Mai jos am postat și alte fotografii cu monumente de cultură
și arhitectură din localitatea franceză ORCHIES, departamentul
NORD, regiunea NORD PAS DE CALAIS, din perioade diferite
de timp, câteva trimiteri poștale ilustrate, vederi generale,
vederi aeriene, un jeton, două insigne, o acțiune și un cec local.
Monumentul eroilor locali din primul război mondial
Gara
Castelul de apă
Chioșcul din Piața Gambetta
Proprietatea Bar
Biserica
Primăria
Piața Mare
Piața Beffroi și Biserica
Strada Bisericii și Biserica în reconstrucție
Strada Gării
Trecerea la nivel cu calea ferată
Turnul Diavolului
Vila Vignette
Vedere din aer
Vederi generale
Trimiteri poștale
Acțiune locală
Cec bancă locală
Set două insigne locale
Jeton local
***
O PASTILĂ DE UMOR
DIALOG EPIGRAMATIC
VORBE DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
_________xxx________
CÂTEVA INSIGNE,
O MEDALIE ȘI O PLACHETĂ
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un
obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa
la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii,
de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive,
culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform
DEX (Dicţionarului explicativ al limbii române),
PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii
şi se oferă ca recompensă la concursuri,
alte întreceri de orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Insigna - A.S. Aeronautica București (Asociația sportivă)
Naviga Amiral Murgescu
A.S. Aeronautica a fost o
asociaţie sportivă de aviaţie cu vechi tradiţii din Bucureşti. În scopul
confirmării şi recunoaşterii calităţii piloţilor români, asociaţia organizează
un raid african cu trei avioane de şcoală peste continentul african.
Plachetă - Direcția medicală
Insignă - Direcția medicală
Componentele domeniului de
responsabilitate al Directiei medicale sunt urmatoarele:
a. Asigurarea medicală operaţională;
- este parte integrantă a logisticii forţelor şi reprezintă ansamblul
activităţilor de asistenţă medicală, evacuare medicală şi suprt logistic
medical al efectivelor, în funcţie de cerinţele operaţionale, pe timpul
generării, afluirii, derulării misiunilor în teatrele de operaţii, defluirii şi
regenerării.
b. Asistenţa medicală profilactică
şi curativă care se realizează prin:
- asistenţă medicală ambulatorie;
- asistenţă medicală primară;
- asistenţă medicală spitalicească;
- asistenţa medicală dentară;
- asistenţă medicală ambulatorie;
- asistenţă medicală primară;
- asistenţă medicală spitalicească;
- asistenţa medicală dentară;
c. Asigurarea farmaceutică şi de
suport logistic medical pentru structurile medicale operaţionale cu:
medicamente, materiale sanitar-farmaceutice şi dispozitive medicale, intră în
competenţa structurilor specializate ale Direcţiei medicale, conform
reglementărilor legale în vigoare, fiind finanţată integral de la bugetul de
stat.
d. Asistenţa medicală de recuperare,
urmăreşte refacerea stării de sănătate a personalului militar şi civil al
armatei şi se asigură prin unităţi medicale de specialitate ale Ministerului
Apărării.
e. Expertiza medico-militară; este o
activitate medicală integrată şi multidisciplinară care cuprinde:
- expertiza medico-militară în procesul de selecţionare a persoanelor care optează pentru cariera militară;
- expertiza medico-militară a personalului Ministerului Apărării, este o componentă a activităţii de evaluare a stării de sănătate;
- expertiza medico-militară în procesul de selecţionare a persoanelor care optează pentru cariera militară;
- expertiza medico-militară a personalului Ministerului Apărării, este o componentă a activităţii de evaluare a stării de sănătate;
f. Inspecţia sanitară de stat şi
inspecţia sanitară veterinară de stat, sunt activităţi profilactice specifice,
de specialitate, finanţate integral de la bugetul de stat;
g. Cercetarea ştiinţifică
medico-militară avînd ca obiective:
- protecţia medicală
specifică şi nespecifică a militarilor şi a populaţiei civile
împotriva efectelor armelor chimice, biologice,
radiologice şi nucleare (C.B.R.N.);
- protecţia militarilor împotriva efectelor stresului fizic şi psihic prelungit;
- protecţia militarilor împotriva efectelor stresului fizic şi psihic prelungit;
h. Realizarea de produse
farmaceutice destinate tratamentului şi profilaxiei bolilor produse de
agenţii C.B.R.N. prin unităţile de producţie specializate, subordonate Direcţiei
medicale şi/sau în colaborare cu alte unităţi de profil.
i. Învăţământul
medico-militar şi managementul resurselor umane. Este un element esenţial
în formarea personalului medical şi sanitar militar calificat şi capabil
să îndeplinescă sarcinile specifice.
Realizarea asistenţei medicale curativo
- profilactice în armată, se desfăşoară prin următoarele formaţiuni
medicale şi farmaceutice:
- Centrul de Medicină Diagnostic şi Tratament
- Spitalele militare teritoriale,
- Centrele medicale de sănătate din subordinea spitalelor militare;
- Centrele zonale farmaceutice şi centrale.
- Centrul de Medicină Diagnostic şi Tratament
- Spitalele militare teritoriale,
- Centrele medicale de sănătate din subordinea spitalelor militare;
- Centrele zonale farmaceutice şi centrale.
Funcţiile complementare ale
Direcţiei medicale sunt:
- Elaborarea şi aplicarea programelor de sănătate în armată;
- Identificarea factorilor de mediu, inclusiv a celor cu risc profesional şi impact direct asupra stării de sănătate, precum şi elaborarea şi aplicarea măsurilor de protecţie.
- Asistenţa medicală recuperatorie a personalului din armată.
Atributiile direcției medicale sunt:
- Elaborarea şi aplicarea programelor de sănătate în armată;
- Identificarea factorilor de mediu, inclusiv a celor cu risc profesional şi impact direct asupra stării de sănătate, precum şi elaborarea şi aplicarea măsurilor de protecţie.
- Asistenţa medicală recuperatorie a personalului din armată.
Atributiile direcției medicale sunt:
- organizarea, dotarea şi
funcţionarea sistemului de asistenţă medicală şi sanitar
veterinară în armată în timp de pace, în situaţii de criză sau de război şi
managementul resurselor umane şi de mobilizare;
- elaborarea şi aplicarea
programelor de sănătate în armată şi asigurarea pregătirii operative pentru
luptă şi de specialitate;
- perfecţionarea şi modernizarea
continuă a activităţilor de asistenţă medicală curativo-profilactică în armată;
- identificarea factorilor de
mediu, inclusiv a celor cu risc profesional, cu impact direct asupra stării de
sănătate, precum şi elaborarea şi aplicarea măsurilor de protecţie;
- realizarea expertizei
medico-militare în Ministerul Apărării;
- asistenţa medicală
recuperatorie a personalului din armată;
- coordonarea activităţii de
învăţământ medico-militar, de cercetare ştiinţifică medicală şi medico-militară
şi de informatică medicală;
- asigurarea cu materiale sanitar –
farmaceutice, marketingul suportului medical (medicamente şi materiale
sanitare, instrumente, aparate şi echipamente medicale, activităţi service) şi
a asistenţei sanitar veterinare. Instituția
este situată în București pe strada Institutul
Medico-Militar, nr. 3-5, București.
Insigna - Cercul numismatic 5 ani C.C.A. 1976 - 1981
(Casa centrală a Armatei)
Numismatica (gr. numisma și lat. nummus, - monedă, ban) este știința
auxiliară a istoriei având drept
obiect de cercetare tipurile de monede, descrierea lor, descifrarea legendelor,
materialul din care sunt monedele confecționate și raporturile dintre
diferitele categorii de monedă. O ramură a numismaticii, medalistica se
ocupă cu studiul medaliilor. Monedele au apărut din timpuri străvechi, ca
obiecte din materiale nemetalice folosite pe rol bani.
George Enescu 1881 - 1955
2005 - Anul George Enescu
50 de ani de la trecerea în neființă a marelui muzician
George Enescu (născut
19 august 1881 în localitatea Liveni-Vârnav, azi George Enescu, județul
Botoșani și decedat la data de 4 mai 1955 la Paris) a fost un compozitor,
violonist, pedagog, pianist și dirijor. Este considerat cel mai important
muzician român. Din creația sa amintesc; opera Oedip, Poema română,
Rapsodiile române nr.1 și 2, Suitele orchestrale nr.1, 2 și 3, Simfoniile
nr.1,2 și 3, Cvartetele pentru coarde nr.1 și 2, Sonatele pentru vioară nr.1, 2
și 3, Sonatele pentru violoncel nr.1 și 2, Simfonia de cameră pentru 12
instrumente, Cvintetele pentru pian nr.1 și 2, Sitele pentru pian nr. 1, 2 și
3, etc.
Despre Fresca
Ateneului Român. In
sfera aceluiasi interes pentru decoratie intra si preocuparea constanta
formulata de C. Exarhu si Al. Odobescu inca din 1888, de a se realiza o
monumentala fresca pe peretele circular al salii, fresca ce trebuie sa evoce
momentele cele mai importante ale istoriei noastre nationale, dar in acelasi
timp sa creeze o imagine fidela a specificitatii sufletului romanesc.Propunand
in anul 1901, un proiect in spiritul celor aratate mai sus pictorul Stefan
Popescu dorea realizarea acestei picturi de 300 mp pe panza, considerand ca
astfel nu va trebui sa fie inchisa sala pentru un timp. Dar lipsa de fonduri
suficiente face ca proiectul sa taraganeze multi ani. In sfarsit, este acceptat
proiectul prof. Costin Petrescu pentru realizarea unei fresce ce reprezinta in
25 de episoade momente importante din istoria romanilor. Fondurile au provenit
din subscriptie publica. Lucrarea in lungime de 75 mp si latime de 3 m
inceputa in 1933 in tehnica "al Fresco" va fi inaugurata la 26 mai
1938. Consideram ca este interesanta o succinta descriere a scenelor
deoarece valoarea lor ideatica este net superioara valorii artistice, fapt ce
nu ne surprinde avand in vedere caracterul programatic al lucrarii si
necesitatea de a supune compozitia, desenul si culoarea spatiului oferit,
intr-un ansamblu cu anumite coordonate plastice si decorative. Dar sa urmarim
succesiunea episoadelor:
- Traian patrunde in Dacia. Imparatul este prezentat in statul sau major, langa podul peste Dunare de la Turnu Severin.
- Colonizarea Daciei. In fundal se vede monumentul de la Adam-Clissi. Legionarii patrund in Dacia.
- Contopirea dacilor cu romanii este prezentata prin idila dintre o tanara daca si un soldat roman. Stela funerara reprezinta o piesa gasita in timpul sapaturilor de la Alba Iulia.
- La orizont o sentinela romana strajuieste hotarul. Norii negri simbolizeaza apropiatele invazii barbare.
- Invazia barbarilor.
- Inceputul vietii romanesti patriarhale. Norii se risipesc, iar populatia coboara din munti si ridica locuinte si salas de inchinaciune.
- Statornicirea: taranul roman isi pregateste armele: arcul si securea.
- Descalecatul: de peste munti se iveste un cavaler calare, pe care populatia il primeste cu paine si sare.
- Statul Militar: Mircea cel Batran parlamenteaza cu trimisii turci.
- Statul Administrativ: in curtea Manastirii Moldovita, Alexandru cel Bun imparte dregatoriile statului.
- Cruciada romanilor: Iancu de Hunedoara, Vlad dracul si Stefan al doilea ridica o oaste pentru izgonirea turcilor. In fundal apare castelul de la Hunedoara si Cetatea Poenari de la Arges. Figura lui Tepes Voda se zareste ca o umbra misterioasa.
- Vremea lui Stefan cel Mare. Un taran isi face lance din fierul coasei. Stefan in fata Cetatii Sucevei primeste pe trimisii Papei care ii aduc spada si titlul de "Ostas al lui Christ".
- Epoca de pace si credinta. Neagoe Basarab si familia sa ies din Biserica episcopala de la Curtea de Arges (deasupra lojii Romaniei).
- Epoca lui Mihai Viteazul. Domnitorul intregitor al neamului se pregateste sa intre in Alba Iulia.
- Epocile culturale: Matei Basarab, Vasile Lupu (in fundal Cetatea Targoviste si Biserica 3 Ierarhi), Dimitrie Cantemir si Constantin Brancoveanu (Manastirea Hurezu si mesterul ei Parvu Mutu).
- Rascoala lui Horia, Closca si Crisan. Cei trei eroi sunt prezentati in fata bisericii de la Tebea (Tara motilor). Gheorghe Lazar apare ca un personaj de legatura intre acest episod si cel care reprezinta miscarea lui Tudor Vladimirescu.
- Domnul Tudor in fruntea pandurilor intra in Bucuresti si primeste din partea politiei, zapis de consfintire a drepturilor cerute de Adunarea poporului. Alaturi apare episcopul Argesului si o cula, indicand originea lui Tudor Vladimirescu.
- Anul 1848, in Transilvania cu Avram Iancu care porneste la lupta.
- Anul 1848, in Tara Romaneasca si Moldova. Bonjuristii fraternizeaza cu taranii.
- Alexandru Ioan Cuza improprietareste taranii. In planul al doilea apare Kogalniceanu.
- Unirea Principatelor in 1859. Doua femei in costume nationale deapana acelasi fir.
- Carol I si razboiul de independenta. Domnitorul primeste un steag capturat de la inamic. In scena apare si I.C. Bratianu.
- Realizarea intregirii nationale: 1918. Pe front soldati intre sarme ghimpate.
- Regele Ferdinand I si Romania Mare. La Alba Iulia regele si regina Maria. In suita apare generalul Berthelot. Toti trec prin fata unor femei ce simbolizeaza Vechiul regat, Transilvania, Basarabia si Bucovina.
- Ultima scena ar fi trebuit sa-l reprezinte pe Carol al II-lea, fondatorul orasului modern, care alaturi de Mihai I coboara in mijlocul poporului pentru a patrona stiintele, literatura, artele si industria. Varianta aleasa ulterior reprezinta poporul cu steaguri, care sarbatoreste infaptuirea Romaniei Mari. Din punct de vedere plastic aceasta ultima scena este tratata diferit fata de restul frescei, culoarea fiind mai vie si desenul mult mai liber.
In ansamblu, fresca
este realizata intr-o maniera oarecum libera, putand vorbi de un stil realist
plat. Dominanta cromatica este rece, abundand in cenusiuri. De aici efectul
general usor estompat, fara accente plastice deosebite. Aceste
caracteristici ale frescei ar putea semnifica la prima vedere ca lucrarea este
lipsita de interes artistic. Totusi, in ansamblul salii aceste date devin
intr-un fel calitati, lucrarea ocupandu-si locul sau cu discretie, ca un fel de
pandant al tonurilor calde de rosu si auriu din luxurianta bogatie decorativa a cupolei. Slujind frumoasei idei ca istoria nationala trebuie prezentata ca
o carte deschisa, in care fiecare privitor sa gaseasca ceva din maretia
trecutului si astfel sa mediteze la valorile spirituale, morale ale poporului
nostru, fresca Ateneului este semnificativa pentru caracterul emblematic al
monumentului.
Aleea cu sculpturi: În perioada antebelică, aleile Grădinii Ateneului erau împodobite cu 16 busturi care reprezentau mari oameni politici, de cultură sau artiști români. Din păcate, acestea nu s-au păstrat, pentru că au fost distruse în anii regimului comunist: Mihai Eminescu de Ion Georgescu, Mihail Kogălniceanu de W.C.Hegel, P.S.Aurelian de W. C. Hegel, Ion Ghica de Iordănescu, Traian Demetrescu de Filip Marin, Dumitru Georgescu Kiriac de Oscar Han, Ienăchiţă Văcărescu de W. C. Hegel, Constantin Esarcu de W. C. Hegel, Gavriil Musicescu de Miliţa Petraşcu, C.A. Rosetti de I. Georgescu, Vasile Urechea-Alexandrescu de W. C. Hegel, generalul Ioan Emanoil Florescu de I. Georgescu, Grigore Tocilescu, Gheorghe Dem Teodorescu de Carol Storck, C. I. Stăncescu de W. C. Hegel și Theodor Şerbănescu de Filip Marin. În prezent, în Grădina Ateneului este amplasată o singură statuie, cea a lui Mihai Eminescu, executată în bronz, în 1963, de sculptorul Gheorghe D. Anghel.
Filarmonica "George Enescu" este instituţia muzicală reprezentativă a României. Fondată în aprilie 1868, "Societatea Filarmonică Română", sub conducerea lui Eduard Wachmann, avea ca scop organizarea unei orchestre simfonice permanente, în vederea propagării culturii muzicale şi popularizării capodoperelor muzicii clasice. Primul concert a avut loc în 15 decembrie acelaşi an, sub bagheta initiatorului sau. După inaugurarea palatului Ateneului Roman, la 5 martie 1889, concertele au inceput sa se desfasoare in aceasta sala, asa cum se intampla si in prezent, Ateneul Roman devenind emblema culturii romanesti si sediu al Filarmonicii. Lui Wachmann, care a condus prima orchestra simfonica permanenta pana in 1907, i-a succedat Dimitrie Dinicu (1868-1936), iar acestuia, din 1920, George Georgescu (1887-1964), dirijor remarcabil, elev al lui Arthur Nikisch. In perioada directoratelor lui George Georgescu (1920-1944; 1954-1964), repertoriul s-a modernizat iar Filarmonica a intrat in circuitul muzical international, prin participarea la primele turnee peste hotare si invitarea unor mari personalitati ale lumii muzicale interbelice, între care Jacques Thibaud, Pablo Casals, Igor Stravinski, Enrico Mainardi, Alfred Cortot, Maurice Ravel, Richard Strauss, Yehudi Menuhin, Herbert von Karajan şi mulţi alţii de calibru universal. Tot lui George Georgescu i se datorează înregistrări discografice de referinţă, ca de pildă integrala simfoniilor de Beethoven. Detalii abundente despre prima sută de ani de activitate apar în volumul „Filarmonica George Enescu din Bucureşti, 1868-1968”, semnat de muzicologul Viorel Cosma. După razboi, instituţia şi-a diversificat activitatea, sub mandatele lui Constantin Silvestri şi George Georgescu: se înfiinţează Corul academic, se constituie un valoros corp de solişti concertişti (instrumentişti şi cântăreţi), diverse ansambluri camerale (de la orchestra pana la trio cu pian). De numele lui George Georgescu se leagă şi concertele memorabile susţinute de Orchestra Filarmonicii, la primele ediţii ale Festivalului Internaţional „George Enescu”. După moartea lui George Enescu, în 1955, Filarmonica iî poartă numele. La conducerea acestei instituţii muzicale s-au mai succedat: Mircea Basarab, Dumitru Capoianu, Ion Voicu, Mihai Brediceanu. După căderea regimului comunist, Filarmonica "George Enescu" a recâştigat din strălucirea de odinioară sub conducerea directorului general Cristian Mandeal şi a directorului artistic Nicolae Licareţ. În timpul mandatului dirijorului principal Cristian Mandeal (1991-2010), Orchestra Filarmonicii a realizat pe disc integrala lucrărilor simfonice de George Enescu şi de Johannes Brahms. Pe lângă concertele simfonice şi camerale curente (aproximativ 300 anual), Filarmonica a înregistrat zeci de discuri L.P. si C.D. şi a întreprins turnee de răsunet în Europa, Asia şi Extremul Orient, câştigându-şi astfel un binemeritat renume internaţional.
Aleea cu sculpturi: În perioada antebelică, aleile Grădinii Ateneului erau împodobite cu 16 busturi care reprezentau mari oameni politici, de cultură sau artiști români. Din păcate, acestea nu s-au păstrat, pentru că au fost distruse în anii regimului comunist: Mihai Eminescu de Ion Georgescu, Mihail Kogălniceanu de W.C.Hegel, P.S.Aurelian de W. C. Hegel, Ion Ghica de Iordănescu, Traian Demetrescu de Filip Marin, Dumitru Georgescu Kiriac de Oscar Han, Ienăchiţă Văcărescu de W. C. Hegel, Constantin Esarcu de W. C. Hegel, Gavriil Musicescu de Miliţa Petraşcu, C.A. Rosetti de I. Georgescu, Vasile Urechea-Alexandrescu de W. C. Hegel, generalul Ioan Emanoil Florescu de I. Georgescu, Grigore Tocilescu, Gheorghe Dem Teodorescu de Carol Storck, C. I. Stăncescu de W. C. Hegel și Theodor Şerbănescu de Filip Marin. În prezent, în Grădina Ateneului este amplasată o singură statuie, cea a lui Mihai Eminescu, executată în bronz, în 1963, de sculptorul Gheorghe D. Anghel.
Filarmonica "George Enescu" este instituţia muzicală reprezentativă a României. Fondată în aprilie 1868, "Societatea Filarmonică Română", sub conducerea lui Eduard Wachmann, avea ca scop organizarea unei orchestre simfonice permanente, în vederea propagării culturii muzicale şi popularizării capodoperelor muzicii clasice. Primul concert a avut loc în 15 decembrie acelaşi an, sub bagheta initiatorului sau. După inaugurarea palatului Ateneului Roman, la 5 martie 1889, concertele au inceput sa se desfasoare in aceasta sala, asa cum se intampla si in prezent, Ateneul Roman devenind emblema culturii romanesti si sediu al Filarmonicii. Lui Wachmann, care a condus prima orchestra simfonica permanenta pana in 1907, i-a succedat Dimitrie Dinicu (1868-1936), iar acestuia, din 1920, George Georgescu (1887-1964), dirijor remarcabil, elev al lui Arthur Nikisch. In perioada directoratelor lui George Georgescu (1920-1944; 1954-1964), repertoriul s-a modernizat iar Filarmonica a intrat in circuitul muzical international, prin participarea la primele turnee peste hotare si invitarea unor mari personalitati ale lumii muzicale interbelice, între care Jacques Thibaud, Pablo Casals, Igor Stravinski, Enrico Mainardi, Alfred Cortot, Maurice Ravel, Richard Strauss, Yehudi Menuhin, Herbert von Karajan şi mulţi alţii de calibru universal. Tot lui George Georgescu i se datorează înregistrări discografice de referinţă, ca de pildă integrala simfoniilor de Beethoven. Detalii abundente despre prima sută de ani de activitate apar în volumul „Filarmonica George Enescu din Bucureşti, 1868-1968”, semnat de muzicologul Viorel Cosma. După razboi, instituţia şi-a diversificat activitatea, sub mandatele lui Constantin Silvestri şi George Georgescu: se înfiinţează Corul academic, se constituie un valoros corp de solişti concertişti (instrumentişti şi cântăreţi), diverse ansambluri camerale (de la orchestra pana la trio cu pian). De numele lui George Georgescu se leagă şi concertele memorabile susţinute de Orchestra Filarmonicii, la primele ediţii ale Festivalului Internaţional „George Enescu”. După moartea lui George Enescu, în 1955, Filarmonica iî poartă numele. La conducerea acestei instituţii muzicale s-au mai succedat: Mircea Basarab, Dumitru Capoianu, Ion Voicu, Mihai Brediceanu. După căderea regimului comunist, Filarmonica "George Enescu" a recâştigat din strălucirea de odinioară sub conducerea directorului general Cristian Mandeal şi a directorului artistic Nicolae Licareţ. În timpul mandatului dirijorului principal Cristian Mandeal (1991-2010), Orchestra Filarmonicii a realizat pe disc integrala lucrărilor simfonice de George Enescu şi de Johannes Brahms. Pe lângă concertele simfonice şi camerale curente (aproximativ 300 anual), Filarmonica a înregistrat zeci de discuri L.P. si C.D. şi a întreprins turnee de răsunet în Europa, Asia şi Extremul Orient, câştigându-şi astfel un binemeritat renume internaţional.
Placheta - Merite în activitatea cultural-artistică
Comitetul de cultură și educație socialistă
a municipiului București
Povestea
culturii instituţionale din Epoca de aur a fost următoarea: În septembrie 1971,
prin Decretul 301 al Consiliului de Stat, a fost înfiinţat Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste (C.C.E.S.), care a avut drept
structuri subordonate locale comitetele de cultură şi educaţie socialistă la
nivel de judeţe, municipii şi oraşe. În noiembrie 1977, Consiliul Culturii şi
Educaţiei Socialiste a fost reorganizat potrivit hotărârilor Plenarei C.C. al P.C.R. din 28-29 iunie 1977, tot în baza unui Decret al Consiliului de Stat (nr. 442).
Simultan aproape, în decembrie 1977, a fost emis şi setul de decizii privind
desfiinţarea Comitetului de Stat pentru Presă şi Tipărituri (Decretul 472),
modificarea Legii presei (Decretul 471), reorganizarea Radioteleviziunii Române
(Decretul 473) şi a Agenţiei Române de Presă, Agerpres (Decretul 474). Toate
aceste decizii legislative au avut drept obiectiv comun întărirea controlului
de partid, concomitent cu subordonarea politică şi cenzura ideologică în scop
propagandistic a principalelor instituţii de comunicare în masă şi cultură.
Atributele cenzurii centralizate exercitate de fostul Comitet de Stat pentru
Presă şi Tipărituri erau repartizate discret, dar eficient, C.C.E.S., Agerpres,
Ministerului de Interne, Radioteleviziunii şi celorlalte redacţii jurnalistice
sau editoriale. Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste a avut din 1971 şi
până în 1989 trei preşedinţi: Dumitru Popescu, poreclit „Dumnezeu“ (15
septembrie 1971-8 noiembrie 1976), Miu Dobrescu (9 noiembrie 1976-28 august
1979) şi Suzana Gâdea, poreclită „Suzănica“ (29 august 1979-22 decembrie 1989),
care erau în acelaşi timp şi membri ai Consiliului de Miniştri. Potrivit legii,
C.C.E.S. era subordonat nemijlocit în primul rând Comitetului Central al P.C.R. (prin
Comisia ideologică a acestuia) şi abia apoi Consiliului de Miniştri, deoarece,
aşa cum se preciza în expunerea de motive a Decretului 301 din 1971, „educarea
omului nou, profund devotat cauzei socialismului şi comunismului (...) cere
desfăşurarea unei vaste activităţi politice şi cultural-educative, dirijarea
într-o unică direcţie şi folosirea eficientă a tuturor mijloacelor de
influenţare a conştiinţei de care dispune societatea noastră socialistă“.
Principala sarcină a acestui minister al culturii ceauşiste era aceea de a iniţia
„acţiuni menite să stimuleze creaţia în domeniul literaturii şi artelor,
promovând operele literare, cinematografice, teatrale, muzicale şi plastice
care, animate de spirit militant, răspund intereselor poporului, societăţii
socialiste“, organizând şi controlând „activitatea consacrată îndeplinirii
hotărârilor de partid şi de stat privind domeniul culturii pe întreg teritoriul
ţării“. Încă din 1971, C.C.E.S. dispunea nu numai de toate aşezămintele de cultură
(cluburi, case de cultură, cămine culturale, biblioteci), dar şi de Centrul
Naţional al Cinematografiei (ulterior, Centrala Româniafilm), Centrala cărţii
(ulterior, Centrala editorială), Centrala industriei poligrafice, Direcţia
monumentelor istorice şi de artă. După reorganizarea din 1977, C.C.E.S. a înghiţit
prin lege şi Muzeul de Artă al R.S.R., Muzeul Satului, Muzeul de Artă Populară,
Muzeul de Istorie al R.S.R., precum şi Direcţia Patrimoniului Cultural Naţional.
Practic, sub controlul şi îndrumarea directă a C.C.E.S. se aflau repertoriile
teatrelor, orientarea ideologică şi artistică a filmelor, planurile editoriale
şi producţia de carte, precum şi activitatea „tuturor publicaţiilor culturale,
literar-artistice, pentru ca acestea să acţioneze ca mijloace eficiente de
promovare a filozofiei materialist dialectice şi istorice a politicii
Partidului Comunist Român“. Angoasa subconştientă faţă de autoritate a
creatorilor de orice gen, cu alte cuvinte obsesia nemărturisită a autocenzurii,
s-a datorat tocmai activităţii C.C.E.S. care, potrivit articolului 4 din Decretul
442 din 1977, putea controla prin sondaj, după apariţie, publicaţiile şi
tipăriturile, pentru a stabili dacă a fost respectată Constituţia socialistă,
Legea Apărării Secretului de Stat sau mai ales prevederile restrictive din art.
88 din Legea Presei, în condiţiile în care evaluările şi verdictele conform
acestui articol erau arbitrare, subiective şi aleatorii.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul 1459. În anul
1862 devine capitala României. De atunci suferă schimbări continue, fiind
centrul scenei artistice, culturale și mas-media. Între cele două războaie
mondiale, arhitectura elegantă și elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul
Paris”. În prezent, capitala are același nivel administrativ ca și un
județ și este împărțită în șase sectoare. Deasupra am postat drapelul,
stemele interbelică, comunistă și actuală ale orașului precum și câteva locuri
frumoase ale Bucureștiului de acum sau altădată și chiar unele trimiteri poștale
ilustrate.
Întreprinderea Danubiana
Restaurantul Carul cu Bere
Arcul de Triumf
Biserica Zlătari și Calea Victoriei
Hala Centrală
Hotelul Palace - Bulevardul Elisabeta
Cafeneaua High Life
Locuințe muncitorești în Bucureștii Noi
Ministerul Lucrărilor Publice și Comunicațiilor
Mitropolia
Palatul Poștei
Muzeul militar
Muzeul satului
Muzeul Theodor Aman
Palatul Episcopal Catolic
Universitatea
Combinatul poligrafic Casa Scânteii
Dâmbovița - Splaiul Halelor
Gara Obor
Școala regală (palat)
Grand Hotel
Hotelul Ambasador
Aeroportul internațional Băneasa
Biserica Radu Vodă și Institutul teologic
Biserica Bucur
Biserica Grecească
Biserica luterană
Palatul Justiției
Biserica română-unită (Str Polonă 194
Biserica rusă
Biserica Stavropoleos
____________ooOoo___________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBA MAGHIARĂ
DIN INDUSTRIA BERII
Acțiune 100 de coroane 19xx
Societatea pe acțiuni Fabrica de bere și malț - Oradea
(Hungária Sörfőző és Malátagyár)
Câteva vignete de pe acțiuni ungurești
Detaliu vignetă de pe un bilet de loterie spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 19.03.2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu