marți, 3 iunie 2014

125 DE ANI DE LA MOARTEA LUI MIHAI EMINESCU


Societatea Numismatică Română (S.N.R.), prin două dintre cele mai puternici secțiuni județene ale sale - Iași și Brașov, a întâmpinat cum nu se poate mai bine ANUL 2014. Încă din anul 2013 Secția numismatică Iași a S.N.R. a emis Placheta "În memoria celor doi mari români - 2014"
Aversul plachetei prezintă chipurile marelui domnitor al Moldovei - Ștefan cel Mare și Sfânt și al poetului național al românilor - Mihai Eminescu precum și înscrisurile; pe mijloc - ÎN MEMORIA CELOR DOI ROMÂNI - 2014, în stânga - 510 ANI - ȘTEFAN CEL MARE ȘI SFÂNT - 1504; în dreapta - 125 ANI - MIHAI EMINESCU - 1889 și jos SECȚIA NUMISMATICĂ IAȘI - ANTĂLUȚĂ VICTOR (gravorul plachetei). Reversul plachetei prezintă Mănăstirea Putna precum și înscrisul "MĂNĂSTIREA PUTNA - IERUSALIMUL ROMÂNESC" - MIHAI EMINESCU.
Al XXX-lea Simpozion Naţional de Numismatică "Eminescu şi Braşovul", cu participare internaţională, s-a desfășurat la Braşov, în zilele de 20 şi 21 septembrie 2013, în organizarea Societăţii Numismatice Române împreună cu secţia Braşov a acesteia, în colaborare cu Centrul Cultural "Reduta", sub patronajul Consiliului Judeţean Brașov. Simpozionul a marcat o triplă aniversare: 145 de ani de la prezenţa, pe scena Redutei, a marelui poet naţional Mihai Eminescu, împreună cu trupa de teatru Ştefan Pascally, care, în perioada mai-iunie 1868, a dat mai multe reprezentaţii în limba română pe scena actualului Centru Cultural "Reduta", 110 ani de la înfiinţarea Societăţii Numismatice Române şi 35 de ani de la înfiinţarea Secţiei Numismatice Braşov. Placheta prezintă pe avers Centrul Cultural “Reduta” din Brașov, în partea superioară, în stânga, un medalion cu chipul marelui poet naţional Mihai Eminescu și în partea inferioară a plachetei, legenda, pe patru rânduri: AL XXX-LEA SIMPOZION NAŢIONAL DE NUMISMATICĂ “EMINESCU ŞI BRAŞOVUL” 20-21.09.2013. Pe revers, placheta are în cele patru colţuri câte un aranjament floral, cu dimensinunea de 20×20 mm şi legenda pe 17 rânduri: În anul 2013, se împlinesc 145 de ani de când trupa de teatru Ştefan Pascally a dat în perioada 16 Mai – 16 Iunie, în sala reduta din Braşov, reprezentaţii teatrale în limba română, potrivit Deciziei nr.3741 din 12 mai 1868, a judelui Braşovului - Friedrich Fabriţius. La aceste spectacole teatrale a participat şi marele poet naţional MIHAI EMINESCU în calitate de sufleur II şi copist. Au fost realizate 100 de plachete numerotate şi gravate cu iniţialele autorului plachetei Ş. S. Placheta are dimensiunile de 90 x 60 mm şi este de confecţionată din zamac, argintată şi patinată iar medalionul, de formă eliptică (40 x 27 mm) este din zamac aurit 
Mihai Eminescu (născut ca Mihail Eminovici la data 15 ianuarie 1850 Ipoteşti şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii români și de critica literară postumă drept cea mai importantă voce poetică din literatura română a tuturor timpurilor.
EMINESCU TRĂIEȘTE!!! 
Ca fin observator și analist politic și social, prin tot ce a scris Eminescu este contemporanul vremurilor actuale. Deasupra am aplicat o fotografie a lui Mihai Eminescu la 1870 și dedesubt câteva luări de poziție ale gazetarului de excepție care a fost el și realizări ale artiștilor lumii dedicate marelui poet; 
Mita e-n stare să pătrunză orişiunde în ţara aceasta, pentru mită capetele cele mai de sus ale administraţiei vând sângele şi averea unei generaţii.
Statuia din fața Atenului român din București - autor Gheorghe Anghel  
Partidele, la noi, nu sunt partide de principii, ci de interese personale care calcă făgăduielile făcute nației în ajunul alegerilor și trec, totuși, drept reprezentanți ai voinței legale și sincere a țării. Cauza acestei organizări stricte e interesul bănesc, nu comunitatea de idei. 
Bust - autor Alexandru Pană  
Părerea mea individuală e că politica ce se face azi în România, și dintr-o parte și din alta, e o politică necoaptă.
Bust - autor Aurel Contraș
Vom avea de-acum înainte dominația banului internațional, impusă de străini. Peste tot credințele vechi mor, un materialism brutal le ia locul, cultura secolului, mână în mână cu sărăcia claselor lucrătoare, amenință clădirea măreață a civilizației creștine. Statul român nu mai este un produs al geniului rasei române, ci un text franţuzesc aplicat asupra unui popor ce nu-l înţelege.
Statuie - Băile Felix - județul Bihor
Poporul a pierdut de mult încrederea că lucrurile se pot schimba în bine şi, cu fatalismul raselor nefericite, duce greul unei vieţi fără bucurie şi fără tihnă.
Bust - Bârlad - județul Vaslui - autor Ion Irimescu - 1944 
Temelia liberalismului adevărat este o clasă de mijloc care produce ceva, care, punând mâna pe o bucată de piatră îi dă o valoare înzecită şi însutită de cum o avea, care face din marmură statui, din in pânzătură fină, din fier maşini, din lână postavuri.
Bust - Blaj - județul Alba
Condiţia civilizaţiei statului este civilizaţia economică. A introduce formele unei civilizaţii străine fără ca să existe corelativul ei economic este curată muncă zadarnică.
Statuie - Curtea Bisercii Uspenia din Botoșani - autor Oscar Hann - 1967 
De când e lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte sus, iar economiceşte jos; amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură strânsă; civilizaţia economică este mama celei politice.
Bust - Parcul Cișmigiu din București
Lucrul la care aspiră toţi este de a se folosi numai de avantajele civilizaţiei străine, nu însă de a introduce în ţară condiţiile de cultură sub care asemenea rezultate să se producă de la sine.
Bust - Buziaș - județul Timiș
Cine zice progres nu-l poate admite decât cu legile lui naturale, cu continuitatea lui treptată. A îmbătrâni în mod artificial pe un copil, a răsădi plante fără rădăcină pentru a avea grădina gata în două ceasuri, nu e progres, ci devastare… Adevăratul progres nu se poate opera decât conservând pe de o parte, adăugând pe de alta; o vie legătură între prezent şi viitor, nu însă o serie de sărituri fără orânduială.
Bust - Bălți - Republica Moldova
Arta de a guverna e în România sinonimă cu arta de a amăgi poporul, de a-l cloroformiza cu utopii demagogice.
Bust - Schitul Ostrov - Călimănești - județul Vâlcea 
A rosti numele Basarabia e una cu a protesta contra dominaţiei ruseşti. Numele "Basarab" şi "Basarabeni" există cu mult înaintea vremii în care acest pământ devenise românesc; acest nume singur este o istorie întreagă.
Statuie - Cernăuți - Ucraina
Răul esenţial care ameninţă vitalitatea poporului nostru este demagogia.
Statuie - Chișinău - Republica Moldova
Limba română la sine acasă e o împărăţie bogată, căreia multe popoare i-au plătit banii în aur. A o dezbrăca de averile pe care ea le-a adunat în mai bine de 1000 de ani, înseamnă a o face din împărăteasă cerşetoare...
Statuie - Cluj - autor Ovidiu Maetec
Când vedem dar pe "patrioţi" cumulând câte 5-6 însărcinări publice asupra lor, putem fi de mai înainte siguri că nu-şi îndeplinesc nici una cum se cade.
Bust - Comrat - Republica Moldova 
Şcoala va fi şcoală când omul va fi om şi statul va fi stat.
Bust - Constanța - autor Oscar Han - 1934 
Limba este însăşi floarea sufletului etnic al românimii.
Statuie - Deva - autor Tudor Panait - 1970
Patriotismul nu este numai iubirea pământului în care te-ai născut ci, mai ales, iubirea trecutului, fără de care nu există iubire de ţară.
Statuie - Parcul central din Galați - autor Frederic Storck - 1911
Este prima statuie realizată în amintirea poetului.
Măsura patriotismului va fi dată de faptele pe care vom avea ocazia de a împlini în viitor, iar nu de profesarea nimic costisitoare a unor idei, pe care individul şi le alege după plac.
Bust - Gorbănești - județul Botoșani
Omul are atâta libertate şi egalitate pe câtă avere are, iar cel sărac este întotdeauna sclav.
Bust - Holboca - Ucraina
Fără îndoială există talente individuale, dar ele trebuie să intre cu rădăcinile în pământul şi modul de-a fi al poporului lor, pentru a produce ceva permanent.
Bust - Curtea Bisericii Trei Ierarhi - Iași  
Echilibrul în stat e ca sănătatea în corp.
Bust - autor Ion Lucian Murnu
Ceea ce istoria nici unui popor din lume n-a scuzat vreodată e laşitatea.
bust - Ipotești - județul Botoșani
Secretul vieţii lungi a unui stat este păstrarea ierahiei meritului.
Bust - Negrești-Oaș - județul Satu Mare 
INTELIGENȚĂ ASCUȚITĂ +
CUGETARE ADÂNCĂ =
MIHAI EMINESCU
Hoinărind în lumea citatelor de pe net l-am descoperit și pe Mihai Eminescu. Citatele atribuite marelui poet m-au îndreptățit să postez titlul de mai sus. În continuare prezint câteva cugetări eminesciene alternate cu alte realizări ale artiștilor lumii dedicate marelui poet;
 Statuie în fața Bibliotecii centrale universitare din Iași 
autor Ion Schmidt - Faur - anul 1929    
Orice "este" are o raţiune de a fi.
Bust - autor Lazăr Dubinovschi - 1910
Rău şi ură dacă nu sunt, nu este istorie.
Bust - Parcul Otetelașanu - Măgurele - Ilfov 
autor Marin Onofrei - 1952 
Contemporanii sunt cei mai răi istorici.
Bust - Mănăstirea Putna - județul Suceava
Fără muncă nu există bunăstare, fără adevăr nu există cultură.
Bust - autor Marcel Mânăstireanu
Dacă nu pricepem ceva, să zicem mai bine că nu pricepem decât să-i dăm o explicaţie falsă.
Bust - Marghita - județul Bihor
Cel mai mare păcat al omului este frica, spaima de a privi în faţă şi a recunoaşte adevărul.
Statuie - Montreal - Canada
Fiece popor şi fiece epocă stă pe umerii vremurilor trecute.
Bust - Murgeni - județul Vaslui
Lumea-i cum este şi ca dânsa suntem noi.
Bust - Munchen - Germania
Dreptul este echilibrul voinţelor umane.
Bust - Năsăud - județul Bistrița Năsăud 
Nici un om nu se întăreşte citind un tratat de gimnastică, ci făcând exerciţii; nici un om nu învaţă a judeca citind judecăţile gata scrise de alţii, ci judecând singur şi dându-şi seama de natura lucrurilor.
Statuie - New York - SUA
Orice cugetare generoasă, orice descoperire mare purcede de la inimă şi apelează la inimă.
Bust - Parcul central din Odesa - Ucraina - autor Alexandru Pană
E în zadar să vorbeşti celui care nu vrea să te asculte.
Monument - Parcul central Onești - județul Bacău
Dumnezeul geniului m-a sorbit din popor cum soarele soarbe un nour de aur din marea de amar.
Statuie - Oradea
Om de spirit e acela care-n fundul inimii lui râde de toţi şi de toate. Om de geniu e acela care râde de el însuşi. De aceea un geniu nu poate fi rău, pe când un om de spirit e totdeauna rău.
Statuie - Paris - Franța
Fără eu nu există Dumnezeu, fără ochi nu e lumină, fără auz nu e cântec. Ochiul e lumina, auzul e cântecul, eu e Dumnezeu. Naţiunea mea e lumea.
Bust - Piatra Neamț 
Munca unui om se poate plăti. Caracterul, cultura lui, nicicând.
Bust - Curtea Bisericii Maica Precista - Ploiești 
Poezia - trandafirul ce creşte în potir de aur, sufletul frumos.
Bust - Poiana cu schit - Pădurea Bârnova lângă Iași
Nu explicaţiile ce se dau faptelor, ci faptele însele sunt adevărul.
Bust - Roșiori de Vede - județul Teleorman
Dragostea este un vis şi o părere, o haină strălucită aşezată peste durere.
Bust - Sibiu 
Citeşte! Numai citind mereu, creierul tău va deveni un laborator nesfârşit de idei şi imagini.
Bust - Ploiești 
Inteligenţa este putinţa de a vedea şi reproduce obiectiv cele ce există şi se întamplă.
Bust - Sinaia
Educaţiunea e cultura caracterului, cultura e educaţiunea minţii.
Bust sare - Salina din Slănic - județul Prahova
Între caracter şi inteligenţă n-ar trebui să existe alegere.
Bust - Strășeni - Republica Moldova
Menirea vieţii tale e să te cauţi pe tine însuţi.
Bust - Călinești - județul Suceava 
Inima foarte caldă şi minte foarte rece se cer de la un patriot.
Bust - Timișoara
Nu cumva îndărătul vieţii e un regizor a cărui existenţă n-o putem explica?
Bust - Toplița - județul Harghita
A aştepta să culegi altceva dintr-un pământ decât ceea ce a fost semănat în el, ar fi copilărie.
Bust - Vatra Dornei - județul Suceava
Geniul n-are moarte, dar nici noroc.
Bust - Dumbrăveni - județul Suceava
Atingerea absolutului e fericirea supremă, iubirea împlinită e doar o treaptă spre fericire.
Bust - Vevey - Elveția
Lumea-i visul sufletului nostru.
Bust - Șiria - județul Arad 
Lumina nu se aprinde decât pentru cei ce văd, nu pentru orbi.
Grafică - “Eminescu ultim” de Nichita Stănescu
În adâncurile sufletului coborându-ne, am putea trăi aievea în trecut şi am putea locui lumea stelelor şi a soarelui.
Portret - autor Alexandru Darida
Stejarul nu creşte pretutindenea; buruienile, în tot locul.
Grafică - Visătorul - autor Mihai Cătrună
Eu nu mă supăr deloc de modul cum se reflectă persoana mea în ochii d-tale, căci de la aşa oglindă nici nu mă pot aştepta la alt reflex.
Grafică - portret - Constanţa Abălaşei – Donosă
Timpul e moarte, spaţiul e luptă şi mişcarea e suferinţă.
Grafică - portret - Mihai Cătrună 
Antitezele sunt viaţa.
Grafică - portert - Nicolae Ioniță
Egalitatea nu există decât în matematică.
Grafică - Portret - autor Mihai Cătrună
Nu există nimica în lume ce n-ar trebui să fie cum e!
Portret - Ioan Panteli Stanciu (1901 – 1981)  
EI L-AU CUNOSCUT 
PE EMINESCU
M-am gândit că ar fi potrivit să atașez mai jos câteva păreri ale unor oameni care l-au cunoscut îndeaproape pe marele poet reluând prezentarea unora dintre medaliile mai deosebite care îi sunt dedicate poetului nepereche. 
Arborele Eminescu - autor - Abraham L. Zoltan
Această lucrare plastică este confecționată din fire de cupru
modelate și lipite, care are înălțimea de 1,7 metri
„Ceea ce caracterizează mai întâi de toate personalitatea lui Eminescu este o așa covârșitoare inteligență, ajutată de o memorie căreia nimic din cele ce-și întipărise vreodată nu-i mai scăpa, încât lumea în care trăia el după firea lui și fără nici o silă era aproape exclusiv lumea ideilor generale ce și le însușise și le avea pururea la îndemână. În aceeași proporție tot ce era caz individual, întâmplare externă, convenție socială, avere sau neavere, rang sau nivelare obștească și chiar soarta externă a persoanei sale ca persoană îi era indiferentă… Eminescu este rezultatul geniului său înnăscut, care era prea puternic în a propria sa ființă încât să-l fi abătut vreun contact cu lumea de la drumul său firesc.” - Titu Maiorescu – Critice
„Așa l-am cunoscut atuncea, așa a rămas până în cele din urmă momente bune: vesel și trist; comunicativ și ursuz; blând și aspru; mulțumindu-se cu nimica și nemulțumit totdeauna de toate; aci de o abstinență de pustnic, aci apoi lacom de plăcerile vieții; fugind de oameni și căutându-i; nepăsător ca un bătrân stoic și iritabil ca o fată nervoasă. Ciudată amestecătură! – fericită pentru artist, nefericită pentru om!” Ion Luca Caragiale - În Nirvana
„Era o frumusețe! O figură clasică încadrată de niște plete mari negre; o frunte înaltă și senină; niște ochi mari – la aceste ferestre ale sufletului se vedea că cineva este înăuntru; un zâmbet blând și adânc melancolic. Avea aerul unui sfânt tânăr coborât dintr-o veche icoană, un copil predestinat durerii, pe chipul căruia se vedea scrisul unor chinuri viitoare.”Ion Luca Caragiale - În Nirvana
„Omul acesta a trăit, mai des mâhnit, mai rar vesel, într-un cerc foarte restrâns de prieteni. Dar era și un om ciudat! El își făcea o plăcere din necaz și din durere o voluptate. Dacă nu avea vreo supărare, și-o căuta; dacă nu venea să-l întâmpine durerea din afară, el știa să și-o scormonească singur din rărunchi. Cu un astfel de caracter mai era și de tot sărac…. Am cunoscut foarte de-aproape un om cu o superioară înzestrare intelectuală; rareori a încăput într-un cap atâta putere de gândire. Era pe lângă aceasta un mare poet; cu cea mai nobilă și mai înaltă fantezie, ajutată de un rafinat instinct artistic, el a turnat într-o lapidară «formă nouă limba veche și-nțeleaptă», pe care o cunoștea atât de bine și o iubea atât de mult…. Dacă nu dorea onoruri, dacă fugea de zgomot și de laude, asta nu era decât din pricina deșertăciunii lor, iar nu din vreo falsă modestie ce l-ar fi făcut să n-aibă deplină și manifestă încredere, față cu toată lumea, în talentul lui. Avea talent, și o știa mai bine decât oricine; nici o critică nu-l putea face să se-ndoiască de sine, iar aplauzele nu i-ar fi putut spune decât mai puțin de ce credea el însuși. De aceea opera ce ne-a lăsat-o nu denotă nici un moment de ezitare sau neîncredere în sine.” - Ion Luca Caragiale - Ironie
Om de o veselie copilăroasă, el râdea cu toată inima, încât ochii tuturora se-ndreptau asupra lui. În clipa următoare se-ncrunta însă, se strâmba ori își întorcea capul cu dispreț. Cea mai mică contrazicere-l irita; muzica de cele mai multe ori îl supăra; șuierătura-l făcea să se cutremure; orișice scârțâitură-l scotea din sărite.” Ioan Slavici – Amintiri
„Poetul era un prieten ideal. Bun de inimă, îndatoritor, niciodată răutăcios, totdeauna gata de sacrificiu pentru alții. De discutat serios nu prea discuta cu alții nici literatură, nici filozofie, nici politică, nici altceva. Se vedea simțindu-se ridicat sus peste ceilalți, la care privea liniștit și blând din înălțimea gândurilor lui. Îi asculta bucuros pe toți și când se întâmpla de spuneau vreo prostie, zâmbea binevoitor. Era o fire plină de contraste și extreme: rezervat și expansiv, izolat și plăcându-i zgomotul vieții, foarte dulce cu prietenii și neîndurat cu adversarii de idei, pe care îi ura din cea mai adâncă convingere…. Cu subalternii lui se purta îndatoritor; se întâmpla că muncea el și pentru ei....În redacție muncea enorm de mult…nu-i plăceau chefurile exagerate și bucuriile senzuale, ca după nebunie, ci stătea ziua întreagă, uneori noaptea chiar, la redacție. Cu superiorii era demn și neîncovoiat.” -
Ei l-au văzut pe Eminescu (D.Roșca) –  Antologie de texte de Cristina și Victor Crăciun


Eminescu ne veghează pașii de la cer. 
Să fim la înălțimea visurilor sale!

Iubitorii de Eminescu sunt invitați 
șă citească tot în acst blog și articolul EMINESCU 
ÎN MEDALISTICĂ ȘI NUMISMATICĂ.

***


DIN ÎNȚELEPCIUNEA
POPOARELOR LUMII
PROVERBE LATINE
  1. A învățat ascultarea din cele ce a pătimit.
  2. Nu e surd mai mare ca acel ce nu vrea să audă.
  3. A primi un favor înseamnă a-ți vinde libertatea.
___________xxx___________

CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE ROMÂNEȘTI

Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în  articolul  "Le Havre - Franţa".

INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini  reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa la un club, de  identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.  

Insignă - Aviator de frunte
R.P.R. - (Republica Populară Română)
Insignele militare...de frunte de pe timpul Republicii Populare Române au precedat sistemul de insigne militare generale "militar de frunte" și cele specifice "specialist de clasă" pentru toate specialitățile militare, clasificate pe trei clase; clasa I, II și III, care se mențin și în prezent în armata română. 

Insignă - Fotbal club Argeș
 
 
Fotbal Club Argeş (F.C.Argeş) este un club de fotbal din Piteşti cu foarte mulţi suporteri în ţară. Clubul s-a format în anul 1953, debutând în prima divizie în anul 1961. A fost una din echipele de vârf ale anilor '70, reușind să câștige două titluri de campioană în anii 1972 și 1979. Sus am postat câteva embleme ale clubului de-a lungul vremii. 
Cel mai mare jucător al acestui club, poate chiar cel mai mare jucător de fotbal din România, a fost Nicolae Dobrin (26 august 1947 - 26 octombrie 2007).  

Insignă - Fotbal club Argeș
Municipiul Pitești este reședința și cel mai mare oraș al judeţului Argeş, România, având o populaţie de aproximativ 172000 de locuitori. Orașul are renumele de orașul lalelelor, aici fiind găzduită anual o importantă manifestare cultural artistică sub genericul - Simfonia lalelor. Piteștiul a fost reședința temporară a voievozilor Basarab Țepeluș cel Tânăr, Mihnea cel Rău și Vlad cel Tânăr. Orașul s-a dezvoltat în mod gradat, de la sat și târg ajungând la titlul de oraș, dobândit la începutul secolului al XIV-lea. Prima atestare documentară datează din data de 20 mai 1388 când domnitorul Mircea cel Bătrân întărește Mănăstirea Cozia, „o moară în hotarul Piteștilor". Deasupra am postat stemele interbelică, comunistă şi actuală ale municipiului Piteşti precum și o poză cu Primăria din Pitești.

Insignă - Învățător emerit
Insignele... emerit de pe timpul Republicii Populare Române au precedat sistemul de insigne... fruntaș, fruntaș în întrecerea socialistă sau erou al muncii socialiste care s-au conferit până în anul 1990.

Constituția României
Constituția României adoptată de
Adunarea constituantă la 21 noiembrie 1991
și aprobată prin referendum la 8 decembrie 1991
Constituția României este legea fundamentală a statului român care reglementează, printre altele, principiile generale de organizare a statului, drepturile, libertățile și îndatoririle fundamentale ale cetățenilor și autorităților publice fundamentale. Prima Constituţie a României se consideră a fi Statutul Dezvoltător al Convenției de la Paris, cunoscut în istoriografia românească și ca Statutul lui CuzaActul a avut caracter constituțional adoptat la inițiativa domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Pentru aprobare s-a organizat un plebiscit între 10/22 și 14/26 mai 1864. Pentru „da” au fost exprimate 682621 de voturi, 1307 voturi pentru „nu” și 70220 abțineri. A fost în vigoare până la adoptarea Constituţiei din anul 1866. Constituția din 1866 este prima constituție propriu-zisă a României, adoptată după modelul Constituției Belgiei din 1831. Constituția a fost adoptată în timpul regelui Carol I, find cea mai longevivă constituție (1866 - 1923) și cea mai importantă realizare a regimului lui Carol I. Ea a fost promulgată de domn la 1 iulie 1866. Ea transforma România în monarhie constituțională ereditară (în linie coborâtoare directă și legitimă a măriei sale principelui Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, din bărbat în bărbat prin ordinul de primogenitură și cu exclusiunea perpetuă a femeilor și coborâtorilor lor  - Art. 82) și prevedea principii democratice precum: separarea puterilor în stat, responsabilitate ministerială, drepturi și libertăți cetățenești, dar menținea totodată votul cenzitar (persoanele puteau vota pe baza unei sume de bani, astfel cei care votau erau adesea marii proprietari de pământuri, în majoritate conservatori). A fost prima constituție elaborată fără concurs străin și fără aprobare externă, devenind un act de manifestare a independenței, făcând abstracție de suzeranitatea otomană și garanția colectivă a celor 7 mari puteri, oferind totodată cadrul pentru evoluția statului român pe baze moderne și democratice. Constituția din 1923 este Constituția României adoptată după Marea Unire. A fost în vigoare până la adoptarea Constituţiei din anul 1938 - dictatura regelui Carol II. A fost repusă în vigoare în anul 1944 până la 30 decembrie 1947, când a fost proclamată republica. Constituția din 1948 este prima Constituție a României din perioada comunistă. A fost în vigoare până în anul 1952. Constituția din 1952 este una dintre cele trei constituții ale României adoptate în timpul regimului comunist care a fost valabilă până în anul 1965. Constituția din 1965 a fost ultima dintre cele trei constituţii ale României în perioada comunistă. În cadrul acesteia, organul suprem al puterii de stat rămâne Marea Adunare Naţională, unicul organ legiuitor. Prin legea nr.1 din 1974, care modifica constituțtia, a fost instituită funcția de Preşedinte al RSR. Atribuțiile exercitate până atunci de Consiliul de Stat au revenit șefului statului. Această constituţie modificată esenţial în urma Revoluţiei din anul 1989 și a ieșit din vigoare în mod complet în anul 1991. Constituția din anul 1991 este prima din perioada postcomunistă a României, ea consfinţind noile realităţi politice din România. Constituția a fost revizuită în anul 2003 prin adoptarea Legii de revizuire a Constituției României, aprobată prin referendumul național din 18 -19 octombrie 2003. Şi în prezent clasa politică românească vorbeşte despre necesiatea revizuirii majore a constituţiei, care prin unele dintre prevederile sale a devenit confuză şi învechită.  
Stema României adoptată de cele două Camere ale Parlamentului, reunite în sesiunea din 10 septembrie 1992, constă într-un vultur pe un scut, având aripile deschise; în cioc ține o cruce iar în gheare o spadă și un sceptru. Între aripile protectoare se află un scut împărțit în cinci părți cuprinzând stemele celor 5 regiuni istorice: 
  • Stema Țări Românești: vultur cu capul într-o parte, având în cioc o cruce, la dreapta un soare, la stânga o lună - crai nou. Prima versiune este atestată pe un document din 20 ianuarie 1368 emis de către domnitorul Vladislav I.
  • Stema Moldovei: capul de bour căruia îi este asociat o stea, o lună crai-nou și o roză, fiind atestat pe hrisovul din 30 martie 1392 emis de catre domnitorul Roman I. 
  • Stema Transilvaniei: scut împărțit în două câmpuri: în câmpul superior o jumătate de acvila cu aripile deschise, ieșind din linia de demarcație, iar în câmpul inferior, turnuri de cetate, ultimele amintind de vechiul nume al Transilvaniei, Siebenburgen ("Șapte cetăți"), nume atestat din anul 1296. Stema Transilvaniei este atestată din secolul al XVI-lea.
  • Stema Olteniei; În 1872 pe emblema Principatelor Unite a fost introdus separat, în afara vulturului Munteniei și bourului moldovenesc și simbolul Olteniei, pe un fond roșu, un leu încoronat si o stea. Din anul 1921 ea a căpătat forma de azi, în cartierul al treilea, pe fond roșu, un leu ieșind dintr-un pod (podul de la Drobeta). 
  • Stema Dobrogei: constă din doi delfini, pe fond azuriu, dispuși cu capul în jos.
  • Banatul, Crișana și Maramureșul nu au avut steme, dar pe 23 iunie 1921 s-a stabilit ca stema Olteniei să fie atribuită și Banatului iar stema Transilvaniei să fie atribuită și Crișanei și Maramureșului.
Frații profesori doctori Minovici - Nicolae, Ștefan, Mina
Institutul medico legal "Profesor Mina Minovici" - București 1938
Această medalie este confecționată
din bronz, are diametrul 60 de milimetri 
și este realizată de către gravorul E.W. Becker 
Ștefan Minovici (1867, Râmnicu Sărat – 1935, București) a fost un chimist român. A fost membru corespondent al Academiei române începând din anul 1925. A fost membru fondator al Academiei de științe din România. 

Nicolae Minovici (1868 - 1941) a fost un medic legist și profesor universitar roman. A devenit cunoscut în istoria medicinei pentru crearea primului serviciu de salvare din București. În anul 1934 a fost ales primarul comunei Băneasa, azi cartierul Băneasa din București. De numele său se leagă și vila Minovici și cartierul Băneasa din București. În anul 1896, Nicolae Minovici a reușit identificarea autorului unui furt săvârșit într-o tipografie cu ajutorul urmelor de mâini, fiind un prim succes în Romania a identificării unui infractor pe baza urmelor digitale. Doctorul Nicolae Minovici a avut ideea de a face o cercetare pe teren pentru a-i depista pe șarlatani și a face cunoscut fenomenul ocultismului derizoriu. Ocultismul reprezintă ansamblul doctrinelor esoterice și al practicilor magice. Prin magie se înțelege manipularea forțelor supranaturale pentru a produce efectele dorite de către practicant.
Mina Minovici (1858, Brăila – 1933, București) a fost un medic legist și farmacist român. Este faimos pentru studiile aprofundate despre alacaloizi cadaverici, putrefacție, simularea bolilor mintale și antropologie medico-legală. Este fondatorul școlii române de medicină judiciară și a fost directorul primului Institut de medicină legală din România, construit în anul 1892. Fondator al sistemului medico-legal modern, a fost una dintre cele mai proeminente personalități din acest domeniu în Europa timpurilor sale.
Institutul național de medicină legală „Mina Minovici” este un așezământ dedicat medicinei legale din București. Institutul a fost inaugurat în anul 1892 de către medicul al cărui nume îl poartă. Este prima instituție de profil din România și din lume. Acest institut susține înființarea unui muzeu de antropologie urbană în România. Proiectul a primit avizul favorabil de la Comisia națională a muzeelor și colecțiilor de specialitate, coordonată de Ministerul culturii și cultelor.

___________ooOoo___________

PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
2 dolari - Fiji
Ratu Sir Penaia Ganilau, nume real Penaia Kanatabu Ganilau, a trăitîn perioada anilor 1918 - 1993 și a condus, ca președinte, statul Fiji în perioada anilor 1987 - 1993. 

Câteva ornamente decorative marginale 
de pe acțiuni franceze

Detaliu vignetă de pe un certificat american

con_dorul@yahoo.com

MOUSAIOS - 08.06.2014

Niciun comentariu: