Aici se
prezintă moneda românească de 1 ban din anul 1900,
din timpul domniei regelui Carol I, care prezintă pe o față chipul acestuia iar
pe cealaltă stema mare a Regatului României. Această monedă are diametrul de 15
milimetri, cântărește 1 gram și este confecționată dintr-un aliaj metalic
compus din; cupru 95%, staniu 4% și zinc 1%. Pe aversul acesteia se
prezintă stema mare a Regatului României, un spic de grâu, cerc perlat la
exterior și inscripțiile; 1 BAN, ROMÂNIA, (anul) 1900 și (litera) B.
Reversul
prezintă efigia regelui Carol I spre stânga, cerc perlat la exterior și
inscripțiile; CAROL I REGE AL ROMÂNIEI și (numele gravorului – scris sub gât) KULLRICH.
Această monedă s-a emis într-un tiraj de 20 milioane de exemplare. Deşi poartă
sigla B, monedele de 1 ban
din anul 1900 au fost bătute la Hamburg. Există o variantă cu litera R de la
ROMANIA, întreruptă. Din anii 1883 şi 1888 sunt cunoscute variante mai degrabă
teoretice ale monedei de 1 ban. În aceşti doi ani au fost bătute câte 500 de
bucăţi care au fost aurite (deşi doar cele din 1888 în mod cert, cele din 1883
destul de probabil fiind doar de bronz neaurit) şi folosite ca mărţişor de casa
regală şi pentru protocol. În prezent se pot găsi mai multe falsuri şi replici
prezentate ca autentice ale pieselor din anii 1883 şi 1888.
Carol
I, Principe de
Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său
complet Karl Eitel Friedrich
Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 10 aprilie 1839 la
Sigmaringen şi decedat 10 octombrie 1914 la Sinaia) a fost domnitorul apoi
regele României, care a condus Principatele Române şi apoi România, după
abdicarea lui Alexandru Iona Cuza. Din 1867 a devenit membru de onoare al Academiei
Române, iar între 1879 şi 1914 a fost protector şi preşedinte de onoare al
aceleiaşi instituţii. În cei 48 de ani ai domniei sale (cea mai lungă domnie
din istoria statelor româneşti), Carol I a obţinut independenţa ţării, căreia
i-a şi crescut imens prestigiul, a redresat economia şi a pus bazele unei
dinastii. A construit la Sinaia castelul Peleş, care a rămas una dintre cele
mai vizitate atracţii turistice ale ţării. După războiul ruso-turc, România a
câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus ridicarea primului pod peste Dunăre între
Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua provincie de restul ţării.
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt următoarele: valoare nominal - 200 lei, metal – aur, puritate – 99,9%, formă – rotundă, diametru - 27 milimetri, greutate - 15,551 grame, calitate – proof, cant – neted, tiraj – 150 de exemplare și preț unitar de vânzare fără TVA – 3400 lei.
Catedrala romano catolică „Sfântul Iosif" a fost construită între anii 1875
– 1883 după planurile arhitecților Friedrich Schmidt din Viena și Carol
Benesch. Stilul construcției aparține istorismului și împrumută mai ales
caracteristici ale stilului romanic, cu unele elemente gotice. Clădirea are 40 de
metri în lungime și 22 metri pe lățime. Catedrala a fost consacrată de
arhiepiscopul Ignatius Paoli, la data de 15 februarie 1884; au fost prezenți
„toți preoții Arhidiecezei, toți seminariștii, întregul corp diplomatic
acreditat la București, președintele Consiliului de Miniștri, președintele
Senatului, primarul Capitalei și mulți alții. Mihail Kogălniceanu, impresionat
de măreția lăcașului de cult catolic avea să declare în același an, de la
tribuna Parlamentului, că „este cel mai frumos edificiu religios care există în
România. Hramul catedralei a fost ales în cinstea Sfântului Iosif, logodnicul
Fecioarei Maria. Sărbătoarea hramului catedralei este anual în ziua de 19
martie. Piatra folosită la construcție a fost adusă din carierele de la Rusciuc (Bulgaria),
iar cărămizile au fost achiziționate din București și localitățile învecinate.
Lucrările de construcție au început în zona absidei altarului, cu ample
amenajări pentru consolidarea terenului și ridicarea nivelului acestuia. Lipsa
de fonduri și izbucnirea războiului pentru independență din 1877, a făcut ca
lucrările să înainteze foarte greu, în etape, până în anul 1883. În toamna
târzie a acestui an construcția a fost încheiată. La ridicarea palatului
arhiepiscopal, în anul 1925, s-a construit un turn în care au fost montate cele
șase clopote ale catedralei. Structura de rezistență a catedralei este pusă
însă în pericol de construirea, începând cu finalul anilor '90 ai secolului XX,
la mai puțin de zece metri de clădire a unui bloc de birouri, denumit Cathedral
Plaza, clădire a cărei construcție a fost declarată ilegală în justiție.
Altarul principal al Catedralei a fost executat la
Roma, din marmură albă de Carrara, după planurile arhitecților Friedrich
Schmidt și Carol Benesch, și apoi montat la București de specialistul Niccolo
Orassi. Tâmplăria tavanului aparent a fost executată la Brașov.Firma Mayer din Munchen a
executat vitraliile originale, distruse la bombardamentele din data de 4
aprilie 1944, cele opt tablouri mari dintre ferestrele absidei cu scene din
viața Sfântului Iosif și a Sfintei Familii, cele șapte medalioane de pe pereții
navei centrale, mozaicul „Maica Domnului” și cei doi îngeri de deasupra
portalului exterior al Catedralei, ca și sculpturile din lemn ale
amvonului și ale băncii pentru Sfânta Împărtășanie. Pictura decorativă a
navei centrale a Catedralei a fost executată de către Georg Roder din München,
iar pictorul Fr. Elsner a executat pictura decorativă din capela baptisteriului
și din navele laterale ale Catedralei. Îmbrăcarea în stucatură a colonadelor,
stâlpilor și a pereților este opera atelierului italian al fraților Aterio. Vitraliile actuale sunt concepute și executate de
cuplul Natalia și Ion Brodeală în 1980. Rozeta mare de deasupra orgii,
vitraliul corului și cel al baptisteriului sunt executate în anul 1985 de
artistul Dorin Dănilă. Policandrele de deasupra altarului principal și
sfeșnicul pentru lumânarea pascală au fost cumpărate de la Paris. Orga
catedralei este una dintre cele mai bune orgi de concert din România. Ea este
acționată de un sistem electropneumatic, are 3 claviaturi, 3375 de fluiere, 54
registre principale și 36 registre auxiliare, cu posibilitățile ample de
combinații necesare practicii concertante. Orga a fost construită și montată de
firma L. Wegenstein din Timișoara, în anul 1930, înlocuind orga
montată în 1892 de firma Merklin din Paris. Între octombrie 2009 și aprilie
2010 a fost restaurată de către constructorul de orgi elvețian Ferdinand
Stemmer de la atelierul de orgi din Hărman (jud. Brașov). Catedrala este situată în Bucureşti, sectorul 1,
strada General Berthelot la nr. 19.
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt următoarele: valoare nominal - 10 lei, metal – aur, puritate – 99,9%, formă – rotundă, diametru - 13,92 milimetri, calitate – proof, cant – zimţat, tiraj – 500 exemplare și preț unitar de vânzare fără TVA – 330 lei.
Majestatea Sa
Maria, Principesă a Romaniei, Principesă de Edinburg și de Saxa
Coburg și Gotha, născută Marie
Alexandra Victoria, din Casa de Saxa – Coburg ;I Gotha (născută la data de
29 octombrie 1875 în localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi
decedată la data de 18 iulie 1938 în Sinaia), a fost mare prinesă a Marii
Britanii şi Irlandei, consoarta regelui Ferdinand şi regină a României. A fost
nepoata reginei Victoria a Marii Britanii. Este mama regelui Carol al II-lea al
României. Viitoarea regină Maria
a României s-a născut pe 3 octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh,
Alfred, al doilea fiu al reginei Victoria (devenit după 1893 duce de
Saxa-Coburg-Gotha), şi a marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria,
principesă de Edinburgh, s-a căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al
coroanei României, în decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953),
Elisabeta (1894 - 1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana
(1908 - 1991) şi Mircea (1913 - 1916). Personalitate puternică, femeie
foarte frumoasă, extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu
adevărat România. În al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de
holerici de la Zimnicea bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut
un rol important în luarea deciziei României din 1916 de a intra în război
alături de Antantă. Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938,
inima ei fiind depusă la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea
de Argeş. „Înainte de a fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum,
regina a fost salutată de militari cu baionetele înfipte în pămînt şi cu patul
armei în sus, gest unic pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt om.”
Ţării
mele şi Poporului meu,
Când
veţi ceti aceste slove, Poporul meu,
eu
voi fi trecut pragul Tăcerii veşnice,
care
rămâne pentru noi o mare taină.
Şi
totuşi, din marea dragoste ce ţi-am purtat-o,
aş
dori ca vocea mea să te mai ajungă încă odată,
chiar
de dincolo de liniştea mormântului.
Abia
împlinisem 17 ani, când am venit la tine; eram tânără şi neştiutoare, însă
foarte mândră de ţara mea de baştină, şi am îmbrăţişat o nouă naţionalitate
m-am străduit să devin o bună Româncă. La început n-a fost uşor. Eram străină,
într-o ţară străină, singură între străini. Dar prea puţini sunt aceia cari se
reculeg să cugete cât de greu este calea, pe care o Principesă străină trebuie
s-o parcurgă ca să devie una cu noua ţară în care a fost chemată. Am devenit a
voastră prin bucurie şi prin durere. Privind înapoi e greu de spus ce a fost
mai mare: bucuria ori durerea? – cred că bucuria a fost mai mare, dar mai lungă
a fost durerea. Nimeni nu e judecat pe drept cât trăieşte: abia după
moarte este pomenit sau dat uitării. Poate de mine vă veţi aminti deoarece v-am
iubit cu toată puterea inimei mele şi dragostea mea a fost puternică, plină de
avânt: mai târziu a devenit răbdătoare, foarte răbdătoare. Mi-a fost dat
să trăiesc cu tine, Poporul meu, vremuri de restrişte şi vremuri de mari
îndepliniri. Pentru un timp mi-a fost dat să-ţi fiu călăuză, să-ţi fiu
inspiratoare, să fiu aceia care a păstrat flacăra vie, aceia care a devenit
centrul de îndârjire în zilele cele mai negre. Aceasta ţi-o pot spune
astăzi căci nu mai sunt în viaţă. În acele zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost
drag; m-ai numit “Mama tuturor” şi aş vrea să rămân în amintirea ta aceia care
putea totdeauna să fie găsită în clipele de durere sau pericol. A venit mai
târziu o vreme când m-aţi negat, dar aceasta este soarta mamelor, am primit
aceasta, şi v-am iubit mai departe, cu toate că nu vă puteam ajuta aşa de mult
ca în zilele când credeaţi în mine. Dar aceasta e uitată. Atât timp am
fost în mijlocul tău, încât mi se pare, abia cu putinţă că trebuie să te
părăsesc; totuşi, orice om ajunge la capătul drumului său. Eu am ajuns la
capătul drumului meu. Dar înainte de a tăcea pentru veşnicie vreau să-mi ridic,
pentru ultima dată, mâinile pentru o binecuvântare. Te binecuvântez,
iubită Românie, ţara bucuriilor şi durerilor mele, frumoasă ţară, care ai trăit
în inima mea şi ale cărei cărări le-am cunoscut toate. Frumoasă ţară pe care am
văzut-o întregită, a cărei soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu
veşnic îmbelşugată, fii tu mare şi plină de cinste, să stai veşnic falnică
printre naţiuni, să fii cinstită, iubită şi pricepută. Am credinţa că v-am
priceput: n-am judecat, am iubit…
Niciodată
nu mi-au plăcut formele şi formulele, nu prea luam uneori seamă la cuvintele ce
le rosteam. Am iubit adevărul şi am visat să trăiesc în lumina soarelui, însă
fiecare trăieşte cum poate nu cum ar dori. Dar când îţi vei aminti de mine,
Poporul meu, gândeşte-te ca la una care a îndrăgit viaţa şi frumuseţea, care a
fost prea cinstită ca să fie cu băgare de seamă, prea miloasă să fie
învingătoare, prea iubitoare ca să judece. N-am nici o avuţie să vă las,
ceiace cu atâta mărinimie mi-aţi dăruit am cheltuit între voi: am înfrumuseţat
acele locuri unde mi-a fost dat să trăiesc. Dacă toate cele frumoase iţi vor
aminti de mine atunci voi fi îndeplin răsplătită de dragostea ce ţi-am
dăruit-o, fiindcă frumosul mi-a fost un crez. Am redeşteptat la o viaţă
nouă micul castel părăsit de la Bran, dar Tenha-Juva ( Balcicul ) a fost locul
cel înfăptuit, acolo mi-a fost dat să fac din vis adevăr, şi fiindcă aceasta a
însemnat pentru mine mai mult decât aşi putea tălmăci vreodată, am cerut fiului
meu Regele Carol II ca inima mea să fie adusă şi aşezată la Stella Maris,
biserica ce am cladit-o la marginea mării. Cu trupul voi odihni la Curtea
de Argeş lângă iubitul meu soţ Regele Ferdinand, dar doresc ca inima mea să fie
aşezată sub lespezile bisericii ce am clădit-o. În decursul unei lungi vieţi
atâţia au venit la inima mea încât moartă chiar, aşi dori să mai poată veni la
ea dealungul potecii cu crini ce mi-a fost mândria şi bucuria. Vreau să
odihnesc acolo în mijlocul frumuseţilor făurite de mine, în mijlocul florilor
ce le-am sădit. Şi cum acolo se găseşte inima mea eu nu vreau să fie un loc de
jale ci dinpotrivă de pace şi de farmec cum a fost când eram în viaţă.
Încredinţez copiii mei, inimei Poporului meu, fiind muritori pot greşi, dar
inimile lor calde aşa cum a fost a mea: iubiţii şi fiţi folositori unul altuia
căci aşa trebuie să fie. Şi acum vă zic rămas bun pe veci: de acum înainte
nu vă voi putea trimite nici un semn: dar mai presus de toate aminteşte-ţi,
Poporul meu, că te-am iubit şi că te binecuvântez cu ultima mea
suflare. Necunoscând vremea ce-mi este hărăzită pe pământ hotărăsc prin acest
testament ultimele mele voinţe. Binecuvântez Ţara, pe copiii şi nepoţiii mei.
Rog pe copii mei să nu uite niciodată că încrederea în Dumnezeu este o călăuză
în fericire şi mângâiere în suferinţă. Îi rog să fie uniţi, să susţie Ţara şi să
se susţie între ei. Îi mai rog să se supuie fără discordii ultimelor mele
voinţe. Iubirea mea de Mamă pentru ei, este aceiaşi şi dacă dispun de
partea disponibilă numai în favoarea unuia din ei, este numai pentru că este
mai lipsit de nevoile vieţii.
Aş
fi vrut să pot lăsa mai multe iubitei mele Ţări în semn de dragoste necurmată
ce i-am purtat şi pe care o las izvor nesecat moştenitorilor mei. Dorinţa
mea fierbinte ar fi fost să înalţ o biserică mică pe fostul front de la Oneşti
şi să înfiinţez un cămin cu numele meu pentru studentele de la Universitatea
din Iaşi, ca amintire a zilelor grele petrecute acolo în timpul marelui războiu
pentru întregirea neamului. Resimt o vie întristare că modesta mea avere,
datorată generozităţii iubitului meu soţ Regele Ferdinand, şi redusă încă prin
greutăţile din ultimul timp nu-mi îngăduie să fac binele ce aş dori. Iert
pe cei cari m-au făcut să sufăr. Rog pe cei cărora involuntar le-aş fi greşit
să mă ierte căci nu am voit să fac rău nimănui. ( … )
Acest
testament a fost făcut, scris, datat şi semnat cu mâna mea la Tenka – Juvah,
Balcic, astăzi Joi 29 iunie 1933. - MARIA, REGINA ROMÂNIEI
***
O PASTILĂ DE UMOR
VORBE DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
___________xxx___________
O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA MEDALII
DIN JUDEȚUL BRĂILA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
Conform
DEX (Dicţionarului explicativ al limbii române),
PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii
şi se oferă ca recompensă la concursuri,
alte întreceri de orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - Hariclea Darclee 1860 - 1995 Muzeul Brăilei
S.N.R. (Societatea numismatică română) Secția Brăila
Hariclea Darclée (nume de familie
original: Hariclea Haricli, născută la 10 iunie 1860 în Brăila şi
decedată la 12 ianuarie 1939 în Bucureşti) a fost o soprană româncă, mare
personalitate a muzicii clasice.Debutează într-un recital de canto în 1881 pe scena
teatrului din Brăila, orașul său natal. Pleacă la Paris unde este remarcată de
Charles Gounod, care îi încredințează rolul Margaretei din opera sa Faust, rol
cu care își face debutul pe scena Operei, în anul 1888. Se pare că tot Gounod a
fost acela care i-a sugerat luarea numelui Darclée. În scurt timp, Hariclea
Darclée cucerește publicul și devine preferata multor compozitori. Astfel,
Giacomo Puccini compune pentru vocea ei Tosca, Pietro Mascagni Iris iar Alfredo
Catalani La Wally. Hariclea Darclée s-a impus ca primadonna în marile teatre de
operă de la Paris, Berlin, Florența, Milano, Roma, Buenos Aires, Lisabona,
Barcelona, Madrid, Monte Carlo, Moscova și Sankt Petersburg. La
Scala din Milano, scena consacrării sale mondiale, Hariclea Darclée a debutat
pe 26 decembrie 1890, cu rolul Chimène din Le Cid de Massenet, aplaudată chiar
de Giuseppe Verdi, succesul aducându-i imediat contracte la cele mai mari
teatre din Italia. Între 1893 și 1910 a cunoscut gloria pe marile scene ale
lumii, revenind adeseori la Scala din Milano. A cântat până în 1918 încă în
deplinătatea mijloacelor sale vocale. Dorința ei de a cânta în România era
mare. Românii o iubeau, spectacolele ei erau adevărate sărbători. “Trăiască
privighetoarea Carpaților”, îi striga publicul. Regele Carol i-a oferit ordinul
“Bene Merente clasa I”, iar poeții îi compuneau versuri. Unul din cele mai
importante momente pentru Hariclea a fost în 1900, când Puccini a văzut în ea
soprana care putea să redea cel mai bine rolul Floriei Tosca. Premiera a avut
loc la Roma, unde Darclée a cântat alături de tenorul Emilio de Marchi și
baritonul Eugenio Giraldoni (marea ei iubire). Toată faima pe care și-o
câștigase nu i-a alterat caracterul deosebit și, înainte să urce pe scenă
obișnuia să aprindă o lumânare la icoana Maicii Domnului. Regele Carlos al
Portugaliei, care-i trimetea adesea scrisori de dragoste, îi scria: “Dacă aș
putea, te-aș păstra pentru mine și ți-aș cere mereu, mereu să cânți” sau “Admir
artista, iubesc însă femeia”. Hariclea Darclée a susținut crearea
Operei Române din București în 1921. La finele vieții, artista care
fusese atât de apreciată de Verdi, Leoncavallo, Mascagni, Catalani, Puccini,
care cântase cu Enrico Caruso, Titta Ruffo, Francesco Tamagno și care apăruse
de nenumărate ori sub bagheta lui Toscanini, a trăit în țară într-un trist
anonimat. Funeraliile din anul 1939, i-au fost finanțate de către ambasada
Italiei, fiind înmormântată în Cimitirul Bellu din Bucureşti.
Muzeul Brăilei s-a
născut odată cu biblioteca publică a oraşului, fiind întemeiat la începutul
anilor '80 ai veacului al XIX-lea. Atunci, mai precis la sfârşitul anului 1880,
la 3 noiembrie, în Conferinţa profesorilor din cadrul gimnaziului real din
Brăila 8 din cei 10 profesori: Şt. C. Hepites, I. Guliotti, Z. Deimeze, Iordan
Dimitriu, I.C.Tacit, Pr. M. Guzianu, Drag. Constantinescu şi Atanasie Popescu -
directorul acestei instituţii de învăţământ au hotărât să supună subscripţiei
publice înfiinţarea unei biblioteci şi a unui muzeu pe lângă gimnaziu. Muzeul
se poate vizita şi azi în Piaţa Traian la nr.3
Biblioteca județeană ''Panait Istrati'' - Brăila 1881 - 2001
S.N.R.S. Brăila (Societatea numismatica romana - Secția)
120 de ani de bibliotecă publică
520 de ani de atestare a ținutului Brăilei
La data de 23 august 1881 se promulgă, de către Regele Carol I,
decretul nr. 2134, prin care se autorizează deschiderea şi funcţionarea, în
urbea Brăila, a bibliotecii publice şi a muzeului ştiinţific. În anul 1908 biblioteca
dispunea de două cataloage: un catalog alfabetic, pe registre şi unul tematic,
pe fişe, întocmite de Atanasie Popescu, ia în anul 1919 iunie 1 se hotărăşte
trecerea bibliotecii şi muzeului în administrarea Primăriei. În anul 1920 biblioteca
publică este reorganizată atât din punct de vedere al colecţiilor, cât şi al
evidenţei şi instrumentelor de informare (registre-inventar, catalog alfabetic
şi catalog sistematic, pe fişe). În anul 1950 biblioteca comunală, a cărei
titulatură alterna, în ultima vreme, cu Biblioteca Publică Brăila, primeşte
denumirea de Biblioteca Populară “Flacăra Roşie”. În anul 1955 sediul
bibliotecii era situat în imobilul din str. Călăraşilor nr. 27, unde funcţiona
Palatul Culturii (azi: Universitatea Dunărea de Jos -Galaţi). În anul 1963 se
înfiinţează biblioteci filiale în cartiere: Brăiliţa, 1 Mai (azi : Nedelcu
Chercea) şi Radu Negru. În anul 1972 Consiliul Popular Municipal hotărăşte,
datorită extinderii colecţiilor, dar şi a stării precare a Palatului Culturii,
mutarea Bibliotecii într-un imobil situat în Piaţa Poligon nr. 4, iar în anul
1981 octombrie 14 biblioteca primeşte numele marelui scriitor brăilean Panait
Istrati (Aviz nr. 5443/1981 al Comisiei Centrale de Denumiri). În anul 1994 –
aprilie, biblioteca primeşte un nou spaţiu, cu o suprafaţă de aproape 2200 mp,
cu titlu provizoriu, în Casa Tineretului (Calea Călăraşilor, 52); la început,
aici funcţionează secţiile de împrumut la domiciliu, compartimentele de
prelucrare a colecţiilor şi informare bibliografică, administraţia; sala de
lectură continuă activitatea în imobilul din Piaţa Poligon nr.4. La data de 2
februarie 1996 Consiliul Local Municipal Brăila atribuie Bibliotecii, în
folosinţă gratuită, imobilele din strada Belvedere numerele 3 şi 5, în vederea
extinderii şi reorganizării. În luna mai 2000 sala de lectură şi depozitul
general sunt mutate, din Piaţa Poligon nr. 4, în sediul din Casa Tineretului.
Astăzi Biblioteca Judeţeană „Panait
Istrati” Brăila îşi desfăşoară activitatea într-un spaţiu format din trei
corpuri. Clădirile şi curtea interioară ocupă o suprafaţă de 3700 mp,
delimitată de străzile Oituz, Piaţa Poligon, str. Belvedere. Corpul 1 este
situat pe strada Oituz, Piaţa Poligon. Aceasta este o clădire de patrimoniu, ce
apare în planul urbanistic al urbei în 1856, structurată pe două nivele; este
construită în a doua jumătate a sec. al XIX-lea, în stil neoclasic, sub forma
unei case boiereşti, fiind ridicată şi locuită de familia Alexandrescu, importanţi
negustori din portul Brăila; Picturile
interioare sunt atribuite pictorului Petre Alexandrescu; Plafoanele sunt
spectaculoase, pictate în diverse stiluri: rococo, grecesc, oriental. La parter
predomină pictura în stil rococo, cu excepţia unei încăperi, camera maură, cu
plafonul pictat în stil oriental. Coloanele de la parter sunt îmbrăcate în
marmură, iar oglinda scării interioare este concepută în stil veneţian; Corpul
2 este situat pe strada Belvedere. Corpul 3 (corpul nou) este situat în Piaţa
Poligon. Clădirea, a cărei construcţie a durat un an şi jumătate, a fost
inaugurată în 12 septembrie 2013. Proiectul a fost realizat printr-un program
de finanţare din partea Uniunii Europene, Programul Operaţional Regional
2007-2013, în valoare de 2,8 mil. euro. Construcţia, compusă din subsol şi 3
nivele se întinde pe o suprafaţă utilă de peste 2.300 mp. Aici funcţionează
compartimentele tehnice (etajele 2,3), Sala de Lectură (et. 1), Mediateca,
Ludoteca, Punctul de înscriere (parter). La subsol sunt depozitele secţiilor de
împrumut, Depozitul general de Publicații aferent Sălii de Lectură şi Depozitul
Legal. Sus este postat logo-ul și poza unuia dintre corpurile de clădire ale Muzeului Brăilei
Cea
de-a doua ediţie a Festivalului Minorităţilor Naţionale a avut loc la
Brăila în perioada 06 – 10.06.1996. Sub genericul „Suntem copii ai acestui
pământ", manifestarea, a cărei artizană a fost lipoveanca Fedosia
Jipa-Rubanov, inspector şcolar de specialitate din Brăila, s-a desfăşurat pe
malul Dunării, la Brăila. Copii din 17 judeţe au evoluat pe scena amenajată pe
faleza Dunării. Tineri de diferite naţionalităţi, păstrători şi continuatori ai
tradiţiilor, s-au întâlnit în cântec şi dans, arătând celorlalţi crâmpeie din
obiceiurile lor. Din partea Comunităţii Ruşilor Lipoveni din România au
participat grupul de mandolinişti „Верба" din Carcaliu (jud. Tulcea),
condus de profesorul de istorie Feodor Leonte şi grupul vocal de fete şi băieţi
„Молодая Россия" din Monolea (jud. Suceava) condus de profesoara de limba
rusă maternă Nastasia Macarie, precum şi grupul vocal de elevi „Рябинушка"
de la Şcoala Generală nr. 21 din Brăila, condus de profesorul de limba rusă
Mihail Chirsanov.
C.P.L. - Brăila (Combinatul de prelucrare a lemnului)
Arta lemnului 1947 - 1987
Combinatul de prelucrare al lemnului (C.P.L.) din
Brăila a fost o importantă
unitate de prelucrare a lemnului, în vremurile comuniste, care producea de la
mobilă şi plăci aglomerate fibrolemnoase până la chibrituri. Mobila
confecționată aici era exportată pe bani frumoși în țări vest europene. Astăzi acest
combinat este o ruină a oraşului de la Dunăre, din care se fură tot ce se mai
poate. Sus am postat două logouri ale C.P.L. Brăila aplicate pe cutiile de
chibrituri.
Întreprinderea de utilaj greu "Progresul" Brăila - România
A 50-a aniversare 1924 - 1974
Promex Brăila (fostă I.U.G.P. - Întreprinderea de Utilaj Greu Brăila) este unul dintre cei mai renumiți constructori de utilaje din România. Obiectul de activitate al firmei cuprinde proiectarea, producția și comercializarea de utilaje tehnologice pentru industria metalurgică (echipamente pentru cuptoare, oțelării, cocserii, laminoare), industria materialelor de construcții concasoare, reductoare, dozatoare, uscătoare, transportoare, construcții metalice complexe) și industria navală.
Insigna - I.U.G.P. 50 (Întreprinderea utilaj greu Progresul)
1924 - Brăila - 1974
Compania și-a început activitatea în anul 1921 sub numele de Societatea Franco-Română de Material de Drum de Fier, pe baza unei înțelegeri între 15 societăți bancare și industriale franceze și românești. Obiectul de activitate al societății era reparația materialului rulant de căi ferate și tramvaie, operațiuni metalurgice și de construcție mecanică, comerț pe cont propriu sau în comision de materiale industriale și de căi ferate.După război, compania a fost naționalizată, denumirea societății schimbându-se în Progresul Brăila. În același an, Progresul fuzionează cu fosta Regie Metalurgică Brăila, compania astfel rezultată schimbându-și denumirea din nou, la începutul anului 1949, în Grupul Mecano-Naval Progresul Brăila, înglobând o serie întreagă de companii mai mici din regiune. Pe lângă reparațiile de locomotive, grupul fabrica mașini alternative cu aburi, cu o putere de 900 CP, mașini și instalații auxiliare pentru dragările de mine, vinciuri pescărești, șalupe de viteză, motoare navale și turbine cu aburi.Primele utilaje de construcții apar în anul 1952, când este realizat un excavator cu cabluri, iar douăzeci de ani mai târziu, sub licență străină, este scos pe piață primul excavator hidraulic, alături de dragline hidromecanice, încărcătoare frontale, rulouri compactoare sau macarale graifăr. În anul 1991, prin hotărâre de Guvern, Întreprinderea de Utilaj Greu „Progresul” Brăila își încetează activitatea, în locul ei înființându-se societatea comercială pe acțiuni Promex SA.
Promex - A 70-a 1924 - aniversare - 1994
Societatea numismatică română - Secția Brăila
1924 - Societatea franco - română
1948 - 1991 - I.U.G. Progresul
Promex Brăila - România - 1994
Începând cu anul 2003, societatea devine parte a grupului Uzinsider, companie cu capital integral românesc. Sus am postat cel mai recent logo al Societății Comerciale Promex din Brăila.
Muzeul Brăilei - Secția de etnografie și artă populară
Ceasul din parcul central
Castelul de apă
Catedrala Nașterea Domnului
Casa memorială Panait Istrati
Faleza
Biserica greacă Buna vestire
Gara fluvială
Magazinul Unirea
Liceul Nicolae Bălcescu
Marele hotel Splendid
Piața Sfinții Arhangheli
Strada regală
Strada Călărași
Strada Galați
Strada Împăratul Traian
Proprietatea Dumitru Ionescu
Monumentul
Teatrul Passalacqua
Strada Victoria
Casa Verona
Cazarma gărzii comunale
Grădina publică
Fabrica română pentru cojitul orezului
Piața Dumitru Ionescu
Piața V.I.Lenin
Județul
Brăila este
un județ din provincia Muntenia, partea de est a României, care își are
reședința în orașul cu același nume. Județul se întinde pe o suprafață de 4766
kilometri pătrați și numără aproximativ 373000 de locuitori. Ca subunități
administrative județul se compune dintr-un municipiu - Brăila, 3 orașe -
Însurăței, Ianca, Făurei și 40 de comune. Sus
am postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ale județului, din vremuri diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate și alte locuri de vizitat în acest județ.
Mănăstirea Măxineni
Biserica Sf.Nicolae - Lacu Rezii
Hotelul Popescu - Lacul Sărat
Primăria Ianca
Parcul național Balta mică a Brăilei
Biserica Sf.Nicolae - Lacu Rezii
Hotelul Popescu - Lacul Sărat
Vila Ancora - Lacul Sărat
_____________ooOoo_____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBILE GERMANĂ,
MAGHIARĂ ȘI FRANCEZĂ,
DIN INDUSTRIA MINERITULUI
Acțiune 40 coroane xxx
Societatea pe acțiuni "Utilaje minerit"
localitatea Uricani, județul Hunedoara
(Urikány-Zsilvölgyi Magyar Kőszénbánya)
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni olandeze
Detaliu vignetă de pe un bilet de loterie - Spania - 1945
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 10,02.2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu