Istoria Marinei Române este legată
de evoluția noastră, ca popor, în acest spațiu geografic, de construcția
noastră ca națiune și stat. Dunărea și Marea Neagră au constituit, încă din
Antichitate, avantaje de apărare naturală, apoi Evul Mediu a fost perioada în
care s-a pus în discuție, dincolo de rolul defensiv al acestor ape, cel de
avantaj pentru comerț. În perioada Modernă, vorbim despre dezvoltarea
navigației pe Dunăre – în 1860, în contextul Unirii Principatelor Române, a
fost creată Comisia Europeană a Dunării, ceea ce a dus la formarea Flotilei
Române, care cunoaște o evoluție sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza. După
obținerea Independenței, România a început să-și dezvolte mai intens marina
militară. Dezvoltarea acestui domeniu a fost potențată de necesitățile
strategice ale Primului Război Mondial, astfel că în perioada interbelică se
înregistrează o modernizare semnificativă a flotei, cu achiziționarea de nave
moderne și dezvoltarea infrastructurii portuare. Marina Română și-a demonstrat rolul
esențial în asigurarea securității în regiunea Mării Negre, una dintre zonele
sensibile și complicate din perspectiva tensiunilor geopolitice existente. După ce la 3 octombrie 1912 a intrat în vigoare Regulamentul de
aplicare a Legii de organizare a Marinei Militare din 1898, s-a trecut la reorganizare acestei arme
în tentativa de a o aduce la nivelul flotelor de război din Europa. S-au făcut
primii pași în constituirea unei Flotile de război, dar și a unui Comandament
al acesteia care să satisfacă necesitățile de apărare pe mare ale României.
Inexistența unor șantiere navale în țară, precum și politica Marilor Puteri de
a nu permite României să-și organizeze o forță navală la Dunăre au îngreunat
procesul de constituire și dezvoltare a Marinei Militare. Achiziționarea unor
nave militare fluviale cu deplasament mic și cu putere de foc redusă mențineau
România ca țară fără mare importanță navală în zonă, dar acest lucru a permis
totuși formarea unor structuri specifice precum și instruirea unor viitori
ofițeri de marină. În anul 1919 România a început un amplu program de dezvolate
atât a marinei civile cât și a celei militare, astfel că în 1913 România a
comandat de realizare două distrugătoare la șantierul naval italian Pattison
din orașul Napoli. Prezint mai jos navele ale regatului România, redate pe
cărți poștale.
***
Crucișătorul
Elisabeta a
fost nava amiral a Flotei Militare Române între anii 1888 – 1918, ea purtând
numele primei regine a României – Elisabeta, soția regelui Carol I.
Cu acest
crucișător Grigore Antipa a participat timp de nouă luni, în anul
1893, la o expediție științifică internațională în jurul Mării Negre. Nava
a fost pusă la dispoziția lui Antipa de către regele Carol I al României. Crucișătorul
Elisabeta a fost construit în anul 1888 la Șantierul Naval
„Armstrong, Mitchell & Co. Ltd” din Newcastle Upon Tyne, Anglia și a
intrat în serviciul Marinei Militare Române la data de 5 noiembrie 1888. Nava,
construită din oțel, avea lungimea totală de 73,150 metri, un pescaj mediu de
3,683 metri pentru un deplasament de 1330 de tone, grosimea blindajului variind
între 88 mm și 25,4 mm. Propulsia era realizată de două elice cu trei aripi și
un pas de 2,971 metri mișcate de două mașini de 4.700 CP. Nava avea trei
catarge cu vergi pentru vele a căror suprafață totală era de 513 metri
pătrați. Armamentul navei era compus din:
- 4 tunuri Krupp de
150 mm așezate în semiturele;
- 4 tunuri
Nordenfeld de 57 mm cu tragere rapidă;
- 2 tunuri
revolvere Hotchkiss de 37 mm;
- 2 mitraliere
Nordenfeld;
- 4 tuburi
lanstorpile.
Ca
urmare a refuzului autoritătilor turce de a permite trecerea navei înarmate
prin Bosfor, s-a luat hotărârea de a aduce nava neînarmată, iar tunurile au
fost aduse pe Dunăre și montate pe navă în Arsenalul de la Galați.
Prima
stație de radiotelegrafie a Marinei Române a fost instalată la bordul
crucișătorului Elisabeta, asigurând comunicații pe o rază de 100 km. Primul căpitan al navei a fost colonelul Ioan
Murgescu, apoi din 1889 până în 1898
căpitan a fost Vasile Urseanu. Nava, a cărui echipaj în epoca respectivă
era format din 14 ofițeri și 23 grade inferioare, a făcut parte din flotila
internațională în primului război mondial și a asigurat protecția
Consulatului și Legației României de la Istanbul. În primul război mondial
crucișătorul Elisabeta a fost bazat în portul Sulina asigurând apărarea
antiaeriană și împiedicând pătrunderea navelor inamice pe Dunăre (respingând,
printre altele, atacul crucișătorului german SMS Breslau). Nava a
fost scoasă din serviciu în anul 1920 însă tunurile sale au continuat a fi
folosite până în 1949, formând o baterie de coastă la Agigea. În cei 30 de
ani de activitate, crucișătorul Elisabeta a fost nava amiral a Marinei Române
și a reprezentat România la diferite manifestări internaționale (serbările
columbiene de la Genova – 1892 și inaugurarea Canalului Kile – 1895. Practica
la bordul crucișătorului
se făcea în două etape:
- în
prima etapă (15 mai – 16 iulie) – exerciții pe uscat și ieșiri săptămânale cu
nava de 72 de ore de-a lungul litoralului
- etapa a doua (16
iulie – 15 septembrie) – marșuri navale pe distanțe mari
Nava
asigura condiții optime de pregătire în diversele specializări marinărești:
navigație,
manevre, artilerie, torpile, mașini, fochiști, mecanici, electricieni, etc
La
data de 12 august 1882 al sosit în țară la
Galați, Bricul Mircea 1 (pentru că
mai târziu s-a construit al doilea, cel care există și astăzi).
Vechiu bric s-a
construit în perioada anilor 1881 – 1882 la Șantierul naval Thames Ironworks –
Blackwall, Londra, Anglia. Câteva din caracteristicile tehnice ale navei au
fost:
- tip navă – bric/navă instrucție
- port origine – Galați
- proprietar – Marina română
- corp – din lemn cu coastele din fier
- tonaj registru brut – 232 TRB
- lungime – 36 metri
- lățime – 7,60 metri
- pescaj – 3,6 metri
- echipaj – 8 ofițeri, 6 maiștri, 2 piloți și 100 marinari
(elevi ai Școlii de marină)
- propulsie – mașină cu aburi
- puterea mașinii – 160 CO
- viteza – între 8 și 15 noduri
- alte mijloace de propulsie – 14 vele cu suprafața totală
de 490 metri pătrați
- armament – 2 tunuri Krupp de calibru 80 milimetri,
înlocuite ulterior cu 2 tunuri Nordenfeld calibru 57 milimetri cu tragere
rapidă, 2 tunuri revolver Hotchkiss calibru 57 milimetri și 2 mitraliere
calibru 11,43 milimetri Nordenfeld cu câte 10 țevi
Bricul
Mircea 1 a fost prima navă școală cu vele tip bric a Marinei Române. Nava a
fost comandată în baza aprobării notei din 22 august 1881 de către Ministrul de
Război, pentru încheierea unui contract de construcții nave militare cu
șantierul englez. La sfârșitul anului 1882 bricul a fost botezat de Ion Ghica,
ambasadorul României la Londra. Primul comandant al navei a fost colonelul
Nicolae Dumitrescu Maica.
Câteva
date tehnice ale navei “Împăratul
Traian” sunt:
- pasager maritim
cu o singură
elice
- armator – SMR
(Serviciul Maritim Român)
- port de
încărcare – Constanța
- act de
naționalitate română – nr. 747 / 21 decembrie 1906
- matricola – nr.
165 / 21 decembrie 1906 – căpitănia Portului Constanța
- capacitate
maximă de încărcare - 808 TDW
- tonaj registru
brut – 3300 TRB
- tonaj registru
net – 1143 TRN
- deplasament
maxim – 4515 tone
- deplasament navă
goală – 3415 tone
- pescaj maxim –
5,45 metri
- lungime – 108,26
metri
- lățime – 12,77
metri
- înălțime borduri
– 6,47 metri
- sistem propulsie
– două mașini alternative cu triplă expansiune
- puterea mașinii
– 7032 CP
- combustibil –
păcură
- viteză – 18,5
noduri
- stație radio –
Telefunken 2 kw, lungime undă 600 / 800 / 900
- echipaj – 75
persoane, clasa I – 35 cabine cu 103 paturi, clasa a II-a – 10 cabine cu 36
paturi
- data
construcției – 1906
- șantier
constructor – Chantiers et Ateliers de la Loire, Saint-Nazaire, Franța
- sosit în țară –
15 septembrie 1906
În vara anului 1910 vaporul
„Împăratul Traian“ a fost atacat violent de un grup de indivizi în portul
grecesc Pireu. Despre acest eveniment ziarul „L’Independance Roumain“, a
consemnat detalii interesante. Vaporul „Împăratul Traian“ venea de la Alexandria
și avea la bord un dezertor din armata română, de origine grec. Ajungand la
Pireu mai mulţi indivizi au năvălit la bord, chipurile pentru a prelua doi dezertori
de greci, supuşi otomani, pentru a-i preda autorităţilor din Constantinopol. Pe
cand aceşti indivizi parlamentau cu comandantul vasului, unii dintre ei, au dat
un semnal și atunci o mare mulţime de derbedei năvăliră asupra vaporului.
In
mijlocul învălmăşelii dezertorul a fost luat pe sus şi purtat in triumf spre
uscat. Cu această ocazie a fost arestat și comandantul vasului – comandorul
Periețeanu. Actele de vandalism au durat trei ore şi jumătate sub ochii şi cu
ajutorul unui detaşament al marinei militare greceşti. Cu mare greutate
liniştea a fost restabilită de cătră un procuror cu mai mulţi agenţi de
poliţie. Pagubele pricinuite de bandiţi mobilierului vaporului s-au ridicat la
mai mult de 20000 coroane și o mare mare a bagajelor călătorilor s-au furat.
Nava
de pasageri „Împăratul Traian“ a naufragiat în anul 1927 pe stânci, la 12 mile
de Capul Tuzla, în dreptul satului Tatlageac. Vasul era construit în 1906 la şantierele
din Franţa.
Presa anilor 1930 a scris despre fenomenele ciudate care se
petreceau în Marea Neagră. „Din Constanţa
ne parvine o ştire care, fără îndoială, va provoca o enormă senzaţie în toate
cercurile de ştiinţă din lume. Este vorba de un fenomen curios, constatat de
navigatori, care explică întrucâtva cauza ultimelor eşuări de vase. Numeroşi
căpitani de vapoare au depus rapoarte la Căpitănia Portului, prin care
semnalează că pe Marea Neagră, în drum spre Constanţa, pe litoralul românesc,
între Şabla şi Tuzla, busola nu mai funcţionează normal”.
Regele Carol I a fost prima navă modernă a României. Câteva
dintre caracteristicile tehnice ale navei sunt:
- încărcătură maximă - 650 tdw
- deplasament maxim – 3600 tone
- lungime - 106,70 metri
- lățime - 12,80 metri
- viteza - 13,3 noduri
- data construcției – 1897 - 1898
- șantierul constructor - „The Fairfield Gevon”, Glasgow,
Angliae
- echipaj - 75 membri;
- pasageri: cls. I – 75; cls. II – 42; cls. III – 204.
Nava a
ajuns în țară ăn data de 28 iunie 1898,
intrând în compunerea flotei Serviciului Maritim Român. Nava Regele
Carol I a fost botezată la Constanța în prezența regelui Carol I.
Nava transporta regulat pasageri pe rutele maritime Constanța-Istanbul și
Constanța-Pireu.
Nava a fost o reușită deplină atât din punct de vedere al
liniei construcției, svelteței și eleganței formelor, cât și din punct de
vedere al performanțelor sale deosebite, viteza maximă de 18 Nd., pe care o
atingea, era accesibilă la începutul secolului al XX-lea numai navelor de război foarte rapide și cu
tonaj relativ redus, iar rezistența la uzură a mașinilor sale era foarte mare. În
anul 1899, cazanele vaporului au fost modificate pentru a arde păcură în
loc de cărbuni, iar în 1905 a fost instalat un post TFF.
După intrarea
României în primul război mondial nava a fost pusă la dispoziția marinei
imperiale ruse din Marea Neagră. Până la începutul primului război
mondial Regele Carol I a deservit linia
Constanța-Constantinopol-Dardanele-Smirna-Pireu-Alexandria. În octombrie 1916
la Sevastopol, nava a fost transformată în crucișător auxiliar prin montarea a
patru tunuri de calibru 101 milimetri, a două tunuri antiaeriene calibru 63 milimetri,
două proiectoare și instalație pentru transportarea și exploatarea a două hidroavioane.
În martie 1917 a intrat în componența diviziei de crucișătoare rusești, care a
bombardat coasta Anatolie și a păzit Bosforul. După declanșarea
revoluției ruse, nava Regele Carol I a fost capturată și
sechestrată la Batumi în numele Comisariatului Transcaucazian, în
cele din urmă reușind să evadeze cu concursul ofițerilor ruși de la bord și să
ajungă la Sulina 31 martie 1918.
Primul care a pășit pe punte a
fost comandorul Eugeniu Botez (Jean Bart),
căpitanul portului
Sulina. Guvernul român a fost de acord cu cererea rușilor de retrocedare a
tunurilor și instalațiilor ce fuseseră montate în 1916. După încheierea
primului război mondial, SMR Regele Carol I a reluat rutele de
pasageri Constanța-Varna-Istanbul-Salonic. În 1941, necesitatea României de
protejare a litoralului cu baraje de mine și numărul redus de puitoare de
mine aflate în dotarea Marinei Române a dus la rechiziționarea navei
și transformarea sa în puitor de mine, puntea principală permițând această
operație. Au fost montate două tunuri de 120 mm, 4 tunuri antiaeriene de 37 mm,
instalații de lansat mine antisubmarin, instalații de lansat și aruncat grenade
antisubmarine și două nave antiparavan antimine.
Capacitatea de încărcare era
de aproximativ 200 de mine. În perioada 16-19 iunie 1941, nava Regele Carol
I a executat un baraj de mine în largul litoralului românesc, între
Capul Midia și Tuzla. Aceste baraje și-au arătat eficiența pe 26
iunie 1941, provocând scufundarea distrugătorului sovietic Moscova și
avarierea crucișătorului Vorosilov.
După alte misiuni de succes, în
data de 10 octombrie 1941, orele 11:50, după ce părăsise portul Varna cu o nouă
încărcătură de mine, nava a lovit o mină la 2 mile marine distanță de Farul Galata
Burnu, după care s-a scufundat în 13 minute. Un subofițer și 20 de marinari
și-au pierdut viața, restul echipajului fiind recuperat. Epava navei regele
Carol I se află la adâncimea de 23 m, la sud de Varna, aproape de
localitatea Byala, având coordonatele aproximative 44° 10’ N /28° 00’ E.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
UN CAREU
DEFINIȚII REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
POTRIVITE ȘI RETRIBUITE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_____________xxx_____________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Constantin Prezan - Mareșal al României - 14 iunie 1930
Constantin
Prezan a
fost unul dintre mareșalii Românie,
erou al Primului Război Mondial, care s-a născut la data de 27 ianuarie 1861 în
satul Sterianul de Mijloc, comuna Butimanu, plasa Snagov, județul Ilfov și a
decedat la data de 27 august 1943 în satul Schintea, județul Vaslui. Ofițerul
Prezan este provenit din arma geniu și a studiat la școli militare de prestigiu
din România și Franța. El a parcurs toată ierarhia militară după cum urmează:
- sublocotenent – 1880
- locotenent – 1883
- căpitan – 1887
- maior – 1893
- locotenent colonel – 1895
- colonel – 1901
- general de brigadă – 1907
- general de divizie – 1914
- general de corp de armată – 1916
- mareșal (în rezervă) – 1930
A
îndeplinit
următoarele funcții:
- 1896 - comandant de
sector la „Cetatea București”
- 1896-1901 - ofițer în
Statul Major Regal
- 1901-1904 - comandant
al Regimentului 25 Infanterie
- 1904-1907 - comandant
al Brigăzii 13 Infanterie
- 1910-1911 - comandant
al Diviziei 10 Infanterie
- 1911-1914 - comandant
al Diviziei 7 Infanterie
- 1914 - comandant al
Corpului 3 Armată
- 1915-1916 - comandant
al Corpului 4 Armată
- 15 august - 9
noiembrie 1916 - comandant al Armatei de Nord
- 9 noiembrie-decembrie
1916 – comandant Grup de Armate
- decembrie 1916 -
aprilie 1918 – șef al Marelui Cartier General
- noiembrie 1918 -
aprilie 1920 – șef al Marelui Cartier General
A
participat direct la următoarele conflicte militare:
- al doilea război
balcanic (1913)
- primul război mondial (1916 - 1918)
- operația
de apărare a Marii Uniri (1918 - 1920)
A
primit numeroase distincții după cum urmează:
- Ordinul Mihai Viteazul – 14 octombrie
1916
- Ordinul Mihai Viteazul – 21 iulie 1917
- Ordinul Mihai Viteazul – 5 februarie
1920
- Ordinul național
Steaua României (1896)
- Ordinul Sfânta Ana (1896)
- Ordinul Sfântu Gheorghe, clasa a IV-A
- Legiunea de Onoare în grad de Mare
Ofițer
- Ordinul Takovskog krsta
- Ordinul Sfântu Alexandru
- Ordinul Vulturul Alb
A fost membru de onoare al Academiei
Române și Academie de Științe din România.Constantin Prezan a evitat să se
implice activ în viața politică, deși a avut o serie de demnități politice, mai
mult onorifice. La vârsta de 82 de ani a încetat din viață înhumat în curtea
reședinței sale de la Schintea. A fost înmormântat cu funeralii naționale,
fiind condus pe ultimul drum de înalte oficialități ale statului român, în
frunte cu regele Mihai I și „conducătorul statului”, mareșalul Ion Antonescu,
fostul său colaborator. În cuvântul de rămas-bun, acesta a ținut să arate că
mareșalul Constantin Prezan, fostul șef al Marelui Cartier General al Armatei
Române victorioase în Primul Război Mondial, „este un simbol de muncă, de
patriotism, de credință neclintită și de sacrificiu”.
Domnul înfrățirii Bogdan al III-lea
Bogdan
al III-lea cel Orb a
fost domnitor al Moldovei între 2 iulie 1504 și
20 aprilie 1517, care s-a născut la data de 9 martie 1479 la Huși și a decedat
la data de 20 aprilei 1517 tot la Huși. Este fiul lui Ștefan cel Mare și
al doamnei Maria Voichița, fiind asociat la domnie încă din 1497, la
moartea tatălui său avea circa 25 de ani. S-a căsătorit de trei ori, mai întâi
cu Anastasia (d. 1512), apoi cu Stana (d. 1518) și în cele din urmă cu
Ruxandra, fiica principelui Țării Românești Mihnea cel Rău. A avut copii doar
din relații ilegitime. Trei dintre fiii săi au fost, de asemenea, principi ai
Moldovei: Ștefăniță Vodă (a domnit din 1517 până în 1527), Alexandru
Cornea (a domnit din 1540 până în 1541) și Alexandru Lăpușneanu. În momentul în
care a luat domnia, a și avut motive de luptă cu polonezii: cerând mâna
Elisabetei, sora regelui Poloniei, căruia îi dăruise și două cetăți, și fiind
refuzat de două ori, Bogdan pustiește Polonia. În cele din urmă se convine
asupra căsătoriei cu unele promisiuni favorabile in ceea ce privește
catolicismul în Moldova (1506). Curând după aceea, regele Poloniei moare, iar
succesorul acestuia nu mai aprobă căsătoria, ceea ce provoacă o serie de
devastări reciproce, până la 4 octombrie 1509, când Bogdan al III-lea este învins
lângă Hotin și se face pace la 17 ianuarie 1510, Bogdan renunțând
la căsătorie în schimbul unor avantaje politico-economice. Tot în 1510, tătarii
năvălesc in Moldova, pradă cumplit țara și iau cu ei 74 de mii de robi.
În noiembrie 1510 Bogdan al III-lea preîntâmpină o nouă năvălire
tătărească. Marele pericol reprezentat de tătari devine devastator în 1511 când
aceștia ocupă țara. Polonezii, de frică, îi trimit ajutor și Bogdan îi lovește
pe năvălitori în mai 1512. În 1514 logofătul Tăutu este trimis
la Poartă să închine de bunăvoie Moldova, în condiții cvasi-identice cu cele
ale Munteniei: autonomie sub toate aspectele, recunoașterea suzeranității
otomane și plata unui peșcheș anual. În acest fel, Bogdan scapă de pericolul
tătăresc și de alți dușmani, care astfel, deveneau dușmanii Porții. Datele
privitoare la sluțenia lui Bogdan al III-lea provin de la cronicarii poloni,
niciun document intern nu consemnează așa ceva. Lui Bogdan al III-lea i s-a
atribuit cea mai cunoscută poreclă a sa - de Orbu - datorită lui Grigore
Ureche, abia în secolul al XVII-lea. Acesta, în letopisețul său, îl numește
Bogdan Vodă cel Orb și Grozav (în sensul de groaznic la înfățișare sau
grozav, extraordinar în timpul luptelor). Teoria legată de sluțenia lui Bogdan
al III-lea este anulată și de imaginile sale de pe frescele din bisericile
Sfântul Ilie din Suceava și Sfântul Nicolae din Dorohoi, de la Mănăstirile
Dobrovăț și Putna. Stema României, adoptată de cele două Camere ale
Parlamentului, reunite în sesiunea din 10 septembrie 1992, constă
într-un vultur sau o acvilă pe un scut, având aripile deschise; în cioc
ține o cruce, pe cap coroana de oțel a României, iar în gheare o sabie și
un sceptru. Între aripile protectoare se află un scut împărțit
în cinci părți cuprinzând stemele celor 5 regiuni istorice:
1.
Stema
Țării Românești, cu capul conturnat, având în cioc o cruce, la dreapta un
soare, la stânga o lună crai nou. Prima versiune este atestată pe un
document din 20 ianuarie 1368 emis de domnul Vladislav I.
2.
Stema
Olteniei. În 1872 pe emblema Principatelor Unite a fost introdus separat, în
afara vulturul Munteniei și bourului moldovenesc și
simbolul Olteniei, pe un fond roșu, un leu încoronat ieșea dintr-o coroana
antică și o stea, totul din aur. Din 1921 ea a căpătat forma de azi, în
cartierul al treilea, pe fond roșu, un leu ieșind dintr-un pod (podul de la
Drobeta, ambele de aur).
3.
Stema
Moldovei în varianta de pe stema României, capului de bour îi este
asociată, pe lângă luna crai-nou și roza, o stea în
locul soarelui atestat pe hrisovul din 30 martie 1392,
dat de domnul Roman I.
4.
Stema
Transilvaniei, scut împărțit în două câmpuri: în câmpul superior era o jumătate
de acvilă, cu zborul desfăcut, ieșind din linia de demarcație, iar în
câmpul inferior, turnuri de cetate, ultimele amintind de numele german al
Transilvaniei, Sibenburger („Șapte cetăți”), nume atestat din
anul 1296. Stema Transilvaniei este atestată din secolul al XVI-lea.
5.
Banatul,
Crișana și Maramureșul nu au avut steme, dar pe data de 23 iunie 1921a fost
stabilit ca stema Olteniei să fie atribuită și Banatului, iar stema
Transilvaniei să fie atribuită și Crișanei și Maramureșului.
6.
Stema
Dobrogei constă din doi delfini afrontați, pe fond de azur, dispuși
cu capul în jos. Simbolul a fost introdus pe stemă în 1872, și reprezenta
inițial „Ținuturile Mării”, întrucât la acea dată România nu deținea și nu
revendica Dobrogea, având însă ieșire la Marea Neagră prin fâșia
Cahul-Bolgrad-Ismail. După 1878, când România a schimbat acest teritoriu
cu Dobrogea de Nord, însemnul heraldic se referă la aceasta din urmă.
La
baza stemei actuale stă stema României interbelice, care a fost proiectată în
anul 1921 de heraldistul clujean Jozsef Sebestyen la cererea
regelui Ferdinand al României. Stemei actuale îi lipsește, față de
stema interbelică, scutul mic, argintiu-negru din interior (simbolul heraldic
al Casei de Hohenzollern). Crucea de deasupra coroanei nu era o cruce
simplă, ci era crucea decorației “Trecerea Dunării”.
Un proiect de lege, care pune Coroana de Oțel, simbolul suveranității
(independenței) României, pe capul acvilei din stemă (unde nu a fost
niciodată), a fost adoptat de camerele Parlamentului în prima jumătate a lui
2016. Legea a fost promulgată la 11 iulie 2016 de către
președintele Klaus Iohannis. Deși proiectul a fost bine primit de
public, ca un prim pas spre îndelung-așteptata recuperare a simbolurilor
heraldice românești normale, care au semnificație istorică, el a primit și critici
pentru că nu reașează Coroana de Oțel în locul ei firesc, deasupra scutului
albastru: în Stema Regală, Coroana de Oțel timbra scutul mare, având o
dimensiune generoasă, iar acvila romană purta pe cap o coroană de aur mică
(numită „coroană regală de aur” în Legea din 1921), de forma celei din
decorația “Trecerea Dunării”.
Asociația de luptă antidrog - AMA
Asociația de luptă antidrog (A.M.A.)
a fost infiintata in anul 2009, fiind o organizatie neguvernamentala obtinand
certificat de inscriere a persoanei juridice la judecatoria sectorului 6 cu
nr.88 din 21.08.2009. Scopul Asociatiei il reprezinta desfasurarea de programe
sau proiecte in domeniul prevenirii traficului si consumului de droguri, in
domeniul tratamentului, recuperarii si reinsertiei sociale a dependentilor de
droguri ,alcool, tutun, precum si alte dependente, in domeniul prevenirii
virusului HIV/SIDA, al traficului cu fiinte umane, al terorismului, crimei
organizate, coruptiei si apararii drepturilor omului si domeniul cooperarii
internationale, de interes general si/sau comunitar,in tara sau strainatate, in
nume propriu sau in parteneriat cu persoane fizice sau fundatii, in vederea
realizarii de programe antidrog, antiterorism, trafic de fiinte umane, crima
organizata si anticoruptie de catre acestea din urma.Prima insignă de pionier
Organizația
Pionierilor a fost o organizație comunistă a copiilor români de vârstă
școlară (8-14 ani). Era precedată de apartenența la organizația Şoimii Patriei
și succedată de apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La sfârșitul
celui de al doilea război mondial ia naștere organizația „Pionierii
României”, pentru care a fost creată în 1945 revista „Înainte”. Doi ani mai târziu, în 1947, pionierii au fost
încadrați în UAER - Uniunea asociațiilor de elevi din România. Pe 30 aprilie
1949, într-o ședință festivă la care a participat toată conducerea de partid și
stat, 500 de copii au rostit, în incinta Teatrului Giuleşti (pe atunci
Palatul cultural Gheorghe Gheorghiu-Dej), angajamentul de
pionier. În perioada 1949-1966 mișcarea pionierească a fost subordonată
Uniunii Tineretului Comunist. Mai jos e reprezentată o revistă Star spre viitor
a pionierilor și șoimilor patriei, editată de Consiliul Național al
Organizației Pionierilor. C.C. al P.C.R. va adopta, la plenara din
aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea activității Organizației
Pionierilor”, prin care se stabilea ca aceasta să aibă organe de conducere
proprii (consilii pionierești la diferite nivele, în frunte cu Consiliul
Național al organizației). În luna noiembrie a aceluiași an, a avut loc
prima conferință națională a Organizației Pionierilor, la care au fost adoptate
principalele documente statutare: „Statutul unităților și detașamentelor de
pionieri din Republica Socialistă România” și „Regulamentul Consiliilor
Organizației Pionierilor din Republica Socialistă România”. În 1984, la aniversarea a 35 de la crearea
organizației, aceasta avea 2695000 membri. În Statutul Organizației
Pionierilor din Republica Socialistă România era foarte clar stipulat
faptul că este o organizație revoluționară de masă a copiilor, uniunea tuturor
detașamentelor și unităților de pionieri din Republica Socialistă România, care
îi ajută pe pionieri să cunoască și să înțeleagă politica Partidului Comunist
Român, îi mobilizează să participe, după puterile lor, la înfăptuirea acesteia."Organizația
Pionierilor educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei
și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica
Socialistă România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să
cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei
muncitoare pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și
bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în
construcția socialismului." Intrarea în cadrul organizației se făcea
într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu,
...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă
angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să
cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al)
organizației era "Am cravata mea, sunt pionier". În orașele mari
s-au constituit case ale pionierilor. La București Palatul
Cotroceni a fost Palat al Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a
fost inaugurată noua clădire a Palatului Pionierilor (astazi Palatul
naţional al copiilor). Organizația Pionierilor acorda distincții individuale și
colective. Cele individuale erau: tresele, titlurile „Pionier de frunte”,
„Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și
insigne pe genuri de activitate. Cele colective constau în diplome cum ar fi:
„Unitate fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă fruntașă”. Primii care
au avut ideea inregimentarii ideologice a copiilor si chiar au pus-o in
practica au fost fascistii italieni. In "Noua Roma"
anuntata de Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922,
baietii au fost inregimentati pe categorii de vârsta in patru organizatii
fasciste, toti fiind purtatori de uniforme si insigne si trebuind sa se supuna
unor ritualuri specific militare: "Fiii lupului" pentru baieteii de
la patru la opt ani, "Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani,
"Avantguardisti" pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in fine,
"Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni
membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si
adolescenta in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii
Lupului" au devenit "Soimii Patriei", "Ballila" s-au
numit "Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma
proprie. Orice clasa forma un
detasament de pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de
pionieri, iar structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra
"conducerii superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar
comunistii români au preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a
tinerilor: nazistii au creat mult mai celebra organizatie
"Hitlerjugend", care a dat jertfe perfect fanatizate chiar si pe
ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii au dat fenomenului inrolarilor
comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter obligatoriu. In România
comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii patriei" au aparut
ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o cvasiexcludere de facto din
comunitatea scolara, cu povara unui paria, stigmatizat pentru intreaga cariera
viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in privinta respectivului daca
nu era membru sau, si mai rau, fusese exclus din rândul pionierilor sau al
utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv "la dosarul"
nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile si eghiletii specifici
diferitelor functii ierarhice de "conducere" (comandant de detasament,
comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu trompete si formule de
raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate in public, defilarile
si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu regim preferential si
program special, muncile patriotice prestate ostentativ au fost ingredientele
menite sa transpuna in viata retetele leniniste de "spalare a
creierului". In conditiile in care orice alternativa era interzisa in
epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune, dar, contrar tezelor leniniste,
doar pe moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu regim comunist au
fost inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar membri ai partidului
comunist. (Sursa Net – Calin Hentea)
Arko Sport Univerity Xtreme Sanda
Produsul de mai sus este o medalie specială realizată de compania privată orădeană
Alex Sztankovits pentru a fi conferită partipanților la cursurile școlii
bucureștene - Arko Sport University.Arko Sport University este o școală
contra cost de kickboxing care pregătește tineri în diverse stiluri de arte
marțiale, după cum urmează:
- Kickboxing –
antrenament full body de kickbox: blocaje, lovituri de brațe și picioare, sparing – nu impune limite de vârstă – săli de
antrenament Sectoarele 2 și 3
- Muay Thau – stil mai dur incluzând și clinciuri, lovituri
de genunchi, coate – sala de antrenament Arko – Unirii
- K1 – stil de kickboxing și arte marțiale pentru categoria
grea
- MMA / Jiu Jitsu brazilian – arte marțiale mixte combinând
stiluri de luptă în picioare și de pe sol. Nu se permit lovituri ci doar
proiectări și tehnici articulare.
- Wushu kung-fu – pentru copii (mișcări de bază:
poziții, lovituri,
balansuri, salturi, aruncări – bazate pe categorii de stiluri artistice
tradiționale chinezești).
- autoapărare – forță, agilitate, putere, viteză,
echilibru și rezistență pentru a face față unui atacator.
Jeton - Țap 6 - sticlă
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsul de
mai sus este un jeton simplu folosit în bodegi,
baruri, restaurante, crișme ca mijloc de garanție pentru țapul
sau sticla din care oamenii beau bere. Când aceștia dădeau comanda pentru un
țap (sticlă cu bere), achitau suplimentar niște bănuți care reprezentau
contravaloarea țapului (sticlei). În momentul returnării țapului sau sticlei de
bere clientul reprimea bănuții pe care i-a dat suplimentar. Astfel se manifesta
mai multă grijă pentru țapii și sticlele berăriei, acestea nemaifiind sparte,
furate su lăsate pe oriunde de către clienți
____________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
CU CUPOANE DETAȘABILE
Titlu de 5 acțiuni nominative a 500 lei
în valoare totală de lei 200
Societatea anonimă SERICICOLA ROMÂNĂ - București
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un set de șase cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 07.12.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu