
Venirea principelui german Karl von
Hohenzollern-Sigmaringen în România, în anul 1866, a prilejuit o sumedenie de schimbări
în viața tânărului stat sud-est european. Țara a fost dăruită cu o nouă
constituție, s-au organizat noi alegeri parlamentare, iar guvernul a demisionat
pentru a-i da ocazia noului domnitor să-și aleagă singur cabinetul. Totodată, o
serie de proiecte care se găseau în amorțire sau în lentă punere în practică
aveau să fie finalizate la scurtă vreme după venirea lui Carol I. La data de 22 aprilie/4 mai 1867,
domnitorul României promulga Legea sistemului monetar național care
instituia leul ca monedă națională, împărțit în 100 de bani, urmând îndeaproape
modelul francului francez. În februarie 1868, ajungeau în țară și primele
monede de bronz, denominate în bani, care fuseseră bătute în Marea Britanie, la
fabricile Heaton și Watton & Co. din Birmingham. Domnia lui Carol I
marchează apariția unor transformări importante în toate domeniile vieţii
sociale şi culturale a ţării. Pe acestă linie se înscriu lucrările la
construcția palatului Academiei, începute încă din 1857, care au fost
urgentate, clădirea putând fi inaugurată în ziua de 14/26 octombrie 1869, în
prezența cuplului princiar și a membrilor guvernului. De asemenea, putem
menţiona şi concesiunea feroviară Barkley-Staniforth din 1865, temporar
anulată, care a fost reînnoită în aprilie 1867 de Carol I. Lucrările au decurs
mai apoi în ritm susținut, pentru ca pe 19/31 octombrie 1869 domnitorul să
poată inaugura deja prima cale ferată din țară, cea dintre București Filaret și
Giurgiu, cu o lungime de 70 de kilometri. Ar mai putea fi invocate și alte exemple
de reușite ale începutului de domnie. Totuși, o schimbare semnificativă cu
impact simbolic imediat în epocă a fost transpunerea în filatelie a schimbării
de regim. Într-o țară care nu avea încă monede proprii de circulație,
principala formă de vehiculare a efigiei domnitorului rămânea totuși marca
poștală.


În anul 1865, Poșta lansase în circulație o serie de trei timbre cu
valori de 2 parale (portocaliu), 5 parale (albastru) și 20 de parale (roșu)
purtând efigia domnitorului Alexandru Ioan I într-un câmp oval și puțin înainte altele cu valori de 2, 5 și 25 franco.

Primele timbre purtând chipul lui
Carol I, emise în 1866-1867, au fost tot trei, având aceleași valori ca și cele
anterioare. Toate au fost litografiate cu cerneală neagră, dar pe trei tipuri
de hârtie: galbenă, albastră și albă/roz. Păstrarea paralelor ca monedă de
calcul pentru valorile nominale reprezintă o formă de continuitate pragmatică
și se explică prin faptul că în 1866 leul nu fusese adoptat încă drept monedă
națională, iar mai apoi, pe parcursul anului 1867, deși prevăzute de lege,
monedele noului sistem monetar nu puteau fi încă întâlnite în circulație. Privind în paralel iconografia celor
două serii, merită să analizăm câteva elemente distinctive. Este lesne să
observăm modelele la care aderaseră cei doi domnitori. Cuza împrumutase în anul
1864 moda barbișonului și a mustății de la împăratul Napoleon al III-lea, căci,
după lovitura din data de 2/15 mai, acesta adoptase și spiritul autoritar al
regimului din Franța. Carol, pe de altă parte, ne apare purtând favoriți,
asemenea multor ofițeri și dinaști germani. Avea să renunțe la această modă
abia în 1869. Dincolo de aceste detalii estetice, care și-au avut importanța
lor, se cuvine să mai remarcăm și că efigia lui Carol a fost orientată în
direcție opusă, spre stânga. O asemenea răsucire simbolică avea cel mai
probabil menirea de a sublinia o schimbare de regim politic, nu doar un simplu
transfer de putere de la un monarh la altul. Timbrele apăruseră numai de 26 de
ani, așadar nu exista o tradiție lungă din care să fie preluate modele.
Numismatica, însă, putea fi o sursă de inspirație pe acest tărâm simbolic.
Revenind la iconografia filatelică românească, se cuvine să adăugăm că, odată
statornicită astfel, orientarea efigiei filatelice a lui Carol I nu a mai fost
schimbată niciodată până la sfârșitul domniei sale, în 1914. Cu atât mai
interesant este faptul că și toate emisiunile filatelice purtând efigia regelui
Ferdinand I, începând cu seria „Moscova” (1917) și încheind cu seria „În al
50-lea an de Independență” (1927), prezintă aceeași orientare spre stânga.
Situația se menține în timpul scurtei domnii de minorat a regelui Mihai I
(1927-1930). Începând cu regele Carol al II-lea însă, orientarea încetează să
mai fie fixă. În unele serii este spre stânga, în altele spre dreapta, iar în
câteva cazuri sunt prezente ambele chiar la nivelul aceleiași serii. Situația
este aceeași în timpul celei de-a doua domnii a regelui Mihai I (1940-1947).
Iconografia numismatică a parcurs o
evoluție similară. Singura piesă care a purtat efigia domnitorului Alexandru
Ioan I a fost o probă monetară în bronz a piesei de 5 sutimi. Realizată în anul
1864, aceasta ni-l înfățișează pe monarh cu barbișon și mustață, după moda
instituită de Napoleon al III-lea, cu bustul orientat spre dreapta. .jpg)
Prima monedă bătută cu efigia noului
domnitor – piesa de aur de 20 de lei din 1868 – prezintă pe avers portretul lui
Carol I cu favoriți, orientarea fiind, la fel ca în filatelie, tot spre stânga.
Ca și în cazul timbrelor, toate monedele ulterioare destinate circulației,
emise în timpul acestuia, au purtat efigia domnească, mai apoi regală,
orientată tot spre stânga până în anul 1914. Singurele piese pe care a apărut
portretul regelui Ferdinand I au fost patru monede postume de aur antedatate
1922, dar bătute în Marea Britanie abia în 1928-1929. Două dintre acestea
prezintă bustul regelui încununat de lauri (20 și 100 de lei), iar celelalte
două îl înfățișează pe monarh în veșmintele de încoronare și purtând pe cap
Coroana de Oțel a României (25 și 50 de lei). Ele prezintă efigia orientată
spre stânga, asemenea pieselor de 5 și 20 de lei din anul 1930, care poartă
bustul regelui Mihai I copil. Abia în timpul domniei lui Carol al II-lea putem
întâlni prima piesă cu orientare spre dreapta. Această piesă de 100 de lei din
1932 a rămas totuși singulară la scara celor 10 ani de domnie, toate celelalte
având orientare spre stânga. În șirul emisiunilor monetare, convenția de
orientare a efigiei a fost încălcată sistematic până la cea de a doua domnie a
Regelui Mihai I (1940-1947) când, din 15 tipuri de monede de circulație, 10 au
purtat efigia întoarsă spre dreapta. Revenind la imaginea de ansamblu, putem
căpăta o nouă înțelegere a anului 1866. Este un lucru deja știut că acest an nu
a adus un simplu transfer de putere de la un domn la altul, ci mai ales o
schimbare de regim politic, de la autoritarismul ultimilor ani ai lui Alexandru
Ioan I (1864-1866) la democrația restaurată în timpul lui Carol I. Chiar
aceasta a și fost în epocă narațiunea prezentată de făptuitorii actului de la
11/23 februarie. Și nu avem motive serioase să nu-i credem. Această metamorfoză
politică a avut consecințe interesante iconografice atât în filatelia, cât și
în numismatica tânărului stat. În această lumină, schimbarea orientării efigiei
ne apare ca o opțiune politică. Ea trebuia să sublinieze o dată în plus cezura
produsă. Faptul că trecerea de la Carol I la Ferdinand I, iar mai apoi de la
Ferdinand I la prima domnie a lui Mihai I, s-a făcut fără a schimba orientarea
efigiei pare să indice că însemnătatea acesteia ca indicator al continuității
de regim a mai fost resimțită. Dar, după cum am văzut, începând cu anii 1930
orientarea efigiei și-a pierdut această însemnătate simbolică, ea fiind
folosită ambivalent în timpul ultimelor două domnii regale.
xxx
"O SITUAȚIE FINANCIARĂ" -
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
POTRIVITE ȘI ATRIBUITE
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN CAREU DE DEFINIȚII
REZOLVAT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL CLUJ
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.

Insigna turistică - Cluj (Ansamblul monumental Matei Corvin)

Ansamblul
monumental Matei Corvin, alcătuit din cinci statui reprezentându-i pe regele
Matei Corvin (ecvestru) și pe cei patru generali ai săi, a fost dezvelită în
anul 1902 în Piața Mare a
orașului Cluj. Macheta lucrării, operă a artiștilor Janos Fadrusz și Lajos
Pakey, a obținut în anul 1900 marele premiu al Expoziției
Universale de la Paris. Monumentul clujean, având statut de monument istoric a
devenit de-a lungul timpului unul din semnele distinctive ale orașului.Ideea
înălțării la Cluj a unei statui a lui Matei Corvin datează încă din
anul 1882, an în care Consiliul Legislativ Orășenesc Cluj a stabilit executarea
unui monument în cinstea marelui fiu al orașului. Macheta lui Janos Fadrusz a
fost aprobată în unanimitate de autoritățile locale în anul 1884.
Arhitectul Lajos Pakey a realizat proiectul soclului statuii,
reprezentând un bastion al zidului cetății Clujului. Statuia ecvestră a
lui Matia Corvin se remarcă prin poziționarea tuturor celor patru copite ale
calului pe sol, ceea ce, conform tradiției, înseamnă că personajul aflat pe cal
a murit de moarte naturală, și nu în luptă. Monumentul a fost finanțat prin
subscripții publice. Costurile mari ale realizării monumentului au întârziat
inaugurarea, astfel că festivitățile au avut loc abia în data de 12 octombrie
1902. Statuile din bronz ale lui Matei Corvin și ale celor patru
comandanți au fost aduse cu trenul de la Budapesta și transportate pe
șinele unei vechi linii de tramvai cu cai până în centrul Clujului, unde au
fost amplasate pe soclul din piatră. Pentru a rămâne în memoria Clujului, Janoș
Fadrusz a dat chipul său uneia dintre personalitățile din bronz care-l
străjuiesc pe regele Matia, anume generalului Ștefan Bathory.În anul 1919
au existat demersuri pentru înlăturarea sau mutarea monumentului, considerat ca
un relict al naționalismului maghiar. Istoricul Nicolae Iorga a găsit
soluția salvării monumentului, prin evidențierea originii române a regelui
Matia pe o plăcuță trilingvă amplasată pe latura nordică a postamentului. În
anul 1940 inscripția respectivă a fost îndepărtată. În anul 1992
primarul Gheorghe Funar a dispus amplasarea citatului din Nicolae
Iorga pe soclul statuii, pe latura sudică, la fațadă. Cu ocazia
restaurării monumentului în anul 2010 plăcuța cu citatul respectiv a fost
mai întâi înlăturată complet, apoi așezată pe postament în data de 23 mai
2011. Ansamblul monumental Matei
Corvin a fost restaurat între anii 2010-2011, acțiune finanțată de
ministerele culturii din România și
Ungaria. Conducătorul artistic al restaurării a fost maestrul Tibor
Koloszi. Statuia ecvestră a monumentului este evocată, ca simbol al orașului și
al eroismului, în romanul foarte scurt al lui Gib I.Mihăescu - Femeia
de ciocolată, publicat în 1933. Monumentul este compus dintr-o statuie
ecvestră a regelui Matei Corvin, în fața căreia sunt plasate următoarele 4
statui (de la stânga spre dreapta):- Blasius Magyar,
bătrânul conducător al trupelor de mercenari, faimoasa „Armată Neagră”
- Paul Chinezu, comitele
de Timiș
- Ștefan
Szapolyai, viceregele Ungariei
- Ștefan Bathory,
voievodul Transilvaniei.
Pe
soclu s-a aflat inițial inscripția maghiară Mátyás Király (Regele
Matia, între 1902-1918), înlocuită apoi cu Matei Corvinul (1918-1940), Mátyás
Király (1940-1944), Mathias Rex (după 1944 până în
prezent). Ecotrail Ultramaraton Cluj - 1 Decembrie 2018
Produsul
de mai sus este o medalie specială realizară de
compania privată orădeană Medals Alex Sztankovits pentru a fi conferită
participanților și/sau câștigătorilor participanți la competiția de atletism Eco Trail Ultramaraton din municipiul Cluj
Napoca.Set 3 medalii - Ecotrail Ultramaraton Cluj 50, 25 și 7 kilometri
EcoTrail
Ultramarathon Cluj
Napoca este un eveniment de alergare de anduranță contra cost care presupune o
pregătire specifica anterioară. În cadrul competiției au loc următoarele
curse:- Ultra 50 kilometri
TEAMS: - Concurs pe echipe formate din minim 2, maxim 6 participanti cu un
capitan desemnat. Echipele pot fi exclusiv masculine, exclusiv feminine si
mixte (1+1, 2+1, 3+2 sau 3+3). Distanta maxima intre membrii grupului nu poate
fi mai mare de 10 membri, timpii inregistrati la punctele intermediare nu poate fi
mai mare de 30 secunde intre primul si ultimul membru. Se vor acorda premii în produse
de la parteneri, trofee / diplome echipelor clasate pe locurile 1-3.
- HALF
25 kilometri - Categorii
de varsta (18-39, 40-49, 50+)
- MARTY Cross 15 kilometri - Categorii de
varsta (J<18, 18-39, 40-49, 50+)
- Mini EcoTrail 7 kilometri – Open

Atletismul apare in Romania la sfarsitul secolului XIX, la initiativa
studentilor care studiau in tarile occidentale. In timpul vacantelor, acestia
promovau atletismul organizand competitii de alergari, sarituri si
aruncari. Primul concurs organizat de atletism are loc
in 1882 la Bucuresti, cu participarea elevilor de la liceele Sf. Sava
si Matei Basarab. Treptat, creste interesul pentru activitatea sportiva, in
general, si atletism, in particular. Se organizeaza curse care atrag un numar
mare de concurenti, se contureaza o literatura de specialitate si sunt
organizate competitii pe criterii de varsta. Mai mult, cu prilejul serbarilor
scolare sunt introduse intreceri la alergari si sarituri la mai multe licee din
diverse orase. In 1912, se infiinteaza Comisia de atletism,
alergari pe jos si concursuri, parte din Federatia Romana a Societatilor
Sportive. Acea comisie este de fapt precursoarea Federatiei Romane de Atletism
(FRA), a 19-a federatie pe lista mondiala, care in 1923 se afiliaza la
IAAF. Primele Campionate Nationale ale Romaniei sunt organizate
in 1914, la 16 probe, si se adreseaza doar barbatilor. Un an mai tarziu,
in 1915, se inaugureaza la Bucuresti primul teren de atletism, pe locul care
devine ulterior Stadionul Tineretului. Abia din 1922, femeile vor
avea propriile competitii, iar trei ani mai tarziu vor fi organizate primele
Campionate Nationale feminine, precum si primele Campionate pentru
juniori. In 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o delegatie a
Romaniei formata din 10 atleti si 2 atlete participa pentru prima data la o
astfel de competitie, iar in acelasi an debuteaza Campionatele Universitare din
Romania. In 1930, la Atena, atletii romani se claseaza pe locul al
doilea, la prima editie oficiala a Jocurilor Balcanice, iar in 1934, la
editia inaugurala a Campionatelor Europene, participa 4 atleti
romani. In 1937, FRA organizeaza, pentru prima data in Romania, Jocurile
Balcanice, iar in 1948debuteaza seria Campionatelor Internationale
ale Romaniei, nelipsite din Calendarele Anuale ale FRA. Incepand cu
anul 1952, atletii romani participa cu regularitate la toate marile
competitii mondiale si europene si scriu, cu fiecare medalie, istoria
atletismului romanesc.
Ultramaratonul este orice cursă mai lungă decât cea tradițională
de maraton (care are o lungime de 42,195 km). Aceste curse testează anduranța, rezistența mentală și condiția fizică a participanților
care parcurg distanțe lungi, adesea pe teren dificil (trasee, munți, deșerturi
etc.) în condiții meteorologice variabile. Ultramaratoanele necesită
antrenament și pregătire specifică datorită naturii lor extreme și solicitante.
Există două tipuri de curse de ultramaraton: cele care acoperă o distanță
specificată, și curse care au loc în timp (cu câștigătorul acoperind cea mai
mare distanță în timp). Cele mai frecvente distanțe sunt de 50 și de 100 de
kilometri, de 50 de mile (80,4672 km) și de 100 de mile
(160,9344 km), deși multe curse au și alte distanțe. Rezultatul de la cursa de
100 de kilometri este recunoscut ca record mondial oficial de către Asociația
Internațională a Federațiilor de Atletism (IAAF), organul de conducere mondial
din atletism.C.F.R. Dej 1881 - 1981
Căile
Ferate Române (C.F.R.) este compania națională de
transport feroviar a României. CFR administrează infrastructura,
transportul de călători și marfă pe calea ferată din țară. Rețeaua este
integrată semnificativ cu alte rețele feroviare europene, oferind servicii
paneuropene de transport de pasageri și marfă. CFR, ca instituție, a fost
fondată în anul 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul actual al
României a fost deschisă în anul 1854. Prima cale ferată din lume s-a inaugurat
în data de 15 septembrie 1850 în Anglia, între oraşele Liverpoool şi
Manchester. Pe actualul teritoriu românesc prima linie a fost deschisă
pe data de 20 august 1854 și făcea legătura între Oraviţa şi
Baziaş.Linia, având o lungime de 62,5 km, a fost folosită inițial doar pentru
transportul cărbunelui. De la 12 ianuarie 1855 linia a fost
administrată de Căile Ferate Austriece, Banatul fiind în acel timp parte a
imperiului austriac. După diverse îmbunătățiri tehnice la linie în
următoarele luni, relația Oravița - Baziaș a fost deschisă pentru traficul de
pasageri la data de 1 noiembrie 1856. Pe data de 1 septembrie 1865,
compania engleză John Trevor-Barkley a început construcția liniei ferate
Bucureşti - Giurgiu, date în folosinţă în dat de 26 august 1869. În
septembrie 1866 Parlamentul României a aprobat construcția unei linii
ferate de 915 km, de la Vârciorova (malul Dunării - judeţul Mehedinţi de
astăzi) până în oraşul moldovenesc Roman, trecând prin Piteşti,
Bucureşti, Buzău, Brăila, Galaţi, şi Tecuci. Costul construcției era la
acel timp de 270000 de franci de aur pe kilometru și construcția a fost
încredințată consorțiului german Strousberg. Linia a fost deschisă în mai multe
faze - prima parte, Piteşti - Roman a fost deschisă la 13 septembrie 1872,
iar partea Varciorova - Pitești pe 9 mai 1878. Compania națională CFR se
compune din opt Sucursale Regionale de Cale Ferată, cu sedii în
București, Craiova, Timișoara, Cluj, Brașov, Iași, Galați și Constanța. În
cadrul programului de restrucutrarea a Companiei naționale CFR se are în vedere
o organizare nouă, pe patru regionale, prin desființarea regionalelor CFR
Galați, Constanța, Craiova și Brașov. Sus am postat logo-ul C.F.R. precum
și o modernă și puternică locomotivă realizată de către economia românească.
.jpg)
Dej (în germană - Desch, în maghiară – Dés sau Deés)
este un municipiu din județul Cluj care include și satele: Ocna Dejului, Peștera, Pintic și Șomcuțu Mic, situat la confluența râurilor
Someșul Mare și Someșul Mic, la 57 km depărtare NE de Cluj. Dejul a fost
reședința comitatului solnocul Inferior, iar din 1878 a comitatului
Solnoc-Dăbâca. Din 1920 până în 1950 orașul a fost
capitala județului capitala județului Someș și apoi a raionului Dej. În
urma reformei administrative din 1968, orașul Dej a devenit municipiu în cadrul
județului Cluj, pierzându-și astfel importanța de centru
administrativ. În zona orașului au fost descoperite fragmente ceramice
neolitice în pădurea Bungăr, pe dealul Sfântu Petru și pe dealul Cichegy din
Viile Dejului. Despre o așezare cu adevărat stabilă și bine organizată se poate
vorbi la începutul epocii fierului, când se cristalizează civilizația dacică.
Descoperirile din epoca romană atestă existența unei așezări romane pe vatra
actuală a municipiului Dej, din păcate numele antic al așezării nu se cunoaște.
Au fost descoperite resturile drumului roman și ale podului de peste Someș care
făcea legătura între castrele de pe graniță. Altă descoperire importantă din
epoca romană o constituie conducta de aducțiune a apei care se îndreapta spre
zona centrală a orașului; la Pintic a fost descoperită o villa rustica, iar pe
dealul Cabdic (Rompaș) s-au găsit întâmplător un altar votiv roman și o monedă
romană de aramă. Tot aici se observă urme ale exploatării sării de către
romani. În satul Peștera (de lângă Dej) s-au descoperit morminte romane. La
Cetan a fost identificat un drum roman și ceramică romană. Teritoriul actual al orașului și
exploatările de sare de aici au făcut parte din voievodatul lui Menumorut.
Granița dintre voievodatele lui Gelu și Menumorut era Valea Fizeșului, care se
varsă în Someșul Mic. După anul 905 a început cucerirea
maghiară a acestor formațiuni politice româno-slave. Pentru impulsionarea
vieții economice, regalitatea maghiară a încurajat colonizarea sașilor în
Transilvania. În drumul lor spre Sibiu, o parte dintre acești hospites-oaspeți
s-au oprit și aici și au întemeiat orașul Dej. Aceștia s-au așezat aici în
jurul anilor 1141-1143, iar în scurt timp așezarea a căpătat un caracter urban.
Prima mențiune documentară care atestă existența orașului datează din
anul 1214, când a apărut cu numele de Dees. În secolele
XVI-XVII, orașul Dej a fost prins în conflictele politico-militare dintre
marile familii nobiliare pentru tronul Principatului Transilvaniei, dar și
între conflictul dintre Imperiul Habsburgic și Imperiul Otoman pentru
stăpânirea Transilvaniei. Cel mai dramatic eveniment s-a produs după asasinarea
domnitorului Mihai Viteazul, între anii 1601-1603, când orașul a fost trecut
prin foc și sabie de generalul Basta. În acest context se formează o elită
politică și culturală românească, care prin activitățile culturale desfășurate
în satele din județ, au angrenat marea masă a românilor în mișcarea politică
națională și de afirmare a conștiinței naționale. În contextul Primului Război
Mondial, orașul Dej a devenit un puternic centru unionist prin personalitățile
sale. Perioada interbelică a însemnat dezvoltarea orașului pe toate planurile:
edilitar, administrativ-politic, economic și cultural. Această dezvoltare și
evoluție a fost oprită de cel de-al doilea război mondial. După Dictatul de la
Viena, Dejul și județul Someș au făcut parte din teritoriile cedate Ungariei.
În 8 septembrie 1940 autoritățile ungare horthiste au instaurat în Dej un regim
dur de dictatură militară. Mulți români au avut de suferit, alții au fost
expulzați în România sau nevoiți să se refugieze. Spre sfârșitul războiului, în
primăvara anului 1944, autoritățile ungare au declanșat Holocaustul evreilor
din Dej și din județul Someș, fiind închiși 7.800 de evrei în ghetoul din
Pădurea Bungăr și apoi trimiși la Auschwitz-Birkenau. Au reușit să
supraviețuiască lagărelor morții puțin peste 800 de suflete. La recensământul
din anul 2021 orașul număra 31475 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2011 – 33497 locuitori) dintre care: români
– 80,01%, maghiari – 8,01% și restul – necunoscută sau alte etnii. Componența
confesională a municipiului clujean Dej astăzi se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși – 68,94%,
reformați – 7,37%, penticostali – 55,38%, greco catolici- 2,27%, romano
catolici- 1,71% și restul – nedeclarată sau alte religii. Principalele
obiective de vizitat în acest oraș sunt:
- Biserica reformată calvină – monument de arhitectură
gotică, construită 1456 – 1526, cu un turn înalt de 70 metri
- Casa Teodor Mihaly (monument istoric)
- Muzeul Municipal Dej, situat în centrul orașului, str.1 Mai,
nr. 3.
- Biserica reformată - stil gotic, construită în
anii 1453 – 1536, cu un turn înalt
de 72 m.
- Biserica și mănăstirea franciscană Sf Anton de Padova, stil
baroc, anul 1716
- Biserica Ortodoxă „Sf. Gheorghe”, ridicată în 1776
- Biserica protopopială greco-catolică (nerestituită),
consacrată în anul 1895 cu hramul "Adormirea Preacuratei".
- Palatul justiției, construit la sfârșitul secolului XIX.
- Clădirea fostei Primării.
- Statuia „Lupa Capitolina”, simbolul latinității poporului
român. A fost realizată de sculptorul V. Pruna și dezvelită în 17 septembrie
2004, cu ocazia celei de-a 100 Adunări Generale a Astrei.
- Obeliscul (Monumentul) Eroilor.
- Casa memorială Alexandru Vaida
Voievod.
Prima atestare a Dejului ca port de
ape interioare datează din anul 1200, când de aici plecau plute pe Someș
încărcate cu sare de la Ocna Dejului. Așa-numitul "drum al sării" a
fost însă abandonat odată cu extinderea liniilor ferate, iar Dejul și-a pierdut
acest statut, până în 1991. Dejul a fost declarat de Autoritatea Navală Română
port de agrement în anul 1991 și ține de Autoritatea Navală Teritorială de la
Drobeta Turnu-Severin. Cu cinci Autorități Navale Teritoriale în subordine, la
Galați, Constanța, Giurgiu, Tulcea și Drobeta Turnu-Severin Autoritatea Navală
Română mai are, pe lângă Căpitănia din Dej, încă trei Oficii cu același profil
pe ape interioare: la Timișoara, Bicaz și Snagov.Banca ardeleană și Casa de păstrare S.A.R. Cluj - 1864
Produsul
de mai sus este o insignă document ce
omagiază existența “Băncii “Ardeleana” și Casei de păstrare S.A.R.” din municipiul Cluj
Napoca, denumire în
limba maghiară – Erdelyi bank es takarekpenzstar R.T., denumire în limba
germană – Siebenburghische bank und Sparkassa A.G. - și a fost realizată în
anul 1894. Această bancă a fost una dintre cele mai cunoscute bănci și poate
cea mai veche din provincia Transilvania, aflată sub dominația austro-ungară. Ea
își avea sediul central în orașul cluj, Piața Unirii, la nr.32, după cum se
poate vedea și de pe un afiș reclamă din ziarele timpului.Deasupra
am postat și o acțiune de 500 lei emisă de către această bancă.Insigna - Fotbal club Arieșul - Turda
Fotbal club Arieșul Turda,
denumire actuală - Sticla Arieșul Turda este un club de fotbal din Turda, care joacă în Liga
IV – Cluj. Culorile clubului sunt alb și roșu, iar porecla echipei
este vulturii roșii. Intre 1907-1934 echipele turdene de fotbal
jucau pe terenuri improvizate. In anul 1934 s-a dat în funcție primul stadion
cu tribună al orașului, amplasat pe malul drept al râului Arieș, în aval de
podul mare peste Arieș, pe locul unde s-a construit apoi întreprinderea
"Electroceramica". Stadionul a fost demolat în anul 1975, deodată cu
inaugurarea unui nou stadion în cartierul Poiana. De-a lungul vremii echipa s-a
mai numit:- Muncitorul Turda
1907 – 1950
- Flamura Roșie
Turda 1950 - 1958
- Arieșul Turda –
1958 – 1975; 1999 – 2012; 2013 - 2015
- Sticla Arieșul
Turda – 1975 – 1999; 2016 - prezent
- F.C.M. Turda – 2012 - 2013
Sezonul 1960-1961 este cunoscut ca unul de
referință în istoria Arieșului Turda. Echipa antrenată de Ștefan Wetzer a
ocupat locul 6 în seria a III-a a Diviziei B, iar în Cupa Românie a
trecut pe rând de Corvinul Hunedoara (2-0), Penicilina Iași (7-1),
Știința Timișoara (2-1) și UTA (3-0). Finala jucată împotriva Rapidului
la 12 noiembrie 1961pe stadionul Republicii a câștigat-o cu 2-1.
Fotbaliștii care au jucat în acea finală sub culorile Arieșului au fost: Vasile
Suciu (portar), Eugen Pantea, Ioachim Zăhan (fundași), Alexandru Vădan, Eugen
Luparu, Ion Onacă (mijlocași), Vasile Mărgineanu, Vasile Pârvu, Dionisie Ursu,
Gheorghe Băluțiu și Liviu Husar (înaintași). Golurile
acestui meci memorabil au fost marcate de Nicolae Văcaru în min.24 (pentru
Rapid București) și de Gheorghe Băluțiu în min. 50 (penalty) respectiv în min.
51 (pentru Arieșul Turda). Arbitru: Nicolae Mihăilescu (București). Arieșul Turda și-a continuat drumul în Divizia B până
în 1964 când a început o serie de retrogradări și promovări succesive
încheiate în anul 2012 când s-a retras din cauze financiare. Actuala
garnitură s-a reînființat în 2 iunie 2016 reînscriindu-se în Liga IV. Turda (în latină Potaissa, în germană Thorenburg, în maghiară Torda)
este un municipiu din județul Cluj, Transilvania, România, cu o populație de
43472 locuitori (la 20 octombrie 2011). Orașul se situează la circa 30 km
sud-est de municipiul Cluj-Napoca, pe valea râului
Arieș. Turda a fost fondată ca o așezare dacică sub numele probabil
de Turdava. A fost cucerită de romani și redenumită
Potaissa. Pe aceste locuri s-ar fi descoperit mai multe vestigii paleocreștine.
În Evul Mediu s-au ținut în total la Turda 127 Diete ale
Transilvaniei (adunări ale stărilor). În anul 1568 Ioan al II-lea
Sigismund Zapolya, principe al Transilvaniei, a emis aici Edictul de
la Turda, primul decret de libertate religioasă din istoria modernă a
Europei. Turda a fost în timpul Regatului
Ungariei reședința comitatului Turda, iar din anul 1876
reședința comitatului Turda-Arieș. Între anii 1925 - 1950 a fost reședința
județului Turda. Redau mai jos câteva repere calendaristice în devenirea acestei străvechi
localități:
- 108 -
Localitatea Potaissa apare menționată pe miliarul de la Aiton ca
reședință a Legiunii V – Macedonica
- 193 –
Potaissa devine "municipium" apoi "colonia";
- 271 -
Retragerea administrației romane în timpul lui Aurelian
- Datorită prezenței sării, Potaissa cunoaște o
dezvoltare și după abandonarea Daciei de către romani, fiind
descoperite numeroase urme ale unui cartier mesteșugăresc pe Dealul Zânelor.
- Secolele IX-X - Ardealul era divizat teritorial în 3
formațiuni statale, numite voievodatele lui Gelu, Glad și Menumorut, Turda
aparținând voievodatului lui Gelu
- Secolele X-XII - Are loc procesul de colonizare treptată a
Transilvaniei
- Voievodatul Gelu este cucerit de unguri în
jurul anului 900.
- 1075 - Prima atestare documentară a localității Turda:
minele de sare de la Castrum Turda sunt donate de regele Ungariei călugărilor
benedictini
- 1279 - Turda devine unul din cele 7 comitate transilvane
- 1437 - Populația nemulțumită din zona Turzii participă la
răscoala de la Bobâlna
- 1514 - Albert in fruntea unui grup de lucrători de
la Salinele Turda participă la războiul țărănesc condus de Gh. Doja.
- 1613 – 1629 - Turda cunoaște o mare dezvoltare prin măsurile
luate de Gabriel Bethlen
- 1782 - S-a înființat prima școală în limba română
- 1784 - Lucrătorii de la salină participă
la Răscoala lui Horia, Cloșca și
Crișan
- 1848 - Turda devine centrul reacțiunii nobiliare, lupta
fiind condusă de Avram Iancu
- 1917 - Se introduce gazul metan; populația ajunge la
17.000 de locuitori.
- 1918 - Turda devine reședința județului Turda
La recensământul din anul 2021
orașul număra 43319 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul
2011 – 47744 locuitori) dintre care: români – 72,46%, maghiari – 5,92%, romi – 4,03% și restul –
necunoscută sau altă etnei. Componența confesională actuală a municipiului clujean Turda
astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 66,3%, reformați – 3,94%,
penticostali – 3,3%, greco catolici – 1,93%, unitarieni – 1,42%, martori ai lui
Iehova – 1,42%, romano catolici – 1,25% și restul – nedeclarată sau altă
religie. Economia locală a Turzii este bazată
pe industrie în următoarele domenii: materiale de construcții, industrie
chimică, industrie metalurgică, porțelan tehnic, sticlă, piese pentru
autovehicule și industrie ușoară. În oraș pot fi admirate numeroase biserici
aparținând diverselor culte existente aici. În Turda și împrejurimi există
numeroase obiective istorico-culturale interesante, cum ar fi:- Castrul roman Potaissa - zona Cetate
- Miliarul de la Aiton - Piața 1 Decembrie 1918
- Lapidariul - zona Centru
- Palatul princiar (Muzeul de Istorie) - zona Centru
- Biserica reformată calvină – Turda veche - zona Centru
- Biserica reformată calvină - Turda nouă
- Biserica romano catolică Turda - zona Centru
- Catedrala ortodoxă - zona Centru
- Teatrul municipal - zona Centru
- Judecătoria - zona Centru
- Primăria - zona Centru
- Salina Turda - zona Turda Nouă-Durgău
- Lacurile Durgău - cu
ștrand modern amenajat
- Băile Sărate
- Grădina zoologică - zona Băi Sărate
Câteva dintre personalitățile care s-au născut sau au trăit vremelnic aici sunt:- Ion Rațiu (1917 - 2000) membru marcat al PNTCD
- Ioan Rațiu (1828 - 1902) președintele PNR, memorandist
- Ovidiu Iuliu Moldovan (1942 - 2005) actor
- Paul Surugiu – Fuego (n 1976) interpret muzică ușoară
- Aurel Dragoș Munteanu – scriitor și diplomat
C.S.I.S. (Clubul Sportiv Industria Sârmei) Câmpia Turzii
Industria Sârmei Câmpia Turzii, denumire
actuală - C.S.M. (Clubul Sportiv Municipal) Câmpia Turzii este un club de fotbal din orașul Câmpia Turzii.
Cele mai bune performanțe ale echipei au fost participările în prima ligă
(divizie) din sezoanele 1952, 1954 și finala Cupei României din 1956,
pierzând cu 2-0 în fața echipei Progresul Oradea. Culorile clubului sunt galben
albastru iar jucătorii echipei sunt adeseori numiți sârmari datorită
fotbaliștilor care în trecut erau angajați ai fabricii din Câmpia Turzii.
Echipa a evoluat în toate cele trei divizii ale țării, doar în divizia A în
sezoanele 1950 – 1951, 1953 – 1954. De-a lungul vremii echipa s-a mai numit:- Industria Sârmei Câmpia Turzii (1921 - 1950);
(1957 - 2008) și (2013 - 2017)
- Metalul Câmpia Turzii (1950 - 1956)
- Energia Câmpia Turzii (1956 - 1957)
- Mechel Câmpia Turzii (2008 – 2009)
- Seso Câmpia Turzii (2009 - 2013)
- C.S.M. Câmpia Turzii (2017 - 2021)
Câmpia
Turzii (în maghiară: Aranyosgyéres, în germană: Jerischmarkt sau Gieresch)
este un municipiu din județul Cluj, situat la o depărtare de 40 kilometri de
Cluj Napoca. În vechime localitate s-a mai numit:- Ghiriș-Sâncrai
1219
- Ghiriș-Arieș
1292
- Terra Gerusteleke (Pamântul lui Gerus) - sec.XIV
- Poss(essio)
Gerusteleke - sec.XV-XVI
- Terra Geres,
Poss(essio) Gyerys, Gyeres;
sec.XVII-XVIII
- Gheres, Girisch, Aranyos Gyéres; sec.XIX
- Gyirischu, Ghirișiu de Arieș, Ghiriș,
Aranyosgyerés – 1904
- Ghiriș-Arieș - după 1 decembrie 1918
- Villa Sancti Regis , Villa de Sancto
Rege, Villa Zenthkiraly – secolele 15 – 16
- Gyéres-Szent-Király –
1661
- Szent-Király – după 1830
- Sâncraj(u), Ghiriș-Sân-Craiu, Sâncraiu -
după 1
decembrie 1918
Cele mai vechi dovezi ale
prezenței omului pe aceste meleaguri datează din neoliticul timpuriu (6500-3000
Î.Hr.). Aceste urme constau din obiecte de piatră cioplită, descoperite pe
malul stâng al Arieșului, între Valea Sărată și CERCON Arieșul S.A. (fosta
"Industria de Lut S.A."). Localitatea Câmpia Turzii s-a înființat
prin Decretul regal nr.2456 din 25 septembrie 1925 și a constat în unificarea
localităților Ghiriș-Arieș și Ghiriș-Sâncrai. La recensământul din anul 2011
localitatea avea 22223 de locuitori dintre care; români – 80,93%, maghiari –
6,65%, romi – 5,06% și restul – altă etnie sau necunoscută. Din punct de vedere
al confesiunilor structura populației se prezintă astfel; ortodocși – 75,75%,
reformați – 5,98%, penticostali – 3,99%, martorii lui Iehova – 2,35%, greco
catolici – 1,51% și restul – altă religie sau nedeclarată. Cele mai vechi dovezi ale prezenței omului pe aceste
meleaguri datează din Neoliticiul timpuriu (6500-3000 î.C.). Aceste
urme constau din obiecte de piatră cioplită, descoperite pe malul stâng al
Arieșului, între Valea Sărată și CERCON Arieșul S.A. (fosta "Industria de
Lut S.A."). Din anul 1925, prin Decretul regal nr. 2456 din 25
septembrie s-a impus ca denumire a localității - Câmpia-Turzii. Obiecte
de vizitat in acest oraș sunt:- Prima școală românească (str. Avram Iancu, nr.
8, azi e Muzeul "Prima Scoala Românească-1879
- Tumulii din punctul „Izvorul Fizeș”
- Tumulii din punctul „Izvorul Elecfalva”
- Necropola din secolul al VII-lea de pe fosta
proprietate "Betegh"
- Casa de cultură Ionel Floașiu
- Conacul
Paget
- Conacul
Szentkeresteszy-Bethlen
- Conacul Betegh
- Bisericile: ortodoxă, reformată-calvină și
greco-catolice
Dintre personalitățile
carte s-au născut sau a trăit vremelnic pe aici enumăr:- Virginia Ruzici – tenismenă
(n.1955)
- Paul Ciuci - solist vocal, chitarist și
compozitor, membru al formației (n.1956)
- Cozmin Gușă - politician (n.1970)
- Andra – cântăreață (n.1976)


Cluj
Napoca (până în 1974 Cluj; în germană Klausenburg,
în maghiară Kolozsvár, în
dialectul săsesc Kleusenburch,
în latină Claudiopolis)
este un municipiu reședință de județ și cel mai mare oraș al judeţului
Cluj, ce numără aproximativ 310000 locuitori. În trecut a fost reședința
comitatului Cluj și una dintre capitalele istorice ale
Transilvaniei. Numele de Cluj provine, cel mai probabil, din
latinescu Castrum Clus, folosit pentru întâia oară în secolul al XII-lea
pentru a desemna cetatea orașului medieval de aici. Toponimul Clus are
semnificația de „închis” în latină și se referă la dealurile care înconjoară
orașul. O altă ipoteză acceptată este aceea a provenienței numelui topic din
germanul Klaus sau din cuvântul Klause (însemnând «trecătoare între
munți» sau din clusa «stăvilar, baraj»). Prima atestare
documentară a unei așezări pe teritoriul de astăzi al Clujului a fost făcută de
către geograful grec Ptolemeu, care a menționat aici una dintre cele mai
însemnate localități din Dacia, cu numele Napuca. Cea dintâi atestare a
Napocii romane datează din perioada imediat următoare războaielor de cucerire a
Daciei,din anii 107 - 108, și constă dintr-o bornă militară, descoperită la
Aiton, rezultată de la construcția unui drum strategic imperial. Prin
decretul Consiliului de Stat nr. 194 din 16 octombrie 1974, semnat de
Ceaușescu, municipiului Cluj i-a fost atribuit numele Cluj-Napoca,
"pentru a eterniza denumirea acestei străvechi așezări - mărturie a
vechimii și continuității poporului român pe aceste meleaguri. Sus am
postat stemele orașului, de-a lungul vremurilor, și fotografiile câtorva
monumente de cultură și arhitectură clujene, din vremuri diferite, dar și
câteva trimiteri poștale ilustrate.Gara
Hotel New York
Căminul studenților (Mensa Academica)
Catedrala ortodoxă
Turnul Bethlen
Hotel Central
Teatrul maghiar
Teatrul național
Sinagoga
Palatul Banffy
Județul
Cluj este un județ situat în partea central-vestică a
României, în centrul provinciei istorice Transilvania, întins pe 6674
kilometri pătrați și numărând aproximativ 692000 de locuitori. Capitala
județului se află în orașul Cluj - Napoca. Ca subdiviziuni
administrativ-teritoriale județul se compune din 5 municipii - Cluj Napoca,
Dej, Turda, Câmpia Turzii și Gherla, 1 oraș - Huedin și 74 de comune. Sus
am postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului și mai
jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Cluj,
din vremuri diferite, alte frumoase locuri de vizitat în acest județ și câteva
trimiteri poștale ilustrate. Vederi - Sucutard
Vederi - Floresti
Biserica reformată - Unguraș
Biserica reformată - Viștea
Gara - Turda
Castelul Ferenczy Lajos - Vultureni
Vederi - Șuatu
Vederi - Șic
Biserica unitariană - Plăiești
Biserica reformată - Măcău
___________ooOoo___________
O OBLIGAȚIUNE ROMÂNEASCĂ
REGATUL ROMÂNIEI
Ministerul finanțelor - Datoria publică
ÎMPRUMUTUL INTERN - 5% din 1920 - Titlu de 5000 lei
Detaliu vignetă de pe o felicitare americană
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
con_dorul@yahoo,com
MOUSAIOS - 26.02.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu