1. Începând cu 23 decembrie 2022, Banca
Națională a Moldovei a pus în circulație o monedă comemorativă ca mijloc de
plată și în scop numismatic. Moneda face parte din seria „Sărbătorile, cultura, tradițiile Republicii Moldova, având tema “Arhitectura vernaculară în
piatră”.
Principalele caracteristici tehnice
ale monedei sunt următoarele:
- seria
– Sărbătorile, cultura, tradițiile Republicii Moldova
- tema
– Arhitectura vernaculară în piatră
- valoarea
nominală – 50 lei
- forma
– rotundă
- diametrul
– 35 milimetri
- greutatea
– 22 grame
- metal
compoziție – argint
- puritate
– 99,9%
- margine
– zimțată
- calitate
- proof
- tiraj
– 300 exemplare
În câmpul central al aversului, în interiorul unui cerc
liniar continuu se prezintă Stema Republicii Moldova, în partea de sus – anul
emiterii “2022”, în partea de jos, sub o linie, pe două rânduri orizontale – valoarea “50 LEI” și periferic circular - inscripțiile: “REPUBLICA” (pe partea stângă) și ”MOLDOVA” (pe partea
dreaptă). Inscripția 50 LEI este încadrată de inscripțiile: “Ag 999” –
în stânga și “22,0 gr”, reprezentând
materialul, puritatea și greutatea monedei. În câmpul central al reversului și
tot în interiorul unui cerc liniar continuu, se prezintă
imaginea unor elemente color
arhitectonice ale curții și casei tradiționale moldovenești (porți, prag,
prispă etc) construite în stil vernacular, iar deasupra, cu litere majuscule,
pe trei rânduri orizontale, este aplicată inscripția: “ARHITECTURA VERNACULARĂ ÎN PIATRĂ”. Arhitectura vernaculară în piatră este un stil de arhitectură locală autentică, al cărui
circuit social încurajează păstrarea străvechilor tradiții și reconstituirea
spațiului cultural național. Arhitectura vernaculară
este
arhitectura caracterizată prin utilizarea materialelor și cunoștințelor locale,
de obicei fără supravegherea arhitecților profesioniști. Arhitectura
vernaculară reprezintă majoritatea clădirilor și așezărilor create în societățile
preindustriale și include o gamă foarte largă de clădiri, tradiții de
construcție și metode de construcție. Clădirile vernaculare sunt de obicei
simple și practice, indiferent dacă sunt case rezidențiale sau construite în
alte scopuri. Deși a cuprins 95% din mediul construit din lume în
1969, arhitectura populară tinde să fie trecută cu vederea în istoriile
tradiționale ale designului. Nu este un stil specific, deci nu poate fi
distilat într-o serie de modele, materiale sau elemente ușor de digerat. Datorită
utilizării metodelor de construcție tradiționale și a constructorilor locali,
clădirile vernaculare sunt considerate parte a unei culturi regionale. Arhitectura
vernaculară poate fi pusă în contrast cu elita sau arhitectura politicoasă, care
se caracterizează prin elemente stilistice de design încorporate intenționat în
scopuri estetice care depășesc cerințele funcționale ale unei clădiri. Termenul vernacular înseamnă
„intern, nativ, indigen”; din verna, adică „sclav nativ” sau „sclav
nativ”. Termenul este împrumutat din lingvistică unde vernacular se referă la
utilizarea limbajului, specifică unui moment, loc sau grup. Arhitectura
vernaculară este descrisă ca un mediu construit care se bazează pe nevoile
locale; definit de disponibilitatea anumitor materiale indigene regiunii sale;
și reflectă tradițiile și practicile culturale locale. În mod tradițional,
studiul arhitecturii vernaculare nu a examinat formal școlarizarea de arhitecți
dar în loc de abilitățile de proiectare și tradiția constructorilor locali,
cărora li s-a acordat rareori vreo atribuire pentru lucrare. Mai recent,
arhitectura vernaculară a fost examinată de designeri și industria
construcțiilor într-un efort de a fi mai conștient de energie cu designul și
construcțiile contemporane - parte a unui interes mai larg pentru design
sustenabil. Arhitectura vernaculară nu trebuie confundată cu așa-numita
arhitectură „tradițională”, deși există legături între cele
două. Arhitectura vernaculară are la bază un concept care cuprinde domenii
de studiu arhitectural incluzând arhitectura aborigena, indigenă, ancestrală,
rurală și etnică și este în
contrast cu arhitectura mai intelectuală numită arhitectură politicoasă,
formală sau academică.
2. Începând cu 23 decembrie 2022, Banca
Națională a Moldovei a pus în circulație o monedă comemorativă ca mijloc de
plată și în scop numismatic. Moneda face parte din seria „Evenimente istorice” și are ca temă
“100 ani de la încoronarea Regelui
Ferdinand I și a Reginei Maria ca suverani ai României Mari”. Principalele caracteristici tehnice
ale monedei sunt următoarele:- seria
– Evenimente istorice
- tema
– 100 ani de la încoronarea Regelui Ferdinand I și a Reginei Maria ca suverani
ai României Mari
- valoarea
nominală – 100 lei
- forma
– rotundă
- diametrul
– 35 milimetri
- greutatea
– 22 grame
- metal
compoziție – argint
- puritate
– 99,9%
- margine
– zimțată
- calitate
- proof
- tiraj
– 300 exemplare
În câmpul central al aversului, în interiorul unui cerc
liniar continuu se prezintă Stema Republicii Moldova, în partea de sus – anul
emiterii “2022”, în partea de jos, sub o linie, pe două rânduri orizontale – valoarea “100 LEI” și periferic circular - inscripțiile: “REPUBLICA” (pe partea stângă) și ”MOLDOVA” (pe partea
dreaptă). Valoarea 100 LEI este încadrată de înscrisurile: “Ag 999” (materialul
din carte este confecționată moneda – argint - și
puritatea acestuia) și “22 gr” (greutatea monedei). În
câmpul central al reversului și tot în interiorul unui cerc liniar continuu, pe
fundalul hărții României Mari sunt redate efigiile Regelui Ferdinand I și a
Reginei Maria, în partea de sus pe două rânduri orizontale este aplicată
inscripția: “100/ANI”, la partea de jos orizontal este aplicat anul emiterii
monedei - 2022 și periferic
circular este aplicată inscripția: ”ÎNCORONAREA REGELUI FERDINAND I ȘI A REGINEI MARIA CA
SUVERANI AI ROMÂNIEI MARI”. Ferdinand
I este
unul dintre cei mai importanți regi ai României, personalitatea sa fiind strâns
legată de realizarea Marii Uniri, visul de veacuri al românilor, despre care ne
aducem aminte cu emotie. Om de o vastă cultură, poliglot și botanist pasionat,
Regele Ferdinand a fost sincer devotat românilor, sub domnia sa
înregistrându-se cea mai înfloritoare perioadă a statului românesc modern.
Născut la data de 24 august 1865, Prințul Ferdinand Viktor Albert Meinrad von
Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său nobiliar complet, era de fapt fiul
Principelui Leopold de Hohenzollern-Sigmaringen, fratele mai mare al Regelui
Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege al României. Ferdinand a ajuns
la tron printr-o conjuctură de familie avantajoasă, peste care s-a suprapus și
importanța continuității statului roman sub formă de regat într-un context
politic internațional instabil. Când avea 19 ani a făcut prima sa vizită în
România, ulterior a revenit în Germania pentru a-și desăvârși studiile liceale
și universitare. Anul 1893 l-a găsit absolvind prestigioasa Universitate din
Leipzig si Scoala Superioara de Stiinte Politice si Economice din Tubingen.
Chiar în același an s-a stabilit la Bucuresti pentru a-și îndeplini menirea de
moștenitor al tronului României. El devenise de fapt moștenitor al tronului
Regatului Românie după ce atât tatăl său cât și fratele mai mare au renunțat la
tron. Odată sosit la București, tânărul prinț german se declara cucerit de
flora României, o adevarată provocare științifică pentru un botanist pasionat cum
era Ferdinand. Nu rămâne insensibil nici la frumusețea proverbială a
româncelor, fiind cucerit de Elena Văcărescu. Aventura celor doi idealiști a
fost oprită brusc din considerente politice. Ferdinand a fost nevoit să-și
întrerupă relația cu Elena Văcărescu la intervenția și insistențele Consiliului
de Miniștri al României, care i-a reamintit principelui ca niciun membru al
Familiei Regale nu se poate căsători decât cu femei de sânge regal. Ferdinand
nu are încotro și pe data de 10 ianuarie 1893 se însoară cu Maria de Edinburgh,
nimeni alta decât verișoara sa de gradul trei. Ferdinand și Maria au avut
împreună 6 copii, trei fete și trei băieți. Cel mai mare dintre băieți a
devenit urmîtorul rege al României, Carol al II-lea.La vârsta de 49 ani,
Ferdinand I devine rege al României depunând jurământul solemn și luându-și în
fața țării angajamentul că va fi un "bun român". Ferdinand a
iubit România și poporul roman. Din admirație și respect pentru religia
națională a românilor, Ferdinand renunță la cultul catolic și se botează
creștin-ortodox. Atașamentul și dragostea lui Ferdinand pentru mica și
fermecătoarea, la acea dată, tara din Est nu aveau să se limiteze la acest
gest. Istoria menționează că datorită admirației sale pentru România, Regele
Ferdinand avea sa fie supranumit fie "Lealul", sau
"Întregitorul". Visul lui Ferdinand a fost în egală măsură
același cu al românilor - crearea României Mari. La acea dată Ardealul se afla
sub stăpânire austro-ungară, acolo unde românii nu aveau nici cele mai
elementare drepturi. Momentul prielnic s-a ivit odată cu declanșarea primului
război mondial. Deși era german a ales să acționeze în acel război de
partea Antantei (14 august 1916) luptând împotriva Puterilor Centrale conduse
de Germania. La Castelul Hohenzolernilor din Prusia era mare derută și
nemulțumire, Ferdinand a fost renegat iar steagul heraldic al familiei a fost
coborât în doliu. În ciuda entuziasmului și speranțelor românilor, situația pe
front era dezastruoasă, armata română, slab echipată și înarmata înregistra
mari pierderi. Puterile Centrale au ocupat și Dobrogea și Bucureștiul a intrat
sub ocupație germană. Ferdinand și întregul guvern român a fost nevoit să se
refugieze la Iasi. Luptele eroice de la Mărăști, Mărășești și Oituz, purtate de
Armata Română au schimbat cursul evenimentelor. Jertfa și eforturile românilor
au dus la oprirea înaintării germane în Moldova. În momentul în care bolșevicii
au pus mâna pe putere în Rusia și au cerut instituirea păcii (1918), România se
afla înconjurata de armatele Puterilor Centrale. Regatul Romaniei a fost forțat
de Germania să semneze la București un tratat de pace dezavantajos pentru țara
noastră, tratat pe care Ferdinand a refuzat să-l semneze. Când trupele Triplei
Alianței au avansat pe frontul din Salonic dezmembrnd armata bulgară, România a
reintrat în razboi. Imperiile Rus și Austro-ungar se dezintegrau. Avantul
militar al trupelor române nu mai putea fi stopat, eforturile acestora ducând
la mult așteptata unire cu Bucovina, Basarabia si Transilvania. În urma
înfrangerii Republicii Sovietice Ungare conduse de agentul bolșevic Bela Kun,
trupele române au ajuns să ocupe Budapesta, iar Ferdinand se întoarcea ca un
învingător în fruntea armatei, într-un București entuziasmat. În anul 1922, pe
data de 15 octombrie, Ferdinand este încoronat Rege al României Mari la Alba
Iulia. Viața politică din timpul domniei sale a fost dominată de Partidul
Național Liberal, condus pe atunci de frații Ion și Vintilă Brătianu. Unirea cu
Ardealul a lărgit, în mod ironic, baza electorală a opoziției ale cărei partide
principale s-au unit în anul 1926 pentru a forma Partidul Național Țărănesc.
Regele a fost cu adevărat un "bun român" așa cum a jurat. Unii
istorici îl consideră ca cel mai strălucit rege, în ciuda faptului că era o
persoană relativ timidă și introvertită. Ferdinand I a fost martorul realizării
României Mari cu provinciile Basarabia, Transilvania și Bucovina de
Nord. A înfăptuit reforma agrară împărțind pământ țăranilor, prioritate
având veteranii de război și familiile celor căzuți în războiul pentru
reîntregirea țării. În ciuda succesului în război și al creării României Mari,
Ferdinand se confrunta cu mari probleme de ordin personal. Fiul său cel mare,
prințul Carol al II-lea, mare amator de lux și desfrâu, trăia o viață
scandaloasa, căsătorindu-se clandestin cu Ioana "Zizi" Lambrino, cu
care avea un copil nelegitim. Prințul a ajuns totuși să se căsătorească cu
Elena, fiica regelui Constantin al Greciei și acest mariaj eșuând repede. Carol
fuge cu amanta sa, Elena Lupescu, la Paris. Regele se vede nevoit să îl
desemneze drept urmaș la tron pe nepotul său, prințul Mihai de România, pe
atunci un copil, Carol al II-lea, tatăl lui Mihai, fiind dezmoștenit de Regele
Ferdinand. La doar 62 de ani, după o domnie ce s-a întins peste 13 ani
tumultuoși pentru istoria României, Ferdinand moare în urma unui cancer de
colon, fiind înmormantat la Curtea de Argeș alături de Regele Carol I și Regina
Elisabeta. În timpul scurtei sale domnii, România a atins un nivel de
dezvoltare nemaiîntâlnit pănă atunci. Agricultura era o forță, țara noastră
fiind supranumită "Grânarul Europei". S-a dezvoltat comerțul
concomitent cu exploatarea zăcămintelor de petrol, economia țării noastre fiind
printre cele mai puternice și stabile din întreaga lume, totul sub
conducerea unui rege care, între problemele personale și războaiele care au
răvășit țara, a găsit totuși timp să se dedice și știintei și cunoașterii,
fiind președinte și protector al Academiei Române din 1914 până la trecerea sa
la cele veșnice (20 iulie 1927).
Coroana de oţel a regilor României este
simbolul independenţei şi al întregirii ţării având începuturile în anul 1881.
În acel an, Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice a instituit o comisie
în componenţa căreia, alături de Theodor Aman, se regăseau istoricii Bogdan
Petriceicu Haşdeu, Alexandru Odobescu şi Grigore Tocilescu. Misiunea
fundamentală a acelei comisii a fost aceea de a stabili forma pe care urmau să
o primească însemnele regalităţii, inclusiv coroana regală. Ulterior, Theodor
Aman a fost însărcinat cu desenarea coroanei şi sceptrului primului suveran al
României; schiţa în tuş în care sunt reprezentate însemnele regalităţii se află
în patrimoniul muzeului din Bucureşti care poartă numele artistului, scrie
Muzeul Național de Istorie a României pe pagina de socializare a instituției.
Coroana de oțel a fost folosită pentru prima dată de Carol I cu prilejul
încoronării ca rege şi a proclamării Regatului României în ziua de 10/22 mai
1881. Primul rege al României şi-a manifestat dorinţa ca această coroană să fie
confecţionată la Arsenalul Armatei, din oţelul unuia dintre tunurile capturate
de armata română în confruntarea cu trupele turceşti la Plevna, în anul 1877.
Un fapt care trebuie amintit este acela că la încoronarea din 1881 coroana de
oțel a avut mai mult un rol simbolic: a fost sfințită, la Mitropolie, pe 9/21
mai, dar regele Carol I nu a purtat-o! De altfel, încoronarea în sine poate fi
considerată atipică: nu s-a desfășurat în biserica Mitropoliei, ci într-un
spațiu special amenajat în afara acesteia; Mitropolitul Primat și cel al
Moldovei au dat binecuvântarea solemnă, dar suveranul nu a dorit, din motive
religioase (era catolic convins), să fie încoronat și uns de un înalt prelat
ortodox. Gestul său avea și un alt substrat, Carol I dorind să arate că a ajuns
rege prin forțele proprii. Ulterior, coroana de oțel și cea a reginei Elisabeta
au fost aduse, de preşedinţii Corpurilor legiuitoare, în Sala Tronului. În
discursul său, Regele a declarat „…Cu mândrie dar primesc această Coroană, care
a fost făcută din metalul unui tun stropit cu sângele eroilor noştri şi care a
fost sfinţită de biserică. O primesc ca simbol al independenţii şi puterii
României”. În nicio imagine din perioada domniei sale (fie că vorbim de
fotografii, cărți poștale sau alte reprezentări artistice), primul rege al
României nu apare cu coroana de oțel pe cap. Un aspect semnificativ a fi
menţionat este acela că amintita coroană s-a regăsit, încă din prima zi a
proclamării Regatului României şi până în momentul abdicării Regelui Mihai la
30 decembrie 1947, pe stema naţională a ţării noastre. Coroana regală,
respectând normele heraldice, are în compunere un cerc frontal de oţel,
ornamentat cu pietre oblonge, rombice şi perle tot din oţel. În partea
superioară a cercului au fost aplicate opt ornamente mari, sculptate în formă
de frunză (fleuroane), alternate prin opt figuri mai mici având în partea
superioară perle. Din vârfurile fleuroanelor pleacă spre mijlocul coroanei opt
lame înguste, de formă arcuită, împodobite cu mărgăritare, care se unesc
într-un glob în care este montată crucea „Trecerii Dunării”. Toate elementele
coroanei sunt din oţel, chiar şi perlele, numai căptuşeala interioară este din
catifea purpurie.
Majestatea
Sa Maria, Regină a României, Principesă a Romaniei, Principesă de
Edinburg și de Saxa Coburg și Gotha, născută Marie Alexandra Victoria, din
Casa de Saxa – Coburg și Gotha (născută la data de 29 octombrie 1875 în
localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi decedată la data de 18
iulie 1938 în Sinaia), a fost mare prinesă a Marii Britanii şi Irlandei,
consoarta regelui Ferdinand şi regină a României. A fost nepoata reginei
Victoria a Marii Britanii. Este mama regelui Carol al II-lea al
României. Viitoarea regină Maria a României s-a născut pe 3
octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh, Alfred, al doilea fiu al
reginei Victoria (devenit după 1893 duce de Saxa-Coburg-Gotha), şi a
marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria, principesă de Edinburgh, s-a
căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al coroanei României, în decembrie
1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953), Elisabeta (1894 - 1961), Mărioara
(1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana (1908 - 1991) şi Mircea (1913 -
1916). Personalitate puternică, femeie foarte frumoasă, extrem de iubită
de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu adevărat România. În al doilea război
balcanic a îngrijit în lagărul de holerici de la Zimnicea bolnavii întorşi
din Bulgaria. Se pare că a avut un rol important în luarea deciziei
României din 1916 de a intra în război alături de Antantă. Regina Maria a
încetat din viaţă pe 18 iulie 1938, inima ei fiind depusă la Balcic iar trupul
în gropniţa domnească de la Curtea de Argeş. „Înainte de a fi condusă de la
Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum, regina a fost salutată de militari cu
baionetele înfipte în pămînt şi cu patul armei în sus, gest unic pe care Armata
nu l-a oferit niciodată unui alt om.”
TESTAMENTUL
REGINEI MARIA
Ţării
mele şi Poporului meu,
Când
veţi ceti aceste slove, Poporul meu,
eu
voi fi trecut pragul Tăcerii veşnice,
care
rămâne pentru noi o mare taină.
Şi
totuşi, din marea dragoste ce ţi-am purtat-o,
aş
dori ca vocea mea să te mai ajungă încă odată,
chiar
de dincolo de liniştea mormântului.
Abia
împlinisem 17 ani, când am venit la tine; eram tânără şi neştiutoare, însă
foarte mândră de ţara mea de baştină, şi am îmbrăţişat o nouă naţionalitate
m-am străduit să devin o bună Româncă. La început n-a fost uşor. Eram străină,
într-o ţară străină, singură între străini. Dar prea puţini sunt aceia cari se
reculeg să cugete cât de greu este calea, pe care o Principesă străină trebuie
s-o parcurgă ca să devie una cu noua ţară în care a fost chemată. Am devenit a
voastră prin bucurie şi prin durere. Privind înapoi e greu de spus ce a fost
mai mare: bucuria ori durerea? – cred că bucuria a fost mai mare, dar mai lungă
a fost durerea. Nimeni nu e judecat pe drept cât trăieşte: abia după
moarte este pomenit sau dat uitării. Poate de mine vă veţi aminti deoarece v-am
iubit cu toată puterea inimei mele şi dragostea mea a fost puternică, plină de
avânt: mai târziu a devenit răbdătoare, foarte răbdătoare. Mi-a fost dat
să trăiesc cu tine, Poporul meu, vremuri de restrişte şi vremuri de mari
îndepliniri. Pentru un timp mi-a fost dat să-ţi fiu călăuză, să-ţi fiu
inspiratoare, să fiu aceia care a păstrat flacăra vie, aceia care a devenit
centrul de îndârjire în zilele cele mai negre. Aceasta ţi-o pot spune
astăzi căci nu mai sunt în viaţă. În acele zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost
drag; m-ai numit “Mama tuturor” şi aş vrea să rămân în amintirea ta aceia care
putea totdeauna să fie găsită în clipele de durere sau pericol. A venit mai
târziu o vreme când m-aţi negat, dar aceasta este soarta mamelor, am primit
aceasta, şi v-am iubit mai departe, cu toate că nu vă puteam ajuta aşa de mult
ca în zilele când credeaţi în mine. Dar aceasta e uitată. Atât timp am
fost în mijlocul tău, încât mi se pare, abia cu putinţă că trebuie să te
părăsesc; totuşi, orice om ajunge la capătul drumului său. Eu am ajuns la
capătul drumului meu. Dar înainte de a tăcea pentru veşnicie vreau să-mi ridic,
pentru ultima dată, mâinile pentru o binecuvântare. Te binecuvântez,
iubită Românie, ţara bucuriilor şi durerilor mele, frumoasă ţară, care ai trăit
în inima mea şi ale cărei cărări le-am cunoscut toate. Frumoasă ţară pe care am
văzut-o întregită, a cărei soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu
veşnic îmbelşugată, fii tu mare şi plină de cinste, să stai veşnic falnică
printre naţiuni, să fii cinstită, iubită şi pricepută. Am credinţa că v-am
priceput: n-am judecat, am iubit… Niciodată nu mi-au plăcut formele şi
formulele, nu prea luam uneori seamă la cuvintele ce le rosteam. Am iubit
adevărul şi am visat să trăiesc în lumina soarelui, însă fiecare trăieşte cum
poate nu cum ar dori. Dar când îţi vei aminti de mine, Poporul meu, gândeşte-te
ca la una care a îndrăgit viaţa şi frumuseţea, care a fost prea cinstită ca să
fie cu băgare de seamă, prea miloasă să fie învingătoare, prea iubitoare ca să
judece. N-am nici o avuţie să vă las, ceiace cu atâta mărinimie mi-aţi
dăruit am cheltuit între voi: am înfrumuseţat acele locuri unde mi-a fost dat
să trăiesc. Dacă toate cele frumoase iţi vor aminti de mine atunci voi fi
îndeplin răsplătită de dragostea ce ţi-am dăruit-o, fiindcă frumosul mi-a fost
un crez. Am redeşteptat la o viaţă nouă micul castel părăsit de la Bran,
dar Tenha-Juva ( Balcicul ) a fost locul cel înfăptuit, acolo mi-a fost dat să
fac din vis adevăr, şi fiindcă aceasta a însemnat pentru mine mai mult decât
aşi putea tălmăci vreodată, am cerut fiului meu Regele Carol II ca inima mea să
fie adusă şi aşezată la Stella Maris, biserica ce am cladit-o la marginea
mării. Cu trupul voi odihni la Curtea de Argeş lângă iubitul meu soţ
Regele Ferdinand, dar doresc ca inima mea să fie aşezată sub lespezile bisericii
ce am clădit-o. În decursul unei lungi vieţi atâţia au venit la inima mea încât
moartă chiar, aşi dori să mai poată veni la ea dealungul potecii cu crini ce
mi-a fost mândria şi bucuria. Vreau să odihnesc acolo în mijlocul frumuseţilor
făurite de mine, în mijlocul florilor ce le-am sădit. Şi cum acolo se găseşte
inima mea eu nu vreau să fie un loc de jale ci dinpotrivă de pace şi de farmec
cum a fost când eram în viaţă. Încredinţez copiii mei, inimei Poporului meu,
fiind muritori pot greşi, dar inimile lor calde aşa cum a fost a mea: iubiţii
şi fiţi folositori unul altuia căci aşa trebuie să fie. Şi acum vă zic
rămas bun pe veci: de acum înainte nu vă voi putea trimite nici un semn: dar
mai presus de toate aminteşte-ţi, Poporul meu, că te-am iubit şi că te
binecuvântez cu ultima mea suflare. Necunoscând vremea ce-mi este
hărăzită pe pământ hotărăsc prin acest testament ultimele mele voinţe.
Binecuvântez Ţara, pe copiii şi nepoţiii mei. Rog pe copii mei să nu uite
niciodată că încrederea în Dumnezeu este o călăuză în fericire şi mângâere în
suferinţă. Îi rog să fie uniţi, să susţie Ţara şi să se susţie între ei. Îi mai
rog să se supuie fără discordii ultimelor mele voinţe. Iubirea mea de Mamă
pentru ei, este aceiaşi şi dacă dispun de partea disponibilă numai în favoarea
unuia din ei, este numai pentru că este mai lipsit de nevoile vieţii. Aş fi
vrut să pot lăsa mai multe iubitei mele Ţări în semn de dragoste necurmată ce
i-am purtat şi pe care o las izvor nesecat moştenitorilor mei. Dorinţa mea
fierbinte ar fi fost să înalţ o biserică mică pe fostul front de la Oneşti şi
să înfiinţez un cămin cu numele meu pentru studentele de la Universitatea din
Iaşi, ca amintire a zilelor grele petrecute acolo în timpul marelui războiu
pentru întregirea neamului. Resimt o vie întristare că modesta mea avere,
datorată generozităţii iubitului meu soţ Regele Ferdinand, şi redusă încă prin
greutăţile din ultimul timp nu-mi îngăduie să fac binele ce aş dori. Iert
pe cei cari m-au făcut să sufăr. Rog pe cei cărora involuntar le-aş fi greşit
să mă ierte căci nu am voit să fac rău nimănui. ( … ) Acest testament a
fost făcut, scris, datat şi semnat cu mâna mea la Tenka – Juvah, Balcic, astăzi
Joi 29 iunie 1933. - MARIA, REGINA ROMÂNIEI Coroana purtată de regina Maria la încoronarea de pe 15 octombrie 1922
de la Alba Iulia a fost executată la Paris, de casa de bijuterii „Falize”,
după desenele pictorului Costin Petrescu. Acesta a folosit ca sursă de
inspiraţie coroana purtată de Doamna Elena - Despina (soţia lui Neagoe Basarab,
domnitor al Ţării Româneşti între 1512 şi 1521, fiica despotului sârb Iovan
Brancovici), aşa cum apare ea zugrăvită în tabloul votiv al bisericii
episcopale de la Curtea de Argeş. Braţele coroanei sunt evazate, fiind
terminate în vârfuri cu crini. Coroana este bătută cu pietre scumpe. Pe
laterale are câte un pandantiv, cu câte un disc de care atârnă câte trei şiruri
de mărgele, terminate cu câte o cruce gamată. Pe cele două discuri sunt
reprezentate stema României şi a Marii Britanii (aceasta din urmă ca un omagiu
adus originii britanice a reginei Maria). În vârful coroanei se găseşte o cruce
gamată. Din punct de vedere artistic, coroana aparţine aşa-zisului „stil
1900”. Coroana are aproape 2 kg, cu diametrul la bază de 17,5 centimetri
şi cu înălţimea de 18 centimetri. În prezent ea este expusă în sala Tezaur a
Muzeului Naţional de Istorie, la Bucureşti. Această coroană a costat, la timpul
ei, aproximativ 65000 de franci fiind asigurată în prezent pentru suma de 25
milioane de euro.
Regina Maria și Regele Ferdinand au venit cu trenul regal de la București în dimineața
zilei de 15 octombrie 1922. Au fost întâmpinați la gară de premierul Ionel
Brătianu și primarul orașului din Alba Iulia. De la gară, familia regală a fost
transportată în două calești trase de cai până la catedrală, unde a fost
așteptată de zeci de mii de oameni. Regina Maria era îmbrăcată „într-o rochie auriu-roșiatică, cu o mantie de catifea roșie pe umeri,
căptuşită cu albastru şi argintiu, purtând pe cap un voal auriu strâns pe
frunte cu o panglică de aur”. În cadrul ceremoniei de încoronare, Regele
Ferdinand a primit coroana regală de la președintele Senatului și și-a așezat-o
singur pe cap. A ridicat apoi coroana de aur a reginei și a sărutat-o pe frunte
pe Maria: „Eu am îngenuncheat în fața lui Nando (n.a. Ferdinand), care a pus greaua
coroana pe capul meu, în vreme ce toate clopotele au sunat și acele salve de
salut regal au fost trase”. În acel moment miile de oameni aflate în
fața catedralei au izbucnit în ovații pe fundalul Imnului Național intonat de fanfarele militare prezente la
marele eveniment. Suveranii României au urcat apoi la un balcon de unde au
salutat mulțimea venită să-i vadă. Festivitatea a fost urmată de un dineu
oficial la care au participat aproximativ patru sute de invitați, printre
care reprezentanți ai caselor regale ale Angliei, Italiei, Spaniei, miniștri
plenipotențiari din diverse țări și figuri militare de talie europeană. După
terminarea dineului, Regele Ferdinand și Regina Maria au dat onorul celor peste
cincizeci de mii de soldați participanți la parada militară ce a început în
partea de vest a cetății de la Alba Iulia. A doua zi, pe 16 octombrie 1922,
festivitățile au continuat la București. Mai întâi alaiul regal a trecut pe sub
Arcul de Triumf, au urmat apoi Te Deum-ul de la Mitropolie și defilarea prin
Piața Universității, în fața statuii lui Mihai Viteazul.
3. În
data de 29 noiembrie 2023 Banca Națională a Republicii Moldova a lansat în
circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă cu tema 100 de ani de la
nașterea lui Igor Vieru. Pe avers, în interiorul unui cerc periferic
continuu este reprezentată Stema
națională a Republicii Moldova și înscrisurile: “50 LEI” pe două rânduri
orizontale sub stemă și o linie orizontală, iar periferic circular: “REPUBLICA
2023 MOLDOVA Ag 999 16,5 g”. Pe revers
și tot în interiorul unui cerc periferic continuu, este reprezentat portretul
lui Igor Vieru și sunt inscripționați anii lui de viață “1923 - 1988” iar pe
fundal este reprezentată pictura sa – Moara de vânt din Cernoleuca.
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt următoarele:- seria
– personalități
- tema
– 100 de ani de la nașterea lui Igor Vieru
- valoare
nominală - 50 lei;
- material
compoziție – argint
- titlu
– 99,9%
- forma
– rotundă
- diametrul
– 30 milimetri
- greutatea
– 16,5 grame
- calitatea
– proof
- cantul
– zimțat
- tirajul
- 250 exemplare.
Igor Vieru a fost un
pictor basarabean născut la data de 23 decembrie 1923 în satul Cernoleuca,
raionul Dondușeni și a decedat la data de 24 mai 1988. El aparține generației de
mijloc a pictorilor moldoveni, care a pus bazele unor tendințe noi, moderne în
pictura moldovenească, adică o viziune artistică asupra lumii, corespunzătoare
realității contemporane. Aceste principii noi de creație ale pictorului se trag
din împletirea organică a realului cu poezia, pictura tradițională fiind
privită dintr-un unghi care nu-l împiedică a o înțelege pe plan superior de
revalorificare. Receptiv la tot ce e legat de plaiul natal, Igor Vieru a
devenit un rapsod al plaiului și al vieții țăranului moldovean. Impunându-se
publicului iubitor de artă mai ales prin tablourile cu temă rustică, Vieru a
executat lucrări cu factură plastică, trecute prin filiera imaginativă a unui
artist experimentat și de o înaltă tensiune creatoare. În ultimele sale opere
se face tot mai pronunțat elementul metaforic, care îi lărgește spațiul
artistic. din anul 1944 lucrează un timp învățător, pentru ca încă de pe atunci
să se manifeste drept un entuziast și pasionat educator al gustului estetic la
elevi. Face primii pași spre creația sa artistică executând o galerie de
picturi mici pe sticlă asemenea diapozitivelor. Acestea reprezentau
diferite imagini cu tematică foarte variată, care ilustrau lecțiile petrecute
la școală și contribuiau la dezvoltarea imaginației și gustului copiilor.
Dorința de a deveni plastician l-a făcut însă să abandoneze meseria de
învățător și să uite de acele miniaturi. Pentru întregirea studiilor în artă,
în 1946 se înscrie direct în anul III la Școala de Arte Plastice din
Chișinău, șa facultatea pictură. După absolvirea ei în 1949, devine
profesor de desen la Școala Pedagogică din Călărași, ca după doi ani să
revină la Cernoleuca, unde va preda limba franceză. În 1953 Igor Vieru
participă la expoziția republicană cu pânza Ion Creangă ascultând poveștile
lui moș Bodrângă, care îl atestă ca pictor stăpân pe mijloacele de expresie.
Datorită acestui tablou, este primit după patru ani în rândurile membrilor
Uniunii artiștilor plastici din URSS. Ceva mai târziu este numit director
al Muzeului de Arte Plastice din Chișinău, iar mai apoi expert al comisiei
de atestare a lucrărilor de artă pentru expozițiile din cadrul Ministerului
Culturii al RSSM. În 19363, datorită activității fructuoase în domeniul
artelor plastice, pictorului Igor Vieru i se conferă titlul de maestru emerit
în artă din RSSM. Deținând diferite funcții, Igor Vieru colaborează activ
cu editurile chișinăuene, participă la toate expozițiile republicane,
precum și la cele unionale și de peste hotare, își împărtășește cunoștințele
sale în ale compoziției și culorilor elevilor de la Școala de Arte Plastice „I.
E. Repin” și pregătește o promoție la Școala Medie-Internat Republicană de
Pictură. Este înmormântat în localitatea natală.Produsul
de mai sus este o medalie specială realizată de o companie străină pentru a
celebra Castelul Corvinilor din municipiul Hunedoara. Pe una din fețe este
redată una dintre imaginile cele mai cunoscute ale castelului hunedorean, iar
pe revers sunt redate aproape impecabil stemele celor cinci provincii istorice
românești (Țara Românească, Moldova, Transilvania, Dobrogea și Oltenia)
încadrând o acvilă stilizată, cu aripile desfăcute și o cruce în cioc, ce face
trimitere la stema României, dar care seamănă mai mult cu pajura de pe stema
Germaniei, creând o oarecare confuzie în rândul colecționarilor români.
Caracterisiticile tehnice ale medaliei sunt:- seria – Istoria românilor
- preț
unitar de achiziție prin comand on-line – 208,9 lei
- metal – cupru înnobilat cu aur pur
- greutate - 26 grame
- forma – rotundă
- diametrul – 38,61 milimetri
- tiraj – 5000 exemplare
- calitate - proof
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL HUNEDOARA
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Castelul Corvinilor - 1446 - Istoria României
CASTELUL
HUNIAZILOR (CORVINILOR sau CORVINEȘTILOR) este o construcție impunătoare, prevăzută cu turnuri,
bastioane (fortificații cilindrice sau poligonale, construite de obicei la
colțurile unei fortărețe.) și un donjon (turnul principal și cel mai bine
fortificat).
Acoperișurile sunt înalte și acoperite cu țiglă policromă.
Castelul a fost construit în secolul al XIV-lea pe locul unui vechi castru
roman, pe malul râului Zlaști, fiind dăruit de către regele Sigismund I de
Luxemburg cneazului Voicu, tatăl lui Iancu de Hunedoara. Intrând în posesia lui
Iancu de Hunedoara, castelul suportă un amplu process de modernizare și
amplificare a fortificațiilor în perioada anilor 1440 – 1453. Castelul este
lipsit de perimetre secundare de apărare, reieșind de aici concluzia că a fost
folosit mai mult ca reședință nobiliară. În cadrul acestei modernizări se
include construirea Sălilor Dietei și a Cavalerilor, a Turnurilor Capistrano
(după numele unui vestit călugăr) și al Buzduganelor precum și a Bastionului
alb. Ulterior castelul intră în posesia lui Matei Corvin, fiul lui Iancu de
Hunedoara, care construiește o nouă aripă în stil renascentist – loggia cu
picturi ilustrând un aspect din viața nobiliară, respectiv legenda
corbului. Pe blazonul familiei Corvinilor este reprezentat un corb care
ține în cioc un inel de aur. Legenda spune că Ioan de Hunedoara era fiul
nelegitim al lui Sigismund de Luxemburg (rege al Ungariei la vremea respectivă)
care s-a îndrăgostit de o femeie pe nume Elisabeta din Țara Hațegului. Pentru a
nu exista discuții pe marginea acestui fapt, regele ar fi aranjat o căsătorie
între aceasta și Voicu (un viteaz din zonă). Pentru a fi recunoscut copilul
când merge la curtea regală Sigismund de Luxemburg i-a dăruit și un inel de
aur. Însă inelul de aur a fost într-o zi furat de un corb. După multe peripeții
Ioan de Hunedoara a recuperate inelul, însă povestea a fost aflată și de rege care
a hotărât să facă don corbul cu inel în cioc un element al blazonului familiei
Corvinilor. În curtea castelului, nu departe de capelă, se află o fântână
adâncă de 30 de metri despre care se spune că ar fi fost săpată de trei
prizonieri turci, în schimbul promisiunii că vor fi eliberați dacă vor ajunge
la startul de apă. După 15 ani, când s-a ajuns la apă, stăpânii castelului nu
s-au ținut de promisiune. Legenda spune că inscripția de pe zidul fântânii înseamnă “Apă
aveți, dar suflet, nu.” În realitate inscripția se traduce astfel “Cel
care a scris această inscripție este Hasan, care trăiește ca rob la ghiauri, în
cetatea de lângă biserică”. Matei Corvin lasă castelul lui Ioan Corvin,
după care urmează o perioadă în care se succed o serie de proprietari care
dețin castelul pentru interval limitate de timp. Unul dintre proprietarii care
a făcut transformări majore în aspectul castelului a fost principele transilvan
Gabor Bethlen care a construit două etaje pe aripa sudică și unul pe aripa
nordică. De-a lungul timpului castelul a fost devastate de mai multe incendii
fiind restaurant de mai multe ori; 1870 - 1880 (cu sprijinul arhitecților
Steindl Imre și Schulek Frigyes), 1965 – 1970 și 1993 – 1995. Accesul în
castel se face pe un pod de lemn, susținut de patru piloni masivi de piatră,
plasați în albia râului Zlaști, lăsând în curtea husarilor și nișa care
adăpostește statuia Sfântului Ioan de Nepomuk, protectorul podurileo și al
trecerilor peste ape. Primul obiectiv major este Turnul nou de poartă, de formă
rectangular, turn care impresioanează prin masivitate, în zona parterului având
aspectul unui spațiu boltit, fiind remarcată prezența locului de gardă, unde
este și o vatră de foc, aici aflându-se astăzi casa de bilete. De aici se
ajunge ușor în închisoarea castelului, cu ușa sa masivă din lemn. Loggia Matia
se află la ieșirea din Turnul nou de poartă, în partea stângă, fiind
considerată cea mai nouă manifestare, în domeniul arhitecturii, a Renașterii.
La etajul Loggiei se păstrează unica pictură laică în frescă din Transilvania
acelei perioade, precum și Camera de Aur, spațiu ce adăpostește expoziția
“Obiecte din colecția Muzeului Castelului Corvinilor - Hunedoara”. Capela este
plasată pe latura estică a castelului, accesul aici fiind posibil prin scara interioară
a Loggiei Matia, ajungându-se în tribuna capelei. Monumentul are un farmec
aparte datorat stilurile diverse de construcție, a prezenței unor inovații în
plan militar și civil, precum și vieții tumultoase de curte care l-a animat
vreme de peste 400 de ani. Castelul impresionează prin prezența sa, ce domină
municipiul Hunedoara, air pentru cei atrași de Evul mediu, castelul reprezintă
un monument singular în România și printre cele mai atractive din spațiul
european. Camera domnițelor este plasată la etaj, deasupra turnului nou de
poartă și coridorului de intrare în castel. Inițial turnul a avut doar un nivel
de apărare și din secolul al XVII-lea s-a realizat camera doamnelor din castel.
Aici se poate admira mobile din secolul al XIX-lea, în stil eclectic, compus
din masă, servantă și dulap. De aici, traversând Scara Spirală, se intră în
Sala Dietei, plasată la etajul Palatului Mare, construită în stil gotic,
interiorul ei fiind modificat radical în secolul al XVII-lea de către Gabro
Bethlen, prin demontarea întregii arhitecturi gotice de piatră și
compartimentarea ei cu încăperi mai mici cu funcționalități
diverse. Revenind în curtea interioară, circuitul continuă cu vizitarea
fântânii, care este însoțită de prezentarea unei inscripții, plasate pe unul
dintre contraforții capelei. De aici se vizitează terasa de artilerie, ușor
modificată în secolul al XIX-lea, de unde se deschide o frumoasă perspectivă
spre groapa urșilor, Palatul Nordic, capela și curtea fântânii, dar și spre
oraș. Ultimul obiectiv este Sala Cavalerilor, una dintre cele mai interesante
spații laice din Transilvania secolului al XV-lea. Aici funcționează expoziția
de tehnică militară, cu piese aparținând perioadei extinse (secolele XV - XIX).
Aici se poate citi o inscripție cu referire la momentul construcției acestei
săli. Din expoziția de tehnică militară se iese prin expoziția de etnografie,
se coboară scara de lemn spre primul nivel al Palatului Sudic, în atelierele
meșteșugărești care deserveau administrația minieră. De aici se iese din nou în
curtea interioară a castelului, iar în partea dreaptă se intră pe coridorul de
la parterul Turnului vechi de poartă, turn de formă rectangular, prevăzut cu
două niveluri de apărare. Acest turn a fost pictat în frescă pe vremea lui
Matei Corvin, urme ale acestei picture putând fi admirate și azi pe latura
nordică a turnului. Acest castel este unul din cele mai
importante monumente de arhitectură gotică din România. (Sursa NET – Ofical Media – Stejărel Ionescu)
Consiliul Local și Primăria municipiului Petroșani
1968 - 2008 - 40 de ani de la declararea ca municipiu
Produsul
de mai sus este o medalie realizată în anul 2008 la Monetăria Statului din
București, la comanda Consiliului local și Primăriei municipiului Petroșani,
județul Hunedoara, pentru a marca trecerea a 40 de ani de la declararea
orașului ca municipiu. Pe una dintre fețele medaliei este reprezentată clădirea
Primăriei din Petroșani, deasupra a două ramuri înfrunzite, unite la partea
inferioară, iar pe cealaltă față este redată stema municipiului Petroșani
încadrată de câte o ramură de măslin și una de stejar, împreunate la partea
inferioară. Medalia este confecționată din tombac, într-un tiraj de 200
exemplare și are forma rotundă cu diametrul de 50 milimetri. Piesa este
executată în tehnica proof după designului semnat Tiberiu Kelemen.
Stema municipiului
Petroșani,
potrivit anexei nr. 5, HG. nr. 790/1999, se compune dintr-un scut „scartelat
pieziș”. „În primul cartier, pe fond roșu, o floare-de-colț (floarea-reginei),
de argint. În cartierele doi și trei, pe fond de azur, câte un brad natural. În
ultima partițiune, pe roșu, o carte deschisă, naturală, pe care broșează două
ciocane încrucișate, negre. Scutul este timbrat de o coroană murală formată din
cinci turnuri crenelate de argint. Semnificația elementelor însumate ale stemei
sunt:
- brazii și floarea-reginei evocă relieful
muntos al zonei;
- cartea deschisă amintește existența în
acest municipiu a unicului institut din țară care pregătește cadre cu studii
superioare în domeniul industriei miniere; În această instituție au fost
pregătiți ingineri minieri încă din anul 1948, fiind singura instituție
dedicată acestui grup de specialiști (cu excepția unei scurt perioade între
anii 1950-1952 când și la București a funcționat o instituție
similară). Institutul de Mine din Petroșani, numit uneori și Institutul Cărbunelui
sau Industriei Carboniere, avea două facultăți: de Mine și de Electromecanică
Minieră. Absolvenții săi lucrau în numeroase întreprinderi miniere. Și astăzi
instituția își continuă tradiția de peste 70 de ani.
- cele două ciocane încrucișate – simbolul
mineritului – evidențiază tradiția medievală a acestei activități economice;
- coroana murală, însemn al centrelor
urbane, vorbește despre unitatea obștii”.
Primăria este sediul administrației
locale a municipiului Petroșani (instituția Primarului și a Consiliului local),
având sediul în Strada 1 Decmebrie 1918, la nr. 93. Nu s-au găsit alte
informații despre Primăria municipiului Petroșani. Petroșani (în maghiară Petrozsény, în germană Petroschen)
este un municipiu din judeţul Hunedoara, România. Are o populație de aproximativ 34300 de locuitori și
este situat la 100 kilometri sud față de reședința județului - Deva. Aici
se află sediul Companiei Naţionale
a Huilei, care cuprinde mai multe exploatări miniere. Istoria orașului Petroșani începe undeva pe la anul
1640, unde douăzeci de iobagi din Petros pot fi considerați primii locuitori ai
acestui ținut. Comuna a purtat de la bun început numele de „Petroșeni”. Prima
mențiune a Petroșanilor, ca localitate, ne parvine din anul 1788. În această
perioadă, locotenent-colonelul prusac Gotze face o călătorie în Orient și se
întoarce din Turcia prin țările române. În cartea sa, „Călătoria de la Postdam
la Constantinopole” amintește și de Petroșani. Set 4 insigne - Drumeții veterani - Gropa Seacă - 1998
Turismul
este o activitate relaxantă, mult apreciată de locuitorii Văii Jiului - mari
amatori de drumeţii şi buni cunoscători ai frumuseţilor naturii. În anul 1986,
la sfârşitul verii, un grup de pasionaţi şi împătimiţi ai drumeţiilor montane,
în frunte cu Aurel Dula şi Vasile Pollak, propun organizarea unei întâlniri
anuale a veteranilor în ale drumeţiilor montane. La prima întâlnire care a avut
loc în 1986 s-a hotărât ca următoarele să aibă loc la o cabană din munţii care
înconjoară cu dărnicie Valea Jiului; întâlnirile nu erau însoţite de competiţii
sportive, iar spre amintire veteranii vor primi câte o insignă, al cărei desen
să reproducă o floare din bogata floră a munţilor noştri. Cu excepţia unei
singure variante, toate piesele au fost bătute la Monetăria Statului Bucureşti,
sunt ovale şi au dimensiunile 36/26 mm şi, cum este normal, unele piese sunt
mai reuşite, în schimb, altele lasă de dorit. Aceste piese insignografice au
fost gndite și proiectate de către: Nicolae Lazăr, Ion Liciu, Viorel Stroie,
Dumitru Antonoiu, Tiberiu Kelemen și Iuliu Hornak. Ediţia a XIII-a a avut loc
la Cabana Groapa Seacă. Pe piesă apare doar un peisaj montan distingându-se
prezența Florii de colț și a Gențianei. Insigna a apărut în cinci variante de
culoare, iar pe chenar apare înscrisul DRUMEŢII VETERANI - GROAPA SEACĂ 1998.
Floarea
de colț este o specie de plantă declarată monument al naturii
încă din anul 1933. Floarea de colț (Leontopodium alpinum) – o adevarată
perlă a munților noștri, de o frumusețe aparte și totodată cea mai rară din
întreaga floră montană, crește în munții calcaroși, în pajiștile de pe
versanții abrupți și însoriți sau pe stâncării. Întâlnită în România pe
stâncile aproape inaccesibile omului din Munții Vrancei, Munții Bucegi, Munții
Făgărașului, Munții Maramureșului, Rodna, Obcinele Bucovinei, Masivul Ceahlău,
Retezat, Godeanu, floarea de colț este simbolul iubitorilor de drumeție la
munte. În tradiția populară românească, reprezintă un simbol al dragostei și se
spune că bărbații își demonstrau dragostea, îndemânarea și curajul, culegând o
floare de colț de pe stâncile ascuțite ale munților și oferind-o iubitelor.
Această ”steluță” este, totodată, simbolul tinereții, al tuturor virtuților și
harurilor sufletului omenesc. Din cer, peste crestele munților și peste colții
de stâncă aplecați peste văgăuni și prăpăstii, se pornesc ploi de steluțe albe,
catifelate. Sunt florile zânelor, care împodobesc munții. Floarea de colț,
denumire alternativă Floarea reginei este o specie de plante erbacee,
perene, din genul Leontopodium, familia Asteraceae. Planta este înaltă de
5 – 20 centimetri și are inflorescența compusă din capitule, înconjurate
de numeroase bractee lungi, alb - argintii, lânos - păroase. Inflorescența este
îmbrăcată cu frunze păroase, unele mai mari, altele mai mici și care iau forma
unei steluțe.Aceasta este formată până la zece inflorescențe cu numeroase și
minuscule flori, încadrate de 5-15 bactee albe, dispuse radiar, ce dau
întregului ansamblu înfățișarea unei flori. Planta este acoperită cu peri
catifelați, argintii, ce îi conferă o eleganță deosebită. Perioada de înflorire
este iulie - august. Crește în munți calcaroși, în pajiști de pe versanți
abrupți și însoriți sau pe stânci.
Gențiana este o
planta declarata monument al naturi aflată pe cale dispariție. Ea creste
spontan din zona de campie pana la cea subalpina, la marginea padurilor. Se
adapteaza greu daca este scoasa din mediul sau. De aceea e de preferat daca va
doriti o Gentiana sa cumparati plante produse in pepiniere. Gentiana infloreste
frumos pe timpul verii daca are conditiile necesare. Are nevoie de multa apa
pentru a creste bine. Asigurati-va ca nu lasati pamantul sa se usuce intre doua
udari. In perioada de inflorire, trebuie fertilizata o data la doua saptamani.
Se simte bine la soare, dar tolereaza si semiumbra. Are nevoie de soluri
argiloase sau argilo-nisipoase, bogate in humus. Exista si specii cum e
Gentiana angustifolia care prefera ternurile calcaroase. Majoritatea speciilor
au o rezistenta buna la iernare. Se inmulteste prin semințe dar acestea
germineaza greu. Au nevoie de o perioada de frig inainte de a fi semanate. De
aceea este recomandabil sa fie puse in pamant toamna tarziu, afara, pentru ca
frigul iernii sa le ajute sa rasara in primavara. Exista specii foarte mici, de
doar 10 cm cum este Gentiana acaulis si Gentiana verna, dar si unele care ajung
la o jumatate de metru cum e Gentiana asclepiadea.
Cabana Groapa
Seacă
este situata in Masivul Parâng, pe cheile Jiețului, în drumul spre Transalpina
Ski Resort și spre șoseaua Transalpina. Accesul la cabana se face pe Drumul
National 7A, la 18 kilometri depărtare de
localitatea Petroșani. Cabana Groapa Seacă are 14 camere în total, toate cu
baie proprie, din care: 8 camere matrimoniale, 3 camere de 3 locuri, un
apartament (1 pat matrimonial și o canapea extensibilă) și 2 camere de câte 5
locuri, deci în total sunt 39 de locuri, are generator propriu de curent si nu
exista semnal de telefonie mobila sau internet. Restaurantul dispune de două
săli de mese, cu o capacitatea 60 de persoane. Se pot organiza nunți restrânse,
precum și alte petreceri private. Cabana are în dotare o saună în aer liber și
un ciubăr cu apă caldă, care se încălzesc la cerere, contra cost. Cabanierul
poate fi contactat la nr de telefon:
0766 337 077.
Întreprinderea de tricotaje Petroșani - 1988
Pe
fondul unor nemulțumiri, la Lupeni, în perioada 3-5 august 1977 a avut loc
prima grevă din perioada comunistă. Greva a avut și un pronunțat caracter
economic, greviștii solicitând și crearea de locuri de muncă pentru soțiile și
fiicele minerilor. Urmare a cestor cerințe, la Petroșani și Vulcan s-au
înființat fabrici de textile. Fabrica din Petroșani a angajat peste 500 de
persoane, fabricând doar produse tricotate, dintre care 90% la export. Astăzi
fabrica poartă numele SC Tricotexim Fashion SRL fiind situată pe Strada Lunca,
la nr. 117. La împlinirea unui deceniu de la înființare Fabrica de tricotaje
din Petroșani a decis să bată o insignă jubiliară. Insigna este confecționată
din aluminiu eloxat galben, are forma rotundă și diametrul de 2 centimetri. În
centrul câmpului insignei este redată litera mare V, în culoarea albastră, cu
tente de roșu și galben, și dedesubt o ramură de măslin de culoare aurie. Pe marginea insignei este o bandă albastră pe
care este aplicată inscripția 1978 * ÎNTREPRINDEREA DE TRICOTAJE * 1988 *
PETROȘANI.
Exploatarea minieră (E.M.) Livezeni
În
anul 1994, Regia Autonomă a Huilei emite un set de insigne, câte una pentru
fiecare unitate componentă. Insigna minei Livezeni, care are un desen identic
cu al celorlalte unităţi miniere, are o formă circulară cu un diametru de 22 milimetri.
Centrul insignei reprezintă ciocanele încrucişate. În partea inferioară a
insignei, sub ciocane, sunt frunzele de laur. În partea superioară, pe un
semicerc de culoare neagră, este aplicată inscripţia E.M. Livezeni. Sistemul de prindere al
insignei este de tip broşă.
Exploatarea Minieră
(E.M., întreprinderea, mina) Livezeni, este o unitate economică de extragere a
cărbunelui din subteran, ce are sediul central în Strada Lunca, nr.153, în municipiul Petroşani, judeţul
Hunedoara. Primele sondaje în câmpul minier Livezeni s-au făcut de către Societatea
anonimă română pentru exploatarea minelor de cărbuni Petroşani, cu sediul în
Bucureşti, începând cu anul 1893, sondaje care vor fi reluate între anii
1955-1956. Începând cu anul 1967 se lucrează la deschiderea minei Livezeni,
prin deschiderea Puţului Est. Prima capacitate de producţie de la Livezeni a
fost pusă în funcţie în august 1972 – an în care mina a produs 50000 tone de
cărbune. Rezervele de cărbune ale minei sunt estimate la 22,6 milioane tone de
cărbune. În anul 2008 producția de cărbune a minei Livezeni a fost de 314000
tone. Persoana juridică care administrează în prezent mina
Livezeni este Compania Națională a Cărbunelui, ce a luat ființă în anul
1998.
Sportslocker everything you need
Straja - România 1 - 5 februarie 2023
Produsul de mai sus este o medalie specială realizată de
către compania privată orădeană Alex Sztankovits pentru a fi conferită
participanților (copii și tineri) la tabăra de schi Sportslocker de la Straja,
județul Hunedoara. Schiul este
un sport de iarnă care constă în coborârea unor pante înzăpezite pe
schiuri prinse de ghetele echipamentului individual. El cuprinde mai multe
discipline sportive din care amintesc; schi fond, schi alpin, slalom, sărituri cu schiurile etc. În
România, sporturile de iarnă au o istorie duală. La Bucureşti şi în restul
Vechiului Regat patinajul, schiul, bobul, hocheiul pe gheaţă au apărut în mediile
aristocratice. Un rol esenţial a revenit Familiei Regale. Membrii acesteia
puteau fi văzuţi nu doar ca practicanţi, ci şi ca patroni şi dezvoltatori ai
lor. Astfel, prinţul-moştenitor Carol a patronat Federaţia Societăţilor
Sportive din România, fondată în 1912, care a inclus de la bun început
dezvoltarea sporturilor de iarnă printre obiectivele sale. Viitorul rege Carol
al II-lea era el însuşi un schior pasionat, numeroase fotografii arătându-l în
această postură, împreună cu fiul său, Mihai, pe atunci Mare Voievod de Alba
Iulia. Ceilalţi membri ai Familiei Regale împărtăşeau pasiunea pentru schi. Ca
studentă a Academiei Naţionale de Educaţie Fizică, principesa Ileana lua parte
la taberele de iarnă de la Predeal, găsind, în coborârile alături de colegi, un
simbol: traseul trecea peste vechea frontieră austro-ungaro-română. În iarna
anului 1930, logodna cu prinţul Anton de Habsburg a fost anunţată oficial
tocmai în mijlocul colegilor din tabăra de iarnă a A.N.E.F. Dar principele
Nicolae a fost cel care a alcătuit chiar un Manual de schi. Tehnica alpină
pentru toţi, publicat la Bucureşti, în 1940. În Transilvania,
începuturile sporturilor de iarnă au fost legate de Siebenbuergische Karpaten
Verein (S.K.V.), o organizaţie a minorităţii germane, fondată la 28 noiembrie
1880, la Sibiu. S.K.V. era succesoarea Siebenbürgische Alpenverein, înfiinţată
în 1873, sub impactul societăţilor alpine din Austria (fondată în 1862) şi
Germania (1869). „Explorarea“ Munţilor Carpaţi era scopul declarat al
societăţii, căreia i se datorează, de altfel, şi primele trasee de turism
montan din România.
Straja este o stațiune montană,
aparținând administrativ de orașul Lupeni și se află la o altitudine de
1445 metri. Accesul în stațiune se poate face din orașul Lupeni, pe un drum
montan asfaltat cu o lungime de 8 km sau cu ajutorul telegondolei.
Stațiunea dispune de 7 pârtii de schi, 5 dintre ele fiind dotate cu instalații
nocturne și de telescaun. Stațiunea este una relativ nouă, fiind declarată
stațiune abia în anul 2002. Iată câteva atracții turistice culturale din
stațiune:- Schitul Straja este un schit
ortodox cu hramurile: Înălțarea Sfintei Cruci și Sfinții Împărați Constantin și
Elena, aflat în apropierea Crucii Eroilor.
- Schitul cuprinde o bisericuță din
lemn și câteva chilii și datează din 1999. Intrarea în schit se face printr-un
tunel artificial de 57 de metri, unde există icoane ale sfinților dispuse după
zi și lună conform calendarului creștin-ortodox.
- Crucea Eroilor cu o înălțime de
18 metri și o lățime de 9 metri, este un monument închinat celor 800 de ostași
care s-au jertfit în primul război mondial.
- Drumul Crucii este o procesiune
cu 14 popasuri, fiecare popas făcându-se în dreptul unui ansamblu, troiță plus
basorelief reprezentând scena respectivei opriri.
Procesiunea este efectuată
din anul 2000 și este realizată de preoți ortodocși. Mascota stațiunii
este un urs bătrân numit Baloo, care trăiește într-un țarc la intrarea în
stațiune. Deva este
un municipiu și reședință a județului Hunedoara, România. Are o populație
de aproximativ 57000 de locuitori. S-a presupus că
numele Deva este în legătură cu anticul cuvânt dac dava, care
însemna „cetate”. Alte teorii susțin că numele s-ar trage de la o
legiune romană care s-a transferat pe locul actualului municipiu de
la Castrum Deva. Există argumente de ordin lingvistic care arată că
toponimul Deva provine din cuvântul slav deva, care înseamnă
„fecioară”.Prima atestare documentară a existenței localității Deva datează din
anul 1269, fiind menționată prin cuvintele latine castro Dewa. Pe hărțile
medievale ea apare fie sub numele de Deva sau Dewan. Sus am
postat stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Deva, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din municipiul
Deva, din vremuri diferite, dar și alte frumoase locuri de vizitat din acest
oraș.
Banca Națională
Biserica greco ortodoxă
Biserica reformată
Cazinoul
Cetatea
Hotel Central și Primăria
Sinagoga
Biserica romano catolica
Vederi
Casa Dr. Groza
Județul
Hunedoara este situat în provincia istorică Transilvania,
România, pe cursul mijlociu al râului Mureș, în vecinătatea Munților
Apuseni. Specific acestui județ este faptul că își are reședința în municipiul
Deva și nu în Hunedoara. Județul se întinde pe o suprafață de 7063 kilometri
pătrați și numără aproximativ 486000 de locuitori. Ca subdiviziuni
administrative județul este compus din 7 municipii - Deva, Brad, Hunedoara,
Lupeni, Orăștie, Petroșani și Vulcan, 7 orașe - Aninoasa, Călan, Geoagiu,
Hațeg, Petrila, Simeria, Uricani și 55 de comune. Sus am postat harta și
stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Hunedoara, dedesubt
pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest
județ, vederi generale și trimiteri poștale ilustrate de acum sau din alte
timpuri. Monumentul Bem - Simeria
Pod peste Cerna - Hunedoara
Cazinoul - Petroșani
Baia muncitorilor - Petroșani
Vederi - Orăștie
Vederi - Hunedoara
Vedere - Geoagiu
Școala și Gara - Brad
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Lingvist, filolog și creatorul alfabetului sârb
Vuk Stefanovic Karadgic,
a trăit între anii 1787 - 1864
Două detalii vignetă de pe felicitări franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.04.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu