Mănăstirea
Brâncoveni
este situată la 20 kilometri sud-vest de Slatina, la sud de Piatra Olt, în zona
şoselei Slatina-Caracal, şi la 6 kilometri de halta Pârşcoveni, de pe linia
ferată Piatra Olt-Caracal.

Începuturile vieţii monahale de la Brâncoveni se
pierd în veacurile îndepărtate ale istoriei, mânăstirea fiind refăcută în 1494
de către boierii Craioveşti. Cel mai vechi document de atestare păstrat este un
act de danie din 1583, hrisovul din 1508 de care face amintire marele savant
Nicolae Iorga nemaifiind găsit. În 1570 jupâniţa Calea, străbunica domnitorului
Matei Basarab, construieşte pe locul actualului paraclis o bisericuţă de lemn.
În urma vindecării cu apa izvorului din incinta mânăstirii, în semn de
mulţumire adusă lui Dumnezeu, Matei Basarab împreună cu nepotul său Preda
Brâncoveanu − bunicul Sfântului Constantin Brâncoveanu − refac mânăstirea între
anii 1634-1640, construind chiliile, turnul clopotniţă, casele şi beciurile
domneşti, pictează ctitoria strămoşilor săi şi ridică ziduri de apărare, dând
aşezământului un aspect de fortăreaţă. Biserica mică, cu hramul „Sfinţii Arhangheli Mihail şi
Gavriil”, a fost ridicată în
anul 1700 şi a devenit ulterior bolniţă a mânăstirii. Aici s-au săvârşit
slujbele religioase pentru monahii bolnavi şi răniţii de război adăpostiţi în
vremuri grele pentru ţară. Pictura acesteia, o frescă în stil bizantin de o
valoare inestimabilă, aflată în prezent în plin proces de restaurare, a fost
realizată de meşterii Şcolii de la Hurezi, conduşi de artistul grec
Constantinos. De Brâncoveni, însă, s-a legat într-un mod cu totul special şi
domnitorul Constantin Brâncoveanu, care şi-a petrecut vremea copilăriei şi a
adolescenţei aici, în atmosfera specifică de rugăciune şi viaţă duhovnicească.
În 1674, murind la Constantinopol Barbu, fratele său, acela a fost înmormântat
aici. În 1688, doamna Stanca Brâncoveanu, mama domnitorului, reînhumează în
pronaosul bisericii osemintele soţului său Papa (ucis la Bucureşti în anul
1655) şi ale lui Preda Brâncoveanu. După 44 de ani de văduvie curată, doamna
Stanca adoarme întru Domnul la 66 de ani, aflându-şi şi ea odihna lângă Papa şi
Preda Brâncoveanu, sub o frumoasă lespede de piatră cu stema familiei
Cantacuzinilor − vulturul bicefal. În amintirea celor dragi ai săi care
odihnesc aici, Sfântul Constantin Brâncoveanu hotăreşte restaurarea mânăstirii.
Fiii săi mai mari, Constantin şi Ştefan, au pus piatra de temelie a bisericii
mari, cu hramul „Adormirea
Maicii Domnului”. Construcţia acesteia a durat numai două luni, la 15
august 1699 fiind târnosită, deşi pictarea ei s-a încheiat abia în anul 1704.
După moartea mucenicească a domnitorului şi a fiilor săi, mânăstirea a fost
supusă la grele încercări, fiind în mai multe rânduri ocupată de trupe străine
şi prădată în timpul războaielor austro-turce şi ruso-turce. În anii 1721-1727
a fost tranformată în cazarmă austriacă, doamna Marica Brâncoveanu intervenind
pe lângă împăratul habsburgic pentru eliberarea ei. Avariată grav în urma
cutremurului din 1837, biserica mare a fost parţial reclădită în anul 1842, sub
stăreţia lui Teodosie din Trapezunt. După secularizarea averilor mânăstireşti
din 1864 obştea se diminuează, în 1872 rămânând doar 4 vieţuitori. În 1876 a
trecut la Domnul ultimul stareţ al mânăstirii, preotul Radu Şapcă din Celei,
membru al Guvernului provizoriu de la Izlaz din 1848. Iniţial, acesta a fost
înmormântat în partea de nord a bisericii, dar mai târziu osemintele i-au fost
mutate în pridvor, unde i s-a ridicat şi o cruce mare de piatră. Către
sfârşitul secolului al XIX-lea însă, viaţa de obşte în această mănăstire s-a
stins, pentru a fi reluată abia în anul 1952, din păcate nu pentru mulţi ani.
Tot atunci a fost adusă şi icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului,
îmbrăcată ulterior în argint. Fericitul întru adormire Patriarh Iustinian s-a
interesat îndeaproape de restaurarea mânăstirii, acordându-i un bogat sprijin
material. Nemilosul decret 410 din 1959, însă, a avut repercusiuni şi asupra
vieţii călugăreşti de aici, maicile fiind silite să părăsească mânăstirea, care
apoi s-a transformat în azil. Tot atunci izvorul tămăduitor a fost mutat din
faţa bisericii în afara incintei, aşa cum se vede până astăzi. În anul 1975,
Direcţia Monumentelor Istorice a început lucrările de refacere a caselor
domneşti. Sfântul lăcaş s-a redeschis însă abia în anul 1985, ca mânăstire de
maici, cu sprijinul Preasfinţitului Episcop Gherasim al Râmnicului, al
Preasfinţitului Episcop Calinic al Argeşului şi al doamnei Elena Bărbulescu −
sora preşedintelui Nicolae Ceauşescu. Tot atunci, s-au executat ample lucrări
de restaurare a chiliilor, a turnului clopotniţă, a caselor domneşti şi a
bisericii mari. Sub îndrumarea d-lui prof. Traian Zorzoliu, în fostele case
domneşti s-a amenajat muzeul mânăstirii, iar în lapidariumul aflat în fostele
beciuri domneşti au fost aduse diverse piese provenite de la unele biserici şi
mânăstiri demolate în Bucureşti de către regimul comunist.

Biserica mare a
mânăstirii, construită în stil brâncovenesc, este în formă de cruce, cu
pridvorul deschis, susţinut de opt coloane din piatră. Are o turlă pe naos (cea
care a fost pe pronaos s-a dărâmat la cutremurul din 1837). Uşile masive, din
lemn de stejar sculptat, cu o compoziţie minuţios compartimentată şi un modelaj
bogat şi de mare rafinament, au fost sculptate de meşterul italian Giorgio Pesena
Levin. Ancadramentele de la uşi şi ferestre alcătuiesc o adevărată dantelărie
în piatră, închipuind frunze, flori şi ghirlande armonios echilibrate. Pisania
are un registru ornamental sublim, cu motive vegetale. Pereţii exteriori,
văruiţi în alb, sunt încinşi cu un brâu median, iar în partea superioară,
aproape de streaşină, sunt înconjuraţi de trei rânduri de cărămizi aşezate pe
muchie (dinţi de ferăstrău), încastrate în zid. Astăzi mânăstirea are 36 de
maici şi surori.
Documentele vremii menționează că în
1933, Subsecretarul de Stat al Aerului şi Directorul Aviaţiei Civile trimit o
circulară la Prefecturile din ţară prin care reamintesc prefecţilor “importanţa ce o prezintă terenurile
intermediare de ajutor pentru siguranţa navigaţiei aeriene cât şi necesitatea
creerei de aeroporturi în toate capitalele de judeţ”, Caracalul fiind pe atunci capitala
județului Romanați, urma să fie trimis
urgent un delegat al Aviaţiei Civile în teritoriu pentru rezervarea şi
afectarea imediată a unui teren propice scopului.

Aerogară (DEX: totalitatea clădirilor unui aeroport care adăpostesc
serviciile administrative și tehnice necesare asigurării traficului aerian de
pasageri și de mărfuri) s-a construit și la Caracal, monografia urbei
menționând existența acesteia: „În
domeniul construcţiilor, s-a ridicat aerogara în anul 1937, lucrare în valoare
de 127000 lei din fondurile judeţului, executate pe cale de regie prinservicii,
având ca proiectant pe arhitectul D. Boruzescu”. Aceeași mențiune
însoțită de fotografia clădirii o găsim și într-un document al comunității
evreiești din Caracal: „Tot în
această perioadă, 1935-1937, este realizată canalizarea şi alimentarea cu apă a
oraşului, după un proiect întocmit de inginerul Edgar Rusu şi aerogara,
în anul 1937, având ca proiectant pe arhitectul D. Boruzescu”. O
altă mențiune specifică faptul că Aerogara a fost folosită pentru
transporturile de marfă şi mai puţin pentru călători. După cum rezultă din cele două piese
mixate clădirea aerogării Caracal se păstraeză încă deși serios modificată. Istoricul Ion Bădoi menționează într-o documentare despre
Stația Aeriană Roșiorii de Vede și Caracal ca făcând parte din traseul liniilor
aeriene ale L.A.R.E.S., (Liniile Aeriene Române Exploatate cu Statul), fiind
inclus pe ruta „Bucureşti-Alexandria-Turnu Măgurele-Roşiori de
Vede-Caracal-Craiova”, având legătură cu ruta „Bucureşti-Galaţi-Ismail-Cetatea
Albă-Chişinău”, cu un orar precis. Dovada este prezentată sub forma unui afiș
cu orarul de zbor și tarifele. Avioanele opreau și în Caracal pe linia
București- Alexandria-Târgu Măgurele- Roșiorii de Vede- Caracal- Craiova,
„zilnic, în afară de duminică”, potrivit unui „orariu” al Serviciului
L.A.R.E.S. Sosea de la Craiova la 8.25 și pleca spre Roșiorii de Vede la 8.35,
iar seara sosea la 18.10 și pleca la 18.20. Tarifele erau stabilite
precizându-se distanța în kilometri și prețul la care se adăuga asigurarea și
comisionul de 4%. Astfel, un bilet luat de la Caracal pentru ruta București-
Alexandria era de 580 de lei, unul Alexandria- Tg Măgurele 440 de lei,
Măgurele- Roșiorii de Vede 440 lei, Roșiorii de Vede - Caracal 200 lei și
Caracal - Craiova 190 lei. La Caracal zilnic aterizau și decolau avioanele
Douglas-D.C.3 și Savoia Marchetti-8 ca și curse aeriene de marfă și călători. Nu
se știe cât timp a funcționat această aerogară, mențiunile despre prima
companie naţională de transport aerian LARES, înființată în 1930 de statul
român arătând că aceasta a funcționat până în 1937, după cel de-al doilea război
mondial fiind desfiinţată de noul regim comunist, iar în locul ei fiind înfiinţată
Societatea de Transporturi Aeriene Româno-Sovietice, ce poate fi considerată
precursoare a companiei aeriene naţionale TAROM. Revista „România aeriană”
publică în numărul din aprilie 1942, chiar pe copertă, o hartă a reţelei
aeriene LARES (cu toate traseele interne şi externe) pe care Caracalul nu mai
este reprezentat. Aerogara a fost doar începutul aviației în zonă. Societatea
de Transporturi Aeriene Româno-Sovietice înființează lângă Caracal în 1952 una
dintre cele mai mari unitati de aviatie militara din Romania- Unitatea Militară
01871 Deveselu, construită cu suport sovietic, iar în 1958 la Deveselu au fost
aduse 12 avioane supersonice MIG-19P, constituindu-se prima escadrilă de
avioane de vânătoare supersonice din țară. Aici erau pregătiți piloții militari
și militarii parașutiști, cu țelul de a apăra URSS și țările-satelit de
potențiale atacuri ale SUA și NATO, pentru ca mai târziu Baza de la Deveselu să
ne apere de eventuale atacuri ale rușilor.
Foișorul de foc este o veche
clădire din municipiul Caracal, județul Olt, mărturie al unui anumit stadiu de
civilizație al societății, având statut de monument de arhitectură.

Este un
turn înalt, circular, cu o platformă de supraveghere, a fost construit în anul
1901, pe locul curții domnești a lui Mihai Viteazul, lângă Comandamentul de
incendiu al orașului, care se afla sub coordonarea primăriei.
De acolo, de pe
platformă, străjerul privea orașul și dădea alarma, atunci când observa un
posibil incendiu. Serviciul de stins focul a funcţionat până în anul 1936, când
toate unităţile de pompieri au fost militarizate.
Actualmente, clădirea
Foișorul de foc nu mai este folosită, iar clădirea Comandamentul de incendiu nu
mai există, în locul său existând Sala Polivalentă şi Liceul Teoretic Mihai
Viteazul.
Liceul de
băieți,
denumire actuală Colegiul național
“Ioniță Asan” din munucipiul Caracal, județul Olt, este o instituție de
învățământ fondată în anul 1888 prin semnătura Ministrului Instrucțiunii
Publice, marele om de cultură Titu Maiorescu, sub numele Gimnaziul clasic de Băieți din Caracal, prima școală de învățământ
secundar din județul Romanați.

Ca date cardinale în istoria liceului, un fel de
CV al acestuia, se impun memoriei noastre: - anul înființării sale, 1888, mai
întâi ca gimnaziu, având ca director pe Constantin Locusteanu, autorul primului
Dicționar Geografic al județului Romanați, veritabilă monografie a acestor
meleaguri; - anul 1889, când a luat ființă Biblioteca al cărei nume a devenit,
în 1902, „N. B. Locusteanu”, în urma unei donații extrem de valoroase a
acestuia; - anul 1891, când gimnaziul primește spre folosință un interesant și
frumos local, cu o arhitectură inedită, devenit apoi Liceul nr. 2 de fete și,
mai apoi, Școala Generală nr. 5; - anul 1891, când gimnaziului i se dă numele
de „Ioniță Asan”, prin Înalt Decret Regal semnat de Carol I, document găsit în
arhivele vremii, în Biblioteca Academiei Române, de către neobositul profesor
Florian Petrescu; - anul 1919, când gimnaziul se transformă în liceu (director,
Mihail Dimonie); - anul 1928, când se dă în folosință actualul local al
liceului (director, D. C. Eftimescu)- anul 1936, când liceul este înzestrat cu
o frumoasă sală de teatru (director, Nae Ionescu); - anul 1944, când se pun
bazele Societății culturale „Haralamb G. Lecca” (director, Crăciun Pătru); -
anul 1947, anul înființării Pinacotecii „Marius Bunescu” (director, Crăciun
Pătru). Urmează, apoi, o suită de transformări cu care am fost contemporani,
mai mult sau mai puțin inspirate și benefice, la care, ca toate celelalte
licee, se supune și liceul „Ioniță Asan”. În istoria de aproape 150 de ani
acest liceu a dat societății mari oameni de știință, cultură și artă, un merit
deosebit revenind prestigiosului colectiv de cadre care au slujit de la catedra
acestui liceu. Astăzi liceul are 47 de clase, 84 cadre didactice și aproximativ
1230 elevi, el fiind situat situat pe bulevardul Nicolae Titulescu, la nr. 39.

Numele pe care îl poartă cu demnitate acest liceul este numele primului rege al
Imperiului Româno – Bulgar. cu teritorii de o parte și de alta a Dunării
(Ioniță Asan ce a domnit glorios între anii 1197 - 1205). Se știe că în anii 1185-1186, romanii din Balcani, organizati in vlahii,
s-au rãsculat impotriva impãratului bizantin sub stãpanirea cãruia se aflau,
deoarece acesta, a pus noi dãri care Ioveau in primul rand pe stãpanii turmelor
de oi si ai cirezilor de vite, care erau romani. Acestia au trimis, in semn de
protest, la Constantinopol, pe Petru si Asan pentru a-i cere impãratului sã
renunte la pretentiile sale greu de satisfãcut. Isac al Il-lea Anghelos,
impãrat bizantin, nici mãcar n-a vrut sã-i asculte, iar unul dintre ei, Asan, a
fost chiar pãlmuit pentru darzenia cu care a apãrat drepturile neamului sãu.
Intorsi acasã, ei au indemnat poporul sã se ridice impotriva acestor abuzuri,
luand conducerea rãscoalei, intr-un rnoment greu pentru Imperiu, cand acesta
era atacat si de normanzi (1185). La inceput, rãsculatii sunt infranti, dar au
cerut ajutor de la romanii si cumanii din stanga Dunãrii cãrora li s-au
alãturat si bulgarii. Astfel, bizantinii sunt infranti prilej cu care a luat
nastere o nouã stãpanire numitã imparãtia romano-bulgarã, cu capitala la Tarnovo.
Monumentul Eroilor din municipiul Caracal, județul
Olt, este opera sculptorului Ioan
Schmidt și este situat în Piața Victoriei din centrul orașului.

A fost ridicat
în memoria eroilor din zona Romanați care s-au jertfit pentru țară în primul
război mondial. Monumentul a fost terminat la sfârșitul anului 1926 și
inaugurat în ziua de Înălțarea Domnului - 2 iulie - Ziua Eroilor din anul 1927.
Este format din trei grupuri statuare din bronz, așezate pe un soclu din piatră
adusă dintr-o carieră din Munţii Apuseni. Grupul principal este reprezentat de
un soldat în poziție de atac, ținând arma cu ambele mâini și având lângă el o
Victorie, o femeie care ține în mâna dreaptă coroana de lauri și în mâna stângă
drapelul României. La piciorul stâng al femeii este sculptat un fragment
dintr-o roată de tun, trofeu de război, simbol al zdrobirii inamicului. De o
parte și de alta a soclului central, pe socluri mai joase, se află două grupuri
statuare care redau diferite faze ale luptei. În partea stângă a Victoriei se
află doi ostași în poziție de luptă, mânuind o mitralieră, iar în grupul din
partea dreaptă a soldatului se află trei ostași trăgând cu arma și aruncând cu
grenada spre inamic. Placa din faţa monumentului purta următoarea inscripţie: „S-a
ridicat acest monument în al XI-lea an de glorioasă domnie a M.S. Regelui
Ferdinand I, anul mântuirii 1925, pentru a preamări de-a pururi avântul eroilor
romanaţeni, cari prin jertfa supremă au contribuit la desrobirea fraţilor
ardeleni, bucovineni şi basarabeni, înfăptuind visul de veacuri al întregirii
hotarelor României Mari. / 1916-18-19.“ După cel de-al doilea război mondial,
când regimul s-a schimbat, această placă a fost înlocuită cu o alta pe care
scrie: „S-a ridicat acest monument în anul 1925, pentru a aminti de-a pururi
avântul eroilor romanaţeni, care au contribuit prin jertfa lor supremă la
dezrobirea fraţilor ardeleni de sub jugul monarhiei austro-ungare, pusă în
slujba imperialismului german cotropitor, înfăptuind visul de veacuri al
întregirii hotarelor României“. Pe trei plăci de bronz sunt înscrise numele
ofiţerilor romanaţeni „eroi morţi pe câmpul de luptă, pentru patrie, în timpul
războiului 1916-1918“.
xxx
"FRUMUSEȚE DE DIPLOMAȚIE" -
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
UN CAREU DE DEFINIȚII REZOLVAT
POTRIVITE ȘI ATRIBUITE
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Carol I - Rege al României
Răsplată muncii pentru biserică
Carol I – domnitor și primul rege al
României (20 aprilie 1839 Sigmaringen – 10
octombrie 1914 Sinaia) - este omul de la
care a pornit totul: familia regală, statul modern, țara independentă și
suverană. Rând pe rând, an de an, sub domnia acestui rege european, România a
dobândit instituţii, modernitate şi statornicie. După refuzul contelui Philippe
de Flandra, fratele Regelui Leopold al II-lea al Belgiei, de a primi Tronul
României opţiunea românilor de a-și alege principe străin s-a îndreptat spre Principele
Carol de Sigmaringen. Brătianu îl anunţa pe principe, la Sigmaringen, că fusese
ales Domnitor al Principatelor Unite, cu drepturi ereditare, prin plebiscitul
desfăşurat între 2/14 şi 8/20 aprilie 1866. În favoarea lui Carol fuseseră
exprimate 685969 de voturi, iar împotrivă doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20
aprilie să fie ziua de naştere a Principelui Carol, care devenea Domnitor al
Principatelor Române Unite chiar în ziua în care aniversa 27 de ani.
Plebiscitul este recunoscut de către Marile Puteri după o jumătate de an, la 24
octombrie 1866. La 28 aprilie 1866, proaspăt aleasa Adunare Constituantă a
votat aproape unanim aducerea Principelui Carol pe Tronul ţării: 109 voturi
pentru şi 6 abţineri. Domnitorul Carol ajunge în ţara sa de adopţie după o
călătorie aventuroasă, de la Sigmaringen până la Turnu-Severin. Vaporul în care
Suveranul călătorea, alături de Brătianu, a trecut de Porţile de Fier la 8 mai
1866, iar la ora patru după-amiaza Carol I a văzut drapelul românesc fluturând
la Turnu-Severin. Principele Suveran a intrat în capitala ţării la 10 mai 1866,
a primit cheile oraşului Bucureşti, a depus jurământul de credinţă în faţa
Adunării Constituante şi a fost proclamat Domnitor al Principatelor Române.
Elita politică din Principatele Române împlinea, astfel, vechea dorinţă a
aducerii pe Tronul ţării a unui principe străin, capabil să unească definitiv
Moldova şi Ţara Românească, să stingă pentru totdeauna rivalităţile dintre
familiile domnitoare pământene, să stabilizeze ţara, să o modernizeze şi să îi
confere prestigiu internaţional. Domnitorul Alexandru Ioan I însuşi era convins
de necesitatea înlocuirii sale cu un principe străin. La 10 mai 1866, Carol I
rostea următorul legământ: “Ales de către naţiune Domn al
românilor, mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și patria, şi familia, pentru
a răspunde la chemarea acestui popor care mi-a încredinţat destinele sale.
Punând piciorul pe acest pământ sacru, eu am devenit român. Acceptarea
plebiscitului îmi impune, o ştiu, mari datorii. Sper că îmi va fi dat să le duc
până la capăt. Vă aduc o inimă credincioasă, cugetări drepte, o voinţă tare de
a face binele, un devotament fără margini către noua mea patrie şi acel
neînvins respect către lege, pe care l-am cules în exemplul alor mei. Cetăţean
astăzi, mâine, de va fi nevoie, soldat, eu voi împărtăși cu voi soarta cea bună
ca şi pe cea rea.”Prin simpla sa prezenţă,
prin demnitatea apartenenţei la una dintre cele mai ilustre familii ale
Europei, dar şi graţie curajului personal, Principele Suveran Carol a
zdruncinat definitiv ultimele rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de
Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul
căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a
confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o
va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul
Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după încheierea războiului, cu
dezarmarea armatei române, în cazul în care România s-ar fi opus anexării
sudului Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că trupele române vor
putea fi nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale domnii, Regele Carol
I a pus bazele României ca stat modern pe harta Europei. În anul 1875, bugetul
ţării ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul celui din 1866, iar în
1903, la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874, suprafaţa arată a crescut cu o
treime. În 1890, producţia de cereale a ţării a fost de 3 700 000 de tone; în
anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone. Între anii 1880 şi 1914,
România a exportat 80 de milioane de tone de cereale, situându-se printre cele
mai importante ţări exportatoare de cereale din lume (a doua din Europa, după
Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de porumb, înaintea Statelor
Unite)13. Numărul întreprinderilor industriale mai mari a crescut, între 1866
şi 1877, de la 39 la 17314. România avea şi importante zăcăminte de petrol care
o plasau, în jurul anului 1900, printre primele trei ţări producătoare de ţiţei
din lume, după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc era o monedă puternică,
echivalentă cu francul francez şi care putea fi utilizată ca valută forte peste
tot în Europa. Populaţia a crescut, iar procesul de industrializare şi
urbanizare a fost constant.În ciuda tuturor frământărilor politice, uneori
violente, a demagogiei, corupţiei şi lipsei de măsură a unora dintre
politicieni, Carol I a reuşit să consolideze sistemul de partide şi să impună
alternanţa la Guvernare a celor două mari partide structurate după model
occidental şi conduse de bărbaţi politici de mare anvergură: Partidul Naţional
Liberal (reprezentat prin I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu, C.A. Rosetti,
Mihail Kogălniceanu, Nicolae Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza, Ion Bălăceanu,
Ion Ghica, Vasile Boerescu, Ion Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru Haret, V.A.
Urechia, Emil Costinescu, Nicolae Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi Partidul
Conservator (cu lideri ca Manolache Costache Epureanu, Petre P. Carp, Lascăr
Catargiu, Petre Mavrogheni, Gheorghe Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu, Alexandru
Marghiloman, Take Ionescu, Alexandru Lahovary, Nicolae Filipescu, generalul
Manu). Prosperitatea şi stabilitatea au adus o dezvoltare fără precedent a
culturii, artelor şi ştiinţei. În timpul domniei lui Carol I, scriitori ca
Eminescu, Caragiale, Creangă, Alecsandri, Ion Ghica, Odobescu, Slavici,
Macedonski, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu, George Coşbuc,
Octavian Goga, Şt.O. Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă modelează
limba literară; B.P. Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu, Constantin
Erbiceanu, Dimitrie Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin Giurescu,
Nicolae Iorga scriu istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid Densuşianu,
Sextil Puşcariu, Ion Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de geografie; Titu
Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru şi Vasile Conta disciplinează gândirea şi
ridică nivelul cultural al societăţii; se afirmă compozitorul George Enescu,
pictorii Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Ion Andreescu,
Ştefan Luchian, sculptorul Karl Storck, actorii Matei Millo, Aristide
Demetriade, fotograful Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele beneficiază de nume
ca Spiru Haret, P.S. Aurelian, Anghel Saligny, Carol Davila, Grigore Antipa.
Apar societăţi culturale, se publică reviste. În această perioadă funcţionează
„Junimea“, vârful efervescenţei intelectuale şi al schimbului liber de idei,
care editează revista „Convorbiri literare”. O enumerare ca aceasta nu ar putea
să acopere niciodată diversitatea şi dinamismul acestei elite a spiritului
românesc. Pionierat şi consolidare, geniu şi meticulozitate, dispute şi dialog
sunt câteva dintre trăsăturile elitei românești din acea vreme, vie şi plină de
resurse. România şi-a consolidat statutul de putere regională şi de „arbitru
balcanic“ prin participarea victorioasă la cel de-al doilea război balcanic,
încheiat la 28 iulie/10 august 1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti,
prin care România obţinea Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de
mareşal atât de la Împăratul Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al
Rusiei, care l-a şi vizitat în România, în 1914, şi care avea să sfârşească
tragic, împreună cu familia, sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în
literatura vremii ca un bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare
demnitate. A impus respect într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din
micul său regat un stat respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever
şi măsurat, bucurându-se de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider
şi a condus România în momente politice şi istorice dificile, pe care le-a
traversat plin de curaj. Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în
ziua de 27 septembrie 1914, la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea
şaptezeci şi cinci de ani, dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost
înmormântat la Curtea de Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale
a României. Să ne amintim împreună câteva date din timpul domniei regelui
Carol I:- A domnit 48 de ani (cea mai lungă
domnie din istoria noastră).
- Numai venirea pe tronul vacant a
unui principe dintr-o prestigioasă dinastie europeană a salvat fragila
construcţie instituţională începută la 1859 de oameni de stat patrioţi.
- În timpul domniei lui, România obţine
independenţa faţă de Imperiul Otoman, devenind astfel un stat suveran.
- La data de 29 iunie / 11 iulie 1866:
Adunarea Constituantă adoptă prima Constituţie a ţării, una dintre cele mai
avansate ale timpului.
- În anul 1867 se introduce sistemul
monetar naţional, în anul 1870 fiind bătute în țară primele monede de aur,
argint și aramă, odată cu înființarea Monetăriei Statului.
- În anul 1867 Principatele
Unite au pavilion separat la Expoziţia Universală de la Paris.
- La data de 15 septembrie 1867, Carol
I devine membru de onoare al Societății Academice Române, instituită prin
Decret Domnesc în 1867, devenită Academia Română, la 30 martie/12 aprilie 1879.
Protector şi preşedinte de onoare al Academiei Române între 1879 şi 1914,
regele a lăsat acesteia, prin testament, suma de 600 000 de lei.
- În anul 1867, ia fiinţă şcoala
Normală „Carol I“, finanţată din caseta personală a Domnitorului.
- La data de 11 mai 1868 este
înfiinţată Societatea Filarmonică Română.
- La data de 31 octombrie 1869 se
inaugurează oficial linia de cale ferată Bucureşti-Giurgiu, respectiv prima
gară a Bucureştilor, Gara Filaret. În 1906, reţeaua de căi ferate a României
avea să ajungă la 3180 km.
- În timpul domniei Regelui Carol I se
inaugurează Palatul Universității din București (14 decembrie 1869), Palatul
Universității din Iași (21 noiembrie 1897) și Teatrul Național din Iași (1
decembrie 1896).
- La data de 25 septembrie 1872 se
inaugurează Gara de Nord din Bucureşti (numită, până în anul 1888, „Gara
Târgoviştii“).
- Anul 1872 marchează începutul funcţionării
Şcolii Militare de Infanterie şi Cavalerie din Bucureşti şi al Şcolii fiilor de
militari din Iaşi.
- La data de 26 decembrie 1872 este
introdus în Bucureşti tramvaiul cu cai.
- La data de 15 decembrie 1875 îşi
începe activitatea Banca de Bucureşti (cu capital francez). La data de 4 iulie
1876 este fondată Societatea Naţională de Cruce Roşie a României.
- În anul 1879 a fost dată în
folosinţă prima linie de cale ferată care a legat Transilvania de Bucureşti,
prin inaugurarea liniei Ploieşti – Predeal şi joncţiunea cu calea ferată Braşov
– Predeal.
- La data de 17/29 aprilie 1880 se
înfiinţează Banca Naţională a României, a 16-a bancă centrală din lume.
- Între anii 1880–1883 este amenajat
cursul Dâmboviţei.
- În anul 1882 este introdus
iluminatul electric la București.
- La data de 1 decembrie 1882 se
deschide Bursa din București, în clădirea Camerei de Comerț din strada Doamnei.
În Monitorul Oficial al României din luna decembrie a anului 1882 au fost
publicate cotațiile bursiere ale primelor companii românesti tranzacționate.
- La data de 25 septembrie 1883 are
loc inaugurarea Castelului Peleş din Sinaia, leagănul Dinastiei române, ridicat
de Regele Carol I cu bani provenind din caseta personală.
- În anul 1884 este introdusă, în
Bucureşti, prima linie telefonică.
- La data de 1/13 mai 1885 este
recunoscută autocefalia Bisericii Ortodoxe Române de către Patriarhatul
Ecumenic de la Constantinopol.
- În anul 1885 se deschide Grădina
Botanică la Cotroceni.
- La data de 23 aprilie 1887,
Catedrala mitropolitană Iași este sfințită, în prezența Familiei Regale a
României.
- În anul 1888 este inaugurat Ateneul
Român.
- La data de 14 martie 1895 se
inaugurează, în Bucureşti, Fundaţiunea Universitară „Regele Carol I“, actuala
Bibliotecă Centrală Universitară „Regele Carol I“.
- În septembrie 1895 a fost inaugurat
Podul Carol I de la Cernavodă, construit la inițiativa regelui. La data aceea,
podul peste Dunăre era cel mai lung pod din Europa continentală.
- La data de 8 iunie 1897 se aşază
piatra fundamentală a Palatului „Casei de Depuneri, Consemnaţiuni şi Economie“,
în prezenţa Regelui Carol I şi a Reginei Elisabeta. Palatul este inaugurat în
anul 1900, prima şedinţă a Consiliului de Administraţie în noul sediu având loc
la 15 iunie.
- În 1901 este inaugurat Palatul
Poştelor din Bucureşti (actualul Muzeu Naţional de Istorie a României).
- La data 27 ianuarie 1903 este
fondată, la Bucureşti, „Confederaţia Patronală UGIR (Uniunea Generală a
Industriaşilor din România)“, ce îşi propunea dezvoltarea economică şi
modernizarea societăţii româneşti.
- În anul 1904, România ocupă locul al
patrulea în Europa, în raport cu numărul populaţiei (după Elveţia, Germania şi
Suedia), la numărul de telegrame trimise (peste 2 milioane şi jumătate).
- La data de 6 iunie 1906 are loc
inaugurarea Expoziţiei Naţionale Române din Bucureşti.
- În anul 1906, sub domnia lui Carol I
se construiesc 40 de spitale rurale, dintre care unele sunt în funcţiune şi
astăzi.
- În 1908 se înfiinţează „Observatorul
Astronomic“ cu planetariu („Observatorul Popular“).
- La data de 1 decembrie 1912 a fost
întemeiată ,,Federaţiunea Societăţilor Sportive din România” (F.S.S.R.), care
cuprindea douăsprezece comisii (atletism, fotbal, rugby, scrimă, ciclism, tir,
canotaj, tenis, natație, gimnastică, oină, sporturi de iarnă). Primul președinte
al federațiunii a fost Principele moștenitor Ferdinand.

B.N.S. (Blocul Național Sindical) Aniversare 20 ani
Blocul Național Sindical este o mare confederație sindicală cu reprezentare în toate
județele, compus din 30 de federații membre din toate
domeniile de activitate, însumând 635 de sindicate și având sediul central în
București, Strada Turturelelor, nr. 11A, clădirea C, etaj 3, sector 3. Blocul
Național Sindical este reprezentat în cadru comisiilor și subcomisiilor de
Dialog Social la nivel central, respectiv din cadrul ministerelor de un număr
de 59 de reprezentanți titulari și supleanți. Prin filialele
județene Blocul Național Sindical are reprezentanți desemnați în cadrul bi și
tripartie însumând un număr de 393 de reprezentanți.
Blocul
Național Sindical este reprezentat în Plenul Consiliului Economic și Social
de 4 reprezentanți , iar în cadrul comisiilor din Consiliul
Economic și Social de 7 reprezentanți. Obiectivul central al BNS este îmbunătățirea
condițiilor de muncă și de viață ale lucrărilor și apărarea drepturilor și
libertăților membrilor săi. Alte obiective ale BNS sunt:
- Apărarea
şi promovarea drepturilor fundamentale ale lucrătorilor înscrise în Constituţia
României, Convenţii internaţionale, pacte şi tratate la care România este
parte, precum şi în legislaţia internă.
- Susţinerea,
la toate nivelurile, a drepturilor şi intereselor membrilor săi – prin
reprezentarea acestora în fața instanțelor de judecată, parlament, ministere,
alte insituții și societăți publice sau private, negocierea colectivă,
reprezentare în dialogul social bi și tripartit la toate nivelurile.
- Apărarea
libertăţii de acţiune şi de opinie a organizaţiilor membre –prin
desfășurarea de actiuni sindicale (mitinguri, pichetări, greve sau orice alte
acțiuni conform legii).
- Urmărirea
asigurării protecţiei sociale pentru membrii de sindicat –prin
reprezentarea în organismele de specialitate ale statului.
- Formularea
şi susţinerea de proiecte de acte normative sau modificări ale legislaţiei
existente, referitoare la oricare dintre drepturile şi/sau interesele legitime
ale oricăruia dintre membrii săi.
- Organizarea
şi susţinerea unor acţiuni cu caracter profesional, economic, social, cultural
şi sportiv – prin furnizarea de servicii pentru stimularea
ocupării forței de munca respectiv prin servicii de informare și consiliere a lucrătorilor,
servicii de mediere a muncii pe piața internă, desfășurarea de activități și
programe de formare profesională și formare profesională continuă și alte
acțiuni care au ca scop ocuparea forței de muncă.
- Promovarea
şi susţinerea principiilor economiei sociale de piaţă şi ale statului de
drept – prin încurajarea și dezvoltarea spiritului
antreprenorial, a întreprinderilor sociale și a altor activități similare.
- Colaborarea
cu alte organizaţii sindicale din ţară şi din străinătate.
- Promovarea
şi îmbunătăţirea activităţii sindicale.

Insigna - A.S.
Produsul medalistic de mai sus este o insignă care suscită mare
interes din partea colecționarilor. Deși reprezentarea grafică este clară
înscrisul A S pune multe semne de întrebare. Nu se știe exact ce ar putea însemna.
Sunt păreri care susțin că ar putea însemna: Asociație sportivă, Asociație
studențească sau Asociație științifică. Eu personal sunt tentat să cred că
piesa a fost realizată de o asociație studențească sau științifică din domeniu
infrastructurii de căi ferate.Căile
Ferate Române (CFR) este compania națională de
transport feroviar a României. CFR administrează infrastructura,
transportul de călători și marfă pe calea ferată din țară. Rețeaua este
integrată semnificativ cu alte rețele feroviare europene, oferind servicii
paneuropene de transport de pasageri și marfă. CFR, ca instituție, a fost
fondată în anul 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul actual al
României a fost deschisă în anul 1854. Prima cale ferată din lume s-a inaugurat
în data de 15 septembrie 1850 în Anglia, între oraşele Liverpoool şi
Manchester. Pe actualul teritoriu românesc prima linie a fost deschisă
pe data de 20 august 1854 și făcea legătura între Oraviţa şi
Baziaş.Linia, având o lungime de 62,5 km, a fost folosită inițial doar pentru
transportul cărbunelui. De la 12 ianuarie 1855 linia a fost
administrată de Căile Ferate Austriece, Banatul fiind în acel timp parte a
imperiului austriac. După diverse îmbunătățiri tehnice la linie în
următoarele luni, relația Oravița - Baziaș a fost deschisă pentru traficul de
pasageri la data de 1 noiembrie 1856. Pe data de 1 septembrie 1865,
compania engleză John Trevor-Barkley a început construcția liniei ferate
Bucureşti - Giurgiu, date în folosinţă în dat de 26 august 1869. În
septembrie 1866 Parlamentul României a aprobat construcția unei linii
ferate de 915 km, de la Vârciorova (malul Dunării - judeţul Mehedinţi de
astăzi) până în oraşul moldovenesc Roman, trecând prin Piteşti,
Bucureşti, Buzău, Brăila, Galaţi, şi Tecuci. Costul construcției era la
acel timp de 270000 de franci de aur pe kilometru și construcția a fost
încredințată consorțiului german Strousberg. Linia a fost deschisă în mai multe
faze - prima parte, Piteşti - Roman a fost deschisă la 13 septembrie 1872,
iar partea Varciorova - Pitești pe 9 mai 1878. Compania națională CFR se
compune din opt Sucursale Regionale de Cale Ferată, cu sedii în
București, Craiova, Timișoara, Cluj, Brașov, Iași, Galați și Constanța. În
cadrul programului de restrucutrarea a Companiei naționale CFR se are în vedere
o organizare nouă, pe patru regionale, prin desființarea regionalelor CFR
Galați, Constanța, Craiova și Brașov. Sus am postat logo-ul C.F.R. precum
și o modernă și puternică locomotivă realizată de către economia românească. 
Campion interregional - canotaj
Istoria canotajului romanesc
a inceput in secolul XIX, in anul 1864 cand un grup de tineri studenti din
Timisoara, intorsi din strainatate de la studii au infiintat pentru placerea
lor, "Societatea de luntrisoare". In anul 1925 se infiinteaza la
Arad, Comisia de Sporturi Nautice din Romania. Aceasta depune, in anul 1927,
cererea de afiliere la Federatia Internationala de Canotaj. Congresul din 19
august 1927 aproba afilierea Federatiei Societatilor Sportive din Romania ca
membru extraordinar al FISA. Prima participare romaneasca la o competitie
oficiala internationala este semnalata in anul 1932 la Campionatul European de
la Belgrad, ca apoi in 1933 la Campionatul European de la Budapesta, Romania a
fost prezenta prima data la Jocurile Olimpice de la Helsinki 1952. Sus am
postat logo-ul Federaţiei române de canotaj. Caiacul este o ambarcațiune de sport pentru o
persoană sau mai multe,ascuțită la ambele capete, cu suprafața de alunecare netedă sau în
clinuri. Sportivii stau pe fund în ambarcațiune, pe care o propulsează cu una
sau două padele (vâsle).Canoea este o ambarcațiune sportivă ușoară,
fără cârmă, cu prora și pupa ascuțite și înălțate, condusă cu ajutorul
pagaielor. În canoe pot fi unul sau mai mulți sportivi stând în genunchi.
Disciplina sportivă care cumulează cele două sporturi se numește caiac-canoe.Angajatul lunii
Produsul
de mai sus este o insignă recent
realizată pentru a fi conferită personalului navigant și nenavigant din
compania română de stat TAROM. Se încearcă astfel încurajarea personalului de
a-și îndeplini la parametrii cei mai înalți sarcinile de serviciu.

S.C.Transporturile Aeriene Române
S.A. (TAROM) este principala companie aeriană
românească cu o îndelungată tradiție în domeniu. TAROM își are originile
în anul 1920. Acela a fost anul în care s-a creat Compania Franco-Română
Pentru Navigație Aeriană. În 1926 şi-a schimbat numele liniei
în Compania Internațională De Navigație Aeriană, iar în 1930 Liniile
Aeriene Române Exploatate de Stat. Pe 8 august 1945, s-a înființat
compania aeriană Transporturile
Aeriene Româno -Sovietice. Compania era în subordinea atât a guvernului român,
cât și a celui sovietic. Din data de 18 septembrie 1954 compania poartă numele
actual - TAROM. Sus am postat logo-ul Companiei TAROM.Insigna - CIMA
Cu referire la
insigna de mai sus nu am găsit referiri concrete în lumea internetului dar pot presupune
că prescurtarea CIMA ar putea însemna Centrala Industriei de Mașini Agricole, o
structură organizatorică din vremea comunismului care îngloba toate
întreprinderile constructoare de mașini și utilaje agricole, poate chiar
tractoare din țară. Se pare că această structură era implicată și în comerțul
exterior cu astfel de mașini și utilaje. Deasupra prezint o
insignă cu înscrisurile CIMA și IMAGREX, această ultimă denumire semnificând
chiar obiectul firmei – import, export de mașini agricole.
____________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu cumulativ 10 acțiuni la purtător
în valoare nominală de 5000 lei 1924
Societatea anonimă pe acțiuni în participație cu statul
RECONSTRUCȚIA - București
Două detalii vignetă de pe felicitări germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 05.02.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu