Mai jos admiri și alte poze reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din orașul portughez SETUBAL, din vremuri
diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate, o insignă, un jeton
și o medalie locale.
Tribunalul și Biserica Boa
Biserica Sao Juliao
O intrare în oraș
Parcul Bonfim
Piața Primăriei
Piața Bocage
Plaja Troia Mar
Parcul natural Arrabida
Rezervația naturală - Estuarul Sado
Fortăreața Santa Maria
Conventul Isus
Plaja Figueirinha
Liceul
Castelul San Felipe
Intrarea în Castelul San Felipe
Bulevardul Todi
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
Insignă locală
Jeton local
Medalie locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
UN CAREU
DEFINIȚII REZOLVAT
_________xxx_________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Mihai Eminescu - 150 ani de la naștere 1850 - 2000
Mihai Eminescu (nume real Mihail Eminovici) (născut 15 ianuarie
1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a
fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii români şi de
critica literară postumă drept cea mai importantă voce poetică din literatura
română. Eminescu a fost activ în societatea politico-literară Junimea, şi a
lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A
publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să
studieze la Viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de volume,
aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu,
în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de 3
februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat la
sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul
a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la umbra
unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28 oct.1948)
membru al Academiei Române. Prin tot ce a scris Eminescu este
contemporanul vremurilor actuale. Deasupra am aplicat o fotografie a lui
Mihai Eminescu la 1870 și dedesubt câteva luări de poziție ale gazetarului de
excepție care a fost el;
- Mita e-n stare să pătrunză orişiunde în ţara aceasta, pentru mită
capetele cele mai de sus ale administraţiei vând sângele şi averea unei
generaţii.
- Partidele, la noi, nu sunt partide de principii, ci de interese personale
care calcă făgăduielile făcute nației în ajunul alegerilor și trec, totuși,
drept reprezentanți ai voinței legale și sincere a țării. Cauza acestei
organizări stricte e interesul bănesc, nu comunitatea de idei.
- Uzurpatori, demagogi, capete deșarte, leneși care trăiesc din sudoarea
poporului, fără a o compensa prin nimic, ciocoi boierești și fudui, mult mai
înfumurați decât coborâtorii din neamurile cele mai vechi ale țării - despre
clasa politică a României.
- Părerea mea individuală e că politica ce se face azi în România, și
dintr-o parte și din alta, e o politică necoaptă.
- Vom avea de-acum înainte dominația banului internațional, impusă de
străini. Peste tot credințele vechi mor, un materialism brutal le ia locul,
cultura secolului, mână în mănâ cu sărăcia claselor lucrătoare, amenință
clădirea măreață a civilizației creștine.
- Statul
român nu mai este un produs al geniului rasei române, ci un text franţuzesc
aplicat asupra unui popor ce nu-l înţelege
- Poporul a pierdut de mult încrederea că lucrurile se pot schimba în bine şi,
cu fatalismul raselor nefericite, duce greul unei vieţi fără bucurie şi fără
tihnă.
- Temelia
liberalismului adevărat este o clasă de mijloc care produce ceva, care, punând
mâna pe o bucată de piatră îi dă o valoare înzecită şi însutită de cum o avea,
care face din marmură statui, din in pânzătură fină, din fier maşini, din lână
postavuri.
- Condiţia
civilizaţiei statului este civilizaţia economică. A introduce formele unei
civilizaţii străine fără ca să existe corelativul ei economic este curată muncă
zadarnică
- De când e
lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte sus, iar economiceşte jos;
amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură strânsă; civilizaţia
economică este mama celei politice.
- Lucrul la
care aspiră toţi este de a se folosi numai de avantajele civilizaţiei străine,
nu însă de a introduce în ţară condiţiile de cultură sub care asemenea
rezultate să se producă de la sine.
- Cine zice
progres nu-l poate admite decât cu legile lui naturale, cu continuitatea lui
treptată. A îmbătrâni în mod artificial pe un copil, a răsădi plante fără
rădăcină pentru a avea grădina gata în două ceasuri, nu e progres, ci
devastare… Adevăratul progres nu se poate opera decât conservând pe de o parte,
adăugând pe de alta; o vie legătură între prezent şi viitor, nu însă o serie de
sărituri fără orânduială.
Colanul de venerabil al lojei masonice Echerul
Produsul
de mai sus este Colanul de venerabil al
Lojei masonice Echerul. Piesa este confecționată
din bronz aurit și are dimensiunile de gabarit 13 x 72 milimetri. Ea are forma
unui echer și este însoțită de o panglică de culoare albastru deschis. Produsul
poate poate fi admirat și astăzi în colecțiunile Muzeului Național Bruckenthal
din municipiul Sibiu.
Vorbind etimologic, Francmasoneria este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul termenului
fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză, Freimaurer
în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a acestei
asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem : breaslă -
vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi catedralelor.
Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de francmasoni
între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a
Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate
secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet
secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai
ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui
Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu
uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite
apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit
Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul
vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În
continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume:
ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru
ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie
(simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este
simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar compasul,
simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă, egoism),
al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un echer, iar
fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL, este
elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii stabile,
liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la perfecţiune.
Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă. CIOCANUL şi DALTA,
semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul reprezintă forţa
voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea. Combinarea celor două
determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este emblema perfecţiunii şi
a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie a mărimii de
măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore ale zilei,
dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una odihnei şi un
celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi
dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi
voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui
triunghi echilateral şi este reprezentarea geometrică a lui trei (principiul
triplicităţii). În tradiţia creştină semnifică trinitatea iar în mai multe
filozofii divinitatea ca perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera
G, căreia i se dau mai multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi,
Geometrie, Geneza), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul
divin – simbol al principiului creator, fie soarele – principiul luminos al
vieţii. OCHIUL ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al
atributelor cele mai importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi
mila. Una dintre cele mai importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se
găseşte pe bancnota de un dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite.
SOARELE şi LUNA, reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între
alb şi negru, între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele
simbolizează Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al
raţiunii care luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează
Femininul, obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL,
după etinomul grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei
platonice, ,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem
simbolic şi nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune
cosmologică a universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre
simbolurile vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului
de Maestru. Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului
dincolo de moartea fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii.
COLOANELE, simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul
feminin, aerul, suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a
doua elementul masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu
alchimiştilor. Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi
orizontal, între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor
şi principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice masoneria
regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații masonice,
Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat devenind
MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Jeton - 914 - Fabrica motoare Diesel
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa de mai
sus este un jeton aparte realizat din tablă și inscripționat prin ambutisare șa comanda unei fabrici românești de
motoare Diesel. În centru are inscripționat un număr diferit de la jeton la
jeton și deasupra numărului este o practicată o gaură de prindere a unui șnur
(probabil). Se presupune că fiecare muncitor, la angajare, primea pe bază de
semnătură câte un astfel de jeton pe care îl preda la magazie atunci când intra
în posesia setului de scule și echipament personal de lucru. Când pleca în
concediu de odihnă, medical sau la trecerea la pensie muncitorul preda la
magazie tot setul de scule și echipamentul personal, reprimindu-și același
jeton, pe care apoi îl prezenta la biroul personal. Astfel se realiza o
păstrare mai atentă și o evidență riguroasă a sculelor si echipamentelor de
lucru. Motorul Diesel este un motor cu ardere internă în
care combustibilul se aprinde datorită temperaturii ridicate create de
comprimarea aerului necesar arderii, și nu prin utilizarea unui dispozitiv
auxiliar, așa cum ar fi bujia în cazul motorului cu aprindere prin
scânteie. Motorul a fost inventat în anul 1892 și patentat pe data de 23
februarie 1893 de inginerul german Rudolf
Diesel.
Campionatul național Taekwon-do I.T.F.
Produsul
de mai sus este o insignă aparte
realizată de către firma privată orădeană Alex Sztankovits pentru a fi
conferită participanților și / sau câștigătorilor la Campionatul Național de Taekwondo IT. Taekwondo
transcris și ca Taekwon-Do sau Tae
Kwon Do) este o artă marțială coreeană caracterizată în special prin
lovituri înalte cu piciorul și lovituri cu pumnul. Taekwondo este unul dintre
sporturile naționale coreene, practicat de peste 2000 mii de ani, reprezentând
unul dintre cele mai vechi arte marțiale. Recent intrat în categoria
sporturilor olimpice, practicarea acestui sport în întreaga lume este
structurată și administrată de către Federația Mondială de Taekwondo. În România practicarea
acestui sport se realizează sub coordonarea Federației Române de Taekwondo, la
conducerea căreia astăzi (anul 2023) se află Constantin Apostol, maestru
internațional 7 DAN. Conform regulamentului internațional, lupta dintre cei
doi sportivi ai meciului de taekwondo este caracterizată de
lovituri în mare parte ale membrelor inferioare, punctate corespunzător de
către sistemul electronic pus la dispoziție, dar și de arbitri, iar
lovitura cu pumnul trebuie să fie precisă și conform regulamentului pentru a fi
punctată. Sportivii poartă echipamente de protecție pe cea mai mare
parte a corpului (cască de protecție dotată cu senzori electronici, protecție
dentară, vesta dotată cu senzori pentru punctare, protecții pentru antebrațe,
mănuși, tibiere și metatarsiene dotate cu senzori electronici pentru a fi
realizată punctarea loviturilor.) Meciurile sportivilor sunt atent coordonate de
către arbitri. Aceștia sunt în număr total de trei pe suprafața de luptă, unul
central, menit să stabilească ordinea meciului prin acordarea penalizărilor
corespunzătoare, ceilalți doi stând în colțuri opuse alte saltelei, ținând în
mână judge box-ul, un dispozitiv pentru acordarea anumitor tipuri de puncte, în
funcție de lovitura fiecărui sportiv în parte. La masa suprafeței există un
arbitru care se ocupă de partea tehnică a meciului de taekwon do, lucrând la
sistemul incorporat într-un dispozitiv. Un alt arbitru ține evidența fiecărui
meci în parte pe o hârtie specială, în cazul unei posibile erori la nivelul
echipamentelor. Ultimul arbitru, este cel de la Video-Replay, un sistem de
contestare a deciziilor luate Campion al colectivului sportiv
Produsul
de mai sus este o insignă metalică
oferită anual în regimul comunist celui
mai bun sportiv al clubului. Ea era confecționată din metal mort fiind strident
colorată. Avea forma literei “C” mare de tipar, pe care era marcat înscrisul:
“CAMPION AL COLECTIVULUI SPORTIV” și pe verso avea lipit un ac simplu de
prindere la rever. În interiorul literei C era reprezentată o minge și o ramură
de laur - simbol al victoriei sportive.
__________ooOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBA FRANCEZĂ CU
CUPOANE DETAȘABILE
Societatea anonimă "Societe de Petroles Runcu"
cu sediul la Anvers - Belgia
Acțiune de dividente fără declararea valorii, la purtător
Două detalii vignetă de pe felicitări franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 06.09.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu