Il Gesù (în limba italiană - Chiesa del Sacro Nome di Gesù) este o mare biserică romano-catolică din Roma (Piața Gesu) ce are hramul în data de 3 ianuarie.
Edificiul a servit de-a lungul timpului drept model pentru numeroase biserici
construite în stil baroc în toată Europa Centrală. În această
biserică este înmormântat Ignațiu de Loyola, principalul fondator și primul
superior general al Societății lui Isus (Ordin Iezuit). În biserica „Il
Gesù” are loc zilnic la orele 17:30 un spectacol neobișnuit de ton si lumină la
altarul sub care este înmormântat acesta. Statuia argintată a lui Ignațiu de
Loyola este acoperită de un tablou glisant, executat de Andreea Pozo în
secolul al XVII-lea, care la orele 17:30 glisează lent în jos, dezvelind
statuia. Tabloul glisant prezintă în partea de sus scena în care Isus îi predă
lui Ignațiu un steag cu emblema iezuită IHS, iar jos în dreapta personificarea
celor patru continente cunoscute la acea vreme. Edificiul este prima biserica a Ordinului
Iezuitilor (ordin religios crestin) si a fost
construita intre anii 1554-1584. Primele planuri ale bisericii au fost
solicitate de catre Ignatiu de Loyola si concepute de Nanni di Baccio Biggio
(arhitect florentin). In anul 1554, planul este
reprelucrat de catre Michelangelo si apoi proiectul in ansamblu al bisericii a
fost realizat de arhitectul italian Geacomo Barozzi da Vignola, iar partea
exterioara din fata este opera arhitectului Geacomo della Porta (din anul 1584). Biserica II Gesu a fost sfintita in anul 1584. Biserica nu
are pronaos, se intra direct in corpul bisericii – o camera mare si alungita,
in care altarul este cel care capteaza toata atentia credinciosilor. Lateral
se afla amvonul (unde se citeste predica). Naosul este acoperit
cu o bolta. Deasupra usii se afla o cupola octagonala. In Biserica II Gesu, bolta naosului are o
frumoasa fresca, care da iluzia de inaltime si perspectiva, numita
,,Triomfo del Nome di Gesu” (,,Triumful Numelui lui Isus”) si care este
pictata de catre Giovan Battista Gaulli.
In jurul
altarului se afla patru grupuri de sculpturi precum:
- ,,Triumful
Credintei peste Idolatrie” (realizata intre 1695-1699 de Jean Baptiste
Theodon),
- ,,Aprobarea
Societatii lui Isus” (de Angelo de Rossi),
- ,,Canonizarea
Sf.Ignatiu” (de Bernardino Cametti)
- ,,Religia
Trumfa peste Erezie” (de Pierre Le Gros).
Altarul
este opera lui Andrea Pozzo (realizata intre
1695-1700), sub el aflându-se mormântul Sf. Ignatiu. In Biserica II Gesu, pe
partea dreapta si stanga a altarului Sf. Ignaiu se afla mai multe capele:
- Capela Pasiunii, cu fresce infatisand
scene precum:
,,Sarutul lui Iuda”, ,,Isus in Ghesimani”; si sase panze pe pilastri: ,,Hristos
si coloana lui Hristos inaintea gardienilor”, ,,Hristos inaintea lui Irod”,
,,Rastignirea” si altele.
- Capela Ingerilor –
fresca de pe plafon reprezinta o scena in care Fecioara este incoronata si
Ingerii se inchina Sfintei Treimi (realizata de catre Federico Zuccari).
- Capela lui San Francesco Borgia - altarul
este inconjurat de fresce ale lui Gagliardi. Plafonul are fresca
,,Rusaliile”.
- Capela
Sacra Famiglia – dedicată
familiei – este opera lui Circignani. Bolta are o fresca ce prezinta o scena a
celebrarii ceresti cu privire la Nasterea lui Hristos. Pe partile laterale sunt
alte fresce cu: ,,David”, ,,Zaharia”, ,,Isaia”, ,,Baruch”, ,,Buna Vestire a
pastorilor”, ,,Masacrul Inocentilor”, ,,Isus la Templu”, ,,Adorarea de catre
Magi”. Sunt si patru statui alegorice: ,,Prudenta”, ,,Cumpatarea”, ,,Justitia”
si ,,Forta”.
- Capela Sfintei Treimi – cu trei fresce: ,,Botezul
lui Hristos”, ,,Schimbarea la Fata” și ,,Avraam
cu trei ingeri” – opera lui Durante Alberti.
- Capela Sfântul Francisc Xavier –
opera artiștilor Petro da Cortova si Fontana Carlos.
- Capela Madonna Strada –
proiectată și decorată de Giuseppe Valeriani
- Arhitectura Biserica II Gesu a permis
introducerea unui nou stil – numit stilul iezuit.
Arena din Verona este un amfiteatru
roman situat în Piața
Bra din Verona, Italia, construit în secolul I, în
perioada care a marcat sfârșitul Imperiului lui Augustus și începutul celui al
lui Claudius. Se află în uz chiar și în prezent și este renumit pe plan
internațional pentru spectacolele de operă organizate aici. Ea este
una dintre cele mai bine conservate structuri antice de acest fel. Arena putea
adăposti în antichitate aproape 30000 de persoane, dar în zilele noastre, din
motive de securitate, capacitatea maximă a arenei este redusă la 15000 de
spectatori. Clădirea a fost construită în anul 30 AD pe un loc care se afla pe
atunci dincolo de zidurile orașului. Aici aveau loc ludi (spectacole
și jocuri) atât de faimoase încât veneau să asiste spectatori din multe alte
locuri, unele chiar îndepărtate. Fațada rotundă a clădirii a fost compusă
inițial din calcar alb și roz de la Valpolicella, dar după marele cutremur din
1117, care a distrus aproape complet inelul exterior al structurii, cu excepția
așa-numitei „ala“ (aripi), piatra a fost scoasă pentru a fi refolosită la alte
clădiri. Primele încercări de recuperare a vechilor funcții ale amfiteatrului
ca arenă de spectacole au început în epoca Renașterii. Aici au fost montate începând din anii 1850 unele
spectacole de operă, din cauza acusticii deosebite a clădirii. Spectacolele de
operă au început să fie reprezentate periodic aici începând din 1913, grație
inițiativei și zelului tenorului de operă italian Giovanni Zenatello
și al impresarului Ottone Rovato. Prima reprezentație montată în secolul al
XX-lea pe această arenă a fost Aida de Giuseppe Verdi, pentru a marca
centenarul nașterii sale. În perioada contemporană, cel puțin patru spectacole
de operă (uneori chiar și șase) sunt montate aici în fiecare an, în perioada
cuprinsă între lunile iunie și august. Spectatorii moderni sunt informați că
bilete de intrare pentru a sta pe treptele de piatră ale arenei sunt mult mai
ieftine decât biletele care oferă acces la scaunele tapițate disponibile la
nivelul solului. În jurul arenei sunt plasate lumânări care sunt aprinse după
apusul soarelui. În fiecare an, peste 500.000 de oameni vizionează spectacole
populare de operă montate pe această arenă capabilă odinioară să adăpostească 20.000 de spectatori la
fiecare spectacol. Spectacolele de operă de la Arena din Verona nu au folosit
microfoane sau difuzoare până în anul 2011 când s-a instalat un sistem
electronic de amplificare sonoră. În perioada recentă, arena a găzduit
numeroase concerte ale unor interpreți și formații pop sau rock internaționale,
printre care: Laura Pausini, Pink Floyd, Simple Minds, Duran Duran, Deep
Purple, Rod Stewart, Sting, Leonard Cohen, Paul Mc Cartney, Whitney Houston și alții. În 1981, 1984 și
2010 amfiteatrul a găzduit festivitățile de prezentare și de premiere ale Turului
Italiei, în prezența a mii de spectatori care au venit să vizioneze înmânarea
premiilor. Această arenă este unul dintre cele mai mari amfiteatre
din Italia; forma sa eliptică produce o acustică perfectă din orice punct de
vedere și îi permite să găzduiască un număr mare de spectatori. Cel mai solemn monument din Verona romană, cu diverse ordine de
etaje de scaune și, în centru, o zonă sau arenă pentru spectacole de
gladiatori, lupte cu fiarele sălbatice și alte evenimente de natură populară, a
fost construit cu blocuri bine pătrate de marmură.
Castel
del Monte ( pe
românește - Castelul Muntelui) este un castel din
secolul al XIII-lea situat pe un deal în localitatea Andria, provincia
Barletta-Andria-Trani, regiunea Apulia din sud-estul Italiei. Edificiul
a fost construită în anii 1240 de regele Frederic al II – lea, care moștenise
pământurile de la mama sa, Constanța de Sicilia. În secolul al XVIII-lea, marmura
interioară a castelului și mobilierul existent au fost îndepărtate. Castelul nu
are nici nici pod mobil, așa că unii au considerat că nu a fost niciodată
conceput ca o fortăreață defensivă. Cu toate acestea, lucrările arheologice au
sugerat că inițial castelul a avut un zid de apărare. Castelul este renumit
pentru planul său octogonal îndrăzneț și detalii clasice ale arhitecturii. În
1996, Castel del Monte a fost inclus în patrimoniul mondial UNESCO, care l-a descris
drept „o capodopera unică a arhitecturii militare medievale”. Castelul este
descris de Enciclopedia italiană drept „cel mai fascinant castel construit
de Frederic al II-lea”, el fiind reprezentat și pe versiunea italiană a
monedei de un cent euro. Castelul este situat pe un deal mic, aproape de
Mănăstirea Santa Maria del Monte, la o altitudine de 540 de metri. Un
document datând din 1240, consemnează ordinul lui Frederic al II-lea dat
guvernatorului Capitanata de a termina unele lucrări la castel. Dar castelul nu
a fost niciodată terminat, el fiind folosit, bănuiesc unii autori, ca și cabană
de vânătoare, dar sigur se știe că mai târziu a fost transformat în închisoare,
apoi refugiul pe timpul unei ciume, pentru ca ulterior să cadă în paragină. Inițial
castelul avea pereți și coloane de marmură, dar toate au fost dezbrăcate de
vandali și refolosite în construcțiile din apropiere. Castelul este o prismă
octogonală cu câte un turn octogonal la fiecare colț și are două etaje, deși se
crede că mai demult au fost trei. Ambele etaje au opt camere, iar o curte cu
opt laturi ocupă centrul castelului. Fiecare dintre camerele principale
are tavane boltite. Trei dintre turnurile de colț conțin scări. Castelul are
două intrări, o intrare de serviciu discretă și o intrare principală
ornamentată. Planul octogonal este neobișnuit în designul castelului. Istoricii
au dezbătut scopul clădirii și s-a sugerat că a fost concepută ca și cabană de
vânătoare. O altă teorie este că octogonul este un simbol intermediar
între un pătrat (reprezentând pământul) și un cerc (reprezentând cerul). Zidul
principal are 25 m înălțime iar cele opt turnuri au fiecare 26 m. Laturile
octogonului principal au o lungime de 16,5 m, iar cele ale turnurilor
octogonale fiecare 3,1 m.
Castelul are un diametru de 56 m iar intrarea principală
este orientată spre est. După ce a fost abandonat pentru o perioadă
considerabilă de timp, castelul a fost cumpărat în 1876 pentru suma de
25.000 de lire de către statul italian, care a început procesul de
restaurare în 1928.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
UN CAREU
DEFINIȚII REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
POTRIVITE ȘI ATRIBUITE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
A.S.R. (Alteța Sa Regală)
Principesa Maria a României - mângâietoarea bolnavilor
de holeră în urma campaniei din Bulgaria 1913
Majestatea Sa
Maria, Regină a României, Principesă a Romaniei, Principesă de Edinburg și
de Saxa Coburg și Gotha, născută Marie Alexandra Victoria, din Casa de
Saxa – Coburg și Gotha (născută la data de 29 octombrie 1875 în localitatea
Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi decedată la data de 18 iulie 1938 în
Sinaia), a fost mare prințesă a Marii Britanii şi Irlandei, consoarta regelui
Ferdinand şi regină a României. A fost nepoata reginei Victoria a Marii
Britanii.Este mama regelui Carol al II-lea al României.Viitoarea regină Maria
a României s-a născut pe 3 octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh,
Alfred, al doilea fiu al reginei Victoria (devenit după 1893 duce de
Saxa-Coburg-Gotha), şi a marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria, principesă
de Edinburgh, s-a căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al coroanei
României, în decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953), Elisabeta
(1894 - 1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana (1908 -
1991) şi Mircea (1913 - 1916). Personalitate puternică, femeie foarte
frumoasă, extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu adevărat
România. În al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de holerici de la
Zimnicea bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut un rol important
în luarea deciziei României din 1916 de a intra în război alături de Antantă.
Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938, inima ei fiind depusă
la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea de Argeş. „Înainte de a
fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum, regina a fost salutată
de militari cu baionetele înfipte în pământ şi cu patul armei în sus, gest unic
pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt om.”
TESTAMENTUL REGINEI MARIA
Ţării mele şi Poporului meu,
Când veţi ceti aceste slove, Poporul
meu,
eu voi fi trecut pragul Tăcerii
veşnice,
care rămâne pentru noi o mare
taină.
Şi totuşi, din marea dragoste ce
ţi-am purtat-o,
aş dori ca vocea mea să te mai
ajungă încă odată,
chiar de dincolo de liniştea
mormântului.
Abia împlinisem 17 ani, când am
venit la tine; eram tânără şi neştiutoare, însă foarte mândră de ţara mea de
baştină, şi am îmbrăţişat o nouă naţionalitate m-am străduit să devin o bună
Româncă. La început n-a fost uşor. Eram străină, într-o ţară străină, singură
între străini. Dar prea puţini sunt aceia cari se reculeg să cugete cât de greu
este calea, pe care o Principesă străină trebuie s-o parcurgă ca să devie una
cu noua ţară în care a fost chemată. Am devenit a voastră prin bucurie şi prin
durere. Privind înapoi e greu de spus ce a fost mai mare: bucuria ori durerea?
– cred că bucuria a fost mai mare, dar mai lungă a fost durerea. Nimeni nu
e judecat pe drept cât trăieşte: abia după moarte este pomenit sau dat uitării.
Poate de mine vă veţi aminti deoarece v-am iubit cu toată puterea inimei mele
şi dragostea mea a fost puternică, plină de avânt: mai târziu a devenit
răbdătoare, foarte răbdătoare. Mi-a fost dat să trăiesc cu tine, Poporul
meu, vremuri de restrişte şi vremuri de mari îndepliniri. Pentru un timp mi-a
fost dat să-ţi fiu călăuză, să-ţi fiu inspiratoare, să fiu aceia care a păstrat
flacăra vie, aceia care a devenit centrul de îndârjire în zilele cele mai
negre. Aceasta ţi-o pot spune astăzi căci nu mai sunt în viaţă. În acele
zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost drag; m-ai numit “Mama tuturor” şi aş vrea
să rămân în amintirea ta aceia care putea totdeauna să fie găsită în clipele de
durere sau pericol. A venit mai târziu o vreme când m-aţi negat, dar aceasta
este soarta mamelor, am primit aceasta, şi v-am iubit mai departe, cu toate că
nu vă puteam ajuta aşa de mult ca în zilele când credeaţi în mine. Dar aceasta
e uitată. Atât timp am fost în mijlocul tău, încât mi se pare, abia cu
putinţă că trebuie să te părăsesc; totuşi, orice om ajunge la capătul drumului
său. Eu am ajuns la capătul drumului meu. Dar înainte de a tăcea pentru
veşnicie vreau să-mi ridic, pentru ultima dată, mâinile pentru o
binecuvântare. Te binecuvântez, iubită Românie, ţara bucuriilor şi
durerilor mele, frumoasă ţară, care ai trăit în inima mea şi ale cărei cărări
le-am cunoscut toate. Frumoasă ţară pe care am văzut-o întregită, a cărei
soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu veşnic îmbelşugată, fii tu
mare şi plină de cinste, să stai veşnic falnică printre naţiuni, să fii
cinstită, iubită şi pricepută. Am credinţa că v-am priceput: n-am judecat,
am iubit… Niciodată nu mi-au plăcut formele şi formulele, nu prea luam
uneori seamă la cuvintele ce le rosteam. Am iubit adevărul şi am visat să
trăiesc în lumina soarelui, însă fiecare trăieşte cum poate nu cum ar dori. Dar
când îţi vei aminti de mine, Poporul meu, gândeşte-te ca la una care a îndrăgit
viaţa şi frumuseţea, care a fost prea cinstită ca să fie cu băgare de seamă,
prea miloasă să fie învingătoare, prea iubitoare ca să judece. N-am nici o
avuţie să vă las, ceiace cu atâta mărinimie mi-aţi dăruit am cheltuit între
voi: am înfrumuseţat acele locuri unde mi-a fost dat să trăiesc. Dacă toate
cele frumoase iţi vor aminti de mine atunci voi fi îndeplin răsplătită de
dragostea ce ţi-am dăruit-o, fiindcă frumosul mi-a fost un crez. Am
redeşteptat la o viaţă nouă micul castel părăsit de la Bran, dar Tenha-Juva (
Balcicul ) a fost locul cel înfăptuit, acolo mi-a fost dat să fac din vis
adevăr, şi fiindcă aceasta a însemnat pentru mine mai mult decât aşi putea
tălmăci vreodată, am cerut fiului meu Regele Carol II ca inima mea să fie adusă
şi aşezată la Stella Maris, biserica ce am cladit-o la marginea mării. Cu
trupul voi odihni la Curtea de Argeş lângă iubitul meu soţ Regele Ferdinand,
dar doresc ca inima mea să fie aşezată sub lespezile bisericii ce am clădit-o.
În decursul unei lungi vieţi atâţia au venit la inima mea încât moartă chiar,
aşi dori să mai poată veni la ea dealungul potecii cu crini ce mi-a fost
mândria şi bucuria. Vreau să odihnesc acolo în mijlocul frumuseţilor făurite de
mine, în mijlocul florilor ce le-am sădit. Şi cum acolo se găseşte inima mea eu
nu vreau să fie un loc de jale ci dinpotrivă de pace şi de farmec cum a fost
când eram în viaţă. Încredinţez copiii mei, inimei Poporului meu, fiind
muritori pot greşi, dar inimile lor calde aşa cum a fost a mea: iubiţii şi fiţi
folositori unul altuia căci aşa trebuie să fie. Şi acum vă zic rămas bun
pe veci: de acum înainte nu vă voi putea trimite nici un semn: dar mai presus
de toate aminteşte-ţi, Poporul meu, că te-am iubit şi că te binecuvântez cu
ultima mea suflare. Necunoscând vremea ce-mi este hărăzită pe pământ hotărăsc
prin acest testament ultimele mele voinţe. Binecuvântez Ţara, pe copiii şi
nepoţiii mei. Rog pe copii mei să nu uite niciodată că încrederea în Dumnezeu
este o călăuză în fericire şi mângâere în suferinţă. Îi rog să fie uniţi, să
susţie Ţara şi să se susţie între ei. Îi mai rog să se supuie fără discordii
ultimelor mele voinţe. Iubirea mea de Mamă pentru ei, este aceiaşi şi dacă
dispun de partea disponibilă numai în favoarea unuia din ei, este numai pentru
că este mai lipsit de nevoile vieţii. Aş fi vrut să pot lăsa mai multe iubitei
mele Ţări în semn de dragoste necurmată ce i-am purtat şi pe care o las izvor
nesecat moştenitorilor mei. Dorinţa mea fierbinte ar fi fost să înalţ o
biserică mică pe fostul front de la Oneşti şi să înfiinţez un cămin cu numele
meu pentru studentele de la Universitatea din Iaşi, ca amintire a zilelor grele
petrecute acolo în timpul marelui războiu pentru întregirea
neamului. Resimt o vie întristare că modesta mea avere, datorată
generozităţii iubitului meu soţ Regele Ferdinand, şi redusă încă prin
greutăţile din ultimul timp nu-mi îngăduie să fac binele ce aş dori. Iert
pe cei cari m-au făcut să sufăr. Rog pe cei cărora involuntar le-aş fi greşit
să mă ierte căci nu am voit să fac rău nimănui. ( … )
Acest testament a fost făcut, scris,
datat şi semnat cu mâna mea la Tenka – Juvah, Balcic, astăzi Joi 29 iunie 1933.
- MARIA, REGINA ROMÂNIEI
Insigna - Nava școală Mircea
Nava școală Mircea a fost construita in
perioada anilor 1938-1939 la Santierul Naval "Blohm und Woss"
din Hamburg, Germania. Nava scoala MIRCEA este un velier clasa A tip bark , cu
trei arbori, inalta de 44 de metri, cu 23 de vele ce insumeaza o suprafata
velica totala de 1850 metri pătrași. Numele navei provine de la vestitul
voievod MIRCEA cel BATRAN ce a carmuit Tara Romanesca intre anii 1386 si 1418,
sub a carui domnie navigatia autohtona si comertul efectuat pe mare au cunoscut
o mare dezvoltare, vasele romanesti navigand, inca de pe atunci, nu numai in
Marea Neagra, ci si in Marea Egee si Marea Mediterana, fapt care i-a adus
numele de "Domn pana la Marea cea mare". Nava are in prova, sub
bompres, un galion, reprezentndu-l pe domnitor imbracat cu bluza albastra,
mantie rosie si purtand pe cap coroana, simbol al domniei.La 27 aprilie 1939 a
avut loc ceremonia ridicarii pavilionului national, iar pe data de 1 mai
1939, nava MIRCEA a intrat in serviciul Marinei
Militare. MIRCEA a intrat in portul Constanta pe data de 17 mai 1939,
fiind salutat de oficialitati, de tinerii elevi ai Scolii Navale, de navele
aflate in port, intre care si vechiul bric adus de la Galati pentru a
preda stafeta pregatirii marinaresti noii nave. La 3 iulie
1939, MIRCEA pleaca in primul sau mars de instructie in Marea
Mediterana unde face escale in porturile Palermo, Toulon, Palma, Gibraltar,
Alger si Alexandria. Declansarea celui de-al Doilea Razboi Mondial avea sa
insemne, pentru nava-scoala MIRCEA, inceputul unei lungi perioade, de
peste 25 de ani, in care nu a mai executat marsuri de practica de lunga durata
si de reprezentare a Marinei Militare si a Romaniei in afara Marii
Negre.Conducerea Marinei Militare a decis, pentru siguranta,
ca MIRCEA sa fie dus, la 19 februarie 1941, la Braila, pe bratul
Arapu. Aici a stationat pana in vara anului 1944, continuand insa sa fie
utilizat ca nava-scoala. La inceputul lunii septembrie 1944,
nava-scoala MIRCEA si alte nave romanesti au fost preluate de
sovietici sub forma de captura si incadrate in flota proprie din Marea Neagra.
In urma repetatelor interventii ale autoritatilor romane, oficialitatile
sovietice au decis ca nava-scoala sa fie retrocedata Romaniei. Astfel, doi ani
mai tarziu, la 27 mai 1946, s-a desfasurat in portul Constanta festivitatea de
preluare a navei-scoala MIRCEA de la echipajul sovietic si
reincadrarea ei in Marina Romana. Intre anii 1946 si 1947, nava a beneficiat de
unele lucrari de reparatii, cu preponderenta la arborada. Marsurile de
instructie s-au reluat in anul 1947, prin voiaje scurte in Marea Neagra.
MIRCEA executa marsuri de instructie de-a lungul litoralului romanesc al
Marii Negre, pana in anul 1959, cand s-a pus problema reducerii fortelor armate
si, implicit, a unui numar de nave. MIRCEA a fost inclus in categoria
celor ce trebuiau dezafectate. La interventia unor cadre responsabile din
Marina Militara, nava este salvata, prin incadrare intr-o alta unitate, si
transformata in nava-baza a Divizionului 129 Nave Auxiliare din Mangalia. In
anul 1963, in urma unor reglementari favorabile dintre guvernul roman si cel
american, pe adresa conducerii statului a venit o invitatie
pentru MIRCEA din partea Presedintelui Statelor Unite ale Americii,
John Fitzgerald Kennedy, de a vizita porturi americane si de a participa la o
serie de festivitati. Invitatia, desi nu a fost onorata, a atras totusi
atentia Primului Secretar al Partidului Comunist Roman, Gheorghe Gheorghiu-Dej.
Un an mai tarziu, in 1964, Comandantul Marinei Militare, Viceamiralul Martes
Grigore, a avut o idee salutara si a ordonat ca MIRCEA sa fie
incadrat in dispozitivul navelor militare participante la festivitatile
ocazionate de Ziua Marinei Romane. Cu aceasta ocazie, s-a hotarat
ca MIRCEA sa fie reparat si modernizat, pentru a-si relua locul
sau unic de nava-scoala si de reprezentare.Incepand cu 24 august
1966, MIRCEA
este
supus unor ample lucrari de reparatii, dotare si modernizari chiar la șantierul
unde a fost construit. În urma reparațiilor nava și-a
schimbat fața:
- Ea dispunea de
spatii adecvate pentru croitorie, cizmarie si frizerie si, nu in ultimul rand,
de biblioteca si laborator foto.
- Mobilierul si
dotarile atat la nivelul cazarmilor echipaj, cat si la partea de subduneta a
fost complet refacut, nava avand careuri pentru maistri militari, aspiranti,
cabine pentru ofiteri si oficialitati, precum si doua apartamente de protocol.
- La pupa navei,
sub duneta, s-a reamenajat, in conditii deosebite, salonul navei, unde au avut
loc pe parcursul timpului nenumarate activitati protocolare, la bord fiind
prezenti sefi de state si personalitati de marca ale vietii politice si
reprezentanti militari de cel mai inalt rang.
- Infirmeria navei
era, de asemenea, foarte bine echipata, dispunand de toate facilitatile pentru
a se asigura inclusiv interventia chirurgicala sau stomatologica, nava
dispunand de doua paturi antiruliu, in salonul adiacent infirmeriei.
- La partea de
masina, cea mai importanta modificare a constituit-o inlocuirea motorului
principal cu unul de generatie noua, acesta permitandu-i navei si in
prezent o manevrabilitate buna si o viteza de circa 10 Nd.
- Au fost
montate patru grupuri diesel-generator de puteri diferite cu tablou automat de
conectare in bare, caldarina automatizata pentru apa calda la bord si pentru
incalzire, instalatie de desalinizare a apei de mare, instalatie de aer
conditionat pentru salonul navei, apartamentele de protocol si cabina
comandantului, hidrofoare automatizate de apa dulce si apa sarata, pompe de
asieta si santina performante.
Primul
mars de receptie are loc la 20 septembrie 1966 in Marea Nordului, iar la 6
octombrie a fost semnat actul de receptie. La 10 octombrie 1966, sub comanda
comandorului Alexandru Hirjan, MIRCEA porneste
spre tara, ajungand in portul Constanta pe data de 7 noiembrie 1966. Incepand cu anul 1967,
nava-scoala MIRCEA executa marsuri internationale de scurta si lunga
durata pana in anul 1976, cand devine prima nava a Marinei Militare ce executa
traversada Oceanului Atlantic pentru a reprezenta Romania la cel mai important
eveniment pe care poporul si statul american se pregateau sa-l sarbatoreasca la
4 iulie 1976, Bicentenarul Independentei. Intre anii 1977 si 1994,
nava-scoala MIRCEA executa marsuri in Marea Neagra si Marea Mediterana,
conform planurilor de instruire practica a studentilor, dar si de reprezentare.
In toata aceasta perioada, nava a fost foarte bine intretinuta de un echipaj de
exceptie care, prin competenta si devotament, a purtat pavilionul romanesc pe
marile si oceanele lumii. Timpul isi pune insa amprenta si nava are nevoie
de reparatii capitale, motiv pentru care intre 31 iulie si 6 august
1994, MIRCEA executa ultimul mars de instructie in Marea Neagra,
inainte de intrarea in santier. Astfel, la 4 octombrie 1994, MIRCEA a
pornit spre Santierul Naval Braila pentru modernizare. La 26 aprilie 2002,
incepand cu ora 09.00, in Santierul Naval din Braila a avut loc festivitatea
prilejuita de plecarea navei-scoala MIRCEA in probele de
receptie. Incepand cu acelasi an, nava-scoala MIRCEA reia marsurile
de instructie si de reprezentare atat in Marea Neagra, cat si in Marea
Mediterana si Oceanul Atlantic.La bordul navei s-au pregatit marinari
destoinici, profesionisti pe drumul fara pulbere, infruntand capriciile marii.
Echipajul si cadetii, ce s-au instruit pe MIRCEA, au privit de
fiecare data cu emotie si mandrie steagul scump al patriei fluturand in
inalturi.Nimeni nu se indoieste ca MIRCEA este un real ambasador al
Fortelor Navale si al poporului român în lume. MIRCEA nu
este doar o scoala a cunostintelor marinaresti, ci si un bastion al
calirii caracterelor, al increderii si solidaritatii celor ce l-au servit de-a
lungul celor 70 de ani.
Crucea Roșie Română 1876 - 2011 - 135 ani
La data de 4 iulie 1876, a luat
fiinta Societatea Crucea Rosie din Romania in actualul sediu
al Spitalului Coltea din Bucuresti. Printre semnatarii actului de infiintare a
Crucii Rosii Romane, se regasesc importante personalitati ale vremii: Nicolae
Cretzulescu, George Gr. Cantacuzino, C.A. Rosseti, Ion Ghica, Dimitrie Sturza,
Gr.G. Cantacuzino si Dr. Carol Davila.
Primul preşedinte al Crucii Rosii
Romane a fost Printul Dimitrie Ghica, in perioada 1876-1897. La nici trei
saptamani de la infiintare, in ziua de 20 iulie 1876, prima ambulanta a Crucii
Rosii Romane a plecat intr-o misiune umanitara pe frontul sarbo-turc de la sud
de Dunare. Pe baza solidaritatii ce uneste Societatile Nationale surori, prima
misiune a Crucii Rosii Romane avea menirea de a acorda ajutor medical
militarilor raniti, indiferent de tabara din care faceau parte. Sus am postat
logo-ul Crucii Roşii Române. Intre anii 1888 si 1892, societatea si-a
extins activitatea prin organizarea de cursuri speciale pentru pregatirea
surorilor de caritate. In 1891, s-a infiintat scoala permanenta pentru
infirmiere, iar un an mai tarziu s-a infiintat un spital scoala cu 10 paturi.
Profitand de o perioada de pace, Crucea Rosie Romana a continuat sa se
organizeze si sa se pregateasca, atat din punct de vedere material, cat si din
punctul de vedere al personalului, pentru a putea fi in masura sa actioneze cat
mai eficient in cazuri de necesitate. In 1913, in timpul celui de-al doilea
razboi balcanic, personalul Spitalului Mobil al Crucii Rosii Romane a acordat
asistenta militarilor bolnavi de holera pe teritoriul statului bulgar. Odata cu
reintoarcerea trupelor in tara, holera asiatica s-a intins si in Romania,
afectand un numar mare de oameni din judetele Romanati, Dolj si Teleorman.
Crucea Rosie a fost si de aceasta data solicitata de autoritati si a intervenit
cu corturi de mare capacitate, materiale sanitare si cu echipe medicale,
reusind sa ingrijeasca si sa salveze mii de bolnavi. In scrisoarea de multumire
adresata presedintelui Crucii Rosii Romane de atunci, Alexandru Marghiloman,
dr. Laugier, medicul sef al judetului Dolj, scria: ”Cu multumire constat ca au
stins complect epidemia de holera in cel mai scurt timp posibil, dand
totdeodata ingrijiri constiincioase si pricepute bolnavilor”. Crucea Rosie avea
in acea perioada echipe medicale mobile, dar si un laborator de bacteriologie,
unde au fost efectuate peste 7000 de analize medicale, ”interesand populatia a
44 de comune contaminate cu holera”.Prin Statulul Crucii Rosii, adoptat in
1876, femeile nu puteau face parte din conducerea Societatii. De aceea, in
1906, au pus bazele “Societatii de Cruce Rosie a doamnelor din Romania”, prima
presedinta aleasa fiind Irina Campineanu. Societatea activa in paralel cu cea
infiintata in 1876 si se ocupa cu strangerea de fonduri pentru ajutorarea in
caz de razboi si calamitati, pregatea personal voluntar, coopta doamne devotate
din aproape toate orasele tarii. In 1915, Adunarea Generala a Societatii
Nationale de Cruce Rosie a aprobat fuziunea celor doua entitati. Cu acest
prilej, Regina Maria, sub al carei patronaj se afla Crucea Rosie la acea vreme,
a adresat romanilor urmatorul mesaj: „Crucea Rosie, nadejdea tuturor in timp de
pace, ca si in razboi, nu trebuie sa piara. Cu totii, de la mic la mare sa o
sprijinim cu evlavie, cu insufletire, cu nesfarsita dragoste”. Misiunea
principală a Crucii Roșii din România este asistarea
persoanelor vulnerabile in situatii de dezastre si de criza. Prin programele si
activitatile sale in beneficiul societatii, contribuie la prevenirea si
alinarea suferintei sub toate formele, protejeaza sanatatea si viata,
promoveaza respectul fata de demnitatea umana, fara nicio discriminare bazata
pe nationalitate, rasa, sex, religie, varsta, apartenenta sociala sau politica.
În activitatea societăților de Cruce Roșie (Semilună Roșie) există șapte
principii fundamentate: umanitate; impartialitate; neutralitate; independenta; voluntariat; unitate și
universalitate. Principiile
Fundamentale au fost adoptate in mod oficial in anul 1965, la Viena, in cadrul
celei de a 20-a Conferinte Internationale a Crucii Rosii. De atunci, ele sunt
citite in deschiderea tuturor reuniunilor oficiale ale Crucii Rosii si
Semilunii Rosii. In cadrul Miscarii, Comitetul International al Crucii Rosii
are rolul de a promova si de a urmari respectarea Principiilor Fundamentale de
catre toate componentele Miscarii. Cele sapte principii alcatuiesc un intreg
indivizibil. Desi partile depind una de cealalta, fiecare dintre ele are
propriul sau rol. Ele pot fi privite ca o piramida care ar fi distrusa daca una
din partile sale s-ar prabusi sau ar fi inlaturata. Insigna - Justiție militară
Despre justiţia militară ca instituţie distinctă, primele atestări sunt
cuprinse în pravilele ostăşeşti din anul 1772, acestea fiind primele „legi
militare” şi sunt de origine bizantină. În anul 1832 prin „Regulamentul
Organic” au fost adoptate dispoziţii privind justiţia militară, care avea
competenţa de a soluţiona infracţiuni comise de militarii de toate gradele şi
de funcţionarii armatei. După anul 1852 s-a adoptat „Condica Penală Ostăşească”
care cuprindea 475 de articole şi prevedea că toate instanţele erau compuse din
ofiţeri, iar în anul 1873 a fost adoptat „Codul Justiţiei Militare” aplicat
până în 1937, când a fost adoptat un nou cod al justiţiei militare creându-se
sistemul cu consiliile de disciplină, tribunalele militare, curţile militare de
casaţie şi justiţie şi curţile marţiale. Aceste din urmă curţi funcţionau numai
pe timp de război. După cel de-al doilea război mondial organizarea instanţelor
şi procuraturilor militare a fost reglementată prin Legea nr. 7/1952. În anul 1993 s-a realizat o nouă
reglementare pentru organizarea instanţelor şi parchetelor militare, respectiv
Legea nr. 54/1993, care se completa cu dispoziţiile Legii nr. 92/1992 privind
organizarea judiciară. Nici această din urmă reglementare
nu a fost compatibilă cu exigenţele unei societăţi democratice, fapt pentru
care a fost abrogată prin Legea nr. 247/2005, astfel că instanţele şi
parchetele militare au fost integrate în sistemul judiciar unitar reglementat
prin Legea nr. 304/2022. În prezent actele normative care
stau la baza funcţionării instanţelor militare sunt: - Constituţia României - art.125 alin.(1), conform căruia
„Justiţia se realizează prin Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. şi prin
celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege”;
- Legea nr.304/2022 - Capitolul 1, art.2 alin.(2) lit.e) potrivit
căreia: „Justiţia se realizează prin următoarele instanţe judecătoreşti: ...
instanţe militare” şi Capitolul 3 - Instanţele militare;
- Hotărârea nr. 554/26 aprilie 2006 a Guvernului României
referitoare la numărul maxim de posturi pentru instanţele militare;
S-au instituit proceduri noi care
exclud posibilitatea de a deveni magistrat militar fără a activa în această
calitate mai întâi la instanţe şi parchete civile, a aspectului că activitatea
de înfăptuire a actului de justiţie se desfăşoară în temeiul aceloraşi texte de
lege (penale, procedural-penale, civile, procedural-civile etc.), a
împrejurărilor că sistemul militar nu trebuie să aibă influenţă asupra
judecătorilor militari, atribuţiile acestui sistem fiind limitate prin legi
numai la ceea ce priveşte latura materială - pentru plata salariilor, a pazei
instanţei, a avansărilor în gradele militare următoare, prin Legea nr. 247/2005
s-a reuşit normalizarea situaţiei în sensul de a nu mai exista o lege separată
pentru instanţele şi parchetele militare, cea nouă consfinţind existenţa
justiţiei militare ca parte integrantă a justiţiei române. Conform
art.39 din Codul de procedură penală, Curtea Militară de Apel judecă în primă
instanță infracţiunile prevăzute de Codul penal la art. 394-397, 399-412 şi
438-445, săvârşite de militari;
- art. 394.
Trădarea
- art. 395.
Trădarea prin transmiterea de informaţii secrete de stat
- art. 396.
Trădarea prin ajutarea inamicului.
- art. 397.
Acţiuni împotriva ordinii constituţionale
- art. 399.
Acţiunile ostile contra statului
- art. 400.
Spionajul
- art. 401.
Atentatul care pune în pericol securitatea naţională
- art. 402.
Atentatul contra unei colectivităţi
- art. 403. Actele
de diversiune
- art. 404.
Comunicarea de informaţii false
- art. 405.
Propaganda pentru război
- art. 406. Compromiterea
unor interese de stat
- art. 407.
Divulgarea secretului care periclitează securitatea naţională
- art. 408.
Infracţiuni contra persoanelor care se bucură de protecţie internaţională
- art. 409.
Constituirea de structuri informative ilegale
- art. 410. Nedenunţarea
unor infracţiuni contra securităţii naţionale
- art. 411. Cauze
de reducere a pedepsei
- art. 412.
Sancţionarea tentativei
- art. 438.
Genocidul
- art. 439.
Infracţiuni contra umanităţii
- art. 440.
Infracţiuni de război contra persoanelor
- art. 441. Infracţiuni
de război contra proprietăţii şi altor drepturi
- art. 442.
Infracţiuni de război contra operaţiunilor umanitare şi emblemelor
- art. 443.
Utilizarea de metode interzise în operaţiunile de luptă
- art. 444.
Utilizarea de mijloace interzise în operaţiunile de luptă
- art. 445.
Sancţionarea tentativei.
b)
infracţiunile privind securitatea naţională a României, prevăzute în legi
speciale, săvârşite de militari;
c)
infracţiunile săvârşite de judecătorii tribunalelor militare şi de procurorii
militari de la parchetele militare care funcţionează pe lângă aceste instanţe;
d)
infracţiunile săvârşite de generali, mareşali şi amirali;
e)
cererile de strămutare, în cazurile prevăzute de lege:
- judecă apelurile
împotriva hotărârilor penale pronunţate de tribunalele militare.
- soluţionează
conflictele de competenţă ivite între tribunalele militare din circumscripţia
sa.
- soluţionarea
contestaţiile formulate împotriva hotărârilor pronunţate de tribunalele
militare din circumscripţia sa prevăzute de lege.
- soluţionează şi
alte cauze anume prevăzute de lege.
Circumscripţia
Curţii Militare de Apel este structurată pe patru Tribunale Militare
(București, Cluj, Timișoara și Iași):
Jeton - Mitică Dimitriu Hușanu - 50
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa de mai
sus este un jeton foarte obosit (șters) care
permite a se distinge cu greu pe o față înscrisul
circular - Mitică Dimitrie Husanu - și în miloc
monograma persoanei, iar pe cealaltă – 50 B (probabil - bani). Nu se știe nimic
despre acest jeton, cine și unde a lucrat acest om, și nici despre modul de
folosire al jetonului. Se poate presupune că omul avea o cantină (bodegă,
restaurant, cârciumă) unde servea clientela cu produse de mâncat și/sau băut .
Se poate presupune că atunci când clientela comanda ceva, pe lângă valoarea
produselor, mai dădea 50 bani primind în schimb un astfel de jeton. După consumație,
dacă doreau să își recupereze leul ei predau toată vesela folosită și jetonul,
primindu-și înapoi bănuții. Astfel clientela manifesta mai multă grijă pentru
vesela primită. Se înțelege că jetonul era așadar un fel de mijloc de garanție.Mărturie botez - Tatiana Zoe I. Michescu
Botezată de Zoe I. Enescu - 29 iunie 1923
Mărturiile de
botez
(în special cele vechi) sunt piese metalice de forma unor monede, medalii, sau
jetoane care se confer copilului și nașilor săi de botez, însemn de respect și
amintire. Adeseori acestea sunt confecționate din argint și au forme diferite
(în general rotunde, dar si ovale sau chiar poligonale). Mai întotdeauna pe
aceste piese este consemnat numele copilului botezat, al nașilor săi de botez,
dar și data nașterii și botezului copilului. Adeseori pe mărturiile de botez se
gravează și unele imagini (chipul unui bebeluș dezbrăcat, un preot care
scufundă bebelușul în scăldătoare sau un porumbel (reprezentând sfântul duh)
care se coboară asupra scăldătorii în care este scufundat (botezat) copilul.
xxx
___________ooOoo___________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu definitiv la purtător cinci acțiuni a 500 lei fiecare
Societatea anonimă română de navigațiune
pe Dunăre și mare - "NAVIGAȚIA ROMÂNĂ" - Brăila
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un set de șase cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOAS - 05.12.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu