1. Administrația
financiară din municipiul Iași, destinație și denumire
actuală – Hotel restaurant “Select”,
este un vechi edificiu al orașului,
astăzi situat pe Strada 14 Decembrie 1989, la nr. 2.
Situat în centrul istoric al orașului edificiul
a fost construit în secolul al XIX-lea și se află în apropiere de monumente
istorice și de zone de afaceri importante. Hotelul oferă stație de încărcare
pentru vehicule electrice, un restaurant rafinat și o cofetărie.
Camerele sunt
izolate fonic și decorate în stilul clădirii istorice în care se află,
beneficiind de vedere fermecătoare spre centrul vechi al orașului. Restaurantul
Cin Cin al hotelului servește o varietate de mâncăruri rafinate din bucătăriile
spaniolă, italiană, franceză și românească într-un cadru elegant și relaxat. Restaurantul
Barroco este special conceput pentru a găzdui o varietate de evenimente, de la
petreceri private și nunți până la congrese și evenimente corporate.
Oaspeții se pot bucura
de micul dejun în Sala de Fildeș. Patiseria Select de la proprietate oferă
fursecuri, tarte, prăjituri și multe alte tentații dulci. Sala Mică și Sala
Cold sunt disponibile pentru conferințe în cadrul hotelului. Este disponibil
acces gratuit la internet. Proprietatea pune la dispoziție o parcare, WiFi gratuit inclus, camere pentru nefumători,
bar și un bufet. În hotel sunt acceptate și animale de companie. Hotelul are
camere twin (2 paturi de o persoană sau
1 pat dublu mare), cameră triplă (1 pat de o persoană și 1 pat dublu mare) și
cameră dublă (1 pat mare dublu).
2. La mijlocul
secolului al XIX-lea, lua fiinţă la Iași prima bancă de emisiune din țara noastră, Banca Naţională a Moldovei, care, conform
statutului, avea „privilegiul exclusiv de a emite bilete”.
Instituția de
credit și-a încetat activitatea repede, din cauza luptelor politice ale vremii,
însă această experiență bancară a constituit un moment de referință în istoria
economică a țării noastre, oferind o nouă viziune asupra comerțului și
dezvoltării industriale. În plus, importanța economică a orașului Iași și
statutul de fostă capitală au făcut ca înființarea sucursalei BNR de aici să
fie prevăzută chiar în legea constitutivă a băncii din 17/29 aprilie 1880.
Activitatea efectivă a Sucursalei BNR Iași a început, la 1/13 martie 1881,
într-un spaţiu închiriat, situat pe strada Carol, în casele lui Dimitrie
Cozadiu, căruia i s-a plătit o chirie de 2000 lei de la „1 ianuarie până la
Sfântul Gheorghe 1881”. Principalele operațiuni ale băncii au fost cele de
scont, care au avut o pondere semnificativă din totalul operațiunilor efectuate
de BNR în anul 1883 (51% din numărul total al efectelor prezentate și 48% din
cele admise pe țară). La trei ani după înființarea Sucursalei din Iași a băncii
de emisiune, s-a hotârăt construirea primului local propriu. Astfel, în şedinţa
din 13 iunie 1884, Consiliul general al Băncii Naţionale a aprobat
achiziţionarea unui teren „împreună cu toate imobilele aflătoare pe el, situat
în orașul Iassi, despărțirea III, Strada Mare nr. 45, față cu Biserica
Catolică”, de la Artur Cantacuzino. Aici a fost ridicat sediul Sucursalei
din Iași, după planurile arhitectului N. Cerchez, clădirea reprezentând un
exemplu de arhitectură eclectică, ce îmbina elemente ale renașterii italiene cu
cele ale clasicismului francez. Din păcate, aceasta a fost distrusă în timpul
bombardamentelor din cel de-al Doilea Război Mondial.
Activitatea sucursalei
din Iași a BNR a fost legată de câteva dintre cele mai importante evenimente
din istoria țării noastre. În contextul războiului pentru reîntregirea
neamului, când capitala României a fost mutată de la București la Iași din
cauza ocupării de către armata germană a unei părți semnificative din
teritoriul național, s-a decis și mutarea sediului central al BNR, precum și a
tezaurului. Tot în acea perioadă, Sucursala Iași s-a implicat activ în viața
orașului prin realizarea a numeroase acte de caritate pentru susținerea
artiștilor, a ziariștilor și a elevilor aflați în refugiu în capitala moldavă,
a cantinelor populare, pentru sprijinirea unor societăți de binefacere și
repararea sediului Liceului Național, folosit ca spital pentru răniții din
război. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, activitatea
Sucursalei Iași a fost transferată pentru câteva luni la Râmnicu Vâlcea. Având
sediul distrus în totalitate, operațiunile băncii s-au desfășurat în perioada
următoare într-un imobil vecin, închiriat, dar impropriu bunului mers al
activităţii unei instituţii bancare. În ideea remedierii acestei stări de fapt,
arhitectul Radu Dudescu, șeful Serviciului arhitecturii din BNR, a început, în
primăvara anului 1946, să proiecteze, împreună cu colegii săi, Nicolae Creţoiu şi
Spiridon Spirescu, un nou local pentru Sucursala din Iaşi. Informat despre
terminarea dărâmării vechiului imobil, Consiliul de administrație al BNR a
încredințat, la 20 septembrie 1946, realizarea noului sediu Întreprinderilor
Technice „Ing. Anton Șesan” din București. Ridicarea construcţiei s-a realizat
neaşteptat de repede, având în vedere condiţiile epocii (lipsa materialelor şi
mai ales inflaţia galopantă), iar în ianuarie 1948 clădirea era deja ridicată.
În presa vremii a fost apreciată pozitiv iniţiativa BNR de a construi noul
sediu, titlul din ziarul OPINIA din data de 29 iunie 1947 fiind sugestiv:
„Acolo unde au fost ruine se clădeşte un palat”. Terminată în 1949, clădirea
are o arhitectură sobră, în stil neoclasic, apropiată ca factură de clădirea Operei
din București. În același timp, s-a realizat o stilizare a acesteia, astfel
încât să se poată încadra în vecinătatea monumentelor istorice ale orașului
moldav. Sucursala Regională a Băncii Naţionale a României din Iaşi
continuă să reprezinte şi astăzi în conştiinţa ieşenilor un simbol al
stabilităţii economice şi al verticalităţii neamului românesc, fiind unul
dintre reperele arhitecturale și istorice ale „Orașului celor șapte coline”.
3. Biserica
„Sfântul Andrei” este
o biserică ortodoxă din Iași, situată pe strada Sf. Andrei nr. 3.
Biserica, aflată în apropierea Palatului Culturii, în partea dreaptă a
acestuia, spre Podu Roș, a fost ctitorită în anul 1794 de preotul Ioan
Buciumaș, ajutat fiind de un negustor, pe nume Neculai, pe locul unei vechi biserici
de lemn, construită cu mult înainte.
Terenul unde se află astăzi biserica era
denumit atunci Fânăria Domnească și aici s-au așezat, începând cu secolul al
XVIII-lea, slujitori ai Curții Domnești (aflată în apropiere), slujbași și
meșteșugari. Astfel, biserica a aparținut, în timp acestor bresle. Al doilea
hram al bisericii se datorează prezenței aici, în anul 1886, a icoanei
făcătoare de minuni a Sfântului Mare Mucenic Mina. Între anii 1989 – 1996
biserica a fost reparată capital, a fost mărită și i s-a adăugat în curte un
turn-clopotniță. La sfințirea din 1996 a lăcașului, de către ÎPS
Mitropolit Daniel (actualul Patriarh), aici au fost prezente moaștele Sfântului Apostol Andrei,
aduse în pelerinaj la Iași.
4. Mănăstirea Bârnova este o mănăstire de călugări amplasată în preajma
municipiului Iași, în pădurile Podișului Central Moldovenesc, sub dealul
Pietrăriei, în comuna Bârnova. La mănăstire se poate ajunge pe drumul
spre Vaslui; imediat după Hanul “Trei Sarmale”, pe partea dreaptă, se
desprinde un drum pe care se poate ajunge în satul Bârnova (10 km).
Mănăstirea Bârnova
este situată într-un pitoresc cadru natural, printre copaci umbroși și
împrejmuită cu ziduri puternice. Ea a fost ctitorită de domnitorul Moldovei,
Miron Barnovschi-Movilă (1626-1629, 1633), de la care își trage și denumirea,
iar lucrările au fost terminate de domnitorul Eustație Dabija (1661-1666).
Ansamblul Mănăstirii Bârnova a fost inclus pe Lista monumentelor istorice din
județul Iași și este alcătuit din 5 obiective:
- Biserica "Sfântul Gheorghe" - datând
din perioada 1626-1629
- Chiliile - datând din anul 1728
- Ruinele din incintă - datând din secolul al
XVII-lea
- Turnul de la poartă - datând din secolul al
XVII-lea
- Zidul de incintă - datând din secolul al
XVII-lea
În curtea mănăstirii
se află un tei hibrid natural (Tilia x haynaldiana Simk.) (T.
platyphyllos x T. tomentosa) cu o vârstă de aproximativ 660 de ani. Prima
mărturie despre Mănăstirea Bârnova s-a păstrat de la cronicarul Miron Costin care
a lăudat osârdia și strădania binecredinciosului voievod Miron
Barnovschi-Movilă de a ridica noi locașuri bisericești. Pe lângă această
mănăstire domnitorul Miron Barnovschi a ridicat și Mănăstirea Hangu din Munții
Neamțului și a arătat o deosebită grijă față de Mănăstirea Dragomirna, ctitorită
de mitropolitul Anastasie Crimca. Începând din anul 1662, Mănăstirea
Bârnova a fost închinată pe rând Patriarhiei Ierusalimului, Muntelui Athos
și Muntelui Sinai, Patriarhiei din Constantinopol și Patriarhiei din
Alexandria, fiind administrată de către călugării greci pe o perioadă de 200 de
ani. În anul 1728 domnitorul Grigore al II-lea Ghica se mută
vremelnic împreună cu toată curtea sa la Bârnova, mai ales spre a se feri din
calea epidemiei de friguri care a bântuit Iașul în vremea domniei sale, ocazie
cu care renovează unele clădiri. Mănăstirea Bârnova a avut multe moșii, printre
care Buhaiul, Cascariu, Dumbrăvița, Puțineni (jud. Dorohoi), Bâlca, Păunești,
Borșani, părți din Fierbinți și Haret (jud. Putna), Capotești, Petrești,
Scânteia, Valea Satului, Belcești și Filozofu (jud. Vaslui), Iezerul de la
Dorohoi etc. Urmare a Legii secularizării domeniile și bunurile mănăstirii trec
în proprietatea statului, iar biserica se ruinează. În anii 1875 și apoi 1902
s-au făcut unele lucrări de reparații și consolidare. În două perioade: 1908
– 1945 și 1950 – 1990 lăcașul de cult a avut statut de parohie, iar între
anii 1945 – 1950 a fost mănăstire de maici. La intervenția Comisiei
Monumentelor Istorice, între anii 1968-1970 s-au efectuat lucrări de restaurare
a monumentului istoric. În acea perioadă s-a restaurat turnul clopotniță de la
intrare și s-a înlocuit tabla de pe acoperișul bisericii cu tablă galvanizată.
După 1991, prin grija mitropolitului Daniel, lăcașul de cult de la Bârnova își
recapătă statutul de mănăstire de călugări. Ascunsă în codrii seculari ai
Iașului, incinta Mănăstirii Bârnova este protejată de ziduri înconjurătoare de
apărare, cu metereze. La poartă este un turn clopotniță, prin care se
intră în Mănăstire. Atât clopotnița, cât și zidurile de incintă sunt lipsite de
vreo inscripție. Biserica are o înfățișare exterioară măreață, fiind construită
în plan triconc, cu două turle, din care una masivă, deasupra pridvorului și
alta mai subțire, octogonală, ornamentată în exterior. Pentru prima dată în
Moldova, la bisericile lui Miron Barnoschi-Movilă apare turnul-clopotniță lipit
de biserică, amplasat deasupra pridvorului. Acesta schimbă și îngreuiază
înfățișarea exterioară a bisericii în ansamblul ei. Turla de deasupra
pridvorului este un element de fortificație, având la primul etaj o tainiță în
care puteau fi ascunse odoarele bisericii la vreme de primejdie și la etajul al
doilea o încăpere cu rol de apărare, având practicate în ziduri metereze pentru
tras cu pușca. În această turlă se intra printr-o ușă secretă, ascunsă în epocă
de spătarul unei strane bisericești din pronaos. De asemenea, se remarcă și
prezența contraforturilor laterale masive pe colțurile pridvorului. Biserica
Mănăstirii Bârnova este împărțită, conform tradiției bizantine, în pridvor,
pronaos, naos și altar. Pridvorul este
dreptunghiular, sprijinit în exterior, la colțuri, de contraforturi masive. În
interior are o boltă cu două calote, care sunt ornamentate de jur împrejur de
torsade timbrate cu scuturi mici. Pronaosul are
boltiri simple și este neornat. Între pronaos și naos lipsește peretele
despărțitor, fiind înlocuit cu trei arcade și doi pilaștri groși,
reprezentând una dintre caracteristicile arhitecturii bisericești din secolul
al XVII-lea din Moldova. Naosul prezintă particularitatea de a
transmite greutatea turlei pe zidurile laterale prin arcuri transversale. O
catapeteasmă mare desparte naosul de altar. Biserica Mănăstirii Bârnova nu este
pictată.
Mănăstirea Bârnova este înconjurată de un zid de incintă construit din
piatră, cu o înălțime de circa 5 metri. Zidurile înconjoară mănăstirea din
toate părțile, având o formă de patrulater cu laturile de 102 x 95 m, precum și o grosime de 1,35 m (la
bază) și de 1,00 m (înspre partea superioară). Zidul era susținut de contraforturi
pe toate laturile, dar în prezent s-au mai păstrat doar două dintre acestea pe
latura de vest a incintei. În incinta mănăstirii se poate intra pe două căi de
acces: pe sub turnul clopotniță de pe latura de est și printr-o poartă de mici
dimensiuni practicată într-un turn de pe latura de vest, boltită sub un arc de
piatră. Turnul clopotniță are două etaje; la parter se află o intrare boltită
în incinta mănăstirii, la primul etaj se află tainița, având ferestre
dreptunghiulare de dimensiuni mici, iar la al doilea etaj este camera
clopotelor cu ferestre de dimensiuni mari, terminate la partea superioară în
acolade. Acoperișul turnului are forma unui bulb alungit. Intrarea în turn se
face pe o scară de zid aflată pe latura nordică. În curtea Mănăstirii se află
Palatul Domnesc al doamnei Dafina, construit odată cu mănăstirea. În anul 1678
doamna Dafina Dabija a dăruit Mănăstirii Bârnova, unde era înmormântat soțul
ei, mai multe sate lăsate de acesta cu limbă de moarte. Doamna Dafina a refăcut
casa egumenească, locuind o perioadă în ea. Mănăstirea Bârnova, ca monument, se
află în stare de ruină, propunându-se intervenții de primă necesitate:
- scoaterea umidității din ziduri prin crearea
unui dren interior pe axul subsolului și acoperire de protecție
- asigurarea structurii portante prin adăugarea
de schele-eșafodaj de susținere,
- sprijiniri de rigidizare
- injectări de plombe
- completări ale zidurilor prăbușite.
În incinta mănăstirii,
la mică distanță de absida altarului bisericii, se află niște ruine ale unor
beciuri construite în secolul al XVII-lea. Tavanul beciurilor este boltit, el
fiind confecționat din piatră. Stratul de pământ care le acoperea a fost
îndepărtat cu prilejul efectuării lucrărilor de restaurare, dorindu-se ca
beciurile să fie astfel mai bine puse în valoare.
Fiind complet
neprotejate, există pericolul ca aceste beciuri să se surpe. În prezent,
Mănăstirea Bârnova are două hramuri:
- Sfântul Gheorghe (23 aprilie) — păstrat de la
bisericuța de lemn
- Tăierea Capului Sf. Ioan Botezătorul (29 august)
— de la Dabija Vodă
5. Bârnova,
în
trecut, Buciumi, este o comună a județului Iași care include
și satele: Cercu, Păun, Pietrăria, Todirel și Vișan,
fiind situată în sudul județului, în vecinătatea sudică a municipiului Iași.
Este
străbătută de șoseaua națională DN24 care leagă Iașiul de Vaslui. La
recensământul din anul 2011 comuna număra 5782 de locuitori, în creștere față
de recensământul anterior (anul 2002 – 3935 locuitori), dintre care: români –
91,73% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a
comunei Bârnova, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortdocși
– 89,38%, romano catolici – 1,66% și restul – nedeclarată sau altă religie. În anul
1968, Bârnova a devenit comună suburbană a municipiului Iași, având componența actuală.
În anul 1989, s-a renunțat la conceptul de comună suburbană, comuna fiind
subordonată direct județului Iași. În comuna Bârnova se găsesc mănăstirile
Bârnova (1626–1629) din satul Bârnova și Mănăstirea “Piatra Sfântă” (secolele
al XVIII-lea–al XIX-lea) din satul Pietrăria, ambele ansambluri-monument
istoric de arhitectură de interes național. În
comună se mai găsesc încă trei monumente istorice dar
de interes local: Sanatoriul TBC (sec.19) în satul Bârnova; Biserica “Învierea Domnului” (sec. 19 ) din satul Vișan și Biserica
“Sfinții Apostoli” (1812) din satul Păun. Sanatoriul TBC din Bârnova este secția
exterioară a renumitului Spital de Neuropsihiatrie “Socola” din Iași, aici
fiind internați
bolnavi foarte gravi, de cele mai multe ori în stare terminală.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL BRAȘOV
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Brașov 35 de ani de atunci - 15 noiembrie 1987
Piesele de mai sus sunt medalii speciale realizate de compania privată orădeană Alex Sztankovits. Ele s-au conferit
câștigătorilor la o competiție brașoveană de ciclism sau poate cros pentru
marcarea trecerii a 35 de ani de la Revolta populară anticomunistă a
muncitorilor brașoveni, din data de 15 noiembrie 1987.
Revolta
anticomunista de la Brasov, din 15 Noiembrie 1987, a fost evenimentul politic
major care a anuntat prabusirea iminenta a comunismului in Romania. Primele proteste
au început practic pe 14 noiembrie 1987, la Secția 440 „Matrițe” a
întreprinderii de autocamioane Steagul Roșu. Era zi de salariu, iar muncitorii
au primit doar jumătate din bani. Pe fluturașii de salariu, în dreptul rubricii
„Rețineri” era scris cuvântul „social”. Fără să fie organizați dinainte,
muncitorii au decis să nu mai lucreze, iar schimbul de noapte nici nu a pornit
utilajele. Oamenii au încercat să obțină răspunsuri de la conducerea
întreprinderii, însă șeful de secție din acea noapte i-a tratat cu dispreț și a
anunțat conducerea administrativă despre întreruperea lucrului abia la ora 5
dimineața. La ora 7.00 au sosit și muncitorii din schimbul I, așa că starea de
agitație și protestele s-au amplificat. Muncitorii au spart geamurile sediului
administrativ al uzinei, iar în jurul orei 8.00 circa patru mii de muncitori
erau adunați la porțile acesteia. În jurul orei 11.00 ei au luat hotărârea să
meargă la sediul Comitetului Județean al PCR, ca să se facă ascultați. La
ieșirea din întreprindere, majoritatea protestatarilor ezită și se retrag, iar
coloana care pornește spre Consiliul Județean al P.C.R. este alcătuită doar din
circa 400 de oameni. Inițial demonstranții au scandat revendicări sociale:
„Vrem mâncare și căldură!”, „Vrem banii noștri!”, „Vrem mâncare la copii!”,
„Vrem lumină și căldură!” și „Vrem pâine fără cartelă!”. În dreptul Spitalului
Județean, ei au cântat imnul Deșteaptă-te
române!0 Ajungând în centrul orașului, coloanei de manifestanți i s-au alăturat
mii de muncitori de la fabrica Tractorul Brașov, fabrica Hidromecanica, elevi,
studenți și alți locuitori. Din acest moment, protestul s-a transformat
într-unul politic, iar oamenii au susținut ulterior că ar fi scandat sloganuri
precum „Jos Ceaușescu!”, „Jos comunismul!”, „Jos dictatura!” sau „Jos tiranul!”.
Deja în timpul marșului, printre manifestanți s-au infiltrat membri ai Securității
deghizați în muncitori, rolul lor fiind acela de a observa și de a reține
figuri. Alții au rămas pe margine în ipostază de spectatori, fotografiind sau
chiar filmând. Ajunsă în centrul orașului, mulțimea a luat cu asalt clădirea
Comitetului Județean de Partid și sediul primăriei, „aruncând în piață
portretele lui Ceaușescu și alimente de la cantina Partidului, bine
aprovizionată”. Ziua de 15 noiembrie era una electorală, populația fiind
chemată să valideze autoritățile locale din Brașov, rezultatele fiind hotărâte
deja de activul de partid. În acel an de drastice raționalizări, pe
protestatari i-a înfuriat în special să descopere pavoazarea festivă a
clădirilor oficiale și abundența de produse alimentare pregătite pentru a
celebra victoria în simulacrul de alegeri locale. Cei care au pătruns în
clădirea Comitetului de Partid au găsit acolo produse care în acea perioadă
erau considerate delicatese: salam de Sibiu, cașcaval, banane, portocale,
Pepsi. Protestatarii furioși au distrus mobilier (ferestre, scaune, mese),
aparatură (calculatoare, telefoane, televizoare) și au spart geamuri; pentru
ei, aceste obiecte aparțineau comuniștilor și trebuiau înlăturate sau arse. Mulțimea
nu s-a descărcat doar asupra mobilierului, ci a agresat și membri ai
nomenclaturii brașovene, inclusiv pe primarul Calancea, acesta fiind bătut și
fiindu-i spartă o arcadă. Unul din milițieni a fost bătut, apoi dezbrăcat în
pielea goală, iar uniforma i-a fost sfâșiată de mulțime.
Manifestanții
au incendiat tot ce amintea de regimul comunist, iar un rug uriaș, alcătuit din
înregistrări de propagandă și documente de partid, a ars ore bune în piața din
centrul Brașovului. La sosirea serii forțele de Securitate și armata au
înconjurat zona centrală a orașului și au împrăștiat prin forță revolta. Au
fost folosite inclusiv gaze lacrimogene, câini și mașini blindate. Deși nu
există date că cineva ar fi fost ucis, circa 300 de protestatari au fost
arestați. Totuși, deoarece regimul ceaușist a ales să trateze protestele ca pe
„cazuri izolate de huliganism”, sentințele nu au depășit trei ani de închisoare
fără privare de libertate, o sentință relativ moderată în codul penal comunist.
Instanța a cerut însă executarea pedepselor la locul de muncă și deportarea din
oraș a celor condamnați. După 1990 au putut fi documentate de către cercetători
circa 100 de sentințe în Brașov, în timp ce alți manifestanți au fost
condamnați în urma unor procese ținute pe tot teritoriul României.
Sindicatul național Avram Iancu - Brașov 1921
Avram Iancu a fost un
avocat transilvănean și revoluționar pașoptist, care s-a nascut în anul 1824,
în localitatea Vidra de Sus, azi comuna Avram Iancu, judetul Alba. Din pacate,
ziua si luna nu se cunosc, pentru ca în matricola - actul de nastere nr.
40/1824 al comunei Vidra de Sus - se afla doar mentiunea ca “S-a nascut pe
vremea cireselor”. Se poate deduce ca nasterea a avut loc în luna
iulie 1824. Tatal lui Avram Iancu s-a numit Alexandru Iancu, iar mama – Maria.
Erau oameni harnici si gospodari, cu o stare materiala buna. Avramut, precum îl
dezmierdau parintii, era un copil plin de virtuti, gânditor si scurt la vorba,
cu o inima sincera si buna. Buchiile le-a învatat la Vidra si Câmpeni, clasele
elementare le-a urmat la Abrud, judetul Alba, gimnaziul inferior la Zlatna, cel
superior si Facultatea de Drept la Cluj. Peste tot s-a bucurat de simpatia
colegilor, profesorilor si a locuitorilor. A fost un student eminent, iar
matematica si istoria i-au fost materiile preferate. Dupa terminarea cursurilor
juridice la Cluj, în anul 1845, cu cele mai alese aprecieri de atestare si cu
calificativul “eminent”, s-a prezentat în fata Guvernului din Cluj, pentru a fi
primit ca practicant fara salariu. A fost însa respins de comisie, pentru ca
era plebeu, adica nu avea originea de nobil maghiar. În urma acestei
nedreptati, Avram Iancu s-a dus la Târgu Mures, unde s-a înscris la “Tabla
Regeasca” în calitate de cancelist, cu scopul de-a se pregati în meseria de
avocat, pe care a si obtinut-o în anul 1848, cu mult succes. Avram Iancu,
om al pacii, dreptatii sociale si al bunei convietuiri între popoare a deplâns
hotarârea motiunii nedrepte votata la 15 martie 1848, la Budapesta, potrivnica
poporului român majoritar in Transilvania, de unire fortata a acestei provincii
românesti cu Ungaria. La adunarea cancelistilor mureseni de la “Tabla
Regeasca”, tinuta în ziua de 25 martie 1848, data la care cancelistii unguri
solicitau celor români semnaturile si acordul unirii Transilvaniei cu Ungaria,
Avram Iancu, în prezenta celor 300 de cancelisti prezenti la adunare, a
pronuntat plin de indignare: “În numele neamului românesc resping
marinimozitatea voastra. Dreptul istoric are sa se spulbere înaintea
drepturilor omului. Spre rusinea veacului al XIX-lea, am suferit robia
îndelungata. Pretindem stergerea sclaviei si egalitate perfecta saumoarte!”. În testamentul sau, Avram Iancu si-a
precizat idealul sau în viata: “Unicul dor al vietii mele este sa-mi vad
natiunea fericita, pentru care dupa puteri am lucrat pâna acum!”. A
fost unul dintre initiatorii si organizatorii adunarilor de la Blaj din 30
aprilie, 15-17 mai si 15-23 septembrie 1848, precum si conducatorul cetelor
înarmate de tarani si de mineri din Muntii Apuseni. În timpul Revolutiei
de la 1848 a condus aceste osti, organizând apararea lor în Muntii Apuseni. A
respins numeroasele atacuri ale ostilor maghiare, superioare ca numar si ca
armament, câstigându-si renumele de "Craiul muntilor". Iancu
considera necesara unirea fortelor revolutionare ale celor doua popoare (român
si maghiar) în lupta împotriva dusmanului comun, absolutismul habsburgic. El
conditiona însa aceasta unire de satisfacerea revendicarilor sociale si
nationale ale românilor. Coplesite de armatele habsburgice si de cele tariste,
tradate de unii generali, trupele revolutionare române si maghiare au capitulat
la Siria, în 13 august 1849. Dupa înfrângerea revolutiei, bolnav si adânc
îndurerat de nedreptatile ce li se faceau taranilor, a caror eliberare reala nu
o putuse vedea înfaptuita, Avram Iancu a ramas printre moti, în Muntii Apuseni.
În anul 1849, fiind la Viena pentru sustinerea drepturilor nationale, a refuzat
sa primeasca o decoratie imperiala, zicând:"Natiunii sa i se dea
drepturile promise, atunci voi primi, altcum nu". Un an mai târziu refuza sa se întâlneasca cu împaratul
Austriei, Franz Iosef, aflat în vizita prin Transilvania. În acelasi an este
arestat si închis. Dupa eliberarea din închisoare, isi petrece ultimii ani
ai vietii ratacind prin munti, pe Valea Ariesului, la Lupsa, dar mai cu seama
la Baia de Cris, unde se adaposteste la covrigarul Ioan Stupina, supranumit
Liber. Stând pe prispa casei acestuia, cânta serile din fluierul de paltin
mestesugit cu multa maiestrie de el, în prezenta multimii de oameni care venea
sa-l asculte. S-a stins din viata la 10 septembrie 1872, pe prispa casei
acestuia. “Craiul Muntilor” a fost înmormântat cu multa evlavie în cimitirul
din satul Tebea, comuna Baia de Cris, judetul Hunedoara, lânga gorunul lui
Horea, potrivit dorintei sale testamentare. Avram Iancu a fost condus pe
ultimul drum de un sobor de peste 30 de preoti si de peste 10000 de oameni,
care i-au ramas fideli pâna în ultima clipa.
Loja masonică La trei coloane Brașov
Produsul de mai sus este o medalie masonică aparținând lojei La trei coloane din municipiul Brașov, în limba germană – Zu den drei Saulen, în lima maghiară – 3 Oszlop. Se
știe că această lojă a fost constituită la dat 30 iulie 1749 și a activat până
prin anul 1794. Se pare că loja sub denumire maghiară ar fi fost reactivată sub
obediență maghiară la data de 3 septembrie 1877. Medalia poate fi admirată în colecţiile
Muzeului Francmasoneriei din Londra. Un alt exemplar al acestei medalii se află
în colecţia particulară Horia Nestorescu-Bălceşti. Ea este confecţionată din metal aurit și are un inel de
atârnare. Dimensiunile piesei sunt: înălțimea – 46 milimetri și lățimea de 42 milimetri. Aversul
medaliei prezintă imaginea a trei coloane în stil corintic, fiecare pe un vârf
muntos. Ansamblul aversului este încercuit de inscripţia „ZU DEN DREI
SÆULEN 1783 - 1790 1877 3. SEPTB.”. Fragmentul inscripţiei ce
include anii, este flancat în stânga de un compas pe un medalion oval şi în
dreapta de un echer pe un medalion oval (ambele cunoscute simboluri masonice).
Reversul medaliei reprezintă o coroană pe un suport de blazon (simbolul
oraşului Braşov), acesta fiind amplasat pe un ancadrament radiant. Imaginea
centrală este încercuită marginal de inscripţia „ORIENT KRONSTADT”.
Vorbind etimologic, Francmasoneria este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul termenului
fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză, Freimaurer
în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a acestei
asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem : breaslă -
vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi catedralelor.
Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de francmasoni
între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a
Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate
secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet
secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai
ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui
Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu
uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite
apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit
Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul
vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În
continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume:
ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru
ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie
(simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este
simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar compasul,
simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă, egoism),
al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un echer, iar
fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL, este
elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii stabile,
liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la perfecţiune.
Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă. CIOCANUL şi DALTA,
semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul reprezintă forţa
voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea. Combinarea celor două
determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este emblema perfecţiunii şi
a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie a mărimii de
măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore ale zilei,
dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una odihnei şi un
celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi
dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi
voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui
triunghi echilateral şi este reprezentarea geometrică a lui trei (principiul
triplicităţii). În tradiţia creştină semnifică trinitatea iar în mai multe
filozofii divinitatea ca perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera
G, căreia i se dau mai multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi,
Geometrie, Geneza), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul
divin – simbol al principiului creator, fie soarele – principiul luminos al
vieţii. OCHIUL ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al
atributelor cele mai importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi
mila. Una dintre cele mai importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se
găseşte pe bancnota de un dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite.
SOARELE şi LUNA, reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între
alb şi negru, între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele
simbolizează Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al
raţiunii care luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează
Femininul, obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL,
după etinomul grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei
platonice, ,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem
simbolic şi nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune
cosmologică a universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre
simbolurile vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului
de Maestru. Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului
dincolo de moartea fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii.
COLOANELE, simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul
feminin, aerul, suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a
doua elementul masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu
alchimiştilor. Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi
orizontal, între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor
şi principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice masoneria
regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații masonice,
Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat devenind
MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran".Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Insigna turistică Bran (castelul)
Castelul Bran, situat între
Munții Bucegi și Piatra Craiului, la 30 de kilometri de Brașov, este singurul
punct turistic care atrage sute de mii de turiști datorită unei legende, Legenda Contelui Dracula, deși izvoarele spun ca
Țepeș ar fi trecut o singură dată pe aici, în drum spre Brașov. Inițial
Castelul Bran (în limba slavă «brana» înseamnă «poartă») a fost o fortăreață
cunoscută sub numele de Dietrichstein, construită
de Ordinul Cavalerilor
Teutoni în anul
1212, care a fost cucerită de sași spre sfârșitul secolului al XIII-lea. Prima
atestare documentară este din 1377 când brașovenii au primit, din partea lui
Ludovic I d’Anjou, dreptul de a ridica cetatea pe locul fostei fortărețe. Apoi,
între 1419-1424 a intrat în posesia lui Sigismund. La sfârșitul secolului al
XV-lea a fost subordonată comitetului secuilor și sub domnia lui Iancu de Hunedoara a trecut sub conducerea voievodatului
Transilvaniei. La 1 decembrie 1920, Castelul Bran a fost donat Reginei Maria a
României Mari, în semn de recunoștință din partea orașului Brașov pentru
contribuția la Unirea cea mare de la 1918. Imediat după aceasta, timp de 7 ani,
Castelul a intrat într-o perioadă de restaurare, sub conducerea arhitectului
Curții Regale, Carol Liman. Acesta a conceput ansamblul ca o reședință de vară.
Tot în această perioadă a fost construită și Casa de ceai. În timpul acestor
lucrări, Castelul a fost dotat cu apă curentă de la o fântână săpată în stâncă,
adâncă de 57 de metri și iluminat de la o uzină electrică cu turbină. De la
această uzină au fost apoi electrificate, în 1932, satele Bran, Simon și
Moeciu. Apoi, în 1938, Regina Maria a lăsat Castelul Bran drept moștenire
Principesei Ileana, care l-a stăpânit până în 1948. După abdicarea Regelui
Mihai și expulzarea Casei Regale, Castelul a intrat în proprietatea statului,
fiind abandonat și devastat. Abia în 1956 a fost amenajat ca muzeu de istorie
și arta medievală. În 1987, castelul a intrat în restaurare, lucrare terminată
în linii mari în 1993. În 2006 Castelul a fost retrocedat lui Dominic de
Habsburg, urmașul Principesei Ileana. În iarna lui 2007 noul proprietar l-a scos
la vânzare. Deoarece consiliul Județean Brașov s-a arătat dispus să răscumpere
Castelul, avocații care se ocupau de tranzacție au cerut prețul de 60 milioane
de euro. După o anchetă efectuată de o comisie parlamentara concluzia a fost că
retrocedarea Castelul Bran către Dominic de Habsburg nu s-a făcut cu
respectarea tuturor prevederilor legale. În final, Castelul Bran a trecut oficial în proprietatea lui Dominic de Habsburg în
data de 1 iunie 2009, când avocații Casei de Habsburg și
conducerea muzeului au semnat procesele verbale de predare-primire a
castelului. Nepot al Reginei Maria și fiu al Principesei Ileana, Dominic de
Habsburg a dobândit Castelul Bran la aproape șase decenii după ce familia sa a
fost forțată de regimul comunist să părăsească țara, pe când el avea doar zece ani.
După ce Ministerul Culturii și Cultelor a retras majoritatea obiectelor din
Castelul Bran, acestea au fost înlocuite cu obiecte și mobilier care au
aparținut familiei de Habsburg, printre cele mai prețioase fiind Coroana, sceptrul și un pumnal de argint care au aparținut Regelui Ferdinand, o fotografie-portret a Principesei Ileana cu semnătura acesteia, un acoperământ al patului
Reginei Maria, câteva piese de mobilier, dar și o carte de oaspeți care a aparținut Reginei Maria aceasta
fiindu-i dăruită, în 1920, de comunitatea brașovenilor și în care se păstrează
impresiile tuturor personalităților din țară și străinătate ce au trecut pragul
castelului de-a lungul a aproape trei decenii. Potrivit unui reprezentant al
administrației Castelului Bran, în castel va fi amenajata și o sală de proiecții cu
imagini ale Arhivei Naționale de Film despre istoria familiei regale și a
castelului, o cameră a costumelor
familiilor regale, precum și o sufragerie.
În plus, în Turnul Rotund al castelului va fi amenajat un apartament de lux, pentru cei care vor să stea să
petreacă o noapte în Castelul Bran. De asemenea, proprietarii castelului
intenționează să restaureze Casa de Ceai a Reginei
Maria, aflata în incinta domeniului Bran, care să fie apoi
deschisă publicului. Într-una dintre camerele castelului, a fost amenajata și o cameră “Bram Stoker”, unde
este prezentată legenda lui Vlad Țepeș (cunoscut și ca Vlad Dracul),
precum și a mitului lui Dracula. În
curtea Castelului este amenajat un muzeu al satului ce prezintă viața țăranilor din zonă,
munca și tradițiile din zona Rucăr-Bran. În perioada sărbătorii Halloween, Castelul
Bran este destinația preferata a turiștilor americani și englezi. O nouă
atracție turistică oferită de noii proprietari este un număr de 10410 sticle de Merlot de Dealu Mare din 2007 botezat ad-hoc „Chateau Bran”,
la 45 de lei sticla, și 1377 de sticle de Cabernet Sauvignon din același an și aceeași podgorie, la
160 de lei sticla „înnobilată” cu mențiunea „Reserve de l’Archiduc” și
semnătura „Dominic”. „Ambele sortimente vor fi comercializate doar la Castelul
Bran, sub denumirea «Chateau Bran. Revista americana Forbes a plasat Castelul
Bran pe poziția a doua în rândul celor mai scumpe proprietăți din lume, cu o
valoare estimata la 140 milioane dolari.
Uzinele Steagul Roșu - Orașul Stalin
Uzina
de autocamioane Brasov, denumire
actuală
S.C. ROMAN S.A. a luat fiinţă în anul 1921, sub
numele de ROMLOC - FABRICA DE LOCOMOTIVE ŞI VAGOANE. În anul 1936
fuzionează cu uzina ASTRA, prima fabrică de vagoane şi motoare. Începând cu
anul 1940 îşi modifică denumirea în SOCIETATEA ASTRA Fabrica Română de Vagoane, Motoare,
Armament şi Muniţiuni. Opt ani mai târziu, în 1948, Societatea
Astra Braşov primea numele de STEAGUL ROŞU pe care l-a
păstrat până în anul 1990, şi producea vagoane, utilaje pentru industria
minieră şi siderurgică, maşini, unelte şi rulmenţi. În anii următori se fac
retehnologizări pentru ca în 1954 aici să se producă primul camion românesc
SR-101. SR sunt
iniţialele de la numele fabricii din Braşov: Steagul Roşu, devenită ulterior:
Întreprinderea de Autocamioane Braşov, Autocamioane Braşov şi Roman SA. Primele
camioane produse acolo au purtat acest nume. În
august 1953, Guvernul a dispus uzinei Steagul Roşu realizarea în serie a
primelor autocamioane româneşti. În a doua jumătate a aceluiaşi an, a
început pregătirea fabricaţiei de autocamioane, iar la data de 1 mai 1954, un
lot de autocamioane româneşti au defilat la demonstraţia… oamenilor muncii.
Începerea producţiei de autocamioane a însemnat o etapă importantă în
dezvoltarea uzinei deoarece a marcat trecerea de la producţia variată şi de
serie mică la una unică de serie mare. Acest lucru a dus la ridicarea nivelului
tehnic al uzinei şi la cristalizarea unei concepţii unitare în dezvoltarea
ulterioară acesteia. Astfel, în 1960, uzina se adaptase
deja la producţia de autocamioane. Efortul de profilare a uzinei pentru
fabricarea autocamionului SR 101 a
tins spre ridicarea la o capacitate comună a sectoarelor care realizau în
principal piesele, subansamblele şi ansamblele camionului. Alegerea
unui model care să constituie prototipul autocamionului ce urma să intre în
producţia de serie nu a fost o treabă uşoară. Era necesar, în primul rând, ca
acest tip de autocamion să nu ridice probleme tehnologice şi constitutive
deosebite. În al doilea rând, trebuia să corespundă necesităţilor imediate
pentru care urma să fie realizat. Din aceste considerente s-a convenit să
se ia ca model autocamionul sovietic ZIL 150. Autocamionul SR 101 a
reprezentat un produs deosebit de rezistent, uşor de condus în exploatare şi,
deci, corespunzător nivelului profesional şi tehnic al personalului de
exploatare şi întreţinere existent atunci. Motorul SR 101 şi
şasiul SR
101 au fost întrebuinţate şi la realizarea unor autovehicule
pentru nevoile imediate ale economiei. Astfel, au fost realizate
autobasculante, autocisterne, autobuze TV, iar o parte din subansamblele de la
autoşasiul SR
101 s-au folosit la realizarea primelor troleibuze
româneşti. Numărul de autocamioane furnizate de uzină parcului naţional, până
la sfârşitul anului 1969, a fost de 107.466, din care 54.224 SR 101.
Cu toate rezultatele obţinute în exploatare, schimbarea tipului de autocamion
era inevitabilă, datorită faptului că autocamionul SR 101 de
4 tone era depăşit ca nivel tehnic. Parcul naţional de autocamioane era dotat
în majoritate cu autocamioane de 4 tone, acestea având în 1950 o pondere de 70%
din total. În urma unor studii, s-a ajuns la concluzia că era necesară
proiectarea unor noi tipuri de autocamioane de 3 şi 5 tone echipate cu motor de
8 cilindri în V, cu parametrii tehnici la nivelul construcţiilor de pe piaţa
mondială. După acest succes mult mediatizat de
conducerea comunistă a ţării, schimbări se fac în continuare. Între 1959 şi
1961 se proiectează şi se pregăteşte autocamionul CARPAŢI de
3 tone, iar în anul 1962 se produce autocamionul CARPAŢI de
2,5 tone. În 1964, uzina braşoveană proiectează şi produce autocamionul BUCEGI de
5 tone, care era menit să asigure necesarul pentru multele şantiere ale
patriei, scop atins cu mult succes. Dar producţia de aici trebuia să ţină pasul
cu piaţa europeană, aşa că în anul 1971 se produc primele autocamioane cu
motoare diesel în licenţă MAN Germania. În anul 1990 uzina îşi schimbă
denumirea în SC Roman S.A. iar în 1994 se organizează pe divizii.
În 1999 este fabricat primul autocamion cu motor Euro 2 românesc. În anul 2000,
pe poarta fabricii iese camionul cu numărul 750.000. În luna noiembrie 2002,
Roman SA producea autocamioane cu motor Euro 3. Din mai 2004, după realizarea
privatizării au fost luate decizii strategice care au permis ca S.C. ROMAN S.A.
Braşov să producă autovehicule civile cu un nou design şi complet modernizate,
autovehicule militare cu multe echipamente performante, inclusiv blindaje conform
STANAG, autobuze urbane cu podea complet coborâtă, autobuze interurbane şi
turistice. În noiembrie 2008 aici s-a realizat primul tractor U 650 şi primul
motor de tractor, iar în august 2009 a fost fabricat primul lot de tractoare U
650 pentru Egipt. Produsele realizate în prezent sunt dotate cu motoare Euro 5
iar printre dotarile de varf se afla un nou computer de bord de concepţie
proprie.
Cupa Corona Brașov 2017 - polo pe apă
Polo pe apă este un sport nautic pe
echipe. Se dispută între două echipe alcătuite din 7 jucători fiecare: 6 jucători
de teren și un portar, pe banca de rezerve fiind încă maximum 6 jucători.
Portarul este singurul jucător căruia i se permite să atingă mingea cu două
mâini, să lovească mingea cu pumnul închis și să atingă fundul piscinei, dar nu
i se permite să depășească mijlocul piscinei. Teoretic polo pe apă se aseamănă
handbalului. Jocul de polo pe apă are durata a 4 reprize a câte 8 minute
fiecare. Lungimea bazinului este de 30 m pentru bărbați și 25 m pentru femei,
iar lățimea de 20 m. Adâncimea apei este de cel puțin 1,8 m. Este
cel mai vechi sport de echipǎ jucat la toate edițiile Olimpiadelor sportive de
varǎ, din anul 1900, de când a fost introdus ca sport olimpic. Britanicii sunt considerați părinții polo-ului pe apă,
primul joc la ei având loc la 14 iulie 1876. În România, primele
echipe de polo au apărut la Cluj, Timișoara și Târgu Mureș. În anul 1952, la
Jocurile olimpice de la Helsinki, România este prezentă pentru prima dată cu o
echipă de polo.
Prezint aici o istorie romanțată a
simbolisticii vechii steme a orașului Brașov: Înainte de
stabilirea germanilor in Transilvania, regele maghiar Solomon a purtat
razboi împotriva cumanilor pe care i-a alungat în final peste graniță. La un
moment al acestei lupte ploaie de săgeți se abăteau mai mult asupra regeleui
deoarece el se făcea cel mai vizibil prin strălucirea coroanei pe care o purta
pe cap, coroana dându-l de gol în fața inamicului. Înțelegând pericolul,
regele și-a depus coroana pe trunchiul retezat al unui copac, mai precis peste
buturuga ce rămăsese din falnicul copac, el nemaifiind atât de vizibil. Astfel
a evitat regele Solomon potopul de săgeți și a reușit să se retragă,
abandonându-și coroana în acea pădure. Coroana regală a rămas neobservată mulți
ani pe trunchiul de copac, până
când au găsit-o sașii. Aici teutonii au construit cetatea Brasovia și în
jurul acesteia s-a constituit o comunitate umană. Pe locul unde s-a găsit
coroana s-a ridicat primăria comunității care s-a denumit Kronstadt (Orașul
coroanei). Mai tîrziu toate cladirile, drapelele și scuturile orașului s-au
decorat cu coroana pe trunchiul de copac cu rădăcini. Mai tarziu s-a
incercat interpretarea stemei: Radacinile acesteia reprezinta cele 13
comunitati rurale sasesti din Tara Barsei, ale caror locuitori, asemenea radacinilor,
lucreaza in pamant si isi duc produsele la oras. Asa cum radacinile nu doar
sustin trunchiul copacului, ci il si intaresc, pentru a nu putea fi doborat de
furtuni, asa ajuta si comunitatile sasesti orasul si il feresc de pieire. Asa
cum radacinile unui copac nu sunt observate, asa e trecuta cu vederea si munca
tacuta a taranilor. Trunchiul puternic simbolizeaza orasul: scoarta aspra si
tare se aseamana cu zidurile orasului si bastioanele. Coroana se aseamana cu
regele. Pe trunchi, coroana poate sta in siguranta, asa cum si regele se poate
baza pe sustinerea si loialitatea orasului Brasov si a sasilor.
Brașov (în germană Kronstadt,
în maghiară Brassó, în latină Corona; de
asemenea pe hărțile vechi trecut Cronstadt sau Brassov,
în dialectul săsesc Kruhnen, Krűnen, Krînen) este reședința și cel
mai mare municipiu al judeţului Braşov, România precum şi mare centru
turistic, industrial, cultural. Potrivit recensământului din anul
2002, a avut o populație de 284596 locuitori, fiind unul dintre cele mai mari
orașe din țară. Tradiția și cronicile calendarelor brașovene consideră
anul 1203 ca an „în care s-a început zidirea Brașovului”, deși documente și
izvoare sigure nu confirmă această dată. Primul act păstrat care a fost
emis în Brașov, purtând mențiunea expresă: „Datum in Braso”, a fost
emis de regele Ladislau al IV-lea în anul 1288. Deasupra am
postat stemele vechi, interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului, drapelele
de la anul 1600 şi actual al oraşului precum şi pozele unor monumente de
cultură și arhitectură brașovene din vremuri diferite.
Statuia Dorobanților
Spitalul uzinelor de tractoare "Ernst Thalman"
Spitalul de stat nr.2
Pavilionul pompierilor
Prefectura, Palatul de justiție și Vila Schuller
Institutul Mecanic
Institutul biblic
Hotel Continental
Marele hotel ARO Palace
Gimnaziul mare greco ortodox
Brașov este un
judeţ din România aflat în sud-estul Transilvaniei, care
include regiunile istorice Ţara Bârsei, Ţara Făgăraşului şi Altland-ul
săsesc. Situat în partea centrală a țării, pe cursul mijlociu al râului
Olt, în interiorul arcului Carpatic, judeţul Braşov deține 2,3% din suprafața
țării, adică 5351 kilometri pătrați, numără aproximativ 630000 de locuitori şi
are capitala în oraşul cu acelaşi nume - Braşov. Ca subunităţi administrative
judeţul are în compunere 4 municipii - Brașov, Făgăraș, Săcele și Codlea, 6
oraşe - Predeal, Zărnești, Râșnov, Victoria, Rupea, Ghimbav şi 43 de comune.
Deasupra am postat stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului,
precum şi pozele unor monumente de cultură și arhitectură din județ precum și
alte locuri de vizitat în acest județ.
Hotelul Predeal - Predeal
Vederi - Mercheașa
Vederi - Homorod
Biserica și cimitirul - Hălchiu
Școala evanghelică - Ghimbav
Școala normală de învățători - Făgăraș
Cetatea - Râșnov
Vedere - Dumbrăvița
Biserica greco ortodoxă - Codlea
Hotel Sylva - Bran
______________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Poetul român Mihai Eminescu,
a trăit între anii 1850 - 1889
Două detalii vignetă de pe felicitări franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.01.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu