Cu ocazia zilei naționale a României compania națională Romfilatelia a lansat
pe piața filatelică un set de produse dintre care eu vă prezint doar patru
blocuri de mărci poștale. Numismatica, un domeniu al colecționarilor pasionați,
a preluat în tematica emisiunilor de monede subiecte menite să reflecte
evenimente istorice, culturale, aniversări ale unor personalități etc.,
devenind alături de filatelie o modalitate eficientă de prezentare și promovare
a marilor valori prezente în istoria umanității. Banca Națională a României a
adunat în tezaurul său numismatic monede valoroase, emise cu ocazia
aniversărilor unor mari personalități, a unor momente de referință ale istoriei
și a Dinastiei Regale a României. Pentru emisiunea filatelică „Marea Unire în
numismatică”, Romfilatelia a ales pentru mărcile poștale patru monede
aniversare prezentate într-o idee unitară de redare imagistică a subiectului:
Mihai Viteazul, precursorul Marii Uniri, Regele Ferdinand I, Regina Maria
(primii regi ai României Mari) şi coroana de aur a Reginei Maria, un artefact
al tezaurului istoric realizat special pentru momentul Încoronării de la Alba
Iulia (1922). Monedele au fost emise în perioada 2010-2018. Reproducerea
monedelor în imaginile mărcilor poștale este însoțită de portretele
personajelor, respectiv de imaginea reprodusă în culorile reale ale Coroanei
Reginei Maria
1. Marca poștală cu valoarea nominală
de 3,50 lei reproduce portretul domnitorului Mihai
Viteazul, precursor al Marii Uniri (1601), existent pe reversul monedei
emise în anul 2018, având ca avers redarea momentului intrării
domnitorului în Alba Iulia, în fruntea oștenilor săi, la anul 1601. Stema
României completează sugestiv, alături de zidurile cetății, simbolul unui
important moment al istoriei neamului.
În data de 30
aprilie 2018, Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic
mondial o monedă din aur cu tema Mihai Viteazul, precursor al Marii
Uniri. Aversul monedei redă scena intrării lui
Mihai Viteazul în Alba Iulia (după tabloul realizat de Constantin
Lecca), inscripţia în arc de cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „100 LEI”,
stema României și anul de emisiune „2018” iar reversul monedei
prezintă portretul lui Mihai Viteazul (după portretul realizat la Praga de către
Egidius Sadeler, în anul 1601) şi inscripțiile „MIHAI VITEAZUL” și ,,PRECURSOR AL MARII
UNIRI”.Caracteristicile monedei sunt
următoarele: metal: aur; valoare nominală: 100 lei; puritate: 90%; formă: rotundă; diametru: 21 milimetri; greutate: 6,452 grame;
calitate: proof; margine: zimțată, tiraj –
250 exemplare și preț unitar de achiziție (fără TVA) – 1695 lei.
Mihai Viteazul sau Mihai
Bravu (născut în anul 1558 la Târgu de Floci şi decedat la data de 9
august 1601 în Turda) a fost bănișor de Strehaia, stolnic domnesc şi ban al
Craiovei, apoi domnitor al Ţării Româneşti şi, pentru o perioadă, în anul 1600,
conducător de facto al tuturor celor trei ţări medievale care formează România
de astăzi: Ţara Românească, Moldova şi Transilvania.
Conturarea
mitului Mihai Viteazul ilustrează mai bine ca oricare alt model istoric
mutațiile petrecute în conștiința românească. Domnitorul care a reușit să
stăpânească pentru scurt timp, la 1599-1600, cele trei țări reunite, trei
veacuri mai târziu, în România modernă, începe a fi receptat ca unificator abia
spre mijlocul secolului al XIX-lea. Realitatea istorică este mult mai nuanțată
decât cea cunoscută de publicul larg. Pe scurt, Mihai Viteazul ar putea fi
caracterizat în felul următor (a se reține că nu a purtat titlul de
"Domn" decât în Țara Românească):
- 1593-1599 este Domn al Țării
Românești;
- Între octombrie 1599 și iunie 1600 a
fost Stăpânitor al Țării Românești și al Ardealului;
- În perioada iunie 1600 - septembrie
1600 a fost Stăpânitor al Țării Românești, al Ardealului și Moldovei, adunate
împreună sub "unirea personală" a lui Mihai; în cazul Moldovei îl
înscăunează de fapt pe fiul său;
- Între septembrie 1600 - noiembrie
1600 a fost Domn al Țării Românești;
- Între februarie 1601- august 1601 a
fost comandant militar în slujba Imperiului Habsburgic.
Deși istoria asociată cu Mihai
Viteazul este cunoscută publicului larg drept "unire", termenul este
dus prea departe. În realitate, toate cele trei țări își păstrează instituțiile
de conducere de dinainte - Dieta (Transilvania) și sfaturile boierești în
țările extracarpatice, își păstrează legile, cutumele și procedurile fiecăreia
în vigoare. Mihai nu "unifică" nici armatele. Având în vedere că domnitorul
Moldovei - Ieremia Movilă și guvernatorul Transilvaniei – cardinalul
Andrei Bathory s-au îndepărtat de Sfânta Alianță și s-au apropiat de
cancelarul polonez Jan Zamoyski intenționând a-l îndepărta pe Mihai Viteazul de
pe tronul Țării Românești, domnitorul muntean a acționat rapid și eficient. Cu
permisiunea împăratului Rudolf al II-lea intervine în Transilvania pentru a sparge cercul de adversități ce-l împresura. După victoria
asupra lui Andrei Bathory (Bătălia de la Șelimbăr – 18/28 octombrie 1599) își
face intrarea triumfătoare la Alba Iulia pe 1
noiembrie
1599 primind cheile fortăreței de la
episcopul Demetrius Naparagy. În primăvara anului 1600, Mihai și-a dat
seama de pericolul pe care îl reprezenta influența în Moldova a regatului
polonez care refuzase să facă parte din Liga Sfântă fiind un aliat tacit al
Imperiului Otoman. Ceea ce a determinat însă decisiv hotărârea lui Mihai de a
declanșa o campanie preventivă în Moldova, au fost pregătirile făcute de către
Sigismund Bathory, aflat de la începutul anului 1600 la Suceava, pentru
recucerirea Transilvaniei, cu sprijinul lui Jan Zamoyski și al lui Ieremia
Movilă. La 1 mai 1600 Mihai își așeză tabăra la Prejmer. La 6 mai Mihai în
fruntea oastei sale trece munții, dar nu pe drumul obișnuit, unde știa că îl
așteaptă dușmanul, ci urcându-se pe munții cei mai grei. Bătălia decisivă se dă
la Bacău, Mihai îl învinge pe Ieremia Movilă și realizează astfel, prima unire
a țărilor române. Ieremia Movilă a fugit, găsind refugiu, împreună cu familia
sa la Hotin. La 1 iunie 1600, Mihai se afla la Iași și boierii moldoveni au
fost puși să jure în numele cârmuitorului celui nou. Contextul internațional a fost nefavorabil lui Mihai.
Puterile vecine (imperiile habsburgic, polonez și otoman) vedeau în ambițiile
sale politice o contradicție cu interesele proprii de dominanță. Acestea au
acționat fățiș dar și pe ascuns pentru pentru împiedicarea proiectului
voievodului Mihai Viteazul. La 19 august 1601 este asasinat mișelește de un
grup de mercenari, dar rămâne întrebarea “Unde erau atunci gărzile sale personale?”
2. Marca poștală cu valoarea nominală
de 4,50 lei reproduce portretul Regelui Ferdinand I,
după momentul Încoronării de la Alba Iulia, existent pe reversul monedei emise
în anul 2016, având ca avers detalii ale elementelor sculptate pe sceptrul
regal.
În data de 27 decembrie 2016 Banca
Națională a României a lansat în circuitul numismatic internațional o monedă
comemorativă cu tema Istoria aurului – Buzduganul regelui Ferdinand I. Aversul monedei redă un detaliu
al buzduganului regelui Ferdinand I, inscripţia „ROMANIA”, stema României,
valoarea nominală „10 LEI” și anul de emisiune „2016”, iar reversul prezintă
portretul regelui Ferdinand I și inscripția ,,REGELE FERDINAND I”. Caracteristicile tehnice ale monedei
sunt următoarele: valoare nominală: 10 lei; data emiterii: 27 decembrie 2016;
seria: Istoria aurului; metal: aur; puritate: 99,9%; formă: rotundă;
diametru: 13,92 milimetri; greutate: 1,224 grame; calitate: proof; cant:
zimțat; tiraj: 500 de exemplare și preț unitar de vânzare fără TVA: 395 lei.
Buzduganul este unul din cele cinci simboluri
ale autorității supreme în regatul Românie, alături de coroana regală, mantia
regală, pavilionul regal (steagul regal) și cifra regală (nomograma regală).
Dacă regii României Carol I și Carol II au folosit ca simbol al puterii
bastonul de mareșal, Ferdinand I a folosit Buzduganul. Acest buzdugan a fost
conceput de pictorul Costin Petrescu, executat de firma franceză Rene Boivin
din Paris, dăruit regelui în data de 1 mai 1920 și astăzi poate fi văzut în
Muzeul de Istorie a României din București, secțiunea tezaur. Piesa este
confecționată din aur, argint și oțel, cu spineli și perle. Ca tehnici de
executare s-au folosit: ștanțarea, cizelarea, gravarea și șlefuirea.
Buzduganul se poate demonta în trei secțiuni, are lungimea totală de 695
milimetri, diametrul maxim 105 milimetri, diametrul minim 29 milimetri și
cântărește 2290 grame. La partea superioară a piesei sunt reprezentate patru
țărănci în costume populare simbolizând provinciile Țara Românească, Ardealul,
Moldova și Bucovina.
Pe buzdugan sunt aplicate următoarele cinci inscripții:
“M.S. Regelui Ferdinand al tuturor românilor, dăruit acest buzdugan spre
pomenirea războiului purtat de la 1916 până la 1919 pentru dezrobirea și unirea
întregului neam românesc”, “1916 – 1919”, “Basarabia / România / Țara
Ardealului / Bucovina”, “Proiect de Costin Petrescu” și „Executat de Casa Rene
Boivin, 27 Rue des Pyramides”.
Principele Ferdinand Victor Albert
Meinrad de Hohenzollern-Sigmaringen a
văzut lumina zilei la Sigmaringen, la data de 24 august 1865, fiu al
Principelui Leopold de Hohenzollern-Sigmaringen, pretendent la Tronul Spaniei,
şi al Infantei Antonia a Portugaliei, Principesă de Bragança şi de
Saxa-Coburg-Gotha. A studiat la Școala Militară din Kassel, la Universitatea
din Leipzig, la Universitatea din Bonn şi la Şcoala Superioară de Ştiinţe
Politice şi Economice din Tübingen. A venit prima oară în România în anul 1881,
la vârsta de 15 ani. A stat la Palatul Cotroceni, împreună cu tatăl lui, Leopold,
și fratele lui mai mic, Carol. Cei trei au fost prezenți la ceremoniile
Încoronării. La 14 noiembrie 1886, Principele Ferdinand este încorporat
sublocotenent în Armata României, în cadrul Regimentului 3 linie (infanterie).
A fost ofițer al Armatei Române timp de 38 de ani, trecând în patru decenii de
la gradul de sublocotenent la cel de mareșal. Ferdinand devine oficial
Principele de Coroană al României în noiembrie 1888, la 23 de ani. Ferdinand
rămâne Principe Moștenitor timp de 26 de ani și arată o extraordinară
loialitate Regelui Carol I, pregătindu-se discret, măsurat și temeinic pentru a
prelua pe creștet Coroana de Oțel a României. Ferdinand s-a căsătorit la
Sigmaringen, în ziua de 10 ianuarie 1893, cu Principesa Maria a Marii Britanii
şi Irlandei, Principesă de Edinburg și Principesă de Saxa-Coburg-Gotha.
Ferdinand I a urcat pe tron la data de 28 septembrie/ 11 octombrie 1914 şi a
domnit timp de 13 ani, până în ziua morții, 20 iulie 1927. Loialitatea sa față
de țară, tăria convingerilor sale și felul ireproșabil în care servește
națiunea și coroana îi aduc numele de ,,Ferdinand cel Loial”. Domnia Regelui
Ferdinand a fost marcată de două evenimente majore în istoria ţării: primul
război mondial şi Marea Unire ce a urmat războiului. Ferdinand I a fost un
distins militar. Înainte de venirea în România, el a fost sublocotenent în
Regimentul I al gărzii regale din Potsdam. În anul 1913, Principele Moștenitor
Ferdinand a condus armata română în campania din Bulgaria. După doi ani de
neutralitate, în urma deciziei din 14/27 august 1916 a Consiliului de Coroană,
prezidat de Rege, România a intrat în război, la 14/27 august, alături de
Antanta (Franţa, Marea Britanie, Rusia, Italia). Regele Ferdinand va fi numit
„cel Loial“ pentru că, deşi născut german şi rudă apropiată a Împăratului
Germaniei, a aşezat interesul României mai presus de legătura lui de sânge şi a
luptat împotriva ţării lui de origine. Profund religios, sensibil şi cu un
înalt simţ moral, Regele a luat această hotărâre printr-un mare sacrificiu
personal, respectându-şi astfel promisiunea de a fi „un bun român“, făcută în
jurământul depus în faţa Parlamentului, la întronare. În preziua Consiliului de
Coroană decisiv, Regele îi spunea lui Titu Maiorescu, om politic conservator
filogerman, care încerca să îl convingă să nu aleagă alianţa cu Antanta: „După
lupte teribile care s-au dat în mine, sacrific totul pentru binele patriei.“
Începutul războiului nu a fost favorabil României, care a pierdut sudul ţării
şi Capitala. Familia Regală şi autorităţile statului au fost nevoite să se
refugieze la Iaşi, Regele Ferdinand rămânând garanţia independenţei ţării şi
sprijinul moral al soldaţilor şi al populaţiei civile afectate de înfrângere,
epidemii şi foamete. În pragul dezastrului militar, renegat de familia sa din
Germania şi confruntat cu moartea propriului copil, Mircea, în 1916, Regele
Ferdinand nu şi-a pierdut credinţa în forţa de redresare a naţiunii sale.
Sprijinul misiunii militare franceze conduse de generalul Berthelot a dus la
refacerea armatei române, care şi-a demonstrat eroismul, sub comanda
generalilor Alexandru Averescu şi Eremia Grigorescu, în bătăliile de la
Mărăşti, Mărăşeşti și Oituz. Mersul războiului a schimbat însă soarta României,
aducându-i victoria şi alipirea provinciilor istorice aflate în afara Statului
român. Regele rămăsese, pe tot parcursul războiului, alături de armata sa, prin
desele vizite pe front şi repetatele încurajări şi promisiuni în legătură cu
schimbările majore care aveau să fie înfăptuite, după încheierea conflictului.
La 13 august 1917, într-o proclamaţie adresată armatei şi poporului, Regele
spunea: „Oricât am suferi, trebuie să urmăm soarta şi să asigurăm menirea
neamului nostru.“ După război, Ferdinand I, supranumit şi „Întregitorul“, a
văzut împlinirea visului românilor, prin Unirea succesivă a Basarabiei,
Bucovinei şi Transilvaniei cu Ţara. La data de 15 octombrie 1922, la Alba
Iulia, Ferdinand I a fost încoronat Rege al tuturor românilor, alături de
Regina Maria. Domnia Regelui Ferdinand a adus consolidarea rapidă a ţării, prin
unificarea administrativă, proclamarea sufragiului universal, egal, direct şi
secret (până atunci se votase pe baza colegiilor cenzitare, aşadar în funcţie
de avere) şi reforma agrară din 1921. Legea pentru reforma agrară, din 17 iulie
1921, prevedea exproprierea marilor moşii şi împroprietărirea combatanţilor din
Marele Război, a invalizilor, văduvelor şi orfanilor de război şi a ţăranilor
fără pământ. În urma acestei reforme radicale, mica proprietate agricolă a
devenit predominantă în România. Nu trebuie uitat că această reformă a fost
promisă de Rege soldaţilor în timpul războiului, ea putând fi aplicată datorită
votului unui Parlament dominat de marii proprietari funciari. Caz unic în
istorie, o reformă agrară de o asemenea amploare a fost făcută de înşişi
proprietarii terenurilor. Cea mai importantă operă legislativă din timpul
domniei Regelui Ferdinand rămâne noua Constituţie, publicată în Monitorul
oficial la 29 martie 1923 şi care înlocuia vechiul act fundamental de
la 1866, oferind României stabilitate și un remarcabil cadrul legislativ de
dezvoltare. În domeniul politicii externe, obţinerea recunoaşterii României
Mari a fost o izbândă istorică. După război, diplomaţii români au lucrat pentru
crearea unei reţele de alianţe regionale care să aducă stabilitatea în Europa
centrală şi sud-estică: Mica Înţelegere formată din România, Cehoslovacia şi
Iugoslavia (1921) şi Înţelegerea Balcanică formată din România, Iugoslavia,
Grecia şi Turcia (1934). Deloc neglijabil este rolul României în stăvilirea
bolşevizării acestei părţi a Europei, prin înlăturarea de la putere a regimului
Béla Kun de la Budapesta (în 1919, România răspundea atacurilor maghiare şi
ocupa Budapesta, la 4 august; retragerea a avut loc începând cu 16 noiembrie).
Pecetea Regelui era expresia statalităţii, a identităţii naţionale. Unirea a
fost o alăturare de populaţii cu aceeaşi identitate, o sublimă punere laolaltă
culturală, de conştiinţe şi de voinţă. Totuşi, evenimentul nu ar fi avut
împlinire statală fără parafa şi existenţa instituţiei Coroanei. Şeful statului
era, în modelul acela de cârmuire, un om în care se încarnau identitatea şi
statalitatea. Una dintre marile dureri ale Regelui a fost incapacitatea fiului
său cel mare, Principele Carol, de a pune interesele naţionale şi dinastice
deasupra pasiunilor. În cele din urmă, Ferdinand l-a desemnat ca urmaş la
Tronul României pe nepotul său, Mihai. Regele Ferdinand a fost un pasionat
botanist, iar analizele sale pertinente îi surprindeau chiar şi pe specialiştii
în domeniu. A avut o vastă cultură și nu făcea caz de ceea ce ştia, dintr-o
delicateţe ieşită din comun. Cunoştea mai multe limbi, printre care greaca
veche şi ebraica. Învăţase şi limba română, încă din timpul studenţiei. Îi
plăcea mult să călătorească şi să vâneze. Îl preocupau heraldica, numismatica
și filatelia. Nu agrea protocolul şi prefera discuţiile pe teme de istorie,
biologie sau filologie. A fost Protector şi preşedinte de onoare al Academiei
Române, iar în 1905 a fost ales preşedinte al Societăţii de Turism Român.
Regele Ferdinand I moare, după o lungă suferinţă, în ziua de 20 iulie 1927, la
ora două şi cincisprezece minute, la Sinaia, în vârstă de aproape şaizeci şi
doi de ani, cu Regina Maria şi patru dintre copii alături. Regele Ferdinand a
avut singura măreţie care rezistă vremurilor: cea dată de bunătate și de
profunzime. De numele Regelui Ferdinand I al României se va lega, întotdeauna,
conştiinţa datoriei împlinite: “Când am luat moştenirea întemeietorului
României moderne, am făgăduit înaintea reprezentanţilor naţiunii că voi fi un
bun român; cred că m-am ţinut de cuvânt. Grele au fost timpurile, mari au fost
jertfele, dar strălucită a fost răsplata; şi astăzi pot spune, cu fruntea
senină: faţă de Dumnezeu şi faţă de poporul meu, am conştiinţa curată.”
3. Marca poștală cu valoarea nominală
de 6,50 lei reproduce portretul Reginei Maria, în
ipostaza de Regină încoronată a României Mari, existent pe reversul monedei
emise în anul 2010, cu textul înscris în arc de cerc „Regina Maria a României
Mari”. Pe avers este redată stema României, alături de un medalion portret al
Reginei Maria.
În data de 15 noiembrie 2010 Banca Națională a României a
lansat în circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă având tema 135 de ani de la nasterea Reginei Maria. Pe
avers, în interiorul unui cerc liniar continuu, de sus în jos, sunt redate
următoarele inscripții și detalii grafice:
- inscripția
în arc de cerc “ROMANIA”
- stema României
- valoarea nominală a monedei “100
LEI”
- un mealion cu portretul Reginei
Maria
- sub medalion urmând conturul acestuia, inscripția “REGINA MARII UNIRI”
- la exterior, o cunună de lauri
- Pe revers și tot în interiorul unui
cerc liniar continuu, remarc[m următoarele inscripții și detalii
grafice:
- portretul Reginei Maria purtând
coroana cu care a fost încoronată la Alba Iulia
- la stânga și la dreapta, anii “1875”
– anul de naștere al reginei, și “2010” – anul de emisiune al monedei;
- sub portret, inscripția în arc de
cerc “REGINA MARIA A ROMANIEI MARI”
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice:
- valoare nominală
- 100 lei
- metal – aur
- titlu - 90%
- greutate – 6,452 grame
- forma - rotundă
- diametru – 21 milimetri
- margine - zimțată
- calitate – proof
- tiraj – 1000 exemplare
În calitatea de
soție a regelui Ferdinand I al României a fost prima regină a României de după
Unirea de la 1918.
Numele său
oficial, înregistrat la naștere, a fost Maria Alexandra Victoria, ea provenind
din Casa regală De Saxa – Coburg și Gotha.
S-a născut la data de 29 octombrie 1875, în localitatea Eastwell Park, ducatul
Kent din Anglia. Este nepoată de țar și de regină. Mama sa este Marea
Ducesă Maria Alexandrovna, fiica țarului Alexandru al II-lea al
Rusiei. Tatăl său este Ducele de Saxa – Coburg și Gotha, Alfred Ernest Albert,
fiul reginei Victoria a Angliei. Maria și a petrecut copilăria și
adolescența la reședința familiei din Eastwell Park, Anglia. Un timp
familia a locuit în Malta unde tatăl său avea obligații militare de înaltă
răspundere. Despre acele vremuri Maria a notat în jurnalul său; “A fost o copilărie fericită și fără griji,
copilăria unor copii bogați și sănătoși, feriți de loviturile și de asprele
realități ale vieții.” Despre șederea în Malta, Maria consemna; “Știu bine că
strălucirea vieții în Malta e datorită întrucâtva vârstei nostre; ne aflam acolo tocmai la punctul de trecere de la
copilărie la adolescență, când toate par o revelație și toate visurile un
adevăr. Într-un cuvânt, era vârsta nevinovăției, raiul în care nu te mai poți
înapoia după ce i-ai trecut pragul, intrând în lumea realităților”. S-a logodit la 16 ani cu
Ferdinand, principele moștenitor al României, care îi va
deveni soț, la 29 decembrie 1892. O lună mai târziu, municipalitatea
Bucureștiului i-a oferit o cupa de argint, gravată cu inscripția “Bine
ai venit, mireasă, de Dumnezeu aleasă spre a patriei cinstire.” Astfel
Maria a devenit la numai 17 ani, prin căsătoria cu principele moștenitor
Ferdinand al României, principesa moștenitoare a unei țări îndepărtate și
necunoscute. „Pe vremea aceea, România era puțin cunoscută și mi se puneau întrebări
ciudate, uneori caraghioase; ba unii chiar credeau că o să port văl pe față, după datina
turcească! Știam că nu voi fi nevoită să fac așa ceva, dar eu însumi aveam
despre România o părere foarte nedeslușită și puteam da prietenilor, plini de
îngrijorare, foarte puține lămuriri despre cele ce m-așteptau în țara cea
nouă.” - notează
Maria mai târziu. Despre acomodarea sa în noua țară Maria vorbește
explicit în Testamentul de după moartea sa, care va fi prezentat integral puțin
mai jos. După căsătoria cu Ferdinand, Maria a fost nevoită să ducă o luptă
permanentă cu tata socru, regele Carol I al României, care o izola total la
Castelul Peleș, interzicându-i orice contact cu personalitățile politice și
culturale românești. În acest sens Maria a consemnat; ”În tot timpul tinereții mele, cuvântul de
ministru era sinonim cu capul răutăților.” În viziunea lui Carol I, “existența se confunda
cu datoria” și astfel
atribuțiile unei tinere principese moștenitoare nu se puteau desfășura decât în
cadru domestic, sub continua și atenta supraveghere a suveranului, unica sa
menire fiind perpetuarea dinastiei. Activitățile care depășeau cadrul
protocolar precum sportul, plimbarea sau mondenitatea erau considerate
frivolități și prompt sancționate. În acești ani de izolare Maria a suferit
cumplit fiind convinsă că a fost atrasă într-o capcană, atribuindu-se misiunea
de a naște un moștenitor pentru tron, că își va pierde tinerețea și frumusețea
într-un castel rece, spionată de către servitoare și guvernante. În numai
câțiva ani, după nașterea primilor trei copii, principesa Maria se va înfățișa
lumii ca una dintre cele mai frumoase femei ale Europei. Inteligentă,
sănătoasă, nobilă în comportament și atitudine dar și plină de vitalitate,
principesa Maria întruchipa idealul romantic al oricărui bărbat. Iată ce
consemna ea în acest sens; “În toate fazele
educației și uceniciei mele pe drumul vieții, am rămas o femeie tânără,
sănătoasă și normală, care primea bucuria când i se ivea în cale, dar totodată
și multiplele datorii ce-mi erau impuse”. Despre relația dintre Ferdinand și Maria, Martha Bibescu
a consemnat;”Această ființă strălucitoare, desigur
cea mai frumoasă principesă și poate cea mai frumoasă femeie din Europa pe
timpul acela, era făcută parcă anume ca să eclipseze...A fi soțul reginei e un
rol greu de jucat, chiar când ești rege. L-a deținut timp de treizeci și șase
de ani, și a fost recunoscător până la sfârșit aceleia care-i lăsa lui toată
umbra, pentru că ea era lumina”
În războiul balcanic din anii 1913 –
1914 s-a implicat în îngrijirea bolnavilor de holeră din lagărul de la
Zimnicea. Cutremurătoare este mărturia ofițerului și scriitorului britanic
Arthur Gould Lee, cu referire la cest episod și nu numai; ”Oamenii erau
entuziasmați de exuberanța ei și îi admirau spiritul, în special curajul
incredibil când nu numai că a trecut nepăsătoare prin tranșeele din prima
linie, sub bătaia focului, dar a manifestat un dispreț neînfricat, ieșit din
comun, față de bolile contagioase din spitale. Fără să-i pese de riscuri, ea
stătea la capul soldaților tineri care mureau de holeră, vărsând lacrimi pentru
fiecare din ei, ținându-l de mână ore întregi pe muribund, spunându-i cu toată
sinceritatea că ea îi înlocuia mama, și apoi, când vedea că i se apropie
sfârșitul, luându-l în brațe și sprijinindu-i capul pe umărul ei până când își
dădea sufletul”. În data de 14 octombrie 1914, după moartea regelui
Carol I, Ferdinand devine rege al României sub titulatura Ferdinand I al
României, iar Maria devine regină a României. Întronarea regelui Ferdinand și a
reginei Maria au marcat începutul perioadei de neutralitate a Românei pe timpul
primului război mondial. Timp de doi ani, Maria a dus o muncă stăruitoare
pentru a-l convinge pe soțul său să se alăture aliaților (din care făcea parte
și țara sa - Anglia), împotriva Puterilor Centrale (din care făcea parte și
Germania – țara de origine a lui Ferdinand). La data de 27 august 1916 România
declară război Puterilor Centrale. În primul război mondial a lucrat
direct pe front, în spitale de campanie, coordonând activitatea unei fundații
de caritate. A fost supranumită de către popor; ”Mama răniților” sau “Regina soldat”. Referitor
la această perioadă, Maria a consemnat; ”Doctorii au încercat adesea să mă convingă să port mănuși de cauciuc când
umblu printre bolnavii de tifos, dar eu mă împotrivesc, pentru că toți soldații
îmi sărută mână și nu pot să le dau să sărute o mână de cauciuc” sau “Multe zile am rămas în mijlocul soldaților mei și Dumnezeu mi-a îngăduit să
pot fi de vreun ajutor; zile de strașnică trudă, zile de întuneric, când ce
vedeam erau lucruri pe care niciodată nu voi putea să le uit”. Sufletul reginei era umbrit
de grozăviile războiului. “Gândul
atâtor vieți risipite numai pentru a fi învinse la sfârșit, era pentru mine un
chin ce îmi întuneca ceasul de triumf” –
a consemnat Maria. După încheierea primului război
mondial regele și regina și-au făcut o intrare triumfală în București, după doi
ani de refugiu la Iași. Iată cum descrie acest eveniment regina
Maria; ”Ne-am întors cu
adevărat, ne-am întors acasă după un surghiun de doi ani. Să îndrăznesc oare să
rostesc marele cuvânt? Ne-am întors triumfători!. Aveam senzația că până și
casele și pietrele din caldarâm strigau, ovaționau, se bucurau împreună cu
mulțimea.” În cadrul Conferinței de pace de la
Paris din anul 1918, Regina Maria a avut o alocuțiune prin care a convins
asistența despre dorința de unire a tuturor românilor într-un singur stat. Cu
mare patos regina a reamintit occidentalilor enormul sacrificiu al Armatei
Române. Emoționante sunt impresiile așezate mai târziu pe hârtie de către
regină; “Transilvania, Bucovina, până și Basarabia! România Mare! Parcă
îmi venea amețeala când îmi dădeam seama de mărinimia soartei.” Odată recunoscută Marea Unire
din 1918, Ferdinand și Maria s-au încoronat regi pe 15 octombrie 1922 la Alba
Iulia. În continuare prezint câte ceva despre omul, personalitatea și
sufletul reginei. Regina Maria admira cu adevărat tradițiile românești și
costumul popular, viața țăranilor păstrători de obiceiuri frumoase, și a dorit
să le facă cunoscute peste mări și țări. Regina cu suflet mare iubea cu
adevărat animalele. Știa să călărească bine. Iubea sporturile moderne; aviația,
înotul și navigația maritimă. În pozele de deasupra o admiri în costum de
aviație și conducând o ambarcațiune împreună cu fiica sa Ileana, dar și făcând
baie în mare - poză ce a scandalizat, la timpul respectiv, întreaga
Europă. Printr-o asociație de caritate se ocupa de îngrijirea orfanilor
și copiilor fără adăpost. Îi plăceau artele, chiar excela în arta picturii.
Iată mărturia sa; ”Prinsesem bine meșteșugul în întrebuințarea culorilor
diluate într-un belșug de apă, așa încât florile mele și după ce se uscau
păstrau o adâncime catifelată ce amintea natura și desfăta ochii.” Mare iubitoare și colecționară
de artă, Regina Maria a susținut o serie de
personalități artistice și literare cu burse și bani. Este autoarea unor
interesante scrieri memorialistice, precum și ale unor povești și versuri pentru
copii. Regina și-a scris povestea vieții (anii 1914 - 1934), în limba engleză, 3 volume, din care s-au publicat câteva
fragmente în presa britanică și americană. Memoriile reginei fac referire la
izbucnirea primului război mondial, unirea de la 1918, dar și puternica sa
implicare în direcția promovării României. În anul 1920, în semn de adâncă
recunoștință pentru contribuția sa la înfăptuirea Marii Unirii de la 1
Decembrie 1918, Consiliul Orășenesc Brașov a donat reginei vechiul Castel Bran.
În anul 1924, la insistențele pictorului Alexandru Szatmari, regina vizitează
pentru a doua oară Balcicul. Un an mai târziu începe construcția construcția
domeniului Balcic, regina îndrăgostindu-se pur și simplu de acest
oraș. Mai târziu regina a consemnat; ”Balcicul pentru mine a
devenit un colț de liniște și odihnă, unde mă
duc să-mi împrospătez sufletul și trupul. Balcicul este casa mea de vis, inima
mea.” Cuplul regal a avut şase
copii: Carol Caraiman (1893 - 1953), Elisabeta (1894 - 1956), Mărioara (1899 -
1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana (1908 - 1991) şi Mircea (1913 - 1916). Fiul
cel mare, Carol, a condus România, ca rege, între anii 1930 –
1940. Acesta a fost căsătorit de 3 ori; 1918 - cu Ioana Maria Valentina
(Zizi) Lambrino, 1921 – prințesa Elena a Greciei și Danemarcei -
mama regelui Mihai și 1947 – Elena Magda Lupescu. A fost o personalitate
controversată cu viață personală și politică tumultuoasă. A murit în
Portugalia, fiind reînhumat cu onoruri militare la Curtea de Argeș în anul 2003. Cea
mai mare fiică, Elisabeta se căsătorește în anul 1921 cu
prințul moștenitor al Greciei, devenind peste un an regină. Divorțează în
anul 1935, stabilindu-se în România. În anul 1948 părăsește definitiv țara
împreună cu ceilalți membri ai familiei regale. Își duce viața în exil,
într-un apartament închiriat la Cannes, unde moare în anul
1956. Principesa Elisabeta a rămas în amintirea contemporanilor ca o fire
sensibilă și extrem de capricioasă, o adevărată enigmă. Fiica Maria era
numită în familie Mignon spre a fi deosebită de mama sa. A
fost soția regelui Alexandru I al Iugoslaviei. După asasinarea soțului ei
(1934) a trăit peste 20 de ani în Marea Britanie, ultimii 15 ani de viață
într-un exil impus de Tito. A dorit să-și revadă țara dar nu i s-a permis.
O parte din averea sa a fost cedată unor instituții de caritate, în beneficul
iugoslavilor stabiliți în Anglia. Fiul Nicolae și-a
petrecut întreaga existență princiară în umbra coroanei regale a României,
jucând un rol mai active doar între anii 1927 – 1930 când a făcut parte din
Consiliul de Regență ce conducea țara în locul regelui minor Mihai I. Nu-l
interesau problemele politice și nici nu dorea să se implice în activități care
impuneau exprimarea unei opțiuni politice. A murit la Madrid, în vârstă de
75 de ani, după 40 ani de exil impus. Ileana a fost fiica
preferată a Reginei Maria. A fost crescută în spiritul dragostei de România,
popor, tradiții și limba sa. A studiat sculptura cu Ion Jalea și picture
cu Jean Al. Steriade. Pasionată de sport, mare și călătorii a obținut
brevetul de căpitan de cursă lungă, a fost prima femeie din România care avea
un astfel de brevet. În anul 1931 s-a căsătorit cu arhiducele Anton de
Austria, print de Toscana, divorțând în anul 1954. A părăsit România odată cu
regele Mihai, stabilindu-se în Argentina, apoi SUA. În anul 1954 s-a
recăsătorit cu Dr.Ștefan Isărescu în orașul Newton, Massachussetts, divorțând
din nou, după 11 ani de trai în comun. S-a călugărit după ritul ortodox și
sub numele de Maica Alexandra a devenit stareța mănăstirii “Schimbarea la
față” din Ellwood City, Pennsylvania, până la moartea sa din anul 1911.În anul
1990, la vârsta de 81 de ani, și suferindă, a vizitat România. Mircea,
ultimul copil al reginei Maria, a trăit doar trei ani de zile. Bolnav de febră
tifoidă, prințul Mircea a murit la Buftea în Palatul Știrbei, în timp ce în
apropierea Bucureștiului se dădeau lupte, iar trupele germane se apropiau de
oraș. A fost îngropat în grabă la Cotroceni, întrucât familia regală era
pe punctul de a se refugia la Iași, oraș încă neocupat de trupele german. În
anul 1941 prințul Mircea a fost reînhumat, la cererea prințesei Ileana, într-o
mică capelă la Castelul Bran, aproape de locul unde odihnește inima reginei
Maria. Mai jos prezint câteva informații despre iubirile secrete ale
Reginei Maria. A fost bănuită ca fiica sa Maria (Mignon) s-a născut după o
relație cu locotenentul Zizi Cantacuzino, aghiotantul său, care a însoțit-o
pretutindeni. Mai târziu s-a îndrăgostit de un aristocrat american, pe
numele său Waldorf Astor. În timpul primului război mondial, în viața
reginei a intrat colonelul canadian Joe Boyle, un bărbat frumos care o domina
complet. Maria a notat câteva aprecieri la adresa lui; “Un om care nu
are teamă de nimic și care prin forța sa extraordinară reușește în toate
domeniile”. Adevărata
ei dragoste a fost prințul Barbu Știrbei, un bărbat fermecător, brunet cu ochi
căprui. Se spune că a fost tatăl ultimilor doi copii ai reginei, care semănau
izbitor cu prințul. “Tot dorul meu, toată tristețea mea, toate
amintirile dragi, care îmi inundă din nou sufletul…Să te binecuvânteze Dumnezeu
și să te aibă în paza sa!” – îi scria Maria la bătrânețe. Regina Maria a fost
suverana cea mai iubită de către Armata Română. Înainte de a fi condusă de la
Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum, regina a fost salutată de militari cu
baionetele înfipte în pământ și patul armei în sus, gest unic pe care Armata nu
l-a oferit niciodată vreunui alt om. Cauza
morții ei a generat multe suspiciuni și speculații în epocă. Pentru început,
s-a răspândit zvonul că, în urma unui schimb de focuri ce a avut loc intre
Carol și Nicolae, regina-mama s-a aruncat în apărarea fiului cel mic, primind
glonțul în locul acestuia. Potrivit altor surse, regina a murit în tren,
înainte de a ajunge la Sinaia. Cert este că la începutul anului 1938, a fost
internată în mai multe sanatorii din Italia și Germania, suspectă de cancer la
esofag dar și de ciroză. Bună călăreață, binecuvântată de la natură cu gust și cu
o frumusețe ieșită din comun, Maria a fost repede adoptată de armată, care în
foarte scurt timp, mai ales după ce a fost numită comandant al Regimentului de
cavalerie 4 Roșiori, a ajuns să o divinizeze. Iată cum descrie această
relație însăși regina Maria; „Poate că nu s-ar cădea să spun tocmai eu
acestea, dar simt că-mi fac datoria față de neclintita lealitate ce mi-au
arătat-o totdeauna. Ei alcătuiau o închegare de puteri pe care mă puteam bizui; erau credincioși, plini de închinare și devotament. Mă
admirau pentru îndrăzneala mea fără seamăn când eram călare, pentru neoboseala
și curajul meu, și totodată simțeau în mine acea deplină și neînfricoșată
credincioșie, care deosebește firea mea. Eram fericiți când eram laolaltă, la
ei găseam o închinare și o slăvire spontană pe care n-o aflam aiurea.” Culisele Tratatului de Pace după primul război mondial, o
plasează pe regina Maria într-o intensă activitate bazată atât pe influenţele
pe care le avea prin casele regale ale Europei, cât şi pe farmecul personal.
Invitaţia primită de a vizita Statele Unite, este încă un argument al
magnetismului pe care îl exercita. Devine astfel cel mai bun ambasador al
României și al intereselor sale. America a primit-o pe Regina Maria cu braţele
deschise, dar nici Regina nu s-a lăsat mai prejos. Primirea americană a
fost fabuloasă, iar Regina şi-a notat impresiile în jurnalul riguros ţinut în
timpul vizitei: „Maria!, Maria! Îmi auzeam numele strigat de mii de
voci şi, după obiceiul american, de la geamuri se aruncau lungi ghirlande de
hârtie şi tot felul de alte bucăţele de hârtie, de la miile de geamuri ale
fantasticelor clădiri, până când tot aerul se umpluse de fâlfâiri albe, ca de
milioane de păsări mari şi mici“. Pe parcursul voiajului şi chiar şi
după aceea, suverana a fost complementată în diferite feluri; "regină
radioasă, cea mai populară femeie
din țară" sau "reprezentantă a
lumii vechi". Indienii Sioux din Mandan, Dakota de Nord, i-au spus
suveranei „Winyan Kipanpi Win“ („Femeia pe care o chemi“) şi i-au
făcut onoarea de a-i dărui o coroană din pene de vultur. Câteva zile mai
târziu, altă cunună din pene şi altă denumire onorifică din partea indienilor
Blackfoot din statul Montana: regina e „Morning Star“ („Luceafărul de
ziuă“), etc. Regina Maria a
României a fost primul membru al unei familii regale care a acceptat să apară
în reclame de produse cosmetice pentru cremele Pond’s. În anul 1933, prin testament, regina a cerut ca după moartea sa
inima să-i fie îmbălsămată și depusă la Balcic. În anul 1938 după deces, inima
reginei a fost pusă într-o casetă de argint și învelită într-un steag dublu, pe
o parte drapelul României, pe cealaltă steagul Marii Britanii. La rândul lor
acestea au fost puse într-o altă casetă din argint aurit și cu ornamente din
pietre prețioase. Inima reginei a fost transportată cu vechiul bric Mircea
la reședința de la Balcic unde a fost depusă cu toate onorurile. După pierderea
Cadrilaterului și implicit a Balcicului, principesa Ileana a dispus construirea
unei capele la Bran și aducerea inimii mamei sale aici. În anul 1968 capela
a fost profanată de către comuniști iar cele două casete cu inima reginei au
fost strămutate la Muzeul Național de Istorie a României din București. În
biografia acestei femei deosebite se află și alt gest care îi întregește
personalitatea. În data de 25 martie 1926, de Bunavestire, regina trece la
ortodoxism. Într-o ceremonie desfășurată la palat s-a spovedit, fiind dezlegată
de către patriarhul Miron Cristea și primită în sânul Bisericii Ortodoxe
Române. La moartea sa (18 iulie 1938), patriarhul rostește o scurtă
rugăciune și cu gest blând îi închide ochii pentru totdeauna. Se zice că
patriarhul ar fi spus după încheierea ceremoniei de înmormântare următoarele
vorbe; ”În tot cazul, se va putea
spune că a fost o femeie care și-a trăit intens viața”. Spre final
prezint două păreri autorizate despre Regina Maria din partea unor
contemporani. Nicolae Iorga – “Regina
Maria este cea mai frumoasă legendă încă din timpul vieții”. Ion Gheorghe Duca, în
lucrarea sa Amintiri politice – “Regina Maria este o ființă de care trebuie să te sfiești. Este o strălucire la fizic,
ca și la moral, încât îți ia văzul, nimeni nu o poate întrece. Frumoasă de o
frumusețe încântătoare, nu cred să fi fost în Europa multe femei care să se fi
putut asemui cu dânsa. Inteligentă, fermecătoare, plină de talent pentru
picture, pentru calorie, pentru scris, o conversație sclipitoare, vervă, umor,
spontaneitate în gândire, originalitate de expresie și curaj…”. O sugestivă descriere a simbolurilor întruchipate de regină,
a fost prezentată de scriitorul Cezar Petrescu în ziarul “România”, editorialul
“Cel din urmă drum” prin care a redat magistral durerea unei întregi comunităţi
la moartea acesteia: “Pe unde toate trecerile au fost triumfale, în
aclamaţii, surâsuri şi fluturări de batiste, acum drumul cel din urma e cu
mâinile nemişcate pe piept, cu ochii, cu faţa, cu zâmbetul, cu toată lumina
astupată de un negru capac, într-o cutie dreptunghiulară purtată pe un afet de
tun. Îmi amintesc o zi cu soare dulce şi molatec de toamnă, cândva în 1906. Elev
de gimnaziu provincial rătăceam uimit de toate minunile Capitalei, căci toate
mi se păreau minuni, neavând încă ochiul pentru a deosebi ceea ce e
superficial, improvizat şi vulgar. Deodată în acea lume pestriţă şi gureşă, s-a
lăsat o tăcere, a străbatut un fior. Trecea Principesa Maria de atunci, într-o
largă Victorie leganată pe arcuri, după moda vehiculelor din acea vreme. Era
numai Principesă, ţinută laoparte de politica vremii, dar trecea ca o Regină
aclamată de poporul Ei, după scurta clipă de reculegere, de înfiorată şi muta
adoraţie a mulţimii. Tot ce era vulgar, bălţat, zgomotos pe stradă, se
înobilase în acea unanimă pornire către făptura care reprezenta supranaturalul,
o idealitate în absolut. Au venit mai târziu alte vremi, când pe acelaşi itinerar
fixat cortegiului funerar de acum, trecerile Reginei Maria dezlănţuiau
aclamaţii însufleţite. În anii neutralităţii când toţi ştiau că Dânsa veghează
pentru “războiul nostru”. În ziua întoarcerii din Moldova. După Încoronare.
Atâtea şi atâtea ceasuri, zile, aniversări, pe care prezenţa sa le
transfigurase într-o magie de zână a basmelor noastre ce umplu întreg Universul
cu minuni. Basmul e sfârşit. Minunea sfârşită. Pe unde a trecut zâmbind,
luminând ziua cu lumina ochilor de azur, ultimul drum într-o mare tăcere, în
întunericul de sub negrul capac, cu mâinile reci pe piept – mâna care atât de
gingaş, aerian, euritmic răspundea imnurilor de adoraţie. Nu vi se pare oare că
bulevardele şi străzile Capitalei noastre pe unde a trecut, vor rămâne de acum pentru
totdeauna mai goale, mai triste, mai fără de sens, ca într-o cetate unde a fost
nimicită o frumuseţe şi o armonie, de unde a plecat o Icoană ocrotitoare?”
4. Marca poștală cu valoarea nominală
de 16 lei reproduce Coroana Reginei Maria,
existentă pe aversul monedei emise în anul 2015. În compoziția imaginii este
încadrată și stema României.
Coroana a fost realizată special pentru
ceremonialul Încoronării de la Alba Iulia (1922) și se înscrie ca un obiect de
tezaur al istoriei naționale. A fost realizată la Paris din aurul donat de un
proprietar de mină auriferă din Ardeal. Reversul medaliei prezintă portretul
Reginei încoronate cu textul explicativ „Coroana Reginei Maria”.
În dat de 21 decembrie 2015 Banca Națională a României a lansat în
circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă cu tema ”Istoria
aurului – Coroana reginei Maria”. Pe aversul monedei , în
interiorul unui cerc liniar continuu, sunt redate următoarele
inscripții și detalii grafice:- coroana reginei Maria
- inscripția în arc de cerc “ROMANIA”
- stema României
- valoarea nominală “10 LEI”
- anul de emisiune “2015”
Pe reversul monedei, și tot în
interiorul unui cerc liniar continuu, sunt redate următoarele
inscripții și detalii grafice:- portretul reginei Maria purtând pe
cap coroana din aur
- inscripția în arc de cerc “COROANA
REGINEI MARIA”.
Moneda are următoarele
caracteristicu tehnice:- valoare nominală
- 10 lei
- metal – aur
- titlu – 99,9%
- greutate – 1,224 grame
- forma - rotundă
- diametru – 13,92 milimetri
- margine - zimțată
- calitate – proof
- tiraj – 500 exemplare
Coroana Reginei Maria este
confecționată din aur, catifea și pietre: 16 turcoaze, 12 ametiste, 68 opaluri,
32 chrysoprazuri și 16 granate. Tehnica folosită a fost: laminare, turnare,
ciocănire, presare, poansonare, sudură, gravare, cizelare şi brunare.
Caracteristicile tehnice ale coroanei sunt:- dimensiunile exterioare ale bazei –
22,5 x 17,5 centimetri
- dimensiunile interioare ale bazei –
21 x 16 centimetri
- greutatea totală – 1952,9 grame
Coroana
se prezintă sub formă fleuronată, închisă, cu baza elipsoidală, alcătuită
dintr-o bandă frontală, din care se dezvoltă opt fleuroane mari, în formă de
flori de crin heraldice şi opt fleuroane mici, în formă de treflă, realizate
din tablă de aur. Partea inferioară a benzii frontale este decorată, în tehnica
„au repousé”, cu o friză alcătuită din boabe de grâu dispuse oblic, grupate
două câte două, mărginită de o triplă bordură, iar restul câmpului este
acoperit de o friză din frunze de acant şi vrejuri stilizate, împletite, presărată
cu monturi de pietre semipreţioase, turcoaze şi chrysoprazuri, tăiate şi
şlefuite în formă de caboşon. Fleuroanele mari sunt decorate cu motive
geometrice, realizate în tehnica „au repousé” şi cu monturi de pietre
semipreţioase, turcoaze şi opaluri, dispuse în treflă, alternând cu turcoaze,
opaluri şi ametiste sau granate, dispuse în treflă, tăiate şi şlefuite în formă
de caboşon. Fleuroanele mici sunt decorate cu motive geometrice, realizate în
tehnica „au repousé” şi cu monturi de pietre semipreţioase, ametiste şi
opaluri, dispuse în treflă, ametistele sunt tăiate în două trepte, de formă
romboidală, iar opalurile sunt tăiate şi şlefuite în formă de caboşon.
Fleuoroanele mari continuă prin opt raze, în acoladă, cu capetele rulate, care
se unesc în centrul coroanei, susţinând un glob cruciger, surmontat de o cruce
gamata, cu braţele în unghi de 45°, sprijinită, în partea dreaptă, de o perlă
de aur. Razele coroanei sunt decorate, în tehnica „au repousé”, alternativ, cu
motive geometrice şi vegetale stilizate. Pe partea interioară a coroanei,
razele se unesc, prin sudură, cu fleuroanele din care se dezvoltă. În centru,
ele se ataşează în jurul unei şaibe circulare cu opt raze, de care este prins,
prin sudură şi înşurubare, globul cruciger. Suprafaţa crucii gamate care
surmontează globul cruciger este brunată. În zona temporală, coroana este
prevăzută cu două pandantive (pendilia sau prependoulia), alcătuite din rame
circulare, prinse de baza coroanei, cu câte două verigi. În fiecare ramă sunt
înscrise o placă romboidală, înconjurată de un decor vegetal stilizat, realizat
prin tehnica ajurării, şi pietre semipreţioase – opaluri, chrysoprazuri şi
granate, tăiate şi şlefuite în formă de caboşon. Placa din partea dreaptă
(poziţie heraldică), decorată cu motive geometrice, realizate în tehnica „au
repousé”, este timbrată de un scut cu reprezentarea stemei mici a Regatului
României (modelul de după 1919, ulterior, consfinţit prin constituţia din
1923), realizată prin gravare. Ecusonul este sudat de placă. Placa heraldică
din stânga este timbrată de un scut cu blazonul personal al Mariei, în
calitatea sa de principesă de Edinburgh, principesă a Regatului Unit al Marii
Britanii şi Irlandei, principesă de Saxa-Cobourg-Gotha şi ducesă de Saxonia,
titlurile pe care le-a avut până în 1893, până la căsătoria ei cu Ferdinand,
principele moştenitor al României. Şi această emblemă heraldică este realizată
tot prin tehnica gravurii. Cele două discuri ale pandanţilor temporali continuă
cu câte trei lanţuri, două scurte şi unul, cel central, lung, alcătuite din
verigi în forma boabelor de grâu, prinse cu mici anouri circulare. Fiecare lanţ
are, în punctul de origine şi la mijloc, câte un buton circular, având montat
un caboşon cu opal. Aceste atârnătoare se termină cu câte un pandantiv
circular, având înscris, în centru, o cruce gamata, cu braţele în unghi de 45°.
Lanţurile pandanţilor, precum şi crucile gamate ale pandantivelor au
suprafeţele brunate. Baza coroanei constă dintr-o bandă de tablă, de formă
elipsoidală, sudată de placa frontală, pe care se află gravată o inscripţie, cu
litere unciale, în limba franceză: LES FRERES FALIZE // ORFEVRES // ANCIENS
JOAILLIERS // DE LA COURONNE//, cuvintele sunt intersectate şi despărţite de un
amplu motiv decorativ vegetal stilizat. Coroana are o căptuşeală din catifea de
culoare vişinie, având o bordură de piele şi şase capse. Coroana Reginei Maria,
comandată de Parlamentul României pentru ceremonia încoronarii de la
Alba-Iulia, a fost realizată la Paris de către casa de bijuterii Falize, din aur
transilvănean, dându-i astfel o simbolistică aparte. Designul în stil bizantin,
cu motive vegetale, a fost conceput de Costin Petrescu, având, se pare, ca
sursă de inspiraţie coroana doamnei Despina-Milița (soția lui Neagoe Basarab),
dar ținând cont de dorinţa Reginei Maria de a da o aură medievală înfăţişării
sale. Maria a dorit să aibă propria coroană a încoronării, inspirată şi de
faptul că în Marea Britanie, în secolul al XX-lea, pentru fiecare
regină-consoartă se realizaseră noi coroane, chiar dacă uneori încorporau un
element central, de regulă o piatră preţioasă folosită anterior. Un accesoriu
neobişnuit pentru coroană sunt acele pendulae. Cele două pandantive au fiecare
câte un scut heraldic, unul reprezintă stema Regatului României, iar celălalt însemnele
heraldice ce arată ascendenţa Reginei Maria, Casa de Edinburgh şi de
Saxa-Coburg-Gotha. Asocierea acestora cu elemente artistice bizantine sugerează
continuitatea cu perioada de glorie a statelor medievale româneşti. Este o
alăturare unică de simboluri regale, fiind o exprimare a noii identităţi
naţionale române dobândite de către nepoata Reginei Victoria. De cele două
medalioane sunt prinse câte 3 lanţuri de ambele părţi, reprezentând boabele de
grâu, simbol al fertilităţii și al legăturii suveranei cu țara, iar la capătul
fiecărui lanţ era o cruce gamată, similară celei din partea superioară a
Coroanei. Crucea gamată stilizată reprezintă simboluri religioase cosmice
străvechi care se regăsesc adesea şi în arta etnografică românească. Alegerea
pietrelor care au împodobit coroana a fost în acord cu viziunea reginei despre
romantism: piatra lunii (opal), turcoaz, ametist, granat, turmalin, calcedonit.
Comanda coroanei Reginei Maria, conform documentelor din arhiva Falize, a fost
înregistrată la 5 august 1921, fiind făcută de către Parlamentul României, prin
preşedintele Senatului, generalul Coandă, şi de colonelul Drosso, din partea
Regelui Ferdinand. Deşi iniţial urma să fie livrată la 22 ianuarie 1922, costul
fiind estimat între 45 şi 50 de mii de franci, coroana a fost livrată la 30
septembrie 1922 şi la un preţ mai mare, de 64 820 franci. Astăzi coroana poate
fi admirată în sala tezaur a Muzeului Național de Istorie a României. Pe toate cele patru blocuri
filatelice este reprezentat și Palatul Vechi al Băncii Naționale.
Palatul Vechi al Băncii Naţionale, considerat de arhitectul Ion Mincu „cea mai frumoasă
clădire din Bucureşti”, impresionează prin monumentalitate, regularitate,
distincție și masivitate, cărora le corespunde la interior, prin contrast, „o amplă şi spectaculoasă dezvoltare
foarte bine stăpânită” (Nicolae Lascu), adecvată necesităților estetice și
funcționale ale unei bănci centrale de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Este
prima clădire bancară importantă a Bucureştiului, cea mai impunătoare clădire a
unei instituţii din domeniul financiar, ce poate fi comparată cu marile
construcţii bancare ale epocii din metropolele europene. Somptuosul edificiu
s-a construit între anii 1883 – 1900 în stilul arhitectonic
eclectic-clasicist. Palatul s-a realizat după planurile și prin contribuția
arhitecților: Cassien Bernard, Albert Galleron, Grigore Cerkez și Constantin Băicoianu. Contrastul dintre caracterul sever
şi neostentativ al arhitecturii fațadelor și bogăția decorativă a interioarelor
este uşor de observat. Astfel, atât spațiile publice de la parter, cât și
spațiile de reprezentare de la primul etaj, surprind printr-o tratare plastică
și decorativă de o calitate remarcabilă. Un secol mai târziu, modernizarea şi
dezvoltarea activității bancare au făcut improprie activităţii funcţionarilor
destinația inițială a spațiilor ample și fastuos decorate de la parterul
vechiului palat. Astfel, valoarea artistică și simbolică a impus redarea lor
publicului larg, prin amenajarea ca spații de muzeu. Pășind printr-un vestibul
larg, bogat decorat și încadrat de coloane și pilaștri angajați, vizitatorul
descoperă un spațiu neașteptat de generos, în care este amenajat în prezent
Muzeul Băncii Naționale a României. Muzeul are ca element central fosta sală a
ghișeelor, cunoscută astăzi ca Sala de Marmură, spațiul cu cele mai mari
dimensiuni ale clădirii, desfăşurată pe două registre, parterul şi etajul
întâi. Parterul prezintă o succesiune de pilaștri masivi de zidărie, între care
erau amenajate odinioară ghișeele pentru lucrul cu publicul. În fiecare
pilastru este încastrată câte o casă de bani, folosită de funcționarii băncii
pentru activitatea curentă. Etajul întâi prezintă coloane duble, unite prin
mici logii de comunicare cu galeria etajului, de unde puteau fi observate
direct şi discret activitățile comerciale cotidiene din sală şi de la ghișee.
Arhitectura sălii ghișeelor este subordonată destinației sale și este
caracteristică sediilor băncilor europene de la sfârșitul secolului al XIX-lea,
amintind de imaginea băncilor și burselor din secolele XVI-XVII, prin
organizarea zonei de schimb bancar în jurul unui spațiu dreptunghiular,
descoperit, de tip piazzetă, delimitat de cele două niveluri ale clădirii
(parter și etajul unu). O menţiune aparte se cuvine acordată acusticii zonei,
spartă în centrul sălii și clară pe laterale, proiectată anume pentru a
răspunde unei cerințe impuse de păstrarea secretului operațiunilor cu
publicul, precursorul limitei de discreţie din actualele bănci comerciale.
Ecoul creat anume în sală facilita discreţia discuţiilor funcţionarilor bancari
cu clienţii lor la ghişee. Organizarea expoziției numismatice în alveolele
laterale ale Sălii de Marmură a urmărit o intervenţie minimală în amenajare,
pentru păstrarea autenticităţii construcţiei şi o armonizare echilibrată între
opera arhitecturală și exponatele prezentate. Zona centrală a sălii îşi
păstrează astfel propriul său discurs. Palatul vechi al BNR, având statut de
monument istoric, este situat în municipiul București, Sectorul 3, Strada
Lipscani, nr. 25.
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O INSIGNĂ, O PLACHETĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în
semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte
din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Emblema de onoare a S.M.F.N.
(Statul major al forțelor navale)
Forțele
Navale Române reprezintă
o categorie de arme ce face parte din Armata Română.
Acestea efectuează operațiuni îndeosebi în Marea Neagră și pe fluviul
Dunărea. Mai sunt numite, în mod curent, Marina militară română. Forțele Navale Române cuprind:
- Flota militară maritimă cu aproximativ 45 de unități (nu
toate simultan în serviciu) care operează mai ales în Marea Neagră, dar și
pe mările și oceanele lumii în cadrul operațiunilor NATO
- Flota militară fluvială a României, cu aproximativ 15 unități care operează
pe Dunăre.
- La
aceste 60 de unități trebuie adăugate vedetele și șalupele grănicerești
(ale Poliției de Frontieră).
Cu o lungime de 245 km a coastei maritime,
România ocupă un loc important în cadrul țărilor riverane Mării Negre prin
amploarea spațiului terestru cu ieșire la mare. De asemenea, România deține
1.075 km de fluviu, reprezentând 38% din lungimea totală a Dunării, din care
236 km sunt ape interioare, ambele maluri ale acestuia fiind pe teritoriul
român. Ca suprafață, bazinul Dunării ocupă pe teritoriul României 221.670 km pătrați,
reprezentând 28% din totalul bazinului hidrografic. În aceste condiții, primele
atestări documentare ale populațiilor care s-au stabilit în zonele adiacente
Mării Negre și ale Dunării au demonstrat, fără tăgadă, preocupările economice,
culturale și militare legate de luciul de apă. Pescuitul, comerțul pe apă sau
marinăria sunt tot atâtea ocupații specifice populațiilor din aceste zone. România,
ca stat maritim european - membru al Uniunii Europene și al Organizației Tratatului
Atlanticului de Nord -, și-a afirmat, în spațiul geopolitic al Mării Negre,
după obținerea și recunoașterea Independenței sale (1877-1878), un rol
recunoscut pe măsura statutului său, beneficiind de avantajul natural al
propriei rețele hidrografice și de larga deschidere spre orizontul lumii
mediteraneene și atlantice, prin bazinul de vest al Pontului.Sfântul Apostol Petru - 50 euro cent
Simon Petru,
sau Shimon Bar-Yona, cunoscut ca Sfântul
Petru sau Apostolul Petru a fost un pescar evreu din Betsaida (localitate
pe malul nordic al lacului Genesareth), astăzi probabil el-Araj sau
et-Tell, din Israel, unul din primii discipoli ai lui Isus din Nazaret,
care s-a născut în anul 1 Î.Hr. și a decedat în anul 65
D.Hr. El este considerat, în mod tradițional, ca unul dintre cei
doisprezece apostoli. A fost fratele mai mare al apostolului Andrei.
Tradiția bisericească îl consideră drept primul episcop al Romei, asupra
consecințelor care decurg din acest fapt existând divergențe între Bisericile
Catolică și Ortododxă. După moartea lui Isus pe
cruce Petru a fost unul
dintre întemeietorii primei comunități iudeo-creștine din Ierusalim (împreună
cu apostolii Iacob și Ioan. El era de părere că numai evreii pot fi
convertiți la creștinism, în acest sens avînd niște controverse ideologice cu
Apostolul Pavel, care susținea ideea universalității noii credințe, a
necesității răspândirii noii religii și la alte popoare, nu numai la evrei. În
anul 57 a ajuns în Roma, devenind șeful comunității iudeo-creștine, unde l-a
reîntâlnit pe Pavel. După o altă legendă, Petru și Pavel ar fi fost
arestați în timpul represiunilor anticreștine declanșate de împăratul Nero după
incendierea Romei în anul 64 e.n. Ar fi fost ținuți închiși în „Carcera
Mamertinică”, situată între Capitoliu și Forumul Roman. Carcera consta din
două celule suprapuse: o celulă superioară (închisoarea Romei) și o celulă
inferioară (cea mai veche cameră din Roma, numită din anul 300 e.n.
„Tullianum”). Mai târziu, capela amenajată în „Tullianum” a primit
numele de „San Pietro in Carcere” - „Sf. Petru în Carceră”. Conform
scrierii Acta Petri din sec. al II-lea, Petru a fost condamnat la
moarte și executat prin crucificare cu capul în jos (la cererea lui), spre a se
deosebi de modul răstignirii lui Isus, în jurul anului 67 e.n., lângă
fostul circ al lui Caligula și Nero, în afara
zidurilor Romei, pe terenul numit „Agger Vaticano”, și îngropat în apropierea
Circului, în cimitirul-necropolă al celor neînstăriți, de lângă șirul de
cavouri ale unor cetățeni romani mai bogați.
Placheta - A.V.S.A.P.
(Asociația Voluntară pentru Sprijinirea Apărării Patriei )
AVSAP (Asociatia Voluntara pentru
Sprijinirea Apararii Patriei) sau
tanara armata civila a fost înfiinţată prin Decretul Prezidiului Marii Adunări
Naţionale, nr. 415 din 30 noiembrie 1952. Asociatia se afla in subordinea
Consiliului de Ministri), fiind o organizatie paramilitara de masa, in care
putea activa, pe bază de voluntariat, orice cetatean al RPR care implinise
varsta de 16 ani.
Asociatia a fost constituita dupa modelul Asociatiei
Voluntare Unionale pentru Sprijinirea Armatei, Aviatiei si Flotei-DOSAAF din
URSS (fondata in 1927). Membrii asociatiei erau pregatiti pentru a deveni
cadre calificate in agricultura si industrie, dar si pentru a fi gata in orice
moment sa apere cu arma in mana republica populara. Noua organizatie era
chemata sa-si aduca contribuţia la pregatirea populaţiei necuprinsa
la momentul respectiv in cadrul fortelor armate. Prima organizatie AVSAP a
fost infiintata la 28 mai 1953 la Atelierele Grivita Rosie din Bucuresti şi era
compusa din 400 de muncitori (in 1961, numarul salariatilor membri ai AVSAP crescuse
la 4500). Din punct de vedere organizatoric, AVSAP avea la nivel
naţional un Comitet Organizatoric Central, iar la nivel local - comitete
organizatorice regionale, raionale, orasenesti si organizatii de
bază (fabrici, uzine, staţiuni pentru mecanizarea agriculturii sau
gospodării agricole colective şi de stat). Aceste structuri erau conduse
de ofiteri activi ai armatei, activisti salarizati si voluntari (pregatiti in
scolile centrale ale Comitetului Central Organizatoric), care se ocupau de organizare,
agitatie si propaganda (intalniri intre membri AVSAP si sportivi fruntasi,
veterani de razboi, aviatori; proiectii cinematografice; concursuri; excursii
la locurile istorice, etc.Organele de conducere erau alese, dupa modelul
partidului unic, de jos in sus, prin vot deschis. La intrarea in AVSAP,
voluntarii primeau un carnet de membru, de culoare albastra, cu o insigna si
erau datori sa plateasca o cotizatie modica lunara. Ei erau intiati in
diferite discipline militare, tehnico-militare, de aviatie si marina, in cadrul
numeroaselor cursuri, cluburi si cercuri de conducatori si mecanici auto,
de motociclisti si tractoristi, de transmisiuni (o serie intreaga de
radiocluburi de radioamatori infiintate in acei ani au continuat sa
functioneze si dupa 1989), de constructori de poduri si drumuri. Sporturile
practicate sub egida AVSAP erau: parasutismul, planorismul, aromodelismul (erau
practicate in scolile de aviatie ale organizatiei), navomodelismul, poliatlonul
nautic, tirul, schiul si calaria.
Numarul membrilor asociatiei a crescut
de la an la an, astfel pentru anul 1959, AVSAP numara 1380766 de membri, iar in
1960, un număr de 2343103 de membri. Cu toate ca AVSAP a format de-a
lungul anilor mii si mii de specialişti, a organizat zeci de mii de conferinte
si a obtinut o serie intreaga de rezultate notabile in practicarea
sportului de masa, activitatea asociatiei pe linia pregatirii
populaţiei pentru apararea patriei nu s-a ridicat la parametrii doriţi.
Acest fapt a dus la desfiintarea AVSAP pe 3 martie 1962, prin contopirea
ei cu Uniunea de Cultura Fizica si Sport (UCFS).
8 M (Martie)
Anual
în
data de 8 Martie, omenirea, deci și România serbează Ziua Femeii și mai precis
Ziua Mamei. Am putea spune ca Ziua Femeii, Ziua Mamei se serbează încă de pe
vremea grecilor antici. În fiecare primăvară, ei o serbau pe Rhea, mama tuturor
zeilor. Mai târziu, în Anglia anilor 1800, a fost menționată “Duminca mamei”,
serbată în a patra duminică de la începerea Postului Paștelui. În anul 1909, la
28 februarie, în Statele Unite, s-a serbat la nivel național Femeia în urma
unei inițiative a Partidului Socialist American. Inițiativa a fost preluată în
1910 și în Europa, în cadrul Internaționalei Socialiste reunite la Copenhaga.
Prima zi s-a ținut la 19 mai 1911 în Germania, Austria, Danemarca și în alte
câteva țări europene. Data a fost aleasă de femeile germane pentru că, la
aceeași data, în anul 1848, regele Prusiei a trebuit să facă față unei revolte
armate și a promis că va face o serie de reforme, inclusiv introducerea votului
pentru femei. Cu toate acestea, la momentul respectiv nu s-a stabilit și o dată
anume când se va sărbătorii femeia la nivel internațional. Decizia s-a luat mai
târziu, după Primul război mondial, în cadrul unei Adunari Generale a ONU: 8
martie. Următorul pas în instituirea unei zile dedicate femeii s-a făcut în
1975, când ONU a proclamat Anul Internațional al femeilor și a declarat
perioada 1976-1985 Deceniul ONU pentru condiția femeii. În 1977, Adunarea
Generala a ONU a proclamat printr-o rezoluție Ziua Națiunilor Unite pentru
Drepturile Femeilor și Pace Internațională.
Născut în anul 1894 - Botezat în Isus Hristos
Mărturiile de botez (în special cele vechi) sunt piese
metalice de forma unor monede, medalii, sau jetoane care se conferă copilului
și nașilor săi de botez, în semn de respect și amintire. Adeseori acestea sunt
confecționate din argint și au forme diferite (în general rotunde, dar si ovale
sau chiar poligonale). Mai întotdeauna pe mărturiile de
botez se inscripționează numele copilului botezat, al nașilor săi de
botez, dar și data nașterii și botezului copilului. Adeseori pe mărturiile de
botez se gravează și unele imagini(chipul unui bebeluș dezbrăcat, un preot care
scufundă bebelușul în scăldătoare sau un porumbel (reprezentând sfântul duh)
care se coboară asupra scăldătorii în care este scufundat (botezat)
copilul.
Ștampilă - Secretariatul general al Comisiei Române
pentru Aplicarea Armistițiului - România
Piesa aparte prezentată mai sus este o ștampilă ce a aparținut Secretariatului General al Comisiei Române
pentru Aplicarea Armistițiului. Comisia Română pentru Aplicarea
Armistiţiului a fost creată
prin Legea nr. 527 din 24 octombrie 1944 ca un organ special menit să
faciliteze rezolvarea rapidă, după o concepţie unitară, a problemelor decurgând
din Convenţia de Armistiţiu şi să asigure conlucrarea cu Comisia Aliată de
Control şi Înaltul Comandament Aliat. Comisia era compusă dintr-un preşedinte
şi cinci membri, numiţi prin decret regal, la propunerea ministrului Afacerilor
Străine, urma să fie ajutată de mai mulţi consilieri tehnici permanenţi şi
putea folosi specialişti de competenţă notorie. Comisia Română pentru Aplicarea
Armistiţiului reprezenta Guvernul şi Înaltul Comandament Aliat pe lângă Comisia
Aliată de Control şi era singurul organ calificat să primească cererile
Înaltului Comandament Aliat, să le rezolve sau să le trimită spre rezolvare. De
asemenea, acesteia i se adresau, prin intermediul departamentelor şi
autorităţilor interesate, cererile româneşti în legătură cu aplicarea
Armistiţiului. Comisia era autorizată să dea pentru România interpretarea
Convenţiei de Armistiţiu precum şi îndrumările pentru aplicarea ei. Hotărârile
luate se transmiteau spre executare autorităţilor şi instituţiilor publice.
Executarea, până în august 1945, a Convenţiei de Armistiţiu a lăsat să se
întrevadă o serie de deficienţe, prin lipsa unui organism de stat care să
coordoneze şi să urmărească operaţiunile privind executarea acestei convenţii.
Pentru remedierea situaţiei, s-a adoptat Legea nr. 636 pentru organizarea
Comisiei Române pentru Aplicarea Armistiţiului şi înfiinţarea Comisariatului
General al Executării Armistiţiului din 7 august 1945 care, printr-o acţiune
unitară şi coordonată, să asigure o bună executare a obligaţiilor decurgând din
Convenţie. Prin Legea nr. 5 din 22 ianuarie 1946, Comisia Română pentru
Aplicarea Armistiţiului şi Comisariatul General al Executării Armistiţiului îşi
încetau activitatea şi în locul lor se înfiinţa Comisia Română de Legătură cu
Comisia Aliată de Control, instituţie de drept public, cu personalitate
juridică şi cu următoarele atribuţii:- reprezenta Guvernul român pe lângă
Comisia Aliată de Control şi ţinea legătura cu aceasta;
- rezolva şi trimitea spre executare
ministerelor cererile Comisiei Aliate de Control privind aplicarea Convenţiei
de Armistiţiu şi a tuturor convenţiilor care reglementau executarea obligaţiilor
ce decurgeau pentru statul român din Convenţia de Armistiţiu, examinând
încadrarea cererilor în dispoziţiile convenţiilor şi dând interpretare
acestora, potrivit normelor principale stabilite de Consiliul de Miniştri;
- coordona operaţiile care decurgeau
din Convenţia de Armistiţiu şi celelalte convenţii;
- ținea evidenţa generală a executării
Armistiţiului, fiind obligată a încheia, pe baza datelor furnizate de
ministere, dări de seamă trimestriale pe care să le prezinte guvernului.
În data de 7 noiembrie 1947 Comisia
Aliată de Control se desființează, sarcinile acesteia, cu prioritate cenzura,
devenind atribute ale Ministerului Propagandei.
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Jose Galvez, jurist spaniol,
a trăit între anii 1720-1787
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 11.06.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu