Mai jos am postat alte poze cu monumente arhitectonice din localitatea
austriacă ALTMUNSTER, bundeslandul AUSTRIA SUPERIOARĂ,
câteva vederi generale dar și o vedere aeriană.
Biserica evanghelică
Castelul TRAUNSEE
Gara
Arhitectură locală
Vedere generală
Vedere aeriană
***
DIN ÎNȚELEPCIUNEA
POPOARELOR LUMII
PROVERBE ROMÂNEȘTI
- Bună ziua căciulă că stăpânul n-are gură.
- Cei mai mulți din neștiință greșesc la cele de cuviință.
- Salutul între doi dușmani este primul semn al împăcării.
___________xxx___________
O PLACHETĂ
CÂTEVA INSIGNE ȘI
MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa
la un club, de identificare localitate,
de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie
politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare,
de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn
de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Insignă - Primar (România mare)
România
Mare (România interbelică, România
Întregită) ca termini au intrat în uz după Tratatul de Versailles din
anul 1920,nu ca un concept iredentist sau expansionist, ci ca o stare de fapt
obiectivă, în comparație cu dimensiunile geo-politice anterioare ale țării.
România dintre cele două războaie mondiale a avut extinderea teritorială maximă
din istoria sa, de 295641 kilometri pătrați, în timp ce în prezent extinderea
teritorială a României este de 238391 kilometri pătrați. România Mare a existat
în această formă până în anul 1940. Ca urmare a Pactului Ribbentrop-Molotov din
1939 și Dictatului de la Viena (30 august 1940) - România a pierdut o
treime din țară fără să fi tras măcar un foc de armă. Sus este o hartă a României mari.
Insignă - IMATEX - Tg.Mureș
Imatex Târgu Mureș este o companie specializată
în fabricarea utilajelor pentru industria textilă, a îmbrăcămintei și a
pielăriei din România. Ea a fost fondată în anul 1948. Acționarul majoritar al
Imatex este firma Cartoxal SRL, cu 68,11% din acțiuni. În anul 2006 compania a avut o
cifră de afaceri de 9,2 milioane de lei. In prezent
productia in IMATEX este concentrata pe confectionarea de piese, ansamble,
costructii sudate in serii mici si mijlocii, realizate din fonta, otel si
neferoase in atelierele noastre de uzinare, sudare, tratamente termice,
protecția suprafețelor si de montaj. Sus am postat logo-ul companiei
târg-mureșene IMATEX S.A.
Plachetă - Șantierul Electromontaj Tg.Mureș - 20 de ani
Pe placheta de mai sus este reprezentată Statuia energeticianului care stăpânește două fulgere. Această statuie este realizată de către sculptorul Constantin Popovici (1938 – 1995) în anul 1965. Artistul a dorit să-l reprezinte pe zeul grec al focului - Prometeu. Statuia este situată pe muntele Pleașa, în imediata apropiere a barajului hidroelectric de la Vidraru, de pe râul Argeș și poate fi văzută de la mare distanță.
Târgu Mureș, mai demult Mureș-Oșorhei, Oșorheiu, Târgul
Mureșului (în maghiară Marosvasarhely, Székelyvásárhely,
Vásárhely, Újszékelyvásár, Újvásár, în germană Neumarkt, Neumarkt am
Mieresch, în latină Novum Forum Siculorum) este reședința și
cel mai mare municipiu din județul Mureș, situat în centrul regiunii istorice
Transilvania, România, pe ambele maluri ale cursului superior al râului Mureș.
Orașul numără aproximativ 150000 de locuitori. Săpăturile efectuate de către
arheologul Istvan Kovacs au confirmat faptul că teritoriul de azi al
orașului Târgu Mureș a fost locuit încă din preistorie. Au fost
descoperite o serie de locuințe preistorice, resturi de oase, vase de lut,
obiecte de cremene și de bronz, mici statuete de pământ datate ca fiind din
2000 î.Hr. Săpăturile arheologice au scos la iveală urme umane din epoca
pietrei lustruite, a celei de bronz și din epoca a fierului; s-au descoperit și
vestigii aparținând culturii Criș, cea mai veche cultură neolitică din
România. Primele izvoare scrise privitoare la secui datează din anul 1116,
când au fost menționați, alături de pecenegi, ca alcătuind avangarda cavaleriei
ungare. Ca popor asociat maghiarilor, secuii au fost colonizați în
sistemul de prisăci medievale de-a lungul graniței. Secuii se aflau în
serviciul militar al regilor Ungariei. Astfel, prima mențiune a lor, din anul
1116 îi descrie ca participanți la bătălia de la Olsava, sub comanda
regelui ungar Ștefan II. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și
actuală ale municipiului Târgu Mureș, precum și o poză cu Catedrala ortodoxă
din localitate.
Petrodava - 2000 (Piatra Neamț)
Cel mai vechi monument istoric din Piatra Neamt este Cetatea dacică Petrodava, de pe muntele Bâtca
Doamnei asezata in partea de sud-vest a orasului pe creasta unui pinten, la o
altitudine de 457 m. Locul unde a fost construita reprezinta ultima prelungire
spre nord a Muntelui Doamnei, de unde cetatea iesea inspre raul Bistrita
asemenea unui bastion ce inchidea aceasta vale, aparata de pantele aproape verticale
dinspre rasarit. Accesul la cetate se facea printr-o şea ingusta, ce urca domol
spre Batca Doamnei, intocmai ca o punte. Considerată una dintre cele mai
interesante si comentate fortificaţii antice din Moldova, aceasta puternica
cetate dacică incă mai ascunde destule mistere care asteaptă să fie
descoperite. Cu toate ca au existat mai multe perioade in care s-au facut
săpături arheologice sistematice care ne pun in fata existentei unei asezari
apartinand eneoliticului (Cucuteni A), epocii bronzului (cultura Monteoru),
cetate dacică (sec. I Î.Hr. – I D.Hr., si o asezare feudala (sec. XII.),
ruinele cetatii sunt inca accesibile doar arheologic. Materialul arheologic
descoperit evidentiaza doua niveluri de locuire din care cel mai important
apartine epocii dacice. In aceasta perioada a existat aici un important centru
militar si de cult dovedit de prezenta celor doua aliamente de tamburi de
piatra ce indica doua sanctuare asemănătoare celor descoperite in cetătile
dacice din Muntii Orastiei. Totodata, au fost amenajate pe latura de vest trei
terase necesare pentru a mari suprafata locuibila a asezarii, iar pe latura
nordica a fost ridicata o palisada de 6 m inaltime pentru fortificarea asezarii. Din
obiectele descoperite in acest sit arheologic fac parte numeroase fragmente
ceramice de factura dacica, unelte si arme de fier, importuri grecesti si
romane, obiecte de podoaba dar si o frumoasa oenochoe din bronz aurit. Un alt
aspect important al istoriei Cetatii Dacice de la Batca Doamnei il
reprezinta faptul ca a fost identificata ipotetic cu Petrodava, cetate
mentionata de geograful grec Ptolomeu. Se pare ca aceasta cetate alaturi de
cetatea de pe dealul Cozla si cetatea Calu de la Piatra Soimului au reprezentat
un sistem defensiv mai amplu, menit sa supravegheze Valea Bistritei.
Piatra Neamț (în germană Kreuzburg an der Bistritz, în trecut, Piatra)
este municipiul de reședință a județului Neamț, Moldova, România. Sus am postat stema actuală și o poză a Muzeului local de artă și mai jos o poză a Muzeului etnografic din Piatra Neamț.
Situat pe valea Bistriței, în nord-estul României, orașul avea în anul 2011 o populație de 85055 de locuitori. Cele
mai vechi urme de locuire umană datează din preistorie și se regăsesc pe teritoriul actual al orașului în așezarea de la Poiana Cireșului
(pe culmea Cerenegura - spre gura de vărsare a pârâului Bâtca Doamnei), datată
din mezolitic (cca.12000 Î.E.N.). Mai jos este reprezentat Muzeul de arheologie din localitate.
Antichitatea este reprezentată inițial prin fragmente de ceramică,
obiecte de piatră și silexuri aparținând civilizației Cucuteni (cca. 3600 – 2600 Î.E.N.)
și epocii bronzului (mileniul II Î.E.N.),
descoperite în Ciritei, Lutărie, Văleni - zona Bolovoaia. Mai jos am postat o poză cu clădirea Muzeului Cucuteni din Piatra Neamț.
La Bâtca Doamnei,
Cozla și Dărmănești s-au evidențiat elmente aparținând civilizației geto-dace (sec. II Î.E.N. - II E.N.), căreia îi aparține un
segment semnificativ al istoriei locale. Așezările fortificate de la Bâtca
Doamnei și Cozla (sec.1 Î.E.N. – 1 E.N.)
sunt marca existenței unui centru politic, economic și spiritual, cetatea
Petrodava fiind menționată în lucrarea Geographica a lui Ptolemeu. După cucerirea română, rolul de punct fortificat a dispărut, dar continuarea
locuirii pe teritoriul orașului s-a menținut. Evul mediu începe cu un nivel de locuire al așezării de la
Lutarie - datat din secolele V-VI - când influența popoarelor migratoare dar și cea a
civilizației romane sau romano-bizantine a dus la apariția culturii
Costișa-Botoșana (secolele V-VII E.N.). Pentru perioada secolelor VIII - IX, semnificativă este așezarea
limitrofă de la Brăsăuți-Dumbrava Roșie, care aparține culturii Dridu.
Nicolae Tonitza (1886 - 1940) și Ștefan Dimitrescu (1886 - 1938)
Muzeul "Vasile Pârvan" Bârlad
110 ani de nașterea pictorilor
Nicolae Tonitza și Ștefan Dimitrtescu * 1886 - 1996
Această medalie este realizată de către gravorul
Mihai Fetița de la Monetăria Statului.
Nicolae Tonitza s-a născut la data de 13 aprilie 1886 la Bârlad, fiind primul
dintre cinci copii ai Anastasiei şi ai lui Neculai. Frecventează şcoala primară
de băieţi nr.2 şi urmează Gimnaziul real "Manolache K. Epureanu" din
Bârlad. În 1902 se înscrie la Şcoala naţională de Belle-Arte din Iaşi dar fara sa absolve. În anul 1904 împreună cu alţi
colegi, zugrăveşte biserica din satul Grozeşti. În 1908 pleacă în Germania, la Munchen, unde este admis la Königliche
Bayerische Akademie der Bildenden Künste (Academia
regală bavareză de arte frumoase). Expune la Kunstverein,
trimite caricaturi la revista Furnica şi articolul "Importanţa criticii
de artă" la revista Arta
română din Iaşi. Din anul 1909 stă doi ani la Paris unde frecventează atelierul lui Pierre Laprade şi face
studii după pictori celebri. Influenţa preocupărilor din epocă nu întârzie
să-şi pună amprenta în opera tânărului artist, pe care calităţile de colorist
şi prospeţimea senzaţiilor îl fac să găsească repede drumul spre originalitate.
Pictează peisaje, portrete şi compoziţii, pe care le expune în atelierul său
din Montparnasse. În anul 1911 se reîntoarce în ţară, mai întâi la
Bârlad şi mai târziu la Iaşi (unde predă un timp ca suplinitor de desen la Liceul
militar). Participă la expoziția "Tinerimii artistice". În
1912 termină cursurile Şcolii naţionale de Belle-Arte şi obţine prin concurs
certificatul de "pictor bisericesc". Va zugrăvi bisericile din
Scorţeni, Silişte, Poeni, Văleni şi altele. Se căsătorește în 1913 cu Ecaterina
Climescu şi va avea doi copii, Catrina şi Petru. Din cauze economice renunţă la
pictură câţiva ani şi lucrează ca redactor la ziarul Iaşul. În 1916 expune la Bucureşti 94 de
picturi şi desene, împreună cu amicul său Ştefan Dumitrescu. Mobilizat şi
trimis pe front, cade prizonier în luptele de la Turtucaia, de unde va fi
trimis în lagărul de prizonieri din Kirjali, Bulgaria.
După război se stabileşte la Bucureşti unde, alături de participările la
expoziţii şi ilustrări de cărţi - colaborează la publicaţii de orientare
socialistă cu desene şi cronici artistice. În anul 1925 se retrage din
asociaţia "Arta Română" şi - împreună cu Francisc Şirato, Oscar Han
şi Ştefan Dumitrescu, întemeiază "Grupul celor patru", expunând
mult timp împreună. În 1933 ocupă catedra de pictură la Academia de Belle-Arte
din Iași, iar în 1937 devine rector al Academiei În 1939 se îmbolnăveşte grav
şi la 26 februarie 1940 se stinge din viaţă. În semn de omagiu îi sunt expuse
lucrări la "Salonul Oficial" şi la expoziţia din cadrul "Lunii
Bucureştilor". Poza aplicată reprezintă un autoportret Tonitza.
Ștefan Dimitrescu (1886, Huși – 1933, Iași) a fost un
pictor și desenator român realist - critic. A studiat la Școala
de arte frumoase din Iași și apoi la Paris. În anul 1918 a fost unul din
fondatorii asociației Arta română. Împreună cu Nicolae Tonitza,
Francisc Șirato, și Oscar Han a întemeiat, în anul 1936, prestigioasa asociație artistică Grupul
celor patru. Din anul 1927 a fost profesor la Școala de arte frumoase din
Iași. Opera sa este constituită mai ales din compoziții, portrete și peisaje.
Ea înfățișează cu o emoție sinceră, uneori cu un dramatism reținut, scene și
tipuri autentice, îndeosebi din lumea satelor și a muncitorilor mineri,
cuprinzând elemente de critică la adresa societății din vremea sa. În operele
lui Ștefan Dimitrescu, factura robustă și sobră echilibrează culoarea și
conturul grafic.
Muzeul bârlădean a fost înfiinţat în data de 10 aprilie
1914 dar primeşte denumirea de Muzeul
Vasile Pârvan abia în 1957. A debutat cu secţia de
arheologie-istorie-numismatică şi pinacotecă. În anul 1956 ia fiinţă secţia de
ştiinţele naturii, iar în 1965 secţia denumită Oameni de seamă ai Bârladului.
Muzeul a fost creat la iniţiativa prof. Stroe Belloescu şi a câtorva
intelectuali bârlădeni. Pe parcursul existenţei muzeului, colecţiile sale s-au
îmbogăţit graţie donaţiilor provenite din partea unor mari personalităţi. În
1993 s-a deschis Muzeul Colecţiilor, în cadrul căruia sunt expuse şase colecţii
donate pe parcursul celor 84 de ani de preot stavrofor Gheorghe Ursăcescu,
prof. Ion Chiricuţă, dr. Marcel Vainfeld, col. ing. Ion Negoescu, actriţa Clody
Bertola, prof. George Ivaşcu. Muzeul deţine mai multe sedii, cel principal
fiind Palatul central, monument de secol al XIX-lea, fost sediu al Prefecturii
judeţului Tutova. Alte sedii sunt: Casa Sturdza, monument datând din 1818,
fostă casă particulară; Casa Miclescu, din secolul al XIX-lea, fostă casă
particulară. În muzeu sunt conservate şi expuse piese de arheologie (depozit de
bronzuri, artă statuară neolitică, bijuterii din secolele III - IV),
numismatică (tezaure romane şi medievale), istorie (documente, carte, arme şi
accesorii din secolele VII - VIII, piese privind personalităţi bârlădene), artă
(pictură, sculptură, mobilier şi tapiserii, ceramică, porţelan, sticlă,
bijuterii din secolele XVII - XVIII). Deţine bunuri culturale clasate în
patrimoniului cultural naţional (cca. 1600 în 2012). Din 2006 s-a deschis un
Observator astronomic, în 2009 un planetariu şi din 2011 un cinematograf 3D.
_________________ooOoo_________________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu 20000 lei - Împrumutul intern 5% din 1920
Regatul României - Ministerul Finanțelor - Datoria publică
Câteva ornamente decorative marginale
de pe acțiuni grecești
Detaliu vignetă de pe un certificat american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 27.06.2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu