Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea portugheză SANTO TIRSO, districtul
PORTO, din vremuri diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate,
dar și o insignă și o medalie locale.
Hotel Tirsense
Mănăstirea
Hotel Thermal
Podul de cale ferată peste râul Ave
Hotel Cidney
Bazilica Assuncao
Podul rutier peste râul Ave
Hotel Caroca
Strada Ferreira de Lemon
Școala
Statuia lui Conde de S. Bento
Spitalul Conde de S. Bento
Spitalul Milei
Filatura și țesătoria
Castrul Monte Padrao
Biserica Maica Domnului
Gara
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vederi generale
Insignă locală
Medalie locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL MUREȘ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Loja masonică Bethlen Gabor din Târgu Mureș
Produsul de mai sus este o medalie
masonică de lojă –
Loja Bethlen Gabor din Târgu Mureș. Unii cercetători susțin că loja a activat
în perioada anilor 1905 – 1906, iar alții dau ca an al înființării acestei loji
anul 1903, susținând faptul că la 1930, când are loc
unificarea Marii Loji de Rit Ioanit din România cu Marea Lojă Naţională din
România, loja este semnalată, având un număr de 33 de membri. Totuşi, anul
fondării lojii, 1905, poate fi probat prin existenţa unor medalii emise de
loja Bethlen Gabor, care pot fi admirate la Muzeul Memorial Nicolae
Bălcescu şi la Muzeul Francmasoneriei din Londra. Aversul acestei medalii
prezintă central un ansamblu constituit din altarul pe faţada căruia distingem
un echer şi un comps intercalate, cele 3 colonete, cele 2 coloane. Ansamblul
este străjuit de figurile a doi sfincşi. În partea superioară găsim un Delta
radiant. În Partea de jos a ansamblului găsim Anul Lumini 5905. De jur-împrejur
citim: „HAZÁDNAK RENDÜLETLENÜL / BETHLEN GÁBOR □”, în traducere cu
Google translate “Bethlen Gabor nevătămat revine”. Reversul prezintă un
echer şi un compas intercalate, suprapuse peste un soare ale cărui raze
formează o stea cu 12 colţuri. Ansamblul este încercuit de un ouroboros. De
jur-împrejur citim: „MAROS VÁSÁRHELY / KELETÉN” – “Târgu Mureș est”. Medalia este aurită, are diamerul de 40 milimetri,
inel de atârnare, înălţimea – 45 milimetri.
Vorbind etimologic, Francmasoneria este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul termenului
fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză, Freimaurer
în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a acestei
asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem : breaslă -
vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi catedralelor.
Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de francmasoni
între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a
Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate
secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet
secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai
ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui
Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu
uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite
apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit
Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul
vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În
continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume:
ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru
ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie
(simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este
simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar compasul,
simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă, egoism),
al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un echer, iar
fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL, este
elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii stabile,
liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la perfecţiune.
Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă. CIOCANUL şi DALTA,
semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul reprezintă forţa
voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea. Combinarea celor două
determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este emblema perfecţiunii şi
a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie a mărimii de
măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore ale zilei,
dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una odihnei şi un
celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi
dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi
voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui
triunghi echilateral şi este reprezentarea geometrică a lui trei (principiul
triplicităţii). În tradiţia creştină semnifică trinitatea iar în mai multe
filozofii divinitatea ca perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera
G, căreia i se dau mai multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi,
Geometrie, Geneza), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul
divin – simbol al principiului creator, fie soarele – principiul luminos al
vieţii. OCHIUL ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al
atributelor cele mai importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi
mila. Una dintre cele mai importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se
găseşte pe bancnota de un dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite.
SOARELE şi LUNA, reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între
alb şi negru, între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele
simbolizează Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al
raţiunii care luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează
Femininul, obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL,
după etinomul grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei
platonice, ,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem
simbolic şi nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune
cosmologică a universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre
simbolurile vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului
de Maestru. Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului
dincolo de moartea fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii.
COLOANELE, simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul
feminin, aerul, suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a
doua elementul masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu
alchimiştilor. Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi
orizontal, între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor
şi principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice masoneria
regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații masonice,
Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat devenind
MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Insigna - F.C.Municipal Târgu-Mureș (Fotbal Club)
F.C. (Fotbal Club) Municipal Târgu Mureș, denumire actualizată - Clubul Sportiv Municipal Târgu
Mureș, sau C.S.M. Târgu Mureș, este un club profesionist de fotbal din
România cu sediul în municipiul Târgu Mureș. Echipa de fotbal a fost înființată
în vara anului 2018 ca secție a clubului multidisciplinar CSM (fondat în data
de 19 decembrie 2017 ca urmare a falimentului ASA 2013). Echipa, alintată mureșenii, își joacă meciurile de acasă
pe stadionul Trans-Sil ce are 8200 de locuri. În primul sezon echipa de fotbal
a jucat în Liga a IV-a Mureș. Istoria fotbalului din Târgu Mureș a început
în anul 1944 cu CS Târgu Mureș și a continuat cu ASA Târgu Mureș
1962 (cu sportivi militari în termen) ASA 2013 Târgu Mureș. Toate cele trei
echipe au jucat mai multe sezoane în Liga I; cele mai bune rezultate
ale lor sunt pe locul secund în prima ligă (ASA 1962 în sezonul 1974 - 1975 și
ASA 2013 în sezonul 2014 -15. Echipamentul tradițional de joc al echipei
este următorul: - în meciurile de acasă – echipament complet bleu jandarm cu o dungă roșie pe
lateral
- în meciurile din deplasare – jambiere și șort albe,
tricou albastru deschis cu dungi verticale albe
F.R.L.- Campionat național individual - Cupa României U-17
Lupte greco romane - Târgu Mureș 2022
De-a lungul timpurilor, luptele
libere la români s-au constituit în forme de manifestare a identităţii
naţionale, prin concursuri ad-hoc, în cadrul sărbătorilor populare, unde
tinerii îşi măsurau puterile. In privinţa
sporturilor de luptă practicate cu diverse ocazii pe teritoriul românesc
amintim;
a) „Harţa” – sau turnirul,
cunoscut şi practicat în Ţara Românească. Cronicarii vremurilor amintesc de
participarea unei echipe de cavaleri români în anul 1414 pe timpul domniei lui
Mircea cel Bătrân la Buda (Ungaria) iar Vlad Ţepeş a fost chiar premiat la o
astfel de întrecere în Austria. Există chiar şi o baladă, care s-a păstrat de-a
lungul timpului şi care redă extrem de expresiv detalii privind această formă
de întrecere;
b) „Pehlivănia” – sau lupta
corp la corp, cunoscută şi practicată în Dobrogea. In anul 1679 Ion
Neculce povesteşte despre o logodnă precizând că românii „s-au veselit două
săptămâni cu feluri de feluri de muzici şi de giocuri şi de pehlivani şi de
pusei. …adusese şi un pehlivan hindiu harap carele făcea jocuri minunate şi
nevăzute pe locurile noastre, iute om era şi vârtos.”
c) „Trânta” – cunoscută ca
fiind o componentă de bază din categoria jocurilor atletice autohtone, care
prin afinitatea sa în rândul tinerilor şi prin efectele asupra calităţilor
fizice şi morale ale practicantţilor a constituit permanent motiv de inspiraţie
pentru creatorii de folclor.
Aria de răspândire a trântei a fost
largă, aceasta îmbrăcând pe alocuri caracteristici specifice zonei de
practicare. Cele mai cunoscute forme de practicare ale trântei au fost:- lupta ciobănească;
- lupta oltenească sau de curea (cu
sau fară piedică);
- lupta dreaptă cu apucare în cruce;
- lupta cu fixarea brâului;
- lupta cu piedică;
Prin diversitatea formelor sale,
prin ecoul căpătat in folclor şi prin personajele pe care ie-a păstrat vii de-a
lungul timpului, trânta – putem afirma fară riscul de a greşi – a contribuit la
îmbogăţirea tezaurului cultural românesc. Culegătorii de folclor au remarcat
adesea frecvenţa cu care apare „lupta pe cinstite” sau trânta în diverse balade
sau legende, transmise prin viu grai de-a lungul timpului. Poveştile populare
avându-l ca erou pe Făt-Frumos constituie exemple grăitoare privind aprecierea
de care se bucura trânta ca modalitate de a soluţiona pe calea cea mai dreaptă
orice conflict sau vrajbă. Baladele lui Mihu Copilu, Vidra, Ghiţă Cătănuţă,
Gheorghiţă Zătrean, Păunaşul Codrilor etc. reflectă fiecare în parte secvenţe
ale „luptei pe dreptate” şi evidenţiază profilul loial, cinstit şi plin de
virtute al învingătorului în lupta sa împotriva răului. Mulţi ani mai
târziu (în jurul anilor 1960), valanţele creatoare născute prin practica
trântei de către tineretul din mediul rural au fost remarcate şi de către
conducerea comunistă a României. Astfel „trânta sub formă de luptă dreaptă
cu apucare în cruce…a fost introdusă cu ani în urmă în cadrul spartachiadei
tineretului iar din anul 1968 începe să se desfăşoare Campionatul Naţional
Sătesc de Trântă dotat cu Cupa U.T.C. în cadrul activităţilor sportive de masă
sub egida DACIADEI. Apreciind efectele pozitive ale practicării
trântei asupra organismului, precum şi aptitudinile tinerilor de la sate pentru
practicarea acestui sport naţional, Ministerul Educaţiei şi învăţământului
(n,a. de la acea vreme) a hotărât, începând cu anul 1985, introducerea trântei
în Programa şcolară de educaţie fizică din mediul sătesc, la clasele VII- VIII
şi IX-X. ” Campionatul naţional sătesc de trântă s-a desfăşurat
în cadrul a patru etape: – etapa locală (pe asociaţie sportivă); – etapa pe
comună; – etapa pe judeţ; – finala pe ţară; Competiţia s-a organizat exclusiv
pentru tinerii de la sate având vârsta cuprinsă între 14-19 ani, ce concurau în
limitele a 6 categorii de greutate (56, 62, 68, 76, 87, + 87kg) iar aceştia nu
trebuiau să fie legitimaţi la vreo secţie sportivă de profil, neavând
clasificare sportivă. In privinţa regulilor de desfăşurare a competiţiilor de
trântă, corpul de arbitri, suprafaţa de luptă, echipament de concurs şi chiar
tehnica de luptă s-au remarcat similitudinicu competiţiile de lupte
greco-romane. Dacă trânta s-a perpetuat în timp la nivelul mediului rural,
dezvoltarea luptelor sportive în România s-a produs în mediul
urban. Primul contact al mişcării sportive româneşti cu luptele
competiţionale s-a petrecut în ultima decadă a sec XIX sub forma franceză acestora
(lupte greco-romane). Această formă de pionierat a luptelor de concurs era
făcută cunoscută publicului amator pe arenele circurilor de către luptători
străini (în special francezi), profesionişti. Prima menţionare a acestui
tip de eveniment se consemnează în anul 1892 când pe arena circului „Sidoli”
din Bucureşti se produc primele demonstraţii de lupte profesioniste sub
conducerea francezului Doublier care a dat şi primele lecţii
particulare. Un an mai târziu, în 1893, cu ocazia unei serbări desfăşurate
în parcul Cişmigiu din Bucureşti au avut loc şi primele „întreceri între
puternici”. Aceste evenimente aveau un caracter sporadic dar au trezit
interesul publicului amator de evenimente sportive şi după o scurtă acalmie,
în 1900 şi 1901 am fost iarăşi vizitaţi de luptători
străini care şi-au etalat virtuţile şi abilităţile pe arena
circurilor. Urmarea imediată a apetitului demonstrat de către publicul
român pentru astfel de evenimente a fost organizarea unor aşa-zise „Campionate
ale României” numite impropriu astfel, şi care aveau principal obiectiv
câştigul financiar. Cu prilejul unui astfel de eveniment în 1902 se
face remarcat şi primul luptător român cu reale calităţi, pe numele său Mitică
Dona care îşi începe la scurtă vreme activitatea internaţională, participând la
o serie de turnee tot în cadrul circurilor. După 1905 au început
să apară şi primele societăţi sportive cu profil de lupte. Astfel, s-a
organizat un concurs de lupte pe plan local de către „Societatea centrală
română de arme şi dare la semn” (Societatea Tirul) iar medalia de aur a fost
adjudecată de către acelaşi M. Dona. (Sursa NET - Federatia
romană de lupte - Apariţia şi dezvoltarea luptelor în România). Sus am
postat logo-ul Federaţiei române de lupte. Cupa Sky Club Maramu - ediția a II-a
Cupa Skiclub Maramu este o întrecere de schi rezervată copiilor, care se desfășoară pe
una din numeroasele pârtii ale județului Maramureș în organizarea Asociației club sportiv sky Maramu.
Se
urmărește atragerea copiilor spre acest frumos sport și de ce nu descoperirea
unor viitoare talente sau chiar campioni. În cadrul asociației își desfășoară
activitatea pedagogi și monitori desăvârșiți în activitatea de practicarea a
schiului de către copii.
Elev eminent - sportiv excelent 2022
Jaguar Academy Mureș
Jaguar Academy Mureș este un club sportiv privat pentru
copii ce este situat în municipiul Târgu Mureș, pe Strada Brăila, nr 2. Clubul fondat în anul 2016 asigura
antrenamente profesioniste pentru băieți și fete, desigur contra cost, în
disciplinele sportive: Taekwondo WT, Kempo, Taekwon-Do ITF și Gimnastică Ritmică și îi ajută pe copii să parcurgă drumul
spre a deveni învingători. Piesa medalistică de
mai sus este o insignă de merit conferite elevilor cu rezultate bune la
învățătură și sport.
Comportarea în situ a construcțiilor
Schimb de experiență - Târgu Mureș 1986
Și în regimul comunist se organizau periodic
întâlniri ale constructorilor specialiști pe tema comportării în
exploatare a construcțiilor și studiul rezistenței acestora la
dezastre naturale ori bombardamente de război. Școala românească de
construcții era foarte apreciată și pe vremea comunismului. Specialiști români
și-au adus contribuția la realizarea unor mari obiective industriale și în alte
state ale lumii. Târgu Mureș, mai demult Mureș-Oșorhei,
Oșorheiu, Târgul Mureșului (în
maghiară Marosvasarhely, Székelyvásárhely, Vásárhely, Újszékelyvásár,
Újvásár, în germană Neumarkt, Neumarkt am Mieresch, în
latină Novum Forum Siculorum) este reședința și cel mai mare
municipiu din județul Mureș, situat în centrul regiunii istorice Transilvania,
România, pe ambele maluri ale cursului superior al râului Mureș. Orașul numără
aproximativ 150000 de locuitori. Săpăturile efectuate de către arheologul
Istvan Kovacs au
confirmat faptul că teritoriul de azi al orașului Târgu Mureș a fost locuit
încă din preistorie. Au fost
descoperite o serie de locuințe preistorice, resturi de oase, vase de lut,
obiecte de cremene și de bronz, mici statuete de pământ datate ca fiind din
2000 î.Hr. Săpăturile arheologice au scos la iveală urme umane din epoca
pietrei lustruite, a celei de bronz și din epoca a fierului; s-au descoperit și
vestigii aparținând culturii Criș, cea mai veche cultură neolitică din
România. Primele izvoare scrise privitoare la secui datează din anul 1116,
când au fost menționați, alături de pecenegi, ca alcătuind avangarda cavaleriei
ungare. Ca popor asociat maghiarilor, secuii au fost colonizați în sistemul
de prisăci medievale de-a lungul graniței. Secuii se aflau în serviciul militar
al regilor Ungariei. Astfel, prima mențiune a lor, din anul 1116 îi descrie ca participanți la bătălia de la Olsava, sub comanda regelui ungar Ștefan II. Sus am
postat stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Târgu Mureș
și drapelul orașului, iar dedesubt pozele câtorva monumente arhitectonice și
istorice inconfundabile târg-mureșene.
Biserica română-unită
Baia de aburi
Institutul Albina (azi Alfa Bank)
Liceul militar Mihai Viteazu
(azi Universitatea de Medicină și Farmacie)
Biserica evanghelică-reformată
Biserica romano-catolică
Biblioteca Teleki
Banca Agrară
Colegiul reformat
Abatorul
Județul Mureș este situat în centrul Podișului
Transilvania din România. El are o suprafață de 6714 kilometri pătrați, numără aproximativ 581000 de
locuitori și are reședința în municipiul Târgu Mureș. Numele județului provine
de la râul Mureș care îl străbate de la N-E spre S-V. Din punct de vedere
administrativ județul este compus din 4 municipii - Târgu Mureș, Sighișoara,
Reghin și Târnăveni, 7 orașe - Iernut, Luduș, Sărmașu, Miercurea Nirajului,
Sovata, Sângeorgiu de Pădure și Ungheni precum și 89 de comune. Sus am
postat stemele interbelică, comunistă și actuală precum și harta județului
Mureș, iar dedesubt pozele câtorva monumente istorice și arhitectonice
reprezentative pentru județ dar și alte locuri de vizitat pe aceste
meleaguri. Vedere - Gălăteni
Vedere - Fântânele
Vedere - Dumbrăvioara
Vedere - Cuci
Castelul - Corunca
Vedere - Cipău
Vedere - Bichiș
Castelul Bahnea
Cetatea bisericii - Archita
Biserica unitariană - Adămuș
________________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Explorator navigator italo-spaniol Cristofor Columb,
a trăit între anii 1451 - 1506
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 29.08.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu