1. Bancnota suvenir de
0 Euro, cu
reprezentarea șoselei Transfăgărașanului, este realizată în una din imprimeriile acreditate de
către Banca Centrală Europeană, având caracteristici de securitate similare
bancnotelor reale și un design unic, atrăgător, asemănător, dar nu confundabil
cu acestea.
Proiectul de
promovarea a obiectivelor turistice renumite în întreaga lume este o
inițiativă, marcă înregistrată apărută în Franța în anul 2015. De-a lungul
timpului, pe aceste bancnote souvenir au apărut celebrele obiective precum:
Sagrada Familia (Barcelona, Spania), Domul din Köln (Germania), Castelele de pe
Valea Loarei, Poarta Brandenburg (Berlin, Germania), Arcul de Triumf (Paris,
Franța). În România, mai sunt încă cinci obiective care apar pe celebrele bancnote,
Cetatea de scaun a Sucevei, Palatul Culturii din Iași, Cetatea Alba Carolina,
Masivul Bucegi și Castelul Carei. Bancnota suvenir de 0 euro Transfăgărășanul a
fost tipărită, cu aprobarea scrisă a Băncii Franței și securizată la
standardele impuse de Banca Centrală Europeană, într-un tiraj de 10000 de
exemplare. Dacă pe revers sunt prezentate importante monumente europene de
cultură și arhitectură (Sagrada Familia – Spania, Colosseumul – Italia, Poarta
Brandemburg – Germania și Turnul Eiffel - Paris) pe revers este prezentată o
imagine reprezentativă a șoselei Transfăgărășanul.
Transfăgărășanul (oficial
numerotat DN7C) este o cale rutieră de circulație din România, care
începe în comuna Bascov, județul Argeș, de lângă Pitești, în direcția
orașului Curtea de Argeș și se termină la intersecția cu drumul DN1 (Sibiu
– Brașov), în apropierea comunei Cârțișoara,
cu o lungime de 151 kilometri, traversând pe axa nord-sud Munții Făgăraș.
Porțiunea de la barajul Vidraru până la Cârțișoara traversează un
teren montan la altitudini mari și a fost construită în perioada 1970–1974, pe o lungime de aproximativ 91 kilometri.
Drumul Național 7C, supranumit Transfăgărășan
leagă între ele provinciile istorice Muntenia și Transilvania, străbătând
Munții Făgăraș, cei mai înalți din România, care fac parte din Carpații
Meridionali. Este un drum asfaltat,
ajungând în apropierea tunelului de lângă Lacul Bâlea, la
altitudinea de 2042 metri.Astfel, Transfăgărășanul se situează pe locul al
doilea ca altitudine în clasamentul șoselelor alpine din România, după Transalpina
(DN67C) din Munții Parâng care urcă până la 2145 metri. Trecând barajul
Vidraru, drumul continuă pe partea stângă a lacului Vidraru până la coada
acestuia. În continuare, drumul începe să urce urmând cursul văii râului Capra
până la ajungerea în golul alpin, lângă Cabana Capra; după o serie de
serpentine, trecând prin dreptul Cascadei Capra, ajunge până la intrarea sudică
a tunelului Capra-Bâlea, care trece pe sub creasta Munților Făgăraș, între
vârfurile Iezerul Caprei (2414 m) și Paltinul (2398 m). Tunelul acesta este cel
mai lung tunel rutier din România (anul 2023 ), având o lungime de 887 metri,
cu o înălțime de 4,4 metri, o lățime de 6 metri și un trotuar cu
o lățime de 1 metru, fiind iluminat electric și ventilat natural. În
partea nordică a drumului, Transfăgărășanul trece prin rezervația
naturală Golul Alpin al Munților Făgăraș între Podragu-Suru și Valea
Bâlii, pe lângă lacul glaciar Bâlea, după care urmează o coborâre abruptă
în serpentine, străbătând căldarea glaciară, pe o lungime de 13 kilometri. Apoi,
drumul trece prin apropierea cascadei Bâlea, o cascadă în trepte de
aproximativ 68 metri, cea mai mare de acest fel în România, aflată la
altitudinea de aproximativ 1230 metri, ajungând apoi la Cabana Bâlea
Cascadă. De aici până la intersecția cu DN1 (deumul european E68), în
apropierea comunei Cârțișoara, mai sunt 21 kilometri. Transfăgărășanul
trece peste 830 de podețe și 27 de viaducte, pentru construcția lui fiind
necesară dislocarea mai multor milioane de tone de rocă; pentru aceasta s-au
folosit 6520 tone de dinamită, din care 20 de tone numai la
tunelul Capra-Bâlea, precum și multe alte materiale de construcții. Regimentul 52 geniu din Alba-Iulia
începe să lucreze dinspre nord, iar Regimentul 1 geniu Râmnicu-Vâlcea dinspre
sud, în zonele montane înalte, părțile de tunel urmând să fie realizate de
specialiștii Trustului de Construcții Hidroenergetice (TCH). Sectorul Contur
Lac Vidraru a fost atribuit Ministerului Transporturilor, proiectul fiind
executat de Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și
Aeriene (IPTANA) și construit de Întreprinderea Construcții Drumuri Poduri și
Lucrări Speciale Transporturi București, iar sectorul Contur Lac - Tunelul
Bâlea a fost atribuit Ministerului Economiei Forestiere, proiectul fiind
executat de Institutul de Cercetare și Proiectare în Industria Lemnului (ICPIL)
și construirea delegată Întreprinderii de Construcții Forestiere (ICF) Râmnicu
Vâlcea. A fost o lucrare foarte complexă care a cerut și sacrificii de vieți
omenești (oficial 40, neoficial mai mulți). Inaugurarea oficială, în prezența
lui Nicolae Ceaușescu, a avut loc în data de 20 septembrie 1974, dar lucrările
au mai continuat încă câțiva ani, pentru asfaltarea sa și alte activități conexe,
fiind finalizate în forma actuală în 1980. Zona montană înaltă a DN7C este
deschisă circulației rutiere în fiecare an doar de la 30 iunie până în 1
noiembrie, întrucât drumul este înzăpezit pe timp de iarnă, iar deszăpezirea
lui este impractică; la aceasta se adaugă riscul căderilor de pietre și al
avalanșelor. Porțile tunelului Bâlea-Capra se închid în timpul iernii, pe toată
perioada închiderii oficiale a drumului (se poate traversa însă la picior, dacă
gurile tunelului nu sunt acoperite de zăpadă, prin cele două uși pietonale
prevăzute în porți).
2. Loteria națională
a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează
avioanele lumii.
Aici se prezintă un bilet de loterie
din data de 16 septembrie 1999 care prezintă avionul Transavia PL-12 Airtruk.
Transavia PL-12
Airtruk
este o aeronavă agricolă cu un singur motor proiectată și construită compania Transavia
Corporation din Australia. Airtruk este construit integral din metal, cu cabina
de pilotaj montată deasupra unui motor cu cilindru opus răcit cu aer în locația
tractorului și fuselaj scurt cu ușă din spate. Capota motorului, fuzelajul
spate și stratul superior sunt din fibră de sticlă. Are un tren de rulare
triciclu, ale cărui unități principale sunt transportate pe aripile inferioare
ale aparatului de zbor. Primul său zbor a avut loc pe data 22 aprilie 1965 iar
certificarea s-a făcut pe 10 februarie 1966. Aparatul are o magazie cu capacitatea
de o tonă. Alte versiuni pot fi folosite ca aeronave de marfă, ambulanță sau de
inspecție aeriană și transportă un pasager pe puntea superioară și patru pe
puntea inferioară. Din anul 1982 avionul a pătruns și pe piața americană.
Câteva dintre caracteristicile tehnice ale avionul sunt:
- echipaj – 1
persoană
- lungime – 6,4 metri
- anvergura aripilor – 11,98 metri
- înălțimea – 2,74 metri
- suprafața aripii – 23,8 metri pătrați
- profil aerodinamic – NACA 23012
- greutatea gol – 830 kilograme
- greutate maximă la decolare – 1855 kilograme
- motor – 1 x Rolls-Royce/Continental IO-520-D motor
cu piston opus orizontal răcit cu aer, 300 CP (220 kW)
- elice - din
metal McCauley D2A34C58/90AT-2 cu 2 pale cu viteză constantă, diametru de 2,23
metri
- viteza maximă –
103 kilometri pe oră
- viteza de
croazieră – 95 kilometri
- viteza de urcare
– 3,05 metri pe secundă
3. 3. La
data de 12.10.2023, Monetăria Regală a
Marii Britanii a prezentat noua generație de monede de circulație, monede
care vor putea fi găsite in circulație de către public posibil chiar de la
finalul acestui an (dar cel mai probabil doar din ianuarie 2024). Noile monede
au un design nou, cu efigia Regelui Charles al III-lea pe avers, respectiv
elemente de floră și faună pe revers, reunind elemente simbolizând cele patru
națiuni ale regatului, punând în același timp accent pe eforturile de protecție
a naturii. Se păstrează nominalurile și materialele utilizate și până acum - 1
Penny, 2, 5, 10, 20, 50 Pence și 1 și 2 Pound, ultimele două fiind bimetalice. Aversul monedelor: este prezentat portretul Regelui Charles al
III-lea, fără coroană, privind spre stânga. În dreapta portretului, în zona
cefei, se poate observa o nouă marcă a Monetăriei Regale, coroana Tudorilor,
coroană care este și parte a monogramei Regelui. Portretul este înconjurat de
textul latin CHARLES III DEI GRA REX FID DEF (CHARLES III DEI GRATIA REX FIDEI
DEFENSOR – Charles al III-lea, prin Grația Divină Rege, Apărător al Credinței).
Imediat sub portret se observă inițialele autorului portretului, MJ (Martin
Jennings). Aversul
este comun pentru toate monedele, cu excepția celei de 1 Liră, monedă care
trebuie să își păstreze în continuare statutul de cea mai sigură monedă de
circulație din lume. Astfel, pe lângă cele prezentate mai sus, pe aversul
monedei de 1 Liră mai putem observa: sub portret o imagine latentă, în funcție
de unghiul din care este privit aversul, fiind afișată fie cifra unu, fie simbolul
Lirei sterline £. Pe exteriorului cercului cu text, apare un alt cerc cu
microtext, format din repetarea de 24 ori a cuvintelor one pound (o
liră). Reversul
monedelor: fie care din cele opt monede are atât elemente comune de design, cât
și elemente separate. Elementul comun, care se repetă pe toate monedele, este
împărțirea suprafeței în trei, o treime fiind dedicată informațiilor de nominal
al monedei, iar două treimi fiind dedicate graficii. Moneda de o liră este din
nou scoasă în evidență, având un cerc cu microtext, aici repetându-se anul
2023. Treimea
comună are pe fundal un model artistic având la bază un grup de trei litre C
intersectate (cu referire la fostul rege Charles al II-lea, actualul Rege
Charles al III-lea și o nouă eră Caroliană), înconjurate în cele patru colțuri
de romburi. În prim-plan se află nominalul fiecărei monede. Iar acum
prezentarea imaginilor de restul de două treimi al fiecărui revers.
Moneda de 1 Penny: prezintă un pârș de pădure dormind printre frunze. Populația
de pârși a Marii Britanii s-a înjumătățit față de nivelul anului 2007, peste
1000 de exemplare fiind introduse în diverse regiuni pentru a inversa această
tendință.
Moneda
de 2 Pence: prezintă o veveriță roșcată, o alegere care se potrivește perfect
cu culoarea monedei. Specia se află în prezent pe lista animalelor amenințate
cu dispariția.
Moneda
de 5 Pence: prezintă o ramură de stejar cu ghinde. Stejarul, simbol al puterii,
înțelepciunii și al vindecării, oferă mai mult habitat în Marea Britanie decât orice
altă specie de copac. Este în același timp un simbol al monarhiei, vechi regi
britanici purtând coroane din ramuri de stejar.
Moneda
de 10 Pence: prezintă un cocoș de munte, o specie care se regăsește în mare
parte doar în Scoția. Dispărută o data la mijlocul secolului al XVIII-lea,
specia a fost reintrodusă în habitatul său, dar se află din nou pe lista
animalelor amenințate.
Moneda
de 20 Pence: prezintă un papagal de mare, 10% din populația mondială a acestei
păsări reproducându-se de-a lungul coastelor britanice. Se preconizează că în
următorii 30 de ani, populația se va reduce drastic, fiind deja implementate
diverse programa pentru susținerea speciei.
Moneda
de 50 Pence: prezintă somonul de Atlantic, în prezent cu o populație afectată
de poluarea râurilor, pierderea habitatelor, creșterea temperaturii râurilor și
pescuitul industrial.
Moneda
de 1 Pound: prezintă două albine, simbol al celor peste 250 de specii de albine
existente în Marea Britanie. Rolul lor este crucial în polenizarea plantelor.
Moneda
de 2 Pounds: prezintă cele patru plante simbol al Regatului Unit: trandafir
pentru Anglia, narcisă pentru Wales, ciulin pentru Scoția și trifoi pentru
Irlanda de Nord. Ca și ultim element de noutate, pe cantul monedei de 2 Lire Sterline se regăsește
textul IN SERVITIO OMNIUM – În serviciul tuturor, preluat din discursul
inaugural al Regelui din data de 02.09.2022.
Regele
Charles al III-lea al Marii Britanii, nume real complet – Charles Philip Arthur
George, s-a născut la Palatul Buckingham din Londra, la 14 noiembrie 1948,
fiind primul copil al reginei Elisabeta a II-a (1926-2022) şi al prinţului
consort Philip, duce de Edinburgh (1921-2021), din cei patru ai cuplului regal.
Charles are o soră, pe Anne, Prinţesă Regală (n. 15 august 1950) şi doi fraţi,
Andrew, duce de York (n. 19 februarie 1960) şi Edward, în prezent, duce de
Edinburgh (n. 10 martie 1964). Mama sa, prinţesa Elisabeta a fost proclamată
regină, la 6 februarie 1952, la vârsta de 25 de ani, în urma morţii tatălui
său, regele George al VI-lea. Prinţul Charles a devenit, astfel, moştenitor al
tronului şi a preluat titlul de duce de Cornwall, fapt reglementat de un
document al regelui Edward al III-lea din 1337, precum şi mai multe titluri
nobiliare scoţiene: duce de Rothesay, conte de Carrick, baron de Renfrew, lord
de Isles, prinţ şi Mare Steward al Scoţiei. Prinţul Charles avea patru ani
atunci când a participat la ceremonia de încoronare a mamei sale, regina
Elisabeta a II-a, care a avut loc la 2 iunie 1953. Părinții săi au exclus
studiu cu profesori particulari astfel că el a studiat în școli alături de
alții tineri de vârsta sa. În anul 1967 a început să studieze arheologia şi
antropologia la Colegiul Trinity al Universităţii din Cambridge, dar și-a
schimbat opţiunea în a doua jumătate a specializării, îndreptându-se spre
istorie, luând licența n anul 1970. La 1 iulie 1969 Charles a fost învestit cu
titlul de prinţ de Wales, de regina Elisabeta a II-a a Regatului Unit al Marii
Britanii şi Irlandei de Nord. În ziua de 11 februarie 1970, şi-a ocupat locul
cuvenit în Camera Lorzilor. A început pregătirea militară la Colegiul Cranwell
“Royal Air Force – RAF” din Lincolnshire (martie 1971), devenind pilot. Prinţul
efectuase, la cererea sa, o serie de exerciţii de zbor, în timp ce se afla la
studii la Cambridge. În septembrie 1971, s-a îndreptat spre o carieră în marina
militară. După un curs de şase săptămâni la Colegiul Marinei Regale din
Dartmouth, a efectuat stagiul la bordul distrugătorului HMS Norfolk şi a două
fregate. S-a calificat ca pilot de elicopter în 1974, înainte de a se alătura
echipei 845 Naval Air Squadron de pe portavionul HMS Hermes. La 9 februarie
1976, prinţul a preluat, pentru o perioadă de nouă luni, comanda căutătorului
de mine HMS Bronington. Prinţul Charles s-a căsătorit cu Lady Diana Spencer (n.
1 iulie 1961 – m. 31 august 1997), la 29 iulie 1981, la Catedrala St. Paul, Diana
devenind prinţesă de Wales. Cuplul princiar a avut doi fii: William Arthur
Philip Louis (n. 21 iunie 1982) şi Henry Charles Albert David (n. 15 septembrie
1984). Prinţul şi prinţesa de Wales au efectuat turnee în străinătate şi au
avut multe angajamente împreună în Marea Britanie. La 9 decembrie 1992,
prim-ministrul, John Major, a anunţat Camera Comunelor că prinţul şi prinţesa
de Wales au convenit să se separe. Divorţul s-a pronunţat la 28 august 1996. La
31 august 1997, Lady Diana şi-a pierdut viaţa într-un accident de maşină la
Paris. În ziua înmormântării, prinţul de Wales şi-a însoţit fiii, prinţul
William, în vârstă de 15 ani şi prinţul Harry, în vârstă de 12 ani, în drumul
către Westminster Abbey, unde a fost depus trupul prinţesei de Wales. La 9
aprilie 2005, prinţul Charles s-a căsătorit, în cadrul unei ceremonii civile,
cu Camilla Parker Bowles, care a primit titlul nobiliar de ducesă de Cornwall.
În calitatea sa de prinţ de Wales, Charles a susţinut relaţia specială cu
serviciile armate, abordând trei acţiuni principale: promovarea rolului
serviciilor armate în viaţa naţională, prin vizite operaţionale, îndatoriri
ceremoniale şi activităţi comemorative în Marea Britanie şi în întreaga lume;
sprijinirea bunăstării şi intereselor personalului, veteranilor şi familiilor
acestora; menţinerea istoriei şi moştenirii serviciilor armate prin legături cu
regimente, unităţi şi formaţiuni, atât în Marea Britanie, cât şi în jurul
Commonwealth-ului. În calitate de prinţ de Wales, Alteţa Sa Regală a călătorit
în străinătate, în fiecare an, la cererea Biroului de Externe şi al
Commonwealth-ului pentru a promova interesele diplomatice britanice, pentru a
ridica statutul Regatului Unit în ţara vizitată şi pentru a promova excelenţa
britanică. Pe lângă sprijinirea Reginei în îndeplinirea rolului ei de şef de
stat şi în calitate de antreprenor caritabil, prinţul de Wales a căutat, de
asemenea, să promoveze şi să protejeze tradiţiile şi valorile, precum şi
meritele ţării sale. Timp de peste cincizeci de ani, prinţul de Wales, astăzi
regele Charles al III-lea, şi-a folosit poziţia unică de a susţine acţiunea
pentru un viitor durabil. Ca prinţ de Wales, Charles a manifestat un deosebit
interes pentru România. A efectuat, începând cu anul 1998, o serie de vizite
oficiale dar şi particulare în România, implicându-se în păstrarea
patrimoniului cultural românesc, achiziţionând şi restaurând mai multe case
vechi din mediul rural. La 2 iunie 2015, a fost lansată Fundaţia “Prinţul de
Wales”, organizaţie caritabilă ce sprijină conservarea patrimoniului
arhitectural, agricultura şi dezvoltarea durabilă în România. Principalul
obiectiv al organizaţiei este dezvoltarea aptitudinilor profesionale în
comunităţile rurale pentru a ajuta localnicii să îşi găsească mai uşor un loc
de muncă. Preşedintele României, Klaus Iohannis, i-a conferit prinţului de
Wales, la 29 martie 2017, Ordinul Naţional “Steaua României” în Grad de Mare
Cruce, în semn de “preţuire pentru activitatea în România şi pentru promovarea
imaginii acesteia în lume”.
4. Loteria
națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează
farurile spaniole.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 3 martie 2007 prin care se popularizează vechiul Far Banya din provincia spaniolă
Tarragona.
Farul Banya este un far
situat pe peninsula Banya, la sud de gura de vărsare a râului Ebro, în
provincia Tarragona, Catalonia, Spania. Este situat în Parcul natural Delta
Ebrului și este administrat de autoritatea portuară din Tarragona. Farul a fost
construit sub comanda inginerului Lucio del Valle între anii 1860 – 1864. Până
în anul 1929 semnalele farului erau vizibile de la distanța de 12 mile datorită
noii instalații de acetilenă. Principalele caracteristici tehnice ale
farului au fost:
- coordonate
- 40°33′23″N și 0°38′50″E
- raza de acțiune -
12 mile marine (22 kilometri)
- înălțimea focală
- 27 metri
- înălțime suport -
26 metri
În
1975 s-a decis construirea unui nou far exact în portul Tarragona, care să-l
înlocuiască pe cel vechi. În anul 2003, vechiul far Banya a fost restaurat,
fâcând parte din Muzeul Portului Tarragona. În prezent vechiul far găzduiește o
expoziție permanentă cu obiecte legate de lumea semnalelor maritime.
5. Banca
centrală a statului Indonezia (Asia de Sud-Est) procedează la înlocuirea bancnotelor
destinate circulației. Se încearcă realizarea unor bancnote cu un design mai
atrăgător și cu mai multe elemente de siguranță împotriva
contrafacerilor. Eu vă prezint aici bancnotele de 1000 de rupii din anul
2016 (cea veche) și din anul 1922 (cea nouă), care prezintă în general cam
același detalii grafice.
Dacă pe revers se prezintă un băștinaș dansând,
aversul ambelor bancnote prezintă personajul feminin Tjut Meutiah.
Tjoet
Nja Meuthia (15 februarie 1870 – 24 octombrie 1910), cunoscută și sub numele de
Tjut Meutia sau Cut Meutia, a fost o eroină națională indoneziană care a luptat
pentru independența națională împotriva ocupanților olandezi, fiind ucisă în
momentul capturării, deoarece a refuzat să se predea, opunând rezistență.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BOTOȘANI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Insigna I.T. Moldova - Botoșani XXV ani
(Întreprinderea Textilă)
I.T. Moldova (Întreprinderea Textilă), denumire ulterioară - Uzinele Textile Moldova a fost o cunoscută companie producătoare de confecții din municipiul Botoșani. După anul 1990 Uzinele Textile Moldova s-au divizat, iar societatea Armonia a preluat o parte din spații. Fabrica producea țesături pentru Ministerul Apărării Naționale, însă până prin anul 1997, când statul a renunțat la comenzi. În anul 2009, proprietarii au decis demolarea a câteva mii de metri pătrați de hale industriale, în vederea construirii de hipermarketuri. Înainte de 1990 în fabrică lucrau peste 10.000 de persoane, care țeseau și vopseau pânza ce îi îmbrăca pe români, dar și pe militarii irakieni, pe africani sau alte nații. Aproximativ 80% din producție pleca la export în țările asiatice, în URSS, în America Latină și chiar în Africa.
Maratonul nordului - Dărăbani - Teiosa Trail
Clubul sportiv Nord - Zilele Nordului 2023
Maratonul
Nordului Teioasa Tail
este o activitate sportivă și de relaxare în natură, foarte bine și minuțios
organizată, în cadrul Zilelor Nordului. Activitatea oferă oportunitatea
descoperirii nordului României prin sport. Dacă ești pasionat de sport, natură,
drumeții, festivaluri ieșite din tipar, a apărut motivul să vii în nordul țării.
E un bun prilej să faci cunoștință cu orașul Darabani, cel mai nordic oraș al țării. Maratonul Nordului a debutat sub denumirea
de Maraton Nordul Moldovei, la început doar cu ciclism mtb. Primele 5 ediții
au fost inițiate/organizate de către botoșănenii Valeriu Catargiu și
Bogdan Lefter, iar din 2016 competiția a fost preluată de către Asociația Nord, ca parte integrantă a festivalului Zilele
Nordului. Din 2018 brandul Maratonul Nordului are două competiții: mtb și trail
running, fiind organizat de către Asociația Club Sportiv
Nord.
Se oferă astfel participanților o experiență îmbogățită și o oportunitate de a
petrece o mini-vacanță în nordul extrem: concerte rock, jazz, electro,
evenimente culturale, sportive, conferințe și tururi ghidate, proiecte de
promovare turistică, renovări și reactivări de obiective turistice, istorice și
naturale în regiunea Botoșani – Suceava – Iași – Cernăuți – Chișinău.
Maratonul Nordului Teioasa Trail este o
competiție de alergare, deschisă
oricărui alergător profesionist sau amator, înregistrat sau nu într-un club de
atletism care se prezintă cu un minim de echipament și experiență, cunoștințe
în domeniu și cu o stare de sănătate care să-i permită efortul fizic.Maratonul Nordului Teioasa
Trail este organizat
de Asociația Club Sportiv Nord, în parteneriat cu Primăria Orașului Darabani.
Este parte a festivalului Zilele Nordului, organizat de către Asociația
Nord. Participarea la această competiție se face pe propria răspundere prin
luarea la cunoștință a regulamentului înainte de înscriere pe site-ul
evenimentului. În cazul minorilor, răspunderea este comună a minorului și a
unui părinte (tutore legal), prin semnarea înaintea startului a „Angajamentului de participare” de
către părinte (tutore legal). Organizatorii oferă cazare gratuită pentru
participanți în campingurile oficiale MN, pe baza numărului de concurs în
limita unui cort de 2 persoane și a unui loc de parcare. Cei interesați pot
alege una din probele:
- Proba Family
Run: cca. 2 km - destinată copiilor sub 15 ani;
- bebe : 0-5 ani
(masculin/feminin)
- băieți/fete: 6-8
ani
- băieți/fete:
9-11 ani
- băieți/fete:
12-14 ani
- Proba Cros: 6
km: masculin și feminin: 15 – 24 ani; 25– 39 ani; 40 – 59 ani; 60+
- Proba Cros: 12 km: masculin
și feminin: 15 – 24 ani; 25– 39 ani; 40 – 59 ani; 60+
- Semi maraton (20+
km): masculin și feminin: 15 – 24 ani; 25– 39 ani; 40 – 59 ani; 60 ani
Obligațiile concurenților:
- furnizarea de
informații corecte și complete la înscriere.
- plata taxei de înscriere
cel târziu în momentul ridicării pachetului de start
- utilizarea unui
echipament adecvat pe toată durata parcurgerii traseului.
- alergătorii
minori de la proba family sunt obligați să fie însoțiți de minim 1 părinte pe
toată durată probei. Ei trebuie să treacă împreună linia de sosire. Părintele
este responsabil de prezența minorului la linia de start, de starea sa de
sănătate. El se asigură că minorul este apt de efort fizic.
- montarea
numărului de concurs în mod vizibil .Acesta nu poate fi demontat decât după
trecerea liniei de sosire sau după validarea abandonului de către organizatori.
- respectarea
întocmai a traseului și trecerea pe la fiecare punct de control al turei la
care participă (este interzisă folosirea scurtăturilor)
- respectarea
limitei de timp, prezentate la capitolul, concurenții care nu se încadrează în
acest timp sunt înregistrați automat ca „abandon”.
- respectarea
regulilor, sfaturilor și indicațiilor organizatorilor și ale polițiștilor de pe
traseu și a regulilor speciale în zona de frontieră.
- atenție,
prudență și respectarea regulilor de circulație pe drumurile publice (în zonele
traseului în trafic deschis, înainte de start și după sosire).
- atenție și
prudență la deplasarea pe traseu în afara șoselei, la eventualele obstacole
care pot interveni – oameni, animale, căruțe, autovehicule, crengi etc.
- atenție la
schimbările de direcție ale traseului (unele vor fi mai înguste dar semnalizate
corespunzător)
- comportament
fairplay față de ceilalți concurenți.
- este interzis
comportamentul care creează situații periculoase pentru propria persoană sau
pentru ceilalți concurenți.
- anunțarea la
primul post de control (sau la numerele de telefon de contact puse la
dispoziție de organizatori) a oricărei probleme serioase sesizate pe traseu,
inclusiv abandonul. Abandonul se anunță doar de că concurent telefonic
sau la punctele de control/alimentare, unde va staționa pentru a fi retras de
pe traseu de către organizatori.
- este interzisă
aruncarea pe traseu a ambalajelor, deșeurilor sau a altor obiecte care nu sunt
biodegradabile (în acest sens vor fi disponibile în punctele de control locuri
special amenajate).
- respectarea
naturii și a persoanelor întâlnite pe traseu.
- respectarea
regulilor și conduitei în zona de frontieră.
Înscrierea
alergătorilor se face pe bază de taxă ce variază între 90 lei (adult și copil
din categoria Family) și maxim 200 lei funcție de perioada din an, deoarece
competiția se desfășoară de mai multe ori pe an. Din sumele încasate din taxa
de participare organizatorii achiziționează biciclete ce sunt oferite celor în
nevoie dar se participă și la efortul de reîmpădurire a zonelor defrișate și
terenurilor instabile.
Dărăbani este un oraș din județul Botoșani care mai include și satele:
Bajura, Eșanca și Lișmănița. Este cel mai nordic oraș al România situat aproape
de tripla frontieră Moldova, România, Ucraina (nord). Orașul este situat la 35 km nord-est de Dorohoi, 59
km nord de Botoșani și 43 km sud-vest de Săveni.Prima atestare documentară a
localității parvine din anul 1546 (când se numea Căbiceni) într-un act danie
semnat de domnitorul Petru Rareș.
Localitatea este numită pentru prima oară Darabani într-o hartă din anul
1725. În anul 1837 hatmanul
și marele logofăt Thodor Balș, proprietarul moșiei Darabani,
își inaugurează aici conacul cu douăzeci și patru de încăperi, edificiu dominat
de stilul arhitectonic grecesc. Actul de întemeiere a târgului Darabani este
emis, la cererea lui Balș, în anul 1837 și poartă pecetea
domnitorului Mihai Sturdza. Alte realizări vechi în acest oraș sunt:
biserica Sfântu Nicolae – ctitoria lui Th.Balș (1834 - 1840), prima
școală (1841), primul post telefonic și prima șosea pietruită (1865), spitalul
(1895), prima farmacie (1901), judecătoria (1912), ateneul cultural și
biblioteca publică (1924) și debutul învățământului liceal (1957). În anul 1968
localitatea a fost declarată oraș. La recensământul din anul 2021 orașul număra
11948 locuitori, în creștere față de recensământul anterior (anul 2011 – 9893
locuitori) dintre care: români – 89,35%, și restul – necunoscută
sau altă etnie. Componența confesională
a orașului botoșenean Darabani astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 86,225,
adventiști – 1,66%, penticostali – 1,37% și restul – nedeclarată sau altă
religie. Suprafața orașului este de
3,2 km². Solurile fertile au permis de-a lungul istoriei dezvoltarea
agriculturii, devenită astăzi cea mai importantă funcție economică a orașului.
În localitate există însă și mai multe facilități de producție: câteva centre
de prelucrare a cărnii și a laptelui, o fabrică de încălțăminte. Ponderea
serviciilor a crescut și ea în ultimii ani, odată cu dezvoltarea comunității
economice locale. Comerțul devine și el tot mai important în viața
dărăbănenilor, atât cel de nivel local, cât și cel trans-frontalier. Artera
principală de circulație în Darabani este drumul național 29A, care străbate
orașul dinspre Dorohoi spre Rădăuți-Prut. Sus am postat stemele actuală și interbelică ale localității Dărăbani. Principalele obiective de vizitat în oraș sunt:
- Biserica Sfântul Nicolae – ctitorită între 1834 și 1840 de către Theodor Balș, marele logofăt al Moldovei
- Conacul Teodor Balș - azi Biblioteca orașului
și Muzeul nordului, construit sec 19.
- Muzeul Nordului, amenajat la etajul conacului Theodor Balș din localitate,
în jurul unei impresionante colecții de istorie și etnografie locală aparținând
colecționarului Dumitru Haha.
- Muzeul Academician Leon Danailă, în casa părintească a
academicianului. Muzeul recompune, în patru încăperi, cele mai importante
aspecte ale vieții și operei sale
- Cimitirele evreiești, date în folosință în secolul al XIX-lea (1838, respectiv
1883).
- Poiana celor Patru Stejari, sădiți, conform legendei, de însuși Ștefan cel Mare, în
timp ce se întorcea în țară după bătălia de la Lipnik.
Principalele
manifestări culturale ce au loc anual în oraș sunt:
- Zilele Orașului Darabani, eveniment desfășurat între aniversarea înființării
târgului Darabani (21 iunie) și sărbătoarea Sânzienelor (24 iunie);
- Festivalul Datinilor și
Tradițiilor de Iarnă, desfășurat înaintea Crăciunului;
- Concertul de Iarnă de la Darabani, recital caritabil de muzică clasică.
- Zilele Nordului, festival de muzică, arte și călătorii, care adună în luna
august la Darabani artiști din România, Basarabia și Bucovina de Nord pentru
concerte de muzică rock și muzică populară, expoziții de pictură și fotografie,
spectacole de teatru și lansări de carte, dezbateri, conferințe și ateliere
creative pentru tineret.
- Festivalul de muzică populară „Dan
Decebal Chitic”
Personalitățile care s-au născut sau au trăit temporar în
Darabani sunt:
- Leon Dănăilă (n. 1933), neurochirurg, membru al Academiei
Române din 2004. Este, de asemenea, membru al Academiei de Științe
Medicale din 1992.
- Teodor Balș 1790 – 1867), hatman și mare logofăt al Moldovei
în vremea domniei lui Mihail Sturdza
Mihail Kogălniceanu - 200 ani de la naștere
Insigna a fost realizată de numismatul Stelian Brânzei din Botoșani
Mihail
Kogălniceanu (născut
9 septembrie 1867 la Iași și decedat la data de 1 iulie 1891 la Paris) a fost
un om politic de orientare liberală, avocat, istoric șu publicist, care a
devenit cel de-al treilea prim-ministru al României la 11 octombrie
1863, după Unirea Principatelor din 1859 în timpul domniei lui Alexandru
Ioan Cuza, și mai târziu a servit ca ministru al Afacerilor Externe sub
domnia lui Carol I. A fost de mai multe ori ministru de interne în
timpul domniilor lui Cuza și Carol. A fost unul dintre cei mai influenți
intelectuali români ai generației sale (situându-se pe curentul moderat al
liberalismului). Fiind un liberal moderat, și-a început cariera politică în
calitate de colaborator al prințului Mihail Sturdza, în același timp ocupând
funcția de director al Teatrului Național din Iași și a publicat mai multe
opere împreună cu Vasile Alecsandri și Ion Ghica. A fost
redactor șef al revistei Dacia Literară și profesor al Academiei
Mihăilene. (Sursa – NET: Wikipedia)
Celebru
om politic, istoric, scriitor, ziarist şi orator român. Activitatea ȋn aceste
direcţii, contribuţia sa deosebită la principalele evenimente din istoria ţării
noastre (anul 1848, Unirea Ţărilor Române, secularizarea averilor mânăstireşti,
ȋmproprietărirea clăcaşilor ȋn 1864, cucerirea Independenţei ȋn 1877) este
arhicunoscută, ȋncât nu vom mai insista ȋn acest sens. Deşi s-a născut la Iaşi,
la 6 septembrie 1817, Mihail Kogălniceanu poate fi socotit - dacă nu mai mult
cel puţin ȋn egală măsură atât - botoşenean, cât şi ieşean, deoarece tatăl său,
vornicul Ilie Kogălniceanu, s-a născut şi a trăit mult timp la Botoşani,
mutându-se la Iaşi cu puţin timp înaintea naşterii fiului Mihail. Ȋn copilărie
şi adolescenţă, Mihail Kogălniceanu a venit deseori la Botoşani, unde avea
numeroase rude (unchi, mătuşi, verişori etc.) Ca unui veritabil botoşănean,
locuitorii oraşului ȋi ȋncredinţează, ȋn 1844, lui Mihail Kogălniceanu - ajuns
deja o figură proieminentă a intelectualităţii româneşti - sarcina apărării
drepturilor lor asupra moşiei târgului, acaparată ȋn mod abuziv ȋn decursul a
100 ani de către călugării greci de la Mănăstirea Popăuţi. Fără succes,
târgoveţii botoşăneni s-au jeluit ȋn nenumărate rânduri către Divan sau Domnie
ȋmpotriva acapărării abuzive. Ȋn 1803, ei au deschis proces ȋmpotriva
călugărilor de la Popăuşi, ȋnsă, conform obiceiurilor timpurilor, judecata s-a
prelungit 31 de ani, ajungând abia ȋn 1844 ȋn faza finală, când Divanul Domnesc
trebuia să hotărască definitiv cui aparţinea moşia,. Dar, deoarece atât
Domnitorul Mihail Sturza, cât şi fii lui erau susţinători ai mănăstirii, ca
unii ce ȋncheiau ȋn folosul lor diferite afaceri cu cei ce administrau moşiile
clericale, era aproape sigur că târgoveţii din Botoşani vor pierde procesul. Şi
totuşi, ȋntr-un chip magistral, M. Kogălniceanu reuşeşte să apere dreapta cauză
a botoşănenilor. Obţinând, pentru prima dată ȋn istoria Moldovei, ca procesul
să fie judecat ȋm mod public, el a dezvoltat o pledoarie atât de argumentată
din punct de vedere istoric şi juridic, ȋncât a atras numeroase aplauze din
partea publicului şi a silit astfel şi pe boierii din divan să respecte
dreptatea; ȋnsuşi egumenul Mănăstirii Popăuţi a fost nevoit să declare că lasă
dreptatea şi stăpânirea târgoveţilor botoşăneni 850 de fălci de pământ. Deşi
procesul a fost câştigat pe baza unor dovezi documentare incontestabile,
Domnitorul, nemulţumit de lezarea intereselor sale şi neputând să se răzbune ȋn
alt mod, a dispus ca M. Kogălniceanu să fie surghinuit timp de şase luni la
Mănăstirea Râşca şi să i se ridice pe viitor dreptul de a mai practica
avocatura. Chiar şi mai târziu, când ajunge ȋn culmea gloriei, Mihail
Kogălniceanu a menţinut strânse legături cu oraşul Botoşani, cu rudele şi
prietenii de aici. A fost de multe ori oaspetele botoşănenilor şi cunoştea
foarte bine oraşul - după cum afirmă el ȋnsuşi ȋn mai multe ocazii. Astfel, ȋn
august1879, cerându-i-se, ȋn calitate de ministru de interne, de către Primăria
Botoşani aprobarea de a se cumpăra casele şi grădina lui N. Vârnav cu scopul de
a se instala acolo şcolile industriale şi de meserii, iar grădina de a se
transforma ȋn Grădina Botanică şi Zoologică, Mihail Kogălniceanu răspunde:
„...deşi subscrisul cunoaşte (subl. ns.) că casele se află ȋn stare
bună...urmează a se ȋmplini prescripţiunile legii făcând estimaţie ȋn regulă,
pe care ȋn urmă o veţi comunica Ministerului”. Ȋntr-adevăr , Mihail
Kogălniceanu cunoştea personal casele lui N. Vârnav, ştia că acestea sunt ȋn
stare bună, căci, cu câteva luni ȋnainte se aflase ȋntr-o vizită particulară ȋn
Botoşani. Faptul este cunoscut din procesulverbal al şedinţei Consiliului
Comunal din 25 aprilie 1879, ȋn care s-a făcut propunerea de a se alege „o
comisiune care să meargă să-l salute de bună venire ȋn oraş”. Din dosarul
Primăriei referitor la alegerile din 1883, se vede că la 21 martie, Mihai
Kogălniceanu candidează la Botoşani pe lista Opoziţiei Unite coalizată
ȋmpotriva Partidului Liberal al lui I.C. Brătianu, la Colegiul I al Camerei şi
este ales de botoşăneni cu o majoritate de 39 voturi faţă de 4 obţinute de
contracandidatul liberal, Th. Pioschi. Faptul că Mihail Kogălniceanu era
considerat fiu al Botoşanilor de către botoşănenii ȋnşişi este atestat şi de
alte mărturii. Astfel ziarul „Vocea Botoşanilor” din 10 octombrie 1885,
salutând 33 prezenţa sa ȋn acel moment ȋn oraş scria: „a fost oaspetele ilustru
al Botoşanilor, unul dintre cei mai mari fruntaşi cetăţeni ai României...din
când ȋn când , marele cetăţean ȋşi aminteşte de orasul său natal şi vine şi
petrece câteva zile la rude şi numeroşii săi amici politicieni”. De asemenea,
aceeaşi consideraţie o ȋntâlnim şi ȋn discursul rostit de I.Th. Buzdugan,
primarul oraşului Botoşani, la ceremonia funerară din Gara Burdujeni, ȋn
momentul intrării ȋn ţară a vagonului cu rămăşiţele pământeşti ale lui Kogălniceanu,
decedat la Paris, la 20 iunie 1891. Reprodus ȋn ziarul „Curierul Român” din 6
iulie, ȋn discurs se sublinia: „Cetatea Botoşanilor ȋşi revendică dreptul,
onoarea şi mândria de a te numi fiul ei; Botoşanii ţi-au fost leagănul
copilăriei, ȋn Botoşani sunt ȋngropate osemintele strămoşilor tăi. Coroana ce o
depun, e stropită cu lacrimile cetăţenilor botoşăneni”. Cu ocazia ȋmplinirii a
200 ani de la naşterea celebrului om politic istoric , scriitor, ziarist şi
orator român, Mihail Kogălniceanu, am realizat 200 bucăţi insigne de tip TD, pe
care le-am dat unor colecţionari, unor oameni de cultură din Botoşani şi Iaşi. SURSA
– Jurnal insignografic nr.20/2020 Stelian Brânzei Botoşani.
Set 2 insigne - Mihai Eminescu
Gruparea colecționarilor Mihai Eminescu din Botoșani - 10 ani
Gruparea Colecționarilor ,,M. Eminescu” din municipiul Botoșani a luat ființă în anul 2003,
când s-au împlinit 140 de ani de la
publicarea în ,,Almanahul României june” din Viena a poemului Luceafărul,
lucrare de referință a poetului. Este o grupare a colecționarilor cu
tematică eminesciană, iubitori ai poetului Mihai Eminescu - Luceafărul
poeziei românești. Gruparea scoate periodic Buletinul Informativ, o
revistă în care se publică studii și materiale despre viața, activitatea și
opera lui Mihai Eminescu, manifestările organizate în țară, dedicate poetului
și materialele de colecție realizate cu ocazia acestor manifestări, lucruri
scrise și tipărite, care vor rămâne peste timp. S-a pornit la drum cu
încrederea că această grupare va avea scopul și efectul dorit de noi
colecționarii, dar cu trecerea timpului, încrederea noastră în ceea ce facem a
sporit continuu și, iată, am ajuns la 20 de ani de activitate și 63 de numere
ale Buletinului Informativ.
În anul 2023 gruparea numără peste 80 de membri, ea organizând pe 15 ianuarie, 15 iunie și cu alte prilejuri, expoziții (de
filatelie, numismatică, cartofilie, carte etc) ale colecționarilor cu tematică
eminesciană. În diferite localități din țară s-au realizat peste 50 de medalii
și plachete, peste 100 de insigne, peste 80 de plicuri filatelice și ilustrate
maxime, cu tot atâtea ștampile speciale, s-au editat afișe, calendare, cărți
poștale ilustrate (peste 300), lucrări grafice dedicate poetului și multe
altele. La aceste frumoase manifestări, și-au dat concursul colecționarii din
București (cele două Grupări ale colecționarilor de la Cercul Militar Național
și de la Palatul Parlamentului), Botoșani, Viena, Chișinău, Alexandria, Turda,
Sibiu, Bacău, Vaslui, Arad, Timișoara, Reșița, Hârlău și altele.
Înfiinţarea acestei grupări a contribuit la strângerea, în jurul unei idei, a
tuturor celor ce-l iubesc pe Eminescu, la apariţia a unor adevărate ,,centre” unde
Eminescu este sărbătorit şi cinstit, aşa cum se cuvine, şi la realizarea unor
expoziţii şi materiale de colecţie dedicate poetului.
Mihai Eminescu, nume real Mihail
Eminescu, a fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de
cititorii români şi de critica literară postumă drept cea mai importantă voce
poetică din literatura română. El s-a născut la data de 15 ianuarie 1850
în localitatea Ipotești din județul Botoșani și a decedat la data de 15 iunie
1889 în București.Eminescu a fost activ în societatea politico-literară Junimea şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A
publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să
studieze la Viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de volume,
aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu,
în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de 3
februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat la
sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul
a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În ziua de 17 iunie a fost înmormântat
la umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28
octombrie 1948) membru al Academiei Române.
Municipiul Botoșani
Stema
municipiului Botoșani a fost adoptată de Guvernul României în ședința
din 3 martie 2010, prin Hotărârea de Guvern numărul 157 publicată în Monitorul
Oficial Partea I numărul 152 din 9 martie 2010. Stema se compune dintr-un
scut triunghiular francez antic, cu marginile rotunjite, în vârful scutului pe
un câmp roșu, se află un păun de aur, conturnat, cu coada desfacută. În partea
superioară a scutului pe un câmp argintiu, se afla Crucea Sfântului
Gheorghe, de culoare roșie. Scutul este timbrat de o coroana murală de argint
cu șapte turnuri crenelate. Păunul din parte inferioară semnifica statutul unic
al târgului medieval Botoșani, acela de apanaj al Doamnei Moldovei – Elena
Rareș, fiind prezent încă din Evul Mediu pe sigiliul orașului, acest fapt
este atestat încă din 1661. Crucea Sfântului Gheorghe face referire la
sfântul patron al orașului Botoșani, fiind hramul bisericii ridicate de elena
Rareș în centrul târgului medieval.
Insigna - Colecția muzeală Ioan Siminicianu
Corni - Botoșani - 2007 - 2017
Colectia
Ion Siminicianu cuprinde o bogată colecţie de etnografie locală (piese de port
popular din diverse zone ale ţării, scoarțe şi lăicere moldovenești, ștergare
de ordinul zecilor, ceramică populară din diverse zone ale ţării) şi obiecte
religioase (icoane, straie preoțești). Pe lângă acestea, regasim colecţii de
numismatică (monede romane, monede românești, bancnotă românească) de
medalistică, brevete, insigne cu temă heraldică și altele. Ineditul muzeu este deschis la zece kilometri de
Botoşani şi aparţine unui colecţionar local pasionat de artă, folclor şi
istorie. Ioan Siminicianu (70 de ani) a adunat de-a lungul timpului sute de
exponate de valoare şi vrea acum să le arate lumii gratuit.
Corni este
o comună din județul Botoșani, care include și satele: Balta Arsă,
Mesteacăn și Sarafinești, fiind așezată în partea de sud-vest a județului
Botoșani, pe partea stângă a râului Siret, în cursul său mijlociu la o distanță
de 20 km (în linie dreaptă 12 km) sud-vest de municipiul Botoșani,
într-un ținut deluros cu altitudine redusă, în cea mai mare parte în jur de 300
metri. Istoria satului Corni începe din vremuri îndepărtate, încă din
paleolitic. Prima atestare documentară a
localității este din anul 1489, din timpu lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, domn al
Moldovei. Condițiile naturale prielnice din zonă au determinat locuirea
din vremuri străvechi, fapt atestat de numeroase urme de cultură materială și
spirituală descoperite în multe puncte și așezări arheologice începând din
epoca pietrei și până astăzi. Suprafata comunei
este de 7113 ha (71,13 km2). Aceasta suprafata reprezinta 1,7 % din suprafata
judetului si plaseaza comuna Corni intre comunele cu o suprafata mijlocie. La
recensământul din anul 2021 comuna număra 5761 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002 – 6545 locuitori) dintre care: români –
94,08% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a
comunei botoșenene Corni astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși –
90,47%, penticostali – 1,75%, creștini după evanghelie – 1,3% și restul
–nedeclarată sau altă religie. Aici s-a născut și a trăit o vreme pictorul
realist Octav Băncilă (n. 4 februarie 1872 – d. 3 aprilie 1944).
Botoșani este reședința și cel mai mare oraș al
judeţului Botoşani. La 20 februarie 2009 se estima că municipiul Botoşani ar
avea o populație stabilă de 116110 locuitori. Oraşul este așezat în partea
de sud-vest a județului şi este atestat documentar de
pisania Bisericii armene Sf. Maria ce datează din anul 1350. Amplasat
la intersecția principalelor drumuri comerciale, de-a lungul vremii, orașul
Botoşani a fost un înfloritor târg al Moldovei și un centru al producției
meșteșugărești româneşti. Orașul este atestat documentar de pisania
Bisericii armene Sfânta Maria care datează din anul 1350. Sus am
postat stemele interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului, iar dedesubt
pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din municipiul Botoșani, de
acum sau de altă dată.
Mănăstirea Agafton
Palatul administrativ
Școala Marchian
Statuia lui Mihai Eminescu
Teatrul Mihai Eminescu
Monumentul I.G.Duca
Palatul Justiției
Primăria
Uzina electrică
Școala israelită
Școala nr. 3 de fete
Botoșani este un judeţ situat în nordul
regiunii Moldova din România, care face parte din regiunea de dezvoltare
Nord-Est. Judeţul are suprafața de 4986 kilometri pătrați, numără
aproximativ 450000 de locuitori şi are capitala în municipiul cu acelaşi nume,
Botoşani. Ca subunităţi administrative este compus din 2 municipii - Botoșani,
Dorohoi, 5 oraşe - Bucecea, Dărăbani, Flămânzi, Săveni, Ștefănești și 71 de
comune. Deasupra am postat harta, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale
judeţului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din
județul Botoșani, din vremuri diferite, dar și o trimitere poștală
ilustrată.
Monumentul eroilor - Dorohoi
Mănăstirea Sihăstria - Vorona
Vederi - Mihăileni
Catedrala - Dorohoi
Palatul administrativ - Dorohoi
Bustul lui Mihai Eminescu - Ipotești
Școala Alexandru Vlahuță - Șendriceni - Dorohoi
Vederi - Stâncești
Proprietatea Vameșu - Dorohoi
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Inginer, erou cosmonaut sovietic Yuri Gagarin,
a trăit întrea anii 1934 - 1968
Două detalii vignetă de pe felicitări franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 14.01.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu