Mai jos admiri și alte poze reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din ORSOY, cartier al localității germane
RHEINBERG, districtul WESSEL, landul RENANIA DE
NORD WESTFALIA, din vremuri diferite, și câteva trimiteri
poștale ilustrate.
Biserica protestantă
Biserica catolică Sfântul Nicolae
Hotel restaurant
Poarta orașului
Piața
Poșta
Primăria veche
Sinagoga
Promenada
Zidul vechiului oraș
Spitalul evanghelic
Strada Kuh
Strada Rinului
Turnul orașului
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATI
UN CAREU
DEFINIȚII REZOLVAT
_________xxx_________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
George Gh. Bibescu - Jocurile olimpice de vară 2024
În data de 15 iulie 2024, Banca Națională a României a lansat în circuitul
numismatic mondial un set de monetărie cu tema Jocurile Olimpice de
Vară din 2024. Setul conține monedele românești aflate în circulație, cu
valoare nominală de: 1 ban, 5 bani, 10 bani, 50 bani și o medalie din argint,
toate realizate în condiții de calitate proof like. Aversul prezintă torța olimpică, un grup de alergători
olimpici antici în fundal și inscripția „JOCURILE OLIMPICE DE VARA 2024” în arc
de cerc iar reversul redă
portretul și numele lui George Gh. Bibescu, primul român membru al Comitetului
Internațional Olimpic. Caracteristicile tehnice ale medaliei sunt următoarele:
· Data emiterii –
15 iulie 2024
· Emitent –
Monetăria Statului la comanda BNR (Banca Națională a României)
· Tema – Jocurile
Olimpice de Vară din anul 2024
· Metal compoziție
– argint
· Titlul – 80 %
· Forma - rotundă
· Diametrul – 28
milimetri
· Greutatea – 15,5
grame
· Calitatea –
proof / like
· Cant – neted
· Tiraj – 5000
seturi
· Preț unitar de
achiziție, fără TVA, – 400 lei
Ediția
a XXX-a Jocurilor Olimpice de Vară a avut loc la Paris, în Franța, în perioada 26
iulie – 11 august 2024. În cadrul
jocurilor s-au disputat 329 probe sportive din cadrul a 32 de sporturi. Pentru prima oară la jocurile olimpice a fost introdusă
proba de break dance. Sportivii din Rusia și Belarus au fost acceptați doar sub un
steag neutru din cauza invaziei Rusiei în Ucraina. România a încheiat participarea la Jocurile Olimpice de la
Paris pe locul 23 cu nouă medalii, dintre care trei de aur, patru de argint şi
două de bronz. Aur au câştigat înotătorul David Popovici la 200 metri liber,
canotorii Andrei Cornea şi Marian Enache la dublu vâsle masculin
şi echipajul feminin de opt plus unu (Maria Magdalena Rusu, Roxana
Anghel, Ancuţa Bodnar, Maria Lehaci, Adriana Adam, Amalia Bereş, Ioana Vrînceanu,
Simona Radiş, Victoria Ştefania Petreanu). Argintul a fost obținut de canotoarele
Ancuța Bodnar și Simona Radiș la dublu vâsle, Ioana Vrînceanu şi Roxana
Anghel la dublu rame,, Gianina van Groningen şi Ionela
Cozmiuc la dublu vâsle feminin - categorie uşoară, precum şi de
halterofila Mihaela Cambei la categoria 49 kg. Bronzul a fost cucerit
de David Popovici la înot 100 metri liber şi de gimnasta Ana Maria
Bărbosu la sol, în urma deciziei TAS. În clasamentul pe medalii pe primele 3
locuri s-au clasat: - SUA
– 40 aur, 44 argint și 42 bronz = total
126
- China
– 40 aur, 27 argint și 24 bronz = total 91
- Japonia
- 20 aur, 12 argint și 13 bronz = total 45
Cu câțiva ani înainte de apariția Comitetului Olimpic Român, în 1883, s-a înfiinţat în Bucureşti „Societatea Olimpică Română”, iar în 1894 se inaugura prima arenă de sport din ţară, „Velodromul Român”, lângă Arcul de Triumf, din Bucureşti. În această conjunctură, România a fost interesată să participe activ în cadrul Mişcării Olimpice. În acea perioadă prințul George Gh. Bibescu l-a cunoscut la Paris pe Baronul Pierre de Coubertin și a fost fascinat de ideile revoluționare ale acestuia. Militar de carieră, decorat cu legiunea de Onoare în Grad de Mare Ofițer, George Gh.Bibescu, fiul fostului domnitor al Țării Românești, Gheorghe Bibescu, era unul dintre cei mai cunoscuți români de la Paris.Membru al Academiei de Științe Morale și Politice din capitala Franței, acesta a devenit în anul 1899 primul român membru al Comitetului Internațional Olimpic. A fost cel de-al 23-lea membru CIO, astfel încât România devenea a 16-a națiune olimpică a lumii. George Gh.Bibescu a făcut parte din Comitetul Internațional Olimpic (CIO) până în 1901. Pentru noi, 110 de ani de istorie înseamnă 309 medalii, respectul lumii olimpice și moștenirea unei națiuni. Team Romania e mândrie și onoare națională!
George Gh. Bibescu a fost un ofițer și prinț român, fiul domnitorului Gheorge Bibescu din Țara Românească, care s-a născut la data de 14 martie 1834 la București și a decedat la data de 1 mai 1902 la Constantinopol. A urmat liceul în Franța după care a fost înscris la Școala militară de la Saint Cyr și a devenit ofițer în armata franceză. A participat la campania franceză din Mexic, la Cumbres, bătălia de la Pueblo și șarja de la Teocaltice. Pentru activitatea sa militară, Georges Bibescu a fost decorai cu Legiunea de onoare, întâi cu gradul de cavaler, apoi cu cel de ofițer. Între anii 1899 - 1901 a fost membru al Comitetului Olimpic Internațional. A fost și Comisarul General al Pavilionului României în cadrul Expoziției Universale de la Paris, în 1889. Este înmormântat la castelul Mogoșoaia.
Set 3 insigne - Colecția ing. Rebedea Miron
Ing. Miron Rebedea s-a născut în 12 noiembrie 1932 în
comuna Voiteşti-Bălăneşti, din judeţul Gorj. Până în anul 1943 a făcut 4 clase
primare în comuna natală, după care a continuat şcoala la Petroşani, la Şcoala
generală „I.G.Duca”. Apoi a intrat la Liceul teoretic-mixt Petroşani, pe care
l-a absolvit în anul 1952. În acest an a reuşit la Institutul de Mine din
Petroşani, Facultatea de Mine, secţia topografie, pe care o absolvă în 1957
iunie, la Bucureşti. Din anul 1957 a venit la Combinatul Minier Valea Jiului
unde, a fost repartizat la mina Lonea, direct pe funcţia de topograf de sector
unde a stat până în anul 1970. În anul 1970 este transferat la I.M.Livezeni ca
inginer şef producţie-investiţii, unde lucrează până în anul 1975. Din 1975 a
fost numit ca şef sector deschideri-pregătiri-investiţii la Lupeni. Datorită
rezultatelor bune pe care le obţine la I.M.Lupeni, este readus în 1978 ca
inginer şef producţie la I.M.Livezeni desfăşurându-şi activitatea până în 1979,
după care este numit în cadrul C.M.V.J. şef serviciu protecţia muncii, apoi şef
serviciu producţie, pentru ca la data de 31 martie 1989 să iasă la pensie.
Inginerul Rebedea a fost martor ocular al evenimentelor fierbinți din Valea Jiului (1977 – mișcarea
revendicativă a minerilor). Le priveste cu mândrie
si din când în când mai aranjeaza câte una pe panoul special. Au diferite
marimi, sunt colorate, reprezinta diverse domenii; de mai bine de douazeci de
ani, insignele sunt pasiunea vietii lui. Istoria placerii sale de a colectiona aceste
obiecte îti este povestita de hunedorean cu zâmbetul pe buze, în mijlocul
panourilor pline de insigne, care sunt expuse la Târgul
Colectionarilor. Desi este bolnav de microbul colectionarii, Miron Rebedea
vrea sa împarta si cu altii, la fel de suferinzi, obiectele pasiunii sale. Însa
generozitatea priveste doar insignele pe care, de-a lungul timpului, barbatul
le-a adunat în mai multe exemplare. Sport, vânatoare, medicina, Cruce
Rosie, aviatie sau social-politic, acestea sunt doar câteva teme pe care
petrosaneanul Miron Rebedea le-a adunat, sub forma de insigne, în colectia sa.
Privindu-le asezate pe o tesatura fina ca si catifeaua, acestea îti iau ochii
cu stralucirea si culorile lor. Asta se întâmpla doar în cazul unui
necunoscator, care nu are idee despre valoarea sau istoria acestor insigne.
Ceilalti, colectionari mai mult sau mai putin înraiti, sunt atrasi de forma,
vechimea si mai ales de dorinta de a fi ale lor. Miron Rebedea ma trezeste si
pe mine, membra a clubului de necunoscatori, din contemplarea pieselor din
colectia sa. Doar jumatate din ele se afla asezate pe masa. Cele care, aduse de
noroc si atrase de mirosul banului, au ajuns pe panourile barbatului, în mai
multe exemplare. Pe acestea batrânul le tranzactioneaza la târg, cu alti
colectionari, le da la schimb sau le vinde la preturi de nimic, însa numai
„celor care stiu ce cumpara, nu speculantilor”. Celelalte, unice pentru Miron
Rebedea, sunt pastrate la loc sigur, fiind scoase din ascunzatoare doar pentru
a fi aratate, admirate si dorite de altii sau pentru a fi lustruite regulat.
Îmi iau ochii de la insignele stralucitoare, pentru a ma uita la… alta
insigna. Miron Rebedea îmi pune
cu mândrie, în palma, o piesa. Albastra. „Colectia inginerului Miron Rebedea”
scrie pe ea si îi înteleg mândria. „Uite, sa îti explic ce-i cu toate aceste
obiecte, care apar pe insigna. Cele doua ciocane simbolizeaza mina, pentru ca
eu acolo am lucrat, teodolitul semnifica meseria pe care am avut-o, cea de
inginer topograf, cele doua albine, o alta pasiune a mea, apicultura, iar
Poarta Sarutului si Coloana Infinitului, originile mele de oltean”. Nascut în
satul Voitesti, judesul Gorj, Miron Rebedea se mândreste cu faptul ca este
originar din aceeasi localitate cu marele geolog Ion Popescu Voitesti, „cel
care a lasat în urma documente importante despre minele de carbune din Oltenia
si despre sondele de petrol”. Spre deosebire de alti colectionari, care au
mostenit genetic aceasta pasiune, sau le-a fost cultivata înca din copilarie,
petrosaneanul Miron Rebedea a fost îmbolnavit la maturitate de acest microb.
„În 1982, pe când lucram ca inginer la mina, aveam mai multi subalterni care
colectionau insigne. De multe ori, s-a întâmplat sa ma roage sa le dau liber
sau sa îi las sa plece mai repede acasa, pentru ca se grabeau la expozitii sau
la târguri din astea de colectionari. Le-am înteles pasiunea si nu i-am refuzat
niciodata. Drept multumire, cred, dupa câtva timp, m-am trezit ca mi-au facut
un panou plin cu insigne social-politice, mai bine zis de partid. Atunci, a
început totul”, povesteste Miron Rebedea. Panoul primit cuprindea, la fel ca
majoritatea panourilor speciale, de colectionar, aproximativ 150 de insigne. La
început, spune batrânul, nu prea a înteles el cum sta treaba cu aceste obiecte,
ce valoare financiara sau istorica au, însa, ajutat si molipsit de la colegii
sai de munca, si-a dat seama, în final, ca nu mai are scapare si ca micutele
piese din metal auriu îi vor sta alaturi toata viata, îi vor cere atât
dragoste, cât mai ales bani. Dupa câtiva ani de colectionare împatimita, timp
în care facea economii „la sânge” din salariul sau pentru a putea sa-si
completeze colectia, Miron Rebedea a ajuns presedinte al sectiei de la
Petrosani a Societatii de Numismatica din Bucuresti, sectie care a fost
înfiintata în anul 1972. Odata aparuta aceasta sectie, colectionarul
petrosanean a gasit numeroase ocazii de a-si expune colectia de insigne, iar
pozitia de presedinte i-a permis sa se implice si sa dea o noua directie
activitatii acestei institutii. „Am participat tot timpul la expozitii si de
fiecare data am plecat acasa cu câte un premiu. Am un dulap plin de cupe, de la
expozitii. Nu am ocupat doar locuri pe podium, ci am luat si mentiuni. În plus,
mi-am îmbogatit colectia, pentru ca, la fiecare expozitie era scoasa câte o
insigna, dupa o anumita tema. În total au fost vreo 26 de teme, de la sport,
vânatoare, medicina, pâna la aviatie sau minerit”, afirma colectionarul. Ochii
îi stralucesc sub palarie, zâmbeste, iar eu am, din nou, o problema cu colectia
expusa pe masa de la târg. Ghicindu-mi parca gândurile, un coleg de breasla al
lui Miron Rebedea se apropie si uita de el în fata insignelor. Este interesat
în special de piesele din gama „drumetilor veterani”. Vreau explicatii, iar batrânul
colectionar, mirat putin, dar întelegator, stie lectia „pe de rost”. Aceste
insigne au fost scoase de Clubul Montan, din care face parte si Miron Rebedea.
Aici, sunt adunati câteva zeci de batrâni (de aici numele de veteran), mari
amatori de drumetii pe munte. „În fiecare an, acest club organizeaza o
expeditie, ca sa spun asa, într-o anumita zona montana, iar cu acest prilej
este scoasa si câte o insigna. Pe fiecare dintre ele este reprezentata floarea
specifica acelei zone. Pâna acum, au fost scoase mai multe variante, pe care le
am în colectia mea. Unele sunt în dubluri, de aia le vedeti aici, pe panou, la
târg”, spune zâmbind batrânul colectionar. Zece mii, douazeci de mii? Miron
Rebedea se scarpina în cap, misca din nas si pare putin încurcat. Oare câte
piese are în colectie? Nu se da batut si, pentru ca tine neaparat sa-mi
raspunda la întrebare, începe sa socoteasca, în minte, insignele, în functie de
numarul panourilor pe care le are acasa. Peste doua sute. Iar având în vedere
ca pe fiecare panou sunt „împlântate” cel putin o suta de insigne, calculul e
simplu, cu toate ca rezultatul va fi unul aproximativ. „Pai, sa spunem ca am
circa 15.000 de insigne. Nu sunt multe. Altii au dublu sau chiar triplu. Am un
stup în cap, asa cum spune sotia mea, nu o goanga, ca altii. Stie ea ce stie”.
Toate insignele îi sunt la fel de dragi, însa are o strângere de inima când îsi
priveste colectia de piese inspirate din apicultura. Are doua panouri cu astfel
de insigne, iar preferinta lui pentru ele este justificata si de faptul ca, în
tara, nu mai sunt exemplare ca ale lui. Multi colectionari i-au oferit o avere
pentru a pune mâna pe ele, însa ce-i în inima nu se poate vinde. Iar inima lui
Miron Rebedea e ca un hard disk, cu o mare capacitate de stocare. În ea încap,
pe lânga dragostea pentru familie, meserie si colectia de insigne, înca câtiva
megabytes de pasiune pentru mai mult de o suta de medalii, tot atâtea decoratii
si sapte stupi, plini cu albine harnice. Aceasta pasiune a crescut de-a lungul
timpului Miron Rebedea pare coplesit de ea. Însa nu vrea sa renunte la ea, ba
chiar o cultiva în continuare, hranind-o din venitul sau de pensionar. Pentru
ca insignele, medaliile si decoratiile sunt amintiri de care nu se poate
desparti, fara sa renunte la o parte din viata sa. (Sursa NET - Oana
Bimbirica - gazeta hunedoareană Replica) Coloana
infinită, cunoscută în
mod greșit și sub denumirea "Coloana infinitului" este opera
sculptorului român Constantin Brâncuşi, parte a trilogiei Ansamblului
Monumental din Târgu Jiu , compus din Coloana Infinită, Poarta sărutului
şi Masa tăcerii. Inaugurată la 27 octombrie 1938, coloana are o înălţime de
29,35 metri şi este compusă din 15 moduli octaedrici suprapuşi, respectiv având
la extremităţile inferioară şi superioară câte o jumătate de modul. Modulii
erau numiţi „mărgele” de către autorul lor. Sculptura este o stilizare a
coloanelor funerare specifice sudului României. Denumirea originală era
„Coloana recunoştinţei fără sfârşit” şi a fost dedicată soldaţilor români din
primul război mondial, căzuţi în 1916 în luptele de pe malul Jiului.
Privitor la geneza coloanei între celelalte sculpturi brâncuşiene, există
dovezi că proiectul este mult mai vechi. Se pare că încă din 1909 în atelierul
lui Brâncuşi ar fi existat"trunchiuri şi bârne, coloane truncheate de
lemn", iar prima versiune expusă a unei coloane, intitulată "Proiect
arhitectural", datează din 1918. Ulterior, în 1933, în expoziţia sa
personală de la New York, Brâncuşi expune proiectul său sub numele devenit
celebru, Coloană fără sfârşit. Brâncuşi însuşi o denumea "un
proiect de coloană care, mărită, ar putea sprijini bolta
cerească". Coloana a fost turnată în fontă în septembrie 1937
la Atelierele Centrale din Petroşani. Şeful proiectului a fost inginerul
Ştefan Georgescu Gorjan, proiectul de executie şi calculele au fost făcute
de inginerul Nicolae Hasnas , execuţia stâlpului central a fost coordonată
de maistrul-şef Ion Romoşan iar execuţia modelului în lemn
al mărgelelor a fost făcută de maistrul tâmplar Carol Flisec în
colaborare directă cu Brâncuşi, care sosise de la Paris special pentru a supraveghea
turnarea coloanei. Elementele componente ale coloanei sunt
următoarele: Nucleul metalic din ţeavă pătrată cu latura de 42 cm,
asamblat din trei tronsoane cu lungimea de 8,93 m, 10 m şi 9,4
m; Fundația din beton, care ajunge la adâncimea de 5 m, cu o formă de
trunchi de piramidă, cu baza mare de 4,5 , orientată în
jos; "Mărgelele" (cum le numea Brâncuşi) din fontă,
"înşirate" pe nucleu, în număr de 17: Un semielement de bază, cu
înălţimea de 136 cm; 15 moduli octaedrici, cu înălțimea de 180 cm
fiecare; Un semielement la vârf cu înălţimea de 90 cm. Alămirea
coloanei s-a făcut la faţa locului, aplicând prin pulverizare sârmă de alamă.
Aceasta tehnologie a fost utilizată la vremea respectivă pentru prima dată în
România şi a fost adusă special din Elveţia. Greutatea totală a Coloanei
(nucleu + "mărgele") este de 29173 kg. Cea care a comandat
lucrarea a fost Aretia Tătărescu (prin Societatea "Liga Nașională Femeilor
Gorjene"), care i-a acordat lui Brâncuşi deplină libertate de acţiune şi
l-a ajutat să obţină sprijinul financiar necesar. În anii '50, guvernul
român, sub influenţa sovieticilor a plănuit să demoleze coloana,
considerând că sculptura lui Brâncuşi ar fi un exemplu de sculptură burgheză.
Cu toate acestea, planul n-a fost pus niciodată pus în aplicare.
Amplasată pe aleea de la intrarea in parcul
orașului, Poarta sărutului este daltuita din piatra poroasa, extrasa din
carierele aflate in imprejurimi. Este alcatuita din coloane groase,
paralelipipedice, care sprijina o arhitrava cu dimensiuni mai mari decat ale
coloanelor, avand latimea de 6,45 m, inaltimea de 5,13 m si grosimea de 1,69
m. Pe fetele fiecarei coloane se regaseste simbolul sarutului, doua
jumatati ale unui cerc, atat de caracteristic operei lui Brâncusi. Arhitrava
are de asemenea incrustat acest simbol, ca un fel de filigran. In plus, tot in
filigran se afla incrustatii ce aduc cu un fel acoperis al portii, ca si cand
poarta ar fi acoperita cu sindrila. Bolta portii are un ornament liniar
delicat: este o continuitate de arcuri mici, iar mai sus, pe trei linii
orizontale, intalnim continuarea unor forme ovale identice, de parca ar fi
conturul fetei si al umerilor. Poarta sărutului arata ca un arc de triumf,
simbolizand triumful vietii asupra mortii. Medalionul trezorierului mason
Produsul medalistic de mai sus aparține masoneriei române și el reprezintă Medalionul trezorierului mason. El se prezintă sub forma a două chei încrucișate și trei frunze de
accacia. Acesta se prinde la o panglică de mătase albastră prin intermediul
unui inel. Este confecționat din bronz aurit, are dimensiunile de 73 x 73
milimetri, putând fi admirat și astăzi în colecțiile Muzeului Național
Brukenthal din municipiul Sibiu. Vorbind etimologic, Francmasoneria este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul
termenului fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză,
Freimaurer în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a acestei
asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem : breaslă -
vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi catedralelor.
Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de francmasoni
între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a
Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate
secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet
secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai
ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui
Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu
uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite
apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit
Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul
vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În
continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume:
ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru
ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie
(simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este
simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar
compasul, simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă,
egoism), al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un echer,
iar fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL,
este elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii stabile,
liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la perfecţiune.
Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă. CIOCANUL şi DALTA,
semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul reprezintă forţa
voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea. Combinarea celor două
determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este emblema perfecţiunii şi
a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie a mărimii de
măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore ale zilei,
dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una odihnei şi un
celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi
dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi
voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui
triunghi echilateral şi este reprezentarea geometrică a lui trei (principiul
triplicităţii). În tradiţia creştină semnifică trinitatea iar în mai multe
filozofii divinitatea ca perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera
G, căreia i se dau mai multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi,
Geometrie, Geneza), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul
divin – simbol al principiului creator, fie soarele – principiul luminos al
vieţii. OCHIUL ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al
atributelor cele mai importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi
mila. Una dintre cele mai importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se
găseşte pe bancnota de un dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite.
SOARELE şi LUNA, reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între
alb şi negru, între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele
simbolizează Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al
raţiunii care luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează
Femininul, obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL,
după etinomul grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei
platonice, ,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem
simbolic şi nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune
cosmologică a universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre
simbolurile vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului
de Maestru. Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului
dincolo de moartea fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii.
COLOANELE, simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul
feminin, aerul, suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a
doua elementul masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu
alchimiştilor. Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi
orizontal, între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor
şi principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri masonice
americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație masonică în
România având același nume, înființată pe filieră franceză, care însă în anul
1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din România
(MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR 1880). În
anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice masoneria
regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații masonice,
Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat devenind MLNR,
aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau dezavuata,
Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente
majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune
morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca
organizatie si ca metoda de lucru oculta. Cuvintele „francmason“,
„francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason,
francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Carpathia 2019
Produsul
de mai sus este o medalie special realizată
de către firma privată orădeană Alex Sztankovits pentru a recompensa
participanții la acțiunea Carpathia. Fundația Conservation Carpathia a fost fondată în
anul 2009 de către 12 filantropi și conservaționiști cu scopul de a opri
tăierile ilegale de pădure, precum și pentru a conserva o suprafață mare a
pădurilor din Carpați, sub forma unei zone complet protejate, pentru
generațiile viitoare. Acest lucru se face prin cumpărarea terenurilor și
cesionarea drepturilor de vânătoare, pentru protecția completă a tuturor
elementelor naturale, din bani privați și publici. Viziunea asociației
este crearea unui ecosistem rezilient, în care biodiversitatea și oamenii sunt
în permanentă dezvoltare. Proiectul include situl Natura 2000 Munții Făgăraș,
Parcul Național Piatra Craiului și Munții Leaota, formând un total de peste
250.000 ha. Misiunea Fundației Conservation
Carpathia este de a crea cel mai mare parc național acoperit de păduri
sălbatice din Europa în Munții Făgăraș, un ecosistem complet și auto suficient,
care să aducă beneficii naturii și oamenilor, atenuând în același timp efectele
schimbărilor climatice. Sediul central al asociației este situat în municipiul
Brașov, pe Calea Feldioarei, la nr. 27. 1 Mai 1958
În
anul 1889 Congresul Internaționalei Socialiste a decretat ziua de 1
Mai ca Ziua Internațională a Muncii, în memoria victimelor
grevei generale din Chicago, ziua fiind comemorată prin manifestații
muncitorești. Cu timpul, data de 1 mai a devenit sărbătoarea muncii în
majoritatea țărilor lumii, diversele manifestări căpătând amploare pe măsură ce
autoritățile au convenit cu sindicatele ca această zi să fie Reducerea normei
orare zilnice de lucru stă la originea semnificației zilei de 1 mai, de
sărbătoare internațională a lucrătorilor. În anul 1872, circa 100 de mii de
lucrători din New York, majoritatea din industria construcțiilor, au
demonstrat, cerând reducerea timpului de lucru la 8 ore. Data de 1 mai apare,
pentru prima dată, în legătură cu întrunirea, din anul 1886, a Federației
Sindicatelor din Statele Unite și Canadei (precursoarea Federației Americane a
Muncii). George Edmonston, fondatorul Uniunii Dulgherilor și Tâmplarilor a
inițiat introducerea unei rezoluții care stipula ca: „8 ore să constituie ziua
legală de muncă de la, și după 1 mai 1886”, sugerându-se organizațiilor
muncitorești respectarea acesteia. La data de 1 mai 1886, sute de mii de
manifestanți au protestat pe tot teritoriul Statelor Unite, însă cea mai mare
demonstrație a avut loc la Chicago, unde au mers 90 de mii de demonstranți, din
care aproximativ 40 de mii se aflau în grevă. Rezultatul: circa 35 de mii de
muncitori au câștigat dreptul la ziua de muncă de 8 ore, fără reducerea
salariului. Dar, ziua de 1 mai a devenit cunoscută pe întreg mapamondul în
urma unor incidente violente, care au avut loc trei zile mai târziu, în Piața
Haymerket din Chicago. Numărul greviștilor se ridicase la peste 65000. În
timpul unei demonstrații, o coloană de muncitori a plecat să se alăture unui
protest al angajaților de la întreprinderea de prelucrare a lemnului
„McCormick”. Poliția a intervenit, 4 protestatari au fost împușcați și mulți
alții au fost răniți. În seara aceleași zile, a fost organizată o nouă
demonstrație în Piața Haymarket. Din mulțime, o bombă a fost aruncată spre
coloana de polițiști. Au fost răniți 66 de polițiști, dintre care 7 au decedat
ulterior. Poliția a ripostat cu focuri de armă, rănind două sute de oameni, din
care câțiva mortal. În urma acestor evenimente, 8 lideri anarhiști, care
aparțineau unei mișcări muncitorești promotoare a tacticilor militante,
violente, au fost judecați. Muncitorii din Anglia, Olanda, Rusia, Italia,
Franța și Spania au adunat fonduri pentru plata apărării. În urma procesului, 7
dintre aceștia au fost condamnați la moarte (doi având ulterior pedeapsa
comutată la închisoare pe viață) și unul la 15 ani închisoare. Șapte ani
mai târziu, o nouă investigație i-a găsit nevinovați pe cei 8. În anul 1888, la
întrunirea Federației Americane a Muncii s-a stabilit ca ziua de 1 mai 1890 să
fie data pentru susținerea, prin manifestații și greve, a zilei de muncă de 8
ore. Dar, în anul 1889, social–democrații afiliați la așa–numita Internațională
a ll–a, au stabilit, la Paris, ca ziua de 1 mai să fie o zi internațională a
muncitorilor. La 1 mai 1890, au avut loc demonstrații în SUA, în majoritatea
țărilor europene, în Chile, Peru și Cuba. După aceasta, 1 mai a devenit un
eveniment anual. Până în 1904, Internaționala a ll-a a chemat toți
sindicaliștii și socialiștii să demonstreze energic, pentru „stabilirea prin
lege a zilei de muncă de 8 ore, cererile de clasă ale proletariatului și pentru
pace universală”. 1 mai a devenit, în
aproape toată lumea, Ziua Internațională a Muncii. Există și excepții, de
exemplu Australia, Elveția și SUA, unde 1 mai nu este o sărbătoare oficială. În
majoritatea țărilor vest europene, ziua de 1 mai este zi liberă. În țările
comuniste, ziua de 1 mai a fost transformată într-o sărbătoare de stat însoțită
de defilări propagandistice. Regimurile comuniste încercau să instrumenteze
politic o veche tradiție a mișcării muncitorești internaționale. În România,
după evenimentele din decembrie 1989, timp de mai mulți ani, ziua de 1 mai nu a
mai fost sărbătorită prin festivități decât la inițiativa unor reprezentanți ai
unor partide precum P.S.M. și P.R.M.. În România această zi a fost
sărbătorită pentru prima dată de către mișcarea socialistă în anul 1890. În
perioada comunistă, de 1 mai autoritățile organizau manifestații uriașe pe
marile bulevarde. Coloane de oameni, în ținute festive, scandau lozinci și
purtau pancarte uriașe. După defilare cu mic, cu mare, muncitorii din toate
sectoarele de producție se îndreptau cu avânt, de la primele ore ale dimineții,
spre locul de desfășurare a serbărilor câmpenești organizate în lungul și-n
latul țării. Își întindeau păturile pe iarbă, mâncau mititei, beau bere și ascultau
rapsozii veniți să le răsplătească efortul de peste an. După 1990,
importanța propagandistică a zilei a fost minimalizată, dar oamenii se bucură
de acest eveniment, sărbătorindu-l în aer liber, la iarbă verde, la mare ori la
munte. În ultimii ani Poșta Română nu a mai emis nici o marcă poștală cu ocazia
zilei de 1 Mai și nici nu există speranțe să mai scoată. Astăzi doar amintirile
țin loc de parade festive în sufletul oamenilor. Locurile de muncă au început
să dispară, muncitorii fericiți s-au împuținat, mulți dintre ei
lucrând “afară”. În Romania, sărbătoarea de 1 Mai continuă, dar fără
obiectul muncii.Toți în unu
Aici
se prezintă
o insignă recentă realizată după un vechi proiect propus de domnitorul
Principatelor Unite - Alexandru Ioan Cuza în anul 1863. Desele
schimbări în înfățișarea stemei precum și lipsa culorilor din reprezentările
stabilite oficial au dus la ineficiența încercărilor de uniformizare. Drept
urmare, Alexandru Ioan Cuza a luat inițiativa de a elabora o nouă stemă, cu
caracter definitiv. De data aceasta au fost consultați și specialiști francezi.
Drept urmare, în octombrie 1863 a fost alcătuit un nou proiect de stemă, primul
care respecta întru totul cerințele științei heraldicii. Noua stemă cuprinde un
scut sfertuit, având în cartierele unu și patru, pe fond albastru, acvila
cruciată, încoronată și purtând în gheare semnele puterii (sceptrul în stânga
și sabia în dreapta), iar în cartierele doi și trei, pe fond roșu, capul
de bour cu stea între coarne. Peste cartiere un scut mic, tripartit
în brâuri roșu, aur și albastru (stema familiei Cuza). Scutul mare este timbrat
de o coroană închisă și e sprijinit de doi delfini afrontați. În spatele său se
află două insigne legionare romane încrucișate. Sub scut se regăsește o
panglică albastră desfășurată, pe care e trecută deviza „TOȚI ÎN UNU”. Toate aceste elemente sunt plasate sub un pavilion de
purpură, cu ciucuri și franjuri, căptușit cu hermină și prins într-o coroană
închisă. Nici această stemă nu s-a adoptat în mod oficial.
___________ooOoo____________
BON PENTRU
ÎNZESTRAREA ARMATEI - 5 ANI
România - Casa autonomă a fondului apărării naționale
talon fracționar - 300 lei
Două detalii vignetă de pe felicitări franceze
con_dorul@yaho.com
MOUSAIOS - 30.08.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu