Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea spaniolă ALMUSSAFES, provincia
VALENCIA, comunitatea autonomă VALENCIA, și câteva trimiteri
poștale ilustrate din vremuri diferite,
Turnul Racef
Biserica Sfântul Bartolomeu
O intrare în localitate
Hotel Bartos
Turnul Espioca
Muzeul Casa Ayora
Arhitectură locală
xxx
"LA ARAT" - O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
UN CAREU DE DEFINIȚII REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
ALEGERILE PREZIDENȚIALE 2024
UN DIALOG EPIGRAMATIC
______________xxx______________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL ARAD
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
E.G.B. - Liceul teoretic "Elena Ghiba Birta" - Arad


Colegiul
Naţional „Elena Ghiba Birta” este unul din cele mai apreciate
instituții liceale de învățământ din municipiul Arad, situat pe
Bulevardul Dragalina , la nr.6. Clădirea, construită în anul 1880 în
stil eclectic, a avut iniţial două nivele, fiind supraetajată mai târziu. La
început şcoală de fete, în 1954 absolvă liceul şi prima promoţie de băieţi, dar
la secţia serală. Numele liceului s-a schimbat de-a lungul timpului după cum
urmează:
- 1919-1948 – Liceu de Fete „Elena Ghiba
Birta” din Arad
- 1948-1954 – Şcoala Medie nr. 2 Arad
- 1959-1963 – Şcoala Medie nr. 2 „Olga
Bancic” Arad
- 1963-1965 – Şcoala Medie nr. 2 Arad
- 1965-1970 – Liceul nr. 2 Arad
- 1970-1974 – Liceul de Cultură Generală
nr. 2 Arad
- 1974-1977- Liceul Real-Umanist „Miron
Constantinescu”
- 1977-1982- Liceul de matematică-fizică
„Miron Constantinescu”
- 1982-1990- Liceul Industrial nr. 12 Arad
- 1990-2001- Liceul Teoretic „Elena Ghiba
Birta” Arad
Din anul 2001 liceul a primit titulatura
de Colegiul Naţional „Elena Ghiba Birta”. Colegiul
național Elena Ghiba Birta din Arad își propune să devină un reper în materie
de educație formală și nonformală, care să dezvolte profilul unor tineri cu
personalitate autonomă și sistem de valori asumat, capabili să parcurgă cu
succes rute academice, să se adapteze schimbărilor unei lumi multiculturale și
globalizate, să se integreze pe piața muncii și să participe activ la viața
comunității. Cu dăruire, profesionalism și responsabilitate, colegiul formează
elevii oferind oportunitatea dezvoltării prin activități curriculare și
extra curriculare de calitate, prin oferte educaționale atractive, beneficiind
de un corp profesoral competitiv și de un climat de muncă colaborativ,
exploatând noile tehnologii. Școala
dispune de: 23 săli de clasă, 9 laboratoare (2 laboratoare biologie, 2
laboratoare fizică, 1 laborator chimie, 4 laboratoare de informatică
conectate la internet, 7 cabinete de catedră, 1 cabinet medical, 1 cabinet
asistență psihologică, 2 săli de sport, 1 bibliotecă (aprox 20000 volume), 1
cantină, 1 sală de festivități, 15 grupuri sanitare. Colegiul scoate periodic
următoarele reviste: Mlădițe arădene, Enter, GScience și Revista Cercului
Cititorilor Ne-Dispăruți. În anul școlar 2024 – 2025 colegiul are 2 clase de
câte 22 copii în ciclul primar – clasa pregătitoare, 2 clase de 26 copii în
ciclul gimnazial clasa a cincea (una franceză –engleză, cealaltă germană -
engleză), 3 clase de 26 elevi ciclul liceal real (două mate-info și una
stiințele naturii engleză) și 2 clase de 26 elevi ciclu liceal uman (filologie din
care una bilingv).

Loja Concordia - Arad
Produsul de mai sus este o veche medalie care celebrează loja masonică
Concordia din orașul Lipova, județul Arad. Cu toate că unii
autori oferă informaţia conform căreia loja ar fi fost activă în perioada anilor
1871-1883, există informații care confirmă că loja era activă și în anul 1892.
Unicul lucru cert este data constituirii acestei loji: 31 august 1871. O
medalie a acestei loji se află (neexpusă) în custodia Muzeului Francmasoneriei
din Londra. Este o medalie cu inel, din metal aurit. Pe aversul medaliei,
central, este reprezentată imaginea în relief a zeiţei Concordia purtând o
ramură de palmier în mâna dreaptă în timp ce în stânga ţine o fascie. De jur
împrejurul aversului distingem înscrisul: „SCT. JOHANNIS □ CONCORDIA ORIENT
LIPPA ∴”.
Reversul prezintă textul „31. AUG. 00871”. Dedesubtul textului regăsim simbolurile
masonice echerul şi compasul contrapuse. Întreg ansamblul reversului este
împrejmuit marginal de două ramuri de măslin legate cu o panglică în partea inferioară.

În
religia romană antică, Concordia era zeița care personifica armonia în căsătorie
și în societate. Echivalentul ei grecesc este de obicei considerat ca fiind
Harmonia. Adesea a fost asociată cu Pax ("Pace") deoarece
reprezintă o societate stabilă. Concordia Augusta a fost subiectul unui
cult imperial. Există numeroase inscripții dedicate acesteia în numele
împăraților romani.

Lipova, în limba maghiară - Lippa, în limba germană –Lippa, este un oraș din
județul Arad, care include și localitățile: Radna și Șoimoș, fiind situat pe
ambele maluri ale râului Mureș, la intrarea acestuia în Câmpia Aradului, la
poalele Munților Zarandului.Prima atestare documentară a orașului Lipova
datează din anul 1314 sub denumirea de Lipva. La
recensământul din anul 2011 orașul număra 10313 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002 – 11236 locuitori) dintre care: români –
86,85%, maghiari – 2,71%, romi – 1,19%, germani – 1,19% și restul – necunoscută
sau altă etnie. Componența confesională a orașului arădean Lipova astăzi se
prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 70,71%, romano catolici – 6,175,
penticostali – 10,49%, baptiști – 2,16% și restul – nedeclarată sau altă
religie. Câteva dintre atracțiile turistice ale acestui oraș sunt:
- Muzeul Orășenesc Lipova înființat
în anul 1952 și adăpostit în Castelul Misici, construit
în secolul al XIX-lea
- Biserica ortodoxă
„Adormirea Maicii Domnului”, la a cărei ridicare a contribuit,
potrivit tradiției, și domnul Țării Românești, Basarab I
- La Ruga,
monument de piatră și marmură ridicat în anul 1933 ce amintește de
mișcările populare din anul 1744 îndreptate împotriva unirii cu Roma și
împotriva stăpânirii habsburgice.
- Vechea școală românească,
construită în prima jumătate a secolului al XIX-lea, cuprinde elemente de
stil baroc
- Bazarul turcesc
- Stațiunea balneo-climaterică Lipova, situată
la o distanță de 3 km de centrul orașului, pe cursul pârâului Șistarovăț.
Băile sunt recomandate pentru afecțiuni ale tubului digestiv și afecțiuni cardio-vasculare.
- Mănăstirea și Biserica de pelerinaj “Maria Radna”
- Cimitirul eroilor
- Monumentul Eroilor Români
și Francezi din Războiul pentru Reîntregire. Monumentul a fost
înălțat în 1921 și se află la câțiva kilometri est de Radna, pe șoseaua către Deva.
A fost restaurat în vara anului 2008.
- Monumentul Eroilor Români
din Al Doilea Război Mondial. Opera comemorativă este
amplasată în incinta UM 01191, fiind dezvelită la 7 octombrie 1990.
- Cetatea Șoimoș, atestată documentar
pentru prima dată în anul 1278.
- Biserica
“Buna Vestire”, ridicată în secolul al XVIII-lea
Vorbind etimologic, Francmasoneria este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul termenului
fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză, Freimaurer
în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a acestei
asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem : breaslă -
vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi catedralelor.
Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de francmasoni
între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a
Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate
secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet
secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai
ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui
Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu
uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite
apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit
Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul
vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În
continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume:
ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru
ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie
(simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este
simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar compasul,
simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă, egoism),
al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un echer, iar
fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL, este
elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii stabile,
liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la perfecţiune.
Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă. CIOCANUL şi DALTA,
semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul reprezintă forţa
voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea. Combinarea celor două
determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este emblema perfecţiunii şi
a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie a mărimii de
măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore ale zilei,
dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una odihnei şi un
celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi
dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi
voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui
triunghi echilateral şi este reprezentarea geometrică a lui trei (principiul
triplicităţii). În tradiţia creştină semnifică trinitatea iar în mai multe
filozofii divinitatea ca perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera
G, căreia i se dau mai multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi,
Geometrie, Geneza), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul
divin – simbol al principiului creator, fie soarele – principiul luminos al
vieţii. OCHIUL ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al
atributelor cele mai importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi
mila. Una dintre cele mai importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se
găseşte pe bancnota de un dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite.
SOARELE şi LUNA, reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între
alb şi negru, între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele
simbolizează Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al
raţiunii care luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează
Femininul, obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL,
după etinomul grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei
platonice, ,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem
simbolic şi nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune
cosmologică a universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre
simbolurile vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului
de Maestru. Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului
dincolo de moartea fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii.
COLOANELE, simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul
feminin, aerul, suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a
doua elementul masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu
alchimiştilor. Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi
orizontal, între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor
şi principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice masoneria
regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații masonice,
Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat devenind
MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
A.M.T.E. - 1928 - 500 kilometri ciclism
Se pare că A.M.T.E. este
o prescurtare de la Aradi Munkas es Testedzo Egyes ceea
ce în traducere aproximativă ar putea însemna Asociația generală a
muncitorilor din Arad.
Studiind netul am aflat că în data de 1 iulie 1870 la Arad s-a
înființat “Asociaţia Generală a Muncitorilor din Arad”, una dintre primele
asociaţii de luptă a proletariatului din acest oraş, clădirea de pe strada
Gheorghe Barițiu, nr.37, azi într-o stare avansată de degradare, dar încă
frumoasă, ce poate fi încă admirată. Asociaţia Generală a Muncitorilor din Arad
a fost printre primele organizaţii de masă a proletariatului socialist din
România, care şi-a bazat programul politic pe ideile marxiste. Pe fațada
clădirii din Piața Catedralei, pe o placă de marmură albă, astăzi stau scrise
următoarele cuvinte: “În această clădire s-a constituit la 1 iulie
1870 “Asociația Muncitorilor din Arad”, afiliată la Internaționala I-a condusă
de către fondatorii socialismului științific K. Marx și Fr. Engles”. Sub
egida acestei asociații se organizau diferite activități sportive.
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete cu
roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).

AniRUN Christmas Special - Animed Arad - ed.1 -22 ani
Piesa
de mai sus este o medalie specială realizată de compania privată orădeană Alex
Sztankovits pentru a fi conferită participanților la competiția de alergare AniRUN din municipiul Arad. AniRUN este
o inițiativă caritabilă organizată de asociația de protecție a animalelor Animed Arad,
un eveniment sportiv dedicat adopțiilor și sterilizărilor, promovării
deparazitării, vaccinării și microcipării și care are ca scop secundar
colectarea de fonduri pentru sprijinirea activităților zilnice ale asociației.
În același timp susținem sportul și sănătatea. AniRUN este o competiție de alergare pe distanțe variabile: 1 tură
x 400 metri, 5 ture x 400 metri, 10 ture x 400 metri și 23 de ture x 400 metri.
Concursul are loc în Pădurea Ceala din Parcul Național Lunca Mureșului Arad.
Atletismul apare in Romania la sfarsitul secolului XIX, la initiativa
studentilor care studiau in tarile occidentale. In timpul vacantelor, acestia
promovau atletismul organizand competitii de alergari, sarituri si
aruncari. Primul concurs organizat de atletism are loc
in 1882 la Bucuresti, cu participarea elevilor de la liceele Sf. Sava
si Matei Basarab. Treptat, creste interesul pentru activitatea sportiva, in
general, si atletism, in particular. Se organizeaza curse care atrag un numar
mare de concurenti, se contureaza o literatura de specialitate si sunt
organizate competitii pe criterii de varsta. Mai mult, cu prilejul serbarilor
scolare sunt introduse intreceri la alergari si sarituri la mai multe licee din
diverse orase. In 1912, se infiinteaza Comisia de atletism,
alergari pe jos si concursuri, parte din Federatia Romana a Societatilor
Sportive. Acea comisie este de fapt precursoarea Federatiei Romane de Atletism
(FRA), a 19-a federatie pe lista mondiala, care in 1923 se afiliaza la
IAAF. Primele Campionate Nationale ale Romaniei sunt organizate
in 1914, la 16 probe, si se adreseaza doar barbatilor. Un an mai tarziu,
in 1915, se inaugureaza la Bucuresti primul teren de atletism, pe locul care
devine ulterior Stadionul Tineretului. Abia din 1922, femeile vor
avea propriile competitii, iar trei ani mai tarziu vor fi organizate primele
Campionate Nationale feminine, precum si primele Campionate pentru
juniori. In 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o delegatie a
Romaniei formata din 10 atleti si 2 atlete participa pentru prima data la o
astfel de competitie, iar in acelasi an debuteaza Campionatele Universitare din
Romania. In 1930, la Atena, atletii romani se claseaza pe locul al
doilea, la prima editie oficiala a Jocurilor Balcanice, iar in 1934, la
editia inaugurala a Campionatelor Europene, participa 4 atleti
romani. In 1937, FRA organizeaza, pentru prima data in
Romania, Jocurile Balcanice, iar in 1948debuteaza
seria Campionatelor Internationale ale Romaniei, nelipsite din Calendarele
Anuale ale FRA. Incepand cu anul 1952, atletii romani participa cu
regularitate la toate marile competitii mondiale si europene si scriu, cu
fiecare medalie, istoria atletismului romanesc.

Comisia de natație Arad
Natația este înotul
practicat ca sport. Natația este un sport nautic și disciplină sportivă în
care sportivii se întrec în mai multe probe care implică deplasarea în apă
prin înot. Natația cuprinde mai multe ramuri sportive: înotul sportiv
(competițional), polo pe apă, sărituri în apă, înot sincron. Pe lângă aceste
ramuri ale natației ar mai putea fi incluse și altele, cum ar fi: înotul de
fond (maratonul nautic), înotul subacvatic și înotul
masters. Probe de înot sunt incluse și în competițiile de triatlon și pentatlon
modern. Înotul sportiv sau competițional constă în parcurgerea anumitor
distanțe în timp cât mai scurt într-un procedeu sportiv de înot, în bazine
special amenajate. Activitatea competițională, este reglementată și se
desfășoară sub tutela FINA (Fédération Internationale de Natation). Înotul de
fond este înotul în ape deschise (engleză: open water swimming), în
ape neamenajate (râuri, lacuri, mări, oceane) și constă în parcurgerea prin
înot, a diferite distanțe. În România în 1912 a fost organizată prima ediție a
concursului de fond pe Dunăre între Măcin și Ghecet (13
Km), iar în 1923 cursa s-a desfășurat între Brăila și Galați, devenind
tradițională. Înotul subacvatic sau înot cu labele se practică cu labe de
construcție specială de delfin aplicate pe picioare și cu tub
de respirație, este o ramură relativ nouă, nu este sport olimpic, dar se
organizează sistematic Campionate Europene.A.C.C. Arad (Centrul de control aerian) - 20 ani
Produsul
medalistic de mai sus este o veche și frumoasă insignă care celebrează existența de 20 de ani a Centrului de
Control Aerian ce a deservit vechiul aeroport din municipiul Arad. 

Clădirile vechiului Aeroport din Arad s-au dat în folosință
în anul 1937, deși cu mult înainte pe acest teren aici au decolat-aterizat
aeronave ale companiilor: Cerna, Cidna, Lares, Sarta, etc. Aeroportul Arad a
fost primul la intrarea
în țară dinspre vest. Pe lângă activitatea de transport, la vremea aceea,
aeroportul avea un rol foarte important în activitatea de dirijare a traficului
aerian. Despre clădirile vechiului aeroport nu
există niciun fel de informații, dar ce se știe precis este faptul că astăzi
municipiul Arad dispune de un modern aeroport situat la doar 4 kilometri vest
de oraș. Actualul aeroport
este
situat la 4 km depărtare de centrul municipiului
Arad, primul oraș important din România la intrarea dinspre Europa Centrală. El
se bucură de o bună poziționare strategică, aflându-se în apropierea frontierei
cu Ungaria, la 50 de km de punctul rutier – vama Nădlac și la 20 de km de
Curtici – cel mai mare punct vamal pe căi ferate. Destinat transportului de
pasageri și marfă în trafic intern și internațional, aeroportul deservește nu
doar județul Arad, cu o populație de 409.000 de locuitori, ci întreaga regiune
de vest a țării. Noul terminal (T2) este structurat astfel:
- 6
ghișee check-in cu acces facil de la intrarea în terminal
- 6
porți de îmbarcare, care permit îmbarcarea simultană a pasagerilor pentru
destinații diferite
- Salonul
VIP
- Salonul
Mama și Copilul
- Spațiu
pentru fumători
- Birou
de informare
- Spații
generoase de parcare pentru lungi și scurte.
Municipiul Arad este reședința și cel mai mare oraș
al judeţului Arad, situat pe cursul inferior al
râului Mureş, în vestul României. El numără aproximativ 150000
de locuitori. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct
important în ceea ce privește industria, și este de asemenea un nod important
în transporturile feroviare, rutiere, având și aeroport. Istoria
Aradului este una îndelungată care începe cu primele așezări umane pe
actuala vatră a orașului, în nordul râului
Mureș și mai apoi cu apariția primei cetăți de pământ situată la
Vladimirescu, în jurul secolului al X-lea. Prima atestare documentară
a zonei Aradului ne parvine din anul 1028. Sus am postat drapelul şi
stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Arad iar
dedesubt am postat fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură din
oraș, din vremuri diferite, dar și unele trimiteri poștale ilustrate. Casa Iacob Hirschl
Biblioteca județeană A. D. Xenopol
Biserica romano catolică Aradul Nou
Antrepozitul Andreny
Monumentul Trinității
Casa cu farmacie la parter
Bustul lui Csiky Gergely
Biserica Roșie (Evanghelică-Luterană)
Biserica ortodoxă sârbă Sfinții Apostoli Petru și Pavel
Vederi - Aradul Nou
Casa de raport a lui Kohn Jozsef
Județul Arad este situat în vestul României și
cuprinde teritorii din Crişana şi Banat. Județul se întinde de o
parte și de alta a râurilor Mureș și Crișul Alb. Județul se întinde pe o
suprafață de 7754 kilometri pătrați, numără aproximativ 460000 de locuitori și
are reședința în orașul cu același nume. Din punct de vedere administrativ
județul se compune din;1 municipiu - Arad, 9 orașe - Pecica, Sântana,
Vladimirescu, Lipova, Ineu, Chișineu - Criș, Nădlac, Curtici, Pâncota, Sebiș și
68 de comune. Sus am postat drapelul, harta şi stemele interbelică, comunistă
şi actuală ale judeţului Arad, iar dedesubt fotografiilor câtorva monumente de
cultură și arhitectură din județul Arad, din vremuri diferite, dar și alte
locuri de vizitat în acest județ.
Vedere - Moneasa
Gara - Mocrea
Castelul - Macea
Hotelul Grand - Băile Lipova
Vedere - Ineu
Vedere - Hălmagiu
Gara - Gurahonț
Gara - Ghioroc
Biserica - Grăniceri
Vederi - Chișineu Criș
_____________ooOoo_____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Acțiune la purtător - cinci sute lei
Societatea anonimă pentru explorarea și exploatarea
produselor solului și subsolului - SPERANȚA - București
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe o ilustrată românească
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 21.01.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu