Continui să vă
prezint aici și
alte monumente (mai noi sau mai vechi) ale arhitecturii urbanistice și
peisagistice buzoiene:
Monumentul The Road to Eternity (Drumul către
eternitate) este situat în Parcul Sfinții
Îngeri, este confecționat din marmură albă, are dimensiunile de gabarit: 280 x 110 x 50 centimetri și este opera artistului
Valerian Jikia din Georgia.
Opera a fost realizată în cadrul suitei de
evenimente organizate de Primăria Municipiului Buzău pentru sărbătorirea a 1650
de ani de atestare documentară a numelui de Buzău (Mousaios), în cadrul
Simpozionului Internațional de Sculptură de la Buzău “Memoria apei”. ediția I. 1 – 31 iulie 2022. Dar iată ce a declarat artistul
georgian despre opera sa: “Mi-am numit
astfel compoziția pentru că poartă o încărcătură
filozofică, în care oamenii se străduiesc mereu să învețe despre micro și
macrocosmos. Una dintre cele mai dificile sarcini pe care umanitatea le-a
rezolvat în artă este gândirea abstractă, care uneori pare foarte simplă, dar
tocmai această simplitate ascunde gândirea simbolică. Lucrarea mea este
prezentată ca esența formei materiale și reprezintă o tranziție ritmică de la
forma microîncarnată la lumea cosmică, unde forma plastică este reprodusă
armonios ca simbol al aspirației științifice și spirituale a ființei umane
către universal cunoasterii”.
Valerian Jikia s-a născut la data de 16 iunie 961 în Georgia, Tbilisi. În anul 1986 a absolvit Academia de Arte din Tbilisi și în 1990 studiile postuniversitare ale aceleiași academii.Este sculptor și, de asemenea, specialist în grafic și a realizat multe lucrări publice. Din 1982 a participat la expoziții și simpozioane republicane, sindicale și internaționale. A fost onorat cu mai multe premii republicane și internaționale. Din anul 2006 este profesor la Academia de Stat de Arte din Tbilisi. În anul 2002, pentru meritele sale, a fost medaliat de către președintele Georgiei.
“Sus Muralul!” este un proiect de artă murală contemporană
susținut de Primăria Buzău și de Centrul Cultural “Alexandru Marghiloman”
Buzău, ce își dorește revigorarea aspectului orașului și „ridicarea moralului” localnicilor
prin lucrări de artă la scară mare, cu mesaje pozitive, ce pot fi apreciate în
aer liber. Mai jos vă
prezint lucrarea “Tu (să) tinzi spre infinit”.
Lucrarea
a fost realizată de către Miruna Blănaru și Bogdan Adrian Lefter (ambii
artisti buzoieni), după un concept al Mirunei Blănaru. Mesajul central al
lucrarii este – “Tu
(să)
tinzi spre infinit – Tu poți deveni orice, atâta timp cât tinzi spre infinit.
Urmează-ți calea spre potențialul maxim”. Opera este realizată
pe unul din pereții exteriori ai clădirii Liceului buzoian Grigore C. Moisil.
Liceul poartă numele marelui matematician și are specializare în electronică,
tehnologie, mate-info, drept pentru care s-a urmărit o reprezentare de elemente
din lumea electronică, dar și crearea unei “formule matematice” care să încurajeze pe orice privitor să tindă spre
posibilitățile sale infinite. Fondul este reprezentat într-un mod liber,
artistic, spontan, simbolizând aceleași infinitate de posibilități, care, în
contrast cu rigiditatea lumii electronice, simbolizează nevoia de cele două
lucruri în lume:
ordine și
libertate, știință și creativitate.
Biserica
romano-catolică “Sfântul Iosif” din municipiul Buzău a fost înființată în anul 1898
de Arhiepiscopul Francisc Xaveriu de Hornstein într-o casă închiriată.
Actuala
biserica romano-catolica s-a ridicat între anii 1912 - 1913, fiind sfințită de
Arhiepiscopul de București Raymund Netzhammer. Relativ recent, construcția a
fost mărită și înfrumusețată. Comunitatea catolică buzoiană este menționată
încă din 1687, într-un raport despre situația catolicilor din Țara Românească,
unde se arăta că la Buzău sunt mulți catolici, dar nu este un preot care să se
îngrijească de ei. În anul 1844, Prefectura Buzăului a dăruit micii comunități
catolice un loc pentru cimitir, care a fost folosit până în anul 1880. În anul
1898 a fost înființată Parohia catolică Buzău într-o casă închiriată folosită
pe post de capelă, locuință pentru preot și clasă de școală. În anul 1911 s-au
început preparativele pentru construcția actualei biserici, pe un teren primit
în schimbul vechiului cimitir. Între anii 1922-1924, alături de biserică s-a
construit și casa parohială, din cărămidă și acoperită cu țiglă. Clădirile au
suferit numeroase avarii la cutremurul din 1940, bombardamentele din 1944, dar
mai ales la cutremurul din 1977. Au fost consolidate, mărite și înfrumusețate.
Hramul bisericii este marcat anual în data de 19 martie cu ocazia sărbătorii
Sfântul Iosif, soțul Sfintei Fecioare Maria. Biserica romano-catolica “Sfântul
Iosif” – Buzău este situată la intersecția străzilor Ion Buzoianu și
Democrației.
Cartea
Eroilor este un monument care a fost amplasat la iniţiativa
Primăriei Municipiului Buzău, în curtea Bisericii şi Cimitirului Eroilor din
Buzău.
Monumentul s-a realizat în contextul sărbătorii Centenarului Marii Uniri, şi are inscripţionat un
text explicativ în limba română şi în trei limbi străine, cu următorul
conţinut: „Biserica cu hramul „Tuturor
Sfinţilor” și „Cimitirul Eroilor” din Buzău au fost construite din contribuţia
militarilor şi a familiilor lor după Primul Război Mondial şi au fost
inaugurate în anul 1931. Acestea omagiază 70 de eroi din ţinutul Buzăului
căzuţi la datorie în Războiul de Independenţă (1877 – 1878), 12 eroi ai
judeţului Buzău din cel de-al Doilea Război Balcanic (1913), alături de eroii
ce s-au jertfit în Războiului de Întregire Naţională (1916 – 1919). Aici
odihnesc, egali în fața morții, 9.653 de eroi necunoscuți din Primul Război
Mondial, aparținând ambelor tabere beligerante, Antanta și Puterile Centrale.
Dimensiunea sa copleșitoare, clădită pe lacrimi, sânge și eroism, face din
această necropolă cel mai mare cimitir al eroilor din România și unul dintre cele
mai importante cimitire cu eroi necunoscuți din Europa. Sub aceste lespezi se
află 8.001 militari români, 753 militari germani, 744 militari austro - ungari,
136 militari ruşi şi bulgari, 14 militari turci și 5 militari italieni, care au
luptat până la ultima suflare pentru idealurile patriei lor. De–a lungul
timpului, aici au fost înmormântaţi şi 155 de eroi ai municipiului Buzău, 968
de germani şi 392 de sovietici din cel de - Al Doilea Război Mondial (1941 –
1945). Această necropolă omagiază totodată 67 de victime ale regimului
comunist, 47 de eroi ai Revoluţiei din decembrie 1989, militari ce s-au jertfit
pentru patrie în misiuni interne şi 3 eroi buzoieni căzuţi pentru patrie în
teatrele externe de operaţii militare. Jertfa lor ne-a făcut ceea ce suntem.
Respectul nostru față de ei este un semn al speranței pentru o lume mai bună.
Curajul și sacrificiul lor suprem ne inspiră pe noi astăzi. Această platformă
istorică militară şi religioasă, transmite peste timp Europei, întregii lumi,
mesajul cel mai autorizat de pace mondială. Dumnezeu să îi ierte! Ridicată de
Primăria Municipiului Buzău la 17 mai 2018. Monumentul a fost documentat de
către domnul Dr. Marius-Adrian Nicoară, membru asociat al Academiei Oamenilor
de Ştiinţă din România, realizat din traverin de către, Megarock S.R.L.,
antreprenor Robert Ramazan şi a fost dezvelit la data de 17 mai 2018."
Unitatea de paraşutişti din Buzău (Batalionul, ulterior
Regimentul 60 Paraşutişti „Băneasa-Otopeni”) a fost singura unitate de
paraşutişti din armata română până în anul 1980, când s-au mai înfiinţat alte
trei asemenea unităţi. Unitatea din Crângul Buzăului a rămas însă de referinţă
pentru paraşutismul militar din România. La 1 iulie 1986, în cadrul acesteia a
fost înfiinţată prima structură de învăţământ din trupele de paraşutişti, care
a devenit ulterior Şcoala de Aplicaţie pentru Paraşutişti, portstindard al
acestei arme de elită care şi-a asumat şi rolul de purtător şi continuator al
tradiţiilor de luptă ale armei.
La 1 iulie 2001 a fost inaugurat Muzeul Paraşutiştilor, iar peste 5 ani,
la 1 iulie 2006 a fost inaugurată o a doua sală, dedicată în special expunerii
tehnicii de luptă. Suprafaţa muzeului s-a mărit apoi simţitor prin amenajarea
holului clădirii ca spaţiu de expunere. Muzeul este dedicat în primul rând
marelui anonim – luptătorul paraşutist – cel care, lăsându-şi sângele pe câmpul
de luptă, asudând la instrucţie, la paraşutări, între cer şi pământ, şi-a făcut
întotdeauna doar datoria, fără să aibă vreodată pretenţia că face istorie. În vara
anului 2005, în urma restructurării unor unităţi de cercetare din garnizoana
Buzău, în Muzeul Paraşutiştilor a fost găzduit şi patrimoniul istoric al
acestora. Astfel, tradiţiile de luptă ale cercetaşilor şi structurilor de
informaţii militare stau alături de cele ale unităţilor de paraşutişti,
împreună cu care au făcut istorie în armata română. Acestora li s-au adăugat
recent şi structurile de forţe speciale, care s-au pregătit alături de
paraşutişti şi cercetaşi la Buzău. Desfiinţarea unor unităţi de paraşutişti din
ţară, în cadrul amplului proces de transformare a armatei române a făcut ca o
parte a patrimoniului istoric al acestora să fie trimis spre găzduire în Muzeul
Paraşutiştilor de la Buzău, care din ianuarie 2008 funcţionează ca filială a
Muzeului Militar Naţional „Ferdinand I” Bucureşti. În spaţiul expoziţional al
muzeului şi-au găsit locul uniforme şi obiecte de echipament ale militarilor
paraşutişti, originale, datând încă din 1941, anul de înfiinţare a
paraşutismului militar în România, fotografii şi documente autentice, tehnică
şi echipamente de paraşutare, dintre care unele chiar prototipuri, o
impresionantă colecţie de însemne heraldice, aparatură de transmisiuni,
artilerie, geniu, NBC etc. Un loc aparte a fost rezervat păstrării memoriei celor
căzuţi în luptă în august 1944 şi în decembrie 1989, precum şi a celor care
şi-au frânt aripile pe timpul pregătirii prin paraşutare.
Bustul omului politic Alexandru
Marghiloman este opera artistului
plastic buzoian Emil Pricopescu și
se constituie ca omagiu adus de către buzoieni, uneuia dintre cei mai cunoscuți
fii ai urbei.
Bustul a fost instalat în
anul 2001 în curtea Liceului Teoretic „Alexandru Marghiloman” din Buzău.
Alexandru Marghiloman s-a născut la Buzău, la 27 ianuarie
1854. A fost preşedinte al Partidului Conservator din 1914 până în 1925. A fost
ministru în mai multe guverne și prim-ministru al României între 5 martie-24
octombrie 1918. A organizat primele curse de cai din România, în 1874, pe
hipodromul Floreasca din Bucureşti, și a contribuit la construirea câmpului
hipic de la Băneasa (1881). A fost președinte al Jokey Clubul Român și a
construit la Buzău prima bază hipică veritabilă din România. În 1897 a
construit Vila Albatros, denumită astfel după numele unuia dintre armăsarii săi
favoriţi. Alexandru Marghiloman s-a declarat inițial pentru neutralitatea
României la începutul Primului Război Mondial, iar după intrarea țării în
război a avut greaua misiune de a rămâne, ca rezervă politică, în teritoriul
ocupat de Puterile Centrale. La 5 martie 1918 a fost însărcinat de Regele
Ferdinand I cu formarea guvernului. În calitate de prim-ministru, la 27 martie
1918 a primit, la Chişinău, Declaraţia Sfatului Ţării de unire a Basarabiei cu
România, iar la 7 mai 1918 a semnat Tratatul de Pace cu Puterile Centrale.
Marele om politic a murit la 10 mai 1925 şi a fost înmormântat cu funerarii de
nivel naţional în cavoul familiei din Cimitirul Bellu din Bucureşti.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
UN CATREN
DEFINIȚII REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
POTRIVITE ȘI RETRIBUITE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O MEDALIE, O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL VASLUI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Festivalul umorului "Constantin Tănase" Vaslui - 1984
Medalia Doctor Umoris Cauza
Dupa anul 1968
micuțul oraș Vaslui, de 20000 de suflete a ajuns reședinta uni județ de 400000
de locuitori. În anii ce au urmat toate eforturile materiale şi financiare ale
întregului judeţ au fost dirijate spre dezvoltarea oraşului-capitală de judeţ,
ceea ce nu a fost neaparat rău, dar aceasta a implicat neglijarea aproape
totală a celorlalte oraşe ale judeţului, dat fiind că posibilităţile regimului
erau destul de limitate, mai ales la început de drum. Pe plan cultural situaţia
era la fel ca cea demografică- Vasluiul ca oraş nu avea tradiţia şi nici
calitatea fenomenului cultural al celorlalte oraşe „rivale” – Bârlad şi Huşi.
Pentru a se echilibra această situaţie s-a venit cu iniţiative şi forme de
manifestări culturale ale oraşului Vaslui care să-l reprezinte pe plan
naţional. Una din acestea a fost şi Festivalul Umorului „Constantin Tănase”,
dat fiind că în perioada interbelică a activat şi a fost foarte apreciat şi
bine primit actorul de origine vasluiană Constantin Tănase. Acestă acţiune cu
realizarea ei bienală a început în 1970 şi a continuat timp de 40 de ani în 21
de ediţii, dezvoltându-se ca realizare şi denumire de la Festivalul Umorului
„Constantin Tănase” la Festivalul Naţional al Umorului „Constantin Tănase” şi
chiar la Festivalul Internaţional al Umorului „Constantin Tănase”. Mai mult el
a fost organizat o perioadă împreună cu Salonul de Caricaturi „Constantin
Tănase”. Toate acestea sunt totuşi fapte meritorii, care au necesitat eforturi
locale însemnate şi realizări deosebite. Pentru a pormova această acţiune
culturală s-a simţit rapid nevoia de materiale auxliare din care nu au lipsit
nici insignele sau medaliile, diplomele, pliantele şi altele. În domeniul
insignografiei au fost realizate aproape pentru fiecare ediţie câte o insignă
mică cu diametrul de 19 mm care reprezintă o faţă umană cu ochi, nas şi gură în
formă de semilună care sugerează râsul-veselia. Pe această imagine a gurii este
de exemplu inscripţia „1976 - Vaslui” pe la început ca mai apoi din 1980
încoace să apară prescurtarea „’80-Vaslui”. Această insignă este emailată în
câmp cu diferite culori: verde, violet, roşu, sau nuanţe de galben, iar
elementele feţei sunt redate totdeuna în negru probabil pentru a se distinge
inscripţia aurie. Materialul este în genere tombac cu excepţia anilor 1988,
1990, 1992, 1994, 1996 când au fost realizate din aluminiu. Tirajul încă
necunoscut însumează câteva sute de exemplare dată fiind destinaţia ei spre a
fi oferită participanţilor şi unei părţi din publicul spectator.
Festivalul internațional de umor
"Constantin Tănase" este un festival internațional
de teatru de comedie, caricatură și umor, ce se desfășoară începând cu anul
1970 la Vaslui. În luna octombrie, oameni de cultură, creatori în cele mai
diverse domenii purtând pecetea participării la sublinierea optimismului și
bunei dispoziții caracteristice românului, colective teatrale, competitori
întru perfecționarea mijloacelor artistice pentru transpunerea grafică,
literară, fotografică, scenică a umorului, cu totii sunt oaspeţii Vasluiului, care
se mândreşte cu numele de capitala umorului românesc. Festivalul cuprinde:
secțiune de interpretare; literatură satirico-umoristică; salon internațional de caricatură cu două
secțiuni (grafică satirică și portrete șarjă); salon de artă fotografică umoristică;
teatru umoristic și film de comedie. Sus am postat afişul ediţiei din anul
2012 a festivalului de umor vasluian. Constantin Tănase a fost un actor român de scenă și de vodevil,
celebru cupletist și o figură cheie în teatrul de revistă românesc, care s-a
n[scut la Vaslui în data de 5 iulie 1880 și a decedat la București în data de
29 august 1945. S-a născut într-o familie modestă (tatăl, Ion Tănase, era
laborant de farmacie), într-o casă țărănească din Vaslui. A fost un elev
mediocru, cele mai mari note fiind la muzică și sport, iar primul contact cu
teatrul l-a avut prin frecventarea spectacolelor de la Grădina
"Pîrjoala", unde se juca teatru popular, cu actori precum Zaharia
Burienescu si I.D. Ionescu. Acest lucru l-a inspirat în crearea unui grup de
teatru de amatori împreuna cu prietenii, cu care juca scene din piesele Meșterul
Manole, Căpitanul Valter Mărăcineanu
sau Constantin
Brâncoveanu, prima lor scenă fiind beciul casei. În timp, reprezentațiile
s-au mutat în hambar și chiar în poiată. Prima experiență profesională ca actor
a fost în cadrul trupei de teatru de limba idiș condusă de Mordechai Segalescu:
aveau nevoie de un actor pentru un spectacol in Vaslui și a fost ales tânărul
Tănase, care era deja nelipsit de la repetiții. În 1896
termina gimnaziul și, în ciuda
dorinței sale de a deveni actor, s-a înscris la liceul militar din Iași, unde a
fost respins la examenul medical, singura probă unde nu-și făcuse griji, în
favoarea unui fiu de colonel. Dezamăgit, s-a îndreptat către Brăila, unde a
frecventat o scurtă perioadă liceul "Nicolae Bălcescu", la care însă
a fost nevoit să renunțe după câteva săptămâni din lipsă de bani. În Brăila s-a
împrietenit cu învățătorul și scriitorul Ion Adam, care i-a oferit
tânărului de 18 ani catedra sa din Cursești, Rahova, de vreme ce Adam urma să
plece la cursuri în Belgia. S-a descurcat destul de bine ca învățător, însă a
intrat în conflict cu directorul și câțiva profesori. Cu ajutorul lui Adam, a
primit un alt post la Hârșoveni, Poenești, unde învățase poetul
Alexandru
Vlahuță. Tănase și-a dezvoltat repede propriul stil de predare, aducând muzica
și gimnastica pe primul loc, lucru care a atras noi elevi către școală.
Părinții elevilor au fost de asemenea implicați în activitățile școlare, prin
excursii în aer liber, unde preda istorie și geografie. Ajuns foarte repede un
personaj iubit în localitate, atrage însă antipatia notarului și câtorva
avocați locali care nu îi apreciau metodele, astfel încât Tănase este în cele
din urmă dat afară. Ziua de 14 octombrie 1899 îl găsește în București,
unde s-a înrolat voluntar la Regimentul 1 Geniu București. După efectuarea
stagiului militar s-a înscris la cursurile Conservatorului de Artă Dramatică,
de unde a absolvit în 1905. A
început sa lucreze în teatru, și s-a căsătorit cu Virginia Niculescu în 1917. In
1919 a pus bazele trupei de teatru Cărăbuș în București, împreună cu care urma
să creeze o tradiție de teatru de cabaret/ revistă pe parcursul următorilor 20
de ani, tradiție prezentă și astăzi, mai ales la Teatrul de revistă
“”Constantin Tănase”, care funcționează încă la adresa fostului
"Cărăbuș" pe Calea Victoriei, nr. 33-35, în inima Bucureștiului. În
buna tradiție a marilor actori de comedie, a creat un tip de personaj, acela al
cetățeanului simplu, umil și necăjit, mereu în contradicție cu birocrația
aparatului de stat; personajul său, unic în costumul său clasic, cu pătrățele,
crizantemă la butonieră și bastonaș, s-a făcut purtătorul
de cuvânt al unei întregi categorii sociale, ceea ce-l va aduce de multe ori
în atenția cenzurii. Împreună cu "Cărăbuș" a făcut numeroase turnee
prin țară, și cel puțin un turneu în Turcia. Tănase a jucat de asemenea și la
Paris. O sursă menționează operele de caritate ale actorului – 3 școli primare
și o biserică. La "Cărăbuș", Tănase lansează carierele a numeroși
artiști, mai ales Marua Tănase și Horia Șerbănescu. A fost decorat la 28
ianuarie 1942 cu Ordinul Coroana României, în grad de Comandor. Au circulat
zvonuri că ar fi fost ucis de Armata Roșie din cauza satirei la adresa
soldaților ruși care aveau obiceiul să "rechiziționeze" toate
bunurile personale purtate la vedere, mai ales ceasuri. Este înmormântat la
cimitirul Bellu.
Concurs șah 1958 - locul I
Șahul (de la cuvântul persan shah=rege) este un joc
de strategie între doi jucători. Forma curentă
a jocului a apărut în sudul Europei, în a doua jumătate a secolului al 15-lea,
după ce a evoluat de la un joc similar mult mai vechi din India. În ziua de azi
șahul este cel mai popular joc ce se poate juca acasă, în cluburi, pe internet,
prin corespondență sau în turnee. Regulile oficiale ale jocului sunt
întreținute de Federația
Internațională de Șah (F.I.D.E.). Jocul se desfășoară pe tabla de șah. Aceasta
are o formă pătrată și este împărțită în 8 linii și 8 coloane ce formează 64 de
pătrate cu suprafețe egale, numite câmpuri colorate alternativ în alb și
negru. La început fiecare jucător are 16 piese: 8 pioni, 2 turnuri (ture), 2 cai, 2 nebuni, un rege și o
regină. Unul dintre jucători controlează
piesele albe iar celălalt piesele negre. Jucătorii mută pe rând, respectând
anumite reguli; prima mutare (începutul partidei) revine jucătorului cu piese albe. Scopul jocului
este obținerea matului. Acesta
survine atunci când un rege este atacat și nu poate evita capturarea. O victorie se
consideră a fi un punct, existând și situația de pat, atunci când punctul
se împarte la cei doi jucători, când partida se prelungește și nimeni nu poate
bloca regele advers. Mai jos prezint o legendă legată de
sportul minţii – şahul; Legenda povestește că Regele Vishtaspa al
Persiei a devenit extrem de plictisit de viaţă pentru că a realizat
tot ce şi-a dorit: el era plin de triumf în războaie, sătul de vânătoare,
obosit de intrigile şi plăcerile de la curtea sa. Regele suferea de plictiseală şi
până la urmă a oferit o recompensă nelimitată celui care l-ar fi făcut să îşi
recapete interesul pentru viață. Nimeni nu a reuşit până când a apărut Zarathushtra cu
tabla de joc originală. El l-a invatat pe rege regulile și cum să îl joace şi,
prin el, a demonstrat regelui toate regulile universului și ale vieţii. El le-a
interpretat ca nimeni altul, aşa cum nici un jucător de şah din zilele noastre
nu ar putea şi regele a fost foarte satisfăcut iar interesul său pentru viată a
renăscut. După aceea el l-a rugat pe Zarathushtra să îi ceară orice
şi-ar dori şi a promis că dorința îi va fi îndeplinită. Zarathushtra a dorit să
îl învețe pe rege o lecţie prin care să nu mai fie megaloman încât să creadă că
poate oferi cuiva chiar orice işi doreşte. Zarathushtra i-a spus regelui că îşi
doreşte un lucru simplu si modest: Un bob de grâu pe primul pătrăţel al tablei,
două boabe pe cel de-al doilea, 4 pe cel de-al treilea și tot aşa dublând
cantitatea anterioară până când toate cele 64 pătrățele vor fi pline cu boabe
de grâu. Regele a râs şi a promis că îi va trimite lui Zarathushtra grâul în
câteva zile, gândindu-se că a fost prost să ceară câteva boabe de grău când ar
fi putut cere aur si o adevarată comoară. Le-a spus oamenilor săi să calculeze
cantitatea de grâu şi să i-o trimită lui Zarathushtra. A fost surprins când,
după câteva săptămâni aceştia au venit la el şi i-au spus că ar trebui să
trimită o cantitate de grau care nu exista în tot imperiul. Chiar dacă ar fi
adunat tot grâul din tot imperiul ar fi fost a suta parte din a suta parte a
cantităţii promisă lui Zarathushtra. Regele a fost şocat să audă aceştea şi
şi-a dat seamă că nu îşi poate ţine promisiunea. A trimis dupâ Zarathushtra şi
i-a spus cât de ruşinat este. Zarathushtra i-a spus că nu vrea grâul ci că a
vrut doar să îl înveţe pe rege o lecţie şi apoi s-a retras inapoi în pădurea
lui. Zarathustra (Zoroastru, 628 - 551 î.Hr.) a un fost profet,
coordonator al religiei din anticul Iran, după unele izvoare un personaj
istoric zeificat.F.R.B. - Minibaschet (Federația Română de Baschet)
Federatia Romana de Baschet (FRB) a fost fondata in anul 1931 si este membru fondator al Federaţiei Internaţionale de Baschet - FIBA - din anul 1932. FRB este organizata si functioneaza ca unica structura sportiva de interes national in Romania, in baza Statutului propriu, elaborat in concordanta cu prevederile Legii Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000, cu dispozitiile Regulamentului de punere in aplicare a acestei Legi, cu reglementarile din OG nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii si in conformitate cu Statutul si Regulamentele FIBA. FRB este persoana juridica de drept privat, de utilitate publica, autonoma, neguvernamentala, apolitica, neadmitand nici o descriminare cu caracter religios, rasist, sex sau profesie, fara scop lucrativ, exercitand autoritatea in organizarea, indrumarea, dezvoltarea si controlul activitatii de baschet pe teritoriul Romaniei si in reprezentare internationala. FRB este constituita, in conditiile legii, din cluburile si asociatiile judetene de baschet si a municipiului Bucuresti, care recunosc statutul si regulamentele adoptate de Adunarea Generala. Sediul FRB este situat in Bucuresti. Mai sus am postat logourile federaţiei de-a lungul timpului.
Minibaschetul este jocul de baschet care poate
fi practicat de copii, fete și baieti. In esenta este o modificare a jocului
adultilor, fiind adaptat la nevoile copiilor. Filozofia este foarte simpla: nu
faceti copiii sa joace un joc care nu este adecvat dezvoltarii lor fizice si
mentale, ci adaptati jocul adultilor pentru posibilitatile lor. Scopul
minibaschetului este de a oferi oportunitati copiilor, indiferent de
aptitudini, de a-si manifesta abilitatile, sa se bucure de experiente bogate si
pozitive, asigurand trecerea cu entuziasm spre practicarea jocului de baschet.
Jocul de baschet se joaca cu o minge mare, si cu o tinta (cosul) situata prea
sus pentru cei mai multi copii. Pentru jocul de minibaschet marimea mingii este
redusa si inaltimea tintei (cosului) este mai mica ori de cate ori este
posibil. Jocul de baschet are multe reguli de joc, in minibaschet acestea fiind
reduse pentru atingerea scopurilor propuse. Totusi, multe reguli sunt introduse
adaptat progresului deprinderilor lor si a capacitatii de intelegere.
Profesorii si antrenorii au responsabilitatea de a introduce treptat regulile
jocului in concordanta cu dezvoltarea copiilor. C.C.C.F. - (Centrala de Construcții Căi Ferate)
C.C.C.F. (Centrala de
Construcții Căi Ferate) București este o companie de construcții din România.
Societatea de construcții CCCF București a fost creată în cadrul
administrației de stat în anul 1883, sub denumirea „Serviciul lucrări
noi” din cadrul Direcției Generale a Căilor Ferate Române.
În anul 1991 a devenit societate pe acțiuni cu capital de stat, iar
în 1995 a fost privatizată prin metoda MEBO. Profilul de activitate
cuprinde lucrări inginerești pentru cale ferată, drumuri, poduri, metrou,
aeroporturi, lucrări civile și industriale, administrative și edilitare.
Printre cele mai importante lucrări executate se numără modernizarea
aeroportului Otopeni, linia 41-metrou ușor, DN 1 Câmpina-Comarnic, podul de
cale ferată Giurgiu-Ruse. Începând
cu anul 1975, CCCF a participat la construcția metroului din București.
Societatea are filiale și sucursale la Timișoara, Cluj, Brașov, Pitești, Deva
și Fetești. Grupul CCCF are sucursale la Deva pentru drumuri și poduri, la
Blejoi pentru prefabricate și mai deține 10 agenții în țară. Dacă în anul
2001 societatea avea 8600 angajați în anul 2008 a mai rămas doar cu 3000. Cât
privește cifra de afaceri a societății aceasta a fost în anul 2000 de 100
milioane de dolari pentru ca în anul 2005 să ajungă la 29 milioane de dolari. L.M.V. 123 - 1987
Liceul Mihai Viteazu - București - 123 ani - 1987
Liceul Mihai Viteazu din municipiul București (astăzi Colegiu Național)
este o prestigioasă instituție de învățământ liceal, care sediul pe Bulevardul
Pache Protopopescu, la nr. 62. Misiunea colegiului este desăvârşirea potenţialului tuturor
elevilor, în sensul formării lor ca oameni şi cetăţeni europeni, capabili de
cariere de succes, cu un solid fundament valoric, cu un bagaj consistent de
competenţe transferabile, necesare unui stil de viaţă sănătos într-un mediu
curat, înzestraţi cu competenţe de gândire critică şi de învăţare autonomă,
capabili să înţeleagă lumea în care trăiesc, rezilienţi în raport cu
schimbările tehnice, economice, sociale şi climatice. Toate demersurile
curriculare şi extracurriculare ale şcolii vor viza formarea unui absolvent cu
solide competenţe transferabile, utile pentru întreaga viaţă, cu înalte
performanţe academice şi cu un profil moral elevat, rezilient în raport cu
provocările acestui secol, într-un mediu securizant afectiv, prietenos, dotat
cu facilităţi digitale, cu un personal competitiv, empatic şi permeabil în
raport cu nevoile şi cu interesele lui. “Nu zidurile fac o școală, ci
spiritul ce domnește într-însa”a spus cândva regele Ferdinand I -
Întregitorul de Țară, iar Colegiul Național „Mihai Viteazul” din
București subscrie acestui mare adevăr. Începuturile liceului se pierd în
efervescența acelor ani în care se făurea un stat, cu toate speranțele și
inocențele unei făuriri. Într-un 1865 ce marca finalul unei domnii cuprinse
între niște Principate Unite și o Românie modernă, liceul de la „Sfântul Sava”
abia mai făcea față afluxului de elevi dornici de educație, pe care inimosul
ministru al instrucției publice îi trimitea la școală, din toate colțurile noii
țări, în dorința-i mărturisită de a aduce poporul acolo unde îi este locul, în
Europa civilizată. Iar profesorii respectabilului locaș de învățământ s-au
plâns, pe bună dreptate, de dificila lor misie de a aduce lumina cărții unor
clase suprapopulate, cu câte 50 de elevi.De aceea, într-un Consiliu
Profesoral, s-a luat decizia desprinderii a două clase gimnaziale, care aveau
să își urmeze o cale proprie, ruptă de școala mamă, până când, doi ani mai
târziu, în 1867, tânărul principe al cărui nume va rămâne strict legat de
dezvoltarea României independente, Carol I, a decretat constituirea Gimnaziului
„Mihai cel Mare”, ancorând în legalitate veșnică cele două clase divizionare,
cu elevii și profesorii lor. Dar odiseea nu s-a încheiat aici, deoarece școlii
îi lipsea un spațiu propriu, unde să își desfășoare activitatea de apostolat
didactic. Așa că, următoarele trei decenii, elevii și profesorii lor s-au
perindat prin București (una dintre adrese fiind Strada Știrbei, la numărul 12,
în curtea bisericii luterane). Sub directoratul lui Ion Roman s-a pus piatra de
temelie și s-a ridicat clădirea de la adresa de azi, din actualul bulevard
Pache Protopopescu. O dată cu piatra de temelie, pusă în 1921, apoi cu
finalizarea corpului principal, în 1928, dată inscripționată în mozaicul de la
intrare, care întâmpină, azi, vizitatorul. În al doilea război mondial,
clădirea liceului s-a transformat în spital de campanie, doar pentru ca, ironie
a istoriei sau, poate, numai o anecdotă, la finele acestuia să adăpostească, în
drumul ei spre judecată, legația germană din București. Anii de început ai
democrației populare au găsit liceul în plină transformare. În trecerea
neiertătoare a timpului, liceul a suferit avataruri, a fost mutat – din nou! –
în altă clădire, a găzduit o școală muncitorească, i s-a permis să revină în
edificiul care l-a consacrat, cu prețul anonimizării, de la numele celebrului
voievod la un simplu număr (inițial, Școala Medie nr. 13, apoi Liceul Teoretic
nr. 13, oferit la aniversarea a 100 de ani de existență) ca, în cele din urmă,
să se întoarcă la denumirea de Liceul Teoretic „Mihai Viteazul”, în 1969, cu
cele două secții consacrate: real și uman. Indiferent de vicisitudinile
istoriei, liceul a continuat să fie un templu de educație și cultură, scoțând
generații de absolvenți din care s-au desprins mereu personalități ale vieții
intelectuale românești. Sunt de menționat Constantin Coandă (general și prim
ministru în cabinetul din 1918 și tatăl savantului Henri Coandă), Nicolae
Paulescu (descoperitorul insulinei), P.P. Negulescu (academician, care, în
1918, a jucat un rol important în tratativele care au confirmat actul de la 1
Decembrie), dar și foști elevi care nu au finalizat studiile la liceul nostru,
precum Constantin Nottara, Mihai Fotino, Dimitrie Leonida, Paul Tiberiu
Ciulley, Dan Barbilian (Ion Barbu), Mircea Vulcănescu, Șerban Țițeica, Liviu
Ciulei, Paul Cornea, Ion Diaconescu, N.N. Ionescu-Galbeni, Ștefan Voitec. Iar
în 1996, ca o recunoaștere a rezultatelor elevilor și profesorilor, liceul a
primit titlul de Colegiu Național.Centrul 110 comunicații și informatică 1962 - 2007
Centrul 110
Comunicații și Informatică este o structura militară subordonată Statului
Major al Forțelor Militare Navale dislocată în localitatea Mamaia Sat, Strada
M5, nr.12, județul Constanța. Mai jos prezint câteva repere calendaristice în
devenirea acestei structuri militare:
- La 25 aprilie 1962 s-a înfiinţat
Regimentul 110 Radiotehnic şi Transmisiuni, având ca subunităţi de bază:
Batalionul 110 Transmisiuni, Batalionul 105 Radiotehnic şi Compania 225 Radio,
fiind în subordinea Diviziei 42 Maritime.
- În data de 25 octombrie 1962,
Regimentului i s-a înmânat Drapelul de luptă de către contraamiralul Sandu Gheorghe,
comandant al Marinei Militare la acea vreme.
- Un an mai târziu, la 01 august 1963
unitatea este reorganizată şi este înfiinţat Batalionul Radio, iar câteva luni
mai târziu, la data de 01 decembrie 1963, conform ordinului Marelui Stat Major,
unitatea trece din subordinea Diviziei 42 Maritime în subordinea
Comandamentului Marinei Militare şi îşi schimbă denumirea în Regimentul 110
Transmisiuni.
- Ca semn de recunoaştere a modului de
acţiune pe timpul misiunilor încredinţate, drapelul de luptă a fost decorat pe
data de 07 mai 1977, cu prilejul aniversării a 100 de ani de la proclamarea
independenţei de stat a României, cu ordinul "TUDOR VLADIMIRESCU"
clasa a III-a, iar în 12 mai 1987, cu prilejul aniversării a 25 ani de la
înfiinţarea unităţii, pentru merite deosebite în ridicarea capacităţii de
apărare a ţării, Drapelului de luptă i s-a conferit ordinul "TUDOR
VLADIMIRESCU" clasa a II-a.
- Drept recunoaştere a meritelor şi a
eroismului de care au dat dovadă cadrele regimentului în timpul evenimentelor
din decembrie 1989, acesta a fost citat pe armată prin ordin de zi al
Ministerului Apărării Naţionale, marcând o nouă concepţie a abordării şi
îndeplinirii misiunilor specifice.
- Îîn perioada 01.04-31.05.2003,
Regimentul 110 Transmisiuni a schimbat subordonarea de la Statul Major al
Forţelor Navale la Comandamentului Operaţional Naval.
- În data de 30.05.2003 s-a înfiinţat
Centrul de Transmisiuni Sud de Garnizoană care funcţionează în incinta Unităţii
Militare 02146 Mangalia.
- Începând cu data 01.06.2003, Compania
106 Transmisiuni a trecut din subordonarea Comandamentului Flotei în subordinea
Regimentului 110 Transmisiuni.
- Începând cu data de 01.10.2003 a intrat
în vigoare noul stat de organizare al Companiei 106 Transmisiuni care avea în
compunere 2 subunităţi: Centru de Transmisiuni al Bazei 2 Fluviale (Tulcea) şi
Centru de Transmisiuni al S.M.F.N. (Bucureşti)
- În ianuarie 2004 Regimentul 110
Transmisiuni s-a transformat în Batalionul 110 Transmisiuni.
- Începând cu 01.04.2005, Batalionul 110
Transmisiuni a luat în subordine Centrul de management regional (4G) Constanţa
şi Centrul de transmisiuni şi management local (4G3)/ Centrul de transmisiuni
de garnizoană Constanţa.
- Începând cu 01.05.2005, Batalionul 110
Transmisiuni a primit în subordine Centrul de Transmisiuni de Garnizoană Brăila
care funcţionează în localul Componentei Fluviale a Comandamentului Operaţional
Naval.
- Începând cu 1 august 2007 Batalionul 110
Transmisiuni trece în subordinea Comandamentului Flotei, preluând numele Batalionul
110 Comunicaţii şi Informatică.
- În data de 9 aprilie 2012 unităţii i s-a
acordat denumirea onorifică "Viceamiral ing. Grigore Marteş" şi
patron spiritual "Sfântul Mare Mucenic Dimitrie Izvorâtorul de mir".
- În data de 1 ianuarie 2016 Centrul 110
Comunicaţii şi Informatică "Viceamiral ing. Grigore Marteş" trece în
subordinea Statului Major al Forţelor Navale.
- Începând cu martie 2023, în compunerea
Centrului 110 Comunicaţii şi Informatică "Viceamiral ing. Grigore
Marteş" au intrat Sistemul Broadcast and Ship Shore (BRASS) si TDL
Ship-Shore-Ship Buffer(SSSB). Sistemul BRASS este compus din două subsisteme,
unul aflat la dispoziția NATO și unul la dispoziția Forțeor Navale Române.
Sistemul SSSB este operat de Forțele Aeriene Române și este colocat cu sistemul
BRASS.
Centrul 110 Comunicaţii şi Informatică
deserveşte din punct de vedere al necesarului de servicii de comunicaţii Statul
Major al Forţelor Navale, Comandamentul Flotei, Flotila Fluvială şi
Comandamentul Componentei Navale, dar asigură, la nevoie şi sprijinul de
comunicaţii necesar pentru exerciţii, misiuni şi alte activităţi celorlalte
mari unităţi şi unităţi din Forţele Navale. Unitatea asigură atât componenta
staţionară a sistemului de comunicaţii al Forţelor Navale (Centrul 2 de
Comunicaţii şi Informatică din Reţeaua Militară Naţională de Comunicaţii) cât
şi pe cea mobilă (Centrul 1 Mobil de Comunicaţii şi Informatică), în toată zona
de responsabilitate.
__________ooOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Acțiune la purtător de cinci sute lei - 1921
Societatea anonimă pentru exploatarea,
industria și comerțul petrolului
BANCA ROMÂNEASCĂ - București
Detalii vignetă de pe două felicitări franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 9.12.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu