Mai jos am postat și alte fotografii cu monumente de cultură
și arhitectură din localitatea poloneză BYTOM ODRZANSKI,
denumire germană BEUTHEN AN DER ODER, voievodatul
LUBUS, județul NOVA SOL,din vremuri diferite, câteva
trimiteri poștale ilustrate, două insigne și o acțiune locală.
Biserica evanghelică
Biserica Sf.Jerome
Hotelul Pod Złotym Lwem
Fântâna din Piața mare
Piața Mare și Fântâna - iarna
Piața Mare cu Fântâna
Cazarma PSI
Strada Kozuchowska
Arhitectură locală
Piața Kaizer Franz Josef
Piața Mare
Podul peste Oder
Trimiteri poștale
Vedere pe Oder
Vedere generală
Set 2 insigne locale
Acțiune locală
***
VORBE DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
Oscar Wilde - scriitor irlandez
(16 octombrie 1854 - 30 noiembrie 1900)
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII,
INSIGNE ȘI PLACHETE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, medalia, poţi citi în articolul LE HAVRE - FRANŢA.
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderant metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionar explicativ al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor pesonalităţi. Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
George Enescu 1881 - 1955
Ateneul Român - București - România
Această medalie este opera gravorului Vasile Gabor
de la Monetăria națională a României
George
Enescu (născut
19 august 1881 în localitatea Liveni-Vârnav, azi George Enescu, județul
Botoșani și decedat la data de 4 mai 1955 la Paris) a fost un compozitor,
violonist, pedagog, pianist și dirijor. Este considerat cel mai important
muzician român. Din creația sa amintesc; opera Oedip, Poema română,
Rapsodiile române nr.1 și 2, Suitele orchestrale nr.1, 2 și 3, Simfoniile
nr.1,2 și 3, Cvartetele pentru coarde nr.1 și 2, Sonatele pentru vioară nr.1, 2
și 3, Sonatele pentru violoncel nr.1 și 2, Simfonia de cameră pentru 12
instrumente, Cvintetele pentru pian nr.1 și 2, Sitele pentru pian nr. 1, 2 și
3, etc.
Despre Fresca Ateneului Român. In sfera aceluiasi
interes pentru decoratie intra si preocuparea constanta formulata de C. Exarhu
si Al. Odobescu inca din 1888, de a se realiza o monumentala fresca pe peretele
circular al salii, fresca ce trebuie sa evoce momentele cele mai importante ale
istoriei noastre nationale, dar in acelasi timp sa creeze o imagine fidela a
specificitatii sufletului romanesc.Propunand in anul 1901, un proiect in
spiritul celor aratate mai sus pictorul Stefan Popescu dorea realizarea acestei
picturi de 300 mp pe panza, considerand ca astfel nu va trebui sa fie inchisa
sala pentru un timp. Dar lipsa de fonduri suficiente face ca proiectul sa
taraganeze multi ani.
In sfarsit, este acceptat proiectul prof. Costin Petrescu pentru realizarea unei fresce ce reprezinta in 25 de episoade momente importante din istoria romanilor. Fondurile au provenit din subscriptie publica. Lucrarea în lungime de 75 mp și lățime de 3 metri, începută în 1933 în tehnica "al Fresco" va fi inaugurata la 26 mai 1938. Consideram ca este interesanta o succinta descriere a scenelor deoarece valoarea lor ideatica este net superioara valorii artistice, fapt ce nu ne surprinde avand in vedere caracterul programatic al lucrarii si necesitatea de a supune compozitia, desenul si culoarea spatiului oferit, intr-un ansamblu cu anumite coordonate plastice si decorative. Dar să urmărim succesiunea episoadelor:
In sfarsit, este acceptat proiectul prof. Costin Petrescu pentru realizarea unei fresce ce reprezinta in 25 de episoade momente importante din istoria romanilor. Fondurile au provenit din subscriptie publica. Lucrarea în lungime de 75 mp și lățime de 3 metri, începută în 1933 în tehnica "al Fresco" va fi inaugurata la 26 mai 1938. Consideram ca este interesanta o succinta descriere a scenelor deoarece valoarea lor ideatica este net superioara valorii artistice, fapt ce nu ne surprinde avand in vedere caracterul programatic al lucrarii si necesitatea de a supune compozitia, desenul si culoarea spatiului oferit, intr-un ansamblu cu anumite coordonate plastice si decorative. Dar să urmărim succesiunea episoadelor:
1.
Traian pătrunde în Dacia. Imparatul este prezentat in statul sau major, langa
podul peste Dunare de la Turnu Severin.
2.
Colonizarea Daciei. In fundal se vede monumentul de la Adam-Clissi. Legionarii
patrund in Dacia.
3.
Contopirea dacilor cu romanii este prezentata prin idila dintre o tanara daca
si un soldat roman. Stela funerara reprezinta o piesa gasita in timpul
sapaturilor de la Alba Iulia.
4.
La orizont o sentinela romana strajuieste hotarul. Norii negri simbolizeaza
apropiatele invazii barbare.
5.
Invazia barbarilor.
6.
Inceputul vietii romanesti patriarhale. Norii se risipesc, iar populatia
coboara din munti si ridica locuinte si lăcășe de închinare.
7.
Statornicirea: taranul roman isi pregateste armele: arcul si securea.
8.
Descalecatul: de peste munti se iveste un cavaler calare, pe care populatia il
primeste cu paine si sare.
9.
Statul Militar: Mircea cel Batran parlamenteaza cu trimisii turci.
10.
Statul Administrativ: in curtea Manastirii Moldovita, Alexandru cel Bun imparte
dregatoriile statului.
11.
Cruciada romanilor: Iancu de Hunedoara, Vlad dracul si Stefan al doilea ridica
o oaste pentru izgonirea turcilor. In fundal apare castelul de la
Hunedoara si Cetatea Poenari de la Arges. Figura lui Tepes Voda se zareste
ca o umbra misterioasa.
12.
Vremea lui Stefan cel Mare. Un taran isi face lance din fierul coasei. Stefan
in fata Cetatii Sucevei primeste pe trimisii Papei care ii aduc spada si
titlul de "Ostas al lui Christ".
13.
Epoca de pace si credinta. Neagoe Basarab si familia sa ies din Biserica
episcopala de la Curtea de Arges (deasupra lojii Romaniei).
14.
Epoca lui Mihai Viteazul. Domnitorul intregitor al neamului se pregateste sa
intre in Alba Iulia.
15.
Epocile culturale: Matei Basarab, Vasile Lupu (in fundal Cetatea Targoviste si
Biserica 3 Ierarhi), Dimitrie Cantemir si Constantin Brancoveanu
(Manastirea Hurezu si mesterul ei Parvu Mutu).
16.
Rascoala lui Horia, Closca si Crisan. Cei trei eroi sunt prezentati in fata
bisericii de la Tebea (Tara motilor). Gheorghe Lazar apare ca un personaj
de legatura intre acest episod si cel care reprezinta miscarea lui Tudor
Vladimirescu.
17.
Domnul Tudor in fruntea pandurilor intra in Bucuresti si primeste din partea
politiei, zapis de consfintire a drepturilor cerute de Adunarea poporului.
Alaturi apare episcopul Argesului si o cula, indicând originea lui Tudor
Vladimirescu.
18.
Anul 1848, in Transilvania cu Avram Iancu care porneste la lupta.
19.
Anul 1848, in Tara Romaneasca si Moldova. Bonjuristii fraternizeaza cu taranii.
20.
Alexandru Ioan Cuza improprietareste taranii. In planul al doilea apare
Kogalniceanu.
21.
Unirea Principatelor in 1859. Doua femei in costume nationale deapana acelasi
fir.
22.
Carol I si razboiul de independenta. Domnitorul primeste un steag capturat de
la inamic. In scena apare si I.C. Bratianu.
23.
Realizarea intregirii nationale: 1918. Pe front soldati intre sarme ghimpate.
24.
Regele Ferdinand I si Romania Mare. La Alba Iulia regele si regina Maria. In
suita apare generalul Berthelot. Toti trec prin fata unor femei ce
simbolizeaza Vechiul regat, Transilvania, Basarabia si Bucovina.
25.
Ultima scena ar fi trebuit sa-l reprezinte pe Carol al II-lea, fondatorul orasului
modern, care alaturi de Mihai I coboara in mijlocul poporului pentru a
patrona stiintele, literatura, artele si industria. Varianta aleasa
ulterior reprezinta poporul cu steaguri, care sarbatoreste infaptuirea Romaniei
Mari. Din punct de vedere plastic aceasta ultima scena este tratata
diferit fata de restul frescei, culoarea fiind mai vie si desenul mult mai
liber.
In ansamblu, fresca este realizata intr-o maniera oarecum
libera, putand vorbi de un stil realist plat. Dominanta cromatica este rece,
abundand in cenusiuri. De aici efectul general usor estompat, fara accente
plastice deosebite. Aceste caracteristici ale frescei ar putea semnifica
la prima vedere ca lucrarea este lipsita de interes artistic. Totusi, in
ansamblul salii aceste date devin intr-un fel calitati, lucrarea ocupandu-si
locul sau cu discretie, ca un fel de pandant al tonurilor calde de rosu si
auriu din luxurianta bogatie decorativa a cupolei. Slujind frumoasei idei
ca istoria nationala trebuie prezentata ca o carte deschisa, in care fiecare
privitor sa gaseasca ceva din maretia trecutului si astfel sa mediteze la
valorile spirituale, morale ale poporului nostru, fresca Ateneului este
semnificativa pentru caracterul emblematic al monumentului.
Aleea cu sculpturi: În perioada antebelică, aleile
Grădinii Ateneului erau împodobite cu 16 busturi care reprezentau mari
oameni politici, de cultură sau artiști români. Din păcate, acestea nu s-au
păstrat, pentru că au fost distruse în anii regimului comunist: Mihai Eminescu
de Ion Georgescu, Mihail Kogălniceanu de W.C.Hegel, P.S.Aurelian de W. C.
Hegel, Ion Ghica de Iordănescu, Traian Demetrescu de Filip Marin, Dumitru
Georgescu Kiriac de Oscar Han, Ienăchiţă Văcărescu de W. C. Hegel,
Constantin Esarcu de W. C. Hegel, Gavriil Musicescu de Miliţa Petraşcu,
C.A. Rosetti de I. Georgescu, Vasile Urechea-Alexandrescu de W. C.
Hegel, generalul Ioan Emanoil Florescu de I. Georgescu, Grigore Tocilescu,
Gheorghe Dem Teodorescu de Carol Storck, C. I. Stăncescu de W. C. Hegel și
Theodor Şerbănescu de Filip Marin. În prezent, în Grădina Ateneului
este amplasată o singură statuie, cea a lui Mihai Eminescu, executată în bronz,
în 1963, de sculptorul Gheorghe D. Anghel.
Filatelia poate fi
definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice, în special a
timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru
frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din
caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia.
De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din preocupările
familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a
altor persoane din viaţa publică. Filatelia este un hobby foarte personal,
iar popularitatea sa este determinată de faptul că este flexibil faţă de
necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii poştale, costurile
livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea primelor mărci
poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia de bază a timbrelor o reprezintă
plata în avans a unui serviciu poştal. De-a lungul timpului, această funcţie
s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi principiu. Mărcile poştale
îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o anumită valoare pentru o
plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de celebrare şi promovare a
patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai presus de orice, marca
poştală este un veritabil ambasador al istoriei, culturii şi civilizaţiei
umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă libertate de mişcare şi
posibilitatea de a transmite informaţii în toate colţurile lumii. Timbrul
capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o plăcere pentru ochi, prin
frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de tipărire dar şi un studiu al
istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi, deoarece îţi poate dezvălui
detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar mai ales drumul parcurs de
un plic până la destinaţie. Primul timbru din lume a apărut în Marea Britanie
şi s-a numit Penny Black.
Optsprezece ani mai târziu, la 15 iulie 1858 a
apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti intitulată Cap de bour.
Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce semnul heraldic de pe
stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din spaţiul românesc este
formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale. Colecţionarea mărcilor
poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest hobby european a ajuns
în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de domnie a lui Alexandru
Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali sau comercianţii de
tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour, Principatele Unite
sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre a dus la
organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea având o
activitate intensă, în special la începutul secolului al XX-lea. Astăzi,
timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul dintre
simbolurile noastre naţionale.
Direcția generală de poliție a municipiului București
Politia română face
parte din Ministerul Afacerilor Interne si este institutia specializata a
statului, care exercita atributii privind apararea drepturilor si libertatilor
fundamentale ale persoanei, a proprietatii private si publice, prevenirea si
descoperirea infractiunilor, respectarea ordinii si linistii publice, în
conditiile legii. Activitatea Politiei Române constituie serviciu public
specializat si se realizeaza în interesul persoanei, al comunitatii, precum si
în sprijinul institutiilor statului, exclusiv pe baza si în executarea legii. Teritorial, Poliția română este
organizată în Inspectorate județene de poliție și Direcția generală de poliție
a municpiului București (poza de sus).
Insigna - U.M.A.S. (Uzina de mașini agricole "Semănătoarea")
Semănătoarea
București a
fost o fabrică producătoare de mașini agricole din România. În anii ’90 Semănătoarea
era singurul producător român de combine de recoltat, avea o cotă de piață de
peste 60%, iar principalii concurenți erau producătorii străini, New Holland,
John Deere, Claas, Case, Landini, Lverda sau McCormick. Pe locul unde a fost
amplasată Uzina Semănătoarea va fi construit ansamblul rezidential
Sema Parc.
Insigna - U.M.A.S. - 20 ani de activiatate
(Uzina de mașini agricole "Semănătoarea")
20 ani de la înființarea Uzinei "Semănătoarea"
București 1949 - 1969
Privatizarea
Semănătoarea, întinsă pe parcursul a aproape trei ani, a fost una dintre
privatizările cu mari probleme. Societatea și-a întrerupt activitatea pe data de 26 noiembrie 1998 datorită
datoriilor foarte mari acumulate. La începutul anului 1999 Fondul Proprietății
de Stat a hotărât trecerea
societății în lichidare administrativă, după ce anterior Adunarea Generală a
Acționarilor de la S.C. Semănătoarea S.A. a decis deschiderea procedurii de
faliment a societății. Sus am postat logo-ul Uzinei Semănătoarea.
Centrul 48 comunicații și informatică strategice București
Honor et Patria (Onoare și Patrie)10 ianuarie 1942
C.48 C.I.S. - A 65-a aniversare
1942 - Alexandria, 1945 - Cluj, 1948 - Vaslui, 1954 - București
Insignă - 48
(Centrul 48 comunicaţii şi informatică strategice – București)
Plachetă - 48
(Centrul 48 comunicaţii şi informatică strategice – București)
Plachetă - Centrul 48 comunicații și informatică strategice
10 ianuarie 1942
1942 - Alexandria, 1945 - Cluj, 1948 - Vaslui, 1954 - București
Ziua
de 10 ianuarie 1942 a rămas, în istoria armei comunicaţii şi informatică, un
reper deosebit de important – constituirea, prin Decretul nr.199 din
ianuarie 1942, a Regimentului 4 Transmisiuni, unitate de elită, înalt
specializată, ale cărei tradiţii le continuă în prezent Centrul 48 comunicaţii şi informatică
strategice – București. Sus am postat logo-ul, fanionul și steagul de identificare ala acestei structuri militare.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul 1459. În anul
1862 devine capitala României. De atunci suferă schimbări continue, fiind
centrul scenei artistice, culturale și mas-media. Între cele două războaie
mondiale, arhitectura elegantă și elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul
Paris”. În prezent, capitala are același nivel administrativ ca și un
județ și este împărțită în șase sectoare. Deasupra am postat drapelul,
stema și pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ale capitalei și câteva trimiteri poștale ilustrate din perioade diferite de timp.
Mănăstirea Radu Vodă
Palatul CEC
Muzeul național de istorie al României
Muzeul militar național
Muzeul țăranului român
Arcul de Triumf
Teatrul evreiesc de stat
Palatul Cotroceni
Palatul de Justiției
Banca națională
Palatul Poștal
Cazarma Alexandria
Muzeul zoologic
Palatul Episcopal Catolic
Piața Victoriei - Sediul Guvernului
Vila Minovici
Palatul Dunărea
Trimiteri poștale
__________ooOoo__________
UN BOND ROMÂNESC
ÎN LIMBA ENGLEZĂ
Bond 1000 dolari 1922 - 5%
Împrumut de consolidare - Kingdom of Roumania
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
Detaliu vignetă de pe un certificat financiar american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 01.11.2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu