În data de 5 august 2024, Banca Națională a
României a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă din argint cu
tema 125 de ani de la nașterea
lui George Matei Cantacuzino. Aversul
monedei prezintă Palatul Mogoșoaia, la a cărui restaurare a participat
George Matei Cantacuzino, inscripția „ROMANIA” în arc de cerc, stema României,
valoarea nominală „10 LEI” și anul de emisiune „2024”. Reversul monedei redă portretul, numele lui George Matei
Cantacuzino, anii între care a trăit acesta „1899” și „1960” și inscripția „125
DE ANI DE LA NASTERE”.
Caracteristicile monedei sunt
următoarele:
- data emiterii – 5 august 2024
- emitent – Monetăria
Statului la comanda BNR (Băncii Naționale a României)
- tema – 125 de ani de la nașterea lui
George Matei Cantacuzino
- valoarea – 10 lei
- material compoziție – argint
- titlu – 99,9%
- forma - rotundă
- diametrul – 37 milimetri
- greutatea – 31,103 grame
- cant – zimțat
- calitate – proof
- tiraj – 5000 exemplare
- preț unitar de achiziție de la
magazinele BNR din București, Cluj, Craiova, Iași și Timișoara – 500 lei (fără
TVA)
George
Matei Cantacuzino a fost un arhitect, pictor și scriitor român, un
reprezentant al modernismului moderat și cel mai prolific teoretician al
arhitecturii din România,
care s-a născut
la data de 23 mai 1899 la Viena ca fiu al lui Nicolae
Barbu Cantacuzino, diplomat de carieră, și al Marcelei Bibescu, nepoată a
domnitorului Gheorghe Bibescu și a decedat la data de 1 noiembrie 1960 la Iași (în urma unui
accident). A studiat la școala elementară din Montreux - Elveția între
anii 1909-1914, colegiul Sfântu Sava din București și Ecole des Beaux Arts din
Paris (arhitectura). A participat ca voluntar în primul război mondial. În 1923
și-a deschis un birou de arhitectură la București. În perioada 1931 – 1937 a
fost deputat în parlamentul României, ca reprezentant al tinerilor liberali
conduși de George Brătianu (așa numiții "georgiști"). În perioada
1942 – 1948 a fost profesor universitar și apoi arestat și închis la Jilava și
Aiud (1948 - 1953). Este înmormântat la Cimitirul ieșean Eternitatea. În 1939 a
primit titlul de cetățean de onoare al orașului american New York. În drumurile
sale la Paris l-a vizitat deseori marele artist Constantin Brâncuși. Fiind
proiectantul blocului Carlton din capitală, prăbușit la cutremurul de la 1940,
este arestat din ordinul generalului Antonescu, dar s-a dovedit că executantul
construcției nu a respectat planurile arhitectului. În semn de prețuire și
recunoaștere a activității sale Facultatea de arhitectură a Universității din
Iași îi poartă numele. După planurile
sale au fost construite următoarele clădiri, în stil renascentist:
- palatul Băncii Crissoveloni (împreună cu August Schmiedigen,
București, Strada Lipscani 8;1928-1933)
- fostul sediul Uniunii Arhitecților (transformarea acestuia), mai
târziu restaurantul Mărul de Aur (1925-1928)
- imobilul Crețulescu din Calea Victoriei (1934-1939)
- clădirea de birouri din Piața Universității (1934-1939)
- clădirea în care își avea sediul Institutul de Studii și
Proiectări Energetice de pe Strada Vasile Lascăr (fostă Galați) 5-7;1947-1948.
Palatul Mogoșoaia este o clădire istorică situată în localitatea Mogoșoaia,
în județul Ilfov, aflată la circa 15 kilometri de centrul orașului
București. Complexul conține clădirea propriu-zisă, curtea acestuia cu turnul
de veghe, cuhnia (bucătăria), casa de oaspeți, ghețăria și cavoul familiei
Bibescu, precum și biserica „Sfântul Gheorghe” aflată lângă zidurile curții.
Palatul poartă numele văduvei boierului Mogoș care deținea pământul pe care a
fost construit. Palatul Mogoșoaia a fost în posesia familiei Brâncoveanu timp de
aproximativ 119 de ani, pentru ca apoi să treacă în proprietatea familiei
Bibescu. Palatul a fost construit până în anul 1702 de către Constantin
Brâncoveanu în stil brâncovenesc, stil utilizat anterior și la un alt
palat al voievodului, construit la Potlogi. Lucrarea a fost terminată în
ziua de 20 septembrie 1702, conform pisaniei de pe latura de răsărit a
palatului. Data începerii construcției nu este cunoscută, dar se știe că
Brâncoveanu a început să cumpere pământ în zonă din 1681. După 1714, când Constantin
Brâncoveanu a fost executat la Constantinopol, împreună cu întreaga sa
familie, toată averea familiei a fost confiscată de otomani iar palatul a fost
transformat în han. Răscumpărat de domnitorul Ștefan Cantacuzino, el a
revenit apoi marelui ban Constantin Brâncoveanu, nepotul domnitorului, și a
rămas în posesia familiei până la începutul secolului al XIX-lea. Palatul a
fost devastat de otomani în timpul războiului ruso-turc din anii 1768 –
1774, deoarece marele ban Nicolae Brâncoveanu ținuse partea rușilor în
conflict. O nouă distrugere a palatului a avut loc cu ocazia Revoluției de la
1821, când ultimul urmaș al Brâncovenilor, Grigore Brâncoveanu, a fugit la
Brașov, iar clădirea a fost ocupată de panduri. După moartea lui Grigore,
în anul 1832, palatul a rămas moștenire fiicei sale adoptive, Zoe Mavrocordat
și, prin căsătoria acesteia cu domnitorul Gheorghe Bibescu, a trecut în familia
acestuia și a fost renovat între anii 1860–1880 de Nicolae Bibescu, care a
construit și cavoul familiei în parcul palatului, și vila Elchingen din
apropiere. Palatul a fost administrat în continuare de familia Bibescu care,
însă, s-a mutat în vila cea nouă iar clădirea veche a rămas nelocuită. Aceasta
până în 1911, când Maria-Nicole Darvari a vândut palatul vărului ei
George-Valentin Bibescu, care l-a oferit drept cadou de nuntă soției acestuia,
Martha. Martha Bibescu s-a ocupat cu renovarea palatului începând cu anul 1912.
În timpul primului război mondial, lucrările de renovare au fost frânate
de alte distrugeri suferite în urma bombardamentelor germane. În perioada
ocupației germane a Bucureștiului și a sudului României, prințesa Martha
Bibescu a rămas în capitală, ocupându-se de spitalul reginei Maria și
locuind o vreme chiar în palat. Revenită în țară după ce plecase la Londra,
acuzată fiind de colaborarea cu trupele germane, Martha Bibescu a reluat
lucrările de renovare după 1920, cheltuind mare parte din averea adunată din
cărțile pe care le-a scris. Palatul a fost reinaugurat, astfel, în 1927, unele
lucrări interioare continuând, însă, până în 1935. În timpul celui de-al doilea
război mondial palatul a fost loc de întâlnire al diplomaților aliați, fiind,
pentru câteva luni, închiriat legației elvețiene din România. După 6 martie
1945, moșia a fost naționalizată forțat de guvernul comunist. Martha Bibescu
obținând de la autorități declararea ca monument istoric a palatului, pe care
încă îl mai deținea. Prințesa a plecat însă definitiv din țară în septembrie
1945, lăsând palatul fiicei sale Valentina și soțului ei, Dimitrie Ghika -
Comănești. În 1949, palatul a fost și el naționalizat, Valentina și Dimitrie
Ghika-Comănești fiind arestați. Până în 1957, clădirea a fost devastată și
devalizată, colecțiile de artă fiind furate și dezmembrate. Abia în 1957
palatul a devenit sediul secției feudale a Muzeului Național de Artă, fiind
restaurat începând cu 1977. În prezent, Palatul Mogoșoaia adăpostește Muzeul de
Artă Brâncovenească și este un important punct de atracție turistică.
- Palatul, principala clădire a complexului de
la Mogoșoaia, este construit de Constantin Brâncoveanu, având apartamentele familiei princiare la
primul etaj, unde se ajunge direct din curte pe o scară exterioară ce dă
într-un balcon amplasat pe fațadă. Parterul palatului conține camerele
servitorilor, iar la subsol se află o pivniță cu un tavan format din patru
domuri. Fațada dinspre lac este și ea una aparte cu o logie de inspirație
venețiană, cu trei arcade.
- Cuhnia (bucătăria brâncovenească) se află în curtea palatului, având patru turnuri de
aerisire.
- Turnul porții străjuiește intrarea în curte. În el se poate urca pe o
scară exterioară. Atât turnul porții, cât și cuhnia au fost restaurate de
Martha Bibescu între 1922 și 1930.
- Capela Gheorghe Bibescu, construită după 1880 adăpostește mormintele familiei
Bibescu, inclusiv ale prinților Mihai și George Basarab-Brâncoveanu, aviatori
morți în timpul celui de-al doilea război mondial.
- Serele Mogoșoaia au fost construite după 1890, de arhitecți francezi și sunt
încă folosite pentru cultura florilor și ca atelier de educație plastică pentru
copii.
- Ghețăria servea la stocarea pe timpul verii a gheții aduse din lacul
Mogoșoaia, aflat în apropiere.
- Biserica „Sfântul Gheorghe” se află în afara zidurilor palatului, lângă turnul porții.
Ctitorită de Constantin Brâncoveanu și terminată în 1688, cu puțin timp înainte
ca ctitorul ei să devină domnitor, ea adăpostește mormântul lui George-Valentin
Bibescu, precum și tabloul votiv ce-i reprezintă pe Constantin Brâncoveanu și
pe cei patru fii ai săi.
Începând cu data de 9 septembrie
2024, Banca Națională a României va lansa în
circuitul numismatic mondial o monedă din argint cu tema 130 de ani de
la nașterea lui Camil Petrescu. Aversul monedei prezintă o compoziție inspirată din romanul
„Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camil Petrescu,
inscripția „ROMANIA” în arc de cerc, stema României, valoarea nominală „10 LEI”
și anul de emisiune „2024”, iar reversul
monedei redă portretul, numele lui Camil Petrescu și anii între
care acesta a trăit „1894” și „1957”.
Moneda are următoarele caracteristici
tehnice:
- data
emiterii – 09.09.2024
- emitent
– Monetăria Statului la comanda B.N.R. (Banca Națională a României)
- tema
– 130 de ani de la nașterea lui Camil Petrescu
- valoarea
– 10 lei
- metal
(compoziție) – argint
- titlul
– 99,9%
- forma
– rotundă
- diametrul
– 37 milimetri
- greutatea
– 31,103 grame
- cant
– zimțat
- calitate
– proof
- tiraj
– 5000 bucăți
- preţul
unitar de vânzare, fără TVA, în magazinele BNR din București, Cluj, Constanța,
Craiova, Iași și Timișoara – 510 lei
Camil
Petrescu a
fost un romancier, dramaturg, doctor în filozofie, nuvelist și poet
român, care s-a născut la data de 9/21 aprilie 1894 în
București și a decedat la data de 14 mai 1957 tot în București. El a pus capăt romanului tradițional și rămânând în
literatura română, în special, ca inițiator al romanului modern. Din anul 1948
a fost membru al Academiei Române. După gimnaziu, și-a continuat studiile
la Colegiul Sf. Sava și la Liceul Gh. Lazăr din București.
Rezultatele bune la învățătură îl transformă în bursier intern, iar din
1913 urmează cursurile Facultății de Filozofie și Litere de la Universitatea
București, devenind mai apoi profesor de liceu la Timișoara. A debutat în
revista Facla (1914), cu articolul Femeile și fetele de azi, sub
pseudonimul „Raul D”. Între 1916 – 1918 participă ca ofițer la Primul
război Mondial, iar experiența trăită se regăsește în romanul Ultima noapte de
dragoste, întâia noapte de război (1930). În război este rănit, își pierde
auzul la o ureche, fiind chiar prizonier la unguri, fiind eliberat în anul
1918. Încă din anul 1920 participă la ședințele cenaclului Sburătorul condus de Eugen Lovinescu, iar în revista
omonimă publică primele sale poezii. Debutul editorial se petrece cu un volum
de Versuri. Idee. Ciclul morții în 1923. În 1933 publică
cel mai valoros roman al său și unul dintre romanele importante ale modernismului european, Patul
lui Procust. În 1939 este numit directorul Teatrului
Național din București, unde va rezista doar 10 luni. din opera sa
amintesc:
- romane: Ultima noapte de dragoste, întâia
noapte de război, Patul lui Procust și Un om între oameni (neterminat și
contestat de o parte dintre criticii literari ai timpului)
- nuvele: Turnul de fildeș,
Moartea pescărușului, Mănușile, Un episod, Cei care plătesc cu viața
- poezie: Versuri. Ideea. Ciclul morții
(1923), Un luminiș pentru Kicsikem (1925), Transcedentalia (1931) și Din versurile
lui Ladima (1932)
- dramaturgie: Jocul ielelor, Act venețian,
Suflete tari, Danton, Mitică Popescu, Iată femeia pe care o iubesc și alte.
Ultima
noapte de dragoste, întâia noapte de război este un
roman scris de Camil Petrescu și publicat în 1930. Autorul surprinde
drama intelectualului lucid, însetat de absolutul sentimentului de iubire,
dominat de incertitudini, care se salvează prin conștientizarea unei drame mai
puternice, aceea a omenirii ce trăiește tragismul unui război absurd, văzut ca
iminență a morții. Romanul este structurat în două părți, cu titluri
semnificative, surprinzând două ipostaze existențiale: „Ultima noapte de
dragoste”, care exprimă aspirația către sentimentul de iubire absolută și
„întâia noapte de război”, care ilustrează imaginea războiului tragic și
absurd, ca iminență a morții. Dacă prima parte este o ficțiune, deoarece
prozatorul nu era căsătorit și nici nu trăise o dramă de iubire până la
scrierea romanului, partea a doua este însă o experiență trăită, scriitorul
fiind ofițer al armatei române în timpul primului război mondial. Romanul este
scris la persoana I, personajul-narator identificându-se în partea a doua cu
autorul. Modalitatea narativă se remarcă, așadar, prin prezența mărcilor
formale ale naratorului, de unde reiese apropierea acestuia de evenimente, până
la substituirea lui de către personaj. Perspectiva temporală este discontinuă,
bazată pe alternanța temporală a evenimentelor, pe dislocări sub formă de
flash-back și feed-back. Perspectiva spațială reflectă un spațiu real, frontul,
București, Odobești, Câmpulung, dar mai ales un spațiu imaginar închis, al
frământărilor, chinurilor și zbuciumului din conștiința personajului.
Principalele personaje ale romanului sunt:
- Ștefan Gheorghidiu - un alter ego al autorului; reprezintă tipul
intelectualului inadaptat confruntat cu societatea burgheză a Bucureștilor
secolului XX. Este student la filosofie în momentul în care o întâlnește pe
Ela, cea care îi va deveni soție.
- Ela - soția lui Ștefan.
- Nae Gheorghidiu - unul dintre cei doi
unchi ai lui Ștefan. Un deputat din Partidul Liberal, acesta este descris ca
fiind viclean și tăios, cu o mentalitate practică.
- Tache Gheorghidiu - unchiul cel
bogat al lui Ștefan.
- Domnul Grigoriade - amantul presupus
al Elei.
În anul 1978 s-a realizat filmul de
televiziune Între oglinzi paralele, inspirat de acest roman (regia –
Mircea Veroiu, actori:
Ion Caramitru, Ovidiu Iuliu Moldovan, George Constantin și
Elena Albu). O adaptare cinematografică a romanului lui Camil
Petrescu, numită „Ultima noapte de dragoste”, a avut premiera în anul 1979,
cu Joanna Pacula și Vladimir Găitan, în rolurile principale, în regia
lui Sergiu Nicolaescu.
În data de 24 iunie 2024,
Banca Națională a României va lansa în circuitul numismatic mondial o monedă
din argint cu tema 125 de ani de la nașterea lui George Călinescu.
Aversul monedei prezintă
o parte din clădirea Academiei Române din București al cărui membru titular a
fost, inscripția „ROMANIA” în arc de cerc, stema României, valoarea nominală
„10 LEI” și anul de emisiune „2024”, iar reversul redă portretul, semnătura,
numele lui George Călinescu și anii între care a trăit acesta „1899 - 1965”.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice:
- data emiterii – 24 iunie 2024
- tema – 125 de ani de la nașterea lui
George Călinescu
- emitent – Monetăria Statului la
comanda B.N.R. (Banca Națională a României
- valoarea – 10 lei
- metal compoziție – argint
- titlul – 99,9%
- forma – rotundă
- diametrul – 37 milimetri
- greutatea - 31,103 grame
- cant – zimțat
- calitate – proof
- tiraj – 5000 bucăți
- preț unitar de achiziție, fără TVA,
la magazinele sucursalelor BNR din București, Cluj, Iași, Constanța, Craiova și
Timișoara – 500 lei
Înfiinţarea
supremei instituţii de cultură şi de ştiinţă a României a fost precedată de constante
şi susţinute eforturi, ale căror începuturi apar în secolul al XVI-lea, în
vremea domnilor Petru Cercel al Ţării Româneşti şi Despot Vodă al Moldovei,
primii care au intenţionat să creeze „academii” în cele două capitale - la
Târgovişte şi, respectiv, la Suceava. Încercări s-au înregistrat şi în anii
următori, concretizate îndeosebi în organizarea Academiilor domneşti de la
Bucureşti (1688) şi Iaşi (1707), în care s-au format viitoarele elite creştine
din întreg Sud-Estul european şi din Orientul Apropiat şi care vor deveni, în
secolul al XIX-lea, primele universităţi din România.Societatea românească în
curs de modernizare avea nevoie însă de o alt fel de academie, organizată după
modelul celor din Europa occidentală, adică de un for al personalităţilor
eminente ale vieţii intelectuale, un grup de reflecţie şi acţiune, care să
contribuie la progresul general al societăţii prin ştiinţă şi cultură. Prima
formă imaginată pentru această concentrare de învăţaţi au fost societăţile cu
scopuri în general literare şi culturale, apărute mai întâi din iniţiative
locale la Braşov (1821), Bucureşti (1844), Sibiu (1861), Cernăuţi (1862).
Succesul lor a încurajat eforturile în direcţia creării unei instituţii
centrale pentru promovarea creaţiei literare şi ştiinţifice, dar mai cu seamă
pentru întocmirea unui dicţionar şi unui glosar al limbii române. Aceasta a
fost instituţia înfiinţată la 1/13 aprilie 1866 - Societatea Literară Română -care şi-a început însă
activitatea în anul următor, sub numele de Societatea Academică Română. Noua
instituţie a fost de la începuturile ei naţională, enciclopedică şi activă. A
fost naţională, adică reprezentativă pentru cultura din întreg spaţiul
românesc. Conform decretului de înfiinţare, cei 21 de membri fondatori erau
personalităţi marcante atât din Moldova şi Ţara Românească, dar şi din
teritoriile româneşti aflate sub stăpânirea imperiilor străine: habsburgic
(Transilvania, Banat, Maramureş, Bucovina), ţarist (Basarabia) şi otoman (din
rândul aromânilor din Peninsula Balcanică). În 1879 Societatea Academică Română
a fost declarată, printr-o lege specială, institut naţional, sub numele de
Academia Română -
„persoană morală şi independentă în toate lucrările, de orice natură” -, denumire
ce s-a menţinut apoi neîntrerupt până astăzi; doar în perioada 1948-1989 ea a
primit, pe lângă denumirea de „Academie” şi numele statului român, figurând
astfel ca Academia Republicii Populare Române (în intervalul 1948-1965) şi
Academia Republicii Socialiste România (în perioada 1965-1989); din 1990 a
revenit la denumirea ei firească, tradiţională, de Academia Română. Mai jos
redau câteva
repere calendaristice din devenirea acestei instituții:
- 1 aprilie 1866 - Prin
decret al Locotenenţei Domneşti se înfiinţează în Bucureşti Societatea
Literară Română, cu scopul de a stabili ortografia limbii române, de a
elabora şi publica dicţionarul şi gramatica limbii române.
- 1 august 1867 - În casa
banului C. Gr. Ghica, de la intrarea în grădina Cişmigiu, se deschid lucrările
Societăţii Literare Române.
- 24 august 1867 - Se aprobă
Statutul Societăţii Literare Române,
care menţionează constituirea Societăţii Academice Române, „cu
scopul de a lucra la înaintarea literelor şi a ştiinţelor între români”, „corp
independent în lucrările sale de orice natură”.
- 31 august 1867 - Se alege
cea dintâi conducere a Societăţii Academice Române (preşedinte: Ion Heliade
Rădulescu; vicepreşedinte: Timotei Cipariu; secretar: August Treboniu Laurian)
15 septembrie 1867 - Domnitorul
Carol de Hohenzollern-Sigmaringen este declarat membru de onoare şi protector
al Societăţii Academice Române.
- 12 august 1869 - Încep
dezbaterile pe marginea Dicţionarului
limbii române, considerat „o urgentă necesitate chiar pentru viitorul
nostru naţional”.
- 4 septembrie 1870 - Se
hotărăşte traducerea şi tipărirea în limba română a lucrării lui Dimitrie
Cantemir Descriptio Moldaviae, care
va deschide seria publicării operei domnitorului-cărturar.
- 15 septembrie 1876 - Se ia
hotărârea de a se întocmi un Dicţionar
latin-român, lucrare absolut necesară atât pentru traducerile din clasici,
cât şi pentru întocmirea Dicţionarului
limbii române.
- 29 martie 1879 - Prin înalt decret, Societatea
Academică Română este declarată institut naţional cu denumirea Academia
Română, având „de scop cultura limbei şi istoriei naţionale, a
literelor, a ştiinţelor şi frumoaselor arte”, „persoană morală şi independentă
în lucrările sale de orice natură”.
- 21 iunie 1879 - Se adoptă Statutul Academiei Române, care prevede
împărţirea în trei secţiuni: literară, istorică şi ştiinţifică, structură
menţinută până în august 1948.
- 21 noiembrie 1880 - Se ia
în discuţie necesitatea construirii unui local propriu pentru Academia Română,
lucrările ţinându-se în clădirea Universităţii.
- 2 aprilie 1885 - Intră în
vigoare Legea exemplarelor obligatorii,
prin care orice tipograf avea obligativitatea de a trimite Bibliotecii
Academiei Române câte trei exemplare din „orice carte, broşură, ziar sau orice
altă tipăritură ce se va executa în atelierul său”.
- 26 martie 1890 - Se anunţă
cumpărarea, de către Ministerul Instrucţiunii Publice, pentru Academia Română a
casei Cesianu din Calea Victoriei nr. 135.
- 26 februarie 1896 -
Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice este autorizat să cumpere pentru
Academia Română casele din Calea Victoriei nr. 137, proprietatea Minei Zaleski.
- 7 mai 1896 - Se semnează
decretul prin care Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice cedează
Academiei Române „casele Ştefan Bellu (din Calea Victoriei) cu terenul lor,
casele C. St. Cesianu (din Calea Victoriei) cu terenul lor, casele M. St.
Cesianu (din str. Sf. Voievozi), casele Zaleski (din Calea Victoriei şi str.
Sf. Voievozi) cu terenul lor”.
- 3 martie 1898 - Se
inaugurează noua clădire a Academiei Române. Cu această ocazie, Ioan Kalinderu
donează banii necesari pentru vitraliile aulei.
- 8 martie 1906 - Intră în
vigoare Regulamentul pentru acordarea
premiilor literare şi ştiinţifice ale
Academiei Române.
- 16 mai 1906 - Se aprobă
înfiinţarea unui „Buletin” al Academiei Române, în care să se publice
comunicările ştiinţifice făcute de membrii instituţiei academice ori de alţi
specialişti.
- 15 – 18 octombrie 1919 -
Academia Română participă, ca membru fondator, la cea dintâi şedinţă a Uniunii
Academice Internaţionale.
- 1 iulie 1921 - Printr-o
nouă lege fiscală, Academia Română este scutită de toate impozitele.
- 18 mai 1937 - Se votează
un nou Regulament pentru Biblioteca
Academiei Române.
- 5 iunie 1937 - Se
inaugurează clădirea Bibliotecii Academiei Române, operă a arhitectului Duiliu
Marcu.
- 29 mai 1943 - Se
înfiinţează colecţia intitulată „Studii şi cercetări asupra vieţii poporului
român”.
- 19 ianuarie 1945- Sub
egida Academiei Române se pun bazele Consiliului Naţional al Cercetării
Ştiinţifice, destinat „a contribui la progresul ştiinţelor teoretice şi
aplicate, prin coordonarea instituţiilor existente ce se ocupă cu problemele
ştiinţei în general, inclusiv cu cercetarea poporului român, precum şi a
persoanelor care lucrează şi crează în domeniul ştiinţei”.
- 20 mai 1949 - Se
inaugurează Aula Academiei R.P.R., refăcută de arhitectul Richard Bordenache.
- 25 martie 1951 - Are loc
inaugurarea Casei Oamenilor de Ştiinţă din Bucureşti. 28 februarie 1974 - Ca
urmare a unei modificări a Statutului Academia
R.S.R., urmează să-şi desfăşoare activitatea sub îndrumarea directă a
Consiliului naţional pentru ştiinţă şi tehnologie.
- 26 decembrie 1989 - În şedinţă extraordinară, Adunarea generală a Academiei
îşi exprimă adeziunea la obiectivele fundamentale ale Revoluţiei Române, alege
Comitetul Frontului Salvării Naţionale şi hotărăşte excluderea din rândul
membrilor a lui Nicolae şi a Elenei Ceauşescu, vinovaţi de trădarea poporului
român.
- 5 ianuarie 1990 - Se
semnează Decretul-Lege privind organizarea şi funcţionarea Academiei Române. „Academia Română, cel mai înalt for
ştiinţific şi cultural al ţării, reuneşte personalităţile de o deosebită
valoare ale ştiinţei, tehnicii, învăţământului, culturii şi artei române,
reprezentând spiritualitatea creatoare a naţiunii”, urmează să funcţioneze
autonom, fiind finanţată de la bugetul de stat.
- 15 ianuarie 1999 - Sunt lansate primele volume din seria de „Opere fundamentale”,
din care până în prezent au apărut 112 volume cuprinzând creaţia literară a
unor importanţi scriitori români.
- 4 aprilie 2001
- Cu prilejul sărbătoririi a 135 de ani de la înfiinţarea
Academiei Române, are loc inaugurarea oficială a sediului central al
institutelor din Casa Academiei Române.
- 5 decembrie 2001 - Este inaugurat noul edificiu al Bibliotecii Academiei
Române.
George Călinescu (nume real - Gheorghe Vișan) a fost un critic,
istoric literar, scriitor, publicist, academician român, personalitate
enciclopedică a culturii și literaturii române, de orientare, după unii
critici, clasicizantă, după alții doar italienizantă sau umanistă, care s-a născut
la data de 19 iunie 1899 la București și a decedat în data de 12 martie 1965 la
Otopeni. Este considerat drept unul dintre cei mai importanți critici literari
români din toate timpurile, alături de Titu Maiorescu sau Eugen Lovinescu. În
1907, Maria Vișan (mama sa naturală) acceptă ca soții Călinescu, care nu aveau
copii, să-l înfieze. De acum, se va numi Gheorghe Călinescu (și trebuie
menționat că acesta a rămas, pe tot parcursul vieții, numele său oficial,
utilizarea – evitată consecvent de scriitorul însuși –, atât în exprimarea
orală, cât și în scris, a prenumelui „George“, de fapt incorectă, dar tot mai
frecventă în ultima vreme, este o ispravă a posterității: tolerată și în cele
din urmă acceptată, ea se explică foarte probabil prin interpretarea, bine
intenționată, însă eronată, a pseudonimului „G. Călinescu“). După parcurgerea
primelor două clase primare la Iași, la Colegiul Carol I, a celorlalte două la
București, la Școala Cuibul cu barză, apoi gimnaziul Dimitrie Cantemir la
București, își încheie studiile medii la Liceul Gheorghe Lazăr și pe cele
universitare în Capitală, la Facultatea de Litere și Filozofie din București,
la care intră în 1919. Își ia licența în Litere în 1923. Teza de licență purta
titlul Umanismul lui Carducci. Devine profesor de limba italiană pe la diverse
licee bucureștene și timișorene, apoi pleacă la Roma, pentru doi ani cu o bursă
pentru Școala română din Roma, instituție de propagandă culturală românescă,
fondată de profesorul și istoricul Vasile Pârvan. Profesorii care i-au marcat
studenția sunt Ramiro Ortiz, care preda limba și literatura italiană la Facultatea
de Litere și Filozofie din București, și Vasile Pârvan, un alt spirit
enciclopedic interbelic, de la Universitatea din București. În 1926 se mută cu
chirie într-o casă din București, obține o detașare la Liceul Gh. Șincai și
citește pentru prima oară la cenaclul lui Eugen Lovinescu, Sburătorul. În 1929,
se căsătorește cu Alice Vera, fiica unor mici proprietari bucureșteni. În 1936
devine doctor în litere la Universitatea din Iași cu o teză despre Avatarii
faraonului Tla, o nuvelă postumă a lui Mihai Eminescu, descoperită și pusă în
valoare pentru prima dată de el. Ulterior va fi numit conferențiar de
literatură română la Facultatea de Litere a Universității din Iași, după ce
trece cu nota maximă, 20, concursul pentru postul respectiv. Din 1945 se transferă
la Universitatea din București. A colaborat la revistele gazetele vremii:
Universul literar, Viața literară, Gândirea, Capricorn,
Jurnalul literar, Lumea, Viața românească, Națiunea, Tribuna poporului, Gazeta
literară, Contemporanul, Roma, Sburătirul, etc) În anii ’50 a devenit
directorul Institutului Studii și cercetări de
istorie literară și folclor (1952 - 1965). Este autorul unor studii
fundamentale despre scriitori români (Viața lui Mihai Eminescu, Opera lui Mihai
Eminescu, Viața lui Ion Creangă ș.a.). Publică, dupa 1945, studii și eseuri
privind literatura universală (Impresii asupra literaturii spaniole, Scriitori
străini). Studiul Estetica basmului completează spectrul de preocupări ale
criticului și istoricului literar, fiind interesat de folclorul românesc și de
poetica basmului. A publicat monografii, în volume separate, consacrate lui
Mihai Eminescu, Ion Creangă, Nicolae Filimon, Grigore Alexandrescu (1932-1962),
biografii romanțate, numeroase alte studii, eseuri, a ținut numeroase
conferințe, academice sau radiofonice, a scris mii de cronici literare în zeci
de reviste din perioada antebelică, interbelică și după aceea, până în anul
morții, în 1965. Ca romancier a scris: Enigma Otiliei, Bietul Ioanide și
Scrinul negru. A mai scris versuri, teatru, note de călătorie și publicistică.
A fost liderul unui partid de buzunar, Partidul Național Popular, care prin
fuziuni succesive a intrat în Partidul Comunist. În 1946 a fost ales deputat în
parlamentul României în circumscripția Botoșani, și va fi reales în toate
legislaturile, până la moartea sa. Intelectual cu idei mai curând de stânga,
dar care în timpul dictaturii regelui Carol al doilea publica în Revista
Fundațiilor Regale ode ditirambice la adresa monarhului, G. Călinescu a aderat,
încă de la sfârșitul lui 1944, la noua ideologie. G.Călinescu a fost directorul
a trei dintre cele mai incisive publicații procomuniste din primii ani
postbelici`- “Tribuna Poporului”, “Națiunea” și “Lumea”. A făcut mai multe
călătorii de documentare în Uniunea Sovietică, (la Kiev, Moscova, Leningrad
1949) și în China comunistă (Am fost în China nouă, 1953) , publicându-și
impresiile de călătorie în aceste două volume. Devine membru al Academiei
Republicii Populare Române în anul 1949. În noiembrie 1964, este internat cu
diagnosticul ciroză hepatică la Sanatoriul Otopeni, unde a li decedat la 12
martie 1965.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
UN CAREU
DEFINIȚII REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
POTRIVITE ȘI ATRIBUITE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA
INSIGNE ȘI MEDALII
DIN JUDEȚUL VASLUI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Bârlad - 2020 - A.C.I.R.
(Asociația Colecționarilor de Insigne din România)
Cu
ocazia primului Congres Naţional
de Insignografie, de la
Petroșani, din zilele de 18 – 20 septembrie 2009, a avut loc şi Adunarea
Generală de Constituire a Asociaţie Colecţionarilor de Insigne din România
(ACIR). Cei 80 de participanţi au votat statutul asociaţiei şi au ales organul
de conducere al acesteia. În baza hotărârii Judecătoriei Petroşani, Asociaţia a
fost înregistrată la grefa acestei instituţii, în registrul special la nr.
33/16 decembrie 2009. La baza relaţiilor dintre cei 100 de membrii ai
asociaţiei stau 3 principii pe care dorim să le păstrăm şi asupra cărora
insistăm: prietenia, întrajutorarea colegială şi încrederea reciprocă. La ora
actuală conducerea asociaţiei este în căutarea unei sigle care să ne
reprezinte. Până în prezent, printr-o bună coordonare din partea ACIR a
activităţii s-a reuşit menţinerea reuniunilor noastre timp de 39 de ediţii
consecutive, care de 5 ani au fost ridicate la rang de congres, având la bază
propunerea regretatului col. Dogaru Ioan. Prin unirea forţelor a două
localităţi aflate la mare distanţă (Alexandria - Petroşani), dar legată
printr-o voinţă şi o preocupare comună s-a reuşit spre bucuria tuturor
relizarea menţinerii expoziţiilor naţionale şi implicit a reuniunilor. De la
înfiinţare, ACIR a preluat dificila sarcină de atribuire în fiecare an a
premiilor Floarea de colţ, cea mai importantă distincţie care
recompensează atât colecţionarii membri ACIR, cât şi persoanele care se implică
în menţinerea activităţii insignografice din ţara noastră, sarcină deosebit de
onorantă de care ne-am achitat. În ultimii ani premiul Floarea de Colț a fost
înlocuit prin înmânarea insignei ACIR – Colecționar emerit. Publicaţia oficială a Asociaţiei este
Jurnalul Insignografic, cu apariţie semestrială. Colectivul de redacţie al
Jurnalului este format din trei membri şi un fotograf profesionist.
Bârlad este un
municipiu din județul Vaslui. Până la instaurarea regimului comunist Bârladul a
fost reședința județului Tutova. În anii 1950, Bârladul devine
reședința regiunii Bârlad, una din cele 15 regiuni care formau Republica
Populară Română. La acea dată doar Suceava, Iași, Bacău și Galați beneficiau în
Moldova – alături de Bârlad – de statutul de oraș regional. Ulterior, Bârladul
pierde statutul de reședință de regiune, devenind centrul
unui raion din regiunea Iași. Reîmpărțirea administrativă a
țării din anii 1968 în județe situează orașul în județul Vaslui. Municipiul
Bârlad se situează, din punct de vedere geografic, aproape de intersecția
paralelei de 46º latitudine nordică cu meridianul de 27º longitudine
estică, în zona de contact dintre dealurile Fălciului la est și colinele
Tutovei la vest. Orașul este așezat pe valea consecventă a râului Bârlad
(de unde a împrumutat și denumirea). Analizând geneza localității, geograful
Vintilă Mihăilescu apreciază Bârladul ca târg de vale tipic.
Altitudinea maximă din aria urbană este de 172 m, iar cea minimă de 89 m. Cercetările arheologice de pe raza orașului au scos la lumină urmele unor
activități meșteșugărești cum ar fi reducerea minereului de fier și obținerea
fierului din solurile feruginoase locale, fier din care se realizau în ateliere
specializate diferite obiecte și unele unelte agricole, datând din secolele al
XI-lea – al XII-lea. Însă tot pe raza orașului au fost surprinse și urmele unor
activități de obținere și prelucrare a fierului, mult mai vechi, încă din
secolele al IV-lea – al V-lea. În aceeași așezare a fost descoperit cel mai
mare centru meșteșugăresc de prelucrare a cornului de cerb din sud-estul
Europei, datând din aceeași perioadă. De altfel urme ale unor străvechi civilizații
au fost identificate pe raza orașului atestând un înalt nivel de dezvoltare
încă de acum 7000 de ani. Dimitrie Cantemir crede că Paloda din Geografia lui
Ptolemeu ar putea fi actualul Bârlad. Intensa activitate meșteșugărească a dus
la dezvoltarea economico-socială timpurie a localității care a devenit centrul
politico-administrativ acelui stat medieval cunoscut în izvoarele vremii sub
numele de Țara Berladnicilor („Terra Berladensis”, cum apare în unele
izvoare bizantine și în unele acte emise de cancelaria papală). Un
document important ce menționează orașul este cel emis de către domnitorul
Alexandru cel Bun (1400–1432), care atestă existența unui târg la Bârlad
și prin care dăruie vama târgului Mănăstirii Bistrița, pentru
întreținere. Apariția timpurie a târgului se datorează așezării sale la
răscrucea dintre drumurile comerciale care legau centrul și nordul Moldovei cu
lumea bizanțului și cea orientală. Faptul că aici se desfășura o puternică
activitate economică și comercială explică prezența delegației de negustori
bârladeni la marele Congres bisericesc de la anul 1418 ținut în Elveția, așa
cum menționează documentul acestui Congres cunoscut sub numele de
"Contizilium Buch". Orașul Bârlad, fiind așezat în mijlocul Țării de
Jos a Moldovei, pe axul invaziei tătarilor, a fost prădat și ars de aceștia în
anii 1440, 1444 și 1450. În perioada medievală, ca urmare a condițiilor
istorice vitrege și asezării geografice, Bârladul a cunoscut când perioade de
progres, când perioade de decădere și regres datorită deselor incursiuni
militare ale tătarilor, turcilor, cazacilor, polonilor, etc. În anul 1802,
după cutremurul cel mare, consemnat de documente, au fost dărâmate cele mai
vechi monumente din oraș, unele dintre ele trebuind să fie reclădite din temelii.
Calamitățile s-au repetat de mai multe ori în decursul anilor, culminând cu
marele cutremur din 1940 care a distrus jumătate din clădirile
orașului. În anul 1822, Bârladul a fost ars și jefuit de turci după
înăbușirea răscoalei
eteriștilor (luptători pentru independența
Greciei), cu care moldovenii au simpatizat, iar în anul 1826 o parte a
târgului este mistuită de un puternic incendiu. Cu toate aceste vicisitudini,
în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea și
începutul secolului al XIX-lea, orașul se reclădește și se repopulează,
reluându-și locul de centru comercial și creându-și premizele viitoarei sale
dezvoltări economico-sociale. La recensământul din anul 2011 municipiul număra
55837 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 69066
locuitori), dintre care: români – 86,73%, romi – 1,66% și restul – necunoscută
sau altă etnie. Componența confesională a municipiului vasluian Bârlad astăzi
se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 86,94% și restul – nedeclarată sau
altă religie. Principalele atracții turistice ale orașului sunt: Colegiul
național “Gheorghe Roșca Codreanu”, Muzeul “Vasile Pârvan”, Cetatea de pământ
(1476 – ctitor Ștefan cel Mare), Teatrul “Victor Ion Popa”, Parcul Teatrului,
Planetariul, Grădina zoologică, Liceul teoretic “Mihai Eminescu”, Liceul
tehnologic “Petru Rareș”, Sinagoga, Pavilionul expozițional “Marcel Guguianu”,
casele: Sturdza, Tuduri, Bulbuc, Silvian, Șuțu, Roșie și Gheorghe
Gheorghiu-Dej, bisericile: Sf. Gheorghe”, „Sfinții Voievozi”, „Sfântu Dumitru”,
„Sfântul Spiridon si Buna Vestire”, „Vovidenia si Sfânta Paraschiva”. În oraș
sunt un număr de 43 de unități de învățământː 23 grădinițe; 12 școli și 5
licee. Mai jos enumăr câteva personalități care s-au născut sau au trăit o
vreme pe aceste meleaguri:
- Alexandru
Ioan Cuza, primul domnitor al Principatelor Unite și
a statului național România
- Elena Farago, poetă (1878 - 1954)
- Nicolae
Tonitza, pictor (1886 - 1940)
- Ion
Dimitriu-Bârlad, sculptor (1890 – 1964)
- Ștefan
Procopiu, fizician, profesor universitar, inventator (1890 - 1972)
- Grigore
Gafencu, om politic, diplomat, ziarist (1892 - 1957)
- Victor
Ion Popa, om de teatru și litere (1895 – 1946)
- Gheorghe
Gheorghiu-Dej, om politic comunist (1901 - 1965)
- Valeriu
Lazarov, producător de televiziune (1935 - 2009)
- Constantin
Aur, pilot de raliuri (născut 1963)
- Andreea
Răducan, gimnastă, jurnalistă sportivă (născută 1983)
Stema municipiului Bârlad, judeţul
Vaslui, a fost aprobată prin HG nr 1972 din anul 2004 și are forma unui scut triunghiular cu marginile rotunjite. În centrul
scutului, pe fond albastru, se află o roată de moară cu patru spiţe şi opt
cupe, de aur.
Roata de moară este înconjurată de trei peşti de argint. Semnificaţia
elementelor însumate ale stemei este următoarea:
- Roata de moară
simbolizează numărul mare al morilor de apă şi de vânt, caracteristice acestei
zone.
- Peştii de argint
simbolizează bogăţia în peşte a râului Bârlad şi a lacurilor din împrejurimi.
- Coroana murală
cu cinci turnuri crenelate semnifică faptul că localitatea are rangul de
municipiu.
Societatea comersanților și meseriașilor români - Huși
Sânta Treime 3 ianuarie 1899Produsul de mai sus este o insignă masonică comemorativă realizată în anul 1899,
la comanda Societății Comersanților și Meseriașilor Români din
municipiul Huși, județul Vaslui. Ea se prezintă sub
forma unui medalion înconjurat de o cunună de laur și stejar peste o stea în
opt colțuri. În interiorul cunurii, între două cercuri liniare este aplicată
inscripția: “SOCIETATEA COMERSANȚILOR
ȘI MESERIAȘILOR ROMÂNI, HUȘI”. În interiorul acestei inscripții sunt redate
două mâini împreunate, având deasupra și dedesubt inscripțiile circulare: “SÂNTA TREIME” și “3 JANUARIE 1899”.
Insigna este confecționată
din metal comun aurit și argintat, are forma rotundă cu diametrul de 50
milimetri și poate fi admirată în colecțiile Muzeului Național de Istorie a
României din București.
Vorbind etimologic, Francmasoneria este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul
termenului fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză,
Freimaurer în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a
acestei asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem :
breaslă - vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi
catedralelor. Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de
francmasoni între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a
Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate
secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet
secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai
ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui
Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu
uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite
apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit
Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul
vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În
continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume:
ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru
ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie
(simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este
simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar
compasul, simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă,
egoism), al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un
echer, iar fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU
NIVEL, este elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii
stabile, liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la
perfecţiune. Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă.
CIOCANUL şi DALTA, semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul
reprezintă forţa voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea.
Combinarea celor două determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este
emblema perfecţiunii şi a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de
comparaţie a mărimii de măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul
celor 24 de ore ale zilei, dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una
lucrului, una odihnei şi un celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA,
simbolizează binefacerea, precum şi dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie,
exprimă bunătatea, caritatea dar şi voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi
triunghiul lui Solomon. Are forma unui triunghi echilateral şi este
reprezentarea geometrică a lui trei (principiul triplicităţii). În tradiţia
creştină semnifică trinitatea iar în mai multe filozofii divinitatea ca
perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera G, căreia i se dau mai
multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi, Geometrie, Geneza), fie
tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul divin – simbol al
principiului creator, fie soarele – principiul luminos al vieţii. OCHIUL
ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al atributelor cele mai
importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi mila. Una dintre cele mai
importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se găseşte pe bancnota de un
dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite. SOARELE şi LUNA,
reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între alb şi negru,
între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele simbolizează
Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al raţiunii care
luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează Femininul,
obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL, după etinomul
grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei platonice,
,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem simbolic şi
nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune cosmologică a
universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre simbolurile
vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului de Maestru.
Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului dincolo de moartea
fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii. COLOANELE,
simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul feminin, aerul,
suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a doua elementul
masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu alchimiştilor.
Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi orizontal,
între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor şi
principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice
masoneria regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații
masonice, Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat
devenind MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Huși, în limba
idiș - חוש Khush, în limba maghiară - Huszváros, în limba
germană – Hussburg, este un municipiu (din anul 1995) din
județul Vaslui, situat la frontiera de est a țării, fiind format dintr-o
singură localitate de rang III. Municipiul Huși se situează în depresiunea
omonimă, la o altitudine de 70–120 metri, la 45 kilometri est-nord-est de
municipiul Vaslui, este străbătut de pârâul Huși, fiind înconjurat de
dealuri cu întinse podgorii. La recensământul populației din anul 2011
municipiul număra 26266 locuitori, în scădere față de recensământul anterior
(anul 2002 – 29510 locuitori), dintre care: români – 90,95%, evrei - 0,54% și
restul – necunoscută. Componența confesională a municipiului Huși astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 73,91%, romano catolici – 17,19%, evrei – 0,35%
și restul – nedeclarată sau altă religie. Până în al doilea război mondial,
evreii alcătuiau aproximativ 30% din populația orașului Huși. În secolele al
XV-lea – al XVII-lea a existat o important comunitate maghiară (ceangăi). În
anul 1648 erau 682 de ceangăi, puțin mai mult decât români la acel moment. Localitatea
Huși este atestată documentar pentru prima dată în anul 1494, într-un document
care amintește drumul „ce merge de la Vaslui la Huși”. Un alt document din 1497
amintește de Huși „ce iaste pe Drâslivțe”.
Acestea sunt doar două documente ce amintesc de Huși, însă au mai existat și
altele. În anul 1495, Ștefan cel Mare a construit aici o biserică cu
hramul „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”. Un secol mai târziu, în anul 1598,
domnitorul Ieremia Movilă a înființat Episcopia Hușilor, iar Biserica „Sf.
Apostoli Petru și Pavel” a devenit catedrală episcopală. În jurul anilor 1590 – 1600 au ajuns la Huși negustori evrei
sefarzi veniți din Imperiul Otoman, care îi primise după ce fuseseră evacuați
din Spania, prin anii 1452 – 1457. De la ei au rămas un cimitir și o
sinagogă. Alt val de evrei, de data asta askenazi, veniți din Galiția și
din Podolia, s-a stabilit la Huși în secolele al XVIII-lea și al XIX-lea. Hușiul
este numit uneori „orașul dintre vii”, fiind înconjurat în vechime din toate
părțile de podgorii; în „Descrierea Moldovei”, Dimitrie
Cantemir a plasat vinul de Huși pe locul al doilea după cel de Cotnari. După
ocuparea sovietică a Basarabiei din iunie 1940, cea mai mare parte a
materialelor de rezervă, personalul și arhiva postului Radio Basarabia au fost
retrase de la Chișinău la Huși. Localizarea municipiului în centrul unei zone
viticole face din Huși un important centru de vinificație. Industriile
principale dezvoltate în Huși sunt cea constructoare de mașini-unelte și de
utilaje pentru industria alimentară, industria pielăriei și încălțămintei,
industria alimentară (băuturi alcoolice, conserve de legume și fructe,
preparate din lapte, băuturi răcoritoare, preparate de panificație etc.),
industria prelucrătoare a lemnului (fabrici de mobilă), jucării din lemn,
materiale de construcții (cărămizi, teracotă) etc. În
afară de Catedrala episcopală în Huși
există un Palat episcopal ce a fost construit între anii 1782-1792 și un
muzeu episcopal reconstruit în perioada 1998 - 2003. Alte obiective turistice
importante în municipiul Huși mai sunt: Muzeul Municipal, înființat
în anul 1957, Muzeul Viticulturii, precum și Muzeul memorial „Dimitrie
Cantemir”. Alte edificii cunoscute din Huși sunt:
- Biserica Sfinții Voievozi - construită între anii 1849-1855
de către breasla negustorilor bogasieri, situată pe strada Eroilor nr. 10
- Biserica Sfântul Dumitru - construită între anii 1834 -1836,
situată pe strada Ștefan cel Mare nr. 143.
- Banca Raiffeisen Bank - clădire construită în perioada 1938
-1940, situată pe strada General Teleman nr. 1
- Casa Adam Mitache, azi Muzeul municipal - clădire construită
la începutul secolul al XIX-lea, situată
pe strada General Teleman, la nr.
8
- Tribunalul fostului județ Fălciu, azi Casa de cultură
"Alexandru Giugaru" - clădire construită în anul 1892, reparată
capital în anii 1988 - 1999 pe strada Alexandru Giugaru nr. 1
- Liceul Teoretic "Cuza Vodă” - clădire construită în
1913, situată pe strada Mihail
Kogălniceanu nr. 15
Iată și câteva monumente
din municipiul Huși:
- Statuia lui Ștefan cel Mare - realizată din bronz de către sculptorul Gheorghe Alupoaie și amplasată
în anul 1995 în curtea Episcopiei
- Grupul statuar „Slavă eroilor români” - ridicat în memoria
Eroilor din primul război mondial - realizat de sculptor Mihai Onofrei și
amplasat în anul 1928 în Parcul Rodina
- Bustul lui Dimitrie Cantemir - realizat din piatră albă de
sculptorul Iftimie Bârleanu și amplasat în centrul civic al orașului
- Bustul lui Alexandru Ioan Cuza - realizat din piatră albă de
sculptorul Vasile Aciobăniței și
dezvelit în anul 1959 în parcul din fața Liceului „Cuza Vodă”
- Bustul lui Mihail Kogălniceanu - realizat din piatră albă de
sculptorul Vasile Aciobăniței și
dezvelit în anul 1959 în fața Colegiului agricol “Dimitrie Cantemir”, pe strada
Mihail Kogălniceanu
- Bustul generalului Gheorghe Teleman - realizat din bronz și
dezvelit în anul 1914 în Parcul Cuza Vodă
- Bustul pictorului Ștefan Dimitrescu - dezvelit în secolul al
XX-lea în incinta Muzeului municipal de pe strada General Teleman nr. 8
Aici s-au născut sau au trăit
personalități renumite ale României:
- Victor Anastasiu – medic și psihofiziolog
- Anton Holban – scriitor
- Octavian Cotescu – actor
- Ștefan Dimitrescu – pictor
- Constantin Codrescu – actor
- Nicolae Malaxa – mare industriaș
- Mihai Ralea – critic literar
- Corneliu Zelea Codreanu – politician
Mareșal Constantin Prezan 1861 - 1943
Muzeul județean Ștefan cel Mare - Vaslui - 2003
Constantin
Prezan a
fost unul dintre mareșalii Românie,
erou al Primului Război Mondial, care s-a născut la data de 27 ianurie 1861 în
satul Sterianul de Mijloc, comuna Butimanu, plasa Snagov, județul Ilfov și a
decedat la data de 27 august 1943 în satul Schintea, județul Vaslui. Ofițerul
Preza este provenit din arma geniu și a studiat la școli militare de prestigiu
din România și Franța. El a parcurs toată ierarhia militară după cum
urmează:
- sublocotenent –
1880
- locotenent –
1883
- căpitan
– 1887
- maior – 1893
- locotenent
colonel – 1895
- colonel – 1901
- general de
brigadă – 1907
- general de
divizie – 1914
- general de corp
de armată – 1916
- mareșal (în
rezervă) – 1930
A
îndeplinit
următoarele funcții:
- 1896
- comandant de sector la „Cetatea București”
- 1896-1901
- ofițer în Statul Major Regal
- 1901-1904
- comandant al Regimentului 25 Infanterie
- 1904-1907
- comandant al Brigăzii 13 Infanterie
- 1910-1911
- comandant al Diviziei 10 Infanterie
- 1911-1914
- comandant al Diviziei 7 Infanterie
- 1914
- comandant al Corpului 3 Armată
- 1915-1916
- comandant al Corpului 4 Armată
- 15
august - 9 noiembrie 1916 - comandant al Armatei de Nord
- 9
noiembrie-decembrie 1916 – comandant Grup de Armate
- decembrie
1916 - aprilie l918 – șef al Marelui Cartier General
- noiembrie
1918 - aprilie 1920 – șef al Marelui Cartier General
A
participat direct la următoarele conflicte militare:
- al doilea război
balcanic (1913)
- primul război
mondial (1916 - 1918)
- operația
de apărare a Marii Uniri (1918 - 1920)
A
primit numeroase distincții după cum urmează:
- Ordinul
Mihai Viteazul – 14 octombrie 1916
- Ordinul
Mihai Viteazul – 21 iulie 1917
- Ordinul
Mihai Viteazul – 5 februarie 1920
- Ordinul
național
Steaua României (1896)
- Ordinul
Sfânta Ana (1896)
- Ordinul
Sfântu Gheorghe, clasa a IV-A
- Legiunea
de Onoare în grad de Mare Ofițer
- Ordinul
Takovskog krsta
- Ordinul
Sfântu Alexandru
- Ordinul
Vulturul Alb
A fost membru de onoare al Academiei
Române și Academie de Științe din România.Constantin Prezan a evitat să se
implice activ în viața politică, deși a avut o serie de demnități politice, mai
mult onorifice. La vârsta de 82 de ani a încetat din viață înhumat în curtea
reședinței sale de la Schinetea. A fost înmormântat cu funeralii naționale,
fiind condus pe ultimul drum de înalte oficialități ale statului român, în
frunte cu regele Mihai I și „conducătorul statului”, mareșalul Ion Antonescu,
fostul său colaborator. În cuvântul de rămas-bun, acesta a ținut să arate că
mareșalul Constantin Prezan, fostul șef al Marelui Cartier General al Armatei
Române victorioase în Primul Război Mondial, „este un simbol de muncă, de
patriotism, de credință neclintită și de sacrificiu”.
Înființată încă din 18
octombrie 1974 ca instituție muzeală cu profil mixt de istorie și etnografie, Muzeul Județean „Ștefan cel Mare'' din
Vaslui a avut deschiderea oficială în ziua de 27 septembrie 1975. Acest
lăcaș de cultură este structurat pe mai multe secții: Secția de Arheologie și
Istorie Veche, Secția de Arheologie și Istorie medievală, Secția de Istorie
Modernă și Contemporană, Secția Memorialistică - Personalități, Secția Tezaur -
Numismatică – Medalistică, Secția Etnografie și Artă Populară și Secția de Artă
Contemporană Românească. Muzeul Județean „Ștefan cel Mare'' din Vaslui
reprezintă una din instituțiile de bază în promovarea culturii și istoriei
noastre românești cu deosebit accent pe aspecte din istoria locală dar și cea
națională. Instituția noastră nu este numai un loc de prezentare a istoriei, ci
și un loc de întâlnire a oamenilor de știință tocmai pentru a dezbate și
înțelege mai bine istoria care ne aparține. Astfel, printre activitățile de
bază ale muzeului se numără și Sesiunea Națională de Comunicări Științifice
„Acta Moldaviae Meridionalis'', la care participă atât specialiști, oameni de
știință, atât din țară cât și din străinătate. Pe lângă activitatea de
cercetare, expunere, prezentare, restaurare și conservare a istoriei noastre,
se numără și activitățile de promovare și colaborare. Sediul acestei instituții de cultură este situat pe Strada Hagi
Chiriac, la nr.2. Festivalul umorului "Constantin Tănase"
Ediția a XXI-a 1970 - 2010
Medalia Doctor Umoris Causa 40
Constantin Tănase a fost un actor român de scenă și
de vodevil, celebru cupletist și o figură cheie în teatrul de revistă
românesc, care s-a n[scut la Vaslui în data de 5 iulie 1880 și a decedat
la București în data de 29 august 1945. S-a născut într-o familie modestă (tatăl,
Ion Tănase, era laborant de farmacie), într-o casă țărănească din Vaslui. A
fost un elev mediocru, cele mai mari note fiind la muzică și sport, iar primul
contact cu teatrul l-a avut prin frecventarea spectacolelor de la Grădina
"Pârjoala", unde se juca teatru popular, cu actori precum Zaharia
Burienescu si I.D. Ionescu. Acest lucru l-a inspirat în crearea unui grup de
teatru de amatori împreuna cu prietenii, cu care juca scene din piesele Meșterul
Manole, Căpitanul Valter Mărăcineanu sau Constantin
Brâncoveanu, prima lor scenă fiind beciul casei. În timp, reprezentațiile
s-au mutat în hambar și chiar în poiată. Prima experiență profesională ca actor
a fost în cadrul trupei de teatru de limba idiș condusă de Mordechai Segalescu:
aveau nevoie de un actor pentru un spectacol in Vaslui și a fost ales tânărul
Tănase, care era deja nelipsit de la repetiții. În 1896 termina gimnaziul și, în ciuda
dorinței sale de a deveni actor, s-a înscris la liceul militar din Iași, unde a
fost respins la examenul medical, singura probă unde nu-și făcuse griji, în
favoarea unui fiu de colonel. Dezamăgit, s-a îndreptat către Brăila, unde a
frecventat o scurtă perioadă liceul "Nicolae Bălcescu", la care însă
a fost nevoit să renunțe după câteva săptămâni din lipsă de bani. În Brăila s-a
împrietenit cu învățătorul și scriitorul Ion Adam, care i-a oferit
tânărului de 18 ani catedra sa din Cursești, Rahova, de vreme ce Adam urma să
plece la cursuri în Belgia. S-a descurcat destul de bine ca învățător, însă a
intrat în conflict cu directorul și câțiva profesori. Cu ajutorul lui Adam, a
primit un alt post la Hârșoveni, Poenești, unde învățase poetul Alexandru
Vlahuță. Tănase și-a dezvoltat repede propriul stil de predare, aducând muzica
și gimnastica pe primul loc, lucru care a atras noi elevi către școală.
Părinții elevilor au fost de asemenea implicați în activitățile școlare, prin
excursii în aer liber, unde preda istorie și geografie. Ajuns foarte repede un
personaj iubit în localitate, atrage însă antipatia notarului și câtorva avocați
locali care nu îi apreciau metodele, astfel încât Tănase este în cele din urmă
dat afară. Ziua de 14 octombrie 1899 îl găsește în București,
unde s-a înrolat voluntar la Regimentul 1 Geniu București. După efectuarea
stagiului militar s-a înscris la cursurile Conservatorului de Artă Dramatică,
de unde a absolvit în 1905. A
început sa lucreze în teatru, și s-a căsătorit cu Virginia Niculescu în 1917.
In 1919 a pus bazele trupei de teatru Cărăbuș în București, împreună cu care
urma să creeze o tradiție de teatru de cabaret/ revistă pe parcursul
următorilor 20 de ani, tradiție prezentă și astăzi, mai ales la Teatrul de
revistă “”Constantin Tănase”, care funcționează încă la
adresa fostului "Cărăbuș" pe Calea Victoriei, nr. 33-35, în inima
Bucureștiului. În buna tradiție a marilor actori de comedie, a creat un tip de
personaj, acela al cetățeanului simplu, umil și necăjit, mereu în contradicție
cu birocrația aparatului de stat; personajul său, unic în costumul său clasic,
cu pătrățele, crizantemă la butonieră și bastonaș, s-a făcut purtătorul de cuvânt al unei întregi categorii sociale, ceea
ce-l va aduce de multe ori în atenția cenzurii. Împreună cu "Cărăbuș"
a făcut numeroase turnee prin țară, și cel puțin un turneu în Turcia. Tănase a
jucat de asemenea și la Paris. O sursă menționează operele de caritate ale
actorului – 3 școli primare și o biserică. La "Cărăbuș", Tănase
lansează carierele a numeroși artiști, mai ales Marua Tănase și Horia
Șerbănescu. A fost decorat la 28 ianuarie 1942 cu Ordinul Coroana României, în
grad de Comandor. Au circulat zvonuri că ar fi fost ucis de Armata Roșie din
cauza satirei la adresa soldaților ruși care aveau obiceiul să
"rechiziționeze" toate bunurile personale purtate la vedere, mai ales
ceasuri. Este înmormântat la cimitirul Bellu.
Sporting juniorul Vaslui
C.S. Sporting Juniorul Vaslui (cunoscut sub numele de Sporting
Vaslui,Juniorul Vaslui sau pur și simplu ca Vaslui),
este un club profesionist
din Vaslui, fondat în 2002 și refondat în 2014, ce joacă în prezent în
Liga V. Clubul este in prezent detinut de CS Sporting Juniorul Vaslui si
Asociatia Suporterilor FC Vaslui si are dreptul legal de a folosi Marca
FC Vaslui . Echipa își joacă meciurile de pe teren propriu pe
stadionul municipal de 18000 locuri. Clubul a fost fondat în 2002 sub numele
de Fotbal Club Vaslui și a devenit unul dintre cele mai
importante cluburi de fotbal din țară după promovarea în Liga I, trei ani
mai târziu. Vasluienii au câștigat un loc european în
cinci sezoane consecutive, au pierdut o finală a Cupei României 2010 și
au ratat cu puțin titlul de ligă în 2012, înainte de a retrograda în 2014 din
cauza unor probleme financiare. În iulie 2014, echipa a fost reînființată de
către asociația suporterilor, sub denumirea de ASS FC Vaslui .
ASS FC Vaslui a fost înscris în Liga III și a asigurat neoficial
continuitatea fotbalului clubului inițial, dar din cauza bugetului limitat nu a
reușit să promoveze în Liga II. În ianuarie 2020, ASS FC Vaslui a anunțat că a
început o asociere cu Sporting Juniorul Vaslui, ambele cluburi reușind, după
aproape 6 ani de la dizolvarea clubului inițial, să intre în posesia mărcii și
recordului FC Vaslui. În vara lui 2020, cele două entități se vor fuziona
pentru a readuce la viață cea mai importantă echipă de fotbal din istoria județului
Vaslui. Mike Temwanjera fost jucător al Vaslului, originar din Zimbabwe a
fondat în țara lui o acedemie de fotbal pe care denumit-o “Vaslui Football
Academy”. Mike Temwanjera deține recordul general de apariții în
echipa Vasluiului – jucând 202 meciuri pe parcursul a 7 sezoane din 2007 până
în 2014. Cel mai mare marcator al Vasluiului este Wesley, care a marcat 77 de
goluri în perioada 2009-2012 la club. De asemenea, deține recordul celor mai
multe goluri într-un sezon cu 37 în 2011 – 2012. Cele mai multe goluri
marcate de un jucător într-un singur meci sunt patru, Valentin Badea realizând
această ispravă. Cătălin Andruș deține recordul clubului pentru cel mai rapid
hat-trick, unde a marcat trei goluri în cinci minute împotriva CFR Pașcani în
sezonul 2002–2003. Wesley este și cel mai mare marcator al Vasluiului din toate
timpurile în competiția europeană, cu șase goluri. Cea
mai mare victorie a Vasluiului este 9–0 împotriva Ceahlăului Piatra Neamț
II în 2003. Cea mai grea înfrângere a Vasluiului, 2–5, a venit
împotriva UTA Arad în 2006. Victoria cu 3–1 a Vasluiului împotriva
Liepajas Metalurgs a fost cea mai mare victorie din competiția europeană a
clubului – Cupa UEFA.
Ultimate Frisbee - Negrești - Ediția a 3-a 2024
Produsul
de mai sus este o medalie specială realizată de
compania privată orădeană Alex Sztankovits pentru a fi conferită
participanților și / sau
câștigătorilor competiției Ultimate
Frisbei, ediția a 3-a, 2024 ce s-a desfășurat în orașul Negrești din
județul Vaslui, și care s-a numit
“Prinde-l dacă poți”! Frisbee este un
disc zburător cu diametrul de 20-25 cm confecționat din plastic.
Forma discului ii permite sa zboare generând forță portantă pe măsură
ce se deplasează prin aer rotindu-se. Frisbeeul este aruncat și prins liber ca
forma de recreație sau este parte integranta din diferite jocuri cu discul.
Exista o gama larga de discuri disponibile în comerț. Cel mai comun este discul
pentru Ultimate, care cântărește 175 grame. Ultimate este un
sport în care se marchează prin pasarea discului unui jucător în terenul de
țintă advers. Odată ce un jucător are discul în mână, jucătorii nu au voie sa
alerge și pot sa miște un singur picior (pivot). Astfel discul trebuie pasat pe
tot terenul de către coordonatori către cei care se demarcă. Jocul se practică
pe un teren în formă de dreptunghi în capătul căreia sunt delimitate două
suprafețe de țintă (similare cu cele din rugby). Un teren tipic are o
lungime totală de 98 m și o lățime de 37 m (cu terenul de țintă reprezentat de
o bandă de 18 x 37 metri în cele două extreme). Jucătorii nu au voie să alerge
odată ce au prins discul. Trebuie să se oprească și să încerce să îl arunce
către un alt jucător. Pasând de la un
jucător la altul, echipa care este în atac încearcă să ducă discul către
terenul de țintă advers. Dacă discul atinge pământul sau este interceptat de
către cealaltă echipă, se pierde posesia în favoarea echipei din apărare, care
devine astfel atacatoare. Posesia poate fi pierdută și dacă un jucător se află
în afara terenului de joc când prinde o pasă. Echipa care se află în apărare
încearcă să blocheze înaintarea echipei care deține discul practicând marcajul
în mod similar cu baschetul sau fotbalul. Ideea este că echipa care atacă nu va
putea pasa în siguranță la un jucător care este marcat și o astfel de pasă
poate fi interceptată. Astfel jucătorii care atacă încearcă să se demarce
pentru a primi o pasă iar jucătorii care apără încearcă să stea lângă cei pe
care îi marchează și să forțeze pierderea posesiei.Câștigătoare este echipa
care marchează prima un număr prestabilit de puncte (jocurile oficiale se joacă
până la 13 sau 15 puncte).
Negrești este un
oraș
de rangul III din județul Vaslui, care include și localitățile: Căzănești, Cioatele, Glodeni, Parpanița, Poiana și Valea Mare, situat în partea de nord
- vest a județului în lungul căii ferate și a drumului național DN 15 D
(Vaslui – Roman). La recensământul din anul
2021 orașul număra 7530 locuitori, în scădere față e recensământul anterior
(anul 2011 – 8380 locuitori) , dintre care 86,72%, români, 1,65% - romi și
restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului vasluian
Negrești astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 85,74% și restul – nedeclarată sau altă religie.
Vaslui este un municipiu
situat în estul României, reședința județului Vaslui din regiunea istorică
Moldova, aproape de frontiera cu Republica Moldova. Orașul are o
populație de aproximativ 70000 de locuitori. Se pretinde că orașul Vaslui
ar fi fost înființat de bizantini, în amintirea trecerii lor în Dacia
Orientală, ocazie cu care i-au dat numele de Basilica, după numele Împăratului
Basile Bulgaroctonul (o descriere a lui Macarie, în călătoria sa de la
Alep la Moscova). La Vaslui s-a constituit de altfel, în secolul al
XV-lea, prima școală de artă post-bizantină, care a interpretat datele
iconografice bizantine în pictură, broderie, miniatură. Vasluiul este
atestat documentar din anul 1375, dar dovezile arheologice demonstrează
continuitatea locuirii încă din paleoliticul superior (30.000-8.000
Î.E.N.). Deasupra am postat stema interbelică și actuală a municipiului
Vaslui, iar dedesubt câteva fotografii ale unor monumente arhitectonice
specifice orașului. Precizez că în perioada comunistă reședința județului a
fost orașul Bârlad, asta și deoarece aici s-a născut liderul comunist Gheorghe
Gheorghiu-Dej. Sus am postat stema actuală iar mai jos pozele câtorva
interesante monumente de cultură și arhitectură din Vaslui.
Palatul Mavrocordat
Gara
Cazarma infanteriei
Casa de cultură a sindicatelor
Bulevardele Kogălniceanu și Gării
Palatul administrativ și de justiție
Strada Ștefan cel Mare
Liceul Mihail Kogălniceanu
Vederi
Județul Vaslui este situat în partea de est a țării,
provincia istorică Moldova, întinzându-se pe cursul superior și mijlociu al
râului Bârlad. Județul face parte din regiunea Nord - Est, în care sunt
incluse și județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț și Suceava. Județul
Vaslui mai face parte și din Euro-regiunea Siret-Prut-Nistru din anul 2002.
Județul se întinde pe o suprafață de 5318 kilometri pătrați, numără aproximativ
455000 de locuitori și are capitala în orașul cu același nume. Ca subunități
administrative județul este compus din; 3 municipii - Vaslui, Bârlad, Huși, 2
orașe - Negrești, Murgeni și 81 de comune. Sus am postat harta, stemele
interbelică, comunistă și actuală ale județului Vaslui, iar jos fotografiile
câtorva frumoase monumente de cultură și arhitectură din județ dar și alte
locuri de vizitat pe aceste meleaguri.
Gara și Orfelinatul "Principele Ferdinand" - Zorleni
Biserica Învierea Domnului și Sfânta Ecaterina
Școala și Biserica - Grivița
Episcopia Huși
Biserica - Puiești
Berăria Mănăstireanu - Huși
Biserica și Primăria - Fruntișeni
Vederi - Fălciu
Monumentul eroilor - Crețești
Biserica Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil - Crețeștii de Sus
__________ooOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
CU CUPOANE DETAȘABILE
Titlu de 1 acțiune la purtător 500 lei 1925
Societatea anonimă română PETROL - LATINA București
Detaliu vignetă de pe o felicitare germană
Detaliu vignetă de pe un set de șase cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 9.12.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu