1. Turnurile Al Bahar din Abu Dhabi, de 25 de etaje, au fost construite la intrarea de est a orașului, ele găzduimnd sediul central al Conisilului de Investiții din Abu Ahabi (aproximativ 1000 de angajați).
Având în vedere că într-o zi normală mercurul din termometre poate atinge și 48,8
grade Celsiuc, echipa de la companiile britanice Aedas Architects împreună
cu specialiștii de la Arup Engineers au creat o fațadă specială care aduce
un omagiu arhitecturii și designului tradițional arab. Modelele geometrice care
compun aceste parasolare gigant conțin peste 1000 de elementele mobile care se
contractă sau se extind pe parcursul zilei în functie de pozitia soarelui. Echipele
de specialiști au căutat soluții pentru a menține interioarele răcoroase fără a
consuma extrem de multă energie prin folosirea sistemelor de climatizare. Soluția
găsită de specialiști a fost un design generat cu ajutorul computerului care
crează o versiune modernă a traforurilor tradiționale (mashrabiya) care au
protejat de secole casele din acele regiuni de soarele torid.Cu exceptia
zonelor orientate spre nord, fatadele turnurilor sunt aproape in totalitate
infasurate in aceasta retea geometrica.
Fiecare triunghi care compune reteaua
este acoperit cu fibra de sticla si este programat sa raspunda in functie de
pozitia soarelui. Seara, toate parasolarele se deschid urmand ca dimineata, pe
masura ce soarele se ridica dinspre est fasii intregi din structura vor incepe
sa se inchida. În plus, în conformitate cu tendințele actuale internaționale,
sistemul funcţionează pe energie electrică din surse regenerabile, produsă de
panourile solare amplasate pe suprafața clădirii. Tinand cont de strategiile de
dezvoltare durabila implementate cat si transpunerea referintelor traditionale
in arhitectura turnurilor, acest proiect a primit in 2012 premiul Tall Building Innovation.
2. Opera din orașul Guangzhou, provincia Guangdong, China, este cel mai important edificiu
cultural al orașului, ce a fost inaugurat în data de 9 mai 2010, el fiind opera
arhuitectului irakian Zaha Hadid.
Proiectul lui Hadia a fost selecat în urma
desfășurării unui concurs internațional lansat în aprilie 2002. Teatrul a devenit cel mai performant centru cultural din sudul
Chinei și este unul dintre cele mai mari trei teatre din China. Inaugurarea a
constat în punerea în scenă a operei Turandot de Puccini, care în
anii următori a devenit controversată în China. Ca și pietricele într-un izvor
curat de eroziune, Opera din Guangzhou se află în armonie perfectă cu locația
de pe malul râului. Designul său unic, dublu-bolovan, sporește farmecul
orașului prin deschiderea acestuia către râul Pearl, unificând clădirile
culturale adiacente cu zgârâie norii noului cartier Zhujiang. Marea sală de
spectacole a centrului a centrului (1804 locuri pe scaune) este realizată din
granit și oțel ea realizându-se pe timpul a cinci ani de zile. Criticul britanic de arhitectură Jonathan
Glancey de la The Guardian a calificat construcția "într-o mare măsură teatrală și insistent subtilă“.
Clădirea are o suprafață utilă de 71000 de metri pătrați. Realizarea proiectului a însemnat o cheltuială de 1,38 miliarde yuani (200 milioane de dolari americani)
Clădirea are o suprafață utilă de 71000 de metri pătrați. Realizarea proiectului a însemnat o cheltuială de 1,38 miliarde yuani (200 milioane de dolari americani)
3. Societatea
Vijay Associates (Wadhwa Developers)
a comandat o clădire specială denumită The
Ogg - Oul Cybertecture, în inima
cartierului de afaceri din Mumbai - India, cel mai populat oraș din India
și a noua zonă urbană cea mai populată din lume (vezi imaginile).
Clădirea a fost inspirată de ideea că planetele sunt ecosisteme naturale durabile care se dezvoltă și permit vieții să evolueze cu ea în timp, pentru a oferi oamenilor cel mai bun mediu posibil de a trăi și de a lucra. Oul Cybertecture a fost proiectat de firma James Law Cybertecture, el combinând arhitectura virtuală, designul ecologi și sistemele ingenioase de control cu ingineria evolutivă. Clădirea, cu suprafața utilă de 33000 metri pătraț, are spații de locuit și birouri distribuite pe 13 etaje, dar și o parcare subterană pe tei niveluri pentru 400 locuri de parcare. Ferestrele sale curbate creează o senzație mai spațioasă de interior, facilitată și de caracteristica sa principală inovatoare, și anume lipsa coloanelor obstructive deasupra podelelor sale largi. Pentru a obține forma ovală, a fost proiectată computerizat folosind ingineria evolutivă pentru o sofisticare de înaltă calitate și geometrică, care nu este doar pentru aspectul vizual, ci permite ca clădirea să aibă o suprafață de 10-20% mai mică decât alte clădiri tradiționale. Designul său se numește design solar pasiv, ceea ce înseamnă că poate distribui energie solară fără utilizarea dispozitivelor electronice, poate scădea câștigul de căldură și poate reduce încărcăturile energetice. Oul este plin de inovații axate pe perenitatea mediului. Designul său permite cea mai bună utilizare a luminii naturale, rezultând o cerere de energie mai mică decât media. Oul are panouri fotovoltaice pe fațada și turbinele eoliene de pe acoperiș, care îi oferă o sursă alternativă de energie electrică și o fac sustenabilă. Pe acoperiș se mai caracterizează și un alt element: o grădină naturală ridicată care ajută la răcirea clădirii, oferă oxigen și adăpostește oamenii atunci când au nevoie de odihnă. Printre inițiativele ecologice existente în clădire se numără și un sistem de reciclare a apei, gestionat printr-un sistem de recuperare a apei de ploaie, sisteme de purificare a apelor uzate, sistem de filtrare și celulă umedă.
Iată și alte inovații aplicate în proiectarea și realizarea acestei atipice clădiri: neconvenționale:
Clădirea a fost inspirată de ideea că planetele sunt ecosisteme naturale durabile care se dezvoltă și permit vieții să evolueze cu ea în timp, pentru a oferi oamenilor cel mai bun mediu posibil de a trăi și de a lucra. Oul Cybertecture a fost proiectat de firma James Law Cybertecture, el combinând arhitectura virtuală, designul ecologi și sistemele ingenioase de control cu ingineria evolutivă. Clădirea, cu suprafața utilă de 33000 metri pătraț, are spații de locuit și birouri distribuite pe 13 etaje, dar și o parcare subterană pe tei niveluri pentru 400 locuri de parcare. Ferestrele sale curbate creează o senzație mai spațioasă de interior, facilitată și de caracteristica sa principală inovatoare, și anume lipsa coloanelor obstructive deasupra podelelor sale largi. Pentru a obține forma ovală, a fost proiectată computerizat folosind ingineria evolutivă pentru o sofisticare de înaltă calitate și geometrică, care nu este doar pentru aspectul vizual, ci permite ca clădirea să aibă o suprafață de 10-20% mai mică decât alte clădiri tradiționale. Designul său se numește design solar pasiv, ceea ce înseamnă că poate distribui energie solară fără utilizarea dispozitivelor electronice, poate scădea câștigul de căldură și poate reduce încărcăturile energetice. Oul este plin de inovații axate pe perenitatea mediului. Designul său permite cea mai bună utilizare a luminii naturale, rezultând o cerere de energie mai mică decât media. Oul are panouri fotovoltaice pe fațada și turbinele eoliene de pe acoperiș, care îi oferă o sursă alternativă de energie electrică și o fac sustenabilă. Pe acoperiș se mai caracterizează și un alt element: o grădină naturală ridicată care ajută la răcirea clădirii, oferă oxigen și adăpostește oamenii atunci când au nevoie de odihnă. Printre inițiativele ecologice existente în clădire se numără și un sistem de reciclare a apei, gestionat printr-un sistem de recuperare a apei de ploaie, sisteme de purificare a apelor uzate, sistem de filtrare și celulă umedă.
Iată și alte inovații aplicate în proiectarea și realizarea acestei atipice clădiri: neconvenționale:
- Toaletele sunt destinate monitorizării electronice a sănătății lucrătorilor prin indicatori precum semnele vitale, greutatea și tensiunea arterială, care pot fi semnalate medicilor dacă sunt considerate necesare.
- Oamenii își pot personaliza viziunea de birou alegând un decor virtual în timp real din întreaga lume pentru a fi afișat pe geamurile lor de birou, pentru a se simți mereu relaxați.
- Clădirea este concepută pentru a reduce automat consumul de energie în zonele și încăperile mai puțin utilizate.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_____________xxx_____________
O PLACHETĂ,
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘ
O PASTILĂ DE UMOR
_____________xxx_____________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL BRĂILA
DIN JUDEȚUL BRĂILA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Placheta - În amintirea marilor lucrări edilitare
efectuate la Brăila în perioada 1911 - 1914
Placheta
de mai sus a fost bătută pentru a marca încheierea
marii lucrări de Alimentare cu apă a orașului Brăila din anul 1914. Placheta s-a
realizat în mai multe variante de material compoziție: argint, bronz
argintat și
bronz patinat. Ea are dimensiunile de 110 x 75 milimetri ți este gravată de
Carniol Fiul. Pe avers se prezintă în plan îndepărtat imaginea orașului Brăila,
iar în prim plan Castelul de apă, conducte, robinete și un plan al alimentarii
cu apă a orașului. În dreapta sus este aplicată stema județului Brăila iar în
centru pe o placă sunt înscriși anii între care s-a făcut
lucrarea;“1911 - 1914”. Pe revers este aplicată o legendă înscrisă pe
unsprezece rânduri, primele două arcuite; “ÎN
AMINTIREA MARELOR LUCRĂRI DE EDILITATE / EFECTUATE ÎN PERIOADA 1911 – 1914 /
SUB PRIMARIATUL N. TH. FARANGA / CONSILIERI COMUNALI FIIND / ALEXANDRU ELIAT,
ION I. PETROVICI, GAVRILĂ MARIN, CONST. GEORGESCU / DR. G. GEORGESCU, ENE
GAGIULESCU, MIHAIL CUCOȘ, PETR. DIMOVICI/ GR. CHRISTESCU, ION VLĂDESCU, G.
CIMPOIEȘU, D. ECONOMU, M. PANTELI / SERVICIUL TECNIC DE CONTROL FIIND: /
INGINER INSP. GENERAL G. PANAIT, INGINER ȘEF C. COSTACHE,
INGINER D. GERMANI / ANTREPRENORI: / FRIED & ADORJAN, MOTZOI &
RESCHOVSKI”.
Brăila - (Principatele unite)
Piesa
medalistică de mai sus prezintă importanță deosebită prin faptul că ne
prezintă explicit stema Principatelor
române unite. Această stema s-a realizat prin alipirea stemelor vechilor
principate Moldova și Țara Românească (capul de bour înstelat și pajura cruciată).
Aceasta
a fost una dintre realizările aduse de Unirea Principatelor pe lângă multe
altele și mai importante.
Dacia Unirea
Brăila este
un club de fotbal din Brăila care evoluează în Liga a II- a. Clubul a fost
înființat în anul 1919 și își dispută meciurile de acasă pe stadionul
Municipal, cu o capacitate de 20000 de locuri, din care 8000 pe scaune,
inaugurat în 1974. Pe lângă echipa mare, clubul Dacia Unirea Brăila deține și o
echipă secundă intitulată Dacia Unirea II, care evoluează în Liga a IV-a.
De-a lungul vremii echipa a purtat și alte denumiri: CSM Brăila, Progresul
Brăila, Laminorul Brăila, Constructorul Brăila, FC Brăila, FCM Progresul Brăila
și CF Brăila. Culorile tradiționale ale echipamentului de joc ale echipei
sunt: albastru – pentru meciurile de acasă și alb – pentru meciurile în
deplasare. Iată panoplia succeselor acestei echipe: 7 sezoane în Liga I, locul
1 de 3 ori în Liga II, locul 1 de 3 ori în Liga III, 1993 – finalistă în Cupa
României, 1940 – semi-finalistă, 1993 – semi-finalistă în Cupa Balcanică. Sus am postat doua logo-uri ale acestui club.
Insigna sportivă - Dacia Unirea
Insigna
de mai sus a fost bătută în regimul comunist, ea
făcând parte din ansamblul măsurilor de propagandă prin care se urmărea
formarea omului nou, constructor devotat și conștient al societății socialiste
multilateral dezvolate. Pe fața insignei se disting o peniță și două cărți
deschise simbolizând nevoia de culturalizare a maselor.
Panait Istrati - 125 de ani de la naștere 1884 - 2009
Muzeul Brăilei 1984 - 2009
Casa memorială "Panait Istrati"
Panait
Istrati (născut la data de 10 august 1884 în Brăila şi decedat
la data de 16 aprilie 1935 în Bucureşti, cu numele la naştere Gherasim
Istrati) a fost un scriitor român de limbă română și franceză. Panait Istrati
este fiul nelegitim al unei spălătorese, Joiţa Istrate şi al unui contrabandist
grec. A copilărit în Baldovineşti, a terminat şase ani de şcoală primară, doi
fiind nevoit să-i repete. Ca şi Maxim Gorki, scriitorul rus şi apoi sovietic cu
care a fost comparat adesea, şi-a câştigat existenţa ca ucenic al unui
cârciumar, al unui brutar şi al unui vânzător ambulant. O vreme a fost şi
cărbunar la bordul unor nave fluviale. În acest timp a citit cu aviditate tot
ce i-a căzut în mână. Hoinărelile l-au purtat prin diferite oraşe: Bucureşti, Constantinopol, Alexandria, Cairo, Paris și Lausanne. Primele încercări literare
datează din 1907. Trăind în sărăcie, bolnav şi singur, a încercat să se sinucidă
în anul 1921 pe când era la Nisa, dar a fost salvat, iar în buzunar i s-a găsit
o scrisoare netrimisă, adresată lui Romain Rolland. Acesta este avertizat şi îi
răspunde imediat încurajându-l să urmeze cariera sa de scriitor.
Povestirea Chira Chiralina a fost publicată în 1923, cu o prefaţă
semnată chiar de Romain Rolland. După mai multe călătorii în Rusia, în
1930 se stabileşte definitiv în ţară. Aici publică în 1933
eseul L’homme qui n’adhère à rien, în care se conturează atitudinea sa în
privinţa independenţei. Chintesenţa acestui eseu îi atrage vehemente
contestări. A fost tratat de TBC la Nisa şi apoi la Bucureşti. Izolat, singur
şi bolnav de tuberculoză, a murit la sanatoriul Filaret.
Imobilul
care găzduiește Casa Memorială Panait
Istrati este înscris în Lista Națională a Monumentelor, Ansamblurilor și
Siturilor Istorice, și a fost cunoscut, la începuturi, sub denumirea de ''Casa
Grădinarului''. Moda amenajării parcurilor după modelul celor englezești a
determinat, cu precădere în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, preocuparea
primarilor brăileni pentru reorganizarea spațiului Grădinii Publice, ceea ce a
presupus și angajarea unor specialiști în domeniu. Astfel, în jurul anului
1860, într-un perimetru situat pe latura de nord-est a Grădinii Publice, s-au
construit bufetul, locuința grădinarului și serele. Pe acest amplasament a fost
construită, cu funcțiunea de locuință și purtând denumirea de Casa
Grădinarului, clădirea cunoscută astăzi drept Casa Memorială 'Panait Istrati'. După
1947, clădirea își păstrează destinația administrativă, dar este trecută în
administrarea sectorului 'Spații verzi' din cadrul Primăriei Brăila. Cu
prilejul centenarului nașterii scriitorului Panait Istrati (1884-1984), în
acest imobil a fost organizată Casa Memorială 'Panait Istrati', inaugurată la
10 august 1984. Deși Panait Istrati nu a locuit niciodată aici, clădirii i-a
fost atribuită această destinație, deoarece autorul 'Chirei Chiralina' prefera
spațiul din vecinătatea casei pentru contemplarea Dunării și a împrejurărilor.
Niciuna din clădirile în care Panait Istrati a locuit în Brăila nu s-a păstrat.
În această fostă casă a grădinarului a fost reconstituit universul vieții lui
Panait Istrati, scriitorul fiind, astfel, adus acasă, în orașul său natal. Aici
sunt valorificate expozițional manuscrise, obiecte personale, piese de
mobilier, cărți cu autograf, ediții rare, ediții princeps, fotografii-document,
obiecte ce au fost cumpărate, în cea mai mare parte, de la ultima soție a
scriitorului, Margareta Istrati. Pălăria, pipa, ochelarii, trusa de birou,
geanta și pantofii, lucrurile personale care îl evidențiau în societate pe
Panait Istrati, stau cu mare cinste în Casa Memorială din Grădina Mare. Aici
mai poate fi admirat un samovar adus de Istrati din Rusia Sovietică. Este o
casă care i-a fost dăruită scriitorului Panait Istrati, în semn de
recunoștință, pentru faptul a purtat numele Brăilei peste tot în lume. Muzeul
se află în imediata apropiere a Casei Thuringer, loc unde Panait Istrati a
locuit în copilăria sa, având în vedere faptul că mama sa a lucrat ca menajeră
la această familie. O lungă perioadă, Casa Memorială 'Panait Istrati' a avut cu
totul altă destinație decât o merita. În anii '70, aici funcționau două cercuri
ale Casei Pionierilor, iar la subsolul clădirii erau depozitate carturile pe
care pionierii învățau tainele conducerii auto. Din anul 1984, clădirea și-a
reprimit oficial calitatea de Casă Memorială. În anul 2008, a intrat într-un
amplu proces de restaurare și consolidare. Reabilitarea Casei Memoriale 'Panait
Istrati' a făcut parte dintr-un amplu proiect de modernizare a Centrului
Istoric al Brăilei, în valoare de peste 10 milioane de euro, realizat printr-un
program Phare, care a vizat reabilitarea a încă trei clădiri de patrimoniu din
zonă, respectiv Centrul Cultural 'Nicăpetre', Muzeul Brăilei și Secția de
etnografie. Lucrările de reabilitare a Casei Memoriale 'Panait Istrati' au fost
inaugurate pe 16 aprilie 2011, exact când se împlineau 76 ani de la moartea
scriitorului brăilean. Clădirea a avut acum șansa unei restaurări de proporții.
Ea are două etaje. Primul cuprinde o expoziție foto documentară, obiecte
personale, toate originale, care i-au aparținut lui Panait Istrati, și volume
de carte. La etaj, în podul clădirii, la mansardă, este organizat un spațiu
pentru activități cu publicul. Experiența Rusia Sovietică înseamnă pentru
Panait Istrati o adevărată lecție. Știm cu toții că el și-a declarat de la
început adeziunea față de stânga socialistă, mai apoi comunistă, iar în
momentul în care a ajuns în Rusia Sovietică, chiar a spus că vrea să devină
cetățean sovietic. După ce a văzut o serie de lucruri care nu corespundeau cu
nimic imaginii exterioare, a avut curajul să spună că a greșit, a avut curajul
să scrie despre lucrurile acestea și, în felul acesta, Panait Istrati a devenit
o lecție de morală, de demnitate și de responsabilitate. Muzeul cuprinde o sală
foto-documentară și două camere, reprezentând camera de lucru cu biblioteca și
sufrageria. Aici pot fi cercetate numeroase fotografii cu Panait Istrati, unele
executate de scriitorul însuși. Expoziția cuprinde fotografii cu mama
scriitorului, Joița Istrati, imagini cu familia acestuia, cu școala unde a
învățat copilul Istrati, cu panoul publicitar pe care acesta îl purta ca și
fotograf ambulant și cu imagini cu Brăila, așa cum apare, mai târziu, în
operele sale. La rubrica prieteni, pot fi văzute fotografii ale lui Panait Istrati împreună cu
Romain Rolland, Gheorghe Ionescu, Nikos Kazantzakis, Jakob Rosenthal, Romulus
Cioflec, Mihail Sadoveanu, Gala Galaction, George Topârceanu, făcute cu diverse
ocazii la Brăila, București, Snagov, Neamț, dar și la Paris, Acropole, Nisa sau
Rusia. Istrate mai apare în fotografii alături de a doua soție, alsaciana Anna
Munsch, și de prietena sa, elvețianca Bilili, care l-a însoțit în a doua parte
a călătoriei în Rusia Sovietică. Despre existența celor două femei în viața sa,
Panait Istrati scria:'Eu sunt Cosma... Nu renunț nici la Anna, nici la Bilili,
mai degrabă la viață'. Colecția mai cuprinde și imagini în care apare cu cea
de-a treia soție, Margareta Izescu, într-un voiaj la Nisa, în 1933. Mai
pot fi văzute numeroase ediții din opera scriitorului, începând cu cele
tipărite de Editura Rieder din Paris, în franceză, ediții în limba română,
precum și în alte 17 limbi. În arhiva muzeului se află scrisorile publicate în
'Pagini de corespondență' (1993), o parte din manuscrisul 'Moș Anghel' și
manuscrisul volumului 'Biroul de plasare'. Despre orașul său natal, Brăila,
Istrati scria în volumul 'Neranțula':'Este un evantai aproape în întregime
desfășurat. De la cazarmă, care-i formează centrul, opt străzi și două
bulevarde formează tot atâtea brațe, traversându-le exact ca legăturile unui
evantai".
Lui Vladislav Vlaicu brăilenii recunoscători
Muzeul Brăilei Carol I
Un viitor pentru trecutul nostru
Excepta via braylan per dictam viam braylam 1368 - 2018
(Face excepție calea de drum ce trece prin Brăila)
Muzeul Brăilei s-a
născut odată cu biblioteca publică a oraşului, fiind întemeiat la începutul
anilor '80 ai veacului al XIX-lea. Atunci, mai precis la sfârşitul anului 1880,
la 3 noiembrie, în Conferinţa profesorilor din cadrul gimnaziului real din
Brăila 8 din cei 10 profesori: Şt. C. Hepites, I. Guliotti, Z. Deimeze, Iordan
Dimitriu, I.C.Tacit, Pr. M. Guzianu, Drag. Constantinescu şi Atanasie Popescu -
directorul acestei instituţii de învăţământ au hotărât să supună subscripţiei
publice înfiinţarea unei biblioteci şi a unui muzeu pe lângă gimnaziu. Deşi
prima instituţie muzeală în Brăila a luat fiinţă prin Decretul Regal nr.
2134/23 august 1881, bazele secţiei de arheologie s-au pus abia la 2 iunie
1955, când a avut loc, practic, o refondare a instituţiei. În 1955, nu exista
nici o piesă de arheologie în colecţiile muzeale, iar din actualul judeţ Brăila
erau cunoscute doar două descoperiri, ambele fortuite: cazanul scitic de la
Scorţaru Vechi şi un fragment de vas neolitic de la Nazâru (Siliştea). O serie
de observaţii şi descoperiri arheologice erau menţionate în cunoscutul
„Chestionar Densuşianu'', dar manuscrisul, încă inedit, se află la Biblioteca
Academiei Române. Unele cercetări arheologice de suprafaţă fuseseră efectuate
la Nazâru, în 1932, de I. Nestor, iar la Şuţeşti de R. Vulpe. Astăzi,
patrimoniul muzeal cuprinde peste 15000 de piese, iar repertoriul arheologic al
judeţului Brăila include peste 60 de localităţi, cu aproape 100 de descoperiri
(situri arheologice, morminte, tezaure, descoperiri izolate). La baza constituirii
colecțiilor muzeului brăilean stau importantele donații ale profesorului Ștefan
Corciova („preparate umede”, materiale
didactice utilizate la orele de biologie: etichete de produse alimentare şi
cosmetice, filumenie, piese filatelice, utile doar ca obiect de studiu pentru
că modul de păstrare şi de prezentare erau contrare normelor în domeniu – în
loc de clasoare, bandă adezivă şi hârtie milimetrică; bancnote româneşti şi
europene, unele interesante, cum ar fi emisiunile de bilete ipotecare emise în
România anului 1877, asignatele franceze sau bancnotele emise de Banca
Austro-Ungară care au circulat în ţara noastră după 1 decembrie 1918) și
farmacistului Paul Bălcănescu (obiecte din varii domenii, grupate, în mare, în
cele de interes arheologic, istoric şi de artă). După descoperirea epavei
monitorului otoman Hevzi Rahman, scufundat pe canalul Măcin în timpul
evenimentelor de la 1877, patrimoniul secţiei se îmbogăţeşte cu piese
transferate de pe nava dezafectată – arme, instrumente de navigaţie și obiecte
de uz gospodăresc. Ca urmare a unor cercetări minuțioase ale profesorului
muzeograf brăilean Liviu Mihăilescu, au fost descoperite multe obiecte din
domeniul ocupaţiilor tradiţionale. Practicarea pescuitului ca ocupaţie
principală este ilustrată prin monoxilele folosite la transportul pe apă şi
prin instrumentarul propriu-zis, alcătuit din ostii, harpoane, plase de
diferite tipuri şi capcane. S-au descoperit numeroase unelte agricole şi
meşteşugăreşti, unice la nivelul patrimoniului naţional. Continuitatea
păstoritului, şi mai ales a păstoritului transhumant a fost atestată prin
vechimea unor piese datate 1857 sau 1888. Un loc aparte îl ocupă meşteşugurile
casnice, reprezentate prin varietatea textilelor de interior: scoarţe,
ştergare, obiecte de port etc. Numeroase piese achiziţionate sau donate au
constituit primele colecţii etnografice ale Muzeului Brăilei. Prima intenţie de
constituire a unei colecţii publice de artă la Brăila se datorează
colecţionarului Anastase Simu (1854 - 1935). El a donat în anul 1928,
„scumpului ...oraş natal Brăila", 30 de lucrări de artă pentru a fi expuse
în saloanele primăriei. În 1938 primăria şi-a creat un serviciu cultural care a
preluat Pinacoteca, dezvoltând patrimoniul acesteia. În anul 1950 Pinacoteca a
devenit instituţie independentă căreia, în 1955, i s-a schimbat denumirea în
Muzeu de Artă, integrat ca secţie de artă Muzeului Brăilei în anul 1967. Şef al
Secţiei de Artă până în anul 2001 a fost Ana Maria Harţuche, astăzi pensionată.
Muzeul se poate vizita şi azi în Piaţa Traian la nr.3. Secţia de
Ştiinţe ale Naturii a muzeului se află amplasată în Parcul Monument. Clădirea
Secţiei are în compunerea ei: o sală de expoziţie permanentă, o sală de
expoziţii temporare, o sală cu acvarii cu peşti exotici şi un laborator de
conservare-restaurare. Ea s-a inaugurat în anul 1964. După 1973 sunt dezvoltate majoritatea colecţiilor, atât prin
achiziţionarea de piese, cât şi prin cercetarea de teren. Astfel, iau fiinţă
colecţiile de botanică (colecţia Horeanu), de malacologie (colecţia Grossu), de
entomologie (colecţiile Peiu şi Weber), fiecare în parte numărând câteva mii de
piese, sau cele de ornitologie, mamalogie şi geologie, cu un număr mai redus de
exemplare. Deschiderea, în 28 octombrie 1977,
în strada Cetăţii nr. 70, a «Expoziţiei permanente cu caracter memorial
„Dumitru Panaitescu Perpessicius”» a însemnat inaugurarea Secţiei Memoriale în
cadrul Muzeului Brăilei. În timp, secţia a crescut, atât prin numărul caselor
memoriale cât şi prin numărul pieselor achiziţionate, transferate sau donate
acesteia. Astfel, în 10 august 1984, se deschide publicului, Casa Memorială
„Panait Istrati”, situată în Grădina Publică, unul dintre locurile preferate
ale scriitorului. Achiziţionarea unor piese care au aparţinut filosofului de origine
brăileană, Vasile Băncilă, a făcut posibilă, inaugurarea, în decembrie 1996, a
unei săli expoziţionale „Vasile Băncilă” în strada Caragiale nr. 32. Deși
pe cărțile poșatele apare că muzeul era situat pa strada Galați, adresa
actualizată a sediului central al muzeului este Piața Traian, nr.3.
Brăila este un municipiu în
sud-estul României și reședința județului cu același nume. Orașul este
situat pe malul stâng al Dunării. Conform ultimelor estimări oficiale ale
Institutului Național de Statistică, populatia orașului era, în anul 2009, de
211884 de locuitori, fiind al 10-lea oraș din țară după numărul de
locuitori. Brăila este o veche așezare pe malul stâng al Dunării, apărând
cu numele "Drinago" într-o veche descriere geografică și de călătorii
spaniolă, "Libro del conoscimiento" (1350), dar și pe câteva hărți
catalane (Angellino de Dalorto, 1325 - 1330 și Angelino Dulcert, 1339). Sus am
postat stemele 1865 - 1918, interbelică, comunistă și actuală ale municipiului,
iar dedesubt pozele câtorva inconfundabile monumente de cultură și arhitectură ale Brăilei, din vremuri diferite.
Strada Mihai Eminescu
Fântâna cinetică
Teatrul Maria Filotti
Palatul Agriculturii
Spitalul județean de urgență
Biserica greacă Buna Vestire
Berăria și Hotelul francez
Casa Verona
Cazarma guarzilor comunali
Fabrica de ciment Cantacuzino
Fabrica de cojit orez
Fabrica de făină Valerianos
Liceul Nicolae Bălcescu
Monumentul
Piața Sfinții Arhangheli
Proprietatea Dumitru Ionescu
Strada Galați
Muzeul Brăilei - Secția de etnografie și artă populară
Prefectura
Primăria
Magazinul Dunărea
Strada Împăratul Traian
Strada Regală
Teatrul Passalaqua
Faleza
Catedrala ortodoxă Nașterea Domnului
Ceasul din parcul central
Gara fluvială
Județul Brăila este un județ din provincia Muntenia, partea
de est a României, care își are reședința în orașul cu același nume. Județul se
întinde pe o suprafață de 4766 kilometri pătrați și numără aproximativ 373000
de locuitori. Ca subunități administrative județul se compune dintr-un
municipiu - Brăila, 3 orașe - Însurăței, Ianca, Făurei și 40 de
comune. Sus am postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale
județului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ale
județului, câteva trimiteri poștale ilustrate, din vremuri diferite și alte frumoase locuri de vizitat în
acest județ.
Mănăstirea - Lacul Sărat
Mănăstirea - Măxineni
Biserica Sfântul Nicolae - Lacul Rezii
Plaja - Lacul Sărat
Administrația stațiunii - Lacul Sărat
Băile reci - Lacul Sărat
Băile - Lacul Sărat
Cazinoul - Lacul Sărat
Parcul englez - Lacu Sărat
Vila Ancora - Lacul Sărat
Biserica - Movila Miresii
Parcul național Balta Mică a Brăilei
Popina - Blasova
Rezervația naturală Lacul Jirlău
Primăria Șuțești
Primăria Ianca
_________ooOoo________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
con_dorul@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu