Continui
să
vă prezint aici și
alte monumente (mai noi sau mai vechi) ale arhitecturii urbanistice și
peisagistice buzoiene:
1 Cel mai mare parc buzoian – vestitul
Parc Crâng, reminescență a vechiului și cunoscutului Codrul al Vlăsiei,
păstrează printre altele două turnuri de
apă, azi abandonate. Există zvonuri că aceste turnuri vor fi reabilitate,
dar până în prezent nu s-a întreprins nimic.
Despre
turnul vechi se zice că va fi amenajat ca un muzeu al apei iar cel nou ca
observator astronomic. Vom trăi și vom vedea! Aceste turnuri asigurat încă
din anul 1897 apă potabilă pentru buzoieni, la inițiativa primarului Nicu I. Constantinescu,
unul dintre cei mai vizionari şi eficienţi edili
ai oraşului. Cel mai bătrân este
castelul de apă construit din cărămidă, cu o capacitate de 100 metri cubi. El
constă într-un turn de cărămidă care susținea rezervorul de apă. Construcția
s-a realizat sub conducerea inginerului Grigore Poenaru, după planurile lui Emil Boianovici, arhitect-şef al oraşului la
acea vreme. Conducta principală de alimentare cu
apă a oraşului a fost montată în acelaşi an, apa fiind folosită şi la spălarea
străzilor şi udarea peluzelor cu flori, dar şi pentru curăţenia halelor de
carne şi peşte. Ca urmare, fântânile din Piaţa Dacia au fost desfiinţate şi s-a
făcut racordarea la conducta de apă adusă din Crâng. Rezervorul era deservit de
o pompă cu abur adusă din import. El zace abandonat de prin 1936.
În
anul 1907 s-a construit un alt turn de
beton mai rezistent, cu rezervor de 110 metri cubi ce era dotat cu o stație de
pompare și mai puternică. După o lungă perioadă de utilizare, și acesta din
urmă a fost abandonat.
2 În anul 1973 a fost
dezvelită la Buzău, în Parcul Tineretului, statuia din bronz a compozitorului George
Enescu, operă a cunoscutului sculptor Oscar Han. Statuia este
inclusă în Lista monumentelor istorice. George Enescu s-a născut la 19 august
1881 în satul Liveni din judeţul Botoşani. Compozitor, violonist, pedagog,
pianist și dirijor, este considerat cel mai mare muzician român şi un nume
important în muzica universală. Între anii 1888 şi 1894 a studiat la
Conservatorul din Viena, pe care l-a absolvit cu medalia de argint. A urmat
absolvirea Conservatorului din Paris. La 6 februarie 1898 a debutat la Paris ca
şi compozitor, cu suita simfonică „Poema Română”. La începutul secolului XX a
compus „Rapsodiile Române” (1901-1902), „Suita Nr. 1 pentru orchestra” (1903)
şi prima sa Simfonie (1905). În timpul Primului Război Mondial a făcut dese
turnee pe front, unde a alinat suferinţele soldaţilor şi le-a întărit moralul
cu muzica sa. A întreprins, de asemenea, turnee în mai multe ţări europene. În
perioada interbelică şi-a continuat activitatea componistică şi dirijorală, în
România şi Franţa. A dirijat orchestrele din Philadelphia (1923) şi New York
(1938). Ca pedagog, a contribuit la formarea celebrului violonist Yehudi
Menuhin. În anul 1932 George Enescu a fost primit ca membru titular în Academia
Română. În 1937 s-a căsătorit cu Maruca Cantacuzino-Rosetti, căreia i-a dedicat
opera „Oedip”, care a avut premiera la Paris pe 13 martie 1936 şi s-a bucurat
de un succes deosebit. După instaurarea regimului comunist în România, George
Enescu a rămas în exil definitiv la Paris, unde a şi murit în 1955. A fost
înmormântat în Cimitirul Pere-Lachaise din Paris, într-un cavou de marmură
albă.
3 Expoziţia Istorică „Buzăul – 1650”,
este situată pe Calea Eroilor din oraşul Buzău, cuprinde 144
panouri (632 de metri liniari) cu fotografii imprimate pe alucobond, fiecare cu
lungimea de 3 metri şi înălțimea de 2 metri, realizată în contextul
Centenarului Marii Uniri.
Fiecare panou are explicaţii în română şi engleză.
Inițiator a fost Primăria Municipiului Buzău, primar Constantin Toma,
realizator Zarr Advertising Buzău, iar documentarea aparţine domnului Dr.
Marius-Adrian Nicoară, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă din
România. În anul 2022 s-au sărbătorit 1650 de ani de la prima atestare
documentară cunoscută a zonei Buzăului, având ca reper data de 12 aprilie 372,
când a avut loc martirizarea Sfântului Sava de la Buzău (334 – 372) prin
înecarea sa în apele râului Mousaios (Buzău), aşa cum este consemnat în
scrisoarea lui Junius Soranus, guvernatorul Scythiei Minor (Dobrogea) către
Sfântul Vasile cel Mare din Cezareea Capadociei, redactată în anul 374.
Această
expoziție istorică în aer liber se dorește a fi un semn al recunoștinței față
de înaintașii noștri, pentru hărnicia, curajul și jertfa generațiilor de
buzoieni și un simbol al speranței noastre pentru o comunitate buzoiană mai
armonioasă și mai prosperă, care își respectă trecutul și se gândește cu
optimism la viitorul ei.
4 În anul 2018, la
sărbătoarea Centenarului făuririi României Mari, Primăria
Municipiului Buzău a organizat o suită de manifestări cultural educative, care
a culminat cu o impresionantă acţiune comemorativă realizată împreună cu
Divizia 2 Infanterie „Getica”, marea unitate a garnizoanei Buzău, închinată
Zilei Eroilor – 17 mai – autentic eveniment de identitate naţională, ridicat la
acest rang prin entuziasmul şi efortul deosebit al organizatorilor.
În cadrul
acestor manifestări a fost inaugurată Expoziţia
în aer liber Eroii, cuprinzând 144 panouri (632 de metri liniari) cu
fotografii imprimate pe alucobond, fiecare cu lungimea de 3 metri şi înălţimea
de 2 metri, cu imagini relevante privind participarea armatei române la
făurirea statului român modern şi unitar, de la Războiul de Independenţă şi
până în prezent, inclusiv cu participarea trupelor române în teatrele de
operaţii militare din afara ţării. La loc de cinste şi de binemeritată
recunoştinţă sunt fotografiile celor 29 de militari eroi (dintre care patru
sunt buzoieni) căzuţi în misiunile armatei române pe aceste teatre de operaţii.
Foarte multe fotografii din colecţie fac referire la unităţile militare ale
garnizoanei Buzău de-a lungul timpului, multe dintre ele emblematice pentru
armata română. Fotografiile selecţionate au fost reproduse cu o calitate
grafică de excepţie, explicaţiile sunt în limbile română şi engleză, iar
panourile sunt iluminate pe timp de noapte.
Inițiator a fost Primăria
Municipiului Buzău, primar Constantin Toma, realizator Zarr Advertising Buzău,
iar documentarea aparţine domnului Dr. Marius-Adrian Nicoară, membru asociat al
Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România.
5 Târgul Drăgăicii se desfășoară anual în
perioada 12-24 iunie, în zona de sud a municipiului
Buzău şi este cunoscut drept cel mai vechi târg din zona Munteniei (încă din
vremea lui Dimitrie Cantemir).
Este o sărbătoare închinată debutului strângerii
recoltelor, un prilej de sărbătoare şi de bucurie pentru belşugul holdelor, fiind
un târg, iarmaroc, mare bâlci atestat din secolul al XV-lea, cu rol foarte
important în comerţul cu lână. Evenimentul se bucură de o largă participare,
mii de persoane vin din judeţul Buzău, judeţele limitrofe şi chiar din ţară.
Geneza Târgului Drăgăicii o găsim, consemnată istoric, în zona Muntelui
Penteleu, un ecou îndepărtat al Nedeii Penteleului şi care secole de-a rândul a
înlesnit întâlnirea şi legăturile negustorilor ce veneau din Ţara Bârsei,
Moldova şi Câmpia Bărăganului. Numele târgului a fost dat de perioada anului în
care se desfăşoară (12-24 iunie), în timpul solstiţiului de vară (21 iunie),
când oamenii îşi exprimau bucuria pentru victoria luminii asupra întunericului.
Drăgaica-Sânziana, zeiţa agrară din precreştinism, era protectoare a lanurilor
de grâu şi a femeilor măritate. În ziua Drăgăicii (24 iunie), fetele nemăritate
mergeau la câmp şi-şi împodobeau capul şi părul cu drăgăicuţe (plantă cu flori
galben-aurii, frumos mirositoare, numită şi sânziană), apoi veneau în sat şi
începeau petrecerea de după slujba de la biserică.
În a doua jumătate a
secolului al XVIII-lea târgul Drăgaica a fost coborât de pe Muntele Penteleu la
Bănceşti, sat aparţănător comunei Simileasca, la marginea oraşului Buzău,
principala aşezare urbană a ţinutului din Curbura Carpaţilor, situată geografic
la intersecţia drumului comercial dintre Muntenia şi Moldova cu cel dintre
Transilvania (Braşov) cu porturile dunărene Brăila şi Galaţi. De asemenea, el
se află la contactul Subcarpaţilor Curburii cu Câmpia Bărăganului. Pe 26 august
1778, domnitorul Alexandru Vodă Ipsilanti emite primul document care atestă
existenţa Târgului Drăgaica, lângă oraşul Buzău. După ce s-a perindat pe la
Valea Teancului (lângă Verneşti) şi pe moşia Episcopiei, la 4 iunie 1864 Mihail
Kogălniceanu, primul ministru al Principatelor Unite, aproba mutarea bâlciului
Drăgăcii la marginea oraşului Buzău, „pe libera moşie a oraşului în partea
dinspre poştie dela bariera drumului Ploeşti, unde s-au însemnat locuri de
prăvălii”. La 23 iunie 1868 prinţul Carol al României a vizitat bâlciul de la
Drăgaica, prilej pentru pictorul maltez Amadeus Preziosi, aflat în suita
regală, de a imortaliza târgul Drăgăicii în lucrările „Târgul din Buzău” şi
„Întoarceare din tîrgul Drăgaica”. În perioada când nu se desfăşura târgul, pe
aceste terenuri se desfăşurau manevre militare ale unităţilor din zonă.
6 La începutul
secolului XX, municipaliatea buzoiană a avut iniţiativa
construirii unei baze sportive la
marginea Pădurii Crâng.
Aici au fost găzduite iniţial întreceri de oină, în
1904 fiind organizat primul concurs naţional. La început arena avea amenajări
modeste, totuşi foarte mulţi iubitori de oină, sportul nostru naţional, asistau
la întreceri. În anul 1922 autorităţile locale au cedat terenul actualului
stadion pentru amenajarea unei baze sportive care să găzduiască meciurile
echipei locale de fotbal „Vârtejul”, înfiinţată în anul 1919 de către elevi ai
Liceului „Alexandru Hâjdeu”, actualul Colegiu Naţional „Bogdan Petriceicu
Hasdeu”. Construcţia propriu-zisă a arenei a început în 1935, după planurile
stadionului din Braşov, fiind susţinută financiar de părinţii şi jucătorii
echipelor „Avântul” şi „Vârtejul”, care au activat în Buzău între 1921-1948. În
anul 1940 a fost dat în folosinţă stadionul. În anul 1943 au fost construite
din lemn tribuna şi vestiarele. Pe arena sportivă din Crâng au evoluat, în
timp, diverse echipe locale: „Avântul”, „Vârtejul”, „Junimea”, „Tinerimea”,
„Prietenii Naturii”, „Furtuna”, „Fulgerul CFR”, „Macaby” (a tineretului evreu),
iar mai aproape de zilele noastre „Metalul”, „Chimia”, „Şoimii”, „Gloria” etc.
La 14 august 1962 construcţiile din lemn a fost distruse de un incendiu
provocat de neglijenţa spectatorilor sau a îngrijitorilor. Abia peste un
deceniu s-a pus în discuţie reconstrucţia stadionului, proiect realizat între
1973-1984 cu sprijinul mai multor intreprinderi din Buzău. În anul 1978, când
se puteau organiza deja meciuri oficiale, pe arena din Buzău s-a turnat filmul
„Totul pentru fotbal”, în care au jucat Jean Constantin, Nicu Constantin, Rică
Răducanu, Sebastian Papaiani, Emil Hossu şi Gheorghe Dinică. Stadionul a fost
gazda multor meciuri susţinute de echipa locală „Gloria Buzău” în perioada cât
aceasta a activat în eşaloanele superioare ale fotbalului românesc. În perioada
2005-2008 arena din Crâng a trecut printr-o nouă etapă de modernizare, în urma
căreia a fost echipată cu 18.000 scaune şi fotolii şi cu instalaţie nocturnă.
Terenul de joc, prevăzut cu gazon natural, are 105 metri lungime şi 68 metri
lăţime şi poate găzdui întâlniri de nivel naţional şi internaţional.
De atunci,
baza sportivă mai cuprinde un teren auxiliar de antrenament, cu suprafaţă
sintetică, un mini hotel şi o sută de locuri de parcare. Echipa locală, Gloria
Buzău, înfiinţată în anul 1971, a participat în 7 ediţii ale primei ligi
româneşti de fotbal. Cea mai bună performanţă este locul 5 în ediţia 1984/1985.
În sezonul 1985/1986 a participat în Cupa Balcanică, unde a ajuns până în
semifinale. În Cupa României, cea mai bună performanţă a clubului s-a înregistrat
în sezonul 2007-2008, când echipa a ajuns în semifinalele competiţiei.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
MOTIV DE MÂNDRIE NAȚIONALĂ
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
10 ani (de industrie cinematografică românească)
Filmul românesc cunoaște
o istorie de peste un secol. Deși aducerea în România a tehnologiilor
necesare filmului s-a făcut cu doar puțin timp după darea în folosință a
primelor aparaturi performante (începând cu cele ale fraților
Lumiere), filmul românesc de artă a debutat la începutul deceniului doi al
secolului al XX-lea. Primele proiecții pe peliculă din România, sunt străine.
În anii de început, principalele aparate ce și-au disputat întâietatea în
domeniul prezentării „imaginilor mișcătoare” sunt: Kinetoscopul lui Thomas Alva Edison (american), Cinématographul fraților Auguste
și Louis Lumière (francez) și Animatographul lui
Robert William Paul (englez). Cel
care se va impune, ca cea mai bună soluție tehnică, datorită simplității
constructive, lipsei de vibrații ale imaginii și a faptului că putea fi folosit
și la înregistrarea cât și la redarea de imagini, va fi Cinématographul fraților Auguste
și Louis Lumière. Prima prezentare din România cu Kinetoscopul lui Edison,
atestată documentar a avut loc în anul 1895. În ziua de 26 mai 1896, la Moscova, a fost
încoronat țarul Nicolae al II-lea al Rusiei. Evenimentul a fost captat pe
pelicula cinematografică de către operatorii francezi Charles Moisson și
Francisque Doublier, care au filmat la Kremlin acest eveniment istoric. Filmarea
s-a făcut de la distanță iar fețele participanților pot fi identificate numai
la analiza cu dispozitive speciale de mărit imagini. La acest important
eveniment au participat și reprezentanții Casei Regale a României, Principele Ferdinand și Principesa Maria, verișoară primară a
țarul Nicolae al II-lea al Rusiei. Astfel, Ferdinand, viitorul Rege
al României și Maria,
viitoarea Regină a României, vor fi primele
personalități românești imortalizate pe pelicula cinematografică. Primele
proiecții cinematografice în Romania, cu aparatele Cinématograph și
Animatograph, atestate documentar din anul 1896. Istoria cinematografiei în
România a fost strâns legată, în primele decenii ale apariției sale, de
cinematografia franceză. Afinitatea românilor pentru cultura franceză și
legăturile strânse cu Franța au contribuit, în mod de necontestat, la aceasta. Prezența
cinematograful francez a fost prima oară atestată documentar, în România, în
luna mai a
anului 1896. O echipă de
operatori francezi ai firmei Lumière a realizat primele proiecții în București,
cu aparatul Cinématograph. La 27
mai 1896 a avut loc prima proiecție cinematografică din România, la
cinci luni după prima proiecție publică de la Paris. Edwin Schurmann,
impresarul Adelinei Pati și al Eleonorei Duse, a adus la București o echipă a
companiei Lumière, cu operatorii Louis Janin, Charles Delattre, frații Bonheur.
Aceste prime proiecții au fost făcute la sediul ziarului de limbă franceză L'Indépendance Roumaine, care se tipărea la București,
precum și la teatrul Hugo. La
8 iunie 1897, considerată astăzi data de naștere a cinematografiei românești, are loc premiera
primelor imagini filmate în România, filmări realizate de către Paul Menu.
Acesta era un tânăr dintr-o familie franceză rezidentă la București, care avea
un magazin de optică pe Calea Victoriei. La cererea ziarului L'indépendance
roumaine s-a ocupat de proiecțiile de la sediul ziarului și a realizat
primele filmări cu subiecte românești. Paul
Menu avea să vândă aparatul de proiecție cinematografică, acesta fiind
achiziționat de profesorul doctor neurolog Gheorghe Marinescu, în anul 1898. Prin
forța împrejurărilor, producția de film românească a fost îngreunată mult timp
din cauze financiare sau politice. În prima perioadă (1911 - 1948), producția
se dovedește a fi fost principalul dezavantaj în cele mai multe proiecte
cinematografice românești. Industria de film a începuturilor a strâns un număr
mic de pelicule finalizate fără multe compromisuri. În lipsa canalizării pe o producție
de film autohton bazată pe mijloace proprii, colaborarea cu investitori străini
a fost adesea păguboasă. Totuși, între filmele realizate în acea perioadă se
înscriu câteva titluri importante, unele fiind chiar apreciate ca situându-se
între cele mai semnificative producții mondiale din primele decenii de
cinematografie. Cele mai cunoscute filme românești din perioada 1911 – 1947
sunt: Independența
României (1912) și O noapte furtunoasă (1943).
La finele anilor patruzeci, a apărut un nou obstacol pentru creatorii
români: implicarea politicii în toate artele și obligația de a ataca numai
subiecte favorabile regimului comunist. La 2 noiembrie 1948 a fost
semnat un decret care anunța naționalizarea industriei
cinematografice din România. În această perioadă se pun bazele industriei de
film, prin formarea unor instituții menite să coordoneze, producă sau promoveze
filmele românești. În 1950 se înființează Institutul de Artă
Cinematografică “I.L.Caragiale”, în 1951 –
Studioul de film documentar Sahia și apoi Studiourile Buftea. Între 1948 și
1953 cinemaul românesc se inspiră din cel sovietic, adaptând noțiunea de
realism socialist. Producțiile realizate înainte de revoluția din 1989 s-au
remarcat totuși prin viziuni, când în conformitate cu cerințele regimului, când
atacuri subtile la adresa situației politice din țară (de pildă, alegorii
politice), când evadarea în fantezie și în „arta pentru artă”. Din 1990,
reacțiile cineaștilor români au fost diferite.
Generația care a făcut film în
perioada anilor 1960-1980 a propus subiecte dure, fie distopii cu o
Românie viitoare fără speranțe, fie prezentarea cu franchețe (uneori,
brutalitate) a realităților de dinainte de revoluție sau din anii respectivi,
publicul fiind încă avid de a cunoaște adevărul despre regimul comunist.
Subiectele privind istoria României ultimilor 50 de ani nu au contenit să fie
aduse în prim-plan, până în zilele noastre. Se manifestă un nou val
cinematografic în România, unde subiectele cu tentă social-politică
alternează cu exerciții de film (comercial sau de artă) în stil occidental sau
american, cu problematici specifice lumii contemporane.
20 ani de la lupta ceferiștilor - februarie 1933
În ianuarie 1933, viaţa
politică şi socială a României era tensionată la maxim. Iuliu Maniu tocmai
plecase de la conducerea guvernului naţional-ţărănist, provocând o criză
politică însemnată. Noul prim-ministru, Alexandru Vaida-Voievod, încă nu îşi
consolidase autoritatea suficient, mai ales că trebuia să facă faţă
consecinţelor introducerii unei noi „curbe de sacrificiu“ (reduceri salariale
în sectorul de stat). Peste toate acestea, iarna grea contribuia la
înrăutăţirea traiului. La Atelierele CFR Griviţa din Bucureşti, după
ultima „curbă de sacrificiu“, muncitorii aveau un nou motiv de nemulţumiri – la
20 ianuarie, administraţia a anunţat că plata salariilor se va face numai dacă
lucrătorii vor prezenta dovada achitării impozitelor pe ultimii trei ani. A
doua zi s-au agravat tensiunile prin concedierea temporară a muncitorilor de la
Atelierele de vagoane. Deoarece aceştia lucrau sub cerul liber, iar iarna era
geroasă, conducerea a dispus închiderea temporară a secţiei, fără a lua măsuri
de asistenţă socială în cazul disponibilizaţilor. Agravarea tensiunilor
sociale i-a pus în alertă pe comuniştii de la CFR Griviţa. Conform
dispoziţiilor date de Congresul al VI-lea al Cominternului (iulie-august 1928),
ei rupseseră legăturile cu social-democraţii. Moscova îi declara pe aceştia
„social-fascişti“, iar sindicatele lor trebuiau scindate şi sabotate prin
crearea unor „sindicate roşii“ concurente. Comuniştii de la CFR Griviţa
respectaseră linia partidului, înfiinţând la sfârşitul anului 1932 un „sindicat
roşu“, condus de Panait Bogăţoiu şi Constantin Doncea. Legătura dintre
sindicate şi partid era menţinută prin Gheorghe Gheorghiu-Dej. Prin curieri,
Gheorghiu-Dej şi legătura sa superioară de partid Moscu Cohn (Gheorghe Stoica)
corelau activitatea sindicatului lor cu nucleele comuniste de la Atelierele de
vagoane din Cluj şi Iaşi. Conflictul de muncă de la CFR Griviţa s-a
declanşat la începutul lunii ianuarie 1933, în Atelierele de vagoane,
controlate sindical de comunişti. Acolo, pe lângă problemele legate de
concedierile temporare, motiv suplimentar de nemulţumire erau salariile mai
mici decât la Atelierele de locomotive. În 28 ianuarie, la ora 10.30, Panait
Bogăţoiu a cerut încetarea lucrului la Atelierele de vagoane. În fruntea unui
„comitet de fabrică“ (creaţie de natură bolşvică) a înaintat conducerii
Atelierelor o listă de revendicări. Iniţial mişcarea cuprindea doar personalul
de la vagoane (aproximativ 700 angajaţi), însă la aflarea veştii despre grevă,
peste 3.000 de muncitori s-au asociat protestului. Ministrul Comunicaţiilor,
Eduard Mirto, a intervenit în conflictul de muncă dintre muncitori şi Consiliul
de Administraţia al CFR. Medierea a fost preluată de sindicatele
social-democrate, care au obţinut satisfacerea solicitărilor economice ale
muncitorilor: acordarea unui salariu minim de 4.000 lei şi reintroducerea
alocaţiei de chirie. Muncitorii nu aveau însă încredere în promisiunile
autorităţilor. În ciuda tratativelor dintre guvern şi sindicate, Atelierele CFR
Griviţa au rămas un focar de tensiuni sociale. Sindicaliştii comunişti au
răspândit manifeste în dimineaţa zilei de 2 februarie 1933 în cartierele de
muncitori ceferişti. Prin acestea, sporeau neîncrederea în promisiunile
guvernului şi cereau recunoaşterea „comitetelor de fabrică“. După începerea
programului de lucru, dintre cei 5.000 de angajaţi ai atelierelor, doar 200
şi-au reluat lucrul. În scurt timp, aceştia au fost presaţi să se oprească,
fiind declaraţi şi trataţi „spărgători de grevă“ de către tovarăşii lor, iar
administraţia a fost înştiinţată asupra noilor revendicări: acordarea
„alocaţiei de scumpete“, creşterea salariilor cu 40%, recunoaşterea
„comitetelor de fabrică“. Protestul nu a încetat nici atunci când
atelierele au fost înconjurate de trupe de jandarmi şi de armată. Sindicatele
social-democrate, prin vocea preşedintelui Dumitru Spârlea, s-au desolidarizat
de noile revendicări. Autorităţile nu au dorit să negocieze cererile,
considerându-le politice, cele economice apreciindu-le ca satisfăcute în mare
parte. În cele din urmă, pe fondul poziţiei sindicatelor social-democrate,
greviştii şi-au încetat protestul. A doua zi, guvernul a luat măsuri extreme
pentru controlul muncitorilor, ministrul de Interne, G.G. Mironescu, propunând
Parlamentului introducerea stării de asediu. El a argumentat necesitatea represiunilor
prin aceea că „mişcările urmăresc scopuri străine de nevoile profesionale“ şi
că „vor să răstoarne ordinea socială şi să instituie una asemănătoare unui stat
străin“. „Sindicatul roşu“ de la CFR Griviţa nu s-a lăsat intimidat de
introducerea stării de asediu, nici de arestările efectuate printre comuniştii
cunoscuţi de autorităţi. Gheorghe Gheorghiu-Dej a trimis emisari la Cluj pentru
a obţine suportul ceferiştilor de acolo şi a colecta fonduri necesare grevei.
În secret, sindicatul comunist a organizat un „comitet de fabrică“ alcătuit din
250 muncitori (13 februarie 1933). Însă guvernul accepta la negocieri doar
repezentanţii sindicatelor social-democrate, înregistrate oficial. În
noaptea de 14 spre 15 februarie 1933, autorităţile au decis să-i aresteze pe
liderii „sindicatului roşu“ de la CFR Griviţa. Până atunci, guvernul ezitase să
ia public măsuri contra comuniştilor ceferişti, deoarece nu dorea să tensioneze
şi mai mult starea de spirit. Prin crearea în secret a „comitetului de
fabrică“, s-a apreciat că aceştia încălcaseră interdicţiile legii stării de
asediu. Printre cei arestaţi s-au aflat principalii conducători ai sindicatului
comunist de la CFR Griviţa: Panait Bogăţoiu, Constantin Doncea, Gheorghe
Gheorghiu-Dej. Arestarea acestora a încins spiritele muncitorilor. În
dimineaţa zilei de 15 februarie, marea majoritate a refuzat să înceapă lucrul,
determinându-i şi pe cei care nu se asociaseră iniţial grevei să li se alăture.
„Comitetul de fabrică“ constituit la 13 februarie s-a prezentat cu revendicările
greviştilor la directorul Atelierelor de vagoane, inginerul Atanasiu. Greviştii
cereau eliberarea sindicaliştilor arestaţi cu o zi în urmă, ridicarea stării de
asediu şi recunoaşterea „comitetelor de fabrică“. Directorul Atelierelor de
vagoane a refuzat să negocieze cu „comitetul de fabrică“, susţinând că
muncitorii erau constituiţi legal în sindicate şi că va discuta exclusiv cu
reprezentanţii acestora. După eşecul negocierilor cu administraţia,
liderii „comitetului de grevă“ s-au întors la Atelierele de vagoane,
baricadându-se în interior. Autorităţile au reacţionat în forţă, astfel că la
două ore după declanşarea protestului, Atelierele erau înconjurate de forţe ale
Jandarmeriei şi Armatei. Reprezentanţii guvernului nu au recunoscut legalitatea
grevei. În interiorul Atelierelor de vagoane se aflau însă aproximativ 4.000 de
oameni. Prin sunete de sirenă şi prin mobilizarea de către agitatori a
muncitorilor din schimbul următor, în faţa porţilor s-a adunat o mulţime
impresionantă. Aceştia s-au solidarizat cu cei din interior, aruncând cu
obiecte contondente spre forţele de ordine. Autorităţile au susţinut ulterior
că greviştii au făcut chiar uz de arme de foc, fiind împuşcat în cap gardianul
public Ion Chiriţă. După izbucnirea busculadei, cei veniţi în sprijinul
greviştilor baricadaţi au fost împrăştiaţi pe străzile din apropierea
Atelierelor CFR. În dimineaţa zilei următoare, 16 februarie, la ora 4.30,
trupele de jandarmi şi armată au înconjurat Atelierele CFR Griviţa. Muncitorii
nu au reacţionat, astfel că, la ora 6.00, comandantul operaţiunii, lt.-col.
Romulus Hotineanu, i-a somat pe grevişti să se predea. Autorităţile au susţinut
ulterior că reacţia muncitorilor a fost violentă, ripostând cu focuri de armă
din interiorul atelierelor. La ora 6.30, autorităţile au anunţat că dacă în
cinci minute greviştii nu se predau, vor trage în plin. În acel moment, o parte
a manifestanţilor au sărit gardul Atelierelor, refugiindu-se prin
împrejurimi. După expirarea timpului anunţat a urmat un foc de avertisment.
Comunicatul oficial a susţinut că n-au fost trase mai mult de două salve în
plin, în condiţiile în care şi muncitorii foloseau arme de foc contra
soldaţilor. După 15 minute, jandarmii şi militarii au pătruns în curtea
atelierelor. Până la ora 7.30, circa jumătate dintre grevişti s-au predat. Din
curtea Atelierelor, militarii au ridicat trei morţi. 34 de răniţi au fost duşi
la spitalele CFR Witting, Filantropia, Colentina, Militar şi Brâncoveanu.
Ulterior, dintre aceştia au mai murit patru muncitori. Alţi 20 muncitori cu
răni uşoare au fost transportaţi la sediul Corpului Gardienilor Publici, unde
au primit pe ajutor medical. Dintre militari, au murit doi soldaţi şi un
gardian public (împuşcat în data de 15 februarie). Într-o lucrare
propagandistică apărută în 1952 sub semnătura lui Chivu Stoica, episodul morţii
unuia dintre soldaţi este relatat astfel: „Către miezul nopţii un soldat din
trupele de împresurare din Regimentul 15 Infanterie, suit pe umerii camarazilor
săi, se adresă celorlaţi soldaţi arătându-le că ei – muncitorii şi ţăranii în
haine militare – sunt scoşi de guvernul burgheziei şi moşierilor ca să ucidă pe
proprii lor fraţi. «Nu trageţi în muncitori, camarazi! Noi nu putem fi ucigaşii
fraţilor noştri! Noi nu putem să le înnăbuşim în sânge luptele, ca să salvăm
interesele vrăjmaşilor noştri – boierii şi burghezia!» O detunătură – şi
soldatul s-a prăbuşit mort la pământ. O bestie ofiţerească ucise cu un glonte
de revolver pe eroicul soldat, anonimul purtător de cuvânt al sutelor de mii de
muncitori şi ţărani nevoiaşi din cazărmile-închisori ale burgheziei române“. Înmormântarea celor şapte muncitori ucişi s-a făcut cu mare
discreţie de teama izbucnirii unor noi tulburări. Cadavrele acestora au fost
păzite de soldaţi, în presă circulând zvonuri că ar fi fost fost înhumaţi, în
secret, noaptea. În cele din urmă, autorităţile au organizat înmormântarea
greviştilor la cimitirul Ghencea, accesul fiind limitat la familiile
lor. După înăbuşirea revoltei de la CFR Griviţa, armata a preluat
controlul obiectivului şi a făcut primele arestări. Cei reţinuţi au fost
repartizaţi la Parchetul Militar (670 arestaţi) şi Prefectura de Poliţie
Bucureşti (500 muncitori). În timpul anchetei, au primit alimente, îmbrăcăminte
şi vizita membrilor de familie. Represaliile s-au concentrat asupra celor
desemnaţi responsabili de instigare la grevă. La 3 martie 1933, Parchetul
Militar a comunicat că vor fi aduşi în faţa instanţei 380 muncitori consideraţi
organizatorii şi agitatorii conflictului. Întrucât greva avusese loc în timpul
unei stări de asediu, urmau să fie judecaţi de instanţa militară. Între timp,
autorităţile redeschiseseră Atelierele, cerând muncitorilor acceptaţi la lucru
declaraţii că nu sunt simpatizanţi comunişti. Cu toţii au fost obligaţi să
poarte o legitimaţie de lucrător CFR şi să se angajeze că nu mai vor permite în
incinta Atelierelor accesul străinilor. Autorităţile susţineau că în dimineaţa
zilei de 15 februarie, când a izbucnit greva, în Atelierele CFR Griviţa
pătrunseseră numeroase persoane care nu lucrau acolo, suspectate a fi agitatori
comunişti. Cu greva de la Griviţa din februarie 1933 a fost explicată
propagandistic „lupta clasei muncitoare“ şi „cruzimea regimului
burghezo-moşieresc“. Unul dintre eroii ei a fost Vasile Roaită, în vârstă de 19
ani. El s-a numărat printre victimele represiunii din 16 februarie 1933. A
rămas în mitologia comunismului românesc drept cel care a tras sirena pentru a
anunţa declanşarea grevei din cartierul ceferist. Se pare însă că Roaită nu a
fost decât un erou „fabricat“ de propaganda comunistă. În 1997, Constantin
Negrea, muncitor la Atelierele CFR Griviţa, a declarat că el fusese cel care a
tras sirena pentru a-i anunţa pe muncitorii ceferişti de grevă. Negrea a
dezvăluit că în 1944, Gheorghiu-Dej şi Chivu Stoica l-au rugat să renunţe la
„meritul“ său în favoarea lui Roaită. Un erou mort era mult mai util
propagandei decât unul viu. Sursa - Ilarion Tiu - net
Set 2 insigne - Pionier sportiv
Organizația
Pionierilor a
fost o organizație comunistă a copiilor români de vârstă școlară (8-14 ani).
Era precedată de apartenența la organizația Şoimii Patriei și succedată de
apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La sfârșitul celui de al
doilea război mondial ia naștere organizația „Pionierii României”, pentru
care a fost creată în 1945 revista „Înainte”. Doi ani mai târziu, în 1947, pionierii au fost încadrați în UAER -
Uniunea asociațiilor de elevi din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință
festivă la care a participat toată conducerea de partid și stat, 500 de copii
au rostit, în incinta Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural
Gheorghe Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada
1949-1966 mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului
Comunist.Mai jos e reprezentată o revistă Star spre viitor a pionierilor și
șoimilor patriei, editată de Consiliul Național al Organizației Pionierilor. C.C.
al P.C.R. va adopta, la plenara din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la
îmbunătățirea activității Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca
aceasta să aibă organe de conducere proprii (consilii pionierești la diferite
nivele, în frunte cu Consiliul Național al organizației). În luna
noiembrie a aceluiași an, a avut loc prima conferință națională a Organizației
Pionierilor, la care au fost adoptate principalele documente statutare:
„Statutul unităților și detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă
România” și „Regulamentul Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica
Socialistă România”. În 1984, la
aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000 membri.
În Statutul Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație revoluționară de
masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din
Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să
înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să participe, după
puterile lor, la înfăptuirea acesteia."Organizația Pionierilor
educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei și
devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica Socialistă
România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să cunoască
tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei muncitoare
pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și bogățiile
țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în construcția
socialismului." Intrarea în cadrul organizației se făcea într-un
cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu, ...(numele si
prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă angajez să-mi
iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să cinstesc cravata
roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al) organizației era
"Am cravata mea, sunt pionier". În orașele mari s-au constituit
case ale pionierilor. La București Palatul Cotroceni a fost Palat al
Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua clădire a
Palatului Pionierilor (astazi Palatul naţional al copiilor). Organizația
Pionierilor acorda distincții individuale și colective. Cele individuale erau:
tresele, titlurile „Pionier de frunte”, „Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în
munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și insigne pe genuri de activitate.
Cele colective constau în diplome cum ar fi: „Unitate fruntașă”, „Detașament
fruntaș” și „Grupă fruntașă”. Primii care au avut ideea inregimentarii
ideologice a copiilor si chiar au pus-o in practica au fost fascistii
italieni. In "Noua Roma" anuntata de Mussolini dupa
preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922, baietii au fost inregimentati
pe categorii de vârsta in patru organizatii fasciste, toti fiind purtatori de
uniforme si insigne si trebuind sa se supuna unor ritualuri specific militare:
"Fiii lupului" pentru baieteii de la patru la opt ani,
"Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani, "Avantguardisti"
pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in fine, "Giovanni
Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni membrii ai
partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si adolescenta in anii
comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii Lupului" au devenit
"Soimii Patriei", "Ballila" s-au numit
"Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma
proprie. Orice clasa forma un
detasament de pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de
pionieri, iar structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra "conducerii
superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar comunistii români au
preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a tinerilor: nazistii au
creat mult mai celebra organizatie "Hitlerjugend", care a dat jertfe
perfect fanatizate chiar si pe ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii
au dat fenomenului inrolarilor comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter
obligatoriu. In România comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii
patriei" au aparut ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o
cvasiexcludere de facto din comunitatea scolara, cu povara unui paria,
stigmatizat pentru intreaga cariera viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de
grav in privinta respectivului daca nu era membru sau, si mai rau, fusese
exclus din rândul pionierilor sau al utecistilor, deoarece chestia asta ramânea
definitiv "la dosarul" nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate
accesoriile si eghiletii specifici diferitelor functii ierarhice de
"conducere" (comandant de detasament, comandant de unitate etc.),
ceremoniile ritualice cu trompete si formule de raport, juramintele de credinta
si angajamentele urlate in public, defilarile si serbarile in fata parintilor,
taberele de vara cu regim preferential si program special, muncile patriotice
prestate ostentativ au fost ingredientele menite sa transpuna in viata retetele
leniniste de "spalare a creierului". In conditiile in care orice
alternativa era interzisa in epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune,
dar, contrar tezelor leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai
fostelor tari cu regim comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si
majoritatea chiar membri ai partidului comunist. (Sursa Net – Calin
Hentea)
După
vârsta de 7 ani, copiii înscrişi în sistemul de învăţământ deveneau pionieri,
scopul organizaţiei fiind: educarea noii generaţii în spirit comunist.
Organizaţia ”Pionierii României” a luat naştere la sfârşitul celui de-Al Doilea
Război Mondial. În 1947, pionierii au fost încadraţi în UAER - Uniunea
Asociaţiilor de Elevi din Romania. Doi ani mai târziu, pe 30 aprilie 1949, în
cadrul unei şedinţe festive la care a participat toată conducerea PCR, s-a
decis înfiinţarea primelor detaşamente de pionieri, luând naştere astfel
Organizaţia Naţională a Pionierilor. De la înfiinţare şi până în 1966,
organizaţia pionierească era subordonata Uniunii Tineretului Comunist.
Pionierii lui Ceauşescu participau la ”activităţi obsteşti” precum creşterea
viermilor de mătase sau creşterea iepurilor. Prima conferinţă naţională a
Organizaţiei Naţionale a Pionierilor a avut loc în 1966. Atunci s-au aprobat
primele regulamente pioniereşti precum ”Statutul unitatilor şi detaşamentelor
de pionieri din Republica Socialistă România şi Regulamentul Consiliilor
Organizaţiei Pionierilor din Republica Socialistă România”. În Statutul
Organizaţiei Pionierilor din Republica Socialistă România organizaţia
pionierească se prezenta drept ”o organizaţie revoluţionară de masă a
copiilor”: "Organizaţia Pionierilor educă şcolarii în spiritul patriotismului
socialist, al dragostei şi devotamentului nemărginit faţă de poporul nostru,
faţă de Republica Socialistă România, faţă de Partidul Comunist Român, ajută pe
toţi copiii să cunoască tradiţiile şi trecutul glorios de luptă ale poporului
şi ale clasei muncitoare pentru eliberare naţională şi socială, să îndrăgească
frumuseţile şi bogăţiile ţării, le cultivă mândria patriotică pentru
realizările obţinute în construcţia socialismului”. Numărul elevilor
înregimentaţi în organizaţia pionierească a crescut în fiecare an. Statisticile
oficiale arată că, în 1984, în România existau 2.690.000 de pionieri. Pionier
devenea, odată intrat în sistemul de învăţământ, orice elev care trecea în
clasa a doua. Foştii şomi ai patriei transformaţi în pionieri primeau botezul
cu surle şi trâmbiţe în ceremonii festiviste din care nu lipseau cântecele şi
poeziile dedicate conducătorului iubit. În cadrul ceremoniei, elevilor le era
înmânată de colegii mai mari din clasa a IV-a cravata roşie de pionier.
Ceremonia implica şi depunerea jurământului. La 8 ani, elevii jurau cu mâna pe
steagul RSR: "Eu, (numele si prenumele), intrând în rândurile
Organizaţiei Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăţ bine, să fiu
harnic şi disciplinat, să cinstesc cravata roşie cu tricolor. Pionierii erau
ierarhizaţi în funcţie de rezultatele la învăţătură şi disciplină. Cei buni
erau făcuţi ”comandanţi” şi primeau şnururi colorate în funcţie de grad: şnur
roşu pentru comandatul de grupă, şnur galben pentru comandat de detaşament ceea
ce însemna comandat de clasă, şnur albastru pentru comandat de unitate, adică
cel care conducea toată şcoală. Uniforma de pionier pe care elevii o îmbrăcau
la toate ceremoniile festive cuprindea nu doar cravată, ci şi o serie de
accesorii precum inelul de plastic pentru cravată, curea, pe a cărei cataramă
se regăsea stema ţării, trese şi semne matricole. Pionierii aveau nu doar
jurământ, ci şi legământ şi deviză aşa cum prevedea Statutul unităţilor şi
detaşamentelor de pionieri din Republica Socialistă România. “Voi învăţa
şi voi munci pentru a deveni fiu de nădejde al patriei mele – Republica
Socialistă România; voi fi credincios poporului şi Partidului Comunist Român;
voi respecta neabătut îndatoririle pioniereşti”, era legământul pe care îl
rosteau în cadrul ceremoniilor elevii intraţi în rândurile organizaţiilor.
”Propăşirea societăţii socialiste”, ”înflorirea României socialiste” şi ”cauza
partidului” erau termeni familiari copiilor de 8 ani, în timpul regimului
ceauşist. “Pentru gloria poporului şi înflorirea Romaniei socialiste,
pentru cauza partidului - inainte! Tot înainte”, suna deviza pionierilor
români. Aproape în toate reşedinţele de judeţ şi oraşele mari s-au constituit
începând cu 1949 case ale pionierilor. Acestea erau locurile în care se
desfăşurau ceremoniile de primire în rândurile organizaţiei, dar şi alte
evenimente festive.
ROMÂNIA 16-21 Decembrie 1989
În 1989 majoritatea
statelor din estul Europei aveau să se debaraseze de comunism – în urma unor
ample procese reformatoare în Ungaria şi Polonia, printr-o ,,revoluţie de
catifea” în Cehoslovacia, prin înlăturarea paşnică de la conducere a liderilor
comunişti (lovituri de stat) în Bulgaria şi RDG sau printr-o revoluţie
sângeroasă în România. Revoluţia română din decembrie 1989 a fost declanşată în
vederea prăbuşirii regimului lui Nicolae Ceauşescu şi înlocuirea lui cu un
regim socialist reformat, după model gorbaciovist. Dar iată o prezentare
cronologică a evenimenteleor revoluției anticomuniste românești, fără
partipiuri politice, găsită pe net, autor Stela Vasilița, la adresa:
http://www.rador.ro/2014/12/12/revolutia-romana-din-decembrie-1989/. Pe
data de 14 decembrie 1989, la Iaşi, organizaţia clandestină „Frontul Popular
Român” încearcă să organizeze o adunare în Piaţa Unirii, pentru a protesta
împotriva regimului lui Nicolae Ceauşescu şi a condiţiilor grele de viaţă.
Intervenţia autorităţilor şi a forţelor de ordine, care au blocat zona şi au
arestat liderii, a făcut ca acţiunea să eşueze. Pe data de 15 decembrie, la
Timişoara, în Piaţa Maria, enoriaşi ai Bisericii Reformate protestează
împotriva deciziei de evacuare din locuinţă şi parohie a pastorului László
Tökés. Spre miezul nopţii, manifestanţii care protestau au fost împrăştiaţi de
organele de Securitate. La Timişoara, încă din 16 decembrie dimineaţa, enoriaşii
lui Laszlo Tökés revin în faţa locuinţei acestuia. Curând li se alătură
tot mai mulţi locuitori ai Timişoarei. Demonstraţia capătă accente împotriva
regimului totalitar. Se scandează lozinci precum „Jos Ceauşescu!”,
„Libertate!”, „Dreptate!”, „Democraţie!”; se cântă „Deşteaptă-te române”.
Mulţimea se întoarce într-un număr şi mai mare în Piaţa Maria, unde au loc
ciocniri violente cu forţele de miliţie şi securitate şi numeroşi manifestanţi
sunt arestaţi. Protestatarii, în număr de câteva mii, se retrag în faţa
Catedralei Mitropolitane din Piaţa Operei. Protestul s-a extins, scandându-se
„Azi în Timişoara, mâine-n toată ţara!” La Bucureşti, generalul Iulian Vlad,
şeful DSS, îi convoacă pe toţi şefii de direcţii din subordine şi decide
trimiterea unei grupe informativ-operative la Timişoara. Din echipă fac parte
generalul Emil Macri – şeful Direcţiei a II-a (Contrainformaţii Economice),
col. Filip Teodorescu – adj. al Direcţiei a III-a (Contraspionaj), lt.-col Dan
Nicolici – şeful CID (Centrul de Informaţii şi Documentare), lt. col. Glăvan
Gheorghe – şef serviciu informativ în USLA etc. Pastorul László Tökés este
evacuat cu forţa din locuinţă pe data de 17 decembrie, ora 4.00. Dimineaţa
sosesc la Timişoara grupa operativă din DSS condusă de generalul Emil Macri.
Generalul Vasile Milea, ministrul apărării, ordonă, pentru descurajarea
manifestanţilor timişoreni, organizarea unei demonstraţii de forţă a unităţilor
MApN prin centrul oraşului. Patru coloane compuse din peste 550 militari
pornesc (ora 10:00) marşul prin oraş, cu drapel şi fanfară. Mii de demonstranţi
se îndreaptă spre centrul oraşului scandând lozinci anticeauşiste şi huiduind
forţele de intimidare. La ora 13:30 ministrul apărării naţionale ordonă ca
armata să intervină în forţă împotriva demonstranţilor timişoreni. Este atacat
şi devastat, de către manifestanţi, sediul Comitetului Judeţean al PCR.
Protestatarii au aruncat pe fereastră şi au dat foc documentelor partidului,
broşurilor de propagandă şi altor simboluri ale puterii comuniste. Este înălţat
primul drapel cu gaură la mijloc. La Bucureşti începe, la ora 16:30, şedinţa
Consiliului Politic Executiv al CC al PCR în vederea reprimării de către
forţele MApN şi MI a demonstranţilor de la Timişoara. La ora 16:38, soseşte la
Timişoara Comandamentul special instituit de Nicolae Ceauşescu şi coordonat de
Ion Coman – secretarul CC al PCR pe probleme militare – însoţit de o grupă
operativă formată din ofiţeri superiori din MApN şi MI. Grupa operativă este
condusă de general Ştefan Guşe, şeful Marelui Stat Major, din care mai fac
parte generalii Victor Athanasie Stănculescu, Mihai Chiţac, Florea Cârneanu,
Constantin Nuţă – şeful Inspectoratului General al Miliţiei, Gheorghe
Diaconescu – procuror general adjunct. În jurul orelor 17:00, împotriva
demonstranţilor sunt folosite tancuri cu apă şi gaze lacrimogene. Are loc o
teleconferinţă cu toţi primii secretari ai Comitetelor judeţene PCR, la care
participă şi comandanţii de garnizoane militare. Ceauşescu dă ordinul pentru
deschiderea focului împotriva demonstranţilor. La ora 18:00, generalul Ştefan
Guşe, şeful Marelui Stat Major şi prim-adjunct al ministrului apărării
naţionale, preia conducerea forţelor aparţinând MapN. Începe să se tragă în
mulţime. Sunt construite baricade. Acţiunile violente se extind: sunt atacate
obiective militare de către persoane care practic n-au nici o legătură cu
manifestaţiile. La ora 18:45 Generalul Vasile Milea transmite ordinul „Radu cel
Frumos” pentru judeţului Timiş, care presupunea „alarmă de luptă parţială”.
Prin urmare, toate efectivele militare primesc armament şi muniţie de război.
Pe 18 decembrie, Nicolae Ceauşescu îi convoacă la reşedinţa sa din strada
Primăverii pe oamenii cheie ai conducerii de stat (generalul Marin Neagoe,
seful Direcţiei a V-a de securitate şi gardă, generalul Vasile Milea, ministrul
apărării, Tudor Postelnicu, ministrul de interne şi generalul Iulian Vlad,
şeful DSS) şi obţine de la ei promisiunea că va fi deschis focul asupra
demonstranţilor. Ceauşescu pleacă apoi (ora 9:30) pentru o vizită oficială de
prietenie de 3 zile în Republica Islamică Iran (îi lasă la conducere pe Elena
Ceauşescu, Emil Bobu şi Manea Mănescu). La Timişoara s-a decretat legea
martială, care interzice populaţiei să circule în grupuri mai mari de două
persoane. Sfidând interdicţiile, un grup de 30 de tineri au înaintat spre
Catedrala Ortodoxă, fluturând drapele tricolore din care tăiaseră stema
comunistă. Alţi 500 de manifestanţi li se alătură, cântând “Deşteaptă-te
române!”. S-a tras asupra lor, unii dintre ei au murit, alţii au fost răniţi
grav. Generalul Mihai Chiţac a ordonat (la ora 18:30) folosirea grenadelor cu
substanţe toxice împotriva demonstranţilor din faţa Catedralei din Timişoara.
În faţa Spitalului Judeţean, grupul numeros de cetăţeni care vrea să-şi
recupereze morţii este împrăştiat cu grenade lacrimogene (ora 19:15). La morga
Spitalului Judeţean, la ora 23:00, sub comanda colonelului Ghircoiaş, începe
„Operaţiunea Trandafirul”, de sustragere a cadavrelor (43) şi transportarea lor
la Crematoriul Cenuşa de la Bucureşti spre a fi incinerate. În 19 decembrie la
Timişoara, marea majoritate a întreprinderilor din oraş îşi încetează
activitatea. Muncitorii din întreprinderile “6 Martie”, “Elba”, “Solventul” şi
“Azur” declanşează acţiuni de protest. Un angajat de la Uzinele Mecanice din
Timişoara porneşte sirena aeriană. A fost semnalul pentru mii de timişoreni să
iasă din nou în stradă. Radu Bălan şi Ştefan Guşă au vizitat muncitorii din
fabricile timişorene, dar au eşuat în a-i determina să-şi continue munca. La
presiunea muncitorilor, generalul Guşă le promite că Armata nu va trage în ei.
Manifestanţii scandează „Armata e cu noi!”. Generalul Guşă ordonă trupelor să
intre în cazărmi. Pe străzile oraşului, militarii fraternizează cu
revoluţionarii. În data de 20 decembrie la Timişoara, 100000 de protestatari au
ocupat Piata Operei (astăzi „Piata Victoriei”) şi au început să strige
sloganuri anti-guvernamentale: „Noi suntem poporul!”, „Armata e cu noi!”, „Nu
vă fie frică, Ceauşescu pică!”. În foaierul Operei din Timişoara are loc, la
ora 13, constituirea Frontului Democratic Român (FDR). În clădirea Consiliului
Judeţean, un Comitet Cetăţenesc redactează primele liste cu revendicări,
printre care: destituirea lui Ceauşescu, dizolvarea guvernului, eliberarea
arestaţilor, redarea către familii a trupurilor celor ucişi în zilele
anterioare, informarea corectă asupra evenimentelor de la Timişoara, alegeri
libere. Revendicările sunt înaintate primului-ministru Constantin Dăscălescu şi
lui Emil Bobu, sosiţi la Timişoara (ora 14.30) din ordinul Elenei Ceauşescu;
Sub presiunea mulţimii, o parte a revendicărilor sunt acceptate (au fost
eliberaţi majoritatea deţinuţilor arestaţi în zilele precedente), la celelalte
se promite că va răspunde Ceauşescu personal. Pe baza listelor de revendicări,
seara este elaborată Proclamaţia FDR, primul program al Revoluţiei Române.
După-amiaza şi seara manifestaţiile se extind şi în alte localităţi din judeţul
Timiş: Lugoj, Jimbolia, Sânnicolaul Mare, Deta. Reîntors din Iran Nicolae
Ceauşescu ţine o teleconferinţă cu prim-secretarii în care afirmă că situaţia
din Timişoara se datorează intervenţiei străine (SUA, URSS şi Ungariei). La ora
19:00 Nicolae Ceauşescu se adresează populaţiei, prin intermediul Televiziunii,
şi condamnă manifestaţiile de la Timişoara. El aprobă decretul privind
instituirea stării de necesitate pe întreg teritoriul judeţului Timiş, care
intră în vigoare de la ora 23:00. Victor Stănculescu este numit de Ion Coman
comandant militar al Garnizoanei Timişoara. Aproape de miezul nopţii, Nicolae
Ceauşescu convoacă la sediul CC al PCR din Bucureşti pe reprezentanţii
ambasadei URSS pentru a le cere retragerea agenţilor sovietici din Timişoara.
În noaptea de 20 spre 21 decembrie muncitori din Craiova, Calafat, Băileşti şi
Caracal au fost îmbrăcaţi în uniforme de gărzi patriotice, înarmaţi cu bâte şi
trimişi cu trenuri speciale spre Timişoara spre a înăbuşi revolta. Ajunşi acolo
şi înţelegând despre ce este vorba, aceştia au fraternizat cu timişorenii. În
ziua de 21 decembrie, la Timişoara, la ora 9:00, din balconul Operei se citeşte
Proclamaţia Frontului Democrat Român. La Bucureşti, în Piaţa Republicii, la ora
12:00 începe mitingul cerut de Ceauşescu cu scopul de a înfiera tulburările de
la Timişoara şi de a vorbi despre nevoia imperativă de a apăra ţara de
atentatele cercurilor străine la integritatea şi independenţa ei. La puţin timp
după ce ia cuvântul, Ceauşescu este huiduit din mulţime. Transmisia radio-tv
este întreruptă. Oamenii s-au regrupat în Piaţa Universităţii. Întreg centrul
Bucureştiului, de la Piaţa Unirii la Romană şi până la Piaţa Rosetti, a fost
ocupat de manifestanţi. În jurul orei 17:00 mureau primii oameni în apropierea
Sălii Dalles. În zona Hotelului Intercontinental se ridică o baricadă în faţa
Restaurantului Dunărea (ora 22:00).
Militarii pornesc
acţiunea de înlăturare a baricadei cu tancuri şi de reprimare în forţă a
demonstranţilor. Soldaţii aveau ordin să tragă. În noaptea dintre 21 şi 22
decembrie, 49 de oameni au murit, 463 au fost răniţi, iar 1245 au fost
arestaţi, torturaţi şi bătuţi la Jilava. De asemenea, au loc manifestaţii la
Arad, Sibiu şi Târgu Mureş, Braşov, Cluj, Reşiţa, Făgăraş etc. Pe 22 decembrie
dimineaţa, la primele ore, mari coloane de manifestanţi provenind de la principalele
întreprinderi ale Bucureştiului se îndreaptă spre centrul oraşului. Înaintarea
lor este oprită de baraje formate din trupe de miliţie, securitate şi armată în
apropierea sediului CC al PCR. Nicolae Ceauşescu organizează o şedinţă cu
câţiva generali, în timpul căreia îl acuză pe generalul Milea de trădare, care,
mai târziu, este găsit împuşcat. Generalul Victor Atanasie Stănculescu este
numit ministru al apărării naţionale, în locul lui Milea şi dă ordin tuturor
unităţilor militare aflate în Bucureşti să se retragă în cazărmi. Radioul şi
Televiziunea transmit un comunicat prin care anunţă sinuciderea „trădătorului
Milea”, precum şi instituirea stării de necesitate pe teritoriul României. În
faţa celor peste 100.000 de demonstranţi din faţa Comitetului Central, Nicolae
Ceauşescu mai încearcă să vorbească mulţimii de la balconul clădirii. Se
scandează lozinci anti-ceauşiste, iar acesta este huiduit. Manifestanţii ocupă
Piaţa Palatului şi forţează intrarea Comitetului Central. În jurul orei 12:06,
soţii Ceauşescu părăsesc clădirea Comitetului Central cu un elicopter. În jurul
orelor 15:00 sunt arestaţi lângă Târgovişte, iar la ora 18:30 cuplul
prezidenţial ajunge în unitatea militară 01417 din Târgovişte, unde vor rămâne
sub pază militară până la judecarea şi execuţia lor. Sediile Radioului şi cel
al Televiziunii sunt ocupate de manifestanţi. Radioul transmite în direct
evenimentele. Televiziunea s-a transformat în canalul de comunicare al
revoluţionarilor. Între orele 14:15 şi 16:00, unităţi ale armatei sunt trimise
să asigure paza unor obiective importante din Capitală: Televiziunea Română,
Casa Scânteii, sediul Comitetului Central, Banca Naţională, Radiodifuziunea
Română, Palatul Telefoanelor, alte instituţii şi unităţi de interes strategic.
Conform ordinelor primite, blindatele arborează tricolorul, iar militarii
poartă brasarde tricolore. La ora 19:30, la Televiziune se anunţă arestarea
soţilor Ceauşescu, iar după ora 23 este citit de Ion Iliescu la Radio şi
Televiziune un ”Comunicat către ţară” – Proclamaţia Consiliului Frontului
Salvării Naţionale, primul document al Revoluţiei Române. La Bucureşti, după
orele 18:00 şi în tot cursul nopţii de 22 spre 23 decembrie unităţi militare şi
alte obiective strategice (Televiziunea, sediul Comitetului Central, unitatea
militară care păzea Palatul Primăverii etc) sunt atacate de grupuri
diversioniste, înregistrându-se numeroşi morţi şi răniţi. În schimbul de focuri
din Piaţa Republicii, trăgându-se din clădirea fostului Palat Regal ce
adăpostea Muzeul de Artă spre clădirea CC al PCR şi asupra mulţimii din piaţă,
este incendiată clădirea Bibliotecii Centrale Universitare şi distrusă o parte
a Palatului Regal. Pe data de 23 decembrie dimineaţa, soldaţi în termen şi
ofiţeri de la o unitate militară din Câmpina au fost trimişi, îmbarcaţi în trei
autobuze, să apere Aeroportul Internaţional Otopeni unde au fost omorâţi,
acţiunea soldându-se cu 39 de morţi şi numeroşi răniţi. La Bucureşti, seara,
şapte ofiţeri şi subofiţeri, între care şi col. Gheorghe Trosca, şeful statului-major
al Unităţii Speciale de Luptă Antiteroristă, sunt ucişi într-un schimb de
focuri cu militarii care apărau sediul MApN. Membrii USLA fuseseră trimişi de
generalul Nicolae Militaru, ministrul apărării, la sediul ministerului pentru a
întări dispozitivul de apărare. Elicopterul care-i aducea în Bucureşti, în
stare de arest, pe generalii Constantin Nuţă, adjunct al ministrului de interne
şi şef al IGM şi Velicu Mihalea, adjunct al şefului IGM, este doborât. La
Timişoara, sute de mii de oameni sărbătoresc în centrul oraşului căderea lui
Ceauşescu. Continuă atacurile asupra obiectivelor apărate de armată. În ziua de
24 decembrie la Bucureşti tancuri, TAB-uri, soldaţi patrulau pe străzi. În
zonele centrale ale oraşului, la Universitate, Piaţa Victoriei sau Gara de
Nord, încă se trăgea şi se duceau lupte oarbe între presupuşii „terorişti”,
militari şi revoluţionari.Consiliul Frontului
Salvării Naţionale proclamă Victoria Revoluţiei şi anunţă încetarea completă şi
imediată a focului pe tot teritoriul ţării. Armata este declarată singura
instituţie a statului care poate deţine arme de foc, persoanele care intraseră
în posesia unor arme urmând să le predea până la 25 decembrie la ora 17:00. Ion
Iliescu semnează decretul de înfiinţare a „Tribunal Militar Excepţional”, care
urma să-i judece pe Nicolae şi Elena Ceauşescu. În dimineața zilei de 25
decembrie, la radio şi televiziune sunt transmise colinde şi, în direct, pentru
prima dată, slujba de Crăciun de la Catedrala Patriarhală.Procesul soţilor Elena
şi Nicolae Ceauşescu a început la ora 13:20 şi s-a terminat în jurul orei
14:40, în garnizoana 01417 din Târgovişte. Soţii Ceauşescu au fost condamnaţi
la moarte şi le-a fost confiscată averea. Sentinţa a fost executată în jurul
orei 14:50. La scurt timp după execuţie, pe postul naţional de televiziune s-a
citit comunicatul privind execuţia soţilor Ceauşescu. Ostilităţile
„teroriştilor” încetează aproape în totalitate. Numărul victimelor revoluţiei a
fost de 1142 decedaţi şi 3138 răniţi (conform evidenţelor din anul 2005
întocmite de Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor), dar s-a
estimat de către procurorii militari care au anchetat cazul revoluţiei că
numărul lor ar putea fi sensibil mai mare decât cifrele cunoscute oficial. La
25 de ani de la Revoluţia din Decembrie 1989 multe întrebări au rămas
neelucidate pe deplin. Evenimentele au început ca o revoltă spontană sau au
fost provocate de forţe (interne/externe?) care urmăreau înlăturarea lui
Nicolae Ceauşescu de la putere? A fost o revoluţie sau o lovitură de stat? A
fost un atac terorist provocat de agenturile străine? Cum se explică numărul
mare de victime ucise cu gloanţe ţintite direct în cap? Dar faptul că răniţi
superficial au murit în mod suspect la spital? România a fost supusă unui război
electronic? Generalul Milea s-a sinucis sau a fost asasinat? Generalii Guşe şi
Stănculescu sunt eroi sau criminali? De ce parte a baricadei a acţionat
misteriosul general Vlad, fostul şef al Securităţii? De ce mulţi din cei care
ştiau adevărul despre anumite evenimente au dispărut?
24 ore pentru un zâmbet
Produsul
de mai sus este o medalie aparte realizată de firma
privată orădeană Alex Sztankovitz pentru a fi conferită participanților și sau
câștigătorilor competiției caritabile de alergare 24 de ore de zâmbet. Competiția are loc anual în Parcul
I.C.Brătianu din municipiul Oradea. Participarea se face contra cost pentru o
taxă rezonabilă și constă în alergare pe distanțe mici, medii și mari
(semi maraton, maraton sau chiar ultra maraton).
Semnul onorific de 25 de ani vechime în câmpul muncii
pentru funcționarii civili în vremea regelui Carol II
Semnul onorific
de 25 de ani pentru funcționari civili
este o distincție regalistă din vremea regelui Carol II. Semnul se prezintă sub
forma unei cruci care prezintă central, pe una din fețe, în cadrul unui cerc
,înscrisul XXV, iar pe partea opusă nomograma regelui Carol II (cele două litere
mari de tipar “C” întrepătrunse). Semnul este prevăzut cu o panglică colorată
în benzi galbene și albastre. Această distincție s-a instituit în anul 1931, ea
constituindu-se ca o recompensă pentru funcționarii civili care au servit
patria fără întrerupere timp de 25 de
ani, sau timp de 30 de ani cu întrerupere.
_____________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Acție în valoare de 500 lei 13 iunie 1924 Abrud
INDUSTRIA AURURLUI SOCIETATE ANONIMĂ ÎN ABRUD
Două detalii vignetă de pe felicitări franceze
MOUSAIOS - 03.10.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu