Castelul Bran, situat între
Munții Bucegi și Piatra Craiului, la 30 de kilometri de Brașov, este singurul
punct turistic care atrage sute de mii de turiști datorită unei legende, Legenda
Contelui Dracula, deși izvoarele spun ca Țepeș ar fi trecut o singură dată pe
aici, în drum spre Brașov. Inițial
Castelul Bran (în limba slavă «brana» înseamnă «poartă») a fost o fortăreață
cunoscută sub numele de Dietrichstein, construită de Ordinul
Cavalerilor Teutoni în
anul 1212, care a fost cucerită de sași spre sfârșitul secolului al XIII-lea.
Prima atestare documentară este din 1377 când brașovenii au primit, din partea
lui Ludovic I d’Anjou, dreptul de a ridica cetatea pe locul fostei fortărețe.
Apoi, între 1419-1424 a intrat în posesia lui Sigismund. La sfârșitul secolului
al XV-lea a fost subordonată comitetului secuilor și sub domnia lui Iancu
de Hunedoara a
trecut sub conducerea voievodatului Transilvaniei. La 1 decembrie 1920,
Castelul Bran a fost donat Reginei Maria a României Mari, în semn de
recunoștință din partea orașului Brașov pentru contribuția la Unirea cea mare
de la 1918. Imediat după aceasta, timp de 7 ani, Castelul a intrat într-o
perioadă de restaurare, sub conducerea arhitectului Curții Regale, Carol Liman.
Acesta a conceput ansamblul ca o reședință de vară. Tot în această perioadă a
fost construită și Casa de ceai. În timpul acestor lucrări, Castelul a fost
dotat cu apă curentă de la o fântână săpată în stâncă, adâncă de 57 de metri și
iluminat de la o uzină electrică cu turbină. De la această uzină au fost apoi
electrificate, în 1932, satele Bran, Simon și Moeciu. Apoi, în 1938, Regina
Maria a lăsat Castelul Bran drept moștenire Principesei Ileana, care l-a
stăpânit până în 1948. După abdicarea Regelui Mihai și expulzarea Casei Regale,
Castelul a intrat în proprietatea statului, fiind abandonat și devastat. Abia
în 1956 a fost amenajat ca muzeu de istorie și arta medievală. În 1987,
castelul a intrat în restaurare, lucrare terminată în linii mari în 1993. În
2006 Castelul a fost retrocedat lui Dominic de Habsburg, urmașul Principesei
Ileana. În iarna lui 2007 noul proprietar l-a scos la vânzare. Deoarece
consiliul Județean Brașov s-a arătat dispus să răscumpere Castelul, avocații
care se ocupau de tranzacție au cerut prețul de 60 milioane de euro. După o
anchetă efectuată de o comisie parlamentara concluzia a fost că retrocedarea
Castelul Bran către Dominic de Habsburg nu s-a făcut cu respectarea tuturor
prevederilor legale. În final, Castelul Bran a trecut oficial
în proprietatea lui Dominic de Habsburg în data de 1 iunie 2009,
când avocații Casei de Habsburg și conducerea muzeului au semnat procesele
verbale de predare-primire a castelului. Nepot al Reginei Maria și fiu al
Principesei Ileana, Dominic de Habsburg a dobândit Castelul Bran la aproape
șase decenii după ce familia sa a fost forțată de regimul comunist să
părăsească țara, pe când el avea
doar zece ani. După ce Ministerul Culturii și Cultelor a retras majoritatea
obiectelor din Castelul Bran, acestea au fost înlocuite cu obiecte și mobilier
care au aparținut familiei de Habsburg, printre cele mai prețioase fiind Coroana, sceptrul și un
pumnal de argint care
au aparținut Regelui Ferdinand, o fotografie-portret a Principesei Ileana cu semnătura acesteia, un acoperământ al patului Reginei Maria, câteva piese de mobilier, dar și o
carte de oaspeți care
a aparținut Reginei Maria aceasta fiindu-i dăruită, în 1920, de comunitatea
brașovenilor și în care se păstrează impresiile tuturor personalităților din
țară și străinătate ce au trecut pragul castelului de-a lungul a aproape trei
decenii. Potrivit unui reprezentant al administrației Castelului Bran, în
castel va fi amenajata și o sală de proiecții cu imagini ale Arhivei Naționale de Film despre istoria familiei regale și a
castelului, o cameră a costumelor familiilor regale,
precum și o sufragerie. În plus, în Turnul
Rotund al castelului va fi amenajat un apartament de lux, pentru
cei care vor să stea să petreacă o noapte în Castelul Bran. De asemenea,
proprietarii castelului intenționează să restaureze Casa
de Ceai a Reginei Maria, aflata în incinta domeniului Bran,
care să fie apoi deschisă publicului. Într-una dintre camerele castelului, a
fost amenajata și o cameră “Bram Stoker”, unde este prezentată legenda lui
Vlad Țepeș (cunoscut și ca Vlad
Dracul), precum și a mitului lui Dracula. În
curtea Castelului este amenajat un muzeu al satului ce prezintă viața țăranilor din zonă,
munca și tradițiile din zona Rucăr-Bran. În perioada sărbătorii
Halloween, Castelul
Bran este destinația preferata a turiștilor americani și englezi. O nouă
atracție turistică oferită de noii proprietari este un număr de 10410
sticle de Merlot de Dealu Mare din 2007 botezat ad-hoc „Chateau Bran”, la 45
de lei sticla, și 1377 de sticle de Cabernet Sauvignon din
același an și aceeași podgorie, la 160 de lei sticla „înnobilată” cu mențiunea
„Reserve de l’Archiduc” și semnătura „Dominic”. „Ambele sortimente vor fi
comercializate doar la Castelul Bran, sub denumirea «Chateau Bran. Revista
americana Forbes a plasat Castelul Bran pe poziția a doua în rândul celor mai
scumpe proprietăți din lume, cu o valoare estimata la 140 milioane dolari. Inițial, castelul Bran a fost o cetate de „trecătoare” cu
scop militar, patrulateră neregulată. În timp, cetatea a suferit numeroase
modificări cum ar fi: adăugarea turnului de sud (în 1622 după planurile
principelui Gabriel Bethlen), construcția unui turn dreptunghiular la est,
iar între 1883 și 1886 acoperișul a fost îmbrăcat cu țiglă. Cetatea a fost
transformata în castel în anul 1920 pe când era în proprietatea
reginei Maria, perioadă în care s-au realizat cele mai importante lucrări de
restaurare.
În vremea aceia structura castelului și destinația camerelor era
următoarea:
- Parter: Camera de Gardă, Capela Prinţului Mircea, Curtea
Interioară și Capitelul Fântânii
- Etajul I: Hol, Dormitorul Reginei Maria, Camera de trecere,
Sala Gotică – Salonul Galben, Salonul Mare și
Scara Secretă
- Etajul II: Camera de trecere, Salonul Biedermeier, Dormitorul
Regelui Ferdinand, Sufrageria, Sala Costumelor, Altă cameră
de trecere, Coridorul interior, Dormitorul Verde I, Dormitorul Verde II și Sala
de proiecţie
- Etajul III: Salonul de Muzică şi Biblioteca Reginei Maria,
Anticamera Salonului de Muzică și Loggia
- Etajul IV: Apartamentul Principelui Nicolae, Accesul în
Turnul de Est, Scara Principală și Terasa castelului
Castelul
Peleș a fost construit la iniţiativa Regelui Carol I, pentru a-i servi
drept reşedinţă de vară, investită cu funcţii politice, culturale şi simbolice. După 1914, castelul Peleş şi-a exersat în continuare funcţia de reprezentare şi
de muzeu, fără a mai fi însă locuit timp 6 luni pe an, aşa cum obişnuia
suveranul fondator. Până în 1947, devine spaţiu aulic pentru vizitele oficiale
sau găzduieşte ceremonii cu caracter militar. Cel mai important eveniment
organizat la Sinaia şi găzduit de castelul Peleş până la abdicarea Regelui
Mihai, în decembrie 1947, a fost legat de sărbătorirea semicentenarului
castelului în anul 1933 de către Regele Carol al II-lea (1930-1940). În
perioada ianuarie – martie 1948, castelul este închis din ordinul autorităţilor
comuniste, iar bunurile de patrimoniu sunt inventariate. Cea mai mare parte a
colecţiilor de pictură, mobilier, textile, piese de artă decorativă şi cărţi au
fost transferate la Muzeul de Artă din capitală. Din luna mai a aceluiaşi an,
alte piese au intrat în custodia diferitor instituţii de cultură din marile
oraşe ale României, Bucureşti, Braşov, Sibiu etc. Din anul 1953, castelul
devine Muzeu Naţional, deschis publicului larg, în timp ce celelalte imobile
situate pe domeniul Peleş, precum castelele Pelişor, reşedinţa particulară a
celui de-al doilea cuplu regal, Ferdinand I, Maria şi Foişor, fosta Casă de
vânătoare a primului Rege al României şi reşedinţă a regilor Carol al II-lea şi
Mihai I vor deveni case de creaţie şi odihnă pentru scriitorii, muzicologii şi
artiştii plastici agreaţi de regimul comunist. Două decenii mai târziu, în anul
1975, starea de conservare tot mai critică a imobilului determină măsura
închiderii acestuia şi evacuarea unei părţi importante a patrimoniului muzeal
în depozitele amenajate într-un vechi conac boieresc al familiei Bibescu din
Posada, localitate situată la cca 20 de km sud de Sinaia. Între anii 1966 şi
1982, într-o fostă dependinţă a castelului regal, situată în apropierea
acestuia, a fost amenajat Muzeul de Artă Decorativă (Ceramica), ce valorifica
piese reprezentative din vechile colecţii regale. Concomitent cu lucrările
masive de restaurare, castelul găzduieşte până în 1989, anul înlăturării
regimului comunist în România, o serie de vizite de şefi de stat. Din 1990,
respectiv 1993 şi până azi, castelele Peleş şi Pelişor sunt redeschise spre
vizitare. În anul 2007, după cinci ani de negocieri între Statul român şi Casa
regală, se ajunge la un acord, prin care castelul Peleş, castelul Pelişor,
precum şi întregul domeniu Peleş alcătuit din fostele dependinţe regale, au
reintrat în proprietatea Regelui Mihai I (1927-1930, 1940-1947), dar continuă
să fie administrate de statul român. Excepţie face castelul Foişor, clădire
inaugurată în anul 1881. Acordul cu Casa regală, expirat în anul 2009, în cazul
castelului Pelişor şi în 2010, în cazul castelului Peleş, a fost din nou
prelungit. În 1932, Foişorul a căzut pradă unui incendiu devastator. A fost
reconstruit un an mai târziu în perioada Regelui Carol al II-lea
(1930-1940). În anii 1970, clădirii iniţiale i s-a adăugat o aripă nouă şi
interioarele au suferit modificări semnificative. După 1989, clădirea a devenit
vilă de protocol a preşedinţiei României, statut pe care continuă să îl
păstreze. Elaborarea planurilor iniţiale ale castelului Peleş i-au fost
încredinţate arhitectului Wilhelm von Doderer (1825-1900), profesor la
Technische Hochschule din Viena. Doderer a înaintat suveranului trei propuneri
de proiecte arhitectonice, inspirate din arhitectura castelelor renascentiste
franceze de pe valea Loirei, ca şi din stilul edificiilor vieneze de pe
Ringstrasse. Proiectele sunt respinse de către Carol I în 1876, iar conducerea
lucrărilor este încredinţată arhitectului german, Johannes Schultz, care
elaborează planurile castelului în prima sa fază de construcţie (1879 – 1883).
Clădirea cu aspect de chalet elveţian, compusă din două etaje propusă de
Schultz, era decorată la exterior în stil german, Fachwerk. La 1890, este
construită pe locul terasei acoperite de pe aripa de sud, Sala Maură, după
proiecte atribuite arhitectului francez, Émile André Lecomte du Noüy,
discipolul celebrului arhitect francez, Violet Le Duc. În anul 1894, la
conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh, Karel Liman (1860 ? –
1928). Sub coordonarea sa, între 1895-1897 sunt amenajate Capela reginei
Elisabeta de la etaj, Apartamentele principeselor de Wied şi Hohenzollern de pe
latura de nord şi Mezaninul. În anul 1884 este instalată reţeaua electrică,
castelul dispunând de un grup electrogen propriu, iar la 1897 este construită
centrala electrică. Între anii 1903 – 1906, Liman proiectează Galeria de
marmură, Sala de concerte, Sala mică de muzică şi Baia reginei şi amenajează
încăperi la nivelul al II-lea, corespondentul primei Mansarde: camera doamnei
Mavrogheni, marea doamnă a Palatului şi apartamentele oaspeţilor din aripa de
nord a castelului. Între 1906-1914, se
întreprind lucrările de amenajare a teraselor exterioare. La 1906 este înălţat
turnul central al castelului, unde un an mai târziu a fost montat ceasul cu
trei cadrane, creaţie a Fabricii de ceasuri de turn a Curţii regale din
Bavaria, Johann Mannhardt.Totodată, sunt amenajate Sala veche de
muzică, Sala Florentină şi Sala Coloanelor, pe locul primei Camere de şah, iar
Sufrageria regală este extinsă. La etaj, pe aripa de nord, este construit
Apartamentul primului ministru. Între
anii 1905 – 1906, sunt concepute vastul Apartament imperial, compus din Salon
mare, Salon mic, Dormitor, Budoir, Baie şi Camera valetului şi Apartamentul
principilor moştenitori, Ferdinand – Maria. În anul 1906, au loc modificări ale
Sălii de teatru de la Parter. Tot acum, sala este adaptată proiecţiilor
cinematografice, prin amenajarea cabinei de proiecţie. Aparatura
cinematografică a fost modernizată în 1939, de Societatea Concordia din
Bucureşti, la cererea expresă a regelui Carol al II-lea. Între anii 1908 –
1911, este definitivată construcţia Sălilor de arme, ca şi decoraţia
Sălii Florentine, după planurile arhitecţilor Karel Liman şi Ferdinand de
Tiersch, acesta din urmă, consilier al regelui Ludovic al II-lea al Bavariei.
Între anii 1907 şi 1911, este amenajat Holul de onoare pe locul celei de-a doua
curţi interioare, principala sală de recepţie a castelului. Holul este decorat
în stilul Renaşterii germane, cu subtile accente baroce, de către Bernhard
Ludwig din Viena, care colaborează strâns cu arhitectul Liman. Modelul de
inspiraţie al sălii îl constituie Sala Fredenhagen a Palatului Camerei de
Comerţ din Lübeck. În paralel, sunt construite la Parter, Sala de şah şi Sala
de biliard, în continuarea Sălii maure. În sfârşit, între anii 1911-1914 este
amenajată terasa cu busturi de împăraţi romani, iar pe aripa de sud-est,
este proiectată Sala consiliilor de către arhitectul Liman şi decoratorul
vienez, Bernhard Ludwig. Moartea regelui Carol I la 27 septembrie 1914,
marchează finalul vastului proiect arhitectonic coordonat de suveran. Dintre
furnizorii principali, pentru prima etapă de construcţie, amintim casa Heymann
din Hamburg şi atelierul condus de August Bembé din Köln-Mainz. Dintre cei care
au lucrat constant la decorarea şi furnizarea de piese de artă decorativă
pentru castel, din 1883 până în 1914, îi menţionăm pe Joseph Dollitschek,
arhitect şi decorator din Viena, Anton Pössenbacher din München, creator de
decoraţiuni şi de piese de mobilier şi L. Bernheimer, din acelaşi oraş,
furnizor de decoraţiuni interioare, mobilier, covoare orientale,
Habie&Polako, din Viena, furnizori de covoare gen Smyrna, atelierele
Zettler din München, 1882, creatorii de vitralii. Acestea au fost lucrate de
patruzeci de artişti şi tehnicieni timp de trei ani după schiţele color
executate de profesorii E. Widmann si Julius Juers. F. X. Barth. Celălalt autor
de vitralii al castelului Peleş a fost A. Zwölfer, titularul unui celebru
atelier vienez, cu filiala la Bucureşti. Colecţiile de artă decorativă s-au
constituit prin cooptarea unor celebre firme occidentale din epocă: Odiot, din
Paris, Eduard Wollenweber, München şi Paul Telge, din Berlin, creatori şi
furnizori de produse de orfevrărie. Lor li s-au alăturat Josef Resch, celebru
magazin de bijuterii din Paris şi J.A Eysser, fabricant faimos de mobilier din
Nürenberg. Castelul Peleș este un simbol al României care pare scos dintr-un
basm. Daniela Voitescu, șeful Secției Relații publice din cadrul Muzeului
Național Peleș, precizează că Peleșul, care are 160 de camere, dintre care 80
de dormitoare și 30 de săli de baie foarte moderne, a fost un „factor
civilizator”, prin construcția sa fiind marcate mai multe premiere. „Peleșul a
fost prima locuință privată din România care a beneficiat de curent electric și
primul castel electrificat integral din Europa. Regele a construit o
micro-hidrocentrală pe pârâul Peleș, chiar din 1883, care asigura iluminatul
casnic, dar și al becurilor din parc. Ea funcționează și acum și alimentează cu
energie electrică Complexul Economat. De asemenea, a avut încălzire centrală cu
calorifere de la 1883, ele funcționând și acum. La 1883, a fost instalat la
Castelul Peleș, pentru prima dată în lume, sistemul de încălzire cu aer cald
prin inducție prin pereți și prin podele. De asemenea, era dotat cu lift
electric pentru două persoane, băi moderne și apă curentă caldă și rece la
sălile de baie”, explică Voitescu. La scurt timp după finalizarea lucrărilor de
construcție a castelului, foarte multe familii bogate și-au construit în
cartierul Furnica din Sinaia locuințe care au împrumutat facilitățile tehnice,
dar și din arhitectura exterioară a castelului, susține reprezentantul
muzeului. La Peleș, timpul pare să fi înghețat în așteptarea vechilor
proprietari. Sentimentul este dat de faptul că și acum se păstrează amenajarea
camerelor de pe vremea Regelui, acesta fiind un alt aspect care deosebește
castelul de altele din categoria sa. „Camerele sunt amenajate ca pe vremea
foștilor proprietari. Reamenajarea s-a făcut pe principiile muzeotehnicii, dar
după fotografiile și schițele pe care le avem în arhivă din epoca respectivă.
Sunt puține castele în Europa în care găsești obiectele în locul pentru care au
fost făcute sau comandate. Un castel atât de bine decorat încât poți spune că
poate fi mâine locuit fără nicio problemă nu cred că mai găsim în Europa în
categoria castelelor care au o sută de ani, cum are Peleșul”, a afirmat
Voitescu. Castelul Peleș adăpostește 60.000 de obiecte de artă, care fac parte
din patrimoniul cultural național românesc, ele nefăcând obiectul negocierilor
cu Casa Regală. Acestea se constituie în mai multe colecții, Peleșul fiind unul
dintre muzeele cu cele mai diverse colecții din țară. Astfel, aici există
colecția de arme, cea mai valoroasă din țară, ca număr și ca valoare intrinsecă
a obiectelor, colecția de mobilier, cea de artă decorativă, colecția de artă
plastică, de vitralii, de textile și decorațiile exterioare din piatră, marmură
și ceramică (statuile și basoreliefurile de pe terase). Potrivit Danielei
Voitescu, cea mai mare bogăție a acestui muzeu este reprezentată de decorația
din lemn sculptat manual care se prezintă într-o stare foarte bună. Aceasta a
fost lucrată în ateliere celebre din străinătate, respectiv din Austria și
Germania, și nu se cunoaște secretul prelucrării lemnului care îl face ca, după
o sută de ani, să fie într-o stare atât de bună. Castelul a fost naționalizat
în 1948 și a funcționat ca muzeu din 1953 până în 1975 când a fost închis
pentru lucrări de restaurare.
El a fost redeschis publicului în 1990, iar de
atunci și până în prezent peste 7.000.000 de turiști l-au vizitat. Vizitarea se
face numai cu ghid însoțitor, ceea ce limitează numărul membrilor unui grup și
implicit pe cel al vizitatorilor dintr-o zi de lucru. Reprezentantul muzeului
arată că 25% dintre turiștii care vizitează anual acest obiectiv sunt străini.
În circuitul turistic se află expoziția de bază, care include parterul
castelului, unde se află spațiile oficiale, și turul opțional care înseamnă
vizitarea parterului și a etajului întâi unde se află spațiile private
(dormitoare, băi, camere pentru oaspeți). Turul opțional II (parter plus
etajele I și II) este indisponibil până la data de 31 decembrie 2014 din motive
de conservare, după cum se arată pe site-ul oficial al Muzeului Național Peleș.
În fiecare lună, la castel au loc concerte susținute de tineri artiști, dar și
de interpreți consacrați, fiind continuată astfel tradiția instituită de Regina
Elisabeta. Împlinirea unui secol de la finalizarea construcției Castelului
Peleș este marcată printr-o expoziție temporară dedicată celui mai important
arhitect al Casei Regale a României, cehul Karel Líman.
Castelul
Hunizilor (Corvinilor sau Corvineștilor) este o
construcție impunătoare, prevăzută cu turnuri, bastioane (fortificații
cilindrice sau poligonale, construite de obicei la colțurile unei fortărețe.)
și un donjon (turnul principal și cel mai bine fortificat).
Acoperișurile sunt
înalte și acoperite cu țiglă policromă. Castelul a fost construit în
secolul al XIV-lea pe locul unui vechi castru roman, pe malul râului Zlaști,
fiind dăruit de către regele Sigismund I de Luxemburg cneazului Voicu, tatăl
lui Iancu de Hunedoara. Intrând în posesia lui Iancu de Hunedoara, castelul
suportă un amplu process de modernizare și amplificare a fortificațiilor în
perioada anilor 1440 – 1453. Castelul este lipsit de perimetre secundare de
apărare, reieșind de aici concluzia că a fost folosit mai mult ca reședință
nobiliară. În cadrul acestei modernizări se include construirea Sălilor Dietei
și a Cavalerilor, a Turnurilor Capistrano (după numele unui vestit călugăr) și
al Buzduganelor precum și a Bastionului alb. Ulterior castelul intră în posesia
lui Matei Corvin, fiul lui Iancu de Hunedoara, care construiește o nouă aripă
în stil renascentist – loggia cu picturi ilustrând un aspect din viața
nobiliară, respectiv legenda corbului. Pe blazonul familiei Corvinilor
este reprezentat un corb care ține în cioc un inel de aur. Legenda spune că
Ioan de Hunedoara era fiul nelegitim al lui Sigismund de Luxemburg (rege al
Ungariei la vremea respectivă) care s-a îndrăgostit de o femeie pe nume
Elisabeta din Țara Hațegului. Pentru a nu exista discuții pe marginea acestui
fapt, regele ar fi aranjat o căsătorie între aceasta și Voicu (un viteaz din zonă).
Pentru a fi recunoscut copilul când merge la curtea regală Sigismund de
Luxemburg i-a dăruit și un inel de aur. Însă inelul de aur a fost într-o zi
furat de un corb. După multe peripeții Ioan de Hunedoara a recuperate inelul,
însă povestea a fost aflată și de rege care a hotărât să facă don corbul cu
inel în cioc un element al blazonului familiei Corvinilor. În curtea
castelului, nu departe de capelă, se află o fântână adâncă de 30 de metri
despre care se spune că ar fi fost săpată de trei prizonieri turci, în schimbul
promisiunii că vor fi eliberați dacă vor ajunge la startul de apă. După 15 ani,
când s-a ajuns la apă, stăpânii castelului nu s-au ținut de promisiune. Legenda
spune că inscripția de pe zidul fântânii înseamnă “Apă aveți, dar suflet,
nu.” În realitate inscripția se traduce astfel “Cel care a scris această
inscripție este Hasan, care trăiește ca rob la ghiauri, în cetatea de lângă
biserică”. Matei Corvin lasă castelul lui Ioan Corvin, după care urmează o
perioadă în care se succed o serie de proprietari care dețin castelul pentru
interval limitate de timp. Unul dintre proprietarii care a făcut transformări
majore în aspectul castelului a fost principele transilvan Gabor Bethlen care a
construit două etaje pe aripa sudică și unul pe aripa nordică. De-a lungul
timpului castelul a fost devastate de mai multe incendii fiind restaurant de
mai multe ori; 1870 - 1880 (cu sprijinul arhitecților Steindl Imre și
Schulek Frigyes), 1965 – 1970 și 1993 – 1995. Accesul în castel se face pe
un pod de lemn, susținut de patru piloni masivi de piatră, plasați în albia
râului Zlaști, lăsând în curtea husarilor și nișa care adăpostește statuia
Sfântului Ioan de Nepomuk, protectorul podurileo și al trecerilor peste ape.
Primul obiectiv major este Turnul nou de poartă, de formă rectangular, turn
care impresioanează prin masivitate, în zona parterului având aspectul unui
spațiu boltit, fiind remarcată prezența locului de gardă, unde este și o vatră
de foc, aici aflându-se astăzi casa de bilete. De aici se ajunge ușor în
închisoarea castelului, cu ușa sa masivă din lemn. Loggia Matia se află la
ieșirea din Turnul nou de poartă, în partea stângă, fiind considerată cea mai
nouă manifestare, în domeniul arhitecturii, a Renașterii. La etajul Loggiei se
păstrează unica pictură laică în frescă din Transilvania acelei perioade,
precum și Camera de Aur, spațiu ce adăpostește expoziția “Obiecte din colecția
Muzeului Castelului Corvinilor - Hunedoara”. Capela este plasată pe latura
estică a castelului, accesul aici fiind posibil prin scara interioară a Loggiei
Matia, ajungându-se în tribuna capelei. Monumentul are un farmec aparte datorat
stilurile diverse de construcție, a prezenței unor inovații în plan militar și
civil, precum și vieții tumultoase de curte care l-a animat vreme de peste 400
de ani. Castelul impresionează prin prezența sa, ce domină municipiul
Hunedoara, air pentru cei atrași de Evul mediu, castelul reprezintă un monument
singular în România și printre cele mai atractive din spațiul european. Camera
domnițelor este plasată la etaj, deasupra turnului nou de poartă și coridorului
de intrare în castel. Inițial turnul a avut doar un nivel de apărare și din
secolul al XVII-lea s-a realizat camera doamnelor din castel. Aici se poate
admira mobile din secolul al XIX-lea, în stil eclectic, compus din masă,
servantă și dulap. De aici, traversând Scara Spirală, se intră în Sala Dietei,
plasată la etajul Palatului Mare, construită în stil gotic, interiorul ei fiind
modificat radical în secolul al XVII-lea de către Gabro Bethlen, prin
demontarea întregii arhitecturi gotice de piatră și compartimentarea ei cu
încăperi mai mici cu funcționalități diverse. Revenind în curtea
interioară, circuitul continuă cu vizitarea fântânii, care este însoțită de
prezentarea unei inscripții, plasate pe unul dintre contraforții capelei. De
aici se vizitează terasa de artilerie, ușor modificată în secolul al XIX-lea,
de unde se deschide o frumoasă perspectivă spre groapa urșilor, Palatul Nordic,
capela și curtea fântânii, dar și spre oraș. Ultimul obiectiv este Sala
Cavalerilor, una dintre cele mai interesante spații laice din Transilvania
secolului al XV-lea. Aici funcționează expoziția de tehnică militară, cu piese
aparținând perioadei extinse (secolele XV - XIX). Aici se poate citi o inscripție
cu referire la momentul construcției acestei săli. Din expoziția de tehnică
militară se iese prin expoziția de etnografie, se coboară scara de lemn spre
primul nivel al Palatului Sudic, în atelierele meșteșugărești care deserveau
administrația minieră.
De aici se iese din nou în curtea interioară a
castelului, iar în partea dreaptă se intră pe coridorul de la parterul Turnului
vechi de poartă, turn de formă rectangular, prevăzut cu două niveluri de
apărare. Acest turn a fost pictat în frescă pe vremea lui Matei Corvin, urme
ale acestei picture putând fi admirate și azi pe latura nordică a
turnului. Acest castel este unul din cele mai importante monumente
de arhitectură gotică din România. (Sursa NET – Ofical Media – Stejărel Ionescu)
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O URARE EPIGRAMATICĂ
PROPRIE DE ANUL NOU
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_____________xxx____________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Alexandru Ioan Cuza 1820 - 1873
24 ianuarie 1859 - 24 ianuarie 2024
165 ani 1859 - 2024
Acesta este doar aversul machetei medalie
și este gravată de gravorul Monetăriei Statului
Constantin Dumitrescu
Alexandru Ioan Cuza (sau Alexandru Ioan I; născut la data de 20 martie
1820 la Huşi şi decedat la data de 15 mai 1873 la Heidelberg, Germania) a fost
primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei şi Valahiei, precum şi al
statului naţional România. Cuza a participat activ la mişcarea revoluţionară de
la 1848 din Moldova şi la lupta pentru unirea Principatelor. La 5 ianuarie
1859, Cuza a fost ales domn al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al
Munteniei (Valahiei), înfăptuindu-se astfel unirea celor doua ţări române. Devenit
domnitor, Cuza a dus o susţinută activitate politică şi diplomatică pentru
recunoaşterea unirii de către puterea suzerană şi puterile garante şi apoi
pentru desăvîrşirea unirii Principatelor Române pe calea înfăptuirii unităţii
constituţionale şi administrative, care s-a realizat în ianuarie 1862, cînd
Moldova şi Valahia au format un stat unitar, adoptînd oficial, în 1862, numele
de România, cu capitala la Bucureşti, cu o singură adunare şi un singur
guvern. Născut în Bîrlad, Moldova, Cuza a aparţinut clasei tradiţionale de
boieri moldoveni, fiind fiul ispravnicului Ioan Cuza (care a fost de asemenea
un proprietar de pămînt în judeţul Fălciu, Moldova) şi al Sultanei (sau
Soltana), membră a familiei Cozadini de origini fanariote. Alexandru primeşte o
educaţie europeană, devenind ofiţer în armata moldovenească şi ajungînd la
rangul de colonel. S-a căsătorit cu Elena Rosetti în 1844. În anul 1848,
Moldova şi Muntenia au fost cuprinse şi ele de febra revoluţiilor europene.
Revolta moldovenilor a fost suprimată repede, dar în Muntenia revoluţionarii au
preluat puterea şi au guvernat în timpul verii. Tînărul Cuza a jucat un rol
suficient de important pentru a i se evidenţia înclinaţiile liberale, avute în
timpul episodului moldovenesc, astfel că este transportat ca prizonier la
Viena, de unde a fost eliberat cu ajutor britanic. Revenind în Moldova în
timpul domniei Prinţului Grigore Alexandru Ghica, a devenit ministru de război
al Moldovei, în 1858, şi a reprezentat Galaţiul în divanul ad-hoc de la Iaşi.
Cuza a fost un proeminent politician şi a susţinut cu tărie uniunea Moldovei şi
Valahiei. A fost nominalizat în ambele ţări de către Partida Naţională, care
milita pentru unire, în defavoarea unui prinţ străin. Profitînd de o
ambiguitate în textul Tratatului de la Paris, este ales domn al Moldovei pe 17
ianuarie 1859 (5 ianuarie după calendarul iulian) şi în Muntenia pe 5 februarie
1859 (24 ianuarie după calendarul iulian). Unirea Principatelor Moldovei
şi Valahiei a avut loc la jumătatea secolului al XIX-lea şi reprezintă
unificarea vechilor provincii româneşti. Unirea este strîns legată de
personalitatea lui Alexandru Ioan Cuza şi de alegerea sa ca domnitor al ambelor
principate la 5 ianuarie 1859 în Moldova şi la 24 ianuarie 1859 în Muntenia.
Totuşi, unirea a fost un proces complex, bazat pe puternica apropiere culturală
şi economică între cele două ţări. Procesul a început în 1848, odată cu
realizarea uniunii vamale între Moldova şi Muntenia, în timpul domniilor lui
Mihail Sturdza, respectiv Gheorghe Bibescu. Deznodămîntul războiului Crimeii a
dus la un context european favorabil realizării unirii. Votul popular favorabil
unirii în ambele ţări, rezultat în urma unor Adunări ad-hoc în 1857 a dus la
Convenţia de la Paris din 1858, o înţelegere între Marile Puteri prin care se
accepta o uniune mai mult formală între cele două ţări, cu guverne diferite şi
cu unele instituţii comune. La începutul anului următor, liderul unionist
moldovean Alexandru Ioan Cuza a fost ales ca domnitor al Moldovei şi Valahiei,
aducîndu-le într-o uniune personală. În 1861, cu ajutorul unioniştilor din cele
două ţări, Cuza a unificat Parlamentul şi Guvernul, realizînd unirea politică.
După înlăturarea sa de la putere în 1866, unirea a fost consolidată prin
aducerea pe tron a principelui Carol de Hohenzollern-Sigmaringen, iar
constituţia adoptată în acel an a denumit noul stat România. Domnia lui Cuza
Vodă a fost caracterizată de o nerăbdătoare dorinţă de a ajunge din urmă
Occidentul, dar efortul domnului şi al sprijinitorilor săi întîmpină rezistenţa
forţelor conservatoare şi a inerţiilor colective. Mai grav, el stă sub semnul
provizoratului, căci domnia lui Cuza este percepută ca pasageră; ţara a vrut un
domn străin, l-a acceptat însă pe cel autohton, dar n-a renunţat la vechea
doleanţă; în aşteptarea contextului prielnic, ea îngăduie un
provizorat. După Convenţia de la Paris din 1858, marile puteri au lăsat
guvernul fiecărui principat în grija unei comisii provizorii, formate din trei
caimacani (locţiitori ai sultanului în teritoriu), pînă la alegerea
domnitorilor. Principala atribuţie a comisiilor era aceea de a supraveghea
alegerea noilor adunări elective. Campania electorală din Moldova a dus la
alegerea unei adunări favorabile unirii. Unioniştii moldoveni au putut impune
cu uşurinţă candidatura la domnie a colonelului Alexandru Ioan Cuza, care a
fost ales domn cu unanimitate de voturi la 5/17 ianuarie 1859. Ideea alegerii
domnului moldovean şi la Bucureşti a fost oficial sugerată muntenilor de către
delegaţia Moldovei, care mergea spre Constantinopol pentru a anunţa rezultatul
alegerii de la Iaşi. În Valahia, adunarea a fost dominată de conservatori, care
erau însă scindaţi. Neputîndu-se pune de acord asupra unui candidat propriu,
conservatorii munteni au sfîrşit prin a se ralia candidatului Partidei
Naţionale care a fost ales la 24 ianuarie/5 februarie 1859, domn al Valahiei.
Astfel, românii au realizat de facto unirea, punînd la 24 ianuarie 1859, bazele
statului naţional modern român. Sprijinul lui Napoleon al III-lea a fost
decisiv pentru dezarmarea opoziţiei Turciei şi a Austriei faţă de dubla
alegere, astfel că la 1/13 aprilie 1859 Conferinţa de la Paris a puterilor
garante dădea recunoaşterea oficiala a faptului împlinit de la 24 ianuarie
1859. Conform deciziei Convenţiei de la Paris, la 15 mai 1859 este
înfiinţată Comisia Centrală la Focşani, ce avea ca scop redactarea primului
proiect de Constituţie din istoria modernă a României şi realizarea altor
proiecte de unificare legislativă a Principatelor. Proiectul de Constituţie nu
a fost aprobat însă de domnitorul Cuza, Comisia Centrală din Focşani fiind
desfiinţată în februarie 1862. După realizarea unirii, domnitorul
Alexandru Ioan Cuza şi colaboratorul său cel mai apropiat, Mihail Kogălniceanu
(ministru, apoi prim-ministru al României), iniţiază importante reforme
interne: secularizarea averilor mînăstireşti (1863), reforma agrară (1864),
reforma învăţămîntului (1864) ş.a., care au fixat un cadru modern de dezvoltare
al ţării. Întîmpinînd rezistenţă din partea guvernului şi a Adunării Legiuitoare,
alcătuite din reprezentanţi ai boierimii şi ai marii burghezii, precum şi a
bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza formează, în 1863, un guvern sub
conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care realizează secularizarea averilor
mănăstireşti (decembrie 1863) şi dizolvă Adunarea Legiuitoare (2 mai 1864). În
acelaşi an, Cuza supune aprobării poporului, prin plebiscit, o nouă constituţie
şi o nouă lege electorală, menită să asigure parlamentului o bază mai largă, şi
decretează (14 august 1864) legea rurală concepută de Kogălniceanu. În timpul
domniei lui Cuza a fost conceput codul civil şi cel penal, legea pentru
obligativitatea învăţămîntului primar şi au fost înfiinţate primele
universităţi din ţară, respectiv cea de la Iaşi (1860), care azi îi poartă
numele, şi cea de la Bucureşti (1864). Tot în această perioadă a fost
organizată şi armata naţională. Legea secularizării averilor mănăstireşti
a fost dată de Domnitorul Alexandru Ioan Cuza cu scopul de a lua toate
proprietăţile şi averile anumitor Biserici şi mănăstiri şi a le trece în
proprietatea statului, pentru „a spori avuţia ţării ”. Tot în
timpul lui Cuza unele mănăstiri şi schituri au fost desfiinţate total sau
transformate în biserici de mir. Domnitorul Ioan Cuza a instituit un impozit de
10% asupra veniturilor nete ale mănăstirilor, bisericilor, anumitor seminarii,
centre de asistenţă socială etc. În faţa acestor măsuri aspre, mitropolitul
Sofronie Miclescu al Moldovei a făcut mai multe proteste, ceea ce a dus mai
apoi la înlăturarea sa din scaun, această stare provocînd, mai tîrziu, însăşi
căderea guvernului Kogălniceanu. Legea secularizării a fost adoptată în 1863
şi, pe lîngă cele enumerate mai sus, poate fi menţionată şi confiscarea
anumitor averi pe care le aveau unele mănăstiri din Sfîntul Munte Athos şi pe
care le-au primit cu mult timp înainte de la alţi domnitori (Ştefan cel Mare,
Mihai Viteazul etc,) pentru ca monahii din Sfîntul Munte să se roage pentru
bunăstarea domniilor lor. Reforma fiscală a fost materializată prin
instituirea impozitului personal şi a contribuţiei pentru drumuri, generalizată
asupra tuturor bărbaţilor majori, printr-o nouă lege a patentelor, prin
instituirea impozitului funciar şi alte măsuri care au făcut ca la sfîrşitul
anului 1861, în preajma deplinei lor unificări administrativ-politice,
Principatele Unite Române să fie dotate cu un sistem fiscal modern. Ar putea fi
adăugată, pe plan cultural, „importanta iniţiativă a guvernului moldovean al
lui Mihail Kogălniceanu, care a instituit, în toamna anului 1860, prima
universitate a ţării, cea ieşeană.” Dezbaterile înverşunate care au
avut loc în vara anului 1862 în privinţa proiectului de reformă agrară propus
de conservatori şi adoptat de majoritate, dar nesancţionat de domnitor, au
dovedit că maleabilitatea de care dădeau dovadă o bună parte dintre
conservatori, în privinţa adoptării unui program general de reforme, nu
concorda cu acceptarea de către ei a unei reforme agrare în sensul programelor
revoluţionare de la 1848. De aceea, în anii imediat următori unificării
administrative, nu s-a putut trece brusc la reforma agrară, ci s-a continuat,
pentru o perioadă de timp, să se adopte reforme pe linia organizării moderne a
statului, deoarece acestea nu întîmpinau opoziţia conservatorilor, încă stăpîni
pe majoritatea mandatelor din adunare datorită sistemului electoral restrictiv.
Reorganizarea departamentelor, legile pentru construirea căilor ferate,
constituirea Consiliului superior al instrucţiunii publice, un regulament de
navigaţie, organizarea corpului inginerilor civili, reorganizarea Şcolii de
silvicultură şi o serie de măsuri premergătoare unei secularizări a averilor
mănăstireşti au reprezentat, în această perioadă, concretizările planului de
reforme. Din momentul în care conducerea guvernului a fost preluată de
Mihail Kogălniceanu, aducerea din nou în dezbatere a reformei agrare a dus la
izbucnirea unui violent conflict între guvern şi majoritatea adunării. A urmat
dizolvarea adunării, pe calea loviturii de stat. Aceasta din urmă a sporit
puterea domnitorului Cuza, şi totodată a înlăturat monopolul politic al
conservatorilor asupra majorităţii în adunare. Sancţiunea poporului prin
plebiscit şi recunoaşterea noii stări de lucruri de către puterea suzerană şi
puterile garante au creat posibilitatea decretării Legii rurale în sensul
programului paşoptist, desfiinţîndu-se relaţiile feudale în agricultură şi
procedîndu-se la o împroprietărire a ţărănimii clăcaşe. Prin Legea rurală
din 14/26 august 1864, peste 400000 de familii de ţărani au fost
împroprietărite cu loturi de teren agricol, iar aproape alţi 60000 de săteni au
primit locuri de casă şi de grădină. Reforma agrară din 1864, a cărei aplicare
s-a încheiat în linii mari în 1865, a satisfăcut în parte dorinţa de pămînt a
ţăranilor, a desfiinţat servituţile şi relaţiile feudale, dînd un impuls
însemnat dezvoltării capitalismului. Ea a reprezentat unul din cele mai
însemnate evenimente ale istoriei României din secolul al XIX–lea. În timpul
guvernului condus de Mihail Kogălniceanu, s-a trecut la etapa hotărîtoare a înfăptuirii
reformelor. Astfel, primul demers făcut, într-o direcţie în care guvernul ştia
că nu avea să întîmpine opoziţie pe plan intern, a fost acela al secularizării.
La 13/25 decembrie 1863, la propunerea guvernului, adunarea a votat
secularizarea averilor mănăstireşti cu 93 de voturi contra 3. Era o măsură de
însemnătate majoră, datorită căreia era recuperat peste un sfert din teritoriul
naţional. Apoi au fost elaborate şi promulgate Legea contabilităţii, Legea
consiliilor judeţene, Codul Penal şi Legea instrucţiunii publice, precum şi
crearea Consiliului de Stat. Tot acum se înfiinţează Şcoala Naţională de Arte
Frumoase, la Bucureşti, la conducerea căreia este desemnat Theodor Aman şi este
inaugurată, în premieră, o Şcoală de Medicină Veterinară. Analizînd suita de
evenimente, unele cu caracter realmente revoluţionar, se poate spune că sub
domnia lui Alexandru Ioan Cuza au fost puse bazele statului unitar român
modern. Practic, nu există domeniu de activitate economică, social-politică,
culturală, administrativă sau militară din ţară, în care Cuza să nu fi adus
îmbunătăţiri şi înnoiri organizatorice pe baza noilor cerinţe ale epocii
moderne. Cuza începe să fie suspectat de liberalii radicali, care ulterior
au făcut cartel cu conservatorii, că ar intenţiona să instituie un regim
personal; acest fapt a slăbit poziţiile domnitorului şi a animat activitatea
monstruoasei coaliţii, hotărîtă să-l înlăture. Complotiştii au reuşit să-şi
realizeze planurile atrăgînd de partea lor o fracţiune a armatei (colonelul C.
Haralambie, maiorul D. Lecca ş.a.), şi l-au constrîns pe domnitor să abdice în
noaptea de 10/22–11/23 februarie 1866. La aceasta a contribuit însuşi Al. I.
Cuza, care nu numai că nu a luat măsuri în privinţa factorilor reacţionari, ci,
într-un discurs, se arăta dispus să renunţe la tron în favoarea unui principe
străin (fapt susţinut şi de o scrisoare adresată unui diplomat străin). A fost
instituită o locotenenţă domnească alcătuită din Lascăr Catargiu, Nicolae
Golescu şi colonelul Nicolae Haralambie din partea armatei. Conducerea
guvernului a revenit lui Ion Ghica; apoi Senatul şi Comisia au proclamat ca
domnitor pe Filip de Flandra, din casa domnitoare belgiană, dar acesta nu a
acceptat coroana. Provizoratul locotenenţei domneşti a luat sfîrşit abia după
ce Carol de Hohenzollern-Sigmaringen a acceptat să devină principe al României,
la 10 mai 1866. Această abdicare silită putea avea consecinţe grave pentru
România, pentru că:- după înlăturarea lui Cuza, satele au fost înspăimîntate că reforma agrară
nu va mai avea loc.
- la 3 aprilie 1866 la Iaşi o demonstraţie a Mişcării Separatiste care a
cerut anularea unirii Moldovei cu Valahia
- Poarta Otomană a mobilizat armata la Dunăre pentru a interveni în România,
unirea fiind recunoscută doar pe timpul domniei lui Cuza.
Restul vieţii sale şi-a petrecut-o în exil, locuind majoritatea timpului la
Paris, Viena şi Wiesbaden. A fost înmormîntat iniţial la Biserica Domnească de
lîngă Palatul domnesc de la Ruginoasa, conform dorinţei sale, iar după cel
de-al doilea război mondial, osemintele sale au fost mutate la Biserica Trei
Ierarhi din Iaşi.Luptâm pentru victorie - B.P.D.
(Blocul Partidelor Democrate)
Blocul
Partidelor Democrate (B.P.D.)
a fost o alianță electorală a forțelor politice pro-comuniste la alegerile
generale din anul 1946 în România.
Această alianță electorală a fost compusă din:- PCR – Partidul
Comunist Român
- PSDR – Partidul
Social Democrat Român (istoric)
- FP – Frontul
Plugarilor
- PNL-T – Partidul
Național Liberal – Tătărăscu
- UP – Uniunea
Patrioților
- PNȚ-AA –
Partidul Național Țărănesc-Anton Alexandru
- CDE – Comitetul
Democrat Evreiesc
În
urma unei campanii electorale în care s-au înregistrat multe violențe,
încălcări ale normelor democratice și fraude, Blocul Partidelor Democrate (BPD)
a fost declarat câștigător al alegerilor cu 68,70% din voturi. Aceste alegeri au marcat un pas decisiv
spre destabilizarea monarhiei constituționale române și instaurarea regimului
comunist în țară, la sfârșitul anului următor (30 decembrie 1947). Produsul
de mai sus este o medalie specială produsă de
compania privată orădeană Alex Sztankovits pentru a fi conferită
participanților și / sau câștigătorilor la competiția internațională de
motorsport – Cupa Baja – România,
care se desfășoară de câțiva ani în zone diferite din țara noastră. În cadrul
competiție se aleargă pe vehicule cu motor (motociclete, ATV-uri sau
automobile) special adaptate curselor în teren variat. Specific acestei curse
este durata de o singură zi, distanța parcursă în primele curse fiind de 400 pentru ca în
prezent să se alerge 555 kilometri. Competiția este organizată de ACS Baja 500 Motorsport, face parte din calendarul
competitional al Federatiei Romane de Automobilism Sportiv si conteaza atat pentru
East European Tout Terrain Series, cat si pentru Campionatul International ACSI
Motorsport.Jeton - Banca de credit român - 10
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Jetonul de
mai sus a fost emis la comanda Băncii de Credit
Român, care avea sediul central situat în București, pe Strada Stavropoleus, la
nr. 6-8. Nu există date despre modul de folosire al acestui jeton și nici
despre înscrisul 10 de pe una din fețele sale, dar câteva informații despre
această bancă sunt disponibile. Banca
de Credit Român,
cu sediul central în București, a fost fondată în anul 1888, având chiar de la
început filiale în Brăila și Constanța. În primii ani, instituția a
funcționat într-o clădire din Str. Doamnei la nr. 12. Între anii 1911-1913,
banca și-a construit un nou sediu, pe Str. Stavropoleos nr. 6-8, lipit de
gardul Bisericii Stavropoleus, pe locul a două clădiri. Erau un imobil cu
balcon și cu o sală de biliard, alipit de Cafeneaua și restaurantul "La
Brener", care avea în spate o grădină în care, pe la 1870, grecii arendași
și proprietarii de terenuri agricole jucau la amiază cărți pe sume mari
("stos"), conform tradiției. Noul sediu, un adevărat palat, a fost
construit după planurile a doi arhitecți, și anume Oskar Maugsch și Ernst Gotthilf. Sculpturile de pe
fațada clădirii sunt realizare de Frederic Storck. Datorită politicii de a
percepe comisioane moderate și garanții ferme, Banca de Credit Român a reușit
să depășească în bune condiții de Marea criză economică din anii
1929-1933, fără a intra în faliment sau a fi nevoită să fuzioneze cu
alte bănci, așa încât în anii '40 se număra încă printre cele mai puternice
bănci românești și avea sucursale în orașele: Bălți, Brăila, Brașov, Cernăuți, Constanța, Galați, Iași, Oradea și
Timișoara. În
1944, conducerea Băncii de Credit Român a fost asigurată de Grigore P. Carp -
președinte și administrator delegat al consiliului de administrație, Ervin
Antonescu - vicepreședinte și administrator-delegat. Prin politicile aplicate
de ei, Banca de Credit Român S.A. a reușit să fie una dintre marile bănci
comerciale care au operat în timpul celui de-al doilea război mondial. În acea
perioadă, resursele atrase, provenite din depuneri spre fructificare și conturi
curente creditoare, depășeau de peste 15 ori fondurile proprii. Plasamentele,
în proporție de aproape 50%, erau menținute în disponibilități și efecte
publice ușor de mobilizat, restul, de 50%, fiind împrumuturi pe garanții și
participații.
Alpha Bank România - 10 ani
Alpha Bank este a doua cea mai mare bancă din Grecia,
fondată în anul 1879 având peste 450 de sucursale la nivel național. Această
bancă dispune de filiale într-o serie de țări europene, predominant în zona
balcanică. Grupul Alpha Bank mai are subsidiare în Albania, Bulgaria, Cipru,
Macedonia de Nord, România, Serbia, Ucraina, Marea Britanie și Statele Unite
ale Americii. Alpha Bank este listată la bursa de valori de la Atena și
face parte din indicele Eurofirst 300, în aprilie 2007 având o capitalizare de piață
de aproximativ 9,5 miliarde euro. În anul 2007 banca avea active de 54 miliarde
euro și un profit net de 850 milioane euro. În România compania este reprezentă
prin Alpha Bank România, Alpha
Leasing Romania, Alpha
Insurance Romania și Alpha Finance Romania.Insigna - A.S. (??)
Produsul medalistic de mai sus este o insignă care suscită mare
interes din partea colecționarilor. Deși reprezentarea grafică este clară
înscrisul A S pune multe semne de întrebare. Nu se știe exact ce ar putea
însemna. Sunt păreri care susțin că ar putea însemna: Asociație
sportivă, Asociație studențească sau Asociație științifică. Eu personal sunt
tentat să cred că piesa a fost realizată de o asociație studențească din
domeniul filologiei (științelor umanistice).
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Alexander Fleming - bacteriolog scoțian,
a trăit între anii 1881 - 1955
Două detalii vignetă de pe felicitări franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 01.04.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu