o singură față, este de formă rotundă cu
diametrul de 23,2 milimetri. În centrul câmpului este aplicată pe un singur
rând orizontal inscripția de culoare albă: “tom beer”,
numele unei manufacturi de bere artizanală din municipiul Oradea (Strada
Tiberiu Moșoiu, nr.3).
Tom Beer este
prima manufactură de bere artizanală din Oradea ce a fost inaugurată la sfârșitul
anului 2018. Locația își așteaptă clienții cu o
terasă inedită, cramă și preparate culinare care să completeze experiența
consumului unei beri artizanale 100%. Până să ajungă în local, clienții
traversează pe lângă manufactura de bere, putând urmări întregul proces de
fabricație prin geamurile mari de sticlă. Berarul Markus urmează cu strictețe
rețeta clasică nemțească și folosește trei ingrediente în
producție: hamei, orz şi apă. El a fost adus de la Viena, după ce s-a
specializat în producerea de bere artizanală în Germania și India. La Tom Beer
nu au fost neglijate nici berile cu arome speciale: Weizen Varadinum are o
ușoară aromă de banană, în timp ce Vienna Lager Şapte Regi vine cu gust
fin de grepfrut. Doritorii de o bere clasică neagră sunt încurajați să consume
Pale Ale Nincasa, care are un parfum de cafea. Procesul de fabricare a unei
șarje de bere este complex și urmează vestita Lege Germană a Purității Berii
(Deutsches Reinheitsgebot) din anul 1516. Totul începe cu spălarea
instalațiilor, iar după aproximativ 7 ore se încheie cu turnarea în vase.
Următoarele două săptămâni sunt destinate procesului de fermentare, iar încă tot
atâta pentru maturare. Tom Beer oferă clienților și posibilitatea de a
achiziționa bere artizanală îmbuteliată, pentru consum acasă.
Virtutea masonică - gradul 33
Produsul medalistic
de mai sus este o decorație – Virtutea masonică
a Masoneriei Naționale Române, gradul 33, ce s-a conferit în perioada
anilor 1925 – 1932. Ea se prezintă sub forma unei cruci potențate din metal
comun cu aversul vopsit în email roșu. În centrul aversului este un medalion
vopsit în email albastru, în interiorul căruia este redat simbolul gradului 33
al Ritului Scoțian Antic și Acceptat, vopsit în email galben. Întreg reversul
este vopsit în email galben. Pe medalionul central, periferic circular este
aplicată inscripția: “MASONERIA NAȚIONALĂ ROMÂNĂ” iar în mijloc pe două rânduri orizonatele
este aplicată inscripția: “VIRTUTEA / MASONICĂ”. La partea superioară produsul este
prevăzut cu o coroană regală de care este fixat anoul de prindere. Piesa se
află în inventarul Muzeului Național de Istorie a României și are dimensiunile
de 45 x 70 milimetri. Colecționarul de la care provine această distincție ar
putea fi unul din acei Finkelstein, masoni din București:
- Filip Finkelstein – lojile Propaganda și Progresul (anii
1912 - 1913) și loja Redeșteptarea (anul 1926)
- Moritz Finkelstein - 1937
- Osias Finkelstein – loja Steaua Dunării
(anii 1922 - 1928)
- Zalman Zisu Finkelstein – loja Steaua
Dunării (anii 1922 - 1928)
- sau alt reprezentant necunoscut din
familiile Finkelstein
Enumăr aici câteva
mari personalității ale masoneriei mondiale distinți cu această decorație:- Suveranul Comandor
al Supremului Consiliu din Italia – Raoul Palermi.
- Suveranul Comandor
al Supremului Consiliu din Polonia – Andre Strug
- Suveranul Comandor
al Supremului Consiliu din Cehoslovacia – Victor Dvorsky
- Suveranul Comandor
al Supremului Consiliu din Statele Unite ale Americii – John Cowles
- Suveranul Mare
Comandor de Onoare din România – Mihail Noradunghian
Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:- Compasul – dedicat tuturor masonilor,
semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru,
semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra
brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) –
semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea,
Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie
- știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor
săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul, pro-masonic,
prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de
idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de
credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea
omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar
trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație
într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică,
antisocială, complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de
organizare ale masonilor de oriunde.
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Jonas Hallgrimsson scriitor și naturalist islandez,
a trăit între anii 1807 - 1845
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 28.05.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu